1000L bakrund av något slag, tips?

#1 - 24 oktober 2006 08:34
Jo nu får det komma till skott, dem stora fiskarna är sålda, nu ska små fisken i, med grenar och stenar, bara bakrund fattas, så nu tänkte jag fråga om ni har några smarta lösningar, kan även berätta att akvariet står där det står, jag kan inte flytta det från väggen för att måla baksidan.

några tips på levande bakrund? moduler, bygga själv etc.
Jag vill inte stirra rakt in i tapeten längre.

http://img139.imageshack.us/img139/3264/versiktakvariumrd5.jpg

Akvariet är 200x70x70, mycket att leka med, även mycket jobb.
#2 - 24 oktober 2006 08:49
Det enklaste i ditt fall bord vara att köpa en bakgundsplanch, eller måla själv en bakgrund på tex masonit och skjuta in bakom akvariet.
#3 - 24 oktober 2006 12:10
det känns inte så levande, har nu några bilder på en masonit bakrund bakom ett akvarium, för planch känns inte så snyggt. eller?
#4 - 24 oktober 2006 13:46
Jag har blå plansch bakom alla mina kar, men den ser man knappt för alla växter;)
Det finns mängder av olika planscher att välja mellan, om du inte vill lägga pengar på en platt bakgrund. Platta bakgruner sätter du inne i karet, och dessa tar inte stor plats.
Läste även en tråd för ett tag sedan om bakgrund gjord av tunt brut blomsterpapper målat med vattenfärg som var riktigt snyggt.
#5 - 24 oktober 2006 17:42
nya slimline btn kommer ju i bitar bara o klipp o klistra hehe
#6 - 24 oktober 2006 21:32
Hur mycket utrymme är det mellan vägg och akvarium? /anti
#7 - 25 oktober 2006 06:30
200 är ju standardlängd. Inga problem att hitta btn eller annat märke för den längden. Bara en fråga om prislapp. Min aquarock jag hade förut gick lös på 2700 i butik, 1900 på pwss.

Cheers
#8 - 25 oktober 2006 08:40
Tipsar oxå om pwss, de har de flesta "3d" bakgrunder, från BTN till billigare kopior.. Ta rätt storlek eller lite större o sen är det bara att såga bort de bitar som inte behövs..
#9 - 25 oktober 2006 17:01
Det är c:a 7cm mellan akvariet och vägg.

Jo jag vet att 200 är standard, men därmot hittar jag ingen bakrund som är 70cm!
Man kanske ska ta och köpa ett 60 cm och sen göra en "sandbank", men blir det fint?

Funderar allvarligt på att göra en egen, har tittat på lite olika, men det enklaste vad jag förstår är att använda sig av frigolit, akvarielim, betongspackel, färg och enmassa pill.

Så vad säger ni nu då, har ni några tips?
#10 - 25 oktober 2006 18:45
Du nämnde själv om att måla och det är en rätt enkel, billig och snabb lösning. Har du 7 cm mellan vägg och kar så kan du alltid ta en small roller med långt skaft. /anti
#11 - 25 oktober 2006 23:28
När jag gjorde iordning ett akvarium på dagis häromdagen gick jag till deras skaparrum och tog stora pappersark som jag skarvade ihop med tejp tills jag hade ett ark lika stort som akvariets baksida. Sedan tog jag silkespapper som fanns i tjocka buntar i olika färger. Jag skrynklade till några ark och klistrade hjälpligt fast dem tills jag hade täckt hela ytan med olika dova färger i en svart-grön-brun-röd färgskala (det skall föreställa regnskogsbäck...). Sedan tejpade jag bara fast alltihop bakom akvariet. Det tog kanske en halvtimme.

Hemma har jag experimenterat med glasfiber, polyester, färger samt sand och jord i kombination. Pyssligt och giftigt (utomhus och mer än +10 grader). Det blir tunna, effektfulla och inte alltför dyra 3D-bakgrunder att ha i akvariet. Men tekniken behöver förfinas. Fiskar har tagit sig in bakom, fastnat och dött.
#12 - 27 oktober 2006 21:40
Moduler, moduler, moduler.....

BTN moduler är snyggt, bara fantasin och plånboken som sätter gräns. Man kan göra så otroligt många olika kombinationer, har även sett vissa som har monterat moduler på täckglas för att få till en grott känsla. Dessuton kan man bygga in filter och annan teknik i dom. Så gissa vad mitt tips är :p
#13 - 28 oktober 2006 14:00
Finns det någon butik som har inprincip alla moduler satt man kan få hjälp/pilla själv, och bygga ihop en fin bakrund med moduler, skulle vilja exprimentera lite och öven sen få reda på priset på mitt mästerverk.
Kan även tilläga att jag har bil och bor i sthlm.

Sen undrar jag även om att bygga själv, är det så lätt som det ser ut?
Du köper enmassa tjocka frigolit bitar, limmar ihop dom, filar, skär ut, fixar och donar. Sen betongspacklar du, målar, lackar.
Känns hyffsat pilligt, men därmot inte så svårt. eller är det svårt att jobba med frigolit? om man ska skära till en bit så lostnar en hel kaka?
Erfarenheter vill jag ha!

---

Jag tror inte jag kan lyckas få ett jämt lager färg så det blir fint om jag ska måla bakrutan, man man måla på insidan? eller är jag ute och cyklar?
Sen undrar jag även hur det är om man ändrar sig, kan man enkelt ta bort färg/silicon osv eller är det risk att man skadar akvariet eller liknande?

Bakrund ska de bli, men hur det ska till är inte riktigt klart än, så jag behöver tips!
#14 - 28 oktober 2006 14:39
lilleolov skrev:
eller är det svårt att jobba med frigolit?

Det är lätt att jobba med frigolit, men man får mängder med små frigolitkulor precis överallt. Oftast är dom statiskt laddade så att om fastnar i allt utom dammsugarmunstycket som stöter bort dem. [:-115] [:-118] [:-82] [:-27] [:-5] [xx(]
#15 - 28 oktober 2006 14:40
lilleolov skrev:
Sen undrar jag även om att bygga själv, är det så lätt som det ser ut?

Du köper enmassa tjocka frigolit bitar, limmar ihop dom, filar, skär ut, fixar och donar. Sen betongspacklar du, målar, lackar.

Känns hyffsat pilligt, men därmot inte så svårt. eller är det svårt att jobba med frigolit? om man ska skära till en bit så lostnar en hel kaka?

Erfarenheter vill jag ha!

Att bygga frigolitbakgrund är inte så svårt om du inte har tummen mitt i armhålan;)
Du gör precis som du skrev, när jag gjorde min så silikonade jag fast frigoliten på plats i akvariet för att sedan karva ut som jag ville ha det, och på det sättet slapp jag frigolit i hela lägenheten. När jag sedan spacklade och målade fortsatte jag ut på sidorutorna för att få en helhet och det blev jättebra. Innan färgen torkat strödde jag över torv, för att inte få så blank yta.
Nu är detta innan var man hade digitalkamera, så några bilder har jag inte, men du får tro på mitt ord.
#16 - 29 oktober 2006 22:05
lilleolov skrev:
Det är c:a 7cm mellan akvariet och vägg.

Jo jag vet att 200 är standard, men därmot hittar jag ingen bakrund som är 70cm!

Man kanske ska ta och köpa ett 60 cm och sen göra en "sandbank", men blir det fint?

Så vad säger ni nu då, har ni några tips?

Enklaste lösningen har du själv föreslagit: "sandbank" nertill för att dölja att bakgrunden inte går ända ner. Kanske måste du då limma en "trappa" av glas att ställa bakgrunden på, för att inga fiskar skall hitta in underifrån, och sedan ligger ju inte sanden kvar i en sandbank utan att du fixerar den med stenar en bit framför bakgrunden, som en terass alltså. På detta sätt så får du ett jättebra djup för att plantera stora växter med stort, djupt rotsystem i bakkant. Dessutom kommer akvariet att se djupare ut än det är när det blir flera nivåer i det. Lycka till!

Annons