1000 L paludarium

#1 - 31 december 2013 13:01
Här kommer det bli något roligt!

#2 - 31 december 2013 13:52
Ser lovande ut! Är det ditt paludarium? Vad tänker du ha i det?
#3 - 31 december 2013 13:56
Sådärja! 1000l tot eller 1000l+ paludarium?
#4 - 31 december 2013 14:14
Sådärja! 1000l tot eller 1000l+ paludarium?

ser ut att vara totalt

detta ska jag följa :)
#5 - 31 december 2013 14:54
Precis, 1000 l totalt. I överdelen skall jag satsa på ormbunkar och mossor. Jag ska försöka få till en mer tempererad look snarare än jungel. Där kommer jag nog ha någon anolis eller om jag hittar någon lämplig salamander. Vattendelen (där det är blåare glas) har jag inte riktigt bestämt mig angående än. Antingen försöker jag få till en flodbank, och då blir det nog stiphodon av något slag, eller så satsar jag på en skogstjärnslook med näckrosor och kanske någon vildtyps-betta.
#6 - 31 december 2013 15:11
Kör en hoppspindel i det och inget mer. Skärmen skakade till tidigare idag här hemma när en på närmare hela 2mm vräkte sig på skärmen. Söt som sjutton men blänger surt så man blir nervös.
#7 - 31 december 2013 16:09
Spindlar lär jag ju få vare sig jag vill eller inte, men det är inget jag släpper in frivilligt. Vidriga djur :)
#8 - 31 december 2013 23:50
Precis, 1000 l totalt. I överdelen skall jag satsa på ormbunkar och mossor. Jag ska försöka få till en mer tempererad look snarare än jungel. Där kommer jag nog ha någon anolis eller om jag hittar någon lämplig salamander. Vattendelen (där det är blåare glas) har jag inte riktigt bestämt mig angående än. Antingen försöker jag få till en flodbank, och då blir det nog stiphodon av något slag, eller så satsar jag på en skogstjärnslook med näckrosor och kanske någon vildtyps-betta.

Häftigt! Här kommer jag också hänga:D
#9 - 1 januari 2014 02:25
Spindlar lär jag ju få vare sig jag vill eller inte, men det är inget jag släpper in frivilligt. Vidriga djur :)

Spindlar är fiskmat...
#10 - 21 januari 2014 10:55
hur går det med ditt projekt? :)
#11 - 21 januari 2014 17:30
Kul projekt! Byggde ett liknande för ett antal år sedan åt en kompis vill minnas på totalt 960 l. Gjorde det för att han hjälpte mig att hämta/frakta glas vid en rivning av stora montrar . Fick ta så mycket jag ville i glas..Största rutorna var nog närmare 6 kvm mest 6 mms men även en del 10 mm. Skar ner dem till mer hanterbara mått.

Men gjorde så att bara främre delen av bottenplattan var just vatten..Bakre del land..Ungefär hälften var..

Han hade grenar, växter och ödlor i landdelen och diverse fiskar och annat i vattnet..Bl.a hade han ett tag 3 vanliga flodkräftor som ibland vara uppe och knallade i landdelen!
#12 - 10 mars 2014 07:58
Här har det sannerligen inte gått så fort, men nu har lite hänt iaf. Det visade sig att jag byggt bänken på ett dumt sätt, så jag var tvungen att bygga en ny. Så går det när man är hetsig och inte mäter ordentligt utan bara tänker "äh, där kommer bli gott om plats". Fast det var lite bra ändå, för jag valde att ha en lägre bänk eftersom karet blev lite väl dominant i köket annars.

Såhär såg det ut efter att jag limmat dit lite cellplast och höll på att ställa in lagom nivå på vattnet

Jag valde att börja med vattendelen för jag har inte hittat några lämpliga träbitar till landdelen än. Först karvade jag till det hela. Eftersom jag har ganska hög vattennivå så försökte jag göra lite grottor och inbuktningar för att få lite djup. Sen täckte jag det med Husfix.

Eftersom vattendelen ska likna en flodbank så ville jag använda sand och grus för att täcka den. För landdelen kommer jag sen använde torv eller liknande. Jag täckte Husfixen med Elastopur (en polyuretanfärg) och tryckte fast sand blandat med småsten.

Nu är det fyllt med vatten och jag väntar på att lös jord ska lossna så att jag kan se om jag behöver bättra på någonstans. Rännan som syns i bilden ligger precis i nivå med ytan och ska fyllas med sand och användas för att odla dvärggräs eller liknande emersts tänkte jag. Någon slags "mini-vass" iaf.

#13 - 10 mars 2014 08:00
Skall tillägga att landdelen ser smalare ut än vad den kommer bli. Det sitter 10 cm tjocka cellplastskivor på sidorna och det mesta av det skall bort. Lättare att ta bort lite extra än att behöva bygga ut med frigolitbitar/fogskum om man vill ha någon del som sticker ut bara.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 10 mars 2014 08:16
Ser riktigt trevligt ut - lycka till
#15 - 10 mars 2014 08:56
Ja detta verkar lovande :)
#16 - 10 mars 2014 09:07
Kul projekt!
#17 - 10 mars 2014 18:56
Tack tack. Det är kul med paludarium för det är så flexigt. Jag känner dock att jag gjorde det lite högre än nödvändigt. Vet inte riktigt vad jag ska fylla ut med där :)
#18 - 10 mars 2014 20:45
Jag tror att det blir häftigt med anolisar däri. Men du får nog sitta en bra stund innan du hittar nån.
Fast det är så jag tycker att det ska va, ett terrarie där du direkt ser alla djur är inte "spännande" tycker jag.
Det där blir en ordentlig bit natur som du får in mellan glasen.
Kommer nog bli riktigt bra :)
#19 - 10 mars 2014 21:04
Precis, jag gillar också att man får sitta och spana för att se något. Därför lockas jag också av tanken på pilgiftsgrodor, men jag tror inte jag pallar hålla på med att föda upp flugor.
#20 - 10 mars 2014 21:27
Tack tack. Det är kul med paludarium för det är så flexigt. Jag känner dock att jag gjorde det lite högre än nödvändigt. Vet inte riktigt vad jag ska fylla ut med där :)
..

Tycker det ser bra ut. Har själv haft liknande senast för 7-8 år år sedan körde fina, tunna grenar i landdelen upp till toppen och avsatser , två smalare glashyllor upptill i bakkant fyllda med grus. Krukväxterna växte så det knakade., rena drivhuset. Hade gyppys i vattendelen och ungdjur av haitisk trädboa i landdelen...

T.o.m min särbo som var mycket skeptiskt till hela projektet, tyckte det var fel prioitering i lägenheten ;-) Föll till föga..Typ växthus inomhus..

Annons