1225liters "nybörjarkar"

#1 - 14 februari 2009 20:59
Jag håller på att återuppta mitt akvarieintresse som legat nere i några år nu. Nu håller jag på att bygga en bänk till mitt akvarium. Kommer ha en sump i bänken. Ska ta lite bilder vartefter det händer saker hade jag tänkt!
#2 - 14 februari 2009 21:02
kul :D vad hade du tänkt ha i akvariumet?
#3 - 14 februari 2009 21:07
Välkommen till forumet, jag gillar öppningen "nybörjarkar 1225liter" :)
vilka mått har du på karet?
ska du bygga sumpen själv med?
är karet borrat eller ska du?
#4 - 14 februari 2009 21:07
Seriöst, 1225 :O! Det här ska bli kul att följa isf ;)
#5 - 14 februari 2009 21:15
Det verkar vara svårare att lägga upp lite bilder här än att smacka ihop en bänk! Nå'n som kan berätta hur man gör???
#6 - 14 februari 2009 21:18
Du måste bli guldmedlem för att kunna lägga upp bilder. (kostar 225 kronor om året, men då får du mycket fler saker också) Annars så kan du lägga upp bilderna på: www.imageshack.us och sedan posta länkarna till bilderna.
#7 - 14 februari 2009 21:20
tinypic.com är också en bra sida man kan lägga upp bilder på =D
#8 - 14 februari 2009 21:23
Det är borrat. 2500x700x700 mm. Jag har beställt sump... men vet inte riktigt hur färdig den kommer vara.
Hade tänkt ha mindre fiskar och en hel del växter i det, men har inte alls bestämt mig än... får se vad det blir!
#9 - 14 februari 2009 21:29
Kanske ett riktigt stort stim av något slag? Det skulle jag tycka vara coolt
:cool:
#10 - 14 februari 2009 21:32
Nu har jag anmält mig som guldmedlem... så det kommer kanske bilder inom några dagar!
#11 - 14 februari 2009 21:50
Karet ska vara klart på måndag... får se om det är det :)
#12 - 14 februari 2009 21:55
Det här skall bli intressant att följa!
Vad blir det för belysningslösning?:)
#13 - 14 februari 2009 22:10
Kommer bygga en passande ramp men lysrör. 8 eller 10 st T8 120 cm med reflektor har jag tänkt mig.
#14 - 14 februari 2009 23:15
micket skrev:
Jag håller på att återuppta mitt akvarieintresse som legat nere i några år nu.

Kan du inte berätta lite vad du hade för kar förut och vilken inriktning du hade?
#15 - 14 februari 2009 23:20
micket skrev:
Kommer bygga en passande ramp men lysrör. 8 eller 10 st T8 120 cm med reflektor har jag tänkt mig.

Låter som en vettig lösning, men kanske är lika bra att satsa på T5 om du ändå bygger nytt, om du känner att du har råd med det, bättre energiförbrukning och verkningsgrad samt att T5 rören avtar mindre i ljusstyrka med tiden jämfört med ett T8 rör. Att de även är mindre i förhållandr till T8 gör att du har plats i rampen för att bygga ut belysningen om framtiden så skulle utvisa att du har behov för det:)
#16 - 15 februari 2009 00:54
micket skrev:

Kör på T5or med måsvingereflektorer det är mycket bättre! :)
#17 - 15 februari 2009 10:20
nice projakt kul att följa.:D
#18 - 15 februari 2009 14:10
Jo jag vet att T5 är bättre, men jag har en massa T8 armaturer redan så min snålhet tillåter mig inte att köpa nya. Får se hur det blir...
#19 - 15 februari 2009 14:24
Och vart var snålheten när du köpte akvariet? ;)
#20 - 15 februari 2009 14:27
Hehehe... det var ju så billigt.. NOT! Men skulle jag bygga rampen med så många T5 skulle det bli mycket dyrare än akvariet.
#21 - 15 februari 2009 14:30
Haha, ok =)
#22 - 15 februari 2009 14:39
c90368 skrev:
Kan du inte berätta lite vad du hade för kar förut och vilken inriktning du hade?

Jag har haft en massa sällskapsakvarium sen jag var liten, inget avancerat. Började en gång i tiden med ett 100 liters med dom vanliga firrarna.

Sen skaffade jag mig ett ENORMT 200 liters ;) när jag var 12-13 bast. Det hade jag i massa år med paroonhajar, pacu och oscar, dock ej samtidigt.

Hade ett 300 liters 8-kantigt sen.

Var tvungen att lägga ner när vi flyttade ut till en liten sommarstuga där det inte fanns plats för något akvarium. Men nu har vi byggt nytt hus och det är dags igen. I väntan på det stora karet så har jag dragit igång ett 100-liters med växter och ett 200-liters med lite småfirrar!

Jag blev lite sugen på en rocka och en arowana idag... hmmm inte småfirrar precis...
admin
Christian Alfredsson
#23 - 15 februari 2009 15:10
Det är jättebra att du vet vad du vill ha innan du inreder det. Rockan tex gillar väl finkorning sand.
#24 - 15 februari 2009 16:44
admin skrev:
Det är jättebra att du vet vad du vill ha innan du inreder det. Rockan tex gillar väl finkorning sand.

Ja precis, men jag har lite tid på mig att ta beslutet. Jag ska ha finkornig sand i vilket fall som helst.
#25 - 15 februari 2009 16:48
Finkornig sand är väl alltid bäst. Det finns väl, så vitt jag vet, inga fiskar som "ogillar" den fina sanden. Men däremot många fiskar som KRÄVER finkornig sand.

Typ mina fengäddor sväljer säkert ett par kg sand om dagen ;)
#26 - 15 februari 2009 22:08
Ja fengaddor gillar jag. Har haft en för länge sen. Tyvär lyckades den hoppa ut genom det lilla hålet i tackglaset och hamnade i fruktskålen. Min tjej hittade den när hon skulle tä en banan. Tror du hon vrålade duktigt. Den dog tyvärr, hade legat för länge bland frukterna :(
#27 - 28 februari 2009 10:17
Snart kommer det lite uppdateringar... Jag undrar om det finns någon som vet nån bra sida men olika inredningsbilder på lite större kar?
#28 - 28 februari 2009 12:42
micket skrev:

Jag blev lite sugen på en rocka och en arowana idag... hmmm inte småfirrar precis...

Rockor är fantastiska fiskar. En varning dock, de är väldigt personliga och intelligenta och har en tendens och charma ihjäl sina ägare. ;)

Jag har tre rockor, alla är reticulata. Lykke, Shiro och Kuro. Två honor och en hane. Fiskar med så mycket personlighet och bus får man leta efter, man ser dem som "fristående" husdjur och inte som vanliga fiskar.
#29 - 28 februari 2009 22:47
Bygget är igång!

Lite bilder på bänk och balja!
#30 - 28 februari 2009 23:02
Håller på att bygga lysramp nu... har köpt T5 armaturer med reflektorer. Får se om det räcker eller om jag ska köpa en till.
Bilagor:
#31 - 28 februari 2009 23:20
fan vad snyggt det är med helglas-akvarier...
#32 - 28 februari 2009 23:29
Big_Sal skrev:
fan vad snyggt det är med helglas-akvarier...

I second that men jag fattar inte riktigt bokstaveringen på väggen... [:o];)
#33 - 1 mars 2009 00:40
1225 liter är ju grymt mycket. Jag skulle aldrig våga ha det, tänk kostnaderna ifall det skulle gå i sönder. Jag tror du säkert tänkt på detta men jag ser inte att du nämnt det någonstans men med tanke på att det där akvariet antagligen kommer väga runt ett och ett halvt ton, om inte mer så undrar jag bara utav nyfikenhet. Hur ser grunden till ditt hus ut? Och kommer verkligen den där träbänken klara av den massiva vikten? Och ska katten vara kvar i akvariet?
#34 - 1 mars 2009 05:48
MAdden skrev:
1225 liter är ju grymt mycket. Jag skulle aldrig våga ha det, tänk kostnaderna ifall det skulle gå i sönder. Jag tror du säkert tänkt på detta men jag ser inte att du nämnt det någonstans men med tanke på att det där akvariet antagligen kommer väga runt ett och ett halvt ton, om inte mer så undrar jag bara utav nyfikenhet. Hur ser grunden till ditt hus ut? Och kommer verkligen den där träbänken klara av den massiva vikten? Och ska katten vara kvar i akvariet?

haha pessimist?
#35 - 1 mars 2009 10:59
Jag har torpargrund. Har satt två stämp mellan grundbalkarna så spännvidden på golvbjälkarna är endast 1000mm. Det borde palla 10-12 ton tycker jag :) Varje "ben" i bänken får ju en last på ca 285kg (jag räknar med 2000kg på karet och att det kommer ett ben till i mitten) och det klarar den garanterat. Jag har inte kalkylerat ett dugg på vad det skulle inebära om karet skulle pajja, det får ju bara inte hända. Men en centimeter vatten på hela undervåningen skulle det bli :( då är det bara att hämta motorsågen och såga upp ett par riktigt stora hål i golvet... men jag hoppas jag slipper det!
Bilagor:
#36 - 1 mars 2009 11:01
NIC skrev:
I second that men jag fattar inte riktigt bokstaveringen på väggen... [:o];)

Bokstäverna är borta nu... det var min kära flickvän som hade dekorerat väggen med bokstäver innan akvariet kom. Jag tycker det blev lite bättre med "min" dekoration!!! ;)
#37 - 1 mars 2009 15:45
Jag håller med!:p
#38 - 2 mars 2009 18:56
Testar grejerna.

Har provfyllt, fixat avlopp och börjat med rampen. Allt funkar bra, men jag ska nog skaffa en pump till. Ska dra fram vatten också, men än så länge får jag fylla med slang! Skönt att slippa oroa sig för att överfylla karet... har gjort det flera ggr, är så djävla tankspridd!
#39 - 2 mars 2009 19:51
det där ser väl bra ut!!
#40 - 2 mars 2009 23:14
kan du förklara hur du tänker med sumpen.har sett iden förut men inte fattat varför och hur. sett sumpar till salt kar men inte till söt kar .kanske låter lite novis nu. man måste fråga för att veta.[:o]
#41 - 3 mars 2009 00:20
Fyll det med massa rötter och växter. sen i med några altum. apistogrammor. Sen några 100-tetror.

Ja, varför inte?
#42 - 3 mars 2009 13:49
Jag är ju nybörjare jag med. Iallafall när det gäller sump! Jag sa till akvariebyggarn att slänga ihop en sump som skulle passa bra till mitt kar. Då fick jag den där :) Jag kommer ha filtermattor i det första facket och kanske även dela av pumpfacket med en finare filtermatta.
#43 - 3 mars 2009 13:59
Spännande projekt!

Tunn och fin ljusramp, vad är det för sort?
#44 - 3 mars 2009 20:45
ParSve skrev:
Spännande projekt!

Tunn och fin ljusramp, vad är det för sort?

Hemmabyggd. Är nu lite bredare för att gå ner över ytan. Man blir lite bländad annars. Har beställt 4 rör till nu...
#45 - 3 mars 2009 21:09
Lite bilder

Har varit ute i trädgården och letat sten... ska bygga ett sten & rotberg i ena hörnan. Lagt grunden till mästerverket idag ;) Fan vad kul det är att fixa med allt... man blir ju som en unge igen hehehe
#46 - 3 mars 2009 21:24
Bumpar min fråga.

Fyll det med massa rötter och växter. sen i med några altum. apistogrammor. Sen några 100-tetror.

Ja, varför inte?
#47 - 3 mars 2009 21:25
Grymt snyggt bygge.
Jag skulle nog passa på att smacka dit en aquaterra bakgrund som kan dölja genomborrningen till sumpen.
Vad blir det för växter?
Stora och fina eller klungor av finbladiga?

Jag har testat med sump i ett 900l och jag kör kaldnes k3 filtermedia i ett av mina fack o filterkuber i det andra.
Borrningslådan innehåller i mitt fall förfiltret och det är det ända jag behöver rengöra(filtervadd).
#48 - 3 mars 2009 21:59
Snyggt! Det ser ut som om du har roligt :D
#49 - 4 mars 2009 16:18
Grymt snyggt bygge.

Jag skulle nog passa på att smacka dit en aquaterra bakgrund som kan dölja genomborrningen till sumpen.

Vad blir det för växter?

Stora och fina eller klungor av finbladiga?

Jag har testat med sump i ett 900l och jag kör kaldnes k3 filtermedia i ett av mina fack o filterkuber i det andra.

Borrningslådan innehåller i mitt fall förfiltret och det är det ända jag behöver rengöra(filtervadd).

Ok, menar du att du har filtervadd uppe i avrinningslådan i akvariumet? Kanske man skulle prova. Ja jag funderar på nå't smart sätt att dölja boxen. Kanske blir en bergbakgrund. Ska ha lite blandat med växter, tycker att det är snyggt med låga växter som täcker botten. Nån som har nå't tips?
#50 - 4 mars 2009 16:26
Sagittaria subulata blir 1,5 dm höga, växer som ogräs hos mig. Kanske lite hög och lite grov, men den var enkel.

En annan som jag slängde ut under algattack är blyxa japonica, betydligt mer finbladig och lägre. Den skapar riktig gräsmatta i akvariet. Blyxan är jag lite sugen på att försöka med igen, den var verkligt dekorativ.
#51 - 5 mars 2009 21:20
Lite framsteg.

Så här ser det ut just nu!!! Bara ena hörnan fixad än... fan vad stort kar jag har hehehe
#52 - 6 mars 2009 06:14
snyggt!!!
#53 - 6 mars 2009 11:49
fishking skrev:
Bumpar min fråga.

Ja, varför inte?

Inte omöjligt att det blir så!!! :)
#54 - 21 mars 2009 17:02
Lite uppdatering.

Har varit borta i fjällen ett tag och akvariet har fått lite tid på sig att komma igång. Har köpt lite firrar nu och lite mer rötter och växter.
#55 - 21 mars 2009 17:08
Måste lära mig att fota. Blir ju helt kassa bilder...
#56 - 21 mars 2009 21:00
micket skrev:
Så här ser det ut just nu!!! Bara ena hörnan fixad än... fan vad stort kar jag har hehehe

Jo, Skalarerna blir små:d

Ett gott råd, sätt dig ner och tänk efter hur du vill att karet ska se ut till midsommar. Ha inte för bråttom!

Gör du rätt de kommande tre månaderna så kommer du ha glädje av det år framåt. Gör du fel i närtid, ja då blir det bara problem:(

Ett stort kar är tollerant vad gäller vattenvärden, men när det har blivit fel tar det längre tid att rätta upp eventuella problem.

Keep up the good work:d

Edit: läs den här tråden noggrant, om du inte redan har gjort det!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120745

Vill inte på något sätt påstå att du gör något fel, men det skadar aldrig att lära av andras problem.
#57 - 21 mars 2009 21:32
Ser ut att bli väldigt snyggt och STORT:D

Jag kanske är helt ute och cyklar men om om skivan karet står på slår sig (om den blir fuktig och så) så kanske ett helglasaskvarium borde stå på ett underlägg(fast det gör det kanske redan)
#58 - 22 mars 2009 07:14
Micke_1991 skrev:
Ser ut att bli väldigt snyggt och STORT:D

Jag kanske är helt ute och cyklar men om om skivan karet står på slår sig (om den blir fuktig och så) så kanske ett helglasaskvarium borde stå på ett underlägg(fast det gör det kanske redan)

Jodå, det ligger "underlagsmatta" under. Det är bättre än att ha tjock frigolit under pga. att skivan "trycks ner" mellan benen och du får en vågig skiva.
#59 - 22 mars 2009 07:17
Kanske blir en sväng förbi IKEA idag så man kan slänga upp lite dörrar på bänken.
#60 - 22 mars 2009 07:18
Nån som vet var man kan studera lite fototeknik för att få lite bättre bilder?
#61 - 22 mars 2009 07:25
micket skrev:
Om det skulle vara så lätt då skulle alla vara proffs vid detta laget:d:d

Övrigt skit snyggt kar härligt med folk som vågar satsa på lite större,du har inga fler bilder på sumpen fler närbilder på den:)
#62 - 22 mars 2009 07:42
Om det skulle vara så lätt då skulle alla vara proffs vid detta laget:d:d

Övrigt skit snyggt kar härligt med folk som vågar satsa på lite större,du har inga fler bilder på sumpen fler närbilder på den:)

Jag tänkte bara på lite grundläggande inställningar på kameran och om man kan göra något enkelt för att få lite bättre bilder. Är ju total nybörjare på att fota!
Jag är inte riktigt klar med sumpen än. Ska ha lite mer filtermatta, värmare och en pump till.
#63 - 22 mars 2009 09:44
Snyggt kar, jag skulle dock placerat någon fet moderplanta av echinodorus blehri som breder ut sig i karet och blir lagom höga samt ger dina fina skalarer lekplats.
#64 - 22 mars 2009 10:20
Snyggt kar, jag skulle dock placerat någon fet moderplanta av echinodorus blehri som breder ut sig i karet och blir lagom höga samt ger dina fina skalarer lekplats.

Är det inte något liknande jag har i mitten på karet?
#65 - 22 mars 2009 12:26
Snyggt! Skall bli riktigt kul att fortsätta följa denna tråd!
#66 - 22 mars 2009 12:53
alltså fy fan vad snyggt akvarium :). gillar högerhörnan extremt!. kan se mig att något ciklidpar kommer vallandes med sina yngel ut från rötterna :).
#67 - 22 mars 2009 18:11
Superläckert akvarium, måste vara underbart att ha så mycket yta att leka med :)
#68 - 23 mars 2009 05:42
macke_fisk skrev:
alltså fy fan vad snyggt akvarium :). gillar högerhörnan extremt!. kan se mig att något ciklidpar kommer vallandes med sina yngel ut från rötterna :).

håller med högerhörnan är den snyggaste!!!
#69 - 23 mars 2009 13:03
Om du har tillgång till system kamera och blixt så tycker jag att det blir rätt bra bilder
om man placerar blixten ovanför det man skall ta kort på och fotar "framifrån" ,
man slipper då blixt reflektionerna i rutan samtidigtigt som man får skärpan
på det man vill fota.

/Baggen
#70 - 23 mars 2009 13:19
micket skrev:

Här finns lite matnyttigt...
http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/index.html
#71 - 23 mars 2009 13:47
Riktigt trevligt akvarium, och snygg bänk + belysning! Riktigt händigt gjort, ser ut som ett Juwel akvarium upptill.

Ett litet tips från mig är att stoppa i massor med snabbväxande växter nu i starten för att förhoppningsvis förhindra eventuella alg-explosioner..

Hur många watt har du nu i karet?
#72 - 23 mars 2009 17:45
macke_fisk skrev:

Ja jag hoppas också på det. Jag kanske får några Dvärgciklider, Apistogramma baenshi, av min kusin som fått en massa yngel. Dom står på tillväxt just nu. Det är ett riktigt stort grottsystem i den hörnan med flera grottor och tunnlar. :D Kul att ni tycker det ser bra ut :D
#73 - 23 mars 2009 17:48
ankan94 skrev:
håller med högerhörnan är den snyggaste!!!

Jag håller med jag också... jag ska ändra lite på vänstersidan snart. Har bara ställt dit alla rötter så länge. ;)
#74 - 23 mars 2009 17:57
Markus1984 skrev:
Riktigt trevligt akvarium, och snygg bänk + belysning! Riktigt händigt gjort, ser ut som ett Juwel akvarium upptill.

Ett litet tips från mig är att stoppa i massor med snabbväxande växter nu i starten för att förhoppningsvis förhindra eventuella alg-explosioner..

Hur många watt har du nu i karet?

4 x 54W T5 med reflektorer som sitter i framkant. Det är väldigt mörkt i bakkanten just nu. Jag har beställt 2 x 54W och 2 x 39W, borde komma i morrn. Det är därför jag inte fixat klart rampen än... plus att det är roligare att fixa i karet än runtomkring, hehehe

Jag har en hel del snabbväxare och några flytväxter och en massa malar och siameser... har klarat mig än så länge utan alger... men nu har jag även beställt PMDD och vem vet vad som händer när jag börjar pytsa i det?!? ;)
#75 - 28 mars 2009 13:57
Katastrof!

Sådär ja... jag började tycka att det gått ganska bra med det mesta. Men idag skulle jag ta mig an vänstersidan av akvariet... lade upp två halogenstrålkastare för att se vad jag pysslade med. Efter en stund flyttade jag lite på dom för att nå och lade dom mitt över mittstaget som håller ihop karet. Tänkte inte på det och gick därifrån en stund... KRACK!!! hördes och katastrofen var ett faktum :( staget sprack.

Så nu börjar det angenäma jobbet med att ta bort staget och ersätta med ett nytt. FY FAN! Återkommer kanske nån gång i framtiden...
JeBoro
#76 - 29 mars 2009 17:12
Usch fy f*n vad tråkigt, jag lider med dig.
Snyggt kar annars och hoppas det fixar sig

/Jeppe
#77 - 29 mars 2009 19:59
Det löste sig trots allt!

Tack till Christer på akvarielagret för glasskivan... Nu sitter den på plats och det gick trots allt ganska smidigt. Men det var ju inte så jag tänkt att spendera helgen... men är man klantig så är man :) man vänjer sig efter ett tag, hehehe. Ska låta silikonet härda i två dygn innan jag vågar fylla upp karet igen. Får väl använda tiden till att fixa bänk och ljusramp.
#78 - 30 mars 2009 16:34
Idag fick jag mina grejer från PWSS så jag skulle kunna göra klart rampen. Men dom skickade fel... så det dröjer nog ett tag till :(

En olycka kommer ju sällan ensam.
#79 - 31 mars 2009 16:27
:(stackars dig
#80 - 1 april 2009 20:23
Tilbaka på banan igen!

Akvariet är lagat och fyllt igen och nu har jag äntligen fått mina lysrör, hållare pumpar mm mm :D Slängde i rören i rampen ochäntligen kunde jag se karet i riktigt ljus, vilken skillnad det blev. Sumpen utrustades med en pump till och två värmare samt en 100mm filtermatta "fin". Har beställt 5 st elliotciklider som ska komma på fredag.
#81 - 7 juni 2009 20:22
Passar på att lägga in en dålig bild bara för att hålla liv i tråden tills jag får tummen ur och avslutar byggnationen...

Har lite flytväxter och näckrosor nu. Har även börjat med PMDD och satan vilken skillnad det gör!!!
#82 - 11 september 2009 21:11
Jag funderar på att skaffa ett avhärdningsfilter. Har egen brunn och ganska mycket kalk i vattnet. Kommer Ph't sjunka om jag installerar ett sådant tro?
Finns det andra för/nackdelar med att skaffa ett avhärdningsfilter?

Typ ett sånt här: http://www.europevattenrening.eu/den..._ifran_eur.htm

Som jag fattar det så är ett mjukt vatten mycket lättare att sänka Ph't i med tex co2 vilket jag har tänkt skaffa. Men även att vattnet blir mycket med känsligt för svängningar i Ph, vilket är mycket farligt.

Jag undrar om vattenvolymen påverkar hastiheten på dessa PH-svängningarna? Jag tycker att en stor vattevolym borde påverka hur stora och snabba svängningar man får. Jag har ca 1500liter i karet + sump.

Vilka värden påverkas av ett avhärdningsfilter? Är det KH eller Gh eller båda? Jag borde hängt med mer på kemilektionerna känner jag nu :)
#83 - 11 september 2009 21:13
Men som jag fattat det så har dom flesta, som har kommunalt vatten, mjukt vatten med högt ph. Då måste alla som vill ha SA mickla själva för att få ett lägre PH.

Mina vattenvärden: GH 75 ppm
KH 300 ppm
PH 8,4
Har bara mätstickor, så det är inte jätteexakta värden. Om jag skulle vilja ha tex. discus... vad ska jag satsa på? Omvänd osmos? avhärdarfilter? co2? Eller alltihop? Eller nåt helt annat??
#84 - 12 september 2009 08:28
Riktigt häftigt projekt, hur har jag missat denna tråd??!!
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 12 september 2009 09:24
micket skrev:
Jag funderar på att skaffa ett avhärdningsfilter. Har egen brunn och ganska mycket kalk i vattnet. Kommer Ph't sjunka om jag installerar ett sådant tro?

Finns det andra för/nackdelar med att skaffa ett avhärdningsfilter?

Typ ett sånt här: http://www.europevattenrening.eu/den..._ifran_eur.htm

Som jag fattar det så är ett mjukt vatten mycket lättare att sänka Ph't i med tex co2 vilket jag har tänkt skaffa. Men även att vattnet blir mycket med känsligt för svängningar i Ph, vilket är mycket farligt.

Jag undrar om vattenvolymen påverkar hastiheten på dessa PH-svängningarna? Jag tycker att en stor vattevolym borde påverka hur stora och snabba svängningar man får. Jag har ca 1500liter i karet + sump.

Vilka värden påverkas av ett avhärdningsfilter? Är det KH eller Gh eller båda? Jag borde hängt med mer på kemilektionerna känner jag nu :)

Ja pH sjunker rätt rejält. I Tyskland är det rätt vanligt med ett hårt vatten med ett högt pH och där använder de ofta osmosvatten eller avhärdat vatten. Detta blir dock för mjukt och därmed för instabilt och innan de vågar koppla in CO2 så tillsätter de därför kalk eller blandar det med vanligt kranvatten.

Vissa avhärdningsfilter (vet inte vilka) ger också ett uselt akvarievatten. Bodde en gång i Kalmar och pratade då med flera ölänningar (som har ett mycket hårt vatten med högt ph) om avhärdningsfilter. De använde ju ofta sådana för allt hushållsvatten (för att inte ledningarna skulle kalka igen) men fiskarna klarade inte detta avhärdade vatten - varför vet jag inte.
#86 - 12 september 2009 10:38
micket skrev:
Men som jag fattat det så har dom flesta, som har kommunalt vatten, mjukt vatten med högt ph. Då måste alla som vill ha SA mickla själva för att få ett lägre PH.

Mina vattenvärden: GH 75 ppm

KH 300 ppm

PH 8,4

Har bara mätstickor, så det är inte jätteexakta värden. Om jag skulle vilja ha tex. discus... vad ska jag satsa på? Omvänd osmos? avhärdarfilter? co2? Eller alltihop? Eller nåt helt annat??

Skicka ett pm till Lasse så han hittar frågan.

Om någon kan ge dig svar så är det han. Jag kan bara konstatera att du har ett perfekt vatten för Afrikanska sjöciklider. Men det visste du säkert redan!

När jag flyttade ut på landet med egen brunn för en massa år sedan la jag ner alla akvarium just pga av kalk i vattnet, hoppas det inte behöver gå så illa för dig.
#87 - 12 september 2009 10:47
Kom att tänka på en sak[:-17]

När jag vandrade runt på Universeum med Lasse så konstaterade jag att de hade samma Diskus i sitt stora kar som jag har. Santarem från Stendker.

Om jag kommer ihåg rätt så sa Lasse att de var de enda som klarade deras vattenvärden. Alla kar i Univeresum har samma vatten som cirkulerar runt.

Har även läst att Stendker odlar Diskus i högt pH och ganska hårt vatten.

Så du kanske kan ha Diskus i ditt vatten, bara du väljer rätt fiskar:confused:

Har du funderat på kostnaden att värma 1 500 liter vatten till 30 grader?

De sista två graderna från 28 till 30 kostar:(
#88 - 12 september 2009 11:45
sjukt snyggt,och vad häftigt det måste vara. är det vanliga skalarer du har eller altum.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 12 september 2009 13:00
c90368 skrev:
När jag flyttade ut på landet med egen brunn för en massa år sedan la jag ner alla akvarium just pga av kalk i vattnet, hoppas det inte behöver gå så illa för dig.

Fast 80% i Tyskland har just ett sådant vatten och ändå är akvariehobbyn störst i världen just i Tyskland - så man kan nog lösa det;)

När jag hade mitt företag i Tyskland (där var vattnet så hårt att min fick ha paraply när man duschade) så körde jag med ett antal akvarier och då blandade jag kranvattnet med osmosvattnet för sydamerika-akvarierna.

Tycker nog till och med att det var enklare att hålla sydamerika i Tyskland än här eftersom pH-värdet där håller sig stabilt och då var det lätt att mäta sig fram till en lagom dos. Vårt jojovatten tycker jag är hopplöst.
#90 - 12 september 2009 13:49
sjukt snyggt,och vad häftigt det måste vara. är det vanliga skalarer du har eller altum.

Vanliga skalarer!
Bilagor:
#91 - 12 september 2009 13:56
Jag hoppas det går att lösa med vattnet. Jag ska ju dra fram vattenledning till akvariet så det bara är att vrida på kranen när man ska göra vattenbyte, har ju redan sumpen kopplad till avloppet. Men om jag måste blanda vatten kanske jag får tänka om... får se hur det löser sig...
#92 - 12 september 2009 14:40
Jag är inte i närheten av dig, 300 i kH (säker din mätning inte felar någonstans?)
kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A5rdhet
i vilket fall som helst, jag kör ner kH från 18-20 till 8-9, provat ett tag med Osmos men gått tillbaka till att använda saltsyra genom att ta 100ml 30% HCl till 350 l vatten.
Du måste göra detta i ett kärl innan du skicka det i karet för det avgår CO2 som sänker pH tillfälligt till du luftat ut det.
Växterna verkar sakna en del gosaker i osmosvattnet samtidigt som salt ökningen är marginell med tekniken
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=5290
och eftersom man ofta tycker man ska ha lite salt(NaCl) i vattnet för fiskarna så är det ju ok som jag ser det.
#93 - 12 september 2009 14:59
Har bara mätstickor att mäta med så det är ju inte så exakta värden. Angav KH i ppm och inte i dKH. Men skalan går inte högre än till 300 ppm eller 17 dKH, har nog tom lite högre än 17dKH men svårt att veta när skalan inte räcker till :(

Nån som kan tipsa om bättre mätutrustning än stickor?
#94 - 12 september 2009 15:06
micket skrev:
Har bara mätstickor att mäta med så det är ju inte så exakta värden. Angav KH i ppm och inte i dKH. Men skalan går inte högre än till 300 ppm eller 17 dKH, har nog tom lite högre än 17dKH men svårt att veta när skalan inte räcker till :(

Nån som kan tipsa om bättre mätutrustning än stickor?

miss av mig, kör själv med JBL dropptest, de stämmer bra med vattenverkets uppgifter.
#95 - 12 september 2009 15:42
flygrc skrev:
Jag är inte i närheten av dig, 300 i kH (säker din mätning inte felar någonstans?)

kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A5rdhet

i vilket fall som helst, jag kör ner kH från 18-20 till 8-9, provat ett tag med Osmos men gått tillbaka till att använda saltsyra genom att ta 100ml 30% HCl till 350 l vatten.

Du måste göra detta i ett kärl innan du skicka det i karet för det avgår CO2 som sänker pH tillfälligt till du luftat ut det.

Växterna verkar sakna en del gosaker i osmosvattnet samtidigt som salt ökningen är marginell med tekniken

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=5290

och eftersom man ofta tycker man ska ha lite salt(NaCl) i vattnet för fiskarna så är det ju ok som jag ser det.

Ja det var intressant. Var köper man saltsyra då?
#96 - 12 september 2009 15:50
micket skrev:
Ja det var intressant. Var köper man saltsyra då?

Jag köper på Optimera, vanlig saltsyra som murarna använder för att få bort cementrester.
#97 - 12 september 2009 16:01
Enola skrev:
Riktigt häftigt projekt, hur har jag missat denna tråd??!!

Tackar!!! Ja, det gäller att hålla ögonen öppna! ;)
#98 - 12 september 2009 16:21
Fast 80% i Tyskland har just ett sådant vatten

Det vete f*n, vårat vatten var ganska extremt! Eftersom jag ville hålla mjukvattenfiskar och dessutom hade en tomt på över 3000 kvadratmeter att ta i tu med så fick jag, eller rättare sagt HSB, prioritera[:o]

Det blev till att gräva istället för att mixa vatten!

Men på ett sätt var det kanske bra att man fick en paus i akvaristiken, då kunde man ju komma igen ännu starkare senare:d
Dessutom bevisar detta att har man en gång fastnat för vår något udda hobby så kommer man igen när möjlighet ges[:-46]
#99 - 12 september 2009 16:50
Fan va fint!!! :eek: Blir riktigt riktigt avundsjuk! Gillar också namnet på tråden - 1225 liter nybörjarkar! :d Trodde du skrivit fel! :p Nästan tre månader sedan sista bilden, dax för en ny tycker jag!
#100 - 12 september 2009 17:24
Ja, jag har lite samma problem som c90368... men bara 2500 kvm tomt som det fixas med samt ett nybyggt hus som kräver lite uppmärksamhet. Så det har gått lite trögt med akvariet... inte ens möbeln är klar än :(

Men tänkte sätta lite mer prio på burken i höst och vinter. Men ska försöka ta lite bilder...
#101 - 12 september 2009 17:25
okej - jag har hittat tråden :). Tack för förtroendet C90368. Till frågan - gör så först att du skaffar dropptester för KH, GH och PH. Jag misstänker att din sticka ger värdet i ppm CaCO3 - då skall du dividera med 17,9 för att få KH - så du hamnar någonstans där vid 18 i KH. men som sagt skaffa en dropptest. Vattnet innehåller säkert mycket kalcium och då kommer du att få besvär med dina hushållsapparater såsom kaffekokare, varmluftsugnar, tvättmaskiner och andra maskiner där du hettar upp vatten. du får utfällningar med kalksten. Bara för den skull så är det en mycket bra investering att skaffa ett avhärdningsfilter. Det bygger på att filtrera vattnet över zeolit och sedan regeneras detta med mättad koksaltklösning. Problemet med dessa filter är att de kan ge en liten annorlunda smak på vattnet eftersom det är en jonbytningsteknik där calcium ersätts med natrium. En ganska bra variant är där att när man kopplar in filtret så ber man rörläggaren lägga en manuell bypas och en regleringskran. Då kan man själv reglera kalciuminnehållet. Nåväl - detta filter tar bort kalcium vilket sänker din hårdhet (GH) men det påverkar normalt inte ditt KH i någon större utsträckning så det problemet blir kvar för ditt akvarium (du kommer dock inte att få några kalkutfällningar). Det fins kombinationsfilter iofs men har i alla fall inte varit vanliga. När du blivit av med kalciumet så är det ganska lätt att installera en omvänd (reversed) osmos. Om du tittar i saltakvarieaffärernas utbud så kommer du att hitta många sådana med varierande genomflöde och pris. Varför du skall ta bort kalciumet först är för att kalcium sätter igen osmosmembranen mycket fort och då blir det lätt dyrt. Har du väl en RO anläggning så är det lätt att själv bestämma vilket KH du skall ha i vattnet. Jag rekommenderar att du lägger dig på KH kring 4 - vilket kommer att ge dig ett pH på ca 7,5. Detta vatten klarar de mesta SA fiskar galant - inklusive odlade diskus. Det är rätt att Stenkers diskusar dras upp i ett ganska högt pH och hårt vatten och därför är lämpliga där man har dessa vattenkvaliteter. Hur bestämmer man vilket KH man skall ha? jo även här genom att blanda. Har du KH 16 efter avhärdningsfiltret och vill ha 4 så är det tre delar Ro vatten och en del avhärdat vatten (med ursprungs KH:t kvar). du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.

Mitt förslag blir därmed - avhärda allt vatten, ev en bypass för bättre smak: Kör en revers osmos för akvarievattnet och späd till KH 4 - kör koldioxid till pH 7 - 6,5.

Varför du skall ha KH 4 är att dels ger det en stadigare och jämnare proicess när du tillför CO2, dels ger det nitrifierarna möjlighet att arbeta (få oorganiskt kol) - dels blir svägningarna inte så kraftiga.

Hoppas svaret har hjälpt och att jag levde upp till C90368 goda ord

MVH Lasse
#102 - 12 september 2009 17:48
Lasse skrev:
okej - jag har hittat tråden :). Tack för förtroendet C90368. Till frågan - gör så först att du skaffar dropptester för KH, GH och PH. Jag misstänker att din sticka ger värdet i ppm CaCO3 - då skall du dividera med 17,9 för att få KH - så du hamnar någonstans där vid 18 i KH. men som sagt skaffa en dropptest. Vattnet innehåller säkert mycket kalcium och då kommer du att få besvär med dina hushållsapparater såsom kaffekokare, varmluftsugnar, tvättmaskiner och andra maskiner där du hettar upp vatten. du får utfällningar med kalksten. Bara för den skull så är det en mycket bra investering att skaffa ett avhärdningsfilter. Det bygger på att filtrera vattnet över zeolit och sedan regeneras detta med mättad koksaltklösning. Problemet med dessa filter är att de kan ge en liten annorlunda smak på vattnet eftersom det är en jonbytningsteknik där calcium ersätts med natrium. En ganska bra variant är där att när man kopplar in filtret så ber man rörläggaren lägga en manuell bypas och en regleringskran. Då kan man själv reglera kalciuminnehållet. Nåväl - detta filter tar bort kalcium vilket sänker din hårdhet (GH) men det påverkar normalt inte ditt KH i någon större utsträckning så det problemet blir kvar för ditt akvarium (du kommer dock inte att få några kalkutfällningar). Det fins kombinationsfilter iofs men har i alla fall inte varit vanliga. När du blivit av med kalciumet så är det ganska lätt att installera en omvänd (reversed) osmos. Om du tittar i saltakvarieaffärernas utbud så kommer du att hitta många sådana med varierande genomflöde och pris. Varför du skall ta bort kalciumet först är för att kalcium sätter igen osmosmembranen mycket fort och då blir det lätt dyrt. Har du väl en RO anläggning så är det lätt att själv bestämma vilket KH du skall ha i vattnet. Jag rekommenderar att du lägger dig på KH kring 4 - vilket kommer att ge dig ett pH på ca 7,5. Detta vatten klarar de mesta SA fiskar galant - inklusive odlade diskus. Det är rätt att Stenkers diskusar dras upp i ett ganska högt pH och hårt vatten och därför är lämpliga där man har dessa vattenkvaliteter. Hur bestämmer man vilket KH man skall ha? jo även här genom att blanda. Har du KH 16 efter avhärdningsfiltret och vill ha 4 så är det tre delar Ro vatten och en del avhärdat vatten (med ursprungs KH:t kvar). du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.

Mitt förslag blir därmed - avhärda allt vatten, ev en bypass för bättre smak: Kör en revers osmos för akvarievattnet och späd till KH 4 - kör koldioxid till pH 7 - 6,5.

Varför du skall ha KH 4 är att dels ger det en stadigare och jämnare proicess när du tillför CO2, dels ger det nitrifierarna möjlighet att arbeta (få oorganiskt kol) - dels blir svägningarna inte så kraftiga.

Hoppas svaret har hjälpt och att jag levde upp till C90368 goda ord

MVH Lasse

Ja jäklar vilket bra svar!!! Du borde bli lärare :) Jag ska genast kolla upp priser på avhärdare och även RO. Du kanske tom vet något bra och billigt filter?!? ;)

TACK TACK :D
#103 - 12 september 2009 18:34
Lite bilder...
#104 - 12 september 2009 18:45
Vilket akvarium du fått till, gillar svärdplantan (echinodoru någon variant är det va?) vilken storlek, den står lite fritt från konkurrens men i alla fall. Kör du med något bottensubstrat under sanden?
Sedan har du ett schysst filterskåp till vänster;)
#105 - 12 september 2009 19:32
flygrc skrev:
Vilket akvarium du fått till, gillar svärdplantan (echinodoru någon variant är det va?) vilken storlek, den står lite fritt från konkurrens men i alla fall. Kör du med något bottensubstrat under sanden?

Sedan har du ett schysst filterskåp till vänster;)

Har ingen aning om vad växterna heter tyvärr . Jag la ut lera under sanden som skulle vara järn i och bra för växterna. Sen har jag ju börjat med PMDD och det gör ju verkligen skillnad.

Ja i skåpet under är ju viktig vätska för välbefinnandet... i kombination med att sitta och njuta av firrarna ;)
#106 - 12 september 2009 19:33
Riktigt snygg möbel. gillar belysningen under akvariet.
#107 - 12 september 2009 19:51
Lasse, tror du jag skulle kunna ha Stendker i vattnet som det är nu?
#108 - 12 september 2009 19:55
Nästa inredningsprojekt i karet blir att dölja ytavrinningsboxen på ett snyggt sätt... förslag mottages gärna :)
#109 - 12 september 2009 20:40
Jo - jag tror det går - kanske ingen lek men de borde klara det. Prova med en eller två. Nu är jag ingen diskusexpert : På Universeum låg pH högt (betongbassänger) men GH och KH ganska lågt och de fungerade bra. Men de odlas och dras upp i Europeiskt vatten och det är mer likt ditt vatten än till exempelvis Göteborgs. Hur funkar dina fiskar som du har nu - går de bra så är nog inte Stenker något problem men man vet aldrig.

MVH Lasse
#110 - 12 september 2009 20:54
Dom jag har nu mår bra... även om flera skalarer dött så tror jag inte det berott på vattnet utan på mobbing av några andra skalarer. Kanske skulle våga prova några stendker...
#111 - 12 september 2009 21:49
Lasse, du skriver så förbaskat bra, men kan du inte försöka att dela upp texten lite? Det är svårt att läsa!

Ett förslag:)

[COLOR=black][FONT=Verdana]okej - jag har hittat tråden . Tack för förtroendet C90368. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Till frågan - gör så först att du skaffar dropptester för KH, GH och PH. Jag misstänker att din sticka ger värdet i ppm CaCO3 - då skall du dividera med 17,9 för att få KH - så du hamnar någonstans där vid 18 i KH. men som sagt skaffa en dropptest. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Vattnet innehåller säkert mycket kalcium och då kommer du att få besvär med dina hushållsapparater såsom kaffekokare, varmluftsugnar, tvättmaskiner och andra maskiner där du hettar upp vatten. du får utfällningar med kalksten. Bara för den skull så är det en mycket bra investering att skaffa ett avhärdningsfilter. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det bygger på att filtrera vattnet över zeolit och sedan regeneras detta med mättad koksaltklösning. Problemet med dessa filter är att de kan ge en liten annorlunda smak på vattnet eftersom det är en jonbytningsteknik där calcium ersätts med natrium. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]En ganska bra variant är där att när man kopplar in filtret så ber man rörläggaren lägga en manuell bypas och en regleringskran. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Då kan man själv reglera kalciuminnehållet. Nåväl - detta filter tar bort kalcium vilket sänker din hårdhet (GH) men det påverkar normalt inte ditt KH i någon större utsträckning så det problemet blir kvar för ditt akvarium (du kommer dock inte att få några kalkutfällningar). [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det fins kombinationsfilter iofs men har i alla fall inte varit vanliga. När du blivit av med kalciumet så är det ganska lätt att installera en omvänd (reversed) osmos. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Om du tittar i saltakvarieaffärernas utbud så kommer du att hitta många sådana med varierande genomflöde och pris. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Varför du skall ta bort kalciumet först är för att kalcium sätter igen osmosmembranen mycket fort och då blir det lätt dyrt. Har du väl en RO anläggning så är det lätt att själv bestämma vilket KH du skall ha i vattnet. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag rekommenderar att du lägger dig på KH kring 4 - vilket kommer att ge dig ett pH på ca 7,5. Detta vatten klarar de mesta SA fiskar galant - inklusive odlade diskus. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det är rätt att Stenkers diskusar dras upp i ett ganska högt pH och hårt vatten och därför är lämpliga där man har dessa vattenkvaliteter. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Hur bestämmer man vilket KH man skall ha? [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]jo även här genom att blanda. Har du KH 16 efter avhärdningsfiltret och vill ha 4 så är det tre delar Ro vatten och en del avhärdat vatten (med ursprungs KH:t kvar). du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.[/FONT][/COLOR]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Mitt förslag blir därmed - avhärda allt vatten, ev en bypass för bättre smak: Kör en revers osmos för akvarievattnet och späd till KH 4 - kör koldioxid till pH 7 - 6,5.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Varför du skall ha KH 4 är att dels ger det en stadigare och jämnare proicess när du tillför CO2, dels ger det nitrifierarna möjlighet att arbeta (få oorganiskt kol) - dels blir svägningarna inte så kraftiga.[/COLOR][/FONT]
#112 - 12 september 2009 22:05
Ska försöka.

Nästa gång. :)

MVH Lasse
#113 - 13 september 2009 07:03
Lasse skrev:
du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.

MVH Lasse

Vad beror det på att saltsyran reagerar så kraftigt? Beror inte det låga ph´t på att processen som sänker kh bildar koldioxid och ph är därför ganska lätt att höja igen genom luftning? Så om man inte sänker kh jättelågt och sen luftar vattnet ordentligt så funkar saltsyra ganska bra?
jag kör själv efter Lasses förslag med ro/kranvatten och ekbarksextrakt för tillfället, ska skaffa Co2 när ekonomin tillåter, det funkar bra och man kan justera vattnet dit man vill utan alldeles för mycket krux. Samtdigt så är syra ändå lite intressant :)
#114 - 13 september 2009 08:45
Nja - jag förstår inte riktigt vad du menar men så som jag har uppfattat det så är det följande som sker.

Först dock lite om pH. Den vanligaste förklaringen är att pH anger den negativa 10 logaritmen av vätejonsaktiviteten. En kryptisk formel som brukar översättas med att pH anger koncentrationen av vätejoner(vilket inte är helt sant). Detta är dock ingen fullständig bild eftersom det samtidigt finns något som heter pOH som är motsvarigheten för OH jonen (hydroxidjonen).

Sambandet mellan dessa är alltid pH+pOH=14 Vid pH 7 är därför pOH också 7. Från detta samband kan man få en annan förklaring - som man fattar bättre. Nämligen att att pH är ett uttryck för jämnvikten mellan vätejoner och hydroxidjoner. Vid pH 7 så är de lika många! Vid pH 6 är det mer vätejoner osv.

Jag har medvetet låtit bli att skriva fria vätejoner - det uttrycket lärde jag mig i skolan men idag så pratar man om oxoniumjoner, dvs en vattenmolekyl med en extra vätejon (H3O) men funktionen är den samma.

Om du har rent vatten - alltså utan någon som helst alkallinitet så är det enkelt att förklara. Stoppar du i saltssyra då så kommer saltsyran att uppdela sig i vätejoner och kloridjoner. Oavsett vad pH låg på innan så kommer balansen mellan hydroxidjoner och vätejoner ändras till den senares fördel och pH sänks. Häller du senare i natriumhydroxid (NaOH) så kommer motsattsen att ske.

Nu krånglar vi till det och blandar in koldioxidens löslighet samt olika former i vatten. Man brukar säga att koldioxid löses mycket bra i vatten och det är en sanning med modifikation. Det går att stoppa i nästan hur mycket koldioxid som helst men koldioxiden kommer att ta olika former i vatten. Mängden löst gasformig koldioxid är ganska liten men koldioxiden (CO2) uppträder också som kolsyra (H2CO3 en övergångsform), bikarbonatjon (HCO3) samt karbonatjon (CO3).

Vad händer då om man stoppar i koldioxid i vattnet. Jo en del blir kvar som fri gas, hur mycket beror på jämnvikten mellan luft och vatten samt utgångs pH på vattnet. Resten blir först kolsyra - sedan bikarbonat och sist karbonat. Förhållandet bestäms av pH. Denna formel visar dock något intressant CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H. Det frigörs alltså vätejoner vid de olika stegen om man stoppar i koldioxid i vatten - pH kommer alltså att sjunka. Sänkt pH kommer innebära att vattnet kan hålla mer fri koldioxid så den delen kommer också att öka.

Säg nu att vi stoppar tillförseln av koldioxid när pH kommit ner till 6,5. Vattnet har då ett visst innehåll av koldioxid som fri gas - bestämd av aktuellt pH samt jämnvikten mellan koldioxid, bikarbonat och karbonat. Men det finns en jämnvikt till - och det är den mellan luft och vatten.

Koncentrationen av koldioxid i luften bestämmer på lång sikt också koncentrationen av koldioxid i vattnet. Om man har tillfört koldioxid i vattnet (i form av gas utifrån, i form av restprodukter av liv eller något annat) så kommer den jämnvikten att göra att koldioxid kommer att lämna vattnet - ju större ytan mellan vattnet och luften är - desto snabbare (luftning ger en enorm yta). Låt oss titta på formeln igen CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H. Allt är i jämnvikt. Vi tar bort CO2 från vänstra ledet. Jämnvikten vill göra så att mer koldioxid förs över till vänster. Vätejoner kommer då att tas upp ur vattnet - pH stiger. Vid kraftig luftning så stannar inte processen förrän jämnvikt mellan luftens innehåll av koldioxid och vattnets innehåll av fri koldioxid är uppnådd och vi får ett stabilt pH men högre.

Samma kommer att hända (med ökande pH) om något i karet börjar att konsumera koldioxid. Det är precis det som händer när växterna börjar att växa vid belysning.

För er som fortfarande är med så krånglar vi till det igen och säger att vi har en jämnvikt mellan luft och vatten samt att vi har en jämnvikt i vattnet mellan de olika formerna av koldioxid. Vi sätter dit lite saltsyra, dvs fria vätejoner. Enligt det vi lärt oss i skolan kommer då pH att sjunka. Det gör det - men då vaknar också klodioxidens buffringssystem till liv.

Lägre pH! ja då skall det vara mer fri koldioxid i vänstra ledet - se på formeln igen: CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H Alltså systemet kommer då att föra över koldioxid från de andra ämnena i systemet - men det kommer också innebära att vätejoner tas upp och blir till vatten i steget mellan kolsyran och koldioxiden! pH stabiliseras snabbt vid ett lite lägre pH värde men inte så lågt som om inte buffringssystemet tagit upp de fria vätejonerna och förvandlat den till klodioxid och vatten med hjälp av vattnets innehåll av karbonater och bikarbonater.

Sätter vi in mer saltsyra så kommer samma sak att hända tills all bikarbonat och karbonat är förbrukad och pH störtdyker. Samtidigt kommer jämnvikten mellan luft och vatten göra att den fria koldioxid som hamnar längst till vänster kommer att gå upp i luften och är förlorad.

En luftning höjer inte pH när man tillfört syra som helt förbrukat buffringssystemet för det är pH i sig självt som ser till att den koncentration som finns av koldioxid kan existera och om man luftar ut den så finns inget kvar att buffra upp med - det är förbrukat.

Är dock inte allt förbrukat, dvs man mäter KH istället för pH när man sänker med saltsyra och stoppar vid låt oss säga 4 så kan det stabiliseras allteftersom. En flerprotonig syra som fosforsyra fungerar på samma sätt men där är det så att vid frisläppandet av alla vätejoner går inte direkt utan vid pH x så släpper den första vätejonen, vid pH y den andra osv. det ger att man får tydliga knyckar som man kan utnyttja om man mäter sänkningen med pH.

Jag hoppas att ovanstående förklarar en del och att även C90368 är nöjd med satsbildningen :)

MVH Lasse
#115 - 13 september 2009 09:13
Mycket nöjd[:-106]

Mycket läsvärt dessutom.
#116 - 13 september 2009 09:54
Lasse skrev:

Lägre pH! ja då skall det vara mer fri koldioxid i vänstra ledet - se på formeln igen: CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H Alltså systemet kommer då att föra över koldioxid från de andra ämnena i systemet - men det kommer också innebära att vätejoner tas upp och blir till vatten i steget mellan kolsyran och koldioxiden! pH stabiliseras snabbt vid ett lite lägre pH värde men inte så lågt som om inte buffringssystemet tagit upp de fria vätejonerna och förvandlat den till klodioxid och vatten med hjälp av vattnets innehåll av karbonater och bikarbonater.

Sätter vi in mer saltsyra så kommer samma sak att hända tills all bikarbonat och karbonat är förbrukad och pH störtdyker. Samtidigt kommer jämnvikten mellan luft och vatten göra att den fria koldioxid som hamnar längst till vänster kommer att gå upp i luften och är förlorad.

En luftning höjer inte pH när man tillfört syra som helt förbrukat buffringssystemet för det är pH i sig självt som ser till att den koncentration som finns av koldioxid kan existera och om man luftar ut den så finns inget kvar att buffra upp med - det är förbrukat.

MVH Lasse

O herre gud!!!! Detta gör ju nästan att jag får tänka om att skaff chokladguramisar. Måste man verkligen va "keminörd" för att få det att funka för chokladisar?? :S
#117 - 13 september 2009 10:03
Ja jösses vad man får damma av sina gamla kemikunskaper :) Tänk om man vetat att man skulle behöva dessa kunskaperna, när man satt i skolbänken!!!

Jag måste bara fråga en sak som jag inte riktigt fattade, var tar det sista vätet vägen i formeln längst till höger?

CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H

Jag är förmodligen helt vilse men borde det inte finnas CO3+2H

Ska faktidkt leta fram min gamla kemibok igen... detta är ju kul :D
#118 - 13 september 2009 10:03
Enola skrev:
Måste man verkligen va "keminörd" för att få det att funka för chokladisar?? :S

Tyvärr ja!
#119 - 13 september 2009 10:23
:(
#120 - 13 september 2009 11:08
micket skrev:
Ja jösses vad man får damma av sina gamla kemikunskaper :) Tänk om man vetat att man skulle behöva dessa kunskaperna, när man satt i skolbänken!!!

Jag måste bara fråga en sak som jag inte riktigt fattade, var tar det sista vätet vägen i formeln längst till höger?

CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H

Jag är förmodligen helt vilse men borde det inte finnas CO3+2H

Ska faktidkt leta fram min gamla kemibok igen... detta är ju kul :D

Undras om inte den +H går till en -OH jon och gör en H2O ( fast i jonform)
Vi får se vad vi får för svar:p

Men mitt tänk är just att inte gå ner för lågt.
När jag provat att skicka i 210 ml 30% HCl i 350l 18Kh gick kH ner till 0 och pH landade på ca 4,5 för att dagen efter ligga på 7. (jag gör detta i ett helt tomt kar , ja vatten är där ju men för övrigt;))
#121 - 13 september 2009 11:18
vi lärde oss bara att spränga saker på våra kemilektioner. Jag fick MVG:d

Annars så kan jag inte säga något negativt om ditt kar!
Otroligt snyggt! bänken, belysningem under.
Ett akvarium blir ju mer akvarium om sakerna runt omkring är anpassade för det. Och detta har du verkligen fått till!!!
#122 - 13 september 2009 14:12
Kolsyran H2CO3 förlorar en en vätejon när HCO3 bildas - den bidrar till "försurningen". De största delen av "koldioxiden" ligger i våra pH just i bikarbonatdelen men en liten del går vidare mot höger i formeln - mot CO3. I den övergången förloras ytterligare en vätejon som bidrar till "försurningen". Jag vet att många förenklar hela reaktionen genom att skriva att kolsyran förlorar två vätejoner utan att visa i vilka steg de försvinner.

Eftersom det är lite olika vid olika grund -pH så föredrar jag att skriva ut i vilka steg som vätejonen "förloras" eller upptas. Man kan jämföra med om man sätter till bikarbonat i ett system. vid pH under ca 8,3 i sötvatten (och ca 8 i saltvatten har jag märkt av någon underlig anledning) så vill reaktionen gå åt vänster, dvs bikarbonat går över till kolsyra och sedan vatten och koldioxid. Då tas en vätejon upp och pH stiger. När pH stigit till ca 8,3 (8,0) så vill reaktionen gå åt höger, dvs överskottet av bikarbonat strävar till att bli karbonat och det innebär att pH stannar där. Har man dock 8,3 så kommer man att sänka pH med tillsats av bikarbonat - något som överraskar många som börjar med saltvatten.

MVH Lasse

Ps karrokaja - det här är inte kemi - det är konst :)
#123 - 13 september 2009 14:16
Enola skrev:
O herre gud!!!! Detta gör ju nästan att jag får tänka om att skaff chokladguramisar. Måste man verkligen va "keminörd" för att få det att funka för chokladisar?? :S

Addo här på forumet kör chokladguramisar i Uppsalavatten så det går utmärkt även i den typ av vatten. Nu vet jag inte hur han behandlar sitt vatten - pm:a han och fråga - annars kan han väl svara här i tråden.

MVH Lasse
#124 - 13 september 2009 15:23
Lasse skrev:
Addo här på forumet kör chokladguramisar i Uppsalavatten så det går utmärkt även i den typ av vatten. Nu vet jag inte hur han behandlar sitt vatten - pm:a han och fråga - annars kan han väl svara här i tråden.

MVH Lasse

Ja jäklar vad surt vatten dom ska ha enl artbeskrivningen.
#125 - 13 september 2009 15:34
Lasse skrev:

MVH Lasse

Tack, det skall jag göra :D
#126 - 13 september 2009 21:01
Lasse skrev:
Jo - jag tror det går - kanske ingen lek men de borde klara det. Prova med en eller två. Nu är jag ingen diskusexpert : På Universeum låg pH högt (betongbassänger) men GH och KH ganska lågt och de fungerade bra. Men de odlas och dras upp i Europeiskt vatten och det är mer likt ditt vatten än till exempelvis Göteborgs. Hur funkar dina fiskar som du har nu - går de bra så är nog inte Stenker något problem men man vet aldrig.

MVH Lasse

Jag kollade på stendkers hemsida och hittade info om vattnet:

Ideal Water Parameters

Before ordering your Stendker discus, you must have the water parameters correct or matching closely to our hatchery. Our water data:

Total hardness 15 / Carbon hardness 8 / ph 7 / 800 µ Siemens / water temperature 30°C..

The extend tolerance of the water is as follows:
[CENTER] PH value: 4,0 - 8,5 [/CENTER]
[CENTER] Total hardness: 0 - 30 [/CENTER]
[CENTER] Carbon hardness: 0 - 25 [/CENTER]
[CENTER] Conductance value: 50 - 1200 µS [/CENTER]
[CENTER] Temperature: 27°C - 34°C [/CENTER]
[CENTER]
We recommend regular water change of a fourth part of the tank capacity every 2 weeks.

Så det kanske kan funka om jag bara skaffar avhärdare?!? Jag ska köpa en och se vad vattenvärdena hamnar på...
[/CENTER]
#127 - 14 september 2009 06:05
Det innebär att han måste köra med koldioxid för att få ner pH:t till 7 med en alkalinitet på på 8, eventuellt kan man tänka sig att han använder fosforsyra och stoppar vid andra trappsteget. Enligt min erfarenhet så spelar inte pH någon större roll för fiskens välbefinnande - det är i så fall total och karbonathårdheten som spelar roll. Skulle inte tveka att köra Stendker discus i ditt kar personligen.

MVH Lasse
#128 - 14 september 2009 07:13
micket skrev:
Jag kollade på stendkers hemsida och hittade info om vattnet:

Ideal Water Parameters

Before ordering your Stendker discus, you must have the water parameters correct or matching closely to our hatchery. Our water data:

Total hardness 15 / Carbon hardness 8 / ph 7 / 800 µ Siemens / water temperature 30°C..

The extend tolerance of the water is as follows:

[CENTER] PH value: 4,0 - 8,5 [/CENTER]

[CENTER] Total hardness: 0 - 30 [/CENTER]

[CENTER] Carbon hardness: 0 - 25 [/CENTER]

[CENTER] Conductance value: 50 - 1200 µS [/CENTER]

[CENTER] Temperature: 27°C - 34°C [/CENTER]

[CENTER]

We recommend regular water change of a fourth part of the tank capacity every 2 weeks.

Så det kanske kan funka om jag bara skaffar avhärdare?!? Jag ska köpa en och se vad vattenvärdena hamnar på...

[/CENTER]

Vilken adress har de? Kan inte hitta den.
#129 - 14 september 2009 07:29
Nu har jag redan svarat på PM:et men kan ta det här också :) jag behandlar inte mitt vatten alls. Jag har dock märkt att chokladisarna jag köpte i sthlm (mjukt vatten) fick grådaskiga ögon så jag var tvungen att medicinera dom trots att jag koppade in dom i flera timmar, dom chokladisarna jag köpt här i Uppsala har jag dock aldrig märkt några problem med så försök om möjligt köpa dina från en källa med samma vatten ditt.

Jag tycker inte man ska köpa chokladguramisar om man inte har ett mycket väl inkört akvarium (ett år minst). Sen har jag dödat ett par när jag laborerade med min vattenbytesregim :( , först körde jag med ca 25% varannan vecka utan problem för att sedan gå upp till cirka 70% varje vecka (det gick också bra) guramisarna dog dock inom loppet av ett par dagar när jag gick ner till 25% varje vecka...
#130 - 14 september 2009 07:38
ja just det, jag har en känsla av att dagens odlade chokladguramisar är mycket tåligare än vad artens ryckte säger mina har inte varit så kinkiga dom är dessutom väldigt orädda.
#131 - 14 september 2009 08:48
addo skrev:
ja just det, jag har en känsla av att dagens odlade chokladguramisar är mycket tåligare än vad artens ryckte säger mina har inte varit så kinkiga dom är dessutom väldigt orädda.

Har du haft några tendenser till lek?
#132 - 14 september 2009 09:24
Faltaren skrev:
Vilken adress har de? Kan inte hitta den.

http://www.diskuszucht-stendker.de/
#133 - 14 september 2009 11:07
Mycket trevligt nybörjarkar du har fått till!
#134 - 14 september 2009 11:14
peisai skrev:
Mycket trevligt nybörjarkar du har fått till!

Tackar! :)
#135 - 14 september 2009 15:28
I allt kemiskriveri har jag glömt att säga samma sak - alltså ett mycket trevligt kar.

MVH Lasse
#136 - 14 september 2009 16:05
Lasse skrev:
I allt kemiskriveri har jag glömt att säga samma sak - alltså ett mycket trevligt kar.

MVH Lasse

Tackar tackar :)
#137 - 15 september 2009 20:24
c90368 skrev:
Har du haft några tendenser till lek?

Inte vad jag vet.
#138 - 22 september 2009 20:37
Jaha, då har jag skaffat en avhärdare och dropptester. Jag bord dock ha kollat lite på vattenvärdena från stendker, det ska ju vara skithårt (GH 15) vatten enligt dom. Jag blandade visst ihop KH och GH... jaja

Nu har jag GH 1, förut var det 4.
Ligger jag för lågt nu då??? Ska jag skita i avhärdaren???

Har KH 10 märkte jag nu med mina dropptester som var betydligt bättre än stickorna som visade på över 17( eller så är jag färgblind). Skulle köpt droppar för länge sen.

Ska skaffa en osmos också för att sänka KH till 4.
#139 - 22 september 2009 21:03
Nej kör din avhärdare - det är lättare att anpassa neråt och du är heller inte bunden till bara stenkers diskus. Låter dock lite konstigt med ett GH på 4 och ett KH på 10 från ett naturvatten. Är brunnen djupborrad?

MVH Lasse
#140 - 22 september 2009 21:05
Lasse skrev:
Nej kör din avhärdare - det är lättare att anpassa neråt och du är heller inte bunden till bara stenkers diskus. Låter dock lite konstigt med ett GH på 4 och ett KH på 10 från ett naturvatten. Är brunnen djupborrad?

MVH Lasse

Ja, den ska vara 100m djup enligt förra ägarna. Har inte kollat det själv... det är ju så jobbigt ;)
#141 - 22 september 2009 21:09
Är det inte större risk för kraftiga ph-svängningar med ett så lågt GH?
#142 - 22 september 2009 21:29
PH-testet dom hade var ett som man ska jämföra färgnyanser mot ett papper och den skalan gick bara till 8,4, men jag tror jag låg över det... ska kolla om jag kan hitta ett bättre ph-test.
#143 - 23 september 2009 15:17
micket skrev:
Är det inte större risk för kraftiga ph-svängningar med ett så lågt GH?

nä det är om du har väldigt lågt kH
#144 - 23 september 2009 22:38
Ja det var ju fan vad jag blandar ihop dessa två KH och GH. Får ta och skärpa mig lite [:-100]

Funderar på en sån här nu http://www.pwss.se/product.php?productid=7799&cat=0&page=1 Nån som vet om den är bra? Även en sån här http://www.termometer.se/Handinstrument/Vattenanalys/pH-instrument/pH-8690-smidigt-pH-instrument.html eller nån som vet nåt bättre??? Tips mottages gärna :)
#145 - 25 september 2009 21:44
[:-132] En skalar dog idag efter en rejäl skada på munnen som aldrig läkte [:-118]
#146 - 30 september 2009 09:47
Imponerande kar :) Vad är det för storlek på sumpen? Du lär inte behöva rengöra filtret så ofta va?
#147 - 6 oktober 2009 15:15
SSSS skrev:
Imponerande kar :) Vad är det för storlek på sumpen? Du lär inte behöva rengöra filtret så ofta va?

Sumpen är 70x55x50= 190l
Har inte rengjort nångång än ;)
#148 - 6 oktober 2009 15:43
Nu är osmos inköpt... står och sköljer ur sig just nu. Frågan nu är ju i vilken takt ska man våga pytsa i osmosvatten.

Jag har ju ca 1300liter vatten som ska från Kh10 till KH4 vilket borde bli ca 780 liter osmosvatten om jag nu räknat rätt. Osmosen ger bara 90liter/dygn så om man kör konstant i 8,6 dar så borde det ligga på KH4. Men min gissning är att det blir alldeles för snabb förändring för fiskarnas bästa.
Vad tror ni???
#149 - 6 oktober 2009 20:22
Ingen som har en ide? Har tänkt lite till och tycker kanske inte att det är för fort ändå. Jag kör på konstant om ingen, bättre vetande, stoppar mig...
#150 - 6 oktober 2009 21:40
Varför skulle det bli en för snabb förändring för fiskarna? Köper du fisk ifrån en stad som har KH 10 och koppar i dem i ditt vatten med KH4 får de maximalt 2h på sig att vänja sig, inte sant?:)
#151 - 6 oktober 2009 21:47
Sultanen skrev:
Varför skulle det bli en för snabb förändring för fiskarna? Köper du fisk ifrån en stad som har KH 10 och koppar i dem i ditt vatten med KH4 får de maximalt 2h på sig att vänja sig, inte sant?:)

Jo det var det jag kom fram till när jag tänkt efter lite. Det står och droppar nu så ska bli spännande att se vattenvärde Kh't i morrn!
#152 - 7 oktober 2009 00:45
Jag skulle göra ett uppehåll efter 24 timmar - avvakta och se under ett dygn - sedan köra igen i 24 timmar - avvakta och sedan ta beslut - bara för att vara på den säkra sidan.

Det kommer att ta längre än den tid du estimerat eftersom du späder hela tiden all din vattenmängd. Den tid du räknat ut gäller bara om du tar ut 780 liter och sedan droppar i.

MVH Lasse
#153 - 7 oktober 2009 04:57
Lasse skrev:
Jag skulle göra ett uppehåll efter 24 timmar - avvakta och se under ett dygn - sedan köra igen i 24 timmar - avvakta och sedan ta beslut - bara för att vara på den säkra sidan.

Det kommer att ta längre än den tid du estimerat eftersom du späder hela tiden all din vattenmängd. Den tid du räknat ut gäller bara om du tar ut 780 liter och sedan droppar i.

MVH Lasse

Ja, det låter klokt. Man ska ju skynda långsamt. Jo jag vet att min uträkning inte stämmer, men jag orkade helt enkelt inte räkna ut det mer exakt... lat som få [:o]

Du förutspår i tidigare inlägg att jag kommer hamna på ca PH 7,5. Ska bli kul att se vad det blir, men jag tvivlar inte en sekund på att du skulle ha fel förstås! Men ändå kul att se att verklighet och teori går ihop!!!
Bilagor:
#154 - 7 oktober 2009 05:36
Ok, jag har räknat lite mer noga och det borde ta ca 296 timmar alltså drygt 12 dygn att få ner det till KH4.
#155 - 7 oktober 2009 08:14
Bara att börja xD
#156 - 7 oktober 2009 09:51
Sultanen skrev:
Bara att börja xD

Hehe, den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge! Plattfiskar here i come...

Funderar på om det även går att ha en horisontalplattfisk tillsammans med dom verikala plattorna? Nån som har erfarenhet av det?
#157 - 7 oktober 2009 17:15
att tänka på när du ska sänka kh är att om du gör ett vattenbyte, först ut med 780l och sen i med 780l osmosvatten så får du kh 4, men om du sänker över tid med flera mindre vattenbyte så tar det mer än 780l osmosvatten innan du är nere på kh4 eftersom du isåfall så att säga har ut en del av osmosvattnet oxå
Om du med horisontalplattfisk menar rockor så kan det funka ett tag men inte i längden, dels så är risken att diskusen får svårt att hävda sig vid matning och risken är oxå att de blir mat till rockorna när de växer till sig (vilket går väldigt fort)..... Sen måste du om du ska ha rockor i ditt kar gör om inredningen ganska rejält, rockorna behöver betydligt mer fri bottenyta
#158 - 7 oktober 2009 19:30
Matnil skrev:
att tänka på när du ska sänka kh är att om du gör ett vattenbyte, först ut med 780l och sen i med 780l osmosvatten så får du kh 4, men om du sänker över tid med flera mindre vattenbyte så tar det mer än 780l osmosvatten innan du är nere på kh4 eftersom du isåfall så att säga har ut en del av osmosvattnet oxå

Om du med horisontalplattfisk menar rockor så kan det funka ett tag men inte i längden, dels så är risken att diskusen får svårt att hävda sig vid matning och risken är oxå att de blir mat till rockorna när de växer till sig (vilket går väldigt fort)..... Sen måste du om du ska ha rockor i ditt kar gör om inredningen ganska rejält, rockorna behöver betydligt mer fri bottenyta

osmosvattnet droppar i sumpen nu och det kommer enl min uträkning ta 10 dagar att få ner kh. Det blir nästan 1000 liter osmosvatten.
Jo skulle jag skaffa rockor så skulle jag göra om ordentligt. Men det blir nog inte så, inte om dom käkar upp dom andra firrarna. Men dom är ju så jäkla fina!!!
#159 - 7 oktober 2009 21:06
micket skrev:
osmosvattnet droppar i sumpen nu och det kommer enl min uträkning ta 10 dagar att få ner kh. Det blir nästan 1000 liter osmosvatten.

Jo skulle jag skaffa rockor så skulle jag göra om ordentligt. Men det blir nog inte så, inte om dom käkar upp dom andra firrarna. Men dom är ju så jäkla fina!!!

Ja det är trevliga firrar, jag tröttnade på mina, de började växa ur mitt 720 och hanen var så tuff mot honan vid lek att jag fick dela karet under ganska lång tid... Hade jag bara haft en rimlig möjlighet att uppgrader till ett kar i din storlek inom en rimligt snar framtid skulle jag nog försökt hålla ut. Jag hade vuxna Geophagus med mina och det gick bra, men har hört flera som fått problem med diskus och skalarer med rockor, de är ganska duktiga jägare....
Tömmer du ut lite i taget efterhand som sumpen blir full?
#160 - 8 oktober 2009 08:14
Matnil skrev:
Ja det är trevliga firrar, jag tröttnade på mina, de började växa ur mitt 720 och hanen var så tuff mot honan vid lek att jag fick dela karet under ganska lång tid... Hade jag bara haft en rimlig möjlighet att uppgrader till ett kar i din storlek inom en rimligt snar framtid skulle jag nog försökt hålla ut. Jag hade vuxna Geophagus med mina och det gick bra, men har hört flera som fått problem med diskus och skalarer med rockor, de är ganska duktiga jägare....

Tömmer du ut lite i taget efterhand som sumpen blir full?

Det var tråkigt att du var tvungen att skippa rockorna. Jag skippar rockor i detta karet, det är ju bra att man kan lära sig av andras misstag ;)

Nej, finessen med sumpen är att jag dragit dit avlopp för att förenkla vattenbyten. Jag fyller bara på och så rinner det överflödiga rakt ut i avloppet. Jag ska dra fram vatten till bänken med, så jag med magnetventiler och osmos kan göra vattenbytena helt automatiserade.

Bild tre visar vilket våldsamt flöde det är på osmosvattnet ;)

Jag mätte KH nu på morgonen och det var nere på 8 nu... det tar sig!!!
#161 - 17 oktober 2009 16:26
Nu är KH nere på 6, har gjort några avbrott under veckan. Jag har kollat lite på diskusforum.se och där snackar folk om att göra enorma vattenbyten, 30%-100% flera ggr/vecka, är detta nödvändigt för att klara diskus? Då kanske jag får vänta lite tills vi får kommunalt vatten, blir ju enorma mängder eftersom den största delen ska vara osmosvatten.

Hur ofta byter ni diskusägare vatten i era kar?
#162 - 17 oktober 2009 16:34
Byter 25% per vecka ser ingen större anledning till att göra större byten om du inte övermatar brutalt, har du god filtrering skall det inte vara några problem:)
Tror på att ha annan fisk som äter upp diskuskäket de inte tar samt att ha rejält med växter i karet också vilket också hjälper till att rena det.

Bara haft mina 12 diskus i ett par veckor men ..
#163 - 17 oktober 2009 17:06
Tackar. Jag antar att det är den höga temperaturen som gör att många anser att man måste byta så extremt mycket vatten.
#164 - 17 oktober 2009 22:50
micket skrev:
Nu är KH nere på 6, har gjort några avbrott under veckan. Jag har kollat lite på diskusforum.se och där snackar folk om att göra enorma vattenbyten, 30%-100% flera ggr/vecka, är detta nödvändigt för att klara diskus? Då kanske jag får vänta lite tills vi får kommunalt vatten, blir ju enorma mängder eftersom den största delen ska vara osmosvatten.

Hur ofta byter ni diskusägare vatten i era kar?

Nu sticker jag ut hakan om några från diskus forumen läser här!

De håller inte på med akvaristik, de håller fisk! Om man inte kan fixa ett fungerande akvarium med en sund bakterieflora så måste man byta ut allt vatten hela tiden.

Jag har blivit mer och mer övertygad om att dessa personer som jagar den perfekta Diskusen, vit, svart eller metallickblå inte har en aning om vad vi som vill hålla fiskar i en naturlig miljö sysslar med.

Personligen har jag tappat både förtroende och uppskattning för deras del av hobbyn, känner mer för nybörjaren som stoppar en Guldfisk i ett 50-liters kar, de gör det av kärlek och okundskap.
#165 - 17 oktober 2009 23:13
Tror faktiskt jag håller med dig c90368, läst runt en hel del på olika diskusforum och det är otroligt vilka "kunskapsluckor" det finns i grundläggande akvariestik =/
#166 - 18 oktober 2009 06:19
Jag bytar 50% en gång i veckan till mina diskus. Men då matar jag med mat som skitar ner mycket.
#167 - 18 oktober 2009 06:41
c90368 skrev:
Nu sticker jag ut hakan om några från diskus forumen läser här!

De håller inte på med akvaristik, de håller fisk! Om man inte kan fixa ett fungerande akvarium med en sund bakterieflora så måste man byta ut allt vatten hela tiden.

Nja, där håller jag inte med dig.
Det finns ett flertal anledningar till man håller diskus på det viset, och det är inte att man inte klarar av att hålla ett fungerande akvarium.
Om du tex köper en grupp mindre diskus och ska ha upp dem snabbt i storlek och att de ska se bra ut med stor kropp och små ögon, är det matning 6-7 ggr om dagen som gäller. Tempen bör ligga runt 30 grader+ och minst 50% vattenbyten om dagen är inte fel och detta i ett naket kar. Då växer diskusen minst ca 1 cm i månaden och kommer även att se väldigt bra ut i formen och kroppen.
Eftersom man ofta matar med proteinrikt foder skitar detta ner i karet väldigt mycket, och med hög temp är det en mer eller mindre miljöbomb man laborerar med, därav ett av skälen till dessa vattenbyten.
Sedan är det tydligen så att fiskar utsöndrar ett hormon i vattnet som gör att de saktar ner i växten, så att de inte ska bli större än vad utrymmet kräver, och gör du dagliga vattenbyten så blir det inget av detta och fiskarna kan fortsätta att växa på sig.
Detta är något som plecoägare kan se när de har fiskarna i för små kar, och även guppyakvarium med en miljard yngel, fast dessa inte blir stora.
Jag har själv testat en gång med ett tiotal ungdjur på ca 5 cm i ett naket kar att dra upp dem på detta viset, och det var mycket jobb men fy tusan vad snygga dessa fiskar blev.
Jag vet att många föredrar Stendkerts diskus, och hur tror ni dessa blir uppfödda;).

Personligen tycker jag de som klarar av att dra upp diskus i bra storlek ligger ett steg före i hållandet av diskus, då de oftare har frisk diskus som varken matvägrar eller mobbas.

Jämför dessa båda bilder så kan man avgöra vilken fisk som ser sundast ut och vilken som inte har fått de rätta förutsättningarna vid uppväxten:
http://www.liveaquaria.com/images/categories/product/p-89584-Ocean-Green-Discus.jpg
http://diskusfische.biz/files/leopard-snake-skin-diskus-g2.jpg och jag skulle inte bli förvånad om dessa båda bilder visar på ungefär jämngammal fisk.
#168 - 18 oktober 2009 09:26
Jo, jag håller med dig!

Var lite väl frän sent på natten.

I fråga om att dra upp ungdjur så är det helt rätt och ifråga om att sätta vuxna djur till lek stämmer det också.

Men jag förstår inte riktigt nöjet med att bara ha rena kar till vuxna djur som varken ska leka eller står på tillväxt.

Helt klart är en del av de som håller Diskus väldigt duktiga både på vattenkemi och genetik.
#169 - 18 oktober 2009 09:27
Nu är vi inne på samma våglängd igen, Maths:D!
#170 - 18 oktober 2009 09:31
Men rent generellt så är jargången på diskusforumen att Barbottnat och stora vattenbyten är "the way to go" även för vuxen fisk i ett kar mitt i vardagsrummet, för "diskus är ju så vacker att man inte behöver ha massa krams i karet" ^^
Dra upp ungfisk tycker jag gott man kan göra i ett barbottnat kar om man har ett rum lite avsides för det men har man ett väl fungerande kar med bra filtrering och rejält med växter för att hålla uppe vattenkvaliteten så fungerar det att mata på rejält och ändå bibehålla kvattenkvalitet med "normala" vattenbyten.

Finns säkert väldigt många som är duktiga på vattenkemi men minst lika många som blir introducerade i stora vattenbytesochbottensugvarjedag världen utan minsta bakgrund till varför det görs, bara att det är tvunget för att få diskus att trivas oavsett övriga förhållanden i karet.
#171 - 18 oktober 2009 09:36
Jag har hängt en del på dessa diskusforum och i ärlighetens namn så vete tusan om det är så det låter. Alla jag vet/känner som har diskus i vardagsrummet och även är odlare/säljare har diskus i inredda kar, så jag håller faktiskt inte med dig att det är så generellt.
Att sedan någon enstaka diskustok har det är en annan femma:).
Och jag lovar dig Sultanen, om vi köper fisk från samma kull, och du har den i ett inrett kar och jag kör med naket kar med allt vad det innebär så kommer du att se skillnad på diskusen redan efter ett par månader;).
Kjell Fohrman
Administrator
#172 - 18 oktober 2009 10:42
Man måste väl ställa sig frågan varför man har diskus.
Har man dom för att de skall vara snygga att titta på i ett snyggt akvarie så har man dom i ett intrett akvarie.
Har man dom för att ofla så håller man dom i ett rent akvarie.

Byter man 50% av vattnet om dan och håller 30 gradigt vatten (så varmt är det sällan ens i deras naturliga miljö) då bryr man sig definitivt inte om miljön (med andra ord inte om fiskar heller).

Hur mycket diskus skitar ner beror väl på vilket foder man matar dom med - foder som skitar ner oerhört mycket - typ oxhjärta - (pga av att det är svårnedbrytbart på fiskar) funkar helt enkelt rätt uselt i inredda akvarier och det innebär ockå täta vattenbyten och även en högre temperatur. Det senare helt enkelt pga att proteiner från varmblodiga djur -typ nötdjur - har en annan smältpunkt än den från kallblodiga (växelvarma)
typ fiskar.

Det finns vetenskapliga undersökningar på fiskar (från matfiskodlingar) som visar att matning med typ oxkött ger leverskador på fiskar. Dessa "matfiskar" lever dock i rätt kallt vatten (10-25 grader) och samma borde gälla för akvariefiskar, dock höjer man upp temperaturen rejält (till t.ex. 30 grader) så blir tempskillnaden betydligt mindre mellan fisken och maten och det gör att det inte blir några leverskador alls, alternativt bara små leverskador.
En högre temperatur gör dock att fiskens förbränning ökar och den växer då snabbare, men det leder också till att den får ett kortare liv.
#173 - 18 oktober 2009 12:21
Jag kommer ha diskus i mitt kar för att jag tycker dom är vackra, Kommer såklart att ha det inrett och så får man väl se hur stora dom blir. Kommer även ha kvar mina andra fiskar och se hur dom går ihop. Eller ska man kanske hellre satsa på att köpa ett par som redan är fullvuxna om man nu vill ha stora fina fiskar? Men jag gillar att se fiskarna växa upp i vanliga fall... hmmm... svåra beslut... men smartast är nog att köpa ett gäng smådiskar och kolla så dom trivs innan man satsar på ett svindyrt par!
#174 - 18 oktober 2009 12:41
Så sammanfattningsvis är man en kass akvarist, en miljöbov och en fiskhållare som inte vad man håller på med. :D
#175 - 18 oktober 2009 17:17
kaj.p skrev:
Så sammanfattningsvis är man en kass akvarist, en miljöbov och en fiskhållare som inte vad man håller på med. :D

Ja, för att vara så oduglig så har du ändå haft bonnröta och fått en massa fina diskusar :d ... kollade dina bilder... gillar Pidgeon_Checkerboard.
#176 - 18 oktober 2009 18:01
Hehe Det var väl lite ironi i det med. Tycker ditt kar ser kanon ut och det kommer säkert o bli ett bra ställe o bo i för dina diskus.
#177 - 2 november 2009 21:50
Har fått vita prick i karet nu och medicinerar :(
Avvaktar med nya fiskar tills prickarna är borta. Jag använder protozin, någon som har erfarenhet av detta?
Vad bör man göra (om något) efteråt när fiskarna är friska? Jag tänker på medicinen i vattnet, försvinner den av sig själv eller kan det vara bra att köra ett filter med aktivt kol eller nåt sånt?
#178 - 2 november 2009 22:00
Se till att fullfölja hela kuren så du dödar parasiten i hela dess livscykel.:)
#179 - 3 november 2009 15:07
UV-lampa är ett himla bra redskap att hålla nere bakteriefloran. Vitaprick är ett(nästan alltid) tecken på att allt inte står rätt till i sitt akvarium. Mediciner funkar kortsiktigt men kan oxå pajja ett kar. har man problem med typ pricksjukan och inte exakt kommer på vad man gör för fel så funkar ett UV som en riktigt bra lösning. Ja om man nu inte vill vara så avanserad att man vill tillverka ozon det vill säga.
#180 - 3 november 2009 16:41
Vad kan det vara som utlöser en attack av vita prick? Jag har inte infört några nya fiskar på flera månader så det är ju inte därifrån det kommer.
Den fisken som först fick prickar är "hackkycklingen" av mina 5 elliotciklider. Han har det tufft nuförtiden och är attackerad av dom andra som är dubbelt så stora nu.
Skulle det kunna vara min sänkning av KH som är bidragande?
#181 - 3 november 2009 17:58
Det är säkerligen en stressfaktor iaf.
#182 - 15 januari 2010 21:54
Jordätare

Lite nya invånare i karet nu, vf Geophagus sp, älskar dom :)

Har även installerat ett uv-filter och skaffat ytterligare en pump på 4800 l/h.
#183 - 16 januari 2010 06:15
snyggt:)
#184 - 31 januari 2010 10:21
Fantastiskt akvarium! Vad betalade du för själva akvariumet?
#185 - 31 januari 2010 11:22
Snyggt!!!
*avis*
#186 - 31 januari 2010 16:07
Jerpan skrev:
Fantastiskt akvarium! Vad betalade du för själva akvariumet?

Jag betalade ca: 13 500:- (är inte helt säker på priset) för akvarium med ytavrinningsbox och två borrade hål samt en sump! Har inte ångrat det en sekund :)
#187 - 31 januari 2010 16:08
MissB skrev:
Snyggt!!!

*avis*

Tackar tackar!
#188 - 31 januari 2010 17:04
Mycket fint akvarium!
Älskar jordätare, men håll ett öga på hur det går. Jag hade ellioti med jordätare (Satanoperca leucosticta) i ett 540. När elliotisarna lekte och vaktade sin avkomma blev jordätarna väldigt stressade och började skita vita trådar och tynade till slut bort.

Nu har du iofs ett mycket större akvarium och en annan art av jordätare men kan ändå vara värt att veta... :)

Lycka till!
#189 - 31 januari 2010 20:23
Big_Sal skrev:
Mycket fint akvarium!

Älskar jordätare, men håll ett öga på hur det går. Jag hade ellioti med jordätare (Satanoperca leucosticta) i ett 540. När elliotisarna lekte och vaktade sin avkomma blev jordätarna väldigt stressade och började skita vita trådar och tynade till slut bort.

Nu har du iofs ett mycket större akvarium och en annan art av jordätare men kan ändå vara värt att veta... :)

Lycka till!

Tack för tipset!

Tyvärr så leker mina elliotisar inte alls längre. Jag hade ett par som lekte flera gånger, men det blev aldrig några yngel. Men dom blev bättre och bättre tyckte jag. Men så en dag så var honan död. Är rätt säker på att det var min gäddciklid som dödar henne. Hon försvarade äggen och fick en hel del stryk av den :(
Sen dess har jag inte haft någon lek alls...

Annons