Funderar på att köpa ett 1000L akvarium som enligt säljaren stått tomt i ca 1 år. Siliconen känns fräsch men han rekommenderar att man lägger på ett lager ny silicon.
Men är det verkligen hållbart att lägga på ett lager silicon utanpå den gamla silikonen om nu den gamla skulle vara otät. Måste man inte ta bort (= jädrans jobb) den gammla först?
Jag fick ett 105 l som stått tomt i ett garage i ca ett år och det var inga problem där inte.
Testade det innan jag startade upp det. Lite svårare att testa ett 1000 l kar kan vara svårt att sätta det över glovbrunnen i badrummet.
Olorin
#6 - 21 december 2007 08:27
Drog själv igång mitt gamla 250 liters som stått tomt sedan 1991 för ett par månader sedan. Fyllde det med vatten och lät det stå i duschen en vecka först. Tätt! Så nu tuffar det på med fisk. Så jag skulle föreslå ett test innan du silikonar om.
Fundera på vilket alternativ som verkar jobbigast:
A) Skrapa bort det gamla silikonet. Lägga på nytt.
B) Fylla och inreda akvariet. Upptäcka att det läcker nånstans. Torka golvet. Tömma akvariet på vatten, grus, inredning, fiskar och växter. Skrapa bort det gamla silikonet. Lägga på nytt.
Jag skulle åtminstone provfylla akvariet, och/eller låta ett proffs titta på det.
1) Silikon åldras inte. Silikon tar däremot upp fukt och släpper då från underlaget. Att stå tomt i ett år gör inte att silikonet åldras mer än om akvariet varit i drift. Hur lång tid det tar för silikonet att släppa beror på kvalitet och fogens tjocklek. Prova att skrapa med nageln och se om fogen verkar sitta fast bra mot glaset eller inte.
2) Silikon fäster utmärkt på gammalt silikon. Den metod som rekommenderas av silikon-lim-tillverkarna är att man tar bort allt löst silikon (dvs det som släppt från glaset och sen lägger på nytt silikon ovanpå; att skära lös glasen är onödigt om inte fogen är riktigt kass.
3) Att "provtrycka" ett kar man inte vet något om på en plats där det inte gör så mycket om det läcker är alltid en bra idé, men kanske svårt med ett så jättestort kar som det du har.