micket skrev:Kommer bygga en passande ramp men lysrör. 8 eller 10 st T8 120 cm med reflektor har jag tänkt mig.
c90368 skrev:Kan du inte berätta lite vad du hade för kar förut och vilken inriktning du hade?
micket skrev:
Jag blev lite sugen på en rocka och en arowana idag... hmmm inte småfirrar precis...
MAdden skrev:1225 liter är ju grymt mycket. Jag skulle aldrig våga ha det, tänk kostnaderna ifall det skulle gå i sönder. Jag tror du säkert tänkt på detta men jag ser inte att du nämnt det någonstans men med tanke på att det där akvariet antagligen kommer väga runt ett och ett halvt ton, om inte mer så undrar jag bara utav nyfikenhet. Hur ser grunden till ditt hus ut? Och kommer verkligen den där träbänken klara av den massiva vikten? Och ska katten vara kvar i akvariet?
ciklidcollector skrev:Grymt snyggt bygge.
Jag skulle nog passa på att smacka dit en aquaterra bakgrund som kan dölja genomborrningen till sumpen.
Vad blir det för växter?
Stora och fina eller klungor av finbladiga?
Jag har testat med sump i ett 900l och jag kör kaldnes k3 filtermedia i ett av mina fack o filterkuber i det andra.
Borrningslådan innehåller i mitt fall förfiltret och det är det ända jag behöver rengöra(filtervadd).
micket skrev:Så här ser det ut just nu!!! Bara ena hörnan fixad än... fan vad stort kar jag har hehehe
Micke_1991 skrev:Ser ut att bli väldigt snyggt och STORT:D
Jag kanske är helt ute och cyklar men om om skivan karet står på slår sig (om den blir fuktig och så) så kanske ett helglasaskvarium borde stå på ett underlägg(fast det gör det kanske redan)
Om det skulle vara så lätt då skulle alla vara proffs vid detta laget:d:dmicket skrev:Nån som vet var man kan studera lite fototeknik för att få lite bättre bilder?
Patrik Steen skrev:Om det skulle vara så lätt då skulle alla vara proffs vid detta laget:d:d
Övrigt skit snyggt kar härligt med folk som vågar satsa på lite större,du har inga fler bilder på sumpen fler närbilder på den:)
ciklidcollector skrev:Snyggt kar, jag skulle dock placerat någon fet moderplanta av echinodorus blehri som breder ut sig i karet och blir lagom höga samt ger dina fina skalarer lekplats.
macke_fisk skrev:alltså fy fan vad snyggt akvarium :). gillar högerhörnan extremt!. kan se mig att något ciklidpar kommer vallandes med sina yngel ut från rötterna :).
micket skrev:Nån som vet var man kan studera lite fototeknik för att få lite bättre bilder?
macke_fisk skrev:alltså fy fan vad snyggt akvarium :). gillar högerhörnan extremt!. kan se mig att något ciklidpar kommer vallandes med sina yngel ut från rötterna :).
Markus1984 skrev:Riktigt trevligt akvarium, och snygg bänk + belysning! Riktigt händigt gjort, ser ut som ett Juwel akvarium upptill.
Ett litet tips från mig är att stoppa i massor med snabbväxande växter nu i starten för att förhoppningsvis förhindra eventuella alg-explosioner..
Hur många watt har du nu i karet?
micket skrev:Jag funderar på att skaffa ett avhärdningsfilter. Har egen brunn och ganska mycket kalk i vattnet. Kommer Ph't sjunka om jag installerar ett sådant tro?
Finns det andra för/nackdelar med att skaffa ett avhärdningsfilter?
Typ ett sånt här: http://www.europevattenrening.eu/den..._ifran_eur.htm
Som jag fattar det så är ett mjukt vatten mycket lättare att sänka Ph't i med tex co2 vilket jag har tänkt skaffa. Men även att vattnet blir mycket med känsligt för svängningar i Ph, vilket är mycket farligt.
Jag undrar om vattenvolymen påverkar hastiheten på dessa PH-svängningarna? Jag tycker att en stor vattevolym borde påverka hur stora och snabba svängningar man får. Jag har ca 1500liter i karet + sump.
Vilka värden påverkas av ett avhärdningsfilter? Är det KH eller Gh eller båda? Jag borde hängt med mer på kemilektionerna känner jag nu :)
micket skrev:Men som jag fattat det så har dom flesta, som har kommunalt vatten, mjukt vatten med högt ph. Då måste alla som vill ha SA mickla själva för att få ett lägre PH.
Mina vattenvärden: GH 75 ppm
KH 300 ppm
PH 8,4
Har bara mätstickor, så det är inte jätteexakta värden. Om jag skulle vilja ha tex. discus... vad ska jag satsa på? Omvänd osmos? avhärdarfilter? co2? Eller alltihop? Eller nåt helt annat??
c90368 skrev:När jag flyttade ut på landet med egen brunn för en massa år sedan la jag ner alla akvarium just pga av kalk i vattnet, hoppas det inte behöver gå så illa för dig.
Nallemannen 3 skrev:sjukt snyggt,och vad häftigt det måste vara. är det vanliga skalarer du har eller altum.
micket skrev:Har bara mätstickor att mäta med så det är ju inte så exakta värden. Angav KH i ppm och inte i dKH. Men skalan går inte högre än till 300 ppm eller 17 dKH, har nog tom lite högre än 17dKH men svårt att veta när skalan inte räcker till :(
Nån som kan tipsa om bättre mätutrustning än stickor?
flygrc skrev:Jag är inte i närheten av dig, 300 i kH (säker din mätning inte felar någonstans?)
kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A5rdhet
i vilket fall som helst, jag kör ner kH från 18-20 till 8-9, provat ett tag med Osmos men gått tillbaka till att använda saltsyra genom att ta 100ml 30% HCl till 350 l vatten.
Du måste göra detta i ett kärl innan du skicka det i karet för det avgår CO2 som sänker pH tillfälligt till du luftat ut det.
Växterna verkar sakna en del gosaker i osmosvattnet samtidigt som salt ökningen är marginell med tekniken
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=5290
och eftersom man ofta tycker man ska ha lite salt(NaCl) i vattnet för fiskarna så är det ju ok som jag ser det.
Kjell Fohrman skrev:Fast 80% i Tyskland har just ett sådant vatten
Lasse skrev:okej - jag har hittat tråden :). Tack för förtroendet C90368. Till frågan - gör så först att du skaffar dropptester för KH, GH och PH. Jag misstänker att din sticka ger värdet i ppm CaCO3 - då skall du dividera med 17,9 för att få KH - så du hamnar någonstans där vid 18 i KH. men som sagt skaffa en dropptest. Vattnet innehåller säkert mycket kalcium och då kommer du att få besvär med dina hushållsapparater såsom kaffekokare, varmluftsugnar, tvättmaskiner och andra maskiner där du hettar upp vatten. du får utfällningar med kalksten. Bara för den skull så är det en mycket bra investering att skaffa ett avhärdningsfilter. Det bygger på att filtrera vattnet över zeolit och sedan regeneras detta med mättad koksaltklösning. Problemet med dessa filter är att de kan ge en liten annorlunda smak på vattnet eftersom det är en jonbytningsteknik där calcium ersätts med natrium. En ganska bra variant är där att när man kopplar in filtret så ber man rörläggaren lägga en manuell bypas och en regleringskran. Då kan man själv reglera kalciuminnehållet. Nåväl - detta filter tar bort kalcium vilket sänker din hårdhet (GH) men det påverkar normalt inte ditt KH i någon större utsträckning så det problemet blir kvar för ditt akvarium (du kommer dock inte att få några kalkutfällningar). Det fins kombinationsfilter iofs men har i alla fall inte varit vanliga. När du blivit av med kalciumet så är det ganska lätt att installera en omvänd (reversed) osmos. Om du tittar i saltakvarieaffärernas utbud så kommer du att hitta många sådana med varierande genomflöde och pris. Varför du skall ta bort kalciumet först är för att kalcium sätter igen osmosmembranen mycket fort och då blir det lätt dyrt. Har du väl en RO anläggning så är det lätt att själv bestämma vilket KH du skall ha i vattnet. Jag rekommenderar att du lägger dig på KH kring 4 - vilket kommer att ge dig ett pH på ca 7,5. Detta vatten klarar de mesta SA fiskar galant - inklusive odlade diskus. Det är rätt att Stenkers diskusar dras upp i ett ganska högt pH och hårt vatten och därför är lämpliga där man har dessa vattenkvaliteter. Hur bestämmer man vilket KH man skall ha? jo även här genom att blanda. Har du KH 16 efter avhärdningsfiltret och vill ha 4 så är det tre delar Ro vatten och en del avhärdat vatten (med ursprungs KH:t kvar). du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.
Mitt förslag blir därmed - avhärda allt vatten, ev en bypass för bättre smak: Kör en revers osmos för akvarievattnet och späd till KH 4 - kör koldioxid till pH 7 - 6,5.
Varför du skall ha KH 4 är att dels ger det en stadigare och jämnare proicess när du tillför CO2, dels ger det nitrifierarna möjlighet att arbeta (få oorganiskt kol) - dels blir svägningarna inte så kraftiga.
Hoppas svaret har hjälpt och att jag levde upp till C90368 goda ord
MVH Lasse
flygrc skrev:Vilket akvarium du fått till, gillar svärdplantan (echinodoru någon variant är det va?) vilken storlek, den står lite fritt från konkurrens men i alla fall. Kör du med något bottensubstrat under sanden?
Sedan har du ett schysst filterskåp till vänster;)
Lasse skrev:du kan också göra som flygrc säger - att sänka med syra. Problemet med saltsyra är att den är en sk 1-protonsyra vilket medför att först händer inget, sedan händer inget, ytterligare senare händer inget men plötsligt - puff - pH 2. En bättre syra här är då fosforsyra. Den är en sk 3 protonsyra och har speciella trappavsatser där den stannar och väntar lite grand - det är vid pH 7,5, 7 och 6,5 ungefär. Eftersom du skall ha i växter så är fosforn inget problem - den tar växterna hand om. Men om du vill ha växter så tycker jag att du skall ta två flugor i en smäll och använda CO2.
MVH Lasse
Lasse skrev:
Lägre pH! ja då skall det vara mer fri koldioxid i vänstra ledet - se på formeln igen: CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H Alltså systemet kommer då att föra över koldioxid från de andra ämnena i systemet - men det kommer också innebära att vätejoner tas upp och blir till vatten i steget mellan kolsyran och koldioxiden! pH stabiliseras snabbt vid ett lite lägre pH värde men inte så lågt som om inte buffringssystemet tagit upp de fria vätejonerna och förvandlat den till klodioxid och vatten med hjälp av vattnets innehåll av karbonater och bikarbonater.
Sätter vi in mer saltsyra så kommer samma sak att hända tills all bikarbonat och karbonat är förbrukad och pH störtdyker. Samtidigt kommer jämnvikten mellan luft och vatten göra att den fria koldioxid som hamnar längst till vänster kommer att gå upp i luften och är förlorad.
En luftning höjer inte pH när man tillfört syra som helt förbrukat buffringssystemet för det är pH i sig självt som ser till att den koncentration som finns av koldioxid kan existera och om man luftar ut den så finns inget kvar att buffra upp med - det är förbrukat.
MVH Lasse
micket skrev:Ja jösses vad man får damma av sina gamla kemikunskaper :) Tänk om man vetat att man skulle behöva dessa kunskaperna, när man satt i skolbänken!!!
Jag måste bara fråga en sak som jag inte riktigt fattade, var tar det sista vätet vägen i formeln längst till höger?
CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> HCO3+H <-> CO3+H
Jag är förmodligen helt vilse men borde det inte finnas CO3+2H
Ska faktidkt leta fram min gamla kemibok igen... detta är ju kul :D
Enola skrev:O herre gud!!!! Detta gör ju nästan att jag får tänka om att skaff chokladguramisar. Måste man verkligen va "keminörd" för att få det att funka för chokladisar?? :S
Lasse skrev:Addo här på forumet kör chokladguramisar i Uppsalavatten så det går utmärkt även i den typ av vatten. Nu vet jag inte hur han behandlar sitt vatten - pm:a han och fråga - annars kan han väl svara här i tråden.
MVH Lasse
Lasse skrev:Jo - jag tror det går - kanske ingen lek men de borde klara det. Prova med en eller två. Nu är jag ingen diskusexpert : På Universeum låg pH högt (betongbassänger) men GH och KH ganska lågt och de fungerade bra. Men de odlas och dras upp i Europeiskt vatten och det är mer likt ditt vatten än till exempelvis Göteborgs. Hur funkar dina fiskar som du har nu - går de bra så är nog inte Stenker något problem men man vet aldrig.
MVH Lasse
micket skrev:Jag kollade på stendkers hemsida och hittade info om vattnet:
Ideal Water Parameters
Before ordering your Stendker discus, you must have the water parameters correct or matching closely to our hatchery. Our water data:
Total hardness 15 / Carbon hardness 8 / ph 7 / 800 µ Siemens / water temperature 30°C..
The extend tolerance of the water is as follows:
[CENTER] PH value: 4,0 - 8,5 [/CENTER]
[CENTER] Total hardness: 0 - 30 [/CENTER]
[CENTER] Carbon hardness: 0 - 25 [/CENTER]
[CENTER] Conductance value: 50 - 1200 µS [/CENTER]
[CENTER] Temperature: 27°C - 34°C [/CENTER]
[CENTER]
We recommend regular water change of a fourth part of the tank capacity every 2 weeks.
Så det kanske kan funka om jag bara skaffar avhärdare?!? Jag ska köpa en och se vad vattenvärdena hamnar på...
[/CENTER]
Lasse skrev:Nej kör din avhärdare - det är lättare att anpassa neråt och du är heller inte bunden till bara stenkers diskus. Låter dock lite konstigt med ett GH på 4 och ett KH på 10 från ett naturvatten. Är brunnen djupborrad?
MVH Lasse
Sultanen skrev:Varför skulle det bli en för snabb förändring för fiskarna? Köper du fisk ifrån en stad som har KH 10 och koppar i dem i ditt vatten med KH4 får de maximalt 2h på sig att vänja sig, inte sant?:)
Lasse skrev:Jag skulle göra ett uppehåll efter 24 timmar - avvakta och se under ett dygn - sedan köra igen i 24 timmar - avvakta och sedan ta beslut - bara för att vara på den säkra sidan.
Det kommer att ta längre än den tid du estimerat eftersom du späder hela tiden all din vattenmängd. Den tid du räknat ut gäller bara om du tar ut 780 liter och sedan droppar i.
MVH Lasse
Matnil skrev:att tänka på när du ska sänka kh är att om du gör ett vattenbyte, först ut med 780l och sen i med 780l osmosvatten så får du kh 4, men om du sänker över tid med flera mindre vattenbyte så tar det mer än 780l osmosvatten innan du är nere på kh4 eftersom du isåfall så att säga har ut en del av osmosvattnet oxå
Om du med horisontalplattfisk menar rockor så kan det funka ett tag men inte i längden, dels så är risken att diskusen får svårt att hävda sig vid matning och risken är oxå att de blir mat till rockorna när de växer till sig (vilket går väldigt fort)..... Sen måste du om du ska ha rockor i ditt kar gör om inredningen ganska rejält, rockorna behöver betydligt mer fri bottenyta
micket skrev:osmosvattnet droppar i sumpen nu och det kommer enl min uträkning ta 10 dagar att få ner kh. Det blir nästan 1000 liter osmosvatten.
Jo skulle jag skaffa rockor så skulle jag göra om ordentligt. Men det blir nog inte så, inte om dom käkar upp dom andra firrarna. Men dom är ju så jäkla fina!!!
Matnil skrev:Ja det är trevliga firrar, jag tröttnade på mina, de började växa ur mitt 720 och hanen var så tuff mot honan vid lek att jag fick dela karet under ganska lång tid... Hade jag bara haft en rimlig möjlighet att uppgrader till ett kar i din storlek inom en rimligt snar framtid skulle jag nog försökt hålla ut. Jag hade vuxna Geophagus med mina och det gick bra, men har hört flera som fått problem med diskus och skalarer med rockor, de är ganska duktiga jägare....
Tömmer du ut lite i taget efterhand som sumpen blir full?
micket skrev:Nu är KH nere på 6, har gjort några avbrott under veckan. Jag har kollat lite på diskusforum.se och där snackar folk om att göra enorma vattenbyten, 30%-100% flera ggr/vecka, är detta nödvändigt för att klara diskus? Då kanske jag får vänta lite tills vi får kommunalt vatten, blir ju enorma mängder eftersom den största delen ska vara osmosvatten.
Hur ofta byter ni diskusägare vatten i era kar?
c90368 skrev:Nu sticker jag ut hakan om några från diskus forumen läser här!
De håller inte på med akvaristik, de håller fisk! Om man inte kan fixa ett fungerande akvarium med en sund bakterieflora så måste man byta ut allt vatten hela tiden.
kaj.p skrev:Så sammanfattningsvis är man en kass akvarist, en miljöbov och en fiskhållare som inte vad man håller på med. :D
Big_Sal skrev:Mycket fint akvarium!
Älskar jordätare, men håll ett öga på hur det går. Jag hade ellioti med jordätare (Satanoperca leucosticta) i ett 540. När elliotisarna lekte och vaktade sin avkomma blev jordätarna väldigt stressade och började skita vita trådar och tynade till slut bort.
Nu har du iofs ett mycket större akvarium och en annan art av jordätare men kan ändå vara värt att veta... :)
Lycka till!