112 l vad? kom med ditt tips!!

#1 - 9 februari 2010 01:03
har ett 112 liters akvarie som ska husera nya invånare då alla ynglen kommer flytta ut,

jag har dock inte en tanke på vad jag ska ha i det? är det nån som har något bra och roligt tips?

bara så att ni vet så vill jag absolut inte ha dvärgciklider eller bara malar i det ;)

kom med nåt roligt förslag :)

slänger in en bild på det med

[ATTACH]27437[/ATTACH]

[ATTACH]27438[/ATTACH]
#2 - 9 februari 2010 02:53
Snyggt inrett! Vad är det för något under kullen till höger? Har du kollat på kulfiskar? :) Tetraodon biocellatus eller kanske asellus?

Kika in på the puffer forum: http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Freshwater/
#3 - 9 februari 2010 07:29
Skulle precis säga det samma :D Kulfisk :D
#4 - 9 februari 2010 12:01
DAHLBERG skrev:
Snyggt inrett! Vad är det för något under kullen till höger? Har du kollat på kulfiskar? :) Tetraodon biocellatus eller kanske asellus?

Kika in på the puffer forum: http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Freshwater/

tackar tackar! ville få en lite naturlig look på bottnen med sand o blandad småsten! det till höger är en stor rot med en massa sand på

ja då ska jag kolla upp kulfiskar lite, vad är dina erfarenheter av dom? storlek, beteende, temprament?
#5 - 9 februari 2010 13:56
Biocellatus är lugna, fina, väldigt personliga, inte speciellt aggressiva... Biocellatus ska vara en av de snällare kulorna, de blir 6-8 cm. Du kan lätt ha 2 st tillsammans. Vill du ha en fisk som alltid "'är glad" (kolla min avatar <--- :D) och kommer och surrar som ett litet bi så fort du närmar dig karet så ska du köpa en kulfisk :)

Hittade en liten film på en baby-biocellatus :D

Bilagor:
#6 - 9 februari 2010 18:07
dom är ju fruktansvärt coola (: blir ju riktigt sugen (:

men de är väl bräckvattenfisk? vad kör du med för salt och framför allt hur mkt? hur löser det sig i vattnet? sätter det sig i filtret? klarar sig växterna?

är helt nybörjare på detta! och vilka fler bräckvattensfiskar finns det som man skulle kunna ha som sällskap till kulorna? :)
#7 - 9 februari 2010 18:32
tror man kan ha kulor i sötvatten också eller? hm kvet ej om man bör ha fler fiskar med kulor dels så kan dom vara liter arga har jag hört. och det skulle ju bli coolt med bara 2 kulor i karet.
#8 - 9 februari 2010 18:57
du kan vel titta lite på papegojfisk fast dom är inte dom biligaste men redigt colla tycker ja
#9 - 9 februari 2010 19:23
menar du papegojciklider? detta karet är väl lite väl litet för dom?
dessutom, förlåt mig , men jag tycker dom är så groteskt fula :P
#10 - 9 februari 2010 20:12
FishInTank skrev:
dom är ju fruktansvärt coola (: blir ju riktigt sugen (:

men de är väl bräckvattenfisk? vad kör du med för salt och framför allt hur mkt? hur löser det sig i vattnet? sätter det sig i filtret? klarar sig växterna?

är helt nybörjare på detta! och vilka fler bräckvattensfiskar finns det som man skulle kunna ha som sällskap till kulorna? :)

Just biocellatus är bräckvatten, men de ska inte ha så salt. Varierar från söt till svagt salt (ca 100g/10 liter).. Just nu har jag rent sötvatten i karet, men använder Coralifes salt när jag kör bräck. Man ska använda riktigt saltvattenssalt och inte bordssalt. Vad menar du med "hur löser det sig i vattnet"? Jaa det löser sig :D Sätter sig inte i filtret då det är löst i vattnet. Alla växter klarar inte salt i vattnet, men javaormbunke ska klara det. Du kan ha tex humlafiskar och goby med kulfiskar. Det brukar gå bra.

Här är några länkar om bräckvattenakvarium:

http://badmanstropicalfish.com/brackish/brackish.html
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=83696
http://www.algone.com/brackish_aquarium.php
http://www.aquariacentral.com/forums/showthread.php?t=125699

tror man kan ha kulor i sötvatten också eller? hm kvet ej om man bör ha fler fiskar med kulor dels så kan dom vara liter arga har jag hört. och det skulle ju bli coolt med bara 2 kulor i karet.

Finns kulfiskar till söt, salt och bräckt. Länkade till sötvattenskulor tidigare. Vissa kulfiskar är aggressiva, andra inte.
#11 - 9 februari 2010 22:13
Riktigt snyggt inrett med kullen till höger :)
#12 - 9 februari 2010 23:09
Jag ser framför mig nån liten gobid i det karet, skulle kanske köra nån sån i komb. med kulfiskar som nämnts tidigare.
#13 - 10 februari 2010 08:15
nu har jag bestämt mig, blir till att testa på bräckvatten (:
får ta o slänga ut några växter , anubias borde väl klara sig tycker man? klarar ju precis allt känns det som :p

blir nog till att ha biocellatus i, har även sett att det finns riddar-gobi i stan som jag varit sugen på ett tag, kanske humlafisk om det går,

nån som vet om det finns alg-ätare/ malar till bräck?
#14 - 17 februari 2010 16:14
[ATTACH]27838[/ATTACH]

ynglerna
#15 - 18 februari 2010 11:32
Jag röstar på gobider och eller kulfiskar :) Annars är ju lakris, choklad och pygméguramis roliga!
#16 - 18 februari 2010 15:29
oj såg nu att du bestämt dig för bräckt, nerita snäckor borde gå att vänja till bräckt utan problem, sen kan du ju ha mollies som tar trådalger. hästnosräkor och amanoräkor borde också gå att vänja tillbräckt vatten.
#17 - 18 februari 2010 15:38
Ok, nu har jag googlat och rödnos samt amanoräkor verkar fungera utmärkt i bräckvatten.
#18 - 18 februari 2010 16:28
#19 - 7 mars 2010 01:53
liten uppdatering, det blidde inget bräckvatten i det här karet ( inte just nu iaf ) pga den ekonomiska situationen kan man säga :P man får inte en förmögenhet när man är arbetslös :P

istället så satsade jag på endlers istället :P dels för att jag aldig har haft endlers innan , och jag ville testa på det :D
och för att det kommer att ge lite extra mat åt scalarerna och öron-ålen ;)
iaf köpte 10 st i torsdags 4/3. 4 hanar och 6 honor, plus 2 yngel som råkade komma med i håven från zooaffären ;D idag på morgonen ( 6/3 ) så ser jag 10 st små yngel som simmar runt ovanför ett blad på en anubias :D alltid roligt med yngel!

nu får vi se hur många endlers det är där i om 3 månader :D

jag tar o slänger in en bild imon, har gjort om det lite, det har kommit till lite växter, flyttats på lite växter, och en massa nålgräs, som förövrigt är min nya favoritväxt! :d

nä, dags o sova kanske:confused:

Annons