1125 liter Sydamerika

#1 - 24 augusti 2008 19:59
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

Var nära att bli utslängd när jag kom hem och ställde detta akvarium i vardagsrummet så nu behöver jag få det i ordning.

Detta finns i nu:
- 14 BTN-moduler som föreställer sten/bergvägg
- Några säckar rådasand
- 8 Discus, 4 fjärilsciklider, 40 kardinal/neon-tetror, 30 otocinclus, 2 nyckelhålsciklider.
- Litet axplock av växter från det 720-liters jag hade innan.
- Något underdimmensionerat CO2-kit med regulator etc

Detta är målet med akvariumet:
- Stort akvarium med ganska få och små SA ciklider så att yngel kan försvaras.
- Mycket växter som inte kräver alltför mycket ljus.

Jag skulle också gärna vilja ha lite tips på lämplig biotop som stämmer med min BTN också. Vill ha biotp med fiskar och växter som iaf är i närheten av något man skulle kunna hitta någonstans i SA. Skulle också vilja ha lite ideer om hur man kan strukturera landskap med sanden. Är kass på detta!
#2 - 24 augusti 2008 20:32
wooow! kan inte hjälpa dig så mycket med dina frågor men du har ju precis det jag önskar mig! ett stort kar med små fiskar så det ser naturligt ut! :)

ska bli kul att följa projektet (om du inte blir utkastad vill säga! ;))
#3 - 24 augusti 2008 21:24
Ett par bilder till är inlagda nu när alla tillfälliga doppvärmare är borta och pumparna på plats.

Det är oerhört svårt att få tag på bilder på nån biotop med tillhörande artlista märker jag. Vet någon var man kan hitta detta?
#4 - 25 augusti 2008 07:03
Detta ska följa med stort intresse:D

Kan bara säga det att om jag kommit hem med ett liknande kar utan förvarning då hade både jag och akvariet åkt ut!

Men nu har vi börjat titta på ett nytt hus med källare:D och jag är lovad ett kar i din storlek:)

Så gör alla misstag nu, så jag slipper dem sedan;)
#5 - 25 augusti 2008 07:57
ska bli kul att se hur det utvecklar sig!
Vilka mått har karet?
Hehe, vi tittar också lite efter hus, gärna med källare, och sambon har också gett sitt godkännande till större kar :)
Det där med biotopbilder känner jag igen, letade också för ett tag sen med magert resultat, kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade det lilla jag hittade....
#6 - 25 augusti 2008 09:51
Det första hon gjorde var att sticka till ikea. Hon skulle handla för en slant sa hon och vad kunde jag säga :) Glad att jag bor kvar... Har ju ingen källare i 3:an direkt så det blir lite meck att få till möbleringen. Vardagsrummet skulle gärna ha varit några m2 till men vi har fått det att se hyfsat ut. Blir karet bra så kommer det nog i slutänden att lyfta rummet iaf oavsett akvarieintresse.

Måtten är 250 x 60(höjd) x 75(bredd eller djup)

Ska försöka googla lite efter biotopbilder ikväll så kanske jag får lite ideer om jag har tur.
#7 - 25 augusti 2008 10:31
låter som perfekta mått!
#8 - 25 augusti 2008 11:26
Oh vad spännande! :)
Detta kommer jag att följa!
#9 - 25 augusti 2008 11:59
Det här akvariet gillar jag http://completeaquarium.blogspot.com/2008/02/golden-rule-of-aquascaping-article.html

Snygga rötter med mycket gömställen. Fria simm-ytor. Fin sand + runda stenar. Löv på botten.

Lycka till!
#10 - 25 augusti 2008 12:05
Annika skrev:
Det här akvariet gillar jag http://completeaquarium.blogspot.com/2008/02/golden-rule-of-aquascaping-article.html

Snygga rötter med mycket gömställen. Fria simm-ytor. Fin sand + runda stenar. Löv på botten.

Lycka till!

Håller med, verkligen fint!

Jag skulle vara lycklig om jag kunde hitta rötter liknande de på bilden, just trädstammar med renspolade rötter kan man göra mycket fint med.
#11 - 25 augusti 2008 12:16
c90368 skrev:
Håller med, verkligen fint!

Jag skulle vara lycklig om jag kunde hitta rötter liknande de på bilden, just trädstammar med renspolade rötter kan man göra mycket fint med.

Ja, det karet var förbannat fint inrett. Maths, apr. det vi snackade om i Scalare-600-tråden; Ser du hur roten längst bort till vänster är placerad så att ingen hänsyn till gaveln tas - alltså att man får feelingen av att karet inte "tar slut" där.

Sorry om jag kapade lite tråd här nu - men karet som Annika länkade till var så fint.

Edit; vill tillägga att ditt kar, Sme_h, ser vrålläckert ut också, dom ytorna skulle man vilja labba med. Skall bli intressant att följa!
#12 - 25 augusti 2008 12:41
Annika skrev:

Lycka till!

Riktigt snyggt!
Har ju bergvägg men man måste ju verkligen ha rötter i SA så jag ska testa att kombinera. Sedan är modulerna kantiga så då får stenarna påminna lite mer om dessa. Men det går helt klart att ta ideer från detta. Ska kika lite på växter också. Svärdplantor känns lite heta... Löv lär väl bli en säsongsfråga men nu är ju tiden rätt iaf
#13 - 25 augusti 2008 12:44
Matnil skrev:
låter som perfekta mått!

Håller med. Hade 720 innan med stora amazonas BTN. Den var så 3-dimmensionell att jag inte hade nån botten kvar att plantera på. Modulerna nu sticker inte lika långt fram och dessutom finns ytterligare 15cm till nu.
#14 - 25 augusti 2008 13:01
Jag har alkottar och eklöv på botten i mina kar. Ser snyggt ut och det sänker pH, två flugor i en smäll :)
#15 - 28 augusti 2008 05:58
Köpte några rötter igår och fann ett problem. Två av dem sjunker fint medan den största flyter som en kork. Har legat i vatten under natten men flyter fortfarande lika bra. Hur lång tid kan det ta? kommer den sjunka? Några trix?
#16 - 28 augusti 2008 06:50
dDn sjunker, men det kan ta tid... Jag har en som fortfarande flyter efter nästan 1 månad i vatten. Det kan hjälpa att skrubba med varmt vatten alt koka om den går ner i en kastrull, men det gjorde ingen skillnad på min rot.....
#17 - 28 augusti 2008 11:57
Matnil skrev:
dDn sjunker, men det kan ta tid... Jag har en som fortfarande flyter efter nästan 1 månad i vatten. Det kan hjälpa att skrubba med varmt vatten alt koka om den går ner i en kastrull, men det gjorde ingen skillnad på min rot.....

J....r vad träligt! Som det är nu så har den lyftkraft som frigolit så jag tror inte en skifferplatta under sanden skulle hjälpa heller. Den är ganska stor. Undrar om jag kan lämna tillbaka och leta efter en ny kanske... Kan testa varmvatten men det är ju som sagt inte så att den ligger på gränsen just nu :(
#18 - 28 augusti 2008 13:32
Att blötlägga roten i hett vatten är ett bra knep för att få den att sjunka snabbare. Ett annat är att borra hål i den. Sök i forumet på "flytande rot" så hittar du massor av info.
#19 - 28 augusti 2008 14:09
Du är modig du som vågar släpa hem ett så där stort akvarium till vardagsrummet helt överraskande, Själv skulle jag inte ens drömma om det. Akvariet ät fint och skall bli roligt att följa med. Som sagt varmt vatten sugs snabbare in i roten.
#20 - 29 augusti 2008 09:48
Eftersom det inte hände nåt heldränkt på 2 dygn i kallt vatten vet jag inte om det kan bli nån vinst om jag häller några liter kokande vatten på den. Har ju heller ingen möjlighet att värma alla de 100 liter i baljan den ligger i just nu.

Borra hål har jag funderat på faktiskt. Kanske också att gröpa ur lite och fylla med sand. Ett annat alternativ om jag bara får den att flyta LITE mindre är att palcera den flytande i akvariet men det finns ju uppenbar risk att det kommer se konstigt ut. Kvistiga rötter är en sak men med denna klump vet jag inte..
#21 - 30 augusti 2008 12:13
1/3 planterat

Nu är 1/3 av akvariumet färdigplanterat. Bilder finns ute. Kan inte göra mkt mer innan den stora roten slutar flyta så jag kan stoppa i den.
#22 - 30 augusti 2008 12:28
sme_h skrev:

Nu är 1/3 av akvariumet färdigplanterat. Bilder finns ute. Kan inte göra mkt mer innan den stora roten slutar flyta så jag kan stoppa i den.

Ser helskönt och jättesnyggt ut, redan - det kommer att bli toppen när det satt sig lite!:)
Jag har också en rot som ligger på "sjunkning" i badkaret. Om dom är riktigt jävliga kan det ta up till någon månad innan dom har blivit mättade och sjunker. Se till att du sänker den så brukar det gå lite snabbare.
Här är en bild på min med en jädra stor sten uppepå;
#23 - 30 augusti 2008 12:54
MaxB skrev:
Ser helskönt och jättesnyggt ut, redan - det kommer att bli toppen när det satt sig lite!:)

Jag har också en rot som ligger på "sjunkning" i badkaret. Om dom är riktigt jävliga kan det ta up till någon månad innan dom har blivit mättade och sjunker. Se till att du sänker den så brukar det gå lite snabbare.

Här är en bild på min med en jädra stor sten uppepå;

Jo det ser lite glest ut uppifrån ser jag på kortet. Sedan gäller det att mina blyxa tar sig som de va i mitt gamla akvarium. De kan vara lite kluriga i början och kräver bla näringsrikt substrat... någonting man inte kan beskylla mitt för att vara just nu :)
Lite tröttsamt att vänta en månad på roten men jag tror jag får räkna med det. Tänker nog ha den flytande i akvariumet om den bara blir lite tyngre snart. Har ett helt lekablock på roten nu så den ska bli heldränkt och jag har borrat ca 200 hål så den kommer inte vara lika vacker heller :(
Ska lägga upp en bild så länge..
#24 - 3 september 2008 21:07

Har köpt lite mer blyxa nu..
Blir inte komplett SA-biotop (ännu iaf) Vill ha mycket växter och de flesta i SA verkar småtråkiga eller så är de alla ljusgröna och ljuskrävande. När allt tagit sig kanske jag skiftar bort merparten av mina polysperma mot något från SA iaf.
Ideer?

Däremot kommer 4 VF fjärilsciklider att åka ner imorgon. Hoppas få se yngelvård från dessa vilket varit ett mål till och från i några år. Gissar ändå att jag får vara glad om de överlever.. Verkar bra känsliga och mitt akvarium är kanske lite väl nystartat ännu.

Fiskbeståndet ska få vara 8 Discus, 5-10 Fjärilar, 40-50 neon/kardinaltetror och 30 otocinclus. Om någon kan övertala mig att någon apistogramma skulle passa in så blir det sådanna också.
#25 - 3 september 2008 22:03
sme_h skrev:

Har köpt lite mer blyxa nu..

Blir inte komplett SA-biotop (ännu iaf) Vill ha mycket växter och de flesta i SA verkar småtråkiga eller så är de alla ljusgröna och ljuskrävande. När allt tagit sig kanske jag skiftar bort merparten av mina polysperma mot något från SA iaf.

Ideer?

Däremot kommer 4 VF fjärilsciklider att åka ner imorgon. Hoppas få se yngelvård från dessa vilket varit ett mål till och från i några år. Gissar ändå att jag får vara glad om de överlever.. Verkar bra känsliga och mitt akvarium är kanske lite väl nystartat ännu.

Fiskbeståndet ska få vara 8 Discus, 5-10 Fjärilar, 40-50 neon/kardinaltetror och 30 otocinclus. Om någon kan övertala mig att någon apistogramma skulle passa in så blir det sådanna också.

Fina bilder på rot och kar - det där kommer att bli sketasnyggt - är redan jättesnyggt!:)
#26 - 3 september 2008 23:26
Ser ruggigt bra ut, snor lite inspiration ;)

Vad heter den lite högre växten du har till höger i karet?
#27 - 4 september 2008 05:24
:) Kul att ni gillar det! Finns mer att göra. Vänstra delen helt oinredd förrutom roten som tyvärr flyter ännu. Behöver lite mer färger också

De högre till höger är Hygrophila polysperma med cabomba instuckna lite här och där. Hygrophila polysperma växer som ogräs så det är tacksamma att ha initiellt för att slippa alger. Kan dock bli lite väl jobbiga att underhålla i längden när man kör CO2.
#28 - 4 september 2008 06:56
sme_h skrev:
:) Kul att ni gillar det! Finns mer att göra. Vänstra delen helt oinredd förrutom roten som tyvärr flyter ännu. Behöver lite mer färger också

De högre till höger är Hygrophila polysperma med cabomba instuckna lite här och där. Hygrophila polysperma växer som ogräs så det är tacksamma att ha initiellt för att slippa alger. Kan dock bli lite väl jobbiga att underhålla i längden när man kör CO2.

Jag höll på att bli tokig på alla stängelväxter förut. Fick tokrensa varje vecka.

Numera använder jag bara "bladväxter" som växer lite lugnare. Tror dessutom att det blir stabilare vattenvärden när det inte finns några extrema snabbväxare som suger ut varje uns av näring mellan vattenbytena.
#29 - 4 september 2008 07:39
c90368 skrev:
Jag höll på att bli tokig på alla stängelväxter förut. Fick tokrensa varje vecka.

Numera använder jag bara "bladväxter" som växer lite lugnare. Tror dessutom att det blir stabilare vattenvärden när det inte finns några extrema snabbväxare som suger ut varje uns av näring mellan vattenbytena.

Håller med.. Fördelarna med stängsel är främst vid uppstart så algerna får bra konkurrens. Desutom är det lätt fixat om man får algväxt på dem. Kan man ganska snart gå över till nåt annat kan man ju vinna i stabilare vattenvärden. Ska byta ut en del av dem senare. En blandning bör ju vara allra bäst. Krävs ju ändå en hel del snabbväxare för att det ska bli stora svängningar i 1125 liter vatten. Till vänster kommer jag nog redan i helgen stoppa ner svärdplantor. Stora sådanna är ganska lagom längst bak när akvariumet är 60cm högt.

Inga ideer om Apistogrammasort? Verkar ju finnas några värmetåligare men de lär väl samtidigt vara ganska stora om man ska ha dem med discus (sen får de verkligen inte terrorisera mina Fjärilar heller!)

#30 - 4 september 2008 08:26
sme_h skrev:

Inga ideer om Apistogrammasort? Verkar ju finnas några värmetåligare men de lär väl samtidigt vara ganska stora om man ska ha dem med discus (sen får de verkligen inte terrorisera mina Fjärilar heller!)

Här har du ett svar angående Ap som du förmodligen inte gillar

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58833
#31 - 4 september 2008 10:08
Hur mycket kostar de att köpa in så mycket "gräsmatta" sme_h? :)
#32 - 4 september 2008 10:21
c90368 skrev:
Här har du ett svar angående Ap som du förmodligen inte gillar

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58833

Usch då :(

Köpte blyxa i annons här på zoopet. Finns 2st säljare på dessa.
De större i mitten kostade 240:- och samma gäller de i lite sämre skick till höger. Dåliga skicket och låga antalet på de till höger blev efter att de legat flytande i balja en vecka när jag köpte nytt akvarium. De har inte återhämtat sig ännu men var i utställningsskick innan flytten. De kan kräva lite CO2 för att bli fina men jag är inte säker.
#33 - 4 september 2008 12:52
Moahaha!
Gick lös och köpte 10 VF Fjärilsciklider nyss. Tror mina odlade får lämna plats tyvärr då de är mkt större. Vill inte riskera terror även om akvariumet är stort
#34 - 4 september 2008 12:57
sme_h skrev:
Moahaha!

Gick lös och köpte 10 VF Fjärilsciklider nyss. Tror mina odlade får lämna plats tyvärr då de är mkt större. Vill inte riskera terror även om akvariumet är stort

Tror dig inte förrän du presenterar dom på bild;)
#35 - 4 september 2008 12:59
Det kommer ;)
#36 - 4 september 2008 20:07
Nu finns bilder på en discus och en fjäril. Fjärilen är blek i verkligheten men discusen blev inte rättvist avbildad.
#37 - 12 september 2008 17:26
Nu är det planterat äntligen! Roten måste sjunka innan jag kan försöka få till det helt som jag vill. Utöver detta är det bara vänta på att gräsmattan tar sig ytterligare.
#38 - 12 september 2008 17:37
Tjusigt!
#39 - 12 september 2008 20:23
grymt snyggt! är riktigt avis då detta är ett drömprojekt för mig! kul med fjärilarna. hoppas det kommer bilder när de färgat ut mer..:)
#40 - 12 september 2008 20:41
smurfmats skrev:
grymt snyggt!

Tack!

smurfmats skrev:
hoppas det kommer bilder när de färgat ut mer..:)

Ordnat ;)
#41 - 12 september 2008 20:46
sme_h skrev:
Tack!

Ordnat ;)

wooooow! vilka färger! den blå färgen är ju nästan magisk! :)

vad låg vf fjärilar på i pris?
#42 - 13 september 2008 05:34
Tror du mig om jag säger 600:- för 10?
#43 - 13 september 2008 08:23
nej verkligen inte! :) det var då ett j-kla bra pris måste jag säga!!!

inga lektendenser än?
#44 - 13 september 2008 08:53
smurfmats skrev:
nej verkligen inte! :) det var då ett j-kla bra pris måste jag säga!!!

inga lektendenser än?

Hanen på bilden och en hona har hittat en plats men jag vet inte om det blir nåt närmaste tiden. Som du ser på bilden har jag matat upp dem lite :)
#45 - 13 september 2008 10:01
ja de såg jättefina och mätta ut! :)

vad kör du på för foder för att få dem i "the mood" :)

jag kör på svarta mygg, cyklops och vanlig flingfoder... funderar på att gå ut o håva in lite levande djur snart...
#46 - 13 september 2008 10:07
Matar med dafnier, artemia, räkmix, vita mygglarver och ganska små mysis. Dafnier har perfekt storlek. Artemia äter de nu men inte förra veckan. De större äter även det övriga. Har cyklops men undviker då det är för smått. Jag smälter och sprider maten och då hamnar allt som är för smått bara i filtret.
#47 - 16 september 2008 16:06
Upptäckte för ett par dagar sedan att några fjärilar fått svamp. Nystartat kar som jag försöker göda mina diskusar i gav väl en nitritpeak eller nåt. Ajaj :) Jag är tyvärr van vid mitt gamla 720L som varit igång i över ett år. Tror det klarade av belastningen lite bättre.

I förrgår var det iaf värre och ännu sämre igår.

Tillsatte 3dl salt, höjde temperaturen och tillsatte en flaska nitrivec i samband med ett vattenbyte och nu är det redan på väg att bli friska verkar det som. Bara nån minituss kvar på 3 av fjärilarna så de får väl betraktas som lyckat till slut (peppar peppar). Man kan ju alltid lära av misstagen. Får se hur otocinclus tål salt och 29 grader nu bara...
#48 - 16 september 2008 18:32
Fina Diskusar och väldigt fint SA balja:)
#49 - 27 september 2008 13:12
Nu har jag äntligen fått till det lite mer som jag vill ha det (förrutom att roten flyter då). Har fått i nya växter med lite färg samt fått proportionerna att stämma lite bättre. Skulle gärna ha ännu tätare gräsmatta så det får jag vänta på... Hade jag varit mindre snål hade jag kunnat köpa tillräckligt från början.

Liten uppdatering i övrigt:
Några Fjärilar har haft svamp i 2 veckor utan att bli minsta sega eller sjukliga av det. Hoppas de kan repa sig för det verkar bli mindre och mindre iaf men det går lååångsamt. Liten skillnad här från odlade fjärilar som jag gissar skulle ha hunnit dö innan man ens sett att de hade svamp. De ha f.ö. börjat visa lite lektendenser vilket ju är kul :)
#50 - 12 oktober 2008 19:53
Nu finns rom av minst ett fjärilsciklidpar! Kan inte se eftersom de är bakom/snett unde roten men de är mörka och skitarga och turas om att vakta. Tjejen är i spanien med kameran men kan försöka knäppa med telefonen om jag får läge.

Nu när jag har VF bör man kunna lösa gåtan med fjärilars dåliga vård. Man har ju undrat om det är omgivning och vattenvärden som gör att de inte vårdar eller om instinkten har försvunnit hos odlade fjärilar. Riktigt, riktigt spännande nu... 20 gången gillt! :)
#51 - 13 oktober 2008 09:24
sme_h skrev:

Riktigt, riktigt spännande nu... 20 gången gillt! :)

Roligt!

Glöm nu inte att berätta hur det går:p
#52 - 13 oktober 2008 09:28
kul med lek! mindre kul för oss att kameran är borta för dig! ;)
#53 - 16 oktober 2008 21:00
Går inte att se något men det största paret vakar intensivt bakom roten. 4 dagar har gått så det bör innebära larver. Imorgon får vi se om växtrensningen och vattenbyte stör dem märkbart eller inte. Vanligen brukar ciklidlek sluta med frisimmande yngel när rom väl har kläckts.

Det andra paret är det lite svårare att säga nåt om. Antingen vakar de över reviret eller så har det något i närheten av ytan. Ev på den flytande roten. Detta kan bli problem vid vattenbyte men jag får strunta i detta par så länge.

La in en bild på honan från största paret som precis skulle jaga bort några inkräktare. Hanen är den på tidigare bild.
#54 - 13 december 2008 22:11
En liten uppdatering...
Discus växer, VF Fjärilarna vårdar inte vilket bevisar att det inte behöver vara exemplaren hos odlade det är fel på utan lika gärna kan det vara vattenvärden etc.

A.Borellii går med yngel titt som tätt. Första kullarna har bara klarat sig några dagar. Trots stort akvarium verkar hanen inte bidra med speciellt mycket skydd. Kanske fokuserar bättre på uppgiften om man inte har flera honor som tar upp hans tid :)

Senaste bild på Akvariumet samt en film med lite action på min zoonen-sida
#55 - 13 december 2008 23:48
Tråkigt att inte VF fjärilarna heller sköter yngelvården. Hade varit riktigt sugen på VF annars.
#56 - 14 december 2008 09:46
Absolut... Skulle eg dra igång en tråd för att diskutera detta. Min hypotes är att aveln inte hinner förstöra arten på 10-50 generationer utan att vissa fiskarter helt enkelt reagerar på olika miljöer såsom andra fiskar, vattentemperatur, pH, kH, olika humusämnen i vattnet etc. Har också hört från en del att deras ägg inte kan kläckas i annat än jättemjukt vatten och jag har kH på 7-8. Kan ju vara det också så jag tycker du ska testa och se.

Hade också F1 scalarer tidigare som inte vårdade speciellt bra även om det blev en del frisimmande ungar. Där var individerna väldigt olika och många konstelationer var omaka och bråkade mest. Inte heller där kan man ju beskylla kommersiell avel.

Måste säga att VF Fjärilarna är riktigt schyssta iaf. Snyggare färger än jag nånsin sett hos odlade och samtidigt bra tåliga.
#57 - 14 december 2008 10:14
sme_h skrev:
Har också hört från en del att deras ägg inte kan kläckas i annat än jättemjukt vatten och jag har kH på 7-8. Kan ju vara det också så jag tycker du ska testa och se.

Här har du lite läsning om fjärilar..

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57254
#58 - 14 december 2008 13:44
c90368 skrev:
Här har du lite läsning om fjärilar..

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57254

woow, bra läsning måste jag säga. varför har jag missat denna tråd? :)
#59 - 14 december 2008 16:03
hmm... Inte helt med på poängen. Kanske lite trött i skallen idag och tråden var ju intressant men hur kopplar jag det till deras dåliga yngelvård? Kan de kanske välja torvplatsen pga vattenvärdena där eller nåt?
#60 - 14 december 2008 17:35
sme_h skrev:
hmm... Inte helt med på poängen. Kanske lite trött i skallen idag och tråden var ju intressant men hur kopplar jag det till deras dåliga yngelvård? Kan de kanske välja torvplatsen pga vattenvärdena där eller nåt?

Inte lätt med fjärilar...

Mer info

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59486&highlight=fj%E4ril
#61 - 15 december 2008 14:18
snyggt kar!!!
#62 - 15 december 2008 14:43
Hade du svårigheter i att hitta dina VF Fjärilar?
#63 - 15 december 2008 20:51
Tack TheRoblin

Sultanen... Jag fick höra mig för och på flera ställen tar de beställningar.. Tydligen var det dock säsong i höstas och precis när jag letade så skulle de få in på Akvarielagret i bromma (10min från mitt jobb). 60kr/styck :)

Kommer inte ihåg vad kedjan heter (stor) men de har lila skylt. Där hade någon beställt VF och fått. Kanske någon kan komma på vad de heter?
#64 - 15 december 2008 21:01
Djurkompaniet var det visst. Sedan har Imazo VF Fjärilar på sin lista till och från. (Imazo är en leverantör som säljer till lokala butiker)
#65 - 16 december 2008 22:21
Passade på att fixa natt/mån-belysning till akvariumet i dagarna. Köpte en ljusslinga för nån liten julgran med 40st 60mW-LED Tejpade sen slingan i rampen. Låter inte mycket till 1125L men nattbelysningen är helt perfekt. Är det mörkt i rummet lyser det mycket svagt men vackert. Har man bara TV på så ser det mörkt ut i akvariumet. Perfekt om man vill slippa krångel med nattlampor vid yngel. Kanske bättre också om man vill slippa skrämma och stressa fiskarna när ljuset går direkt från max till noll.
#66 - 14 februari 2009 23:40
sme_h skrev:
Passade på att fixa natt/mån-belysning till akvariumet i dagarna. Köpte en ljusslinga för nån liten julgran med 40st 60mW-LED Tejpade sen slingan i rampen. Låter inte mycket till 1125L men nattbelysningen är helt perfekt. Är det mörkt i rummet lyser det mycket svagt men vackert. Har man bara TV på så ser det mörkt ut i akvariumet. Perfekt om man vill slippa krångel med nattlampor vid yngel. Kanske bättre också om man vill slippa skrämma och stressa fiskarna när ljuset går direkt från max till noll.

Detta skriver du veckan för jul och vi har inte fått se det på bild ännu;)
#67 - 20 februari 2009 20:49
Har börjat nytt jobb så jag har undvikit detta forum ett tag. Tar för mycket tid när man väl fått några inlägg här och där att följa upp :)

Det som hänt med akvariumet sedan sist är att en discus är borta! Ruttnar nog nånstans. Märkligt att en så stor fisk bara försvinner.

VF Fjärilarna dog av svamp när jag sänkte temperaturen till 25C. Tidigare när jag hade 25C fick de också svamp men då höjde jag och de blev friska. Nåt att tänka på om ni har fjärilar. Varmt ska de ha alltså.

3 fd borellii-yngel överlevde till vuxen storlek. Däremot är Hanen borta så jag får skaffa en ny om jag vill ha fler (vilket jag vill). Ganska anmärkningsvärt med 40 tetror och discus att en 3cm-hona kan försvara och dra upp yngel. Detta var lite mitt mål med ett stort akvarium.

Mina Kurvciklider vallar ett 100-tal yngel mitt i djungeln till höger i akvariumet. Där får de vara ifred men vi får se om de blir alltför äventyrliga eller om de kan ryka av matbrist eller dyl. Föräldrarna vaktar skitbra och turas om. Riktigt snygga och agressiva (fick borellii-hanen erfara).

Roten vil inte sjunka men tillräckligt för att kunna spärras mot täckglaset och hållas nere.

Ska lägga upp lite nya bilder asap men det är svårt att nå in med blixt och fokus på ynglen i djungeln. Månljuset skickar jag upp när det släcks ikväll.
#68 - 20 februari 2009 20:51
En sak till:

Skaffade 11 Rödmunnar på rea för några veckor sedan. Gillar dem men jag vågade inte skaffa fler pga deras förmodade yngel-aptit
#69 - 20 februari 2009 22:00
Gott:d

Det lönar sig att tjata lite!

Det är ju dessa, vad händer sen, rapporter vi längtar efter. Att det sedan inte alltid går som planerat är ju något vi alla kan lära av.

Hoppas att dina fjärilar klara sina yngel inne i buskarna!
#70 - 21 februari 2009 06:21
Sultanen skrev:
Hade du svårigheter i att hitta dina VF Fjärilar?

Har för mig att Åled hade hemma i höstas.
#71 - 21 februari 2009 08:01
Åleds har vf fjärilar hemma nu oxå ;)
I allafall hade dom det i förrgår när jag var där !
#72 - 21 februari 2009 08:42
Okey:)
Ingen som vet om Imazo brukar ha det på sin lista? Lokala akvariehandlaren jag brukar handla av köper sin fisk därifrån.
#73 - 21 februari 2009 10:28
sme_h skrev:
Djurkompaniet var det visst. Sedan har Imazo VF Fjärilar på sin lista till och från. (Imazo är en leverantör som säljer till lokala butiker)

Till dig Sultanen :)

Jo jag frågade en kille på Zoonen som fick sina därifrån.
Bilagor:
#74 - 21 februari 2009 22:20
sme_h skrev:
Till dig Sultanen :)

Jo jag frågade en kille på Zoonen som fick sina därifrån.

Ahaa, och förlåt på samma gång=) Skulle tro att det finns risk att det blir VF Fjärilar igen :D

Annons