112l SA- akvarium

#1 - 28 augusti 2008 22:11
Efter mycket velande fram och tillbaka när det gäller "vad ska jag ha för biotop" så började det med att jag ville ha ett asiatiskt akvarium.
men sen när jag väl började inreda det, och när allt var klart, så nej, det blir inte alls något asien här inte.

Utan det kommer bli ett SA kar istället!

Kommer snart lägga upp bilder, väntar på att mitt goldmedlemsskap ska börja, så jag kan lägga in bilder! :)

tips dock på vad för fiskar ska jag välja? :)
#2 - 28 augusti 2008 22:16
Är du säker på att det är en biotop du vill ha då:)?
Annars är det lite lättare i början att köpa de fiskar man gillar och det finns plats för, istället för att bara inrikta sig på tex SA eller Asien.
#3 - 28 augusti 2008 22:18
ansjo skrev:
Är du säker på att det är en biotop du vill ha då:)?

Annars är det lite lättare i början att köpa de fiskar man gillar och det finns plats för, istället för att bara inrikta sig på tex SA eller Asien.

nja början var en asienbiotop jag skulle satsa på, nu blir det väl ingen biotop på det sättet :) utan nu ska det bli bra helt enkelt :)
#4 - 28 augusti 2008 22:22
Då kan du börja fundera på om det är någon sorts dvärgciklider du är ute efter, eller kanske gurami?
När jag kör igång ett nytt kar som jag inte vet vad som ska i det, brukar jag börja med en sorts fisk som jag vill ha, för att sedan arbeta mig från denna. Vattenvärden, växter, storlek mm och kommer man så långt brukar det lösa sig mer eller mindre av sig själv.
Fördelan man har med tex Zoopet är att man kan bolla idéer med andra, så man slipper göra allt för stora misstag själv, men å andra sidan kan det vara nyttigt att gå på en och annan mina ibland;).
#5 - 28 augusti 2008 22:25
ansjo skrev:
Då kan du börja fundera på om det är någon sorts dvärgciklider du är ute efter, eller kanske gurami?

När jag kör igång ett nytt kar som jag inte vet vad som ska i det, brukar jag börja med en sorts fisk som jag vill ha, för att sedan arbeta mig från denna. Vattenvärden, växter, storlek mm och kommer man så långt brukar det lösa sig mer eller mindre av sig själv.

Fördelan man har med tex Zoopet är att man kan bolla idéer med andra, så man slipper göra allt för stora misstag själv, men å andra sidan kan det vara nyttigt att gå på en och annan mina ibland;).

hade jag kört på asien hade jag nog satsat på gurami..Men nu asså jag tycker dock ciklider har blivit allt mer vanligt, men vist finns det fiskar man typ avgudar :D

Blir iaf tripp till affären på söndag så får vi se, ska väl dock bara börja med mina pandas om dom hunnit komma hem. Annars blir det väl en fisk som är en tålig uppstartningsfiks:)
#6 - 28 augusti 2008 22:31
Då skulle jag väntat med Panda om det är uppstartsfisk du är ute efter, jag tycker nämligen de kan vara lite känsligare än andra Corys. Jag har pratat om dessa med ett flertal akvarister, men har nog fått både medhåll och mothugg ang. detta men som sagt, ett litet varningens lillfinger.
En fisk som jag alltid gillat är Palettciklider, och då inte den vanliga sorten. P. taeniatus "Kienke" http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&rlz=1T4SUNA_svSE218SE218&q=P.+taeniatus+%22Kienke%22&btnG=S%C3%B6k+bilder är nog den som ligger mig varmast om hjärtat, och dessa var väldigt snälla hos mig och gick med ungfödare utan att röra ett yngel.
#7 - 28 augusti 2008 22:34
ansjo skrev:
Då skulle jag väntat med Panda om det är uppstartsfisk du är ute efter, jag tycker nämligen de kan vara lite känsligare än andra Corys. Jag har pratat om dessa med ett flertal akvarister, men har nog fått både medhåll och mothugg ang. detta men som sagt, ett litet varningens lillfinger.

En fisk som jag alltid gillat är Palettciklider, och då inte den vanliga sorten. P. taeniatus "Kienke" http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&rlz=1T4SUNA_svSE218SE218&q=P.+taeniatus+%22Kienke%22&btnG=S%C3%B6k+bilder är nog den som ligger mig varmast om hjärtat, och dessa var väldigt snälla hos mig och gick med ungfödare utan att röra ett yngel.

tror dock inte heller det är en sån bra uppstartsfisk, men dom är beställda, han vist edock inte när han skulle få hem dom, men ja dom är fina!
Men har bara fått för mig att de ciklider vill bara ha stenar, eller jag kanske bara är ute å cyklar :D finns lixom inte bara 3 varrianter på ciklider, finns ju oändligt många :)
#8 - 28 augusti 2008 22:39
En del SA-ciklider vill ha stenar att leka på eller gräva under, men i de flesta fall funkar det lika bra med en snygg rot, och detta gäller även för paletterna.
Det är det som är kruxet, fanns det bara tre sorter skulle det inte vara så förbenat svårt att välja;)!
Jag har hittat en sort ciklid som jag blev väldigt förtjust i när jag var på Åleds akvarium i går, och det är en bra aspirant till att få flytta hem till mig: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://213.180.95.58/artregister/artbild/d_maculatus05-lekbetende-johan_lindgren.jpg&imgrefurl=http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp%3FID%3D381&h=375&w=500&sz=67&hl=sv&start=2&um=1&usg=__KKQ899HSGQhX5k67vhK9DoNwy0E=&tbnid=QKMhEFqU3tXk8M:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3DDicrossus%2Bmaculatus%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4SUNA_svSE218SE218%26sa%3DN
#9 - 28 augusti 2008 22:44
ansjo skrev:
En del SA-ciklider vill ha stenar att leka på eller gräva under, men i de flesta fall funkar det lika bra med en snygg rot, och detta gäller även för paletterna.

Det är det som är kruxet, fanns det bara tre sorter skulle det inte vara så förbenat svårt att välja;)!

Jag har hittat en sort ciklid som jag blev väldigt förtjust i när jag var på Åleds akvarium i går, och det är en bra aspirant till att få flytta hem till mig: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://213.180.95.58/artregister/artbild/d_maculatus05-lekbetende-johan_lindgren.jpg&imgrefurl=http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp%3FID%3D381&h=375&w=500&sz=67&hl=sv&start=2&um=1&usg=__KKQ899HSGQhX5k67vhK9DoNwy0E=&tbnid=QKMhEFqU3tXk8M:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3DDicrossus%2Bmaculatus%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4SUNA_svSE218SE218%26sa%3DN

Ja den var fin :) blir väl någon sorts ciklid, ska iaf lägga upp bilder på hur jag inrett det, senfår man väl se om man får någon respons på om man gör ett bra val att ha ciklider, eller va ska man annars ha? Vill inte ha sällskapsfiskar .. :P
#10 - 29 augusti 2008 06:21
Vilka är inte sällskapsfiskar:p;)?
#11 - 29 augusti 2008 08:12
ansjo skrev:
Vilka är inte sällskapsfiskar:p;)?

alla är väldet, men tänkte lite mer på domvanligaste.. platys, guppies, och såna :P
#12 - 29 augusti 2008 16:36
Nu så:)

Nu kan jag äntligen lägga upp bilder :)

Bild nr1 -påfyllning av sand och vatten. Använder här rådasand 0.8 - 1.2 mm

Bild nr2 -har börjat att slänga ner ena roten, samt några växter!
roten tyngs för tillfället ner av en tallrik ;)

Bild nr3 -annan vinkel av det :)

Bild nr4 -har fått ner en till växt (högrahörnet samt stenar)

Bild nr5 -slutresultatet hittils

Bild nr6 -bättre uppsikt, ska till mer, men vet ej vad jag ska ha här i?

Tipsa gärna :)
#13 - 29 augusti 2008 16:59
Ser kanon ut:)!
#14 - 29 augusti 2008 18:24
ansjo skrev:
Ser kanon ut:)!

hihi tack ska du ha :)
vet ju som sagt inte vad jag vill ha nu :O
ska till affären imorn... =)
#15 - 29 augusti 2008 18:27
Ah, det blir lite som julafton då;)? Ta med din sponsor bara och handla tills han börjar grymta att det börjar bli dyrt nu....:D!
#16 - 29 augusti 2008 18:38
ansjo skrev:
Ah, det blir lite som julafton då;)? Ta med din sponsor bara och handla tills han börjar grymta att det börjar bli dyrt nu....:D!

hehe jaaah :)
hehe snarare jag som får betala, pappa läggerbara på mer i min korg ;)
han e lixom men köp det, köpt det :D ta den, ta några sånna...
han ville ju jag skulle köpa ett till akvarie häromdan för bara "3000 kr" :D
men får se vad de bli. ska iaf besätlla två olika L malar tror jag :)
#17 - 30 augusti 2008 19:26
Hur gick det med inköpen;)?
#18 - 30 augusti 2008 19:31
ansjo skrev:
Hur gick det med inköpen;)?

när jag väl åkte dit så var ju inte Shappe där... =( (han som har hand om fiskavdelningen) skulle ju beställa L malar, samt några växter. Frågade tjejen som jobbade om en tålig uppstartsfisk, hon kunde inget, och det blev 10st glödbandstetror, vet inte om jag gjorde rätt som tog dom, eftersom det är bättre att bara börja med 3-4 st, och sedan hade jag kunnat flytta dom eftersom jag vill ha karet som ett SA kar.

Frågan är; är glödbandstetror en SA fisk?

köpte några fler stenar, för att hålla min rot nere, så jag kunde ta bort tallriken ^^
#19 - 30 augusti 2008 19:35
Jepp, glödbandstetran är en SA-tetra:).
Den är även ganska tålig och inte alls fel att använda som startfisk, om det nu var i det nya karet du skulle stoppa dem i.
Är det verkligen snyggare med några stenar än en mattallrik från IKEA:p?
#20 - 30 augusti 2008 20:22
ansjo skrev:
Jepp, glödbandstetran är en SA-tetra:).

Den är även ganska tålig och inte alls fel att använda som startfisk, om det nu var i det nya karet du skulle stoppa dem i.

Är det verkligen snyggare med några stenar än en mattallrik från IKEA:p?

Hehe jaah :) okay, tycktes inte hitta den när jag läst igenom arbetsbeskrivningarna, men kanske bara lyckats missat just den ^^
precis dom har flyttat in i det nya karet, men deras "glöd" syns inte ännu, kansek är de fortfarande stressade efter flytten, då de lös som in i hlvete på affären.

Nää kanske inte ^^ kanske ska inreda ett kar just med saker från ikea ;P får 15% på allt där, så det är väl inte fel hihi
#21 - 30 augusti 2008 20:25
Skinnsoffan Gustav har jag sett en del ha i sina kar, kanske det vore en idé;)?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=437
Bilagor:
#22 - 30 augusti 2008 20:32
ansjo skrev:
Skinnsoffan Gustav har jag sett en del ha i sina kar, kanske det vore en idé;)?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=437

hehe jaa varför inte.. eller en miniatyr på BILLY? ;)
varför skicka du mig länken på glödband? :D
#23 - 30 augusti 2008 20:40
Var det inte den du inte hittade då;)?
Ska du ha bokhyllan utmed kortväggen, eller jag menar sidoglaset? Annars kan du alltid skruva ihop den på trädroten Sune som är en annan poppis akvariegrunka.

Vad har du tänkt mer för fisk i karet, ska dina ev. lyxiga L-malar i där med?
#24 - 30 augusti 2008 20:42
ansjo skrev:
Var det inte den du inte hittade då;)?

Ska du ha bokhyllan utmed kortväggen, eller jag menar sidoglaset? Annars kan du alltid skruva ihop den på trädroten Sune som är en annan poppis akvariegrunka.

Vad har du tänkt mer för fisk i karet, ska dina ev. lyxiga L-malar i där med?

Nej den hitta jag ju :) hihi har ju läst på ;)
Det jag skrev var väl att dom inte ser så glödiga ut just nu som dom gjorde i affären, beror väl på stressen. Dom kanske inte är lugna ännu :)

Hehe sune ja ;P vi kanske ska göra något projekt tillsammans? ;P
jag vet inte.. :) iaf hittat fyra Lmalar jag vill ha, läs under malar :D
sen så vetjag inte, några ciklider blir det väl :) vet dock inte ännu, iaf inga scalarer :D så långt har jag kommit hihi
#26 - 30 augusti 2008 20:56
ansjo skrev:

hmm jaa den var inte helt fel :)
försöker dock hitta ett billigt större akvarie :)
#27 - 30 augusti 2008 20:57
Hela världen är full av dem, men du bor på fel sida Sverige;).
Har du kollat Blocket?
#28 - 31 augusti 2008 13:05
ansjo skrev:
Hela världen är full av dem, men du bor på fel sida Sverige;).

Har du kollat Blocket?

Jo självklart har jag gjort det, =) men hittar aldrig nått bra, men du kan ju få säga till om du hittar något bra för en lämplig summa ;) helst med möbel :)
#29 - 31 augusti 2008 14:33
Jepp, jag ska hålla ögonen öppna:).
#30 - 31 augusti 2008 16:41
ansjo skrev:
Jepp, jag ska hålla ögonen öppna:).

hihi va snällt:) sökt större nu, får välse om något faller mig i smaken:)
#31 - 31 augusti 2008 20:33
Det där blir nog kanonfint! Åh, nu vill jag ju starta mitt SA-kar :(
#32 - 31 augusti 2008 20:38
Johanski skrev:
Det där blir nog kanonfint! Åh, nu vill jag ju starta mitt SA-kar :(

Ja det hoppas jag med :) långt kvar än så länge, men jag är nöjd.. fått i lite mer saker i karet, så ska slänga upp lite nya bilder imorn :)
Det får du allt göra snart..:) lika nyfiken på ditt projekt :D
#33 - 1 september 2008 13:03
Uppadetring :)

Nu har karet stått igång i snart 1 vecka. Och jag är redan nöjd mer hur det ser ut.
Kommer dock komma i mer växter. Ska beställa några nu när jag ska till affären. Blev inget idag men får ta det när jag ska dit. Blir troligtvis imorn.
Har tio glödbandstetror i karet. Och jag är förvånad. Dom leker.
Vet dock inte hur det kommer gå, hur det slutar, eller hur jag ska gå till väga. Hoppas väl på lyckat resultat. Men går det inte första gången så kommer det väl bli bra tills lut iaf! :)

om jag ser rätt så bilden på mina glödbandstetror är det 3 tjocka honor och en hane?
#34 - 1 september 2008 15:02
Bara växterna får lite fart så kommer det säkert att bli kanon:).
Bilagor:
#35 - 1 september 2008 20:52
ansjo skrev:
Bara växterna får lite fart så kommer det säkert att bli kanon:).

jaa man får väl hoppas på det :) får väl börja göda lite :)
Bilagor:
#36 - 5 september 2008 20:22
uppdatering :)

Lite uppdateringar då.. :)
mina nya firrar har kommit i.
Nu blir det inga mer firrar förens om 2 veckor. Då jag ska ta hem mina pandas :)

Har iaf införskaffat mig ett par fjärilsciklider och en annan art av dvärgciklid.
Vet inte vilken arten är, glömt vad den heter.
Men iaf, några nya bilder kommer nu :)
#37 - 28 september 2008 11:55
Har idag varit och köpt nytt filter till akvariet. Ett UV-filter, samt 5 corydoras panda, och två guldancistrus då jag har fått mycket alger i akvariet. Bilder kommer så fort jag fått i ordning allt :)
#38 - 4 november 2008 20:21
Lite sena uppdateringar, men såhär ser det ut idag! =)
Har 5 corydoras panda
2 guld pleco
10 glödbandstetror
1 par fjärillsciklider
1 par gröna bågfensciklider

frågan är vad man ska göra mer? Några tips eller? =)

(förresten är det någon som vet vad den gröna krusiga växten heter i mitten av karet? Man ser typ bara ett strå sticka upp)
#39 - 4 november 2008 20:43
streezz88 skrev:
Lite sena uppdateringar, men såhär ser det ut idag! =)

Har 5 corydoras panda

2 guld pleco

10 glödbandstetror

1 par fjärillsciklider

1 par gröna bågfensciklider

frågan är vad man ska göra mer? Några tips eller? =)

(förresten är det någon som vet vad den gröna krusiga växten heter i mitten av karet? Man ser typ bara ett strå sticka upp)

Fasiken va stiligt akvarium :D Å vilka stiliga Fjärilsciklider :) Dock blev min fjärilsciklidhanne lite aggressiv och har hittills haft död på 3 honor... Snacka om att han får leva själv han ^^

Ang. växten. Ser ut som en stycken hårgräs. Jag är inte Guldmedlem, så du får klicka på växten där i mitten typ :P

Mvh
Stoffe.B:)
#40 - 4 november 2008 20:49
tack så mkt :)
jag har lyckats fått ett fint par, dom är så harmoniska, tror honan var på tjocken för ett tag sedan, men det blidde inget.

kollar du på rätt nu, den har bara typ 5 blad, fast dom är smala och jätte kringliga :)
men balla!:)
#41 - 4 november 2008 20:56
streezz88 skrev:
tack så mkt :)

jag har lyckats fått ett fint par, dom är så harmoniska, tror honan var på tjocken för ett tag sedan, men det blidde inget.

kollar du på rätt nu, den har bara typ 5 blad, fast dom är smala och jätte kringliga :)

men balla!:)

Det är ju bra att dom är det:) Man kan ju alltid hoppas på att dom ynglar av sig;)

Aha, den framför! Trodde du snacka om den allra längst bak... My fault!
#42 - 4 november 2008 21:00
Hehe jaa, men jag har inga stora förväntnnigar, har inte ens fått yngel på platys eller guppys så tror knappast mina ciklider får yngel. Men dom har levt nu iaf ett tag, så jag är bara glada att inget tyder på sjukdom :)

Jaa hihi jag förstod nästan det, utan det är den jätte smala gröna "grenen" som står rakt upp jag inte vet vad det är för någon :)
#43 - 4 november 2008 21:04
streezz88 skrev:
Hehe jaa, men jag har inga stora förväntnnigar, har inte ens fått yngel på platys eller guppys så tror knappast mina ciklider får yngel. Men dom har levt nu iaf ett tag, så jag är bara glada att inget tyder på sjukdom :)

Jaa hihi jag förstod nästan det, utan det är den jätte smala gröna "grenen" som står rakt upp jag inte vet vad det är för någon :)

Jag har inte heller fått varken guppys eller platys att yngla av sig. Bara palettcikliderna:p Låter bra att dom ser ut att må bra :D

Är det inte sådana som är till höger ? I sådana fall heter den Gälört(limnophila).

Hah ^^ Jag vet att jag sett den förut! Dock hittade jag den inte när jag sökte igenom Zoopet's växtregister :(
#44 - 5 november 2008 18:51
Stoffe.B skrev:
Jag har inte heller fått varken guppys eller platys att yngla av sig. Bara palettcikliderna:p Låter bra att dom ser ut att må bra :D

Är det inte sådana som är till höger ? I sådana fall heter den Gälört(limnophila).

Hah ^^ Jag vet att jag sett den förut! Dock hittade jag den inte när jag sökte igenom Zoopet's växtregister :(

det är inte den, isånafall viste jag det :) ska försöka fixa en bild:)
är det ditt akvarie? Isånafall är det vääldigt fint:)
#45 - 6 november 2008 08:40
streezz88 skrev:
det är inte den, isånafall viste jag det :) ska försöka fixa en bild:)

är det ditt akvarie? Isånafall är det vääldigt fint:)

Hepp[B)] Mja, försök med en bättre bild :) Nepp, inte mitt ^^

Annons