100l kar??

#1 - 5 februari 2006 16:58
hej hej.. jag funderar på att skaffa ett ca 100l kar..
för tillfället så har jag ett 54l mitt första..
är det lättare att sköta ett större??? har iaf hört det..
jag har haft problem med fiskar som har dött å tror det beror på vattnet å att det inte är nån bra balans eller vad det heter..:(
ska man tänka på nått spec när men köper större kar??
kan jag ha pumpen å doppvärmaren från mitt lilla eller måste jag skaffa nytt??
tacksam för svar..
#2 - 5 februari 2006 18:00
Det är lättare att få ett större kar att funka ja, dessutom är ju ens valmöjligheter när det gäller fiskar mycket större.

Du bör nog skaffa pump och doppvärmare som är dimensionerade för det stora karet, ja.

Hur många liter/timme pumpar den pumpen du har nu? Hur många du behöver i det nya karet beror på vad du tänkt ha för fisk.
#3 - 5 februari 2006 19:31
okej..
jag har ingen aning om hur många liter den pumpar.. men det kan väl inte vara så mye när den är till ett 54l kar...
jag vet inte vad jag vill ha för fisk men som du säger det är mye större val möjlighet om man har ett större kar..
har du nån att rekomendera?? inge som är allt för svår..
#4 - 5 februari 2006 20:16
Levandefödare.. dom lättaste och tåligaste :D Men ett bra filter är smart att ha plus Nitrit test !
#5 - 5 februari 2006 21:32
okej..:)
jag har en test grej, stickor, redan som jag köpte till akvariumet jag har nu.. den är det nitrit värde på..
jag har levande födare nu.. platy guppy + några anrda oxå.. men jag skulle vilja ha lite större firrar.. är dom flesta svåra då??
är jätte dålig på namn.. emn typ skalare eller vad dom heter??
#6 - 5 februari 2006 21:45
naje, skalar är nog inget bra alternativ för dig då de kräver större kar...

gå in på zoopets fiskarkiv, där kan du se hur stort akvarium fiskarna behöver
#7 - 6 februari 2006 17:01
okok.. men då vet jag:)
tack ska ni ha;)

Annons