135 L - frodigt budgetkar

#1 - 17 februari 2009 12:58
Hej!

Jag har sedan årsskiftet hastigt och lustigt dragit igång tre akvarium. Det började med en temporär bostad för våra dammguldfiskar som höll på att frysa inne. Naturligtvis blev jag sugen på mer och det andra akvariet är ett sällskapsakvarium vi hade igång för flera år sedan. Detta togs i drift för snart 1,5 månad sedan och sedan dess har jag också varit tvungen att stilla min hunger efter Malawiciklider och köpte ett 200L kar komplett med fiskar som pryder vårt sovrum sedan 2 veckor tillbaka.

Denna tråden skall dock handla om mitt 135L sällskapsakvarium. Jag har ställt några frågor om detta tidigare, men jag tänker att det kanske kan vara bäst att hålla alla framtida frågor, framgångar och bedrövelser i en tråd istället för att dra igång nya hela tiden.

Här är några bilder på akvariet efter drygt en månads drift, som ni kan kolla på medan ni läser lite korta faktan:

-> Översiktsbild

-> Ensam liten ciklid :-) (art?)

-> Vanlig algätare?

Akvarium: 135L (75 x 40 x 45) aluminiumram
Pump: Fluval 3+
Värme: 200W
Ljusarmatur: 1 rör (Sylvania 18W)

För närvarande har jag Julas filtersand (0,2 - 0,8 mm) som bottenmaterial, några lavastenar samt fyra olika sorters växter som jag slängde i utan att ta reda på vilka de var (tar gärna emot lite hjälp för att artbetämma dem:)).

Som den amatör jag är, så hade jag naturligtvis i för mycket fiskar för tidigt. Jag har dock inte fått någon Nitrit än så länge (peppar peppar). Fiskarna som går i är:

* 11 Sorgmanteltetror
* 3 Vanliga algätare (heter de så eller visst inte butiken vad de hette? :d)
* 1 Liten ciklid av okänd art (den är för listig för mig, fyra av dess kompisar som befann sig tillfälligt i karet i väntan på att åka i ciklidakvariet fick jag tag på men denna håller sig undan när jag kommer med håven)
* 3 Dalmatinermollys

Övrigt att säga är att jag tillsätter gödningsmedel i form av Happy Life Evolution Ferro varje vecka (10-15 ml).

Vad är då mitt projekt? jag startade akvariet lite hals över huvud, men har nu kommit fram till att jag vill ha ett relativt grönt akvarium om det är möjligt utan att behöva lägga ut en förmögenhet på detta. Jag har planer på att lägga i någon form av rot som jag klär med mossa. Jag vill ha kvar känslan av sandbotten, men vill samtidigt ha någon form av mycket lågväxande gräs eller mossa som klär botten och där sanden framträder i partier. Jag misstänker att jag måste riva upp större delen av sanden och lägga grus i delar av akvariet om växterna skall trivas och behålla sanden i de partier där jag vill att den skall framträda.

Sedan har jag ju förmodligen ett stort problem med mitt dåliga ljus, eller? En tvårörsarmatur skulle kosta mig en tusenlapp + lysrör och det funkar helt enkelt inte med min studentbudget.

Växterna har hittills vuxit till sig bra, men ljusproblemet kanske kommer just när de vuxit till sig? Jag vet inte om det är ljusrelaterat eller om det kan vara något annat - men sedan ett par dagar har det börjat uppstå bruna fläckar på flertalet växter:

-> Bruna fläckar

Är växterna på väg att tyna bort, eller är det någon form av alger (som också gör att växterna dör kanske?). Vad kan jag göra åt det?
#2 - 1 mars 2009 22:38
Nu har jag gjort ett litet makeover i mitt kar! :)

Jag snickrade ihop en ljusramp och har numera 4 x 18W istället för 1 x 18W. Jag har också börjat att pytsa i lite Happy Life Carbo dagligen och fortsätter med järntillsats en gång i veckan. Nu är det väl närmast PMDD som står för dörren och eventuellt att drag igång med någon CO2 via mäsk om jag kan hitta någon bra lösning för det.

Jag plockade ur lavastenarna, gjorde en grop i mitten av karet där jag har lagt i fin engelsk sjösten där jag kan sätta växter som inte klarar av sanden. En rot köpte jag också, köpte vidare några plantor på Plantswap: Needle Leaf, E. Magdalenensis och Spiky moss. Jag har också provbeställt ett par lökar från Aquaticmagic, får se när de dyker upp, för jag valde fri frakt och det är väl lika med eventuell leverans :-). Sedan flyttade jag pump och värmare till den sida där de kommer vara minst synliga. Det ser lite kalare ut nu, men det kommer förhoppningsvis att ta sig:

135L efter makeover >>
#3 - 2 mars 2009 21:15
Fint inrett i akvariet:D
#4 - 2 mars 2009 21:26
Violator skrev:
Hej!

Jag har sedan årsskiftet hastigt och lustigt dragit igång tre akvarium. Det började med en temporär bostad för våra dammguldfiskar som höll på att frysa inne. Naturligtvis blev jag sugen på mer och det andra akvariet är ett sällskapsakvarium vi hade igång för flera år sedan. Detta togs i drift för snart 1,5 månad sedan och sedan dess har jag också varit tvungen att stilla min hunger efter Malawiciklider och köpte ett 200L kar komplett med fiskar som pryder vårt sovrum sedan 2 veckor tillbaka.

Denna tråden skall dock handla om mitt 135L sällskapsakvarium. Jag har ställt några frågor om detta tidigare, men jag tänker att det kanske kan vara bäst att hålla alla framtida frågor, framgångar och bedrövelser i en tråd istället för att dra igång nya hela tiden.

Här är några bilder på akvariet efter drygt en månads drift, som ni kan kolla på medan ni läser lite korta faktan:

-> Översiktsbild

-> Ensam liten ciklid :-) (art?)

-> Vanlig algätare?

Akvarium: 135L (75 x 40 x 45) aluminiumram

Pump: Fluval 3+

Värme: 200W

Ljusarmatur: 1 rör (Sylvania 18W)

För närvarande har jag Julas filtersand (0,2 - 0,8 mm) som bottenmaterial, några lavastenar samt fyra olika sorters växter som jag slängde i utan att ta reda på vilka de var (tar gärna emot lite hjälp för att artbetämma dem:)).

Som den amatör jag är, så hade jag naturligtvis i för mycket fiskar för tidigt. Jag har dock inte fått någon Nitrit än så länge (peppar peppar). Fiskarna som går i är:

* 11 Sorgmanteltetror

* 3 Vanliga algätare (heter de så eller visst inte butiken vad de hette? :d)

* 1 Liten ciklid av okänd art (den är för listig för mig, fyra av dess kompisar som befann sig tillfälligt i karet i väntan på att åka i ciklidakvariet fick jag tag på men denna håller sig undan när jag kommer med håven)

* 3 Dalmatinermollys

Övrigt att säga är att jag tillsätter gödningsmedel i form av Happy Life Evolution Ferro varje vecka (10-15 ml).

Vad är då mitt projekt? jag startade akvariet lite hals över huvud, men har nu kommit fram till att jag vill ha ett relativt grönt akvarium om det är möjligt utan att behöva lägga ut en förmögenhet på detta. Jag har planer på att lägga i någon form av rot som jag klär med mossa. Jag vill ha kvar känslan av sandbotten, men vill samtidigt ha någon form av mycket lågväxande gräs eller mossa som klär botten och där sanden framträder i partier. Jag misstänker att jag måste riva upp större delen av sanden och lägga grus i delar av akvariet om växterna skall trivas och behålla sanden i de partier där jag vill att den skall framträda.

Sedan har jag ju förmodligen ett stort problem med mitt dåliga ljus, eller? En tvårörsarmatur skulle kosta mig en tusenlapp + lysrör och det funkar helt enkelt inte med min studentbudget.

Växterna har hittills vuxit till sig bra, men ljusproblemet kanske kommer just när de vuxit till sig? Jag vet inte om det är ljusrelaterat eller om det kan vara något annat - men sedan ett par dagar har det börjat uppstå bruna fläckar på flertalet växter:

-> Bruna fläckar

Är växterna på väg att tyna bort, eller är det någon form av alger (som också gör att växterna dör kanske?). Vad kan jag göra åt det?

hejsan!

riktigt fint akvarium du har :). algätarna du har heter kinesisk algätare och den är itne så bra på alger tycker jag men det funkar^^, en bra sak att tänka på med dessa är att kan bli lite cranky av sig när de blir lite äldre och större och jagar gärna då andra fiskar. den låge växten du har tror jag är en sumpväxt av något slag om jag inte har fel, den växten med långa blad och som är utspridd där bak heter vallisenera och jag tror att den som har stora och rätt så breda blad är nogon hygrophilia (stavning) och den sista kan jag inte riktigt.

Du kan med hitta info om växterna om du går in på *avdelning* som finns längst uppe på sidan och när du håller med musen på den så kommer det som en gardin ner och sen klickar du på *akvarieväxter-artbeskrivningar* och sen så klickar du dig vidare sen.

när det gäller att få fart på växterna så överlåter jag det till de andra experterna.
#5 - 2 mars 2009 22:42
Tack Samarin och Macke fisk! :)

Då har man blivit blåst av akvarieaffären (det är väl inte första gången i världshistorien) - jag förklarade vad jag hade för storlek på mitt akvarium och att jag skulle ha mindre "vanlig" fisk i detta och behövde några algätare. De tyckte då att dessa kinesiska algätare skulle passa bra, för de är lugna och blir bara 8-10 cm. Ja, tjenare...

Jaja, de får väl åka in och försöka bråka med cikliderna när de blir för stora och kaxiga, den dagen...

Fortsättningsvis ska jag surfa in på zoopet med mobilen och kolla upp vad det är man tänker köpa. :)
#6 - 2 mars 2009 22:51
Violator skrev:
Tack Samarin och Macke fisk! :)

Då har man blivit blåst av akvarieaffären (det är väl inte första gången i världshistorien) - jag förklarade vad jag hade för storlek på mitt akvarium och att jag skulle ha mindre "vanlig" fisk i detta och behövde några algätare. De tyckte då att dessa kinesiska algätare skulle passa bra, för de är lugna och blir bara 8-10 cm. Ja, tjenare...

Jaja, de får väl åka in och försöka bråka med cikliderna när de blir för stora och kaxiga, den dagen...

Fortsättningsvis ska jag surfa in på zoopet med mobilen och kolla upp vad det är man tänker köpa. :)

En algätare som jag tycker är bra heter ancistrus, fast den gillar att ge sig på växterna. Man lär sig med tiden hur stora fiskar blir och hur stort akvarium en fisk behöver:). Man lär sig något nytt varje dag och det gör jag iaf :p.
#7 - 2 mars 2009 22:57
Jepp - jag har några albino ancistrus i mitt impulsköpta Malawikar, och de öser på riktigt bra...

Angående den planta som är längst in till vänster i makeover-bilden, som jag fått förklarat för mig är någon form av Hygrophila - den har dragit iväg så den vill ut genom täckglaset, är det en växt som mest är lämpad för större akvarier än mitt? Den har tre kraftiga stjälkar som består av segment/sektioner. Kan jag toppa dem lite vårdslöst mellan två sådana sektioner, kanske t o m försöka få toppskottet att rota sig, eller sprider de sig på andra sätt?
#8 - 11 mars 2009 19:13
Jaha, ett par månader gick det så fick man sin första algoffensiv. Jag märkte det först på att de öppna sandområdena började se lite "klumpiga ut". Jag gjorde en liten bottenrengöring och bytte 25% av vattnet och det såg bättre ut. Men efter någon dag började sanden se sådär klumpig ut igen och när jag idag tittar närmare så ser jag att den börjar skimra i grönt. Rutorna ser helt rena ut men jag testade ändå att skrapa dem och då märker jag att det på framrutan ändå sitter en grön beläggning.

Jag får hoppas på att det "bara" är grönalger och att de inte blommar ut för mycket. Jag ser ingenting på växterna i övrigt, som med mina ögon ser ut att trivas och växer bra.

Jag har 2 x 18W belysning 12h/dygn och 4 x 18W i 8h/ dygn. Tillför dagligen Evolution Happy Life Carbon (kol) samt en gång i veckan Evolution Happy Life Ferro (järn). Jag har inte börjat göda något i övrigt, men har allt tänkt mig PMDD för att få lite mer fart på växtligheten.

Vad bör jag göra för att hämma algtillväxten i mitt kar enligt ovan?
#9 - 12 mars 2009 07:05
Violator skrev:
Angående den planta som är längst in till vänster i makeover-bilden, som jag fått förklarat för mig är någon form av Hygrophila - den har dragit iväg så den vill ut genom täckglaset, är det en växt som mest är lämpad för större akvarier än mitt? Den har tre kraftiga stjälkar som består av segment/sektioner. Kan jag toppa dem lite vårdslöst mellan två sådana sektioner, kanske t o m försöka få toppskottet att rota sig, eller sprider de sig på andra sätt?

Har lite svårt att se vad det är för en planta där inne till vänster, skulle kanske som du säger kunna vara någon Hygro... Jag har klippt rätt bra i mina och det har gått bra, så det är väl egentligen bara till att testa lite... Klipp en liten bit i ett första skede och plantera om?!
#10 - 19 mars 2009 23:11
Jag tänkte att jag skulle posta lite bilder med ojämna mellanrum, det kan vara kul att se hur det utvecklas i längden:

Akvariet som det ser ut nu ->

Algtillväxten är inte explosiv, men konstant s a s. Det bildas en tunn film på främre rutan och sanden klumpar sig liksom och när jag slamsuger finns det en del alger i klumpar i sanden liksom, luktar lite unket gör den också, brukar alger verkligen göra det?

Eftersom jag har haft stabila vattenvärden - ingen Nitrit under de första två månaderna och alla fiskar har mått bra, så köpte jag på migg ett par dvärgguramis. Tji fick jag, honan dog efter en vecka och hanen några dagar senare. Jag såg inga yttre tecken på dem ö h t. Jag har ju förstått att de kan vara känsliga, men trodde de skulle funka eftersom burken verkade stabil. Jag repade dock mod och köpte på mig några "säkra" fiskar i form av platys. De har varit pigga allihop, men nu börjar jag verkligen undra, för i morse så var en hane död :-(. Jag tog nya vattenvärden och jag såg inget att anmärka på (PH 7, KH 4 och ingen mätbar nitrit).

Kan det ändå finnas någon form av gifta ämnen i vattnet? Jag har ju inga konstigheter i vattnet. Jag har tänkt mig att börja med PMDD, men vet inte om jag vågar göra något just nu. Det enda jag tillsätter är "Carbo" och järn enligt angiven dosering.
#11 - 20 mars 2009 10:59
Violator skrev:
Jag tänkte att jag skulle posta lite bilder med ojämna mellanrum, det kan vara kul att se hur det utvecklas i längden:

Akvariet som det ser ut nu ->

Algtillväxten är inte explosiv, men konstant s a s. Det bildas en tunn film på främre rutan och sanden klumpar sig liksom och när jag slamsuger finns det en del alger i klumpar i sanden liksom, luktar lite unket gör den också, brukar alger verkligen göra det?

Eftersom jag har haft stabila vattenvärden - ingen Nitrit under de första två månaderna och alla fiskar har mått bra, så köpte jag på migg ett par dvärgguramis. Tji fick jag, honan dog efter en vecka och hanen några dagar senare. Jag såg inga yttre tecken på dem ö h t. Jag har ju förstått att de kan vara känsliga, men trodde de skulle funka eftersom burken verkade stabil. Jag repade dock mod och köpte på mig några "säkra" fiskar i form av platys. De har varit pigga allihop, men nu börjar jag verkligen undra, för i morse så var en hane död :-(. Jag tog nya vattenvärden och jag såg inget att anmärka på (PH 7, KH 4 och ingen mätbar nitrit).

Kan det ändå finnas någon form av gifta ämnen i vattnet? Jag har ju inga konstigheter i vattnet. Jag har tänkt mig att börja med PMDD, men vet inte om jag vågar göra något just nu. Det enda jag tillsätter är "Carbo" och järn enligt angiven dosering.

Kan vara så att dom dog pga stress, eller bara pga ändrade förhållanden.

Köpte du fisken hos nån större zookedja som inte har fisk som specialitet kan risken vara stor att det är lite sämre kvalitet på fisken.
(Smaka på vattnet nästa gång och se om det smakar salt!)

Eftersom du har ett bra kH och Ph, har jag svårt att tänka mig nåt annat.

Men jag måste fråga vad du använder dig av för att mäta dessa värden med? Dropptest eller stickor?
#12 - 20 mars 2009 16:00
Cikliden ser ut att vara en vanlig palettciklids-hane, fast jag tycker han ser lite blek ut! Skulle nog få lite finare färger om han får sällskap av en dam;)
#13 - 20 mars 2009 21:08
Markus1984 skrev:
Kan vara så att dom dog pga stress, eller bara pga ändrade förhållanden.

Köpte du fisken hos nån större zookedja som inte har fisk som specialitet kan risken vara stor att det är lite sämre kvalitet på fisken.

(Smaka på vattnet nästa gång och se om det smakar salt!)

Eftersom du har ett bra kH och Ph, har jag svårt att tänka mig nåt annat.

Men jag måste fråga vad du använder dig av för att mäta dessa värden med? Dropptest eller stickor?

Jag testar med dropptest.
#14 - 20 mars 2009 21:10
Cikliden ser ut att vara en vanlig palettciklids-hane, fast jag tycker han ser lite blek ut! Skulle nog få lite finare färger om han får sällskap av en dam;)

Jepp, jag fångade in honom för några veckor sedan och placerade honom i mitt ciklidkar och nu har han färgat ut och blivit riktigt marinblå :)
#15 - 21 mars 2009 06:02
Violator skrev:
Jepp, jag fångade in honom för några veckor sedan och placerade honom i mitt ciklidkar och nu har han färgat ut och blivit riktigt marinblå :)

hmm, då är det nog inte en vanlig palett:confused:

Kan det vara en Pelvicachomis sp "Blue fin"?

Fast när jag titta närmare nu så ser jag inte riktigt vad det är för jeppe, Skulle du kunna ta en bild på den?
#16 - 21 mars 2009 15:35
Här är en urusel bild tagen med mobilkamera, jag vill tro att det är någon form av näbbciklid? Det är alltså en "ungfisk" det är frågan om, jag kanske glömde att nämna detta...

Näbbis? ->
#17 - 21 mars 2009 15:55
Violator skrev:
Här är en urusel bild tagen med mobilkamera, jag vill tro att det är någon form av näbbciklid? Det är alltså en "ungfisk" det är frågan om, jag kanske glömde att nämna detta...

Näbbis? ->

Ja helt klart en liten Malawi.

Kanske en liten Labeotropheus trewavasae ?
#18 - 25 april 2009 21:32
En kort rapport från mitt akvarium, där det inte händer speciellt mycket. Jag har haft lite algtillväxt men håller det i schack genom att begränsa ljuset i perioder. Jag har också börjat att rensa ut det min värdelösa akvariebutik på Torp i Uddevalla lurade på mig som akvarieväxter, vilket i själva verket var sumpväxter. De börjar stryka med nu efter några månader. En Dalmatinermolly gick och dog för mig i veckan också, vet inte vad det var, inga gifter i vattnet och inga tydliga symptom. Kvarvarande besättning verkar dock pigg.

Jag köpte för några veckor sedan en lök, någon form av röd Lotus, den rotade sig direkt och fick en uppsättning små blad. Det stannade dock av och nu har den inte växt något alls under de senaste veckorna. Är den väldigt energikrävande? Jag har inte börjat gödsla något i karet ännu, borde nog det, men det kanske är så att de egentligen är långsamväxande och håller på att rota sig?

Här är en bild på hur det ser ut nu:

Akvariet efter några månader ->

Annons