1001 Liter SA/jordätare

#1 - 5 april 2012 16:37
Har letat och velat mellan olika modeller av 720L akvarium och hållit ögonen öppna på blocket men inget som passa mig har varit nära nog så det blivit någon affär.

Bestämde mig ganska tidigt att aluram inte var något för mig och hitta något begagnat helglas har varit svårt. Men en dag när det dök upp ett 1000Liters akvarium här i Uppsala var jag direkt på plats och tittade på det. Gillade verkligen måtten men tyvärr levde skicket inte upp till mina förväntningar så blev ingen affär.

Efter att besviken tagit mig hem och funderat på om ett 720L verkligen var så roligt bestämde jag mig för att se vad jag egentligen fick plats med där jag tänkt ha akvariet. Måttade fram att 220x70x65cm hade passat perfekt och fick fram volymen 1001L.

Hört mycket att det inte lönar sig att specialbeställa ett kar men började göra lite prisförfrågningar och första svaret jag fick där höll jag på falla av stolen. Började kolla på 720L akvarium igen... Men i dag fick jag ännu ett svar som gjorde att jag bestämde mig att det blir ett 1001L. Väntar nu bara på sista svaret från en tillverkare innan det blir att beställa karet.

Jag älskar att bygga själv så både bänk och lysramp tänker jag snickra ihop själv. Men eftersom jag aldrig limmat ett kar själv så överlåter jag det till proffsen. Man vill ju inte ha 1000L vatten i lägenheten.

Bänken kommer byggas av 45x45mm reglar och vinkelbeslag sedan blir det antagligen dörrar från Ikea och någon bänkskiva på toppen.

Aldrig byggt nån liknande bänk så tips om reglarna är för klena eller andra tips tas gärna emot.

Bidrar med en bild där jag måttat och tejpat golvet för att se hur stort det karet blir där jag tänkt ha det.
#2 - 5 april 2012 16:38
Här kommer listan på de tilltänkta innevånarna också.

6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
6 x Geophagus sp. "orange head tapajós"
40 x Vinkel tetror
40 x Rio Tetror
10-15 corydoras Sterbai
6 x Satanoperca leucosticta
15 x otocinclus
4 x Cichlasoma amazonarum
4-6 x L-malar
#3 - 5 april 2012 16:53
jag tycker du ska öka på antalet corysar. men det beror ju på hur du tänkt inreda karet. har du mycket sand kan du ju lika gärna ha ett maffigt gäng corysar också :)

hur hade du tänkt bygga lysrampen? asså, vad ska du ha som driver lysrören?
blir det T-5 eller T-8 rör?
#4 - 5 april 2012 17:05
Rampen hade jag tänkt bygga en som jag lägger ovanpå karet som då också blir lock.
I stil med detta. http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_canopy2.php

Har sneglat lite på akvastabils dimmbara T-5 armaturer och en sunriser dator till det. Men det är inte hundra spikat ännu. Men T-5 blir det i alla fall.

Angående corysarna så får jag se hur jag gör, kommer bli mycket sand i alla fall eftersom det är främst jordätarna jag inreder för, men en del säger att jordätarna lätt får in en i munnen av misstag när de åker och silar sand. Blir därför att börja med ett mindre stim sedan kanske utöka.

Ska försöka ha lite grenar som bryter ytan och del flytväxter med för flaggciklidernas skull.
#5 - 5 april 2012 17:07
Hej. Nu är jag inget proffs men skulle personligen ökat dimmensionen på reglarna till minst 45x70 mm. Känns dumt att chansa. Sen skiljer sig priserna inte så mycket heller.

Detta projekt låter lovande, hur har su tänkt med intedning? :)
#6 - 5 april 2012 17:11
det ser ju bra ut! det blir ju lite lättsre också om man har någon form av mall eller ritning att följa :)

visste inte dte där med att jordätarna kan råka ta en cory. då är det nog bättre som du skrev att börja med färre och se hur det går :)
#7 - 5 april 2012 17:14
reglar är ju relativt billigt å det går ju inga mängder direkt till ett sådant bygge så minst 45*70 skulle då jag satsat på. gärna grövre. hellre för mycke än för lite :)
#8 - 5 april 2012 17:19
å lite andra tips, använd rätt skruvar, förborra, använd gärna träplugg å lim, var noga när du sågar till reglar så du inte får en kvist mitt i en kritisk tryckpunkt i regeln.
de är ju liksom 1ton som ska stå där så var noga med allt.
å mycke bilder vill vi se :)
#9 - 5 april 2012 19:22
Hej. Nu är jag inget proffs men skulle personligen ökat dimmensionen på reglarna till minst 45x70 mm. Känns dumt att chansa. Sen skiljer sig priserna inte så mycket heller.

Detta projekt låter lovande, hur har su tänkt med intedning? [:)]

Efter lite funderingar och pratat med lite folk så blir det grövre reglar, kanske till och med 45x95mm.
Inrednings funderingarna är inte riktigt klara. Men det blir troligtvis slimline bakgrund eftersom jag inte är konstnärligt lagd för 5öre så göra någon egen kommer jag inte försöka mig på. :)
Annars blir det mycket sand, rötter och nått stenrös. Vill gärna ha växter med men eftersom det grävs en del så kommer det behövs mycket planering av planteringen av dem.

MrH skrev:
å lite andra tips, använd rätt skruvar, förborra, använd gärna träplugg å lim, var noga när du sågar till reglar så du inte får en kvist mitt i en kritisk tryckpunkt i regeln.

de är ju liksom 1ton som ska stå där så var noga med allt.

å mycke bilder vill vi se :)

Jo hade tänkt vara duktig och förborra och så. Tänkte fuska lite med kapandet och få någon byggfirma att såga till brädorna åt mig så får jag mer en byggsats i stället och blir säker på att det blir rakt. Får kolla kvistar och liknande innan jag monterar ihop det.

Drog ihop en snabb ritning på hur jag tänkt men då med 45x70mm reglar. Får se om det behövs kryss stag, men med 45x95mm känns det tveksamt.
#10 - 5 april 2012 19:41
Det här kommer att bli maffigt! Om jordätarna bara går lös på sanden så kanske du kan lösa det genom att plantera växter i stenrösen. Javaormbunkar borde ju funka, det har jag haft i på och mellan rösen av lavasten. :) sen kan man ju knyta fast javamossa och sånt på rötter :)
#11 - 5 april 2012 19:51
AffeAlien skrev:
Rampen hade jag tänkt bygga en som jag lägger ovanpå karet som då också blir lock.

I stil med detta. http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_canopy2.php

Har sneglat lite på akvastabils dimmbara T-5 armaturer och en sunriser dator till det. Men det är inte hundra spikat ännu. Men T-5 blir det i alla fall.

Angående corysarna så får jag se hur jag gör, kommer bli mycket sand i alla fall eftersom det är främst jordätarna jag inreder för, men en del säger att jordätarna lätt får in en i munnen av misstag när de åker och silar sand. Blir därför att börja med ett mindre stim sedan kanske utöka.

Ska försöka ha lite grenar som bryter ytan och del flytväxter med för flaggciklidernas skull.

Du får förresten hemskt gärna förklara det där med sunrisern. Jag är också på jakt efter en pryl som kan fixa soluppgång och nedgång på bestämda tider och under en viss tid. Tex 30-60min morgon och kväll för att dels inte stressa fiskarna och också skapa mer normala rutiner för som. :)
#12 - 5 april 2012 20:38
Flytväxter kan du ju också ha.
#13 - 5 april 2012 20:49
Du får förresten hemskt gärna förklara det där med sunrisern. Jag är också på jakt efter en pryl som kan fixa soluppgång och nedgång på bestämda tider och under en viss tid. Tex 30-60min morgon och kväll för att dels inte stressa fiskarna och också skapa mer normala rutiner för som. :)

Akvastabil har en soluppgång/nedgångs dator som man kan koppla till deras egna lysrörsarmaturer, De har nått special HF-drivdon som gör att de går att dimma och kör soluppgång med timer när du vill och även ha 1% belysning som natt belysning.

Här är själva datorn
http://www.pwss.se/product.php?productid=4188&cat=0&page=1

och här är deras armaturer
http://www.pwss.se/home.php?cat=955

Johanadhoc skrev:
Flytväxter kan du ju också ha.

Har massor med flytväxter som jag inte kommer ihåg namnet på just nu som ligger i ett annat kar och förökar sig och väntar på att få flytta så flytväxter blir det. :)

Joo har funderat mycket på att lägga stenar runt växterna. Irwin_fletch hade jordätare i sitt 720L och han hade mycket växter så har tittat lite på det karet. Men mitt kommer nog inte bli riktigt lika lummigt.
#14 - 6 april 2012 06:34
AffeAlien skrev:
Akvastabil har en soluppgång/nedgångs dator som man kan koppla till deras egna lysrörsarmaturer, De har nått special HF-drivdon som gör att de går att dimma och kör soluppgång med timer när du vill och även ha 1% belysning som natt belysning.

Här är själva datorn

http://www.pwss.se/product.php?productid=4188&cat=0&page=1

och här är deras armaturer

http://www.pwss.se/home.php?cat=955

Har massor med flytväxter som jag inte kommer ihåg namnet på just nu som ligger i ett annat kar och förökar sig och väntar på att få flytta så flytväxter blir det. :)

Joo har funderat mycket på att lägga stenar runt växterna. Irwin_fletch hade jordätare i sitt 720L och han hade mycket växter så har tittat lite på det karet. Men mitt kommer nog inte bli riktigt lika lummigt.

Shit va coolt! Det är precis en sådan timer som jag letat efter, tyckte att det borde finnas! :) dock stod det inte att den endast funkar med deras egna produkter.. Jag har dimmbara halogenspottar över mitt kar så det borde funka :)
#15 - 6 april 2012 11:56
Detta låter ju som ett riktigt spännande projekt. Verkar inte som du ska hålla tillbaka på något heller, dimmbar armatur vore riktigt snyggt. Letat efter ett youtubeklipp på ett jordätarkar som har just dimmbar belysning och det är verkligen skitsnyggt, kan tyvärr inte hitta klippet nu.

Funkar fint med växter till jordätare bara man förankrar växterna. Får bara växterna slå rot så är det ingen fara, fiskarna söker mat runt roten på växten så om den inte sitter fast åker den lätt upp. Kolla på Maths kar med orange head,
&list=UUGvgocD0feeURUA_SvCCprQ&index=12&feature=plcp" target="_blank">
&list=UUGvgocD0feeURUA_SvCCprQ&index=12&feature=plcp

Leucosticta är en av mina favoritfiskar så denna tycker jag absolut att du ska ha. Nu är det ju inte jag som får bestämma men jag hade hoppat Cichlasoma amazonarum. Flaggor upptill och jordätare nertill räcker fint....;) Forstätt uppdatera och peppra med bilder.
#16 - 6 april 2012 15:13
Shit va coolt! Det är precis en sådan timer som jag letat efter, tyckte att det borde finnas! [:)] dock stod det inte att den endast funkar med deras egna produkter.. Jag har dimmbara halogenspottar över mitt kar så det borde funka [:)]

Som jag har förstått det så funkar den datorn bara till den sortens drivdon de använder. Men driver du dina spottar med samma så kan det säkert fungera.

Detta låter ju som ett riktigt spännande projekt. Verkar inte som du ska hålla tillbaka på något heller, dimmbar armatur vore riktigt snyggt. Letat efter ett youtubeklipp på ett jordätarkar som har just dimmbar belysning och det är verkligen skitsnyggt, kan tyvärr inte hitta klippet nu.

Funkar fint med växter till jordätare bara man förankrar växterna. Får bara växterna slå rot så är det ingen fara, fiskarna söker mat runt roten på växten så om den inte sitter fast åker den lätt upp. Kolla på Maths kar med orange head,

Leucosticta är en av mina favoritfiskar så denna tycker jag absolut att du ska ha. Nu är det ju inte jag som får bestämma men jag hade hoppat Cichlasoma amazonarum. Flaggor upptill och jordätare nertill räcker fint....;) Forstätt uppdatera och peppra med bilder.

Jag hade ju en plan på att köpa ett 980L kar från Akvarielagret från början men det var lite för djup för att passa i rummet där jag tänkt ha den. Så egna mått blev mycket bättre sedan fick jag 21liter till. Köpa ett sådant kar där och få det hemkört är runt 20 000kr och med tanke på det bra priset jag fått på ett specialkar nu så har jag mycket över i budgeten att köpa "lull lull" för som t.ex. den dimmbara belysningen. :)

Kanske blir så att jag skippar Cichlasoma amazonarum också, den fisken har faktiskt kommit till på listan nu på slutet bara medans de andra funnits där hela tiden. Men vi får se vad som händer och hur alla fiskar får plats, kanske blir 2-4 flaggor till i stället.

Innkörningsperiden på nån månad eller 2 kommer det nog bara vara tetror och Corysar i karet så då får växterna rota sig och växatill sig ordetnligt innan jordätarna invarderar. Mycket snyggt kar i youtube klippet, måste ju vara perfekt för flaggorna med. :)

Anledningen att jag ville ha jordätare från början var deras intressanta beteende och att de inte är så våldsamt bråkiga. Efter tittat runt på olika sorter såg Geophagus orage head roligast ut av just Geophagus gänget men kändes lite trist med bara en stort så kollade in Satanoperca och då föll valet på just Leucosticta med de prickiga huvudet och färgerna som man kan få fram.

Dagen uppdrag har varit och hört mig för om någon byggfirma i stan ville kapa reglar åt mig men det gick inte alls det fick jag göra själv. Men de kan kapa skivor åt mig i alla fall så de blir raka och snygga.

Så i dag, eller egentligen i natt, så ska jag höra mig för på jobbet om någon har en kap/gersåg jag kan låna så det blir raka och snygga snitt.

Jag jobbar skift på jobbet så nästa vecka har jag frivecka och är då ledig hela veckan så då kommer nog bänkbygget att dra igång.
#17 - 6 april 2012 15:52
Blandning av corysar, tertror, L-malar, orange head och leucosticta har jag haft och det funkade bra. Leucosticta är de som får stå tillbaka då orange head är mycket mer "på hugget" när det gäller allt. Mina leucosticta visade lekbeteende sista månaden innan jag sålde dem, men då gick de bara med ett par orange head i ett stort kar.
#18 - 6 april 2012 17:33
Okej. Det vore ju perfekt om datorn styr strömförsörjningen så som en vanlig timer. Då hade det funkat perfa :) får kanske ta och ringa tillverkaren och höra.
#19 - 10 april 2012 15:04
Okej. Det vore ju perfekt om datorn styr strömförsörjningen så som en vanlig timer. Då hade det funkat perfa :) får kanske ta och ringa tillverkaren och höra.

Hade varit intressant att veta, hör av dig om du får för dig att kontakta dem.
#20 - 10 april 2012 15:12
I dag började jag med att åka tillbaka till akvariehobby här i stan, där jag köpt mitt Ehiem 2080, för det visade sig att prime/start knappen till pumpen saknades helt. Sedan när jag öppnade pumpen fanns även använda delar i den... Troligtvis har det blivit fel vid någon reklamation hos ehiem och de har packat ner pumpen igen och skickat iväg den som ny fast den inte var det. Men personalen på akvariehobby bytte bara ut den så jag fick en ny och komplett pump så skulle de själva bråka med ehiem sen. Kändes skönt att jag inte beställt pumpen från Tyskland eller likande denna gång.

Sedan har jag också varit och handlat 45x95mm reglar och plywoodskivor så jag kan börja bygga bänken. Tyvärr regnar det massor i dag så blir inget sågande av reglar. Tydligen fick jag inte köra kap och ger sågen inomhus för tjejen. :D

Plywoodskivorna kunde de alla fall kapa åt mig på bauhaus så de är rätt mått och rakt och fint kapade. :)
eftersom ni ville ha mycket bilder så får ni en på några träskivor och en pump. ;)
#21 - 11 april 2012 07:52
Kollade vädret i går kväll och det var risk för regn hela veckan men i dag på morgonen, ungefär fram till lunch skulle det vara uppehåll, så vad gör man då?

Jo självklart ställde jag väckaren och var uppe i tid för att gå ut och såga reglar. Sedan har jag även varit iväg och handlat lim, skruv med torx skalle och vinklar.

Kommer påbörja bygget nu i dag och ska försöka fota under tiden. Kommer en uppdatering i kväll så får ni ser hur långt jag hunnit. Tills dess får ni hålla till godo med en bild på reglar. ;)
#22 - 11 april 2012 10:01
AffeAlien skrev:
Kollade vädret i går kväll och det var risk för regn hela veckan men i dag på morgonen, ungefär fram till lunch skulle det vara uppehåll, så vad gör man då?

Jo självklart ställde jag väckaren och var uppe i tid för att gå ut och såga reglar. Sedan har jag även varit iväg och handlat lim, skruv med torx skalle och vinklar.

Kommer påbörja bygget nu i dag och ska försöka fota under tiden. Kommer en uppdatering i kväll så får ni ser hur långt jag hunnit. Tills dess får ni hålla till godo med en bild på reglar. ;)

gott!! fan va kul det är att bygga... jag vill oxå
#23 - 11 april 2012 10:11
härligt härligt :D
å kom ihåg nu, var noga! ha tålamod! gör om gör rätt! stressa inte, då blir det fel!

lycka till :D
#24 - 11 april 2012 10:21
MrH skrev:

å kom ihåg nu, var noga! ha tålamod! gör om gör rätt! stressa inte, då blir det fel!

visa ord att tänka på..;)
#25 - 11 april 2012 10:35
gonzo44 skrev:
visa ord att tänka på..;)

det är ju så lätt att man stressar å gör fel för att man vill bli klar så fort som möjligt, å de är ju så onödigt :)

du höll väll på att göra en tabbe med bakgrunden i ditt hörnkar? har för mig ja lästa att du glömde göra hål för rastern å fick göra de i efterhand typ :p eller? ;)
#26 - 11 april 2012 10:50
MrH skrev:
det är ju så lätt att man stressar å gör fel för att man vill bli klar så fort som möjligt, å de är ju så onödigt :)

du höll väll på att göra en tabbe med bakgrunden i ditt hörnkar? har för mig ja lästa att du glömde göra hål för rastern å fick göra de i efterhand typ :p eller? ;)

yess!! det stämmer bra men faktum är att det gick smidigare än jag trodde att fixa det i efterhand... dock lite svårare om man gör fel på bänken och den blir lite ur vinkel eller nåt..
#27 - 11 april 2012 10:55
gonzo44 skrev:
dock lite svårare om man gör fel på bänken och den blir lite ur vinkel eller nåt..

exakt =)
#28 - 11 april 2012 11:13
MrH skrev:

Jag har inte ens beställt karet ännu för jag väntar fortfarande på en prisuppgift från ett ställe så jag tar det lugnt och metodiskt med bänken. Borde hinna klart med stommen i dag men sen ska det ju på med luckor och målas osv. :)

angående karet så blir det nog inte att beställa från sista stället jag nu väntar på prisuppgift ifrån. Tar det 2 veckor att få fram vad det kostar att göra hur lång tid tar det få för dem att tillverka karet? :confused:

Tack för lyckoönskningarna!

och Gonzo44 det ÄR kul att bygga saker :D
#29 - 11 april 2012 11:19
AffeAlien skrev:
det ÄR kul att bygga saker :D

Håller med. Verkar som ett kul projekt.
#30 - 11 april 2012 11:33
Vad betala du för filtret? om du nu köpte det i affären och ändå ska vänta på ditt akvarium hade jag lämnat tillbaka filtret, fått pengarna tillbaka och beställt filtret från tyskland istället, jag köpte mitt 2080 där för 2700 (frakt till dörren inräknad) istället för 3600 på pwss +frakt (?) eller 4300 i affären, samt att risken för att få ett äldre filter är mindre då 2080s hade problem förr med sina slangkopplingar. dem sprack och läkte. du kan även beställa akvarium från den hemsidan, tror et 540liters går på 3000 spänn
#31 - 11 april 2012 11:43
Filtret betalade jag 3400kr för när de hade stor rabatt. Som Sagt innan är jag glad jag inte beställde det från Tyskland med tanke på hur det strulade till sig. Jag har den nya och förbättrade versionen från 2010 nu.

Inte speciellt intressant vad ett 540liters kar kostar när jag ska ha ett med specialmått på 1001liter. Ett sådant väger runt 200kg också så tror inte det är så förmånligt fraktmässigt att köpa från Tyskland.

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
#32 - 11 april 2012 11:48
Jag vet inte riktigt vilken version mitt är på, men jag antar att det är den senaste. nu sa jag ett 540 liters för det är vad jag själv kollat på, du kan ju kolla själv.
250x70x60 cm = 553 euro vilket motsvarar 5000 spänn. ja det väger en del, jag vet inte vad det skulle kosta och frakta ett, men man kan alltid fråga. sidan jag syftar på heter iaf aquaristic.net
jag betala iaf 12 euro för 18kilos paket
#33 - 11 april 2012 15:29
Nää skulle nog inte köpa ett glaskar och frakta det så lång, risken är ju överhängade att de får fraktskador och då är det ju bara skicka tillbaka.
Efter att beställt optima batterier från just tyskland till en polare när han tävlade i billjud så fick vi skicka tillbaka det 3 gånger för det gick sönder under frakten. 4:e gången byggde de en stor låda som de proppade med skumgummi och då gick det vägen. :)
#34 - 11 april 2012 15:51
Efter lite slit och släp är stommen klar. Kunde tyvärr inte skruva fast skivorna för skruven tog slut när jag skruvade vinklarna.

Sedan visade det sig att mitt golv är som "hela havet stormar" ungefär. Det är betonggolv med löslagd korkmatta. Brukar bli ½cm djupa gropar efter möbler så den får stå ett tag så får vi se om den sjunker till sig lite annars måste jag vid ta några åtgärder.

Här kommer lite bilder på eländet.

1. Förborra
2. limma
3. skruva
4. ramarna ihop
5. lite ben
6. nått som liknar ritningen
7. med skivan dit lagd.
8-9. ingen tyngd vilar på vinklarna utan såhär har jag lagt reglarna
#35 - 11 april 2012 15:52
så! ska ett bygge se ut! snyggt och proffsigt gjort :D

angående golvet, riv bort korkmattan, just där akvariet ska stå?
#36 - 11 april 2012 16:02
Tackar. :D[:o]

Tror inte hyresvärden skulle uppskatta det.. inte för jag tror han gillar ett 1000liters akvarium heller men det är ju inget jag behöver åtgärda när jag flyttar. :)
Får fundera lite mer på det i alla fall.

Nu är bra frågan om man kan hitta några fina och billiga köksdörrar på ikea eller om jag ska köpa MDF och bygga egna dörrar.
Bänken kommer i alla fall bli svart med silver eller vita detaljer för att matcha databordet bredvid.
#37 - 11 april 2012 16:09
hmm, då förslår jag följande, en skiva under hela bänken så du får ut trycket jämt över hela golvet. då borde det bli någorlunda rakt.
MEN du ska ha med i beräkningen att du kanske får pynta för nytt golf när du flyttar, det kommer ju garanterat att sätta sina spår de där ;)
#38 - 11 april 2012 18:29
Ser stabilt ut. Håller även med föregående talare angående en skiva under hela bänken för tryckets skull :)
#39 - 12 april 2012 12:23
Dagens jobb har bestått av att skruva MDF skivor på sidorna och gjort luckor till hela skåpet.
Blir att spackla och måla allt senare, tjejen har varit hemma med feber och grym förkylning och börjar själv känna av det så det lilla jag gjorde i dag får duga tills jag känner mig bättre igen.

Frågan är nu bara vilka gångärn som ska användas?
Har funderat lite på den sorten som sitter på alla Ikea möbler eftersom jag inte vill att de ska synas.
#40 - 12 april 2012 13:44
invärtes gångjärn borde väll funka fint :)
#41 - 12 april 2012 18:25
MrH skrev:
invärtes gångjärn borde väll funka fint :)

Har kollat runt lite vad som finns och det ser ut som den sort som sitter på köksluckor är det enda alternativet...
får nog sätta några små som ändå sys på dem för jag vill kunna öppna dörrarna utåt från mitten och då kan man inte använda ikea gångjärn för regeln är för bred. :/
#42 - 12 april 2012 19:12
är det dessa du tittat på? http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=20050002
hur kan regeln va ivägen? dom där kan man väll placera i princip hur som helst?
#43 - 12 april 2012 19:18
om du gör skjutluckor då? kan de va ett alternativ kanske?
#44 - 12 april 2012 19:20
Ja precis sådana är det jag tittat på.
Problemet är hur dörren hamnar, den kommer inte täcka regeln på sidan eftersom man måste montera gångjärnet längst ut på dörren. Om du tittar på någon möbel eller köksskåp hemma så ser du att de bara täcker ca 1cm från där de sitter fast.

#45 - 12 april 2012 19:21
AffeAlien skrev:
Ja precis sådana är det jag tittat på.

Problemet är hur dörren hamnar, den kommer inte täcka regeln på sidan eftersom man måste montera gångjärnet längst ut på dörren. Om du tittar på någon möbel eller köksskåp hemma så ser du att de bara täcker ca 1cm från där de sitter fast.

haha jag gjorde faktiskt precis det å förstår hur du menar.. hmm lurigt.
men som ja skrev, skjutluckor?
#46 - 12 april 2012 20:33
Skjutluckor funkar inte med de luckor jag har utsågade nu, dessutom måste jag bygga 2 spår de kan gå i om jag väljer det och det känns lite väl... men blir en sväng på stan i morgon och titta vad som finns sedan får jag försöka lista ut nått bra. :)
#47 - 13 april 2012 06:28
nja, spår behöver du inte bygga, det finns ju lister för skjutluckor. typ samma list som man har har till skjutglasfönster.,
brukar oftast finnas hos glasmästarn :)

men en annan tanke, om du sätter gångjärnen i nederkant, så att du öppnar luckorna framåt så att säga, hur funkar det då? blir de samma me regeln där också?
#48 - 20 april 2012 20:47
Varit lite segt med snickrandet ett tag, har haft lite annat att göra, men kommit igång lite igen. :)

Var och handlade färg som blev en halvblank svart för att matcha möblerna i rummet. Dock underskattade jag mängden färg jag behövde extremt mycket vilket ni ser på bilderna, fick helt enkelt åka och köpa en större hink. Målat ett varv invändigt och 2 varv utvändigt, utom där karet ska stå där är det bara ett varv.

Sedan fixade jag gångjärn och borr för dörrarna. Blev möbel/pianogångjärn till de 2 yttre dörrarna och vanliga ikea/köksdörr gångjärn till de 2 inre dörrarna så jag kunde öppna dem åt de håll jag ville.

När jag provmonterade de inre dörrarna visade sig att jag inte tänkt riktigt så de var 5mm för långa och gick därför inte att stänga utan överlappade varandra. Fick dem utsågade till önskade mått på Bauhaus eftersom jag inte hade någon bra såg till detta. Blev mycket funderande tills jag kom fram till hur jag lättast skulle såga rakt med den vanliga handsågen. Blev mycket bra tillslut måste jag säga och dörrarna passar perfekt.

I morgon åker det på mer färg på dörrarna och sedan ska handtagen dit efter det är det bara skära till frigoliten som ska ligga ovanpå bänken sedan är det bara vänta på att akvariet ska dyka upp.

Han jag väntade på att få pris från har hört av sig och det visade sig vara dyrare hos honom än en av de andra butikerna jag pratat med så har nu bestämt mig var jag ska handla. Problemet nu är att de ska ha pengar i förskott, vilket jag kan förstå i detta fall. Problemet är dock att jag besiktigade bilen och den visade sig ha en trasig katalysator så blev en oväntad utgift där så nu måste jag vänta på lönen innan jag beställer karet.

1. För lite färg.....
2. Mer färg inhandlar och luckorna ovanpå målade med.
3. Lösningen för att såga rakt, ganska uppenbart när man väl kommer på det.
4. Borrning av luckor till gångjärnen
#49 - 21 april 2012 08:22
tjusigt :D
#50 - 22 april 2012 17:21
Efter lite jobb men mestadels målande i helgen så är bänken slutligen klar.
Nu är det bara vänta på karet så kan det roliga börja på riktigt efter det. :D

Kommer lite bilder på helgens jobb
Tur tjejen varit hemma så jag haft hjälp med montering av luckor samt målningen, gick bra mycket snabbare då.

1. montera pianogångjärn.
2. montera pianogångjärn.
3. målat och klart bara handtag som saknas.
4. Färdigt med handtag också.
Christer5
#51 - 23 april 2012 08:16
Väldigt roligt att följa ditt projekt !

Proffsig bänk du har byggt efter konstens alla regler,ser ut att bli väldigt snyggt det där.
#52 - 23 april 2012 08:18
bra lösning med gångjärnen :D
blev ju riktigt snyggt det där.
#53 - 23 april 2012 08:25
vad är det för färg du målat med? alltså, blank eller matt?
kan annars rekommendera en färg som heter svart pianoblank, eller nått liknande. blir jäkligt snyggt finish med den färgen.
#54 - 23 april 2012 09:41
Christer5 skrev:
Väldigt roligt att följa ditt projekt !

Proffsig bänk du har byggt efter konstens alla regler,ser ut att bli väldigt snyggt det där.

Tackar så mycket!
Som sagt det roliga börjar när man får börja greja med själva karet och sedan se hur fiskarna gillar det. :)

MrH skrev:
vad är det för färg du målat med? alltså, blank eller matt?

kan annars rekommendera en färg som heter svart pianoblank, eller nått liknande. blir jäkligt snyggt finish med den färgen.

Har ett hörnbord brevid som är i svart laminat som är halvblank så jag köpte en halv blank svart färg just för att försöka efterlikna det så det skulle passa bra in i rummet.
Bilden utan handtag är färgen alldels nymålad och inte alls torr därför den är blank där.
#55 - 23 april 2012 09:47
Nu när bänken är klar har det börjats planera mer för själva karet.
Det är jordätarna och flaggcikliderna som karet kommer planeras efter. Ska försöka ge jordätarna mycket bottenyta men samtidigt en hel del rötter och stenar de kan gömma sig bakom.

Ska plantera 3 "skogar" med vasillinea ute i hören och i mitten för att dela av karet så flaggorna kan gömma sig i dem och samtidigt inte behöva se varandra hela tiden. ska även ha rötter/grenar i dessa buskage som bryter vattenytan.

Blir lite stenrös längs bak kanten av karet också är det tänkt.

Hittade ett roligt vektyg där man kunde prova sig fram lite, även om det var lite väl 2d orienterat för att få det bra så får man en liten uppfattning hur man tänkt i alla fall så jag delar med mig av länken.

Bara klicka på bilden så kan man snurra på karet bäst man vill.
[B]http://www.theaquatools.com/content/view-your-sketch&num=15325[/B]
#56 - 23 april 2012 10:07
Härligt projekt detta! Vad har du för tidsskiss på karet, alltså, när ungefär tror du att karet är igång? Sitter och funderar här i götet...;)
#57 - 23 april 2012 10:39
Tackar! :)
Såg att du ville göra dig av med flaggorna men vågade inte säga något eftersom jag inte är 100 på när det är klart.
Men så jag inte tari i underkant så säger jag 2 månader innan det är i full drift.

Har lyssnat på råden från dig om hur man ska göra för att flaggorna ska trivas och hoppas på att jag ska kunna uppfylla det.
#58 - 23 april 2012 10:41
kommer du bygga karet själv? eller hur var det? helglas eller ram?
#59 - 23 april 2012 10:49
Byggande av karet lämnar jag åt proffsen. Men det blir ett måttbeställt i helglas, Gillar inte ramakvarium nå vidare.
#60 - 23 april 2012 10:56
inte jag heller. skönt att det blir helglas.

hur är det tänkt med belysningen?
#61 - 23 april 2012 11:06
Belysning så har jag tänkt bygga en ramp i stil med den gonzo byggt men med öppningsbar topp, lite som juwel ramperna.
Belysningen så har jag tittat på akvastabils dimmbara t5 ramper och sedan köpa en sunriser dator till den. 4st 54w rör blir det nog.
#62 - 23 april 2012 11:07
låter som en bra plan!
#63 - 23 april 2012 11:36
AffeAlien skrev:
Tackar! :)

Såg att du ville göra dig av med flaggorna men vågade inte säga något eftersom jag inte är 100 på när det är klart.

Men så jag inte tari i underkant så säger jag 2 månader innan det är i full drift.

Har lyssnat på råden från dig om hur man ska göra för att flaggorna ska trivas och hoppas på att jag ska kunna uppfylla det.

Japp, det var dit jag ville komma (vi kan höras av via PM:)). Det är ju kul om de två Göteborgs-Flaggparen kan få sträcka ut i ett 1001-litare, och det kunde väl vara fränt om du kunde få se det här i din burk;

" target="_blank">
#64 - 23 april 2012 13:54
Ja du har riktigt fina par och kul att de vårdar sina yngel med!
Kul att få tag i några med lite storlek också, sen blir de kvar på zoopet får du se hur de går för dem också. :)

Du har PM
#65 - 24 april 2012 13:59
En liten uppdatering, förmodligen sista innan karet anländer.

Karet är nu beställt och leveranstiden var 2-3 veckor men har jag otur så kunde de ta upp till 4 veckor nu när det snart är valborg och allt sånt. Det hade tydligen med leverantören av glas att göra så det är bara be till gud att det går snabbt nu. [:-2]

Men vad är en uppdatering utan bild?
Så jag slänger upp en bild på en bänk med lite frigolit på. :)
#66 - 24 april 2012 15:23
Grymt snygg bänk!
#67 - 24 april 2012 16:08
ja bänken blev sjukt bra.
om du skulle misslyckas med inredningen av karet så kan du ju allafall va grymt nöjd med den fina bänken ;) hehe.
#68 - 24 april 2012 17:57
Tackar så mycket!
Är som sagt rätt nöjd själv. :)

Haha, ja men det bästa är att inredningen är lättare att göraom så gör inte lika mycket om första försöket inte blir bra :)
#69 - 24 april 2012 18:36
AffeAlien skrev:
En liten uppdatering, förmodligen sista innan karet anländer.

Karet är nu beställt och leveranstiden var 2-3 veckor men har jag otur så kunde de ta upp till 4 veckor nu när det snart är valborg och allt sånt. Det hade tydligen med leverantören av glas att göra så det är bara be till gud att det går snabbt nu. [:-2]

Men vad är en uppdatering utan bild?

Så jag slänger upp en bild på en bänk med lite frigolit på. :)

Ett jävla bra jobb med bänken. Den ser riktigt bra ut! :)
#70 - 24 april 2012 19:03
snyggt jobbat affe;)
#71 - 25 april 2012 04:06
Tack ännu en gång. :)

Nu blir det åka runt på lite affärer i stan och försöka hitta lite roliga rötter och sådana saker till inredningen. Ska nog ut och jaga lite Vf sten också. :)
#72 - 25 april 2012 14:12
Dagens goda nyhet!

Fick ett samtal från han som bygger karet åt mig och de visade sig att glasen de får in är 70cm höga så eftersom han slipper skära glaset på den ledden så bjöd han på den extra höjden på 5cm. Så de nya måtten på karet är alltså 220x70x70cm (1078L)
#73 - 25 april 2012 14:14
härligt :D
då luktar de ju nästan som att de är ett kar för altum ;)
#74 - 25 april 2012 14:17
o fuck! min kub gånger 3 ju! jag är såååå jefla avis på dig nu

asså du måste köra MH belysning till detta tycker jag!
#75 - 25 april 2012 14:35
blir det stag eller sarg eller båda?
#76 - 25 april 2012 14:41
MrH skrev:
härligt :D

då luktar de ju nästan som att de är ett kar för altum ;)

Är inget vidare skalar fan men vi får se vad som händer i framtiden. :)

hannesc skrev:
o fuck! min kub gånger 3 ju! jag är såååå jefla avis på dig nu

asså du måste köra MH belysning till detta tycker jag!

Vill ju som sagt få det lite som ett möbel kar och de fiskar jag vill ha vill inte ha stark belysning så blir nog inte någon MH belysning utan T5-rör om ingen lyckas övertala mig om annat. :)

hannesc skrev:
blir det stag eller sarg eller båda?

Det blir både stag och sarg, lät som det troligast bara skulle bli 2 stag, den som lever får se. :)
#77 - 26 april 2012 13:31
Fisklistan är ju inte 100 spikad ännu och eftersom jag bara sitter hemma och väntar på karet nu så har jag självklart funderat över den en hel del.

Cichlasoma amazonarum stryker jag helt från listan.
Har varit sugen på påfåglar/oscar men de är lite för hetsiga och på för att gå med jordätarna tror jag, sedan är det ju helt klart att tetrorna kommer gå åt. Men har ju hittat en annan snäll jätte och det är Chockladcikliden. Skulle vara mysigt att ha ett par med sådana som glider runt i baljan också. Men hur är de med dem, trycker de i sig alla tetror också eller?

Så nya listan ser lite mer ut så här. (för tillfället)

4-6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
40 x Vinkel tetror
40 x Rio Tetror
10-15 corydoras Sterbai
15 x otocinclus
2 x Chokladciklid (Hypselacara temporalis)
4-6 x L-malar
#78 - 26 april 2012 20:08
Det finns för mycket roliga fiskar att välja på.
Blir lite sugen på Guianacara geayi men blir på tok för trångt på botten så i så fall måste någon av de andra jordätarna strykas, Geophagus som ligger risigt till i så fall.
#79 - 27 april 2012 10:27
Vissa vill ha mycket fisk, vissa vill ha mindre.

Jag tillhör den senare gruppen, har svårt att fokusera om det simmar runt alldeles "för mycket" (i mina ögon) fisk. Jag skulle bara använt en art av tetror och jag skulle inte haft mer än två "bottenarter" av cikliderna. (i alla fall inte så stora som arterna du pratar om). Finns ju mindre arter som skulle kunna fungera.

Säger inte att du har fel på något sätt, detta är bara mina åsikter. Ocg jag förstår ju att du inte kommer köpa in alla arter på en gång utan ta lite i taget. Då kommer du ju se om du tycker att det får plats mer.

Tänk på att inte köpa in fisk av dålig kvalite. Lätt att man blir blind bara för att man väntat så länge på att få hem sina efterlängtade fiskar. Detta gäller såväl tetror som ciklider och malar. Jag har gjort misstaget att köpa in en grupp fiskar bara för att jag längtat så länge och vill få hem dem snabbt.

Längtar verkligen på att få se detta kar igång, verkligen drömmått du har att jobba med.....;)
#80 - 27 april 2012 11:48
Jag håller med om att man inte ska ha för mycket fisk, Blir inte lika rofyllt att titta på och för fiskarna att utföra sina naturliga beteenden om de alltid är en annan fisk där och stör.

Satt och pratade med massor av folk i går angånde fiskvalet och de säger som du sagt tidigare att orangehead flamsar runt mycket i karet och kan kännas störande. Så just nu känns det lite som att jag kommer skippa geophagusen helt och nästan hellre gå på Guianacara geayi och Satanoperca som jordätare. Kommer nog bara bli vinkeltetror också som tetra i början och se om de ens överlever de större fiskarna eller om det blir lunch. :)

Så den senaste versionen av listan ser lite mer ut så här.

4-6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
4-6 x Guianacara geayi
50-60 x Vinkel tetror
10-15 corydoras Sterbai
15 x otocinclus
4-6 x L-malar

som bonus skulle jag vilja ha ett par Chokladciklid (Hypselacara temporalis) som kunde glida runt och se stora ut. :)
#81 - 27 april 2012 12:04
Meh vafan. kommer ju bli nästan samma setup som jag ju ...
#82 - 27 april 2012 12:19
Skippar Geophagus för din skull hannesc ;)
#83 - 27 april 2012 12:34
AAAW..va söt du är :)
#84 - 1 maj 2012 14:43
I dag var jag och tjejen på lite ledighets shopping på stan, gå runt och titta på lite allt möjligt.
Tjejen hittade lite allt möjligt krafs, ljusstakar och lite sånt.

Själv var det stora fyndet inne på en av stadens djuraffärer, de hade fått in några bamsiga rötter så blev bara tvungen att slå till på en av dem. :D

måtten är ungefär 88x45x35cm så borde gå utmärkt att få ner i karet sen.
#85 - 1 maj 2012 18:47
snygg rot asså..;)
#86 - 1 maj 2012 19:47
Ja gillar den skarpt också!
De brukar inte ha så stora rötter inne men hade fått tag i 3 stora till nått bra pris tydligen. En var såld redan sedan köpte jag den andra, den 3:e var nästan helt platt så den var inte så super snygg. Var tyvärr inte jätte gratis. :(

Men nått måste jag trösta min längtan efter karet med :D
#87 - 2 maj 2012 14:29
Lite nya funderingar i dag.

Tanken är som sagt att ha 2st 54w lysramper med plats för 2 lysrör i varje. Jag gillar växter så 1 rör i varje kommer bli något slags rör som främjar växterna. Men de andra röret.. ska man ha nått med lite blåaktigt ljus eller försöka hitta nått som simulerar solen?

vattnet kommer antagligen vara te färgat så mer gulaktigt ljus kommer nog inte behövas.
Vilka rör rekommenderar ni?
#88 - 2 maj 2012 16:09
AffeAlien skrev:
Lite nya funderingar i dag.

Tanken är som sagt att ha 2st 54w lysramper med plats för 2 lysrör i varje. Jag gillar växter så 1 rör i varje kommer bli något slags rör som främjar växterna. Men de andra röret.. ska man ha nått med lite blåaktigt ljus eller försöka hitta nått som simulerar solen?

vattnet kommer antagligen vara te färgat så mer gulaktigt ljus kommer nog inte behövas.

Vilka rör rekommenderar ni?

Färg på lysrören är ju även det en smaksak. Personligen så tycker jag att blåa rör ger ett ganska onaturligt ljus. Jag skulle därför satsa på mer solljus färgat för att få till ett bra och lite lummigt SA ljus (;
#89 - 2 maj 2012 16:15
Jag tror tvärtom. Kör två bra växt rör typ aqua står. Har både det röda o blå spektrat i sig

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#90 - 2 maj 2012 16:21
hannesc skrev:
Jag tror tvärtom. Kör två bra växt rör typ aqua står. Har både det röda o blå spektrat i sig

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Du menar bara köra växtrör rakt igenom?
#91 - 2 maj 2012 16:23
Ska du ha hängande ramper? Hagens Glo-armaturer är ju rätt prisvärda..
#92 - 2 maj 2012 16:31
Nej det blir inte hängande armaturer utan troligtvis akvastabils dimmbara inbyggda i locket likt de Gonzo44 byggt.

hmm... undra om det finns nånstans man kan åka och kolla på lysrör som lyser ner i ett kar. Olika sorter menar jag då förståss.
#93 - 2 maj 2012 16:59
Jag har alla GLO-rör som finns och de gör det de skall. I kuben samt T-ciklid karet har jag aqua-glo ihop med Flora-Glo och i Malawi-karet har jag flora kombinerat med Power-Glo.

Aqua-Glo ger bäst färgåtergivning, lätt! Scalarerna ser förjäkla trevliga ut i det ljuset. Power-Glo är inte riktigt där, vilket är synd för mina Malawi ;)
#94 - 2 maj 2012 17:31
Så 2st Aqua-Glo och 2st Flora-Glo då kanske för både färgåtergivning och växterna?

Har ju bara ett juwel kar sedan innan och där är det deras egna lysrör såklart men ett för växter och ett för "dagsljus" men tycker det ger lite blått också, ger snygga färger på fiskarna i alla fall.
#95 - 2 maj 2012 17:36
Jag kan ta ett kort på kuben och lägga upp ikväll så får du se :)
#96 - 2 maj 2012 17:40
DO IT!

hade varit kul att se, även om jag vet att färgen inte alltid blir lika på kort så har man ju en liten uppfattning i alla fall.
#97 - 2 maj 2012 20:10
Ok, här börjar vi! Bild ett, Malawi, FloraGlo och PowerGlo
[ATTACH=CONFIG]53340[/ATTACH]

Bild 2, Juwels lysrör som följde med paketet

[ATTACH=CONFIG]53341[/ATTACH]

Bild tre, kuben med Aqua-Glo och FloraGlo

[ATTACH=CONFIG]53342[/ATTACH]

Bild 4, AquaGlo och led-spottar:

[ATTACH=CONFIG]53343[/ATTACH]

Och slutligen en Redback under AquaGlo:
[ATTACH=CONFIG]53344[/ATTACH]

Fotade allt med samma inställningar på kameran..
#98 - 2 maj 2012 20:18
kuben ser ju ut att ha riktigt mysig belysning faktiskt. Inte sådär superljust som juwel och malawi karen.
Börjar med att köpa sådana rör och blir jag missnöjd får jag helt enkelt byta rör sen. :)

EDIT: Tack för hjälpen med bilderna!
#99 - 2 maj 2012 20:27
Lugnt :)
#100 - 4 maj 2012 12:48
Det är fredag och jag kan konstatera att det inte kom något kar denna veckan, var dock inte speciellt oväntat med tanke på valborg och så.

Däremot har jag fått hem lite blå filtermatta som jag använt för att fylla upp filterutrymmet helt och hållet på juwelkaret för de är ganska snålt i det från början.

Sedan har jag även klippt en massa kuber som jag tänkt ha i ett av facken till ytterfiltret till stora karet, många som tycker denna är super så tänkte lika bra att testa lite. :)
#101 - 4 maj 2012 12:57
AffeAlien skrev:
Det är fredag och jag kan konstatera att det inte kom något kar denna veckan, var dock inte speciellt oväntat med tanke på valborg och så.

Däremot har jag fått hem lite blå filtermatta som jag använt för att fylla upp filterutrymmet helt och hållet på juwelkaret för de är ganska snålt i det från början.

Sedan har jag även klippt en massa kuber som jag tänkt ha i ett av facken till ytterfiltret till stora karet, många som tycker denna är super så tänkte lika bra att testa lite. :)

- Får man fråga vad du betalade för filtermassan och hur många liter det var?
#102 - 4 maj 2012 13:09
Köpte filtermatten av en som annonserade på MFKsweden.
150kr + frak för 50x50cm 10cm tjock, så borde ju vara 25 liter då rimligtvis.
#103 - 4 maj 2012 14:59
Efter att fyllt upp den översta korgen i Ehiem 2080 filtret ser jag att det saknas en detalj, IGEN, denna gången är det låsringen till locket över impellern.... kommer nog aldrig köpa ett Eheim igen med tanke på att de är andra filtret jag får där alla prylar inte är med....
Men de skulle beställa låsringen åt mig i affären där jag köpt filtret i alla fall så snart kan jag använda det.
#104 - 4 maj 2012 15:00
Viskar ifrån tv-soffan...

- Fluval, Fluval, Fluuuvaaaal ;)
#105 - 4 maj 2012 15:06
Tänkte faktiskt prova ett Aquael Unimax 700. :)
Vill ju ha minst 2 filter till detta kar när det börjar bli lite befolkning.
#106 - 6 maj 2012 19:24
Mer tråkiga nyheter, fick ett samtal från de som tillverkar mitt kar i dag och de visar sig att det varit svårt att få hem glas från Polen nu ett tag men tydligen ska de få hem det den 15:e sedan ska karet byggas, så jag hoppas på kunna få det i slutet på den veckan.

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.......

Var med Uppsala akvarieförening på akvarielagret och tröst tittade på lite fiskar och köpte BTN boken om L-malar. Efter det åkte vi till södermalms akvarieaffär och tittade på killi utställningen där några köpte lite fiskar på auktionen efteråt men själv tittade jag bara.

Var kul att få göra en liten utflykt i alla fall.
#107 - 6 maj 2012 20:22
Är Södermalms akvarieaffär välsorterade, om vi tar Akvarielagret som referens?
Jag tror bestämt att vi var på Akvarielagret samtidigt i dag, hörde nämligen Crister stå och prata med några från er förening när jag var där :) .
#108 - 6 maj 2012 21:57
Södermalms akvariaffär är mer en hobby verksamhet så utbudet är LÅNGT ifrån akvarielagrets. Mer killis, levande födare och tetror där, men han har fina fiskar och gillar man växtkar så har han mycket sånt.

Ja då var vi säkert där samtidigt, jag stod mest och glodde på allt sydamerikaskt och vill bara köpa, men får hålla mig ett tag till.
#109 - 7 maj 2012 18:19
Viskar ifrån tv-soffan...

- Fluval, Fluval, Fluuuvaaaal ;)

jag vrålskriker från soffan fluval fx5 hehe
har det kommit något kar än?? eller är det på g att komma i veckan??:D
#110 - 7 maj 2012 18:35
AffeAlien skrev:
Tänkte faktiskt prova ett Aquael Unimax 700. :)

Vill ju ha minst 2 filter till detta kar när det börjar bli lite befolkning.

Jag har ett Aquael 120 och tystare filter får man leta efter, det görs knappt när man lägger örat mot det..;)
#111 - 7 maj 2012 19:10
gonzo44 skrev:
jag vrålskriker från soffan fluval fx5 hehe

har det kommit något kar än?? eller är det på g att komma i veckan??:D

Alla snackar om Aquel Unimax men ingen verkar ha det så tänkte lika bra jag provar. Har ett innerfilter från Aquel som jag är grymt nöjd med om man jämför det lilla jag har från fluval så är aquelen tystare. Men ytterfiltret får vi helt enkelt se. :)

Om du läser 2-3 poster upp så står det att glaset blivit försenat och anländer först den 15:e maj hos han som bygger karet. Men det lät som han tänkte försöka skynda sig att bygga ihop det när han fick glaset så jag hoppas på få det i slutet på nästa vecka alltså.
#112 - 7 maj 2012 19:17
AffeAlien skrev:
Alla snackar om Aquel Unimax men ingen verkar ha det så tänkte lika bra jag provar. Har ett innerfilter från Aquel som jag är grymt nöjd med om man jämför det lilla jag har från fluval så är aquelen tystare. Men ytterfiltret får vi helt enkelt se. :)

Om du läser 2-3 poster upp så står det att glaset blivit försenat och anländer först den 15:e maj hos han som bygger karet. Men det lät som han tänkte försöka skynda sig att bygga ihop det när han fick glaset så jag hoppas på få det i slutet på nästa vecka alltså.

aha ok nej jag läste inte så noga, tråkigt när det blir så men vad ska man göra, det blir mer tid till planering,
men det är som du säger den som väntar på nåt gott väntar inte för länge..
#113 - 9 maj 2012 11:22
Liten mini uppdatering.

Väntan fortsätter, finns inte mycket annat att säga.

Har varit och tittat lite på blästersanden på jula och jämför med Rådasand, tycker att rådasanden hade lite roligare färg på nått vis inte så tokljus, handlade hem 125kg får hoppas det räcker. Kan hända att jag får köpa mig en säck till.

Det blev 2 säckar 0,8-1,2mm och 3 säckar 0,4-0,8mm hoppas på att det ska bli lite naturligare när man blandade storlekarna lite.

En bild på säckarna kommer här. :)
#114 - 9 maj 2012 11:44
shiiiiet dyrt med råda istället för julas. men visst. har man pengar så. jag tycker inte det är nån nämnvärd skillnad på sanden. färgmässigt. men penga mässigt ja*!
#115 - 9 maj 2012 12:17
Ja pengar skiljer det absolut. Betalade ca 5kr/kg medans julas sand går på ca 3kr/kg.

Men varierar man storleken lite hoppas jag på kunna få det lite snyggare än i det 54l jag har nu med blästersand i.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Christer5
#116 - 9 maj 2012 12:26
Klart att du skall använda den sand som tycker snyggast !
#117 - 9 maj 2012 13:01
håller faktiskt med dig om råda sanden, ja tycker också det skiljer i färgen.
#118 - 10 maj 2012 13:03
Har inte läst in mig på tråden, men är med från och med nu.
#119 - 11 maj 2012 11:12
Tyvärr kan jag fortfarande inte skynda på tiden... de närmsta 7 dagarna kommer vara de längsta i mitt liv!

Tänkte tråka ut er med lite mer av min tröst shopping jag gjort.
Har lyckats bestämma mig för vilken Slim-line bakgrund jag vill ha, har debatterat hårt med flickvännen.
Det har stått mellan Basalt/Gnejs och Röd Gnejs men valet föll tillslut på den röda efter att studerat olika kar med Basalt/Gnejs både i verkligheten och på internet. Det som gjorde att vi valde bort den är att mönstret upprepar sig i det långa karet så ser det dumt ut. De lilla mönstret som är på den röda kommer man nog inte lägga märke till att det upprepar sig hoppas jag.

Sedan har jag bara köpt filtermedia kitt till eheim pumpen, lite rötter och silikon för att få fast bakgrunderna.
#120 - 11 maj 2012 11:51
:d
#121 - 11 maj 2012 14:36
får en bild på karet i hövet nu när jag ser grejerna på plats, ska bli väldigt spännande och se om vi tänker lite lika eller om det skiljer sej avsevärt, viket jag inte tror.. Väntar med spänning på resultatet...;)
#122 - 25 maj 2012 16:48
Tänkte uppdatera lite för att folk ska tro det hänt något spännande men nu blev ni allt lurade! :D

2-3 veckor skulle det ta att göra mitt kar, Ringde efter 3 veckor och då påstod det att de inte hade stort nog glas hemma så de skulle beställa det och det skulle komma hem på tisdagen veckan efter, detta var torsdag. Sedan sa det att de skulle bli prio ett på mitt kar så jag skulle få det så snabbt som det gick.

Nu är det Fredag, veckan efter de skulle fått glaset, har jagat dem sen i onsdags och i dag fick jag tag i lite folk som ursäktade sig med att glaset hade blivit försenat och att de hade jätte mycket att göra men lovade att karet skulle bli klart om 14 dagar. Skulle få lite "plåster på såren" för det tagit sådan tid.

Så jag får helt enkelt vänta 14 dagar till och sätta mig i solen med en öl i stället.
Tur det inte är mörkaste vintern, blir i alla fall glad av vädret. :)
#123 - 25 maj 2012 17:28
En öl är alltid bra! Sitter med en själv här nu i kvällsolen!
#124 - 25 maj 2012 17:40
En öl är alltid bra! Sitter med en själv här nu i kvällsolen!

Jaa riktigt skönt att sommaren är här måste jag säga. :)
#125 - 26 maj 2012 20:08
Var ju någon i början som krävde massor av bilder så bäst jag håller det jag lovar och lägger upp en bild som har lite med projektet att göra. :)

Håller på och köra in Eheim 2080 filtret i 180L Asien karet. :)
Så där är filtreringen mer än nog just nu ;)
#126 - 29 maj 2012 14:13
Precis som förra gången när jag fick veta att akvariet skulle bli försenat så tröstshoppade jag lite. :)

Denna gången blev det.

Aqueal Unimax 700 ytterfilter
Akvastabil lysramper 2st 2x39w
Akvastabil Sunriser
Lite lysrör.
#127 - 30 maj 2012 14:51
I dag har jag faktiskt gjort lite saker och inte bara handlat prylar. :)

Efter att fått hem mina dimmbara ramper så insåg jag ganska snabbt att den inte skulle gå att montera som jag ville nu direkt utan jag var tvungen att göra något egen fäste för att få fast dem i mitt täcklock av trä.

Original på Akvastabil verkar det som att lysramperna sitter på styrd på någon slags skena och på så vis sitter fast i täcklocket. Jag hade inte det valet så fick helt enkelt bygga nått eget.

Bild 1. Isärskruvad på ena sidan för att ta en titt på donet och även kolla så jag inte skulle dra någon skruv genom don eller någon kabel. Här ser man även skenan som antagligen används i deras standard lock.

Bild 2. Här är en bit hålband i rostfritt som jag styrt in under skenan för extra stabilitet.

Bild 3. Monterat och klart på båda sidor, Svarta träbiten de ligger på ska bli en del av täcklocket.

Bild 4. Från "rätt" sida, bara dra dit skruvarna så är det klart sen. :)
#128 - 30 maj 2012 15:56
ser kanon ut de där :D
#129 - 3 juni 2012 14:03
I dag tänkte jag göra klart hela ljusrampen så den bara var att slänga på karet när det kommer på fredag, om det nu kan hålla denna tiden....

Byggde en ram runt själv "locket" som ska stå på kanten runt akvariumet sedan hade jag även köpt list som ska gå ner lite över kanten på karet så man slipper se vattenytan, vilket jag tycker ser ut som skit, men det blev inte riktigt som jag tänkt.

Tänkte efter hur jag ville ha det, mätte 2 gånger sedan kapade jag. Gjorde precis som man ska göra men sedan när jag skulle montera dem insåg jag att jag tänkt fel. [:-5] Så i morgon efter jobbet blir det att åka till Bauhaus och köpa en ny list och tänka och såga rätt och efter det måla så jag blir klar någon gång.

Bjuder på en bild på hur det ser ut nu i alla fall.
#130 - 3 juni 2012 16:44
ett litet tips, ha den längsta listen ytterst, det vill säga att den ligger utan på dom korta på sidorna.
annars kommer du ju att se en ful skarv där hela tiden.
#131 - 3 juni 2012 19:50
Joo det var så jag tänkte göra men av någon dum anledning sågade jag den så att den blev lika lång som själva karet men sågade de 2 korta rätt längd. Eftersom de korta var rätt längd så saknades de 2cm på varje sida också [:-5]

Men som du säger så förstör det hela intrycket om man ser skarvarna framifrån så blev att slänga den brädan och köpa en ny i morgon sedan måla och efter det hoppas jag på slippa vara snickare ett tag. :)
#132 - 3 juni 2012 19:57
haha trodde nästan att de va det du gjorde fel ;) lätt hänt de kan ja lova. undrars hur många meter list man slängt genom åren när man byggt terrarium :P hehe.
#133 - 4 juni 2012 15:04
I dag lyckades jag såga rätt i alla fall. :)
Nu är rampen klar och allt annat snickrade också för den delen, hoppas jag. Bara hoppas de håller vad de lovat denna gång och att akvariet kommer på fredag så då får ni se slutgiltiga resultatet på rampen.

Sen börjar de roliga med att inreda karet och börja köpa lite fiskar och kunna njuta på kvällarna. :)

Här kommer en bild på det jag gjorde i dag i alla fall, har målat nu också men orkade inte fota det. Ni får se senare när den ligger på karet.
#134 - 9 juni 2012 11:34
Äntligen lite goda nyheter!

Har varit och stressatpå de jag köpt karet av så de har stressatpå han som bygger det så nu i dag fick jag veta att det är klart och ska härda i 3 dagar sen ska det skäras rent och levereras till mig. Så troligtvis skulle det kunna dyka upp på onsdag! :D

Har även köpt mig en systemkamera, Nikon D90, av en arbetskamrat så ska bara lära mig använda den så kan det bli lite riktiga bilder i tråden sen. ;)
#135 - 9 juni 2012 11:46
Fasiken va maffigt detta kommer bli asså!
Systemkameran kommer nog till användning skulle jag tro :D
#136 - 9 juni 2012 11:47
Gött då har du en BRA kamera nu själv så har jag en D80 som ska bytas ut mot D90 eller 300 kan bli en 5100 oxå vet inte vilket det blir än men tiden får visa detta, tråkigt när det dröjer med grejerna, men som du skrev tidigare i tråden, sitta i solen med en pilsner är fan inte fel, med mina kar står det stilla för tillfället, det är poolbygge i trädgården för hela slanten nu så tiden går till det....... Onsdag skall jag sitta här klistrad och titta efter bilder tagna med den nya kameran på det nya skinande karet.......;)
#137 - 9 juni 2012 12:49
Jo jag har tittat på lite systemkameror ett tag och tänkte köpa en billig variant först bara för att ha nått som är bättre än mobilen när jag ändå inte kan nått alls om sånt här ännu.
Har en jobbar kompis som är fotofanatiker och han har uppgraderat till nån dyrare nikon, mins inte vilken men nån fullformats sak, så fick köpa hans D90 för "kompispris".

Nu kommer jag gå och längta ihjäl mig till onsdag i alla fall men har kameran att underhålla mig med fram till dess, alltid bra med olika leksaker ;)

Som du säger Gonzo finns det ju annat än fiskar att pyssla med och man måste ju låta dem vara lite emellanåt också, kan ju inte bara grejaom hos dem hela tiden.
#138 - 12 juni 2012 11:03
Karet blev försenat, ni som är förvånade kan räcka upp handen, nä jag förstod väll det....

Karet rymdes inte i någon av deras bilar men nu har det fixat en släpvagn till på fredag så mellan 12-16 ska det vara här på fredagen.
Det är vad de har lovat i alla fall.
#139 - 12 juni 2012 13:44
å de kom dom på nu? dom kunde inte ha räknat ut de innan att karet inte skulle få plats? dom hade ju måtten... suck..
bara å hålla tummarna för att de kommer på fredag, då är ju din helg räddad alla fall :D
#140 - 14 juni 2012 16:27
tråkigt när det blir såhär men det verkar nästan vara en trend med akvarieaffärer att ha svårt att hålla vad dom lovar
då sätter vi ett nytt datum och väntar här på fredag =))
#141 - 14 juni 2012 16:37
Var och pratade med dem i dag och betalade de sista på karet.

I morgon vid 14 tiden kommer det hit, blir spännande att bära in det bara för det är ju inte jätte lätt och jag har en trapp som svänger 90 grader utanför dörren så man får ställa karet nästan på högkant för att få in det.
Kollade med en flyttfirma och de skulle ha 2000kr för att bära det upp för trappen jag har ute så har ringt några kompisar i stället som får hjälpa mig.

Ringde även försäkringsbolaget och kollade så hemförsäkringen täcker om jag tappar det. Eftersom jag har allrisk(hos länsförsäkringar) så skulle jag få igen pengarna om det gick sönder, mot självrisken på 1500kr och uppvisande av kvitto förstås.
#142 - 15 juni 2012 13:57
Först trodde jag inte att vi skulle ha någon fotograf så ni skulle slippa se oss konka. Men tjejen och hennes kompis kom precis när karet anlände och började fota utan att jag sagt något ens.

De som bär är 2 polare och jag i blå T-shirt sedan 2st från zoo butiken.

Så håll till godo med lite bilder så kommer det mer under helgen, är helt slut nu så blir nog öl och lugn och ro i kväll. :)
#143 - 15 juni 2012 13:59
Jag vet inte om det var rent tur att jag fick en optiwhite framruta eller om han gav mig den som kompensation för att allt tagit lång tid.
Det jag fick hör var i alla fall att han inte hade nått annat så därför jag fick det.

Klagar inte i alla fall :D
#144 - 15 juni 2012 14:02
Grattis! :D
Måste kännas rätt bra nu va?
#145 - 15 juni 2012 14:02
Fett!! :d
Christer5
#146 - 15 juni 2012 14:11
Det var tur att bärsugkopparna fungerade och inte släppte,vågar inte tänka på om någon släppt !

Skönt för dig att allt gick bra snyggt jobbat !

Nu börjar det roliga:)
#147 - 15 juni 2012 14:18
Skönt vi hade bärsugkoppar med annars hade vi nog aldrig fått upp det tror jag.

Men som du säger, nu börjar det roliga!
#148 - 15 juni 2012 14:22
Karet ser redan nu mäktigt ut! Kul att det äntligen har kommit på plats. Det skall bli enormt spännande att följa utvecklingen!
:)
#149 - 15 juni 2012 15:01
Liten snabb uppdatering då.

Böjt lite VP-rör som kommer användas till ytterfiltren och håller på passain bakgrunden. Målet är att ha bakgrunden limmad i kväll innan det är dags för öl. :)
Christer5
#150 - 15 juni 2012 15:12
Akvariet ser ut att vara mycket välbyggt !
#151 - 15 juni 2012 15:44
Håller med ovanstående! Asfräckt:D Men sitter inte listerna väldigt lågt? täckglasen lär väl hamna flera cm under akvariekanten...
#152 - 15 juni 2012 18:16
Beställde ett kar som skulle vara 65cm högt först sedan när jag fick 70cm hög så tänkte jag perfekt då kan jag gömma lysrampen invändigt och bara slänga på ett lock och klistra lite svart plats på utsidan så den inte syndes. Men nu i efterhand blev det en annan ramp men listerna är kvar där de var beställt.

Nu sitter i alla fall bakgrunden på plats. Blir att städa undan kladd i morgon också, silikon är inte min vän [:-5]

Bjuder på 2 risiga bilder på en bakgrund som sitter på plats med massa reflektioner och liknande.
Blev att jag höjde slimlinen 3-4cm och fyller över det med sand sen och hoppas på att alla fiskarna inte nödvändigtvis ska gräva gropar där.
#153 - 15 juni 2012 18:47
AffeAlien skrev:

Nu sitter i alla fall bakgrunden på plats. Blir att städa undan kladd i morgon också, silikon är inte min vän [:-5]

Jag tror inte silicon har en enda riktig vän:D
#154 - 16 juni 2012 09:25
maffigt!
#155 - 16 juni 2012 20:14
Jaa då har man mekat lite i dag med.
1/3 dela av sanden som ska i och försökt mig på att placera ut rötter och stenar, inte helt nöjd så blir en sväng till stadens zoo affärer i morgon och leta lite mer skojiga rötter.
Blir aldrig riktigt som man tänker sig att det ska bli i huvudet.

När jag lessnat slängde jag på lysrampen och testkörde lite, därav kablarna uppe på burken.

Första bilden är utan belysning och fotat med blixt.
Andra bilden är med belysning utan blixt.
#156 - 16 juni 2012 21:23
Tänkte kolla om någon har några smarta tips på hur man hänger upp redmoore rötter lättast?

Mats Bryzell hade väll så i sitt kar med vilda Discusar om jag inte mins fel, så har du några bra tips Mats?
#157 - 16 juni 2012 21:47
I väntan på att Mats ska vakna så kan jag ge mitt tips:) att helt enkelt lägga en bambupinne eller liknande tvärs över karet och sen binda upp rötterna med fiskelina!
#158 - 16 juni 2012 22:59
Japp, nu har jag vaknat till!:)
Åheims bambutrick är en väg att gå!
Jag brukar hänga rötterna i mittstag och på karets kanter, runt om. Jag borrar hål i rötternas ovansida, där det liksom passar att de hänger bra. I hobbyaffärer finns en styv aluminiumtråd som jag använder för att göra en krok - bara att trä genom det uppborrade hålet i roten och böja till en passande krok och sedan hänga upp.
I 960-karet, se filmer nedan, så hängde jag många rötter i BTN-bakgrundens övre kant.

" target="_blank">

&feature=relmfu" target="_blank">
&feature=relmfu
#159 - 17 juni 2012 18:00
Får tacka för tipsen!

I dag var jag ute i 3 av stans zoo affärer, han inte med fler för jag var med tjejen på SM i marsvinsutställning först, där letades det passande rötter så jag kunde få lite ordning på karet.

Hittade 2 stora mangroove rötter som nu är stående i karet. Men alla redmoore rötter var ca 2dm långa och det kändes som det bara skulle se dumt ut i karet så de fick ligga kvar. Planen är att åka till akvarielagret under nästa vecka någon gång och hoppas på kanske hitta lite bättre rötter jag kan hänga upp därifrån.

Skulle även handla växter så jag kunde plantera innan jag fyllde med vatten tänkte jag. Hittade Anubis Nana och Java ormbunke men inte var det en av de 3 affärerna som hade Vallisneria så blir väl sådan från lagret sen också, som tur är går det rätt lätt att plantera med vatten i karet eftersom de inte behöver knyta fast i något. :)

Efter jag lagt i de sista rötterna och monterat på växterna var det bara fylla vatten, och de får ni några bilder på. :)
Konstigt nog är inte vattnet tefärgat ännu, blev de direkt när rötterna låg i badkaret, men det är väll de i morgon skulle jag gissa.
#160 - 17 juni 2012 18:34
Ser ut att kunna bli riktigt fint det där.. Av min egna smak tycker jag det räcker med dessa rötterna och växter
#161 - 17 juni 2012 18:40
billy.g skrev:
Ser ut att kunna bli riktigt fint det där.. Av min egna smak tycker jag det räcker med dessa rötterna och växter

Joo är ganska nöjd redan som det är, men lite Vallisneria på höger och vänster sidan sedan även liten skog bakom den stora roten i mitten hade jag tänkt mig.

Ska slänga över lite flytväxter jag har i ett annat kar också men har inte bestämt mig om jag vill ha dem eller inte.
#162 - 17 juni 2012 18:54
en bild på mitt ganska liknande dock bara en rot och lite gullranka flytandes

http://fisk.thereselarsson.se/album.php?albumid=15&attachmentid=515
#163 - 17 juni 2012 21:04
Kolla www.guldfisken.se förr hade han i alla fall rätt mycket fina rötter, man får exakt den som är på bilden man kollar

Sent from my iPhone using Tapatalk
#164 - 18 juni 2012 06:06
Ser riktigt bra ut och inspirera min enredning en del.
#165 - 18 juni 2012 07:06
Grattis till ditt nya kar! Så jäkla mäktigt! Blir avis som tusan. Är så svårt roligt att inreda, starta upp, fixa och trixa.
#166 - 18 juni 2012 16:17
Tack för alla kommentarer, Kul att man kan inspirera och göra folk avis ;)

I dag fick jag besök av en arbetskamrat som hämtade lite äppelsnäckor, som jag har MÄNGDER av men försöker bli av med, hon hade Vallisneria med sig, bara några plantor men bättre än inget. Plockade lite från mitt 180L kar också men de var inte i bästa skicket, hoppas det ger av sig lite skott bara så borde jag snart ha liten skog. :)

Kollade sen igenom resterande djuraffärer i staden men ingen hade Vallisneria hemma tyvärr. Men däremot köpte jag ett stim på 28st Colombia tetror som nu bor i baljan tillsammans med 5st corydoras som fått flytta från 180L karet.

Har även flyttat över min Eheim 2080 pump från 180L karet där den gått i ca 1 månad och byggt bakteriekultur så hoppas den ska göra uppstarten lättare av karet.

Just nu är karet ganska grumligt som alla kar blir i uppstartsfasen men ska försöka ta lite bilder i kväll när det inte är så mycket reflektioner så ska ni få se hur fint tetrorna stimmar.
#167 - 18 juni 2012 19:09
Här kommer 2 bilder, lovade ju att bjuda på några grumliga ena, tyvärr är jag inte riktigt kompis med kameran ännu men man ser nästan vad det föreställer i alla fall. ;)

Den ena är på nya invånare och den andra är på hela karet med några få strån Vallisneria.
#168 - 19 juni 2012 17:19
I går vädjade jag till akvarieföreningen som jag är med i här i Uppsala och kollade om någon hade lite Vallisneria att sälja eller donera och det visade sig att det inte alls var omöjligt att få tag i, Bytte dem mot lite av min runt 200 äppelsnäckor. :)
Att det sedan är roligt att komma hem till folk med samma intressen och kolla in deras kar gjorde inte min dag tråkigare ;)

Så nu är jag ganska nöjd med växterna i karet faktiskt, vet ju att Vallisnerian kommer sprida sig som rackarns när den väl tar sig så kommer nog inte behöva köpa mer utan räknar helt enkelt med att den ska sprida sig.

Är lite mindre grumligt i karet fortfarande men mycket bättre än i går. Hoppas på att slippa rota så mycket i karet nu och ägna mig åt att titta på fiskar och deras beteenden i stället. Blir antagligen att handla några falggciklider nästa vecka, de hade nämligen en gäng inne på en affär här i stan, och hämta de 5st Guianacara geayi som jag paxat och han som har dem har varit GRYMT snäll att hålla åt mig trots alla förseningar det varit med detta kar.

Bjuder på en dagsfärsk bild på karet med lite mer växter i alla fall.
#169 - 19 juni 2012 18:46
Ser riktigt lovande ut, måste vara otroligt kul att komma igång nu när du gått och trånat så länge.

Kul med lite inspiration till mitt kommande kar som visserligen kommer ha annat tema men ungefär samma mått.
#170 - 19 juni 2012 21:32
Tackar!

Jo det är sjukt roligt att hålla på och nu när karet går har jag suttit 2 dagar och bara tittat fast det bara är tetror där nu. :)

Funderade lite om man skulle ha Malawi i det.... SJUKT vilka mängder Sten det skulle behövas.
#171 - 20 juni 2012 11:04
I dag har jag lite funderingar kring fiskar om någon kanske har lite idéer eller förslag.

Har tittat lite på kanske ha ett par chokladciklider i karet i framtiden men snubblade då över Hypselecara coryphaenoides som fanns som nyhet på akvarietekniks listor.
Någon som vet något om denna variant, är det naturliga färger eller är de framodlade och är de lika lugna och fredliga som den "vanliga" varianten Hypselecara temporalis ?
#172 - 21 juni 2012 15:17
I dag var det riktigt bra väder ute så varför inte köra lite över en timma enkelväg i en bil med trasig AC för att köpa fisk?

Dagen började med att med att tjejen var på arbetsintervju på SVA här i Uppsala så var uppe tidigt och körde henne till den så hon inte skulle komma sent ifall det skulle strula med bussen. Så nu är det bara hålla tummarna.

När hon var klar med det satt vi oss i bilen och styrde mot Daniel i Norrköping, Tjejen har inget körkort så hon fick även övningsköra dit så tog lite längre tid än planerat, När vi väl var framme mötte Daniel oss utanför huset och vi följde med in och tittade på karet och fiskarna, tittade även på hans kar med Geophagusar.

Karet som innehöll de 5st Guianacara geayi som jag var där för att köpa innehöll även sajica ciklider och alla de var upptryckta i en fjärdedel av karet för de andra 3/4 hade några färgglada ciklider jag inte kommer ihåg namnet på tagit över som revir åt sina frisimmande yngel. Så jag kom som en liten räddare i nöden och gav dem enormt med mer plats här hemma.

Daniel fick kämpa lite för att fånga alla Guianacara men de hölls på en fjärde del av de andra cikliderna så han slapp röja runt i hela karet i alla fall sedan när de väl var fångade pratade vi en stund sedan gav vi oss av hemmåt, denna gången körde jag så det skulle gå lite fortare :D

När jag väl koppat in dem i karet for alla snabbt till samma rot med hål i och började bråka om vem som ska vara i hålet. De har fortfarande inte, efter snart 1 timma, utforskat mer än 1dm runt den roten någon av dem men de kommer nog snart.

Här kommer några bilder som jag tog trots alla spegelbilder.
Hoppas de fått mer färg efter helgen så jag kanske kan få lite trevligare bilder, ska försöka fota i mörker då också.
#173 - 21 juni 2012 20:34
Förstår att han fick kämpa för att fånga dom. Jag höll säkert på en halvtimme innan jag fick tag i mina två Guianacara när jag skulle flytta förra helgen. Dom ser lite sävliga ut när dom glider runt i akvariet men skenet bedrar :D
Du kommer nog tillbringa många timmar framför karet, för dom är väldigt intressanta att följa.
#174 - 21 juni 2012 20:46
Får rätta mitt inlägg lite. :)
Norrtälje var det jag var i och fiskarna Cichlasoma salvini som hade yngel och saijcor som bodde med dem. :)

Ja det var tur han hade salvini cikliderna med yngen som höll dem på 1/4 av karet så man slapp jaga dem överallt.
Jo har suttit och tittat på dem hela kvällen tills lyset släcktes, hoppas de bestämmer sig för nånstans att göra en riktig grotta sen så jag får se hur de tjafsar. Riktigt roliga figurer. :)
#175 - 24 juni 2012 20:01
Efter att ha firat midsommar och haft trevligt och slappnat av, promenerat i naturen och suttit uppe på berg och njutit av utsikten med öl och goda vänner, kommer man hem och karet ser ut att vara i sin ordning. Vattnet har blivit lite tefärgat av rötterna nu men inte så mycket som jag trodde det skulle bli med tanke på vad de gjorde med vattnet i badkaret den lilla stunden de låg där. Men som de ser ut nu är jag nöjd med färgen för de är inte alls kolsvart utan bara lite ljust färgat.

Guianacarerna hade fått grottor som jag gjort åt dem där de kunde gräva ut ordentligt om de ville. Men tror ni detta dög? Nej då de hade ju självklart valt ut 2 andra ställen att gräva sig grottor på. :)

Har försökt skilja könen åt och det verkar vara 3 Hanar och 2 honor som det ser ut nu. De 3 som är större gruffas med varandra och 2 av dem har gjort varsin grotta därför jag antar att de är hanar.

Försökte ta lite bilder på när de gräver och när de gruffas så bjuder på några stycken.
#176 - 25 juni 2012 16:03
Det är en kille som har några vildfångade Satanoperca Jurupari till salu i Uppsala och jag har försökt nå han via mailen på annonsen han haft ute men utan framgång. Jag såg att han i går hade lagt ut annonsen igen men 50kr billigare denna gången så har jag provat att skicka ett PM på forumet där han har dem ute och se om det hjälper mig. Bara hålla tummarna.

Nu är det i alla fall så att eftersom jag inte fått tag i honom blev det en tröst vända till akvariebutiken som råkade ha 40% rabatt på ciklider och de hade Flaggciklider inne, precis som jag sökt efter så var inte mycket att tveka på där utan jag köpte 6st små gynnare de är bara 4-5cm så bara lite större än tetrorna men hoppas de kan växa på sig ordentligt. :)
De köptes i alla fall som Mesonauta festivum men om det är samma som Mesonauta insignis är jag osäker på och försöka hitta några bilder på nätet som skiljer alla Mesonauta arter åt har vi ju redan kommit fram till att det är omöjligt.

Bjuder på några bilder på de små liven i alla fall
#177 - 25 juni 2012 16:24
Snygga [COLOR=#333333]Guianacarer :D
Du har fått till det riktigt bra med karet :) [/COLOR]
#178 - 25 juni 2012 23:17
freddi36 skrev:
Snygga [COLOR=#333333]Guianacarer :D

Du har fått till det riktigt bra med karet :) [/COLOR]

jo Guianacarerna är riktigt fina och har otroligt roligt beteende, gräver och bråkar och försöker visa honorna den finaste gropen så de lixom "snor" honorna från varandra för att imponera med den finaste gropen. Men än så länge har ingen byggt en fin nog grop så honorna bara åker in och tittar sedan åker de ut igen och hanarna är snabbt nere och gräver mer för att få det bättre. :D

Är nöjd med karet faktiskt. Vill bara att Vallisnerian ska ta sig och hoppas inte flaggcikliderna får för sig att äta den så ska se till att ge dem ordentligt med vegetabiliskt foder. :)
#179 - 26 juni 2012 20:02
Grattis till ett mästerverk kommer bli asasnyggt när det vuxit till sej...
#180 - 27 juni 2012 00:25
gonzo44 skrev:
Grattis till ett mästerverk kommer bli asasnyggt när det vuxit till sej...

Tack tack!
hoppas verkligen det kommer växa till sig. Men efter att sett före och efter bilder på mathias 450kar så är jag inte speciellt orolig på att växterna ska ta sig, göder med PMDD och körde easy carbo i början men flaskan tog slut nyss, går åt en del när man har stora kar tyvärr. :(
#181 - 27 juni 2012 00:26
Då har det börjat smyga sig på lite brun/kiselalger i karet så i dag var jag in på en av akvarieaffärerna här i stan och handlade mig 4st Ancistrus malar i "original" färgen, brun med prickar. Hoppas på att dessa krabater ska klara av att hålla den största algblomningen nere med hjälp av de 22 äppelsnäckor som åker runt i karet.

Funderar på köpa ett stim på 10-15 ottosar också men är inte så jätte sugen på att ha sådana egentligen så ska ge ancistrusarna och snäckorna en chans först.

Har även fått tag i lite vettiga redmoore rötter som ligger i blöt nu så att de inte flyter så ska jag försöka hänga dem på ena sidan i karet och försöka simulera något träd som växer ner i vattnet och göra flaggcikliderna lite gladare, även om de redan är enormt nyfikna och matglada. :)

Har också fått tag i han som säljer de vildfångade Satanoperca jurupari och det låter som att jag kommer kunna åka på fredag och befria honom från dem och ta en titt på hans Altum scalarer. :)

Tyvärr har tjejn åkt på en liten semester resa utan mig men tagit med sig system kameran så detta inlägget blir ett utan bilder, försökte ta någon vettig bild på malarna med mobilen men det vara bara att glömma. Ni får hålla er tills nästa vecka så ska jag nog kunna bjuda på lite bilder på några Satanoperca jurupari och Ancistrus malar. ;)
#182 - 27 juni 2012 14:32
jo tack visst går det åt i stora kar du har väl en 200L mer än mej och jag tycker jag öser i mycket här...
#183 - 28 juni 2012 17:37
I går hade en av Guianacara honorna tagit ett av hanars hål i besittning och låg där inne och tryckte medan hanen stod utför och vaktade från alla som kom nära. YES! tänkte jag, kul med lite lek, men i dag när jag vaknade hade hon ratat hans grotta och nu gräver han på ett nytt ställe medan honan bara glider runt i karet.

Sitter och försöker skriva något som kanske går att använda som artikel till Ciklidbladet och därför tittade jag igenom tråden. Då insåg hur kul det var med före och efter bilder så tänkte att jag bjuder på några på samma ställe i tråden. :)

tyvärr är det dåliga mobil bilder, reflektioner och en cirkpump som samlar små "bös", men jag ville bara visa skillnaden på rummet.
#184 - 28 juni 2012 17:50
Alltid kul med bilder Gillar verklige soffans placering =))
#185 - 28 juni 2012 21:11
gonzo44 skrev:
Alltid kul med bilder Gillar verklige soffans placering =))

Jag och tjejen bor i en 3:a här i Uppsala och ingen av kommer från stan så extra rummet är lite som ett gästrum, därför soffan är där inne, sen att det passade perfekt att ställa ett stort akvarium framför soffan så jag nu sitter mer där än i soffan framför TVn är ju en helt annat sak. :D
#186 - 29 juni 2012 13:33
Undrar hur många timmar man igentligen spenderat framför och i sina kar?????
#187 - 29 juni 2012 13:51
Bra Jobbat!
Detta akvarium måste vara helt underbart att titta på irl.
Måste nästan vara straffbart att inte ha en soffa framför ett sådant kar.:D
Många roliga fiskarter har du valt också. Kommer bli riktigt kul att fortsätta följa detta.
#188 - 29 juni 2012 14:45
gonzo44 skrev:
Undrar hur många timmar man igentligen spenderat framför och i sina kar?????

Ja det vill man nog inte veta egentligen. :)

En vis man sa en gång "En hobby ska ta tid, kosta pengar och inte vara till någon speciell nytta annars är det inte en hobby" ;)

Kryckan skrev:
Bra Jobbat!

Detta akvarium måste vara helt underbart att titta på irl.

Måste nästan vara straffbart att inte ha en soffa framför ett sådant kar.:D

Många roliga fiskarter har du valt också. Kommer bli riktigt kul att fortsätta följa detta.

Lägger man ner massa pengar på kar och fiskar vill man kunna njuta ordentligt. ;)
Ja det är mäktigare IRL än på bild för bilderna förmedlar djupet på själva karet jätte dåligt.

Angående fiskarna så har ju funderat mycket fram och tillbaka, huvud tråden var jordätare, men man måste ju ha nått som fyller övre delen och då blev det Flaggciklider. Är nöjd med fiskbeståndet nu frånsett lite malar. Men skulle jag snubbla över 2st utparade chokladciklder skulle jag inte tveka en sekund.
#189 - 29 juni 2012 14:47
Jobbar natt denna veckan, slutar 07 på morgonen, så oftast brukar jag sova ganska länge in på eftermiddagen men i dag var väckaren ställd på 13.00 för ännu en bil utflykt. Denna gången bara 5mil för att köpa fisk och vädret var som tur var molnigt denna gång. Hade inte heller med någon flickvän som ville övningsköra så det gick lite fortare. Men man märker att semestern har börjat för vägen är full med sega husvagnar :(!

Efter jag vaknat och kastat i mig lite frukost ringde jag till Andries i enköping, som hade fiskarna som jag ville köpa, och kollade så han skulle vara hemma sedan hoppade jag in i bilen och drog iväg.

Väl framme hos honom hade han redan plockat ut fiskarna ur de stora karet och det simmade i en liten back på golvet så det var väldigt enkla att fånga och stoppa ner i påsarna som jag hade med mig.

Han själv hade ett specialbeställt 500 liters akvarium som var väldigt högt som det gick riktigt fina altum scalarer i. Där hade Satanopercerna bott tillsammans med scalarerna med de båda har börjat blir lite större så började bli trång i karet därför han sålde av jordätarna.

Tittat lite på de fina scalarerna och pratade lite med honom sedan ut i bilen och packa in de nya fiskarna sedan bara åka hem.

Nu ligger de för inkoppning och jag dricker kaffe. Bjuder på en bild på de nya köpet som ska vara VF Satanoperca Jurupari men tyvärr visste han inte fångst plats.
#190 - 29 juni 2012 15:30
Gött med nytt friskt blod i karen absolut värt en liten tripp på 5 mil
#191 - 30 juni 2012 12:54
gonzo44 skrev:
Gött med nytt friskt blod i karen absolut värt en liten tripp på 5 mil

Kommer ju från Umeå från början som sagt så 5mil enkelväg är ju grannbyn så det är ingen match ;)

Efter att jag släppt ner alla Satanoperca jurupari så insåg jag att karet är alldeles perfekt fyllt på botten nu så har bestämt mig för att det inte kommer flytta in några corydoras i det, tror alla jordätarna kommer hålla botten ren och fin ändå, säkert för ren för att corysarna ska kunna hitta mat lätt.

Men övre delen bebos bara av 6 små flaggciklider och en hög med tetror så där uppe skulle jag vilja ha en större fisk eller två. Har ju gått länge i tankarna på Chokladciklid ( Hypselecara temporalis ) för den verkar vara lugn och snäll jätte som jag tror skulle passa bra. Men jag vill inte ha mer än 2 så ett par hade varit perfekt eller åt minstonde 1 hona och 1 hane så kanske de kan hitta varandra tillslut kanske med lite tur. :)

Skulle jag få tag i ett par skulle det verkligen göra karet för mig!

Borde finnas folk här som har hållit dessa fiskar så vad tycker ni, kommer de rymmas och trivas med de andra fiskarna jag har som också är lugna hela bunten?
Håller de sig mer i mitten och övre delen av karet så det faktiskt får plats eller måste jag titta efter någon annan gentel gigant?
#192 - 30 juni 2012 18:45
I dag har jag faktiskt hängt in lite redmoore rötter på en sidan i karet, flyter fortfarande så har inte riktigt sin slutgiltiga position.

Det slutade med att jag tog sugpropparna till Pumprören som jag inte använder och lindade rostfri tråd runt rörfästena och borrade hål i rötterna och trädde tråden igenom. Funkar alldeles utmärkt än så länge i alla fall och var mycket enkelt att få rötterna där jag ville.

Bjuder på en liten film på kar taget med mobilen så fokus och ljus är helt knasigt men ni får en liten överblick på det hela i alla fall.

#193 - 30 juni 2012 20:59
Ser bra ut, gillar dina fiskval..=)
#194 - 30 juni 2012 21:14
Tackar!

Angående fiskvalet är det lite roligt att se hur första fisklistan såg ut och hur det blev. :)

Gamla listan

6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)

40 x Vinkel tetror

40 x Rio Tetror

10-15 corydoras Sterbai

15 x otocinclus

4 x Cichlasoma amazonarum

4-6 x L-malar

Hur det är nu

6 x Satanoperca jurupari
28 x colombia tetror
4 x Ancistrus sp. L144
5 x Guianacara geayi
6 x Mesonauta insignis
5 x Corydoras som kommer från mitt andra kar.
22 x Äppelsnäckor

Det jag hoppas på kunna få tag i mer nu är ett par Chokladciklider och lite fler malar. :)
#195 - 30 juni 2012 23:37
Du, har du sett Aponogeton ulvaceus? Förjäkla trevlig växt som skulle se fantastisk ut i ditt kar. Den växer redigt fort också. När vallisen kommer igång så kommer det här bli perfekt! :)

Fint med de nya rötterna, heja! :)
#196 - 1 juli 2012 00:10
Lökväxter... har inte ägnat det en tanke. Kravet om en växt ska ner i karet är att de inte är ljuskrävande för belysningen är inget för växter, de flesta jordätare vill ju ha lite mörkare så har kört på det spåret. Även om lamporna ger bra spektra för växter är det för lite kräm för höjden på karet.

Göder med PMDD just nu men slut på easy carbo så måste handla nytt.

Frågan är bara var jag skulle placera en sådan växt utan att det skulle se konstigt ut. Angående Vallisnerian så har de växt på sig ganska bra och nästan alla växter har gett ifrån sig skott så känns lovande i alla fall. :)
#197 - 1 juli 2012 06:25
ser riktigt grymt ut! riktig härlig indredning har du fått till också :)
#198 - 1 juli 2012 08:38
Skön film, Alf!:) Det ser riktigt "jordätar"-mysigt ut i karet - toppenfint!
Tänk på att Flaggcikliderna blir ena jädrans baddare - så knô inte i för mycket nu i början!
#199 - 1 juli 2012 10:59
Nu du Affe har du ställt till det för dej, du är medveten om när man börjar så här bra så måste man leverera bättre och bättre hela tiden
och du har lagt dej på en väldigt hög nivå från början. hehe snyggt jobbat kongratts =))
ps det blir till att gräva runt lite i mitt i dag ska förändras helt...... (tror jag) kan bli att det kommer bli liknande som det är nu men allt utan grus ska ut och placeras om...
#200 - 1 juli 2012 11:27
Skön film, Alf!:) Det ser riktigt "jordätar"-mysigt ut i karet - toppenfint!

Tänk på att Flaggcikliderna blir ena jädrans baddare - så knô inte i för mycket nu i början!

Tack, ja de har mycket botten att böka runt på och saker att gömma sig bakom, Satanopera är ganska fega saker trotts sitt namn, gömmer sig snabbt om man rör sig lite häftigt framför karet.

Den egentliga planen var att bara köra tetrorna, flaggor och Guianaca jordätarna i början och låta det vara ett tag men sedan var det en i närheten som sålde en satanoperca så dealen var lite för bra för att motstå. [:o]

Men nu ska det inte tillföras några fiskar på ett tag, är tanken i alla fall, hoppas jag kan hålla mig till det.

Är noga och kollar nitriten ofta nu och har bytt vatten 2 gånger i veckan nu i början för att hålla mig på den säkra sidan, även om ett av filtrena redan var inkört så vill jag inte chansa.

gonzo44 skrev:
Nu du Affe har du ställt till det för dej, du är medveten om när man börjar så här bra så måste man leverera bättre och bättre hela tiden

och du har lagt dej på en väldigt hög nivå från början. hehe snyggt jobbat kongratts =))

ps det blir till att gräva runt lite i mitt i dag ska förändras helt...... (tror jag) kan bli att det kommer bli liknande som det är nu men allt utan grus ska ut och placeras om...

Ajdå.... Men nästa vecka kommer tjejen hem från semestern så jag får tillgång till systemkameran igen vilket kommer kunna resultera i lite finare bilder och kanske nån bättre film om jag köper ett stativ. :D

Kul att kunna ge lite idéer till inredning jag också, ska bli spännande att se vad du hittar på.
#201 - 7 juli 2012 19:53
Lite tråkigt först är att det fortfarande åker runt massa partiklar i karet så det ser inte så jätte roligt ut, men hoppas det ska lösa sig senare när filterna kommer igång ordentligt.

Sen till det roliga, En av Guianacara hanarna har lyckats imponera så på den ena honan att hon nu flyttat in och lagt ägg i hennes håla, Missade när det hände med såg det i dag med en ficklampa, gissar att det hände i går eller i dag för i går förmiddag fick hanen vara i grottan men i dag blir han utjagad direkt. :)

Sen har även en av flaggcikliderna lagt ägg, visste inte de var könsmogna så tidigt för det är ju fortfarande bara 6-7cm. Verkar inte som det är något riktigt par ännu utan bara en hona som övar sig, eller så övergav hanen henne att vakta äggen själv, såg att det var 2st där tidigare i dag och undrade varför de jagade bort Ancistrusen så frenetiskt men visade sig som sagt att det var ägg, men de ligger så dumt till att de inte går att fota :(

Har även fått hem min flickvän och med det även systemkameran så har nu fotat alla invånarna och bjuder på lite bilder. :)

Bilden på Guianacaran är hanen sedan ser man honan inne i grottan vaktandes. Han gör ett bra jobb ute med. :)
#202 - 9 juli 2012 10:29
Tyvärr så försvann äggen från flaggcikliderna redan första natten, men det var egentligen inte så oväntat med tanke på hur små det är och vad de har för rykte om yngelvård. Men i skrivande stund är de 2 små, som verkar bildat ett par, och putsar ett nytt ställe. Skam den som ger sig! :)

Tyvärr så hade i dag även Guianacara äggen försvunnit och honan slutat vakta hålan, men hon åker fortfarande in i den och stannar där inne längre stunder så bara att hålla tummarna. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#203 - 9 juli 2012 10:49
Många fina foton på snygga fiskar:D
#204 - 9 juli 2012 14:24
Många fina foton på snygga fiskar:D

Tackar!

Vet ju själv hur det är när man tittar in i någons projekt tråd, bilder vill man ha, sen att jag tycker det är roligt att fota fast jag är nybörjare gör ju inte att det blir mindre bilder. ;)
#205 - 11 juli 2012 20:07
Har hela tiden hållit koll på nitrit värdena och alla fiskar har sett ut att må bara prima, till i dag när jag hade några vänner på besök. En av guianacarorna åkte runt och kliade sig mot allt. Testade för nitrit men där kammade jag noll och såg inget som såg konstigt ut på fisken, alla andra betedde sig normalt.

Bytte direkt 30% vatten så det blev lite kallare i karet också, värmen hade stigit till lite över 29 grader tack vare denna underbara sommar. Men efter vattenbytet var det tillbaka på runt 27,5+ som det brukar och nu ser jag inte heller något kliande från fisken. Blir att hålla noga kolla de närmaste dagarna i alla fall.

Sedan är jag lite irriterad på att det fortfarande är så pass grumligt och mycket skit som åker runt i karet, men antar det är mycket på grund av att filtren inte är riktigt inkörda eller är de infusioner jag fått?

Slänger upp en bild jag tog på karet, men tror det är svårt att bedöma av den ändå.
#206 - 11 juli 2012 20:13
Jösses, ett sånt bygge skulle vara fint. Själv ska jag dra igång ett Tanganyika kar, snäcklekare. Endast 54 L nu men det kommer utvecklas...

Gillar dina dokumenterande bilder och mkt text :) Din ritning på bänken ska jag sno tänkte jag, måste ju få klart min bänk när jag har rånats måttbeställa kar. Hur hög är bänken?

Funkar sunrisern bra?

Kanonice, Nicke :)
#207 - 11 juli 2012 20:20
ApeviaX skrev:
Jösses, ett sånt bygge skulle vara fint. Själv ska jag dra igång ett Tanganyika kar, snäcklekare. Endast 54 L nu men det kommer utvecklas...

Gillar dina dokumenterande bilder och mkt text :) Din ritning på bänken ska jag sno tänkte jag, måste ju få klart min bänk när jag har rånats måttbeställa kar. Hur hög är bänken?

Funkar sunrisern bra?

Kanonice, Nicke :)

Det med att jag dokumenterat allt är väll mer det att jag gillar och läsa projekttrådar där man både i bild och text verkligen kan följa det som händer så har försökt att inte vara sämre själv. :)

Bänken är runt 75cm hög om jag inte min fel, gjorde den ganska hög för att matcha andra möbler i rummet. Men skulle jag inte gjort det hade den nog fått vara runt 50cm hög i stället.

Sunrisern fungerar fint, men blir inte nog ljust på mörkaste tycker jag. Jag vet att det har en del med vilka lysrör man har också men jag har en timer på lysrören i alla fall så efter solen gått ner så släcks de och tänds innan solen går upp igen.
#208 - 11 juli 2012 21:01
Först och främst riktigt fräckt kar du har där. Brun/kisel alger är vanligt i nystartade kar. Om jag fattar det rätt så har det inte varit igång en månad än. Du har hyfsat med fisk i och liten växtmassa och en kvävecykel som inte kommit igång helt 100 så skall du nog vara lite försiktig.
#209 - 11 juli 2012 21:16
Jo Brunalger har jag redan fått en del när jag hade slut på easy-carbo men när jag köpt nytt och köpt några ancistrus så stannade det av och försvann.

Jag vet att det är ganska mycket fisk i karet för att vara nystartat, var egentligen inte meningen men när fiskarna dyker upp på privatmarknaden till bra pris och rimligt avstånd kunde jag inte låta bli.
Det jag gjort i förebyggande syfte är att ett av filtren fick gå 1 månad i ett annat kar innan uppstart och sedan har jag även kört Easy-life "flytande filtermedium" för att känna mig lite säkrare och kollar nitriten minst varannan dag om inget verkar skumt med fiskarna förstås.

Är rädd att jag fått infusioner nu, kan man bota det med UV-C eller är det bara mörkläggning som funkar?
partiklarna i karet har mycket att göra med att filtren inte är nog inkörda ännu som jag förstått det. Sedan är det ju förstås en hel del vatten som ska filtreras.
#210 - 11 juli 2012 21:23
AffeAlien skrev:
Jo Brunalger har jag redan fått en del när jag hade slut på easy-carbo men när jag köpt nytt och köpt några ancistrus så stannade det av och försvann.

Jag vet att det är ganska mycket fisk i karet för att vara nystartat, var egentligen inte meningen men när fiskarna dyker upp på privatmarknaden till bra pris och rimligt avstånd kunde jag inte låta bli.

Det jag gjort i förebyggande syfte är att ett av filtren fick gå 1 månad i ett annat kar innan uppstart och sedan har jag även kört Easy-life "flytande filtermedium" för att känna mig lite säkrare och kollar nitriten minst varannan dag om inget verkar skumt med fiskarna förstås.

Är rädd att jag fått infusioner nu, kan man bota det med UV-C eller är det bara mörkläggning som funkar?

partiklarna i karet har mycket att göra med att filtren inte är nog inkörda ännu som jag förstått det. Sedan är det ju förstås en hel del vatten som ska filtreras.

Ett uv tar det ja men blir nog dyrt om det skall matcha volymen på pumpat vatten. Jag hade provat att mörklägga det istället.
#211 - 11 juli 2012 21:28
AffeAlien skrev:

UV-C kommer kanske hjälpa dig men frågan är ju om orsaken tas bort då? Svaret vet du ju redan ;)

Ge det lite tid, med den belastningen och matningen det för med sig så är det inte speciellt konstigt om du stöter på ett farthinder. Låt det sätta sig, filtren behöver lite gegga och sen ger det sig. Har du fortfarande problem vid jul så kan vi kanske prata om åtgärder :)

Sen så kan chelatet i gödningen få däng av UV-C vilket då medför problem med växterna, det visste du nog också redan.

Som en säjer i Värmland, dä ordner säj!
#212 - 11 juli 2012 22:06
Ja man är nog lite för otålig egentligen :)

Får ge det ännu mer tid och bara vänta på att det ska bli bättre tålamodet är för dåligt som vanligt. Hoppas bara fiskarna håller sig friska, det konstiga kliandet får i alla fall fortsatt övervakning.
#213 - 11 juli 2012 22:46
AffeAlien skrev:
Ja man är nog lite för otålig egentligen :)

Får ge det ännu mer tid och bara vänta på att det ska bli bättre tålamodet är för dåligt som vanligt. Hoppas bara fiskarna håller sig friska, det konstiga kliandet får i alla fall fortsatt övervakning.

Skaffa ett ammoniak-test.

Kvävekedjan är ju lite speciell och den förhåller sig till viss del till Ph't. Om vi leker med tanken på att du har mycket Ammonium på grund av matningen så kan ju en omvandling ske som ser ut Ammonium-ammoniak om det byts för lite vatten.

Ph't dippar lite på grund av inredning och lite andra faktorer. Slår du då i nytt vatten får du en höjning av Ph vilket då kan bli jättetråkigt på grund av det jag beskriver. Du har förmodligen inte fått igång nitrifikationen ännu så omvandlingen går lite långsammare. Kliar sig alla fiskarna så är detta ett tydligt tecken på Ammoniak.
#214 - 11 juli 2012 23:15
Det har ju varit kliande till och från hos en del fiskar men inte alla, gissar att vissa är känsligare än andra?

Får köpa mig ett test i morgon och kolla, byta 50% i ett stort kar som detta betyder bara mer kaffe för min del så inga större problem. Men du har nog säkert rätt angående nitrifinationen.
#215 - 12 juli 2012 08:28
AffeAlien skrev:
Det med att jag dokumenterat allt är väll mer det att jag gillar och läsa projekttrådar där man både i bild och text verkligen kan följa det som händer så har försökt att inte vara sämre själv. :)

Bänken är runt 75cm hög om jag inte min fel, gjorde den ganska hög för att matcha andra möbler i rummet. Men skulle jag inte gjort det hade den nog fått vara runt 50cm hög i stället.

Sunrisern fungerar fint, men blir inte nog ljust på mörkaste tycker jag. Jag vet att det har en del med vilka lysrör man har också men jag har en timer på lysrören i alla fall så efter solen gått ner så släcks de och tänds innan solen går upp igen.

Aha! :) Ja visst är det härligt med långa beskrivande och illustrerande projektledare :)
okej, anledningarna till min fråga på höjden av bänken är två, dels att det känns sommar man sitter i lagom höjd i soffan framför och därmed slipper att huka sig ner / sträcka på sig för att se in i akvariet. Den andra anledningen till frågan är för att jags jäv ska fixa till min bänk framöver och var intresserad hur pass ett litenstörre ytterfilter får,plats med slangar och allt.

Olej, kul. Var den enkel att ställa in? Sunrisern alltså. Och när du säger lite väl ljus på det mörkaste, hur ljust i ditt fall. Vore kulnast se lite bilder på en solnedgång, ifall det går att återge i bilder?
#216 - 12 juli 2012 12:32
om du skulle sätta i ett till ytterfilter som endast innehåller kol så kanske vattnet skulle klarna lite?
det är väl en rätt effektiv metod att rena vattnet.
#217 - 12 juli 2012 13:29
ApeviaX skrev:
Aha! :) Ja visst är det härligt med långa beskrivande och illustrerande projektledare :) okej, anledningarna till min fråga på höjden av bänken är två, dels att det känns sommar man sitter i lagom höjd i soffan framför och därmed slipper att huka sig ner / sträcka på sig för att se in i akvariet. Den andra anledningen till frågan är för att jags jäv ska fixa till min bänk framöver och var intresserad hur pass ett litenstörre ytterfilter får,plats med slangar och allt. Olej, kul. Var den enkel att ställa in? Sunrisern alltså. Och när du säger lite väl ljus på det mörkaste, hur ljust i ditt fall. Vore kulnast se lite bilder på en solnedgång, ifall det går att återge i bilder?
har lyckats förlägga mitt måttband för ungefär 1000:e gången men så fort jag hittar det så kan du få exakta mått. Sunriser är enkel, bara trycka på en knapp när man vill att soluppgången ska starta. Den dimmar då ner till minsta styrka sedan ökar den till det maxljus man ställ på själva dimmer vredet. från 0-100% tar det 45min. Tror det är svårt att visa ljus skillnad på bilder men kanske kan filma och ha någon som vrider dimmern åt mig så man får se. Får kolla på det senare.
MrH skrev:
om du skulle sätta i ett till ytterfilter som endast innehåller kol så kanske vattnet skulle klarna lite? det är väl en rätt effektiv metod att rena vattnet.
Ja hade jag haft ett till ytterfilter hade det absolut varit en idé men har ju ingen lust att tömma ett av filtren som varit igång en månad nu för att köra kol i dem.
#218 - 12 juli 2012 17:22
går ju att göra med innerfilter också, ifall du kanske har nått sånt liggandes :)
#219 - 12 juli 2012 19:21
Har en powerhead som jag kört ett tag med en pet-flaska på som varit fylld med filtervadd och kol men inte gjort ett dugg tyvärr, lite av de största partiklarna försvann förstås men annars samma dimma.
#220 - 12 juli 2012 20:13
hmm.. lurigt.
#221 - 12 juli 2012 20:14
UV-C kommer kanske hjälpa dig men frågan är ju om orsaken tas bort då? Svaret vet du ju redan ;)

Ge det lite tid, med den belastningen och matningen det för med sig så är det inte speciellt konstigt om du stöter på ett farthinder. Låt det sätta sig, filtren behöver lite gegga och sen ger det sig. Har du fortfarande problem vid jul så kan vi kanske prata om åtgärder :)

Sen så kan chelatet i gödningen få däng av UV-C vilket då medför problem med växterna, det visste du nog också redan.

Som en säjer i Värmland, dä ordner säj!

Klokt inlägg som jag bara kan instämma med!

Håll vattnet så fiskarna mår bra fram till jul, sen kan du börja med finliret, vilket jag inte tror att du behöver då eftersom allt har stabiliserat sig och fungerar "normalt".

PS: Inget aktivt kol i några filter, det förstör mer än gör nytta.
#222 - 12 juli 2012 20:59
Har svårt att tro att kolet skulle göra någon skada men tänker inte börja riva i några ytterfilter för att få dit det i alla fall.

Men kommer nog fortsätta som jag gjort och hålla koll på vattenvärdena och fiskarnas hälsa sedan ta i tu med grumligheten sen.
#223 - 13 juli 2012 11:39
AffeAlien skrev:
Har svårt att tro att kolet skulle göra någon skada men tänker inte börja riva i några ytterfilter för att få dit det i alla fall.

Men kommer nog fortsätta som jag gjort och hålla koll på vattenvärdena och fiskarnas hälsa sedan ta i tu med grumligheten sen.

Skada för vad?

Gödningen tar förmodligen lite stryk och detta kommer påverka växtligheten. Jag har faktiskt inte brukat det en enda gång under hela akvarist-perioden.

Blir vattnet grumligt så är det bara att konstatera att det är grumligt och låta det vara. Det drar rätt sig till slut i vilket fall. Såg du rådet jag gav på Akvarister när det gäller alger? Vill man ha ett helt felfritt akvarium så får man tejpa en bakgrund även på framrutan.

Rent generellt så är vattnet klart och fint direkt efter vattenbyten, under veckans gång så blir det gärna lite missfärgningar och bös. Så är det bara :)

Sätt dig i soffan och njut istället, även i Amazonas är vattnet grumligt ;)
#224 - 13 juli 2012 13:08
Det egentliga problemet var ju att fiskarna kliade sig ovanligt mycket men det löste sig med ett vattenbyte så där kan du har varit på rätt spår med ammoniaken Mathias. Jag var ju ute efter någon slags hjälp att ta reda på vad det kan ha varit. :)

Sen det grumliga är ju bara en faktor som stör mig eftersom det är klart och fint i mitt 5 gånger mindre akvarium :)
Får hålla ut ett tag till och låta det komma igång ordentligt bara.
Alger har jag dock varit väldigt förskonad från än så länge vilket är skönt men konstigt, kanske ancistrusarna tillsammans med gödningen lyckas hålla dem i schack? Lite har man ju alltid men det är så det ska vara, sterilt akvarium ser ju inte bra ut i mina ögon.

Ja amazonas är väldigt grumligt så för fiskarnas skull oroar jag mig inte ;)
#225 - 13 juli 2012 14:15
Det där mewd grumligheten kommer ge sej kolla min tråd i början någonstans finns det bilder på hur grumligt mitt kar va och det ordnade sej med tiden, men som du säkert vet så blir det ALLTID så i nystartade kar så som sagt ge det lite tid, nu har jag inte kollat i tråden om du lagt upp någon bild på karet nu när det är grumligt...
#226 - 13 juli 2012 23:41
Joodå klart det alltid är grumligt i nystartade kar, var bara inte beredd på att det skulle vara det så länge, å andra sidan har jag aldrig haft några stora kar tidigare.

Ja jag mins hur det såg ut i ditt kar tidigare. Får helt enkelt försöka vara tålmodig bara... Inte alltid det lättaste. :)

Som sagt, se till att fiskarna mår bra och trivs sedan ha tålamod med grumligheten bara.
#227 - 14 juli 2012 08:48
AffeAlien skrev:
har lyckats förlägga mitt måttband för ungefär 1000:e gången men så fort jag hittar det så kan du få exakta mått. Sunriser är enkel, bara trycka på en knapp när man vill att soluppgången ska starta. Den dimmar då ner till minsta styrka sedan ökar den till det maxljus man ställ på själva dimmer vredet. från 0-100% tar det 45min. Tror det är svårt att visa ljus skillnad på bilder men kanske kan filma och ha någon som vrider dimmern åt mig så man får se. Får kolla på det senare. Ja hade jag haft ett till ytterfilter hade det absolut varit en idé men har ju ingen lust att tömma ett av filtren som varit igång en månad nu för att köra kol i dem.

Låter kanoners. :)
Menar du att det inte går att ha solned/uppgång på timer? Tänkte på att du sa att det är bara att trycka på en knapp...?
#228 - 14 juli 2012 11:08
På sunrisern finns en knapp som startar soluppgång och en som startar solnedgång sedan finns en dimmer ratt som du styr hur ljust du vill ha det när solen är max uppe.

Om du vill att solen ska gå upp kl08 så måste du vara vaken och trycka på knappen då. När du gjort det kommer lyset dimmra ner till 1% eller vad de lägsta lysrören du har klarar sedan sakta dimma upp till det max du ställt på ratten.
Sedan går solen ner 12 timmar senare om du inte trycker på sunset knappen. Efter det kommer sunrisern komma ihåg vad du valt tills du bryter strömmen på den.
Lyset kommer aldrig släckas helt om du inte bryter strömmen till själva lysramperna därför har jag timer på dem som vanligt som släcker helt efter solen gått ner och tänder innan den ska gå upp.

Glöm inte att du måste ha akvastabils dimmbara lysramper för att sunrisern ska gå att använda.
#229 - 14 juli 2012 11:47
AffeAlien skrev:
På sunrisern finns en knapp som startar soluppgång och en som startar solnedgång sedan finns en dimmer ratt som du styr hur ljust du vill ha det när solen är max uppe.

Om du vill att solen ska gå upp kl08 så måste du vara vaken och trycka på knappen då. När du gjort det kommer lyset dimmra ner till 1% eller vad de lägsta lysrören du har klarar sedan sakta dimma upp till det max du ställt på ratten.

Sedan går solen ner 12 timmar senare om du inte trycker på sunset knappen. Efter det kommer sunrisern komma ihåg vad du valt tills du bryter strömmen på den.

Lyset kommer aldrig släckas helt om du inte bryter strömmen till själva lysramperna därför har jag timer på dem som vanligt som släcker helt efter solen gått ner och tänder innan den ska gå upp.

Glöm inte att du måste ha akvastabils dimmbara lysramper för att sunrisern ska gå att använda.

Aha, så det är alltså en one-time fix för att typ ställa in sunrisern, sedan går det per automatik, förutsatt att strömmen till just sunrisern inte bryts?
Men däremot kan du släcka ramperna helt bara sunrisern har krut?

Nicke
#230 - 14 juli 2012 14:16
ApeviaX skrev:
Aha, så det är alltså en one-time fix för att typ ställa in sunrisern, sedan går det per automatik, förutsatt att strömmen till just sunrisern inte bryts?

Men däremot kan du släcka ramperna helt bara sunrisern har krut?

Nicke

Ja belysningen har som vanligt en egen strömförsörjning och sedan går det en extra sladd som är till sunrisern. Är den inte ikopplad lyser lysena max.

Ställer du sunrisern så gör denna samma varje dag tills du bryter strömmen ja. Den har som sagt en egen strömförsörjning den med.
#231 - 14 juli 2012 19:26
AffeAlien skrev:
Ja belysningen har som vanligt en egen strömförsörjning och sedan går det en extra sladd som är till sunrisern. Är den inte ikopplad lyser lysena max.

Ställer du sunrisern så gör denna samma varje dag tills du bryter strömmen ja. Den har som sagt en egen strömförsörjning den med.

Aah, nice. Så är jag dundersäker på hur det funkar. Mkt intressant inför framtida projekt ;)
#232 - 19 juli 2012 19:18
Då har flaggcikliderna lekt för 4-5 gången men denna gången vaktar även hanen äggen intensivt, än så länge, han har tidigare bara åka till honan och kollat läget lite då och då tidigare sedan ätit upp äggen efter 2-3 dagar.

Får se om det blir något nu, vet inte hur stora/gamla de måste vara för att vara könsmogna men hanen är väll runt 8cm och honan ca 6cm.

Tyvärr har ju tjejen stulit kameran igen nu när de dessutom lagt äggen perfekt för fotografering :(
#233 - 23 juli 2012 20:19
hehe det känns lite som att du blir tvungen att sticka iväg och handla dej en kamera till för tjejen kan ju inte lägga beslag på den hela tiden...;) BILDER ps hur går det annars med karet???
#234 - 31 juli 2012 12:00
Har varit en vecka i Umeå hos mina föräldrar och då lämnat fiskarna utan mat, vilket har gått alldeles utmärkt, men mina flytväxter har fått sätta livet till när gissningsvis flaggcikliderna varit hungriga. Hoppades på att de skulle förökat sig nu när jag varit borta men ett 20-tal plantor har blivit 5st som dessutom är helt sönderbitna :D

Annars såg allting ut som när jag lämnade ungefär och alla fiskar mår bra. Tänkte inte mer på det i går utan gick bara och la mig och sov efter de fått mat.

I dag visade det sig att när jag började rengöra rutorna såg jag enn lite svärm med yngel kom fram ur en av grottorna och vaktas intensivt av en av Guanacarorna. [:-59]

Försökte filma lite även om det är mycket blänk i rutan och det inte blev nå vidare så får man se ynglen i alla fall. De är väldigt bra kamouflerade mot sanden.

Glöm inte att klicka i HD
#235 - 31 juli 2012 12:05
Otroligt fina G. geayi!:) Kul att få se en skön film på dom!:)
#236 - 31 juli 2012 12:36
gott gott när man ser dom små liven
#237 - 31 juli 2012 14:16
Otroligt fina G. geayi!:) Kul att få se en skön film på dom!:)

Jag de är riktigt underhållande små gynnare faktiskt, de står för de flesta "intrigerna" i karet :)

gonzo44 skrev:
gott gott när man ser dom små liven

Ja det är alltid lika kul att få lite små, även om jag nu inte tänker försöka få dem till någon större storlek denna gången i alla fall.

När jag ändå var igång och filmade försökte jag mig på att visa en vanlig dag i mitt kar.
Tyvärr är det inte autofokus när man filmar och jag har inget stativ så försöker jag fokusera manuellt skakar bilden för mycket så ni får nöja er med dålig fokus på vissa delar. :)

Låter nog bli att filma innan jag skaffar mig ett stativ så man kan få lite kvalitet på sakerna. Bjuder på en liten, på vissa delar suddig, rundtur i karet.

#238 - 31 juli 2012 14:22
Aaaahhh - inget fel på den filmen! Det ser härligt ut, med en skön lunk bland fiskarna. Toppen!:)
#239 - 31 juli 2012 14:25
I början av filmen ser man Hanen till ynglen jaga en Corydoras, sedan kommer honan ut ur grottan och är förbannad och bråkar lite på hanen också innan hon ger sig tillbaka in till ynglen. Riktigt kul att se hur de håller på. :)
#240 - 31 juli 2012 14:28
AffeAlien skrev:
I början av filmen ser man Hanen till ynglen jaga en Corydoras, sedan kommer honan ut ur grottan och är förbannad och bråkar lite på hanen också innan hon ger sig tillbaka in till ynglen. Riktigt kul att se hur de håller på. :)

Javisst är det kul att kolla på hur de håller på! Ofta fotograferar och filmar man just för att "dela med sig" av de intryck man själv får när man sitter framför karet/karen. Fortsätt bara att trycka in fler bilder och filmer - alltid lika gôtt att kolla på!:)
#241 - 31 juli 2012 18:53
Har varit lite kamerakåt i dag så bjuder på 2 bilder också.

Var tyvärr nästan helt omöjligt att ta någon bild på flaggcikliderna, försökte fota en för att visa hur mycket de vuxit men varje gång jag fick ett bra läge vände och vred de på sig..

En Satanoperca fick jag en riktigt bra bild på där man ser hur de blivit rödare över huvudet och hur fenan på ryggen skimrar i blått och rött med svart längst ut.
#242 - 31 juli 2012 19:40
de ser bra ut båda 2 tycker jag, men jag vet man blir kräsen med sina bilder jag själv satt igår och plåtade nod 300bilder men tycker inte jag fick till en enda som va bra... och det är jä-ligt snygga fiskar på bilden;)
#243 - 1 augusti 2012 18:18
gonzo44 skrev:
de ser bra ut båda 2 tycker jag, men jag vet man blir kräsen med sina bilder jag själv satt igår och plåtade nod 300bilder men tycker inte jag fick till en enda som va bra... och det är jä-ligt snygga fiskar på bilden;)

Ja man blir ju grymt kräsen, blir nog runt 300 bilder för mig med och 2-5st som blir bra av dem. :)

I dag fortsatte jakten på den perfekta flaggciklids bilden och i dag gick det lite bättre. Fick 2 bilder på hanen i paret och en på honan i lekdräkt.
#244 - 2 augusti 2012 15:24
Har funderat lite fram och tillbaka på att göra om karet vi har i vardagsrummet till saltvatten eller köpa ett större dit och köra salt.
Så när man har semester så går det utmärkt att bara ta bilen och åka en bit och titta på fiskar, så jag och tjejen hoppade in i bilen och åkte från Uppsala ner till Täby och hälsade på Tritonakvarium och ställde en miljon dumma nybörjar frågor angående saltvatten och blev lite klokare men vet fortfarande inte om jag orkar/vill starta ett saltvatten verkar vara en intressant värd men tanken får ligga och gro hos mig några månader till innan jag bestämmer mig för nått alls tror jag. Var för övrigt en trevlig affär som kommer bli ännu bättre när de gjort om de sötvatten kar de har till salt som de har tänkt, såg lite trist ut med bara tomma kar som det var nu.

Jag menar man åker ju inte dit enkom för att köpa sötvattens fisk, nästan som att åka till akvarielagret för att köpa saltvatten fisk eller koraller. :)

När vi ändå var lite mer söderut passade vi på att ta en omväg hem förbi Bromma och just akvarielagret. Har varit på jakt efter några Roliga L-malar ett tag men inte kunnat bestämma mig vad jag vill ha så vi gick runt i alla kar och sökte och tittade på vad de hade. Blue Phantom var väll favvon men priset var lite för högt eller så var jag för snål.
Blev en L-081 "golden nugget" som jag velat ha länge och sedan köpte jag mig även en L-015 som jag inte sett sedan jag koppade in dem, men någon dag kanske den dyker upp. :)

Tråkiga nu när jag väl var hemma var att L-081 slogs med en av mina ancistrusar, såg det ut som i alla fall, ville ju inte att den ska bli ihjälslagen. Det tokiga är att jag bara har ancistrus honor så varför de ska slåss vet jag inte riktigt någon med bättre kolla på malar?

I vanlig ordning får ni några bilder med blänk ;)
Första är den enda jag har på en blek L-015 de andra är på L-081
#245 - 2 augusti 2012 17:15
Ett litet varningens finger kommer här när det gäller golden Nugget, både L081 och L177.

De ska i princip bada i mat för att klara sig, de är extremt svåra att få igång och bibehålla tillväxten. Det är inget som någon berättar ofta men de behöver verkligen mat. Jag har faktiskt träffat på 5-6 stycken skapligt duktiga akvarister som gått bet på dessa Malar.

Mata på dem ordentligt, då borde det gå. Min L177 blev totalt söndertrasad av arga ciklidföräldrar, den hade inte en chans när de väl bestämde sig för att ta livet av den :/

Lätt den finaste L-malen som finns, lätt den svåraste jag stött på och jag har ändå L046 här hemma :)

Edit: Den ser ut att ha rätt bra hull om man går efter ovansidan i alla fall. Köp den aldrig om magen är insjunken, då går det oftast inte.
#246 - 2 augusti 2012 17:38
Det är ju lite av det roliga med vissa malar att man i princip aldrig ser dom. Jag ser min L262 någon gång i månaden om jag har tur, det var en period där jag inte såg min på nästan 3 månader...
#247 - 2 augusti 2012 17:47
Ett litet varningens finger kommer här när det gäller golden Nugget, både L081 och L177.

De ska i princip bada i mat för att klara sig, de är extremt svåra att få igång och bibehålla tillväxten. Det är inget som någon berättar ofta men de behöver verkligen mat. Jag har faktiskt träffat på 5-6 stycken skapligt duktiga akvarister som gått bet på dessa Malar.

Mata på dem ordentligt, då borde det gå. Min L177 blev totalt söndertrasad av arga ciklidföräldrar, den hade inte en chans när de väl bestämde sig för att ta livet av den :/

Lätt den finaste L-malen som finns, lätt den svåraste jag stött på och jag har ändå L046 här hemma :)

Edit: Den ser ut att ha rätt bra hull om man går efter ovansidan i alla fall. Köp den aldrig om magen är insjunken, då går det oftast inte.

Haha, utmärkt att den första riktiga L-mal jag skaffar, utom Ancistrus då, ska vara en besvärlig rackare. Jag ska göra mitt bästa i alla fall. Har lek på både flaggciklider och guanacaror nu men de är så snälla så tror inte de kommer mörda den som dina blåa gjorde. [:-13]

KristianE skrev:
Det är ju lite av det roliga med vissa malar att man i princip aldrig ser dom. Jag ser min L262 någon gång i månaden om jag har tur, det var en period där jag inte såg min på nästan 3 månader...

Jaa det är väll nästan så, ganska kul att inte alltid kunna se alla fiskar faktiskt, man vill ju behöva gå nära för att se alla och inte bara kasta ögat på karet och se dem.
#248 - 2 augusti 2012 18:02
[ATTACH]54883[/ATTACH]

Lite matningsråd från GOC :)

Bada i mat, det är bra :)
#249 - 2 augusti 2012 18:11
Låter ungefär som det jag hört tidigare utom just det med frysfoder, trodde inte dessa tålde kött och att deras magar inte kunde ta hand om det eller om det var att de blev feta av det... nu mins jag inte riktigt.
#250 - 3 augusti 2012 12:00
Liten yngeluppdatering.
De flesta lever fortfarande men i dag var första dagen sedan ynglen kläcktes som honan kom fram och åt när det matades och då följde ett gäng yngel med ut som snabbt blev mat åt alla andra fiskar, Men det är fortfarande minst 30st som fortfarande lever.

Sen är Flaggorna inne på 2:a dagen av äggvaktande, längre än 3 dagar har de inte kommit tidigare innan hanen lessnat och ätit upp äggen, hoppas på lite mer denna gång men man vet aldrig hur det blir.

Lyckades ta kort på dem men var svårt att få nått bra för det är en bit in i karet och utan extern blixt var det svårt och färgerna blir lite dumma också men fick en bild med fokus i alla fall som jag tänkte bjuda på.
#251 - 3 augusti 2012 16:12
För er som missat det så har jag semester och det regnar.

Här kommer 2 bilder på min L-015 som dök upp idag :)
#252 - 3 augusti 2012 16:27
Wow!
Den var verkligen jättesnygg!
Kul att se och härliga bilder. :)
#253 - 3 augusti 2012 16:32
AffeAlien skrev:
Liten yngeluppdatering.

De flesta lever fortfarande men i dag var första dagen sedan ynglen kläcktes som honan kom fram och åt när det matades och då följde ett gäng yngel med ut som snabbt blev mat åt alla andra fiskar, Men det är fortfarande minst 30st som fortfarande lever.

Sen är Flaggorna inne på 2:a dagen av äggvaktande, längre än 3 dagar har de inte kommit tidigare innan hanen lessnat och ätit upp äggen, hoppas på lite mer denna gång men man vet aldrig hur det blir.

Lyckades ta kort på dem men var svårt att få nått bra för det är en bit in i karet och utan extern blixt var det svårt och färgerna blir lite dumma också men fick en bild med fokus i alla fall som jag tänkte bjuda på.

Fin bild :) Mina flaggor har också yngel på en rot nu.
#254 - 3 augusti 2012 16:36
hehe som mina semester veckor har varit eller jag ska inte klaga vi har haft hälften regn och hälften sol fast jag fuskade till mej massa sol första veckan i turket så jag har sol kvar sedan dess än..
fina bilder och hoppas på att flaggorna lär sej det brukat ta 3-5 kullar innan de kommer på hur det ska gå till...
jäkligt snygg mal den där vill ha jag oxå:p
#255 - 3 augusti 2012 17:01
Animaniac skrev:
Fin bild :) Mina flaggor har också yngel på en rot nu.

Dina har ju övat tidigare så går säkert bättre för dig, men hanen vaktar grymt bra denna gången om man jämför med tidigare, men honan har varit en riktigt bitch hela tiden. :)

gonzo44 skrev:
hehe som mina semester veckor har varit eller jag ska inte klaga vi har haft hälften regn och hälften sol fast jag fuskade till mej massa sol första veckan i turket så jag har sol kvar sedan dess än..

fina bilder och hoppas på att flaggorna lär sej det brukat ta 3-5 kullar innan de kommer på hur det ska gå till...

jäkligt snygg mal den där vill ha jag oxå:p

Ja det är lite fusk att köpa sol sådär när man bor i Sverige :P
Här i Uppsala har det regnat nästan varje dag men även varit sol nästan varje dag så det har varit fuktigt och jobbigt :/
Men fick en fin vecka när jag var hos föräldrarna i Umeå.

Japp riktigt fin är den. Men den vita färgen kommer nog gå över mer åt det gulbruna hållet sen när den blir vuxen om man får tro bilderna i BTN boken om L-malar.
#256 - 3 augusti 2012 20:28
Nu är min fisklista fullbordad och i kryssad. Listan ser ut på detta vis

6 x Satanoperca jurupari
28 x colombia tetror
5 x Guianacara geayi
6 x Mesonauta insignis
3 x Hypselecara temporalis
3 x Ancistrus sp. L144
1 x Golden nugget L081
1 x L-015

Det senaste och slutgiltiga tillskottet är 3st chokladciklider. 2st på ca 10-12cm och en större på runt 15cm. Hoppas på att den större är en hane och de 2 andra är honor, Huvudet ser tjockare ut på den större. För hoppningsvis kommer 2 av dem att bilda ett par och då ska jag försöka donera den kvarvarande honan till någon.

Har samma plan för flaggcikliderna där det finns ett klart par. Hoppas på kunna få ett till där för att sedan gör mig av med de 2 kvarvarande så jag bara har 4st till slut.

Funderar även på att göra mig av med 10st tetror för det känns som de "kladdar ner" när man sitter och tittar i karet på något vis men där har jag inte alls bestämt mig ännu. Måste klura på det några veckor först. :)

Sedan kan det tillkomma någon fler mal men inga andra fiskar utan att någon art byts ut.

Bjuder på lite bilder på en av de mindre chokladarna som ville vara med på bild. Även en nytagen bild på karet.
#257 - 3 augusti 2012 20:35
AffeAlien skrev:
Dina har ju övat tidigare så går säkert bättre för dig, men hanen vaktar grymt bra denna gången om man jämför med tidigare, men honan har varit en riktigt bitch hela tiden. :)

Har för mig att det var så för ett vildfångat par jag hade för ett antal år se´n, de första lekarna vaktade de ganska halvhjärtat, men när de hade lekt ett par gånger så tog det fart :)
#258 - 3 augusti 2012 21:10
Förstår din tanke med tetrorna, hade dom stimmat bättre hade det ju inte varit något problem i det stora karet men som det är nu så är dom ju utspridda i hela karet. Men säg den fisk som håller ett tight stim jämt...

Men det ser ju förbaskat trevligt ut [:-106]
#259 - 3 augusti 2012 21:25
härlig helhetsbil...:p ja övriga bilder kanon:D
#260 - 4 augusti 2012 08:51
KristianE skrev:
Förstår din tanke med tetrorna, hade dom stimmat bättre hade det ju inte varit något problem i det stora karet men som det är nu så är dom ju utspridda i hela karet. Men säg den fisk som håller ett tight stim jämt...

Men det ser ju förbaskat trevligt ut [:-106]

Ja tyvärr stimmar det ju bara ibland när de själva har lust, inte så jag får bestämma därför jag skulle vilja minska antalet till ca 20.. men som sagt ska fundera på det ett tag.

gonzo44 skrev:
härlig helhetsbil...:p ja övriga bilder kanon:D

Kul att ni gillar det, är ganska nöjd själv faktiskt, Vallisnerian har börjat skjuta mycket skott så snart har jag några täta skogspartier hoppas jag. :)

Men nu när jag vaknade fanns inga ägg från flaggorna kvar, men det sett en ancistrus där och fanns mycket malbajs på roten så jag gissar att den var ganska mätt. Får helt enkelt lämna belysningen tänd men fullt nerdimmad i fortsättningen när jag vill ha kvar äggen. :)

Fördelen med det hela är att chokladcikliderna nu får utforska hela karet i stället för att vara upptryckta i ett hörn. :)
#261 - 4 augusti 2012 11:00
ja det är säkert ansistrusen som är skyldig,
men troligen hjälper det att göra som du säger med belysningen;)
kul för chokladerna att få glida runt i hela karet och spana efter bra revir så kanske dom kommer igång dom oxå
sen har du kalabalik med lekpar som sloss över hela karet ;) härligt
#262 - 4 augusti 2012 11:21
AffeAlien skrev:
Ja tyvärr stimmar det ju bara ibland när de själva har lust, inte så jag får bestämma därför jag skulle vilja minska antalet till ca 20.. men som sagt ska fundera på det ett tag.

Hade du tänkt på detdär tidigare så hade vi nog kunnat ta med några tetror också ;)

Fina chokladciklider också :)
#263 - 21 augusti 2012 09:38
Händer inte jätte mycket i karet just nu bara rullar på.

Yngeln från Guianacara geayi levde otroligt nog i lite över 3 veckor men nu har jag inte sett dem på hela veckan så nu har de nog tyvärr blivit mat åt de andra innevånarna i karet.

I går kväll när jag matade malarna med zucchini så tänkte jag att det var ju perfekt läge att försöka få någon bra bild på dem, men ICKET, flaggcikliderna tog över och åt på zucchinin och jagade bort allt annat som kom nära så blev inga sköna kvällsbilder på malarna men däremot lyckades jag filma 2st Guianacara geayi i full gång med att leka. :)

Först en film på flaggorna när de mumsar på zucchini

sedan Guianacara geayi leken

Allt filmades med fullt nerdimmad belysning därför färger och ljus kan vara lite konstigt.
#264 - 21 augusti 2012 10:04
Aaaaahh, två riktigt fina guldkorn till filmer på zoopet idag! Härligt att se!:)
#265 - 21 augusti 2012 10:55
Aaaaahh, två riktigt fina guldkorn till filmer på zoopet idag! Härligt att se!:)

Kul att man kan bidra med lite underhållning. ;)

Bara för jag skrev att det inte hände så mycket så har Chokladcikliderna lagt ägg nu. Men tyvärr har de gömt dem i ena hörnet bakom slimlinen som gömmer doppvärmare och pumpinsug så några bilder lyckas jag inte med, försökte med en spegel men det var för mörkt i hörnet så det syns knappt.
#266 - 22 augusti 2012 16:48
Härliga filmer.... tackar för förevisningen...
#267 - 27 augusti 2012 10:31
Hade funderat lite på att dra igång ett saltkar för jag kände mig "färdig" med det här karet och ville prova på den världen lite för den verkar ruskit intressant. Men efter att hållit på och försökt göda och få ordning på växterna i 1000L baljan så har det blivit klart för mig att ljuset inte alls duger till någon växtodling ut mer till algodling så det fanns 2 alternativ.

1. Släng ut växterna och kör mycket grenar rötter och stenar.
2. köp belysning som klara att ge växterna lite mer liv.

För mig var det valet lätt eftersom jag gillar när det finns små gröna skogar som fiskarna kan smyga genom eller söka skydd när de är utsatta. Sedan att inte kunna se alla fiskar vid en första anblick utan man måste leta lite är också roligt. :)
Därmed är saltplanerna på is nått år till i alla fall och jag har börjat fundera på co2 i stället. Men får se om jag börjar med lite ful co2 via mäsk system.

Har lyckats få tag i en MH ramp med 3x150w mh och 2x54w T5 plus några "moonlight" spottar som jag hoppas på att få skickad till mig snart. Den är 180cm lång så jag hoppas detta ska duga, om det inte är jätte ljust i hörnen är inte hela världen, man får helt enkelt planera växtligheten efter ljuset.

Funderade en stund på att bygga en liten växtvägg då också till karet men möbeln jag byggt är lite för hög för att detta ska vara praktiskt genomförbart så jag skippar nog det infallet denna gången i alla fall. Men måste bygga om själva huven över karet men har inte riktigt bestämt hur jag ska göra eftersom rampen är en hängande variant och den måste ju vara lite längre från vattnet än T5 ramperna jag har nu är så har försökt söka runt lite på nätet och hittat lite olika förslag, någon här kanske har nått bra också?

Självklart kommer det bilder osv när jag får belysningen och ombyggnationen drar igång.
#268 - 27 augusti 2012 15:11
Alger kommer det alltid i början på ett nyatartat kar och det gäller att hitta rätt ballans med ljustiden och att växterna tar näringen från algerna öser du nu i mer ljus till växterna så betyder det att algerna oxå får mer ljus och växer fortare dom oxå.. jag är usel på att förklara sådant här men det gäller att hitta en ballans mellen växter och näring. risken finns att när du belyser mer att det blir mer alger.... jag själv har 4st 36W +2st 18W tända nu och innan hade jag bara ett av mina 18W tända och nu blir det mer alger i karet när det blivit mer ljus. men sedan tror jag det kan bero på att vi bytt fönster nyligen och det har inte kommit upp gardiner i detta rummet än så karet belyses mer utifrån nu oxå..
lite bilder skulle sitta fint på ditt snygga kar.. ;)
#269 - 27 augusti 2012 16:35
Sv: 1001 Liter SA/jordätare

Jag har 4x39w nu men det märks på växterna att det är för lite, speciellt vallisnerian som i mitt andra kar spridit sig som ogräs men här växer det knappt alls.
Största problemet är nog djupet på karet som gör att det inte kommer ner så mycket ljus som jag önskar.
Förstår ändå vad du menar med att även algerna mår bra av mer ljus, både bruna och gröna alger har jag haft men nu är det inte mycket alls av det. Det jag nu har tror jag är toffsalger som jag inte alls vet hur jag ska bekämpa heller.
Men som sagt den riktiga anledningen att uppgradera från 0,15w/L till 0,55w/L är för att få någon fart på växterna och även skaffa lite mer växter jag kan ha på botten.
Men som du säger så kanske jag får vara beredd på en ny algexplosion. :)
#270 - 27 augusti 2012 18:59
1001 Liter SA/jordätare

AffeAlien skrev:
Jag har 4x39w nu men det märks på växterna att det är för lite, speciellt vallisnerian som i mitt andra kar spridit sig som ogräs men här växer det knappt alls.

Största problemet är nog djupet på karet som gör att det inte kommer ner så mycket ljus som jag önskar.

Förstår ändå vad du menar med att även algerna mår bra av mer ljus, både bruna och gröna alger har jag haft men nu är det inte mycket alls av det. Det jag nu har tror jag är toffsalger som jag inte alls vet hur jag ska bekämpa heller.

Men som sagt den riktiga anledningen att uppgradera från 0,15w/L till 0,55w/L är för att få någon fart på växterna och även skaffa lite mer växter jag kan ha på botten.

Men som du säger så kanske jag får vara beredd på en ny algexplosion. :)

Kör på lite olika Crypto..

S. Subulata kanske..

Det är ändå i nederkant med den nya belysningen med tanke på djupet på karet.

Inte helt lätt men du kommer få det att funka.
#271 - 27 augusti 2012 20:10
Ny belysning låter spännande. Svårt med djupa kar, tycker det räcker med mina 60 cm. Men MH ska nog kunna göra jobbet :)
#272 - 27 augusti 2012 20:20
Det blir nog bra. jag tror du löser det..
#273 - 28 augusti 2012 07:05
Kör på lite olika Crypto..

S. Subulata kanske..

Det är ändå i nederkant med den nya belysningen med tanke på djupet på karet.

Inte helt lätt men du kommer få det att funka.

Crypto har jag faktiskt tittat lite på, gått så långt att jag faktiskt har en plats där jag skulle kunna tänka mig att ha den. :)
Men detdär gräset är jag nog mer skeptisk till. :)

Ja det kommer ju inte bli sämre än innan men målet är inte att ha några speciellt svåra växter utan mer det som brukar fungera i ett vanligt akvarium och sedan få det att funka hos mig ändå.

Ny belysning låter spännande. Svårt med djupa kar, tycker det räcker med mina 60 cm. Men MH ska nog kunna göra jobbet :)

Alltid roligt med nya prylar. Blir som ett litet barn på julafton när man får hem paket med prylar men beställt :D
Ja jag hoppas det ska duga för att få fart på växterna så jag får ordning på Vallisneria jungeln som jag är ute efter. :)

gonzo44 skrev:
Det blir nog bra. jag tror du löser det..

Ja vi får väll se, kanske får skrapa alger varje dag i några veckor, men malarna blir inte smala i alla fall :D
#274 - 28 augusti 2012 19:28
Eftersom Gonzo var sugen på lite nya bilder så försökte jag mig på att fota lite efter jag rengjort rutorna i dag.

Men det är nästan bara Satanoperorna som vill vara med på bil och se vettiga ut så blir lite enformiga bilder i dag.
Lyckades dock få en bra bild på alla 3 chokladbollar :)
#275 - 28 augusti 2012 20:25
det växer i karet ser jag...
#276 - 28 augusti 2012 20:42
gonzo44 skrev:
det växer i karet ser jag...

Jaadå lite skillnad ser man absolut. :)
#277 - 29 augusti 2012 14:52
I dag har jag försökt mig på att filma när de 2 minsta Satanopercorna spänner upp sig för varandra och sedan gnabbas lite som de alltid gör. Men vad händer när kameran kommer fram? Jo självklart gjorde det inte ett dugg...
Efter 40min väntan lessnade jag.
Men lyckades få en liten snutt på några yngel i alla fall. :)

Glöm inte 720 ;)
#278 - 29 augusti 2012 19:39
Helsköna fiskar, älskar den gula och svarta teckningen :) Kollade på din film där två av dem spänner upp sig för varandra.
#279 - 29 augusti 2012 20:22
Animaniac skrev:
Helsköna fiskar, älskar den gula och svarta teckningen :) Kollade på din film där två av dem spänner upp sig för varandra.

Ja de har riktigt härligt beteende faktiskt och eftersom jag har så tjockt substrat, ca 5-7cm på vissa ställen, tvekar de inte på att gräva in sig under allt där de tycker det vore lämpligt att bo. :)

Funderar faktiskt på sno några yngel och försöka få upp dem i storlek.
Känns som jag inte har orken att slabba med artemia just nu, skulle haft nått färdigt foder i så fall men vet ej vad man vågar sig på att använda.
#280 - 29 augusti 2012 20:29
Hade själv några Guianacara "red cheek" (den som numera heter stergiosi?) för ett antal år se´n, men fick aldrig lek på dem, vet inte om det var ett par.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=4107
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=4108
#281 - 30 augusti 2012 04:26
Animaniac skrev:
Hade själv några Guianacara "red cheek" (den som numera heter stergiosi?) för ett antal år se´n, men fick aldrig lek på dem, vet inte om det var ett par.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=4107

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=4108

Tycker det är ganska svårt att se kön på dem faktiskt, Man ska kunna se att hanen ska vara lite smalare och kan bilden en LITEN knöl på pannan men tycker det är extremt svårt att se.

Nyckeln till att få lek på dem är nog att ha djupt substrat av fin sand så de kan gräva ner sig under saker så de får grottorna de vill ha att lägga ägg i tak/väggar på. Märks att de inte är så våldsamt utrymmes krävande i alla fall för de har i stort sett bara utforskat 1/3del av karet fortfarande även om det är 5 individer.

Dina var fina också, De hade ingen direkt korpsfärg annars som Geaiy har?
#282 - 3 september 2012 11:53
MH rampen som jag köpt har nu kommit hem till mig.
3x150w MH och 2x54w T5 och några moonligth spottar som jag nog aldrig kommer använda för de är så enormt blå så det bara kommer se ut som skit i mina ögon.

rampen användes tidigare till saltvatten så MH lamporna är på 15k och det är jätte blåa lysrör. Men har beställt nya powerglo lysrör från pwss för att få fram den där fina färgen på fiskarna lite bättre. Sedan har jag även beställt nya MH lampor från USA som ska vara anpassade till sötvattens akvarium och vara på 6500k. Vill inte ha allt för blå/vitt ljus eftersom det faktiskt är ett amazon tema kar.

Tyvärr klantade sig bussgods så lite glas osv har gått sönder men hoppas på kunna få ersättning för att fixa detta själv. Alla lampor fungerar i alla fall fortfarande.

Lite bilder på rampen och när den hänge över karet. Har dock inte testat den ännu utan det är lysrören som lyser upp karet på bilden. Men så fort jag fått mina nya lysrör ska jag testa den och se vilken höjd jag vill ha den på.

Alex, som jag köpte rampen av, hade tappat bort upphängningarna i en flytt så jag improviserade lite och byggde eget. Ska klippa till överflödig vajer på höger sida sedan när jag fått till rätt höjd på rampen.

Beställde även en artemia kläckare och artemia ägg från pwss så jag kommer försöka dra upp några yngel på Guianacara geayi.
Eftersom jag lyckades få tag i ett 222L kar här i Uppsala helt gratis så kommer de få gå i det karet. Har aldrig fött upp några yngel tidigare så detta blir en ny spännande utmaning.
#283 - 3 september 2012 16:06
Här kommer en ny bild med MH lamporna igång och locket med lysrör bortplockat, fast så gult som det ser ut att vara på bilden är det egentligen inte, svårt att fota ljus och få det som man vill, speciellt när man inte har någon egentlig fotokunskap. :)
#284 - 3 september 2012 16:12
1001 Liter SA/jordätare

Nu kommer det växa på bra.

Planterar du nya växter kan du ju göra det efter lampornas placering i rampen, du kan få en riktigt frodig skog i mitten av karet nu :)
#285 - 3 september 2012 18:03
Nu kommer det växa på bra.

Planterar du nya växter kan du ju göra det efter lampornas placering i rampen, du kan få en riktigt frodig skog i mitten av karet nu :)

Jaa jag hoppas det i alla fall. :)

Planen är att stoppa i lite nya växter men har inte riktigt bestämt mig var och hur. Så tänkte suga på den karamellen ett tag till och hoppas på växterna jag har nu tar sig lite bättre. :)
#286 - 3 september 2012 18:14
AffeAlien skrev:
Tycker det är ganska svårt att se kön på dem faktiskt, Man ska kunna se att hanen ska vara lite smalare och kan bilden en LITEN knöl på pannan men tycker det är extremt svårt att se.

Nyckeln till att få lek på dem är nog att ha djupt substrat av fin sand så de kan gräva ner sig under saker så de får grottorna de vill ha att lägga ägg i tak/väggar på. Märks att de inte är så våldsamt utrymmes krävande i alla fall för de har i stort sett bara utforskat 1/3del av karet fortfarande även om det är 5 individer.

Dina var fina också, De hade ingen direkt korpsfärg annars som Geaiy har?

Nej, de hade ingen direkt färg, vad jag minns, de såg ut ungefär som på bilderna, det var väl mest de där längsgående raderna med glänsande fjäll som utgjorde färgen på sidorna. Är geayi sådär gula även utanför lektiden?

Fint kar förresten :)
#287 - 3 september 2012 18:35

Ja de är så gula hela tiden. Men det svarta blir inte lika kraftigt när de inte leker. De blir mer röda på bukfenorna och hakan när det är lekdags.
Det roligaste är när hanen ska imponera på honor innan lek. Då blir de helt färglösa och spänner ut sina fenor och "haklappen" väldigt underligt måste jag säga.
#288 - 3 september 2012 19:12
AffeAlien skrev:
Ja de är så gula hela tiden. Men det svarta blir inte lika kraftigt när de inte leker. De blir mer röda på bukfenorna och hakan när det är lekdags.

Det roligaste är när hanen ska imponera på honor innan lek. Då blir de helt färglösa och spänner ut sina fenor och "haklappen" väldigt underligt måste jag säga.

Ok, låter fint :) Skulle vara kul att få tag i så´na, men minns inte ens var jag köpte mina "red cheek" :p
#289 - 3 september 2012 19:36
nu är det ljust, det kommer nog funk bra hädanefter...
#290 - 5 september 2012 19:05
Här är vallisnerian som fått så i mörket med förra belysningen, Ser inte allt för trevlig ut, kommer den hämta sig eller är det bara slänga ut skiten och plantera ny?

De andra 2 dungarna ser fortfarande gröna och fina ut.
#291 - 5 september 2012 19:07
1001 Liter SA/jordätare

De klarar sig allt :)
#292 - 5 september 2012 19:11
Då göder jag på och väntar ut dem.
Får se till att mata flaggcikliderna lite bättre bara så de inte äter upp dem :)
Var förödande att vara på semester en vecka med dem i karet :O
#293 - 5 september 2012 19:29
Bjuder på en helbild på karet med bara T5-rören tända.
Blir lite mer växter sen när jag ser att de som finns nu tar sig lite bättre.
#294 - 6 september 2012 17:24
Slänger upp en bild på vad den nya belysningen gjorde med mina satanoperca.
Inget photoshoppande utom att bilden är beskuren.
#295 - 26 september 2012 07:37
du affe, när du byggde bänken. hur fäste du benen i dom båda ramarna?? vare bara med vinkeljärn?

kollade lite på bilderna på sidan 2 men kunde inte se att du gjort på något annat vis.
#296 - 26 september 2012 07:58
ååh va jag längtar tills mina satanoperca ser ut så där! de är så små just nu
Kjell Fohrman
Administrator
#297 - 26 september 2012 08:00
AffeAlien skrev:
Bjuder på en helbild på karet med bara T5-rören tända.

Blir lite mer växter sen när jag ser att de som finns nu tar sig lite bättre.

Ser riktigt snyggt ut
#298 - 26 september 2012 10:38
Najjs :)
#299 - 9 oktober 2012 15:53
Var ett tag sedan jag skrev här om själva karet nu.
Kul med artikeln i Ciklidbladet, jag hoppas fler vill göra sådana om sina kar för jag tycker personligen det är intressant med folks akvarier och se hur folk faktiskt har det hemma. :)

I artikeln skrev jag att jag ville byta belysning och ni som följt tråden vet att det redan är gjort. Men dum som jag var så sänkte jag inte belysningstiden och sedan till råga på allt så tog mitt PMDD slut. Som ett brev på posten kom trådalgerna och invaderade karet. Därför har fotolusten inte precis varit på topp.

Nu har algerna dragit sig tillbaka, jag har fått hem mer PMDD, beställde MYCKET denna gången, och även dragit ner på belysnings tiden lite så algerna börjar dra sig tillbaka. Bjuder på en färsk bild från karet med lite smutsiga rutor och fortfarande lite alger kvar men det såg 100 resor värre ut tidigare så börjar kännas lite roligare att titta på det nu igen.
#300 - 9 oktober 2012 17:26
Ser grymt bra ut.

Är MH rampen så pass mycket effektivare att du måste minska belysningstiden för att få samma effekt som alla dina tidigare lysrör?

Hur mycket PMDD doserar du? Jag håller ju på med ett kar som jag vill köra pmdd i och det känns ju drygt att hälla i 1½dl vid varje vattenbyte...
Läste i Gonzos tråd om att torrdosera (BosseP tipsade, vart han nu har tagit vägen?), det kanske kan vara en enklare lösning för oss med stora kar?
#301 - 9 oktober 2012 17:44
Största problemet med lysrören tror jag var att de inte nådde så djupt i karet. Lite för klent för 65cm vatten därför den stora skillnad med MH. Sedan var det lite klent med belysning innan tycker jag själv. 4x39w T5 rör var det innan. Nu är det 3x150w MH + 2x59W T5.
Hade tänt runt 13 timmar med den gamla belysningen för jag ville kunna titta på fiskar i karet men det var tydligen för mycket nu så har sänkt till runt 11 timmar där sista timmen bara är lysrör.

Jag har blandat PMDD i 1½ liters flaskor nu och körde tidigare enkel dos. Alltså 1DL vid varje vattenbyte men har nu börjat med dubbel dos efter algutbrottet.
Torrdosera vet jag inte om jag gillar, tycker det brukar vara lite bökigt att få det och lösa sig i flaskorna ibland och massa fiskar som då ska åka på botten och sila pulvret är nog inget jag vill prova först i alla fall.
#302 - 9 oktober 2012 18:04
Ok, då förstår jag. Nästan 600W lyse gör väl sitt till kan jag tänka mig.

Bra tanke där med lösningen, tänkte inte på att det kan vara lite svårlöst ibland...
#303 - 10 oktober 2012 05:45
Måste fråga.
Chokladcikliderna, hur upplever du att de är i grävandet och aggresiviteten?

Skulle det kunna gå att hålla ett par i 375 med skalarer och lite annat eller blir de allt för aggresiva vid lek?
#304 - 10 oktober 2012 11:03
Vsen skrev:
Måste fråga.

Chokladcikliderna, hur upplever du att de är i grävandet och aggresiviteten?

Skulle det kunna gå att hålla ett par i 375 med skalarer och lite annat eller blir de allt för aggresiva vid lek?

Umeå ja.. där bodde dessa chokladisar innan de flyttade till mig. Anders har kvar 2 eller om det var 4st fortfarande. :)

Får du tag i ett par så tror jag absolut du kan hålla dem tillsammans med scalarerna.
Mina har lekt runt 5-6 gånger vid det här laget men inte lyckats med några frisimmare ännu tyvärr. Området de vaktar är dock inte speciellt stort tycker jag. Flaggcikliderna tar nästan halva karet när de lägger ägg och vaktar medan chokladcikliderna knappt tar en fjärdedel.
Annars är det en grymt snäll fisk, bråkar med varandra lite granna som alla ciklider gör men rör inga andra fiskar. Både mina corysar och tetrorna har fått vara i lugn och ro.

Gräver gör de efter ungifär 3-4 dagar när de har ägg för att de flyttar larverna dit när de bildas, tyvärr har mina inte fattat att de inte ska äta dem när de blir larver ännu men gräva grop kan dem.
Mina har alltid lagt ägg på samma ställe så de har inte grävt någon annan stans i karet så på de viset kan du vara lugn. försök bara inte plantera någon där de har grävt sin grop för det kommer gräva upp det med all säkerhet. De gräver ner till botten i karet även fast jag har ca 5-10cm sand på vissa ställen.

Skickar med en bild på sandslottet de brukar bygga när de leker. :)
#305 - 10 oktober 2012 11:11
AffeAlien skrev:
Umeå ja.. där bodde dessa chokladisar innan de flyttade till mig. Anders har kvar 2 eller om det var 4st fortfarande. :)

Får du tag i ett par så tror jag absolut du kan hålla dem tillsammans med scalarerna.

Mina har lekt runt 5-6 gånger vid det här laget men inte lyckats med några frisimmare ännu tyvärr. Området de vaktar är dock inte speciellt stort tycker jag. Flaggcikliderna tar nästan halva karet när de lägger ägg och vaktar medan chokladcikliderna knappt tar en fjärdedel.

Annars är det en grymt snäll fisk, bråkar med varandra lite granna som alla ciklider gör men rör inga andra fiskar. Både mina corysar och tetrorna har fått vara i lugn och ro.

Gräver gör de efter ungifär 3-4 dagar när de har ägg för att de flyttar larverna dit när de bildas, tyvärr har mina inte fattat att de inte ska äta dem när de blir larver ännu men gräva grop kan dem.

Mina har alltid lagt ägg på samma ställe så de har inte grävt någon annan stans i karet så på de viset kan du vara lugn. försök bara inte plantera någon där de har grävt sin grop för det kommer gräva upp det med all säkerhet. De gräver ner till botten i karet även fast jag har ca 5-10cm sand på vissa ställen.

Skickar med en bild på sandslottet de brukar bygga när de leker. :)

Är just ett par som Anders har jag funderar på.
Låter bra annars, får hälla i en säck sand till innan bara, 50kg blev i minsta laget för 375L.
#306 - 10 oktober 2012 11:30
Tittade in i din tråd och du behöver ju inte mer sand för chokladciklidernas skull. Men tycker du det ser taskigt ut ska du självklart ha mer.
#307 - 10 oktober 2012 11:34
AffeAlien skrev:
Tittade in i din tråd och du behöver ju inte mer sand för chokladciklidernas skull. Men tycker du det ser taskigt ut ska du självklart ha mer.

Mest för egen skull, har liggunderlag under sanden vilket ger mig cirka 2-3 cm sand i främre delen, lite i minsta laget att plantera i. 1/2 säck till skulle nog inte skada.
#308 - 10 oktober 2012 11:54
Jag har 125kg sand i mitt kar och då är botten 220x70 och det är ju inte enormt mycket större än din botten.
#309 - 10 oktober 2012 20:24
Ser riktigt bra ut i övrigt!
Gillar helt klart ditt kar samt fisken där i. :)
#310 - 27 oktober 2012 17:28
Från början tänkte jag inte ha några Corydoras alls i karet för jag var rädd att de inte skulle finnas något att äta för dem med jordätarna också i karet. Men nu när de 3 överlevande metallpanasarmalarna jag hade flyttat över från de andra karet fortfarande mår bara prima enda sedan uppstarten av detta kar så var tiden kommen för lite vänner till dem.
Lokala djuraffären hade extrapris på Sterbai, 45kr styck, så jag slog till på 15st.
Lite skygga och gömmer sig fortfarande så har inga bilder ännu. Men nu efter 5-6 timmar i karet har en utbrytargrupp på 4st åkt runt och utforskat karet grundligt. Hoppas på alla 15 kommer åka runt som Metallpansarmalarna gör nu, i så fall kommer det bli en underbar syn i karet.
#311 - 30 oktober 2012 17:23
Dude! Snyggt!

Har en fråga! Jag funderar också på ett projekt med slimline och göra små filterhörnor i ett av hörnen (eller kansek båda och kanske ha 2 ytterfilter, ett insug i varje ände för att få jämnvikt). Då för att ha en filtermatta-kloss bakom som ett extremt smidigt och effektivt förfilter, så rengör man det ibland och håller ytterfilterna rena, (kan även sätta värmare här bakom där vattnet strömmar förbi).

Detta blev en förbannat lång fråga men nu till den riktiga frågan; Hur gjorde du med utblåsen? Var sitter dom? Samma sak där skulle jag vilja ha ett utblås på varje sida av akvariet kanske för att få lite cirkulation på båda sidorna. Planen med karet är diskus också så utblåsen får inte skapa för strömt vatten heller.
#312 - 30 oktober 2012 17:54
mycket snyggt kar [:D]
#313 - 31 oktober 2012 01:58

Tack tack!

Angående insug och utblås så har jag 2 filter som sagt. Unimax 700 har 2 insug och 2 utblås så har ett på varje sida. Utblåsen är riktade från bakom slimlinen till mitten av framrutan. Det andra filtret är eheim 2080 och det har 2 insug och ett utblås. Utblåset är ett strilrör som sitter mitt på karets bakruta, längst upp under mittstaget, och blåser framåt. I mitt kar är inte detta alls för mycket för discus tror jag. Är inte speciellt strömt.

Angående filter framför så funkar det nog bra men du får bara mer att rengöra. Jag har rengjort unimax filtret en gång sedan karet startades och eheim filtret har jag inte rengjort ännu och det flödar på bra fortfarande. Men blir ju knappast sämre av det i alla fall.
#314 - 31 oktober 2012 08:16
Okej då har du något liknande jag funderade på att göra. :) Låter bra, då är jag inte helt ute och cyklar. :) Tack tack. Smidigt att rengöra ett förfilter lite snabbt, bara lyfta ut, istället för att öppna ytterfilter osv. :)
#315 - 31 oktober 2012 15:22
Einarsson skrev:
Okej då har du något liknande jag funderade på att göra. :) Låter bra, då är jag inte helt ute och cyklar. :) Tack tack. Smidigt att rengöra ett förfilter lite snabbt, bara lyfta ut, istället för att öppna ytterfilter osv. :)

Joo visst men rengöra ett ytterfilter 1 gång per halvår eller ännu mer sällan vet jag inte om det känns så besvärligt egentligen.
Du får nog rengöra "förfiltret" oftare än så och karet kommer se för jävligt ut varje gång du rör i dem, visserligen lägger det sig på någon timma eller så.

Men man kan ju aldrig få för mycket filter. :)
#316 - 31 oktober 2012 16:27
AffeAlien skrev:
Joo visst men rengöra ett ytterfilter 1 gång per halvår eller ännu mer sällan vet jag inte om det känns så besvärligt egentligen.

Du får nog rengöra "förfiltret" oftare än så och karet kommer se för jävligt ut varje gång du rör i dem, visserligen lägger det sig på någon timma eller så.

Men man kan ju aldrig få för mycket filter. :)

Du har en poäng faktiskt. sätter det sig i ytterfiltret får man ju faktiskt bort skiten ordentligt från akvariet. Isåfall kan jag ju ha mycket mindre hörnor. :)

Hur förhindrar du då att fiskar inte hamnar vid insugen och sugs med?
#317 - 31 oktober 2012 17:00
Har silen som följer med alla ytterfilter kvar på rören.
Men tror inte det är så stor risk att jag suger upp en chokladciklid eller satanoperca i ytterfiltret :D
#318 - 31 oktober 2012 17:34
Haha nä. :D Jag fick ingen sil till mitt ytterfilter. Fluval 206. Så jag har satt en liten filtermatta runt röret. :) Man kan ju täppa igen hålet längst ut och sen borra massvis med småhål istället.
#319 - 4 november 2012 21:52
AffeAlien skrev:
Eftersom Gonzo var sugen på lite nya bilder så försökte jag mig på att fota lite efter jag rengjort rutorna i dag.

Men det är nästan bara Satanoperorna som vill vara med på bil och se vettiga ut så blir lite enformiga bilder i dag.

Lyckades dock få en bra bild på alla 3 chokladbollar :)

Hålle rpå att läsa ifatt här, skall sedan över i din salt tråd.

Säger, som Jar Jar Binks i Star Wars "Mee sa liike" :D
#320 - 4 november 2012 22:31
Klar :D

Säger bara Nice :D
#321 - 15 december 2012 15:10
O hur lever livet här?
#322 - 15 december 2012 15:32

Har faktiskt funderat på fota lite nu i några dagar men kommer mig inte för det. Sedan har vallisnerian spridit sig över hela karet så måste rensa lite växter så det ser lite mer ut som jag vill. :)
Har sålt ett av flaggciklid paren på auktionen vi hade för 2 veckor sedan. Blev lite för trångt när 2 par lekte samtidigt så jagade de sönder de tredje så de fick flytta till någon annan. Men nu funkar det mycket bättre.
Guianacarorna har börjat leka igen men blir inte mer än ägg som sedan försvinner. Men vi får se.

Ska försöka ta nån bild igen snart. :)
#323 - 17 december 2012 13:32
Info har ni i inlägget ovan så bjuder på 2 bilder i dag bara. :)

Edit, tråkigt att bilderna blir så extremt förminskade och suddiga.
#324 - 17 december 2012 14:02
Tycker du ska ha karet som det är, supersnyggt. Håller med om att det är tråkigt att bilderna blir så små och dessutom suddiga. Så är det inte på andra forum....:confused:
#325 - 17 december 2012 14:28
Sjukt läckert! Vad är det för jordätare?
#326 - 17 december 2012 15:10
Jordätarna som syns är köpta som Satanoperca Jurupari men börjat fundera om det inte är Satanoperca Mapiritensis egentligen. Men de är många av dem så är så lika i utseendet så det är svårt att avgöra. :)
Sedan finns det några Guianacara geayi också men de ligger och trycker i grottorna de grävt så antar de inte är de du menar. :)
#327 - 17 december 2012 15:19
Rackarns vad snyggt ditt kar tar sig.
#328 - 17 december 2012 16:55

Jag blir sjuk. Av avund. Jag utgår från att du rensat den valisneria du pratade om, för det här ser ju jättebra ut!

Duly impressed.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
Christer5
#329 - 17 december 2012 17:02
Fina bilder och mycket snyggt kar :)
#330 - 17 december 2012 17:02

Får tacka för alla fina kommentarer.
Jo vallisnerian är bortrensad på bilderna. Är ganska nöjd med karet nu. Vill bara jordätarna ska växa på sig lite mer. :)

#331 - 17 december 2012 18:19
1001 Liter SA/jordätare

Nämner, här fick jag massvis efterfrågad info. och bilder :)
Nice Affe :)
#332 - 17 december 2012 20:07
1001 Liter SA/jordätare

Riktigt snyggt! Satanopercan blir riktigt läcker när den vuxit till sig. Såg ett gäng på Akvarielagret som var i en bra storlek. Synd att man inte har plats. Kliade i fingrarna...
#333 - 17 december 2012 21:17
Joo har sett dem med.
Synd de växer så grymt långsamt bara. Men med tålamod och mycket mat ska de nog bli lika stora som det på lagret hoppas jag :)
#334 - 17 december 2012 21:31
1001 Liter SA/jordätare

Ibland har man lite för bråttom :-) kan vara kul att se dom växa upp också
#335 - 18 december 2012 01:18

pereli skrev:
Ibland har man lite för bråttom :-) kan vara kul att se dom växa upp också

Man har nästan alltid för bråttom :D
Blir lite bortskämd när de andra fiskarna växer 3-4 gånger så snabbt bara. Men det är grymt roligt att se dem växa helt klart.
#336 - 25 januari 2013 00:51
Ja det händer inte jätte mycket i karet utan det bara rullar på.
Men börjar lessna lite på de ständigt bråkande Flaggcikliderna och chockladcikliderna hamnar i klämm hela tiden där eftersom de lever på samma nivå i karet så nu ska flaggcikliderna bort och även chokladcikliderna tror jag, även om jag gillar dem så vill jag testa lite nytt så en remake av karet och några av innevånarna är på G.

Har ute en annons på Fiskannoner på facebook och ciklid.org om någon är intresserad så kan det gå RIKTIGT billigt om de får rätt kar.
#337 - 30 januari 2013 18:19
Jag har lyckats fått sålt 1 flaggciklidpar och de andra paret är bokat och blir förhoppningsvis sålt ganska snart det också. Har chokladerna ute på annons också men inget intresse har visats och jag har funderat lite och kanske behåller dem i alla fall.

Lite ny inredning på en halvan av karet har kommit till med en stående rot som fiskarna kan simma runt så det blir lite som ett träd. Inte helt 100% på placeringen och allting runt om kring men det går ju ganska lätt att flytta fortfarande. Kommer lite bilder på det men ber om ursäkt för det smutsiga glaset sedan flyger det runt en hel del partiklar i karet nu när jag rört runt också.

Sedan har 3st nya innevånare dykt upp men just nu går de i ett 54L kar för att växa till sig lite.
#338 - 13 februari 2013 14:29
Nice! Den där gula lilla jäveln med röda fenor som är mellan jordätarna, vad är det för fisk?
#339 - 13 februari 2013 14:30
Tvärt ändrade planer gör att det kanske blir en flytt så jag kommer lägga ner detta kar, sälja av alla fiskar och sedan karet, och förhoppningsvis komma med ett nytt och större kar när jag flyttat klart.
#340 - 13 februari 2013 14:31
tommy_g skrev:
Nice! Den där gula lilla jäveln med röda fenor som är mellan jordätarna, vad är det för fisk?

Det är en colombia tetra. Hade 28st tidigare men sålde av alla dock gick en av dem inte att fånga så den har fått bo kvar. ;)
#341 - 13 februari 2013 21:38
[COLOR=#333333]Det är en colombia tetra. Hade 28st tidigare men sålde av alla dock gick en av dem inte att fånga så den har fått bo kvar. [/COLOR][;)]

Okej. Vad har du för ljus över karet? På bilderna liknar den nästan en saltvattensfirre färgmässigt. :)
#342 - 14 februari 2013 10:03

Ljuset är 3x150w MH + 2x54w T5 med powerglo rör

#343 - 22 februari 2013 16:29
1001 Liter SA/jordätare

Vad händer här, lägger du ner?
#344 - 23 februari 2013 13:21

Vi har ledsnat på att hyra lägenhet och tänkt köpa en i stället och som det ser ut nu blir det en 2:a och då kommer det inte finnas plats för detta kar tyvärr.

Men just nu ser det ut som vi kommer köpa en ny lägenhet och i så fall kommer den inte vara färdigbyggd förens sommaren/hösten 2014 och då behåller jag detta kar ett tag till.
Ska titta på en visningslägenhet i morgon och då ta beslutet om vi ska slå till eller inte. Jag hoppas det lever upp till våra förväntningar.

Behålls karet kommer jag byta inriktning. Då ska jag försöka hitta några gäddciklider storlek större och en arowana som jag alltid velat ha. Kommer inte hinna växaur karet innan flytt och så har jag hunnit äga en också. :)
#345 - 23 februari 2013 14:56
http://www.rovfisk.se/showthread.php?1394-Allt-ska-bort Här har du en fin arowana i närheten av dig som skulle sitta fint i ditt kar tycker jag allt:)
#346 - 23 februari 2013 15:30
billy.g skrev:
http://www.rovfisk.se/showthread.php?1394-Allt-ska-bort Här har du en fin arowana i närheten av dig som skulle sitta fint i ditt kar tycker jag allt:)

Promotar du så fiskarna försvinner så du kan ta karet? :D
Hade den kostat 1500kr mindre hade jag nog kunnat ta den, en fei feng och panaquen. En sådan kan jag ju faktiskt ha i mitt kar som fullvuxen också.
#347 - 24 februari 2013 12:23
kunde juh faktist ha varigt så men tyvärr gick det till någon annan:(

Tycker mest aron skulle passa, finns juh 2 till lillsalu en grön och en rtg
men vill du ha såpass kanske det går att få ner priset
#348 - 24 februari 2013 20:37

billy.g skrev:
kunde juh faktist ha varigt så men tyvärr gick det till någon annan:(

Tycker mest aron skulle passa, finns juh 2 till lillsalu en grön och en rtg

men vill du ha såpass kanske det går att få ner priset

Trist någon annan fick karet.
Saken är att jag inte kommer ha karet så toklänge så vill inte lägga så mycket pengar på fiskarna om jag skulle behöva göra mig av med dem i panik och nästan behöva ge bort dem då. De har en silverarowana i en butik i stan som är runt 30cm som jag funderar på att köpa.
#349 - 3 mars 2013 19:40
Har det blivigt någon silver än? bilder vill vi ha isåfall:)
#350 - 5 mars 2013 15:56
Var en kille hit i fredags och ville köpa karet med det visade sig att det inte gick in i hans lägenhet, påstår han i alla fall, så nu har jag beslutat mig för att behålla det. Men någon silver aro blir det nog inte utan jag satsar på mina F-gars och ska se om jag kan hitta något roligt som är mer bottenlevande som kan bo med dem. Är öppen för förslag. :)

Det är i alla fall klart med lägenhet och vi har skrivit kontrakt. Kvartal tre 2014 är vår nya lägenhet klar för in flytt.

Det ger mig alltså över ett år så då återgår jag till planen att behålla karet och köra på i ett år till i alla fall sedan blir det att göra ordentliga försöka att sälja det med att slänga ut det på blocket osv.

Så det firades med inköp av nya fiskar. Det blev 30st neontetror som jag bjuder på en bild på här. :)

#351 - 5 mars 2013 16:02
woho!!!
#352 - 5 mars 2013 16:58
Är det ett karantänkar eller har du tömt stora burken.
#353 - 5 mars 2013 17:35
KristianE skrev:
Är det ett karantänkar eller har du tömt stora burken.

Det är en 54L burk jag har.

Det är så här att dessa Florida gars är väldigt långa och smala när de är små, som syns på bilderna, och ska därför ha små kar när de är små så de inte kan få upp så mycket fart och dra in i rutan och bryta ryggen och bli snea, fula och möjligen dö. Så de kommer gå i detta kar tills de har dubblat i storlek till ca 20cm för då ska de blivit grova nog för att klara av en krock med rutan, eller ja de klarar den bättre i alla fall de är ju inte immuna mot att ha sönder sig själva ändå.

De är ganska lättskrämda när det händer saker tvärt så därför ska man heller inte ha vilda och ivriga fiskar med dem, som de flesta ciklider. Därför jag letar något roligt med lite lugnare livsstil att ha på botten. Tyvärr är mina 2 favvo malar på tok för stora för att kunna ha och det är Ripsaw(mother of snails) och Red Tail Catfish.

Justja, stora burken är fortfarande igång men bara Satanopercerna kvar i just nu. Ingen som bor i närheten som vill ha dem vad det verkar. :(
Tråkigt om jag måste byta in dem på en akvariebutik.
#354 - 5 mars 2013 18:51
Mycket nära att jag och min gode bror kom och befriade dig från karet :)

Kul med någon inbiten härifrån kör lite rolig fisk ;) helt rätt med garsen i litet kar, de är så jävla sköra i den storleken och hittar inte alltid maten i stora kar..

En firre som är ruggigt lik redtailen i beteende och inte blir lika stor är ärligt, nu har jag suttit och försökt komma på vad fiskjäveln heter ett halvt family guy-avsnitt och det står fortfarande helt still.. En leopardfärgad pimelodus.. Är det intressant så ska jag fundera ut vad den heter..
#355 - 5 mars 2013 19:07
Mycket nära att jag och min gode bror kom och befriade dig från karet :)

Kul med någon inbiten härifrån kör lite rolig fisk ;) helt rätt med garsen i litet kar, de är så jävla sköra i den storleken och hittar inte alltid maten i stora kar..

En firre som är ruggigt lik redtailen i beteende och inte blir lika stor är ärligt, nu har jag suttit och försökt komma på vad fiskjäveln heter ett halvt family guy-avsnitt och det står fortfarande helt still.. En leopardfärgad pimelodus.. Är det intressant så ska jag fundera ut vad den heter..

Jaså, du får säga till din bror att återkomma om ett år då. ;)

Skyller nog en del på JimmyA och Fredrik Tegnér från akvarieföreningen här i Uppsala som fått mig att intressera mig för lite andra fiskar. :)

Har suttit och skummat igenom hela catfish delen på Monsterfishkeepers.com för att få lite inspiration till någon roligt mal man kan ha och då snubblade jag över Pimelodus ornatus som jag tycker verkar ganska läcker. Kanske är Pimelodus maculatus du tänker på?
Tittade lite på youtube videos på dessa och de verkar ganska speedade när det är mat dags så hoppas inte det är nått garsen blir skrämda av, fast de kanske är för att 90% av alla som har monsterfiskar har helt tomma kar så de inte kan gömma sig därför de flänger och har fram och tillbaka?
#356 - 5 mars 2013 19:26
Jag skyller allt på jimmy och teggen, från fiskar till för tidig utlösning.. Satt med jimmy som hade svintaskig mottagning när han föraökte få fram din annons på mobilen så han är skylsig till det med..

Leiarus marmoratus!! Äntligen..

När garsen väl går över 25 är de inte så jäkla kinkiga.. Jag har 3 på från 35-50 och de har gått med allt..
#357 - 5 mars 2013 22:54

Såg att akvarieteknik hade rea på dessa så kanske tar och beställer 3st :)
#358 - 6 mars 2013 05:29
Gört! Riktigt riktigt härlig fisk.. Duktig på att äta men inte aggressiv mot annan fisk..
#359 - 6 mars 2013 16:28
Pimelodus maculatus var lite väl liten nu när jag tittade lite närmare så hade nog hellre skaffat Pimelodus ornatus Men de verkar inte helt lätta att få tag i just nu tyvärr.
#360 - 6 mars 2013 23:44
Efter att frågat efter lite insperation på rovfisk.se kom jag fram till att brown bullhead (Ameiurus nebulosus) är den mal som passar det jag vill ha och även ryms i karet. Nu är ju bara frågan om dessa går att få tag i enkelt i sverige eller om jag får nöja mig med en pleco tillslut :(
#361 - 10 mars 2013 13:05
Fick sålt Satanopercorna i fredags så nu är det 18st corydoras och 5 L-malar i karet... ser ganska tomt ut måste jag säga, inte ofta man ser mer än 5st corrysar samtidgt...

Efter att kollat runt lite och insett att Brown Bullhead inte skulle vara tvär enkel att få tag i så övergav jag planerna. Kanske något man får testa på i framtiden eller så blir det ännu en av alla arter av fisk man aldrig kommer hinna testa i livet. :)

Bestämde mig i stället för att återgå till de tidigare planerna med malar och det blev i stället Pimelodus albofascia. Så har beställt sådana nu som kommer på onsdag och då blir det inte lika tomt i karet längre eftersom de inte behöver växa sig stora i något annat kar innan utan kan flytta in direkt. :)
#362 - 13 mars 2013 12:27
I dag kom mina malar jag beställt. De såg riktigt fina ut med hela och fina spröt och väldigt aktiva rackare, kul att se fiskar som åker runt hela tiden när man är van vid L-malar som man ser en gång i månaden. :)

Fisken heter Pimelodus albofascia och är en större variant av Pimelodus pictus som är ganska vanlig. Medans pictusen blir ca 15cm så blir denna varianten närmare 25cm.

#363 - 21 mars 2013 13:39
Som den velpelle jag är så slutade det med att jag köpte en Silver Arowana i alla fall, är nog en av min absolut favvo fiskar i hur den blänker och sitt graciösa sätt att ta sig fram på.

Mitt exemplar äter pellets redan och är ca 15-16cm lång redan nu. Hoppas på få se den runt 50cm innan jag tvingas göra mig av med karet.

En bild finns här
http://img825.imageshack.us/img825/6987/dsc00962v.jpg
#364 - 31 mars 2013 14:12
Härligt med en aro i karet blir lite mera liv då när dom glider runt runt... Får hem 3st om 2 veckor ska bli riktigt roligt att få lite fart i karet:)
Hoppas också du får se den när den vuxit till sig då dom syns ordentligt:)
#365 - 19 april 2013 00:12
[INDENT]Arowanan växer och blir snyggare!
Annars händer det inte alls mycket, ganska låg nivå på akvariefronten just nu och mycket annat som händer i livet.

Bild på skrället. [/INDENT]

http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45214&d=1366330273
#366 - 20 april 2013 12:12
Arowanan har ju som sagt varit en favvo länge men ett kar med bara en arowana i är inte jätte roligt. Därför har jag börjat leta efter lite kamrater till den som inte blir mat.

Så efter att tittat på lite allt möjligt så börjar jag falla tillbaka mot ciklider igen, de är ju bara för härligt med lite sånt beteende. :)

Släktet jag tittat på är Cichla och då framför allt Cichla orinocensis och Cichla kelberi . En grupp på kanske 5st hade varit riktigt roligt, stora hungriga och ciklidiga. Ska tydligen vara rätt snälla mot andra fiskar, som de inte kan äte då, men tjivas i gruppen precis som ciklider ska vara.

akvarieteknik har en hel del cichlor hemma så blir kanske att beställa några.

citerar en text som en som "Ettfettbranamn" skrev i någon tråd som beskriver dessa på ett roligt sätt.

[QUOTE=Ettfettbranamn]detta är en tolkning, inte fakta.

Inledning:

När du köper cichla är det första du ska tänka på att du köper en ciklid, men bara för det ska du inte tro att du köpt en ciklid. Det du gjort är att du köpt muskler som driver en mun. En väldigt stor mun. det är vad alla cichla har gemensamt.

Det finns väldigt många arter av cichla, de hybridiserar i det vilda, bor på otillgängliga ställen, finns i massvis med färger/teckningar pga bifloder etc vilket gör det omöjligt att säga hur många. Alla kommer från sydamerika och ska därför ha temperatur och vatten därefter även om de finns i Florida och på många andra ställen där vattnet tillåter. De är Amazonas svar på vår Abborre, de är en mycket uppskattad sportfisk. De jagar allt som är mindre än dem själva och är duktiga på det.

De drag de delar med övriga ciklider är att de är föds i kullar om cirka 1000 miljoner, alla utom 3 går åt, de börjar fladdra med gälarna för att hota, måste testa alla fiskar som kommer ner i karet. De kar som de inte delar med cikliderna är att de faktiskt är tillräckligt häftiga för att man inte ska tröttna på dem och vilja nacka dem. De är som unga, dumma hundar i karet, dummast, först och starkast vinner.

Barnuppfostran:

småcichlor är väldigt sköra varelser (vilket uppvägs av att de är odödliga som stora) och vill ha massvis med mat 3-4ggr per dag, relativt varmt vatten och lider av svår hybris, dvs, de sväljer ofta ihjäl sig. låt dem ha lite utrymme, inte för att de nödvändigtvis behöver det utan på grund av sättet du bör mata småcichlor. Det är knepigare att hålla stabila värden i ett litet kar. De dubblar sin storlek varje månad första tiden tills de når typ 15, efter det går det bara makalöst fort upp till 25 där de börjar växa jättefort upp till 35 Efter det är det som vilken monsterfisk som helst.

Tankmates:

Här har vi extremfall av "passar med allt de inte får in i munnen". De är inte aggressiva alls på samma sätt som många monsterfiskar men däremot är de verkligen som en flock hundar. De slåss med varandra för skojs skull och har skoj när de slåss men det är ovanligt med seriösa skador. Jag rekommendar en GRUPP cichla, dvs inte 3 eller 4. De figurerar i alla sorters kar, allt från p-bass/rtc/channa/clownkniv till p-bass/svindyra rockor/svindyra dats/tigrinus

De är en perfekt mellan-nivåfisk för dig som vill ha färg och fart i karet. Om dats är en salongsberusad kvinnlig modell i en Porche Speedster 56a är P-bass en Volvo 240 med V8 och flames och en aprak norrlänning bakom ratten, Du kan ha jävligt kul med bägge men det är en fråga om vad du föredrar.

Storlek/kar/matning:

Alla p-bass blir stora, och är ännu större än de är pga sin hundighet, så fort det finns mat i närheten börjar alla vifta på svansen och sen är du genomblöt. En fisk på 45cm och 2kg som består av muskler, entusiasm och mun kan komma upp i häpnadsväckande hastigheter på ingen sträcka alls. För att verkligen hålla en grupp av de mindre arterna rekommenderar jag minst 200x80x60 dvs standard 960 och det är riktigt i underkant. De äter ALLT, men föredrar av någon anledning ofta att maten inte nuddat botten vilket är en välsignelse för allt annat i karet. [/QUOTE]
#367 - 20 april 2013 15:57
Efter den texten är det väl omöjligt att inte bli sugen på att skaffa cichlor, kom på mig med att snegla bort mot burken flera gånger ;)
#368 - 20 april 2013 18:31
1001 Liter SA/jordätare

Ett tips är att köpa cichlor som har lite storlek (15+), då slipper du allt jobb det är med att dra upp dom :)
#369 - 20 april 2013 18:32
KristianE skrev:
Efter den texten är det väl omöjligt att inte bli sugen på att skaffa cichlor, kom på mig med att snegla bort mot burken flera gånger ;)

Hehe, nu är jag ju inte super förespråkaren för monsterfiskar utan jag är mer så att jag vill testa allt möjligt innan jag bestämmer mig vad jag vill hålla på med, Har ju även ett saltkar och leka med nu, därför jag testar dessa och du har ju också platsen. Så när du lessnar på tetror och scalarer går det alltid att byta. ;)

Jag menar det går ju att köpa tillbaka fiskar om man ändrar sig. Testar man aldrig får man heller inte veta.
#370 - 21 april 2013 00:50
Helt rätt inställning!
#371 - 24 april 2013 21:01
En kille i akvarieföreningen ska lägga ner sitt akvarium och ta paus från akvaristiken ett tag, han satsar på ormar just nu, så jag har turen att få köpa 3st cichlor av honom som är lite ovanligare sorter och till bra pris dessutom.
På söndag åker jag och hämtar dem och bjuder på en kvällsbild på arowanan så länge. :)

http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45285&d=1366837217
#372 - 27 april 2013 16:46
Var och hämtade cichlorna i dag. Följde även med en Fei Feng och en L191 sedan fick jag en liten Dats också för han har försökt få mig att köpa dats länge och tror en liten ska övertyga mig om att det är den bästa fisken... vi får väll se. :)

Först lyckades jag få en bild på hela gänget, utom på malen som gömmer sig ännu.
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45314&d=1367080619

Bild 2 är Cichla piquiti (Azul)
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45315&d=1367080619

Bild 3 Cichla kelberi
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45316&d=1367080619

Bild 4 Cichla ocellaris
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45317&d=1367080619

Bild 5 Datnioides microlepis (Dats IT)
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45318&d=1367080619

Bild 6 Fei Feng (Semaprochilodus taeniurus)
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45319&d=1367080629
#373 - 27 april 2013 19:01
Många snygga fiskar.
Jag skriver här också att jag vill ha full rapport om L191 då jag funderar på att skaffa en eller två men känner att det är svårt att hosta upp pengarna utan att ens ha sett fisken live ordentligt...
#374 - 27 april 2013 19:40
Nu har du vad jag kallar ett Monster kar:p Älskar azulen's blåa färg.
Hoppas du är nöjd:)
#375 - 27 april 2013 23:12
KristianE skrev:
Många snygga fiskar.

Jag skriver här också att jag vill ha full rapport om L191 då jag funderar på att skaffa en eller två men känner att det är svårt att hosta upp pengarna utan att ens ha sett fisken live ordentligt...

Har du vägarna förbi Uppsala nångång så kan du få komma och klappa den ;)
Annars har de haft en bamsig en inne på Akvarielagret i bromma som man kan titta på.
Haha om du tycker en fisk för ~500kr är dyrt så kolla inte upp vad Cichlorna kostar. :)

Men jag lovar det kommer lite bilder även på Malen. Ska bara pusta rutor och så först.

billy.g skrev:
Nu har du vad jag kallar ett Monster kar:p Älskar azulen's blåa färg.

Hoppas du är nöjd:)

Jaa nu känns det alldeles lagom med fiskar faktiskt. Inte för trångt och inte för tomt. Riktigt nöjd måste jag säga.
Joo Azulen är riktigt härlig, inte allt för vanlig vad jag förstått heller.
#376 - 27 april 2013 23:50
Dom har ingen kvar på A-lagret, jag har kollat...
Alltså det sjuka är ju att vi har ett projekt i uppsala just nu... Ska dit måndag morgon och om allt går som det ska kommer jag jobba där hela nästa vecka.
Pengarna för fiskarna är inte problemet, men jag vill gärna ha en känsla för dom innan jag beställer 2st ;)
#377 - 28 april 2013 06:51
KristianE skrev:
Dom har ingen kvar på A-lagret, jag har kollat...

Alltså det sjuka är ju att vi har ett projekt i uppsala just nu... Ska dit måndag morgon och om allt går som det ska kommer jag jobba där hela nästa vecka.

Pengarna för fiskarna är inte problemet, men jag vill gärna ha en känsla för dom innan jag beställer 2st ;)

Jag jobbar förmiddag i veckan så jobbar 07-15.00 så är hemma strax efter det. Så om du har tid så kan jag väll skicka telefonnummer och en adress om du känner för att titta förbi?
#378 - 28 april 2013 14:27
Fick till en bild på malen som ska vara L191 men kan även vara L190. Är inte 100% säker, försöker hitta bra info så jag kan jämföra.

Malar är inte så lättfotade eftersom de gärna sitter där man inte får någon bra bild. Denna blev den bästa innan tålamodet tog slut.

http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=45335&d=1367159240
#379 - 28 april 2013 15:42
Jag skulle vilja säga att det är en L190. L191 har mörka olivfärgade ögon.
http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=642
http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=151

Det intressanta är ju att planetcatfish och Zoopet anger helt tvärt om när det gäller storlek på fiskarna.
191 blir 40cm enl zoopet och 50 enligt catfish
190 blir 60cm enl zoopet och 34 enligt catfish...

Tack för inbjudan, tyvärr verkar det som att jag inte kommer kunna jobba som jag tänkt den här veckan.
Men jag hoppas det kommer fler chanser, det vore ju kul att se dina fiskar eftersom du har slagit dig in på en lite mer exotiskt väg inom sötvatten och dessutom har du ju ditt saltvatten kvar också?
#380 - 28 april 2013 15:56
KristianE skrev:
Jag skulle vilja säga att det är en L190. L191 har mörka olivfärgade ögon.

http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=642

http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=151

Det intressanta är ju att planetcatfish och Zoopet anger helt tvärt om när det gäller storlek på fiskarna.

191 blir 40cm enl zoopet och 50 enligt catfish

190 blir 60cm enl zoopet och 34 enligt catfish...

Tack för inbjudan, tyvärr verkar det som att jag inte kommer kunna jobba som jag tänkt den här veckan.

Men jag hoppas det kommer fler chanser, det vore ju kul att se dina fiskar eftersom du har slagit dig in på en lite mer exotiskt väg inom sötvatten och dessutom har du ju ditt saltvatten kvar också?

Joo funderade nästan på att det skulle vara en L190 med tanke på ögonen.
34cm på planetcatfish måste ju vara galet, finns ju många som är över den storleken. Även om de tar ett gäng med år.

Har du vägarna förbi Uppsala någon gång så är det bara höra av dig innan så är du välkommen att titta på fiskar och kanske ta en kaffe? :)
Har kvar saltkaret men brottas med Cyano så det händer inte mycket där utom att jag kämpar för att hålla stabila värden.
#381 - 28 april 2013 17:15
Sådärja.. :) jag är så stolt över dig.. haha.. tror du har en av MYCKET få azul i sverige.. riktigt rare..
#382 - 28 april 2013 18:18
Sådärja.. :) jag är så stolt över dig.. haha.. tror du har en av MYCKET få azul i sverige.. riktigt rare..

Haha tack... tror jag? :)
Jo Jimmy sa att den var väldigt exklusiv. Är jag kanske den enda privatpersonen som äger en i Sverige?
#383 - 29 april 2013 04:24
Ja sug i dig!

Jag vill slänga mig med "den enda" så lite som möjligt, speciellt som de precis dök upp på listorna och faktumet att det alltid finns doldisar men ja.. jag tror att du är den enda som har en azul som är tillräckligt stor för att man ska kunna identifiera den som en azul.. riktigt härlig fisk iaf och rätt storlek för att vara cichla.. jag har ju sett den där firren live några ggr och den har ju bara blivit snygfare för varje gång..
#384 - 29 april 2013 07:24

Ja sug i dig!

Jag vill slänga mig med "den enda" så lite som möjligt, speciellt som de precis dök upp på listorna och faktumet att det alltid finns doldisar men ja.. jag tror att du är den enda som har en azul som är tillräckligt stor för att man ska kunna identifiera den som en azul.. riktigt härlig fisk iaf och rätt storlek för att vara cichla.. jag har ju sett den där firren live några ggr och den har ju bara blivit snygfare för varje gång..

Nej det är klart att man vet ju aldrig säkert om någon annan har en eller inte.
Det skönt Jimmy gjort det stora jobbet och fått den att äta pellets som sagt. så jag bara kan njuta av den och se den växa.

Kommer hålla uppdaterat med bilder medan den växer, tydligen måste jag ha kaffe hemma med för Jimmy ska komma och titta på den lite då och då. :-)
#385 - 29 april 2013 09:04
Med lite otur får du sätta på en kopp till mig också om jag nu råkar vara och titta på hans snok-samling.. jag gillar ju den där firren..
#386 - 29 april 2013 09:45
Ja är du hemma hos Jimmy är de bara ni hör av er så kan ni får komma på besök.
Så länge jag inte jobbar brukar det inte vara några probelm.
#387 - 29 april 2013 11:15
1001 Liter SA/jordätare

Har inte svampen en azul? Eller va det bara en som va ovanligt blå?
#388 - 29 april 2013 14:23
Det är väll Kelrino han har om jag inte mins galet?
#389 - 29 april 2013 18:29
Har nu kollat hans bildtråd och det stämmer, det är kelrino han har.
#390 - 5 maj 2013 18:51
Matar Cichlorna, lite skillnad om man jämför med tidigare klipp där de är slöa.
Tyvärr glömde jag ljudet... får göra en ny film senare kanske.

#391 - 5 maj 2013 19:33
1001 Liter SA/jordätare

Hörde jag kaffe tidigare i tråden?

Grymt kar detta nu Alf!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#392 - 5 maj 2013 19:35

jozi81 skrev:
Hörde jag kaffe tidigare i tråden?

Grymt kar detta nu Alf!

Du är välkommen du med på en kaffe nästa gång du åker söderut också ;)

Tack tack, kul med lite ös i karet faktiskt.
#393 - 5 maj 2013 19:55
1001 Liter SA/jordätare

Kommer att ta dig på orden! Är ju i Uppsala rätt ofta, och då jag inte dricker öl med mr. Ettfett, så gör jag ingenting, dvs oftast ingenting ;)

#394 - 5 maj 2013 19:56
jozi81 skrev:
Kommer att ta dig på orden! Är ju i Uppsala rätt ofta, och då jag inte dricker öl med mr. Ettfett, så gör jag ingenting, dvs oftast ingenting ;)

Jag är inte den som tackar nej till några öl heller ;)
#395 - 6 maj 2013 04:34
Här lämnar jag er ensamma en minut och vad händer? Jo, jag håller på att bli utan öl.. bra tryck i små-gangstrarna.. hoppas de får frodas nu och inte råkar ut för något..

Jaha, välkommen till zoopet från andra sidan.. dvs ignorerad av massan och 4 personer som redan mentalt sitter i din soffa och dricker öl.. haha ;)
#396 - 6 maj 2013 05:06
Här lämnar jag er ensamma en minut och vad händer? Jo, jag håller på att bli utan öl.. bra tryck i små-gangstrarna.. hoppas de får frodas nu och inte råkar ut för något..

Jaha, välkommen till zoopet från andra sidan.. dvs ignorerad av massan och 4 personer som redan mentalt sitter i din soffa och dricker öl.. haha ;)

haha, finns nog öl så det räcker åt dig också ;)
Ja de är inte så fega nu och flyger på maten precis som dessa fiskar ska göra. Tyvärr har Kelberin nått strul med en ögat, De är svullet men fortfarande genomskinligt och han använder det och tittar med det syns tydligt. Jimmy var över och tittade på den också gissar på att den har dundrat in i någon inredning eller fått en smäll av någon av de andra. Håller ett vakande öga på den i fall det skulle bli värre i alla fall.

Haha, lite tråkigt att folk ignorerar en för man har stora fiskar. Matar inte mina med levande foder eller nått sånt, så speciellt grym är jag inte. :)
Men det är väll som alla andra hobbys, man snöar in på ett hörn och blir blind för allt annat. :)
#397 - 6 maj 2013 18:32
Grymt fina fiskar. Arowanan kommer bli mycket fin när den väl växt till sig:).
#398 - 6 maj 2013 18:39
Jädrar vilken spännande ätstil de hade. Kvicka.
#399 - 6 maj 2013 19:07
Jag bara hoppas du håller karet lika fantastiskt välskött när fiskarna blir större.. :)
#400 - 6 maj 2013 20:44
macke_fisk skrev:
Grymt fina fiskar. Arowanan kommer bli mycket fin när den väl växt till sig:).

Joo, synd de blir lite väl stora tillslut bara :(

Einarsson skrev:
Jädrar vilken spännande ätstil de hade. Kvicka.

Ja det är grymt lugna fiskar annars, men när det vankas mat så plaskar det rejält. :)

Jag bara hoppas du håller karet lika fantastiskt välskött när fiskarna blir större.. :)

Jag gör vad jag kan men den jävla L-190 malen tycket man ska plöja genom alla växter några gånger om dagen i alla fall så jag får plocka bort lite. Tur de vuxit där i över ett år och har bra rotsystem så de in släpper men en del bitar går ju alltid av....
#401 - 8 maj 2013 17:03
1001 Liter SA/jordätare

Hahaha, so true!

#402 - 9 maj 2013 12:44
Slänger in en kvälls bild på Azulen här också. :)

#403 - 10 maj 2013 06:52
I går var jag och 3 andra fisknördar iväg till Lustgårdens Zoo i Eskilstuna bara för att glo lite sådär på kul. :)
Kan säga att jag inte blev besviken på den butiken, alla kar hade väll inte de mest väl skrapade rutorna men shit vilken variation på fisk och de hade alla möjliga udda och konstiga saker inne men självklart alla standar fiskar med. :)

Hittade en mal som jag blev sugen på som liknar en RTC men den blir inte lika enorm och tyvärr inte är lika snygg heller. Men just då var jag lite för snål för att köpa den och är rädd att Cichlorna kan vara lite små för malen hade en rätt stor mun. :D
Det andra tråkiga med den fisken är att den är nattaktiv och jag har lite för mycket inredning för att någonsin få se den... Men den var så frän så sitter fortfarande och velar om jag ska åka tillbaka och köpa den. Dock ska den vara ganska aggressiv också och sovande ciklider på natten är nog ett lovligt byte tyvärr.

Det var i alla fall en Trachycorystes trachycorystes

Slänger in en youtube rulle på några också. :)
#404 - 10 maj 2013 08:26
jag tycker videon tyvärr visar en ganska sunkig livsmiljö utan riktiga gömställen och jag kollade vidare på tuben och de kar jag hittade var sorgliga att se... Om en av dessa hamnar hos "Affe" så får de nog det bättre!
#405 - 10 maj 2013 09:00
åheim skrev:
jag tycker videon tyvärr visar en ganska sunkig livsmiljö utan riktiga gömställen och jag kollade vidare på tuben och de kar jag hittade var sorgliga att se... Om en av dessa hamnar hos "Affe" så får de nog det bättre!

Video jag la upp så är det i en djuraffär och där förstår man ju att de inte vill att fisken ska kunna gömma sig för bra för då lär ju ingen köpa den om den inte syns. :)
Men tyvärr måste jag säga att många som håller "monsterfiskar" struntar ganska ordentligt i akvariet och bara trycker ner så mycket fiskar de kan. Tycker det är lite tråkigt faktiskt, många av dem lurpassar ju på maten i naturen och finns det ingenstans att gömma sig så får man aldrig se nått naturligt beteende vilket jag tycker är det intressantaste med ALLA fiskar, att få se dem vara sig själva lixom.

Denna malen bli lite som min golden nugget i mitt kar, ser den en gång i månaden :D
Nej som tur är så är dessa lite större så helt osynliga lär de inte vara även om de ligger och trycker under någon rot eller sten hela dagarna. Men vet fortfarande inte om jag vågar slå till ännu, vill helst att de andra fiskarna ska vara i sådan storlek att de inte löper risk att bli mat.
#406 - 10 maj 2013 09:11
Håller helt med dig i allt du säger AffeAlien!! När det kommer till den där grymma malen så tror jag nog att den kan tycka att den kommit till ett smörgås bord om den får komma hem till dig:D
#407 - 13 maj 2013 21:44
I dag har jag lånat hem ett macro objektiv av en arbetskamrat för att testa om det är något jag vill ha.
Än så länge inser jag att jag måste öva mer för att få riktigt bra bilder. Svåraste är att få bra skärpdjup på bilderna.

Slänger upp några bilder

#408 - 13 maj 2013 21:58
Bra bilder :)

Det är rätt fränt att du snart kan bjuda in polarna på sportfiske i vardagsrummet :)
#409 - 13 maj 2013 23:22

Bra bilder :)

Det är rätt fränt att du snart kan bjuda in polarna på sportfiske i vardagsrummet :)

Tackar!

Hade faktiskt varit riktigt roligt att testa fiska dessa fiskar i det vilda. De lär ju kämpa som satan!

Polarna får nöja sig med att mata dem och bli nerstänkta med vatten utan förvarning :)

#410 - 14 maj 2013 04:31
Potentiellt dyra fiskeolyckor.. :/

Ser riktigt jävla bra ut.. zullien är fantastisk..
#411 - 14 maj 2013 07:05
Potentiellt dyra fiskeolyckor.. :/

Ser riktigt jävla bra ut.. zullien är fantastisk..

Jo fiska här i karet hade inte varit nå skoj, hade fått alla fiskar på en krok också så fort jag slängt i nått ätbart. Sen lite onödigt dyrt kanske. :)

Tackar, tror nog jag kommer köpa ett eget macro men blir i så fall ett 90mm detta 105mm som jag lånat var inte riktigt som jag ville ha det.
#412 - 14 maj 2013 15:57
Försöker ju som sagt bli vän med både kamera och objektiv men action bilder var inte min starka sida.
Försökte ta lite bilder när jag matade men det var lättare sagt än gjort.

Någon som har lite tips för action bilder?

#413 - 8 juni 2013 17:14
Nu vill jag ha rapport på din Royal Pleco. Hur verkar den nu när du har haft den ett tag? Synlig? Skitar ner massor?

Var nämligen på Aquaria idag och lyckades se en i deras stora damm mer rockor och arowanor och fick ökat sug igen...
#414 - 8 juni 2013 21:19
KristianE skrev:
Nu vill jag ha rapport på din Royal Pleco. Hur verkar den nu när du har haft den ett tag? Synlig? Skitar ner massor?

Var nämligen på Aquaria idag och lyckades se en i deras stora damm mer rockor och arowanor och fick ökat sug igen...

Det jag kan säga direkt är att med rockor kan du inte ha mycket inredning för de gör illa sig på mycket och har inga problem att flytta knytnävsstora stenar och det är ju ingen höjdare i en glasburk. :)

Annars är jag mycket nöjd med L191 (royal plecon) ser den väldigt ofta ligger inte under saker och trycker hela dagarna utan rör sig gärna runt mellan rötterna och äter. Den har inte rört bakgrunden det minsta men alla rötter är rena och fina.
Nackdelen är väll att den bajsar mycket, men hos mig fastnar allt i ett hörn, där cirkulationen vänder, så suger snabbt upp det värsta vid vattenbyten.
#415 - 8 juni 2013 21:33
Rockor är ju inte aktuellt som det ser ut nu, det va mer din Pleco jag tänkte på.

Kul att den syns och är "social", då får det nog bli minst en sån vid tillfälle (men visst va det väl L190 du hade, för den hade väl röda ögon?).
#416 - 9 juni 2013 08:53

Du har helt rätt det var L190 vi kom fram till att jag hade. :)
Tycker du ska slå till på en eller 2 st :)
#417 - 28 september 2013 15:56
Här har det inte hänt mycket på ett tag... Efter att arowanan dog så har jag tappat sugen lite på rovfiskar. Det var arowanan jag egentligen ville ha tror jag, kommer kanske ha en sådan en dag igen men då blir det i ett kar där jag kan ha den som vuxen.

Så nu när jag fått tag i en av mina drömfiska Satanoperca daemon så går planen tillbaka till vad detta var från början. Ett renodlat SA kar med ciklider och malar. Har hunnit prova saltvatten och Tanganyika emellan och faktiskt känna efter vad jag gillar bäst och det faller alltid tillbaka till de större cikliderna från Sydamerika, speciellt jordätarna ligger mig nära hjärtat.

Just nu går S.Daemon på uppväxt i mitt 220L så rovfiskarna kommer få bo kvar hos mig tills efter årsskiftet i alla fall innan S.daemon ska få flytta över till 1000L men jag kände att något mer än 8st jordätare ville jag ha i 1000L så tittade runt lite och tänkte först på diskus men eftersom DaRe gjorde den kombon kände jag att jag inte ville härmas. Men hittade en annan plattfisk som inte är lika färgglad och det blev Uaru.

Funnits vildfångade på Glasers lista ett längre tag men priset varit lite dyrt med tanke på storleken så jag har tvekat länge. Sedan är det inte många som tar hem från dem så en resa till bromma hade troligtvis varit nödvändig. Men så nu i veckan tänkte jag titta på listan igen bara för att peppa mig själv lite eller nått... Då visade det sig att Akvarieteknik hade hemma Uarusar för en tredjedel av priset glaser tog. Säkert odlade för det stod inget om vildfångade men det spelar mig mindre roll faktiskt. Så jag åkte in på lokala Djurmagazinet och beställde 8st småttingar på 3-4cm. Till en början kommer de få gå i 220L med S.Daemon så även de får växa på sig sedan flyttar de med när rovfiskarna flyttat ut.

När rovfiskarna är borta kommer det göras om lite i inredningen på akvariet också, har sett likadant ut sedan jag startade det i stort sett så kan vara kul med lite förändring, sedan får man försöka anpassa scapen efter växtlöshet eftersom Uarusarna troligtvis kommer äta upp alla växter. Tänker försöka med lite anubis och liknande till att börja med så får vi se hur det går.

Den tilltänka fisklistan i 1000L blir i alla fall som följer
8st Satanoperca daemon
8st Uaru amphiacanthoides .
Malarna har jag redan de flesa... kan bli någon till.
4x ancistrus
1x L-081 golden nugget
1x L-015
1x L-190
2x L-200 "Highfin"
3x pimelodus albofasciatus
#418 - 28 september 2013 16:42

Blir nog riktigt bra det där :)
#419 - 28 september 2013 17:39
Du vet vem du ska höra av dig till när cichlorna ska flytta.. Tror dock ditt kar i den tilltänkta uppsättningen blir riktigt bra.. :)
#420 - 28 september 2013 17:52

Du vet vem du ska höra av dig till när cichlorna ska flytta.. Tror dock ditt kar i den tilltänkta uppsättningen blir riktigt bra.. :)

Du hade väll ingen bil... ska du ta dem på tåget? :D

Ja det blir lite mer stillsamt i karet och mdd lite tur kanske man får lek på något.
Även om azulen och ocellarisen putsade en sten och visade upp sig för varandra i dag. Men sen blev det inget mer med det, räknar inte med nått från dem heller eftersom det inte är så jättevanligt i fångenskap.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
#421 - 28 september 2013 18:19
Nej det var skitjobbigt att ta karet från jimmy på tåget.. trägen vinner.. dessutom är de till min gode bror..

Kul ju.. hoppas det blir azularis då.. (kom ihåg var du hörde namnet först) :)

Annons