Mmm okej, ja alltså mina kusiner hade typ 4 stycken slöjstjärtar i ett 60 liters kar, och dom blev skit stora ändå. Men jag ska som sagt bara skaffa två stycken, så jag kan väl ha dom i mitt 112 liters kar med gott samvete?
Jo jag vet att det finns andra fiskar som man kan ha där i, men vi är väldigt sugna på en red cap och ett teleskop öga.
Även om det inte syns så kan de få inre skador, med tanke på att slöjisar lever omkring 10 år normalt så suckar man lite när vissa säger saker i stil med att "min guldfisk mådde toppen, den levde 3 år i sin skål".
Men jag tycker allt att du kan skaffa två slöjisar till ditt 112liters, sedan när de blivit större så kommer ni vilja skaffa ett större kan jag lova ;) Började själv med 2 slöjisar i mitt 100liters, när de var omkring 8 cm stora så skaffade jag ett 375liters där jag i dags dato har 15 slöjstjärtar varav 3 är stora och jag haft ett år ungefär. Resten är yngel som jag fick i julklapp av min pojkvän och det ska bli spännande att se dem växa upp.
Blir ju till att suga upp bajs under vattenbytena ganska mycket men det är det värt för dom är så härliga till sättet. Men dom kommer mer till sin rätt när de är i större akvarier och dom är mycket mer livliga [absolut inte slöstjärtar ;)].
Jättevallisneria kan jag även rekommendera som växt då de lämnar den ifred.