150 liters begagnat.

#1 - 14 mars 2006 20:57
Hej!
Var just iväg och köpte ett begagnat 150 liters kar som har stått på en djuraffär ett tag. Det är skitigt och så men det ska putsas i ordning och bli fint.

Ska flytta tíll en ny lägenhet i juni så jag har inte tänkt att sätta igång det förrän då, men man kan ju börja pilla lite med att putsa i ordning det och så.

Har funderat på vad jag ska använda som ställning. Tänkte mig att man kan ha två lekablock som står på varrandra på vardera sida om karet. 4 st totalt alltså. På dessa har man någon form av en träskiva, men jag vet inte riktigt vilken. Någon som har någon idé? På denna så har man en frigolitskiva för att jämna få karet i lod. Träskivan och frigolitskivan täcker man sedan med en trälist som man sätter utan på som är exakt lika hög som träskivan + frigoliten är när karet står på den. Så att man bara ser 4 leka block som det står en träram på med ett kar i.
Vad tror ni om detta?

Har även funderat på vad man ska ha för armatur till detta.
Hade tänkt mig nått liknande denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=1961&cat=202&page=1
Med två st: http://www.pwss.se/product.php?productid=273&cat=31&page=2
Blir detta bra tror ni?

Sedan har jag bestämt mig för att jag vill ha någon form av ljus sand. Biltemas blästersand borde väl bli bra till detta?

Skulle vilja ha en biotop av någon form men lite större fiskar som passar med storleken på karet. Någon som har nån idé om vad för fiskar man ska ha ooch vilka växter som passar med denna?

Har en Eheim 2213, den borde väl bli perfekt till detta karet?

Vad tror ni om detta, något som jag har glömt eller nått som borde ändras?

Bilder kommer självklart på hela processen. Ni skall få se vad skitigt karet är och hur bländande fint det kommer att bli :) .

/Andreas
#2 - 14 mars 2006 22:45
[quote=Twisted]Hej!Ska flytta tíll en ny lägenhet i juni så jag har inte tänkt att sätta igång det förrän då, men man kan ju börja pilla lite med att putsa i ordning det och så. [/quote]
förvara då akvariet så att silikonfogarna står så mörkt som möjligt.
silikon torkar ut rätt fort om det får stå i solen.

men jag vet inte riktigt vilken. Någon som har någon idé?

mdf skiva är tålig och bra.
sen finns ju spånskivor som är mycket stöddiga och används till golv som tål en hel del men måste målas för att skydda mot väta.

På denna så har man en frigolitskiva för att jämna få karet i lod.

bara om det är helglas.
är det ramakvarie behövs ingen frigolit.
för att få blocken i nivå med skivan kan du använda bl.a glasspinnar i trä.

Vad tror ni om detta?

själv hade ja köpt lite bräder och plywood och byggt en "riktig" bänk med dörrar istället men det är ju min personliga åsikt.
finner inte utseendet på lekablocksställ snyggt men funktionsmässigt låter det ok.

Har även funderat på vad man ska ha för armatur till detta.

Hade tänkt mig nått liknande denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=1961&cat=202&page=1

Med två st: http://www.pwss.se/product.php?productid=273&cat=31&page=2

Blir detta bra tror ni?

2x30w blir 0.4w/l och KAN ge problem med alger då det blir något mer finlir jämfört med lite mindre ljus.
aquarelle är ju bra växtrör.

Sedan har jag bestämt mig för att jag vill ha någon form av ljus sand. Biltemas blästersand borde väl bli bra till detta?

blästersanden är rätt ljus ja men finns även lite mörka partiklar i.

Skulle vilja ha en biotop av någon form men lite större fiskar som passar med storleken på karet. Någon som har nån idé om vad för fiskar man ska ha ooch vilka växter som passar med denna?

går ju att söka på akvarielängden i fiskarkivet och visa resultat som bilder.

Har en Eheim 2213, den borde väl bli perfekt till detta karet?

beror lite på vad du väljer för fiskar då en del gillar mycke cirkulation men skulle du hamna där kan du ju bara slänga i en liten cirkulationspump.
#3 - 15 mars 2006 09:50

förvara då akvariet så att silikonfogarna står så mörkt som möjligt.

silikon torkar ut rätt fort om det får stå i solen.

Ingen fara, det kommer att stå i ett mörkt förråd.

mdf skiva är tålig och bra.

sen finns ju spånskivor som är mycket stöddiga och används till golv som tål en hel del men måste målas för att skydda mot väta.

Det var MDF som jag hade tänkt mig från början. Va bra att den passar.

bara om det är helglas.

är det ramakvarie behövs ingen frigolit.

för att få blocken i nivå med skivan kan du använda bl.a glasspinnar i trä.

Det är ett helglas, då behövs väl en frigolitskiva? Hur tjock ungefär, blir de bra med 5 cm eller ska den vara på mer/mindre?

själv hade ja köpt lite bräder och plywood och byggt en "riktig" bänk med dörrar istället men det är ju min personliga åsikt.

finner inte utseendet på lekablocksställ snyggt men funktionsmässigt låter det ok.

Nja, är inte så händig av mig :) Och har en mycket pressad ekonomi.

2x30w blir 0.4w/l och KAN ge problem med alger då det blir något mer finlir jämfört med lite mindre ljus.

aquarelle är ju bra växtrör.

Okey, vad ska man ha för armatur då och rör? 1x30 W blir väl för lite?

blästersanden är rätt ljus ja men finns även lite mörka partiklar i.

Kör nog på den, hoppas den blir bra. Den är ju billig om inte annat så den passar min budget. Hur mycket behöver man ungefär till ett 150 liters kar om man vill ha "normalt" med sand?

går ju att söka på akvarielängden i fiskarkivet och visa resultat som bilder.

Har suttit där några timmar, men tänkte om ni/du hade några bra idéer om någon fin biotop som passar bra med sand och 150 liter.

beror lite på vad du väljer för fiskar då en del gillar mycke cirkulation men skulle du hamna där kan du ju bara slänga i en liten cirkulationspump.

Jo, de ä klart. Kan ju slänga i en cirkulationspump om det skulle behövas.
#4 - 15 mars 2006 14:51
[quote=Twisted]Det är ett helglas, då behövs väl en frigolitskiva? Hur tjock ungefär, blir de bra med 5 cm eller ska den vara på mer/mindre?[/quote]
5cm går men räcker med 1-1.5cm också.

Nja, är inte så händig av mig :) Och har en mycket pressad ekonomi.

räknat lite på de och skulle kosta mej mer och bygga en bänk till ett 375liters med lecablock jämfört med vad en träbänk skulle kosta.

Okey, vad ska man ha för armatur då och rör? 1x30 W blir väl för lite?

2x30w går men ju mer ljus ju mindre blir marginalerna.
1x30 blir lite lite 0.2w/L
#5 - 16 mars 2006 07:30
Tack för alla svar Raven!
Vilket tror ni bli bäst av dessa två uppställnignar av lecablock.

http://img149.imageshack.us/img149/1424/leca10sf.jpg

eller:

http://img149.imageshack.us/img149/713/leca27mk.jpg

För det borde väl räcka med 2 staplar till ett kar på 150 liter?
#6 - 16 mars 2006 13:20
2 staplar så bör du nog ha en rätt ordentlig mdf skiva.

tänk på att det blir bortåt 200kg och helglasakvarier är ömtåliga mot ojämn belastning.
både silikonfogar och glas kan gå åt.....
#7 - 16 mars 2006 15:21
kanske bäst o sätta tre staplar. i kanterna o i mitten...tycker iaf jag låter nog
#8 - 16 mars 2006 15:46
Ja skulle bygt en hel ram av leka istället

samt tänk på att du bör ha en mdf i botten under leka blocken också annars lär du skada golvet
#9 - 16 mars 2006 18:19
Kör nog då med tre staplar av lecblock med mdf bitar under blocken mot golvet och en skiva längst upp med en frigoligtskiva på.
#10 - 17 mars 2006 13:20
Har funderat på någon form av Asien biptop, har suttit och kollat i timmar på asienfiskar nu men kan inte bestämma mig. Någon som kan ge några fina tips om asienfiskar som passar bra i ett 150 liters med sand som botten?
#11 - 14 april 2006 10:45
Har nu bestämt mig för ett Malawi-kar. Har nu lite frågor:
Vilka lysrör ska man ha? Kommer att köra en ramp för två lysrör, ett rör borde väl bli för lite?

Räcker det med mitt 2213 ytterfilter eller behöver man kanske en cirkulationspump inne i karet för att få lite mer flå på det?
#12 - 14 april 2006 11:50
[QUOTE=Raven]förvara då akvariet så att silikonfogarna står så mörkt som möjligt.
silikon torkar ut rätt fort om det får stå i solen.[/QUOTE]

Va? Kan man inte ha akvariet i ett rum med dagsljus i ett par månader? I akvariebutiker kan akvarier stå tomma i flera månader...
#13 - 14 april 2006 11:57
söker du kommer du hitta en tråd om en som ställde undan ett akvarie där silikonet torka totalt.
efter 3 månader va de knappt så rutorna stog upp men det hade stått i solen.
Bilagor:
#14 - 14 april 2006 12:12
[QUOTE=Raven]söker du kommer du hitta en tråd om en som ställde undan ett akvarie där silikonet torka totalt.
efter 3 månader va de knappt så rutorna stog upp men det hade stått i solen.[/QUOTE]

Jag har nämligen mitt ståendes tomt i lägenheten i dagsljus, men inte i solen. Hade tänkt förbereda torven i 2 veckor och köra in filtret i det andra akvariet i en månad. Är det dumt att vänta så länge. Vad jag förstått så hade akvariet stått tomt hos honom som jag köpte det av sen i december.
#15 - 14 april 2006 12:20
var gränsen går vet ja inte men just direkt solljus är mycket aggressivt mot en del ämnen.
mitt akvarie stog tomt i över 8år varav över 5år i ett källarförråd där det va ljust på morgonen men inget direkt solljus och silikonet är fräsht.
är du orolig kan du ju lägga en filt över.

men kan ju också säga att 3 månader låter som extremfall i mina öron, speciellt om man ser till att det finns akvarier som stått 15år i förråd och silikonet fortfarande har varit bra.
#16 - 14 april 2006 12:24
[QUOTE=Raven]var gränsen går vet ja inte men just direkt solljus är mycket aggressivt mot en del ämnen.
mitt akvarie stog tomt i över 8år varav över 5år i ett källarförråd där det va ljust på morgonen men inget direkt solljus och silikonet är fräsht.
är du orolig kan du ju lägga en filt över.[/QUOTE]

Tack! Mitt står ljust, men inte i direkt solljus.

[QUOTE=Raven]men kan ju också säga att 3 månader låter som extremfall i mina öron, speciellt om man ser till att det finns akvarier som stått 15år i förråd och silikonet fortfarande har varit bra.[/QUOTE]

Låter bra :)
#17 - 14 april 2006 12:47
Tror nog att mitt kommer att klara sig då det står i ett förråd. Men någon som har några svar angående lysrören och pumpen?
#18 - 14 april 2006 12:53
har sökt lite men hittar inte tråden ifråga men detta inlägget kanske kan va intressant Batski.
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=648048&postcount=2

Twisted, pumpen beror på.
fick byta gummibussningarna på min då dom hade torkat.

lysrör är ja lite osäker på men tror inte dom blir direkt dåliga av ålder om dom inte stått länge.
#19 - 14 april 2006 13:02
[QUOTE=Twisted]Tror nog att mitt kommer att klara sig då det står i ett förråd. Men någon som har några svar angående lysrören och pumpen?[/QUOTE]

Eheim 2213 räcker till akvarier upp till 250 liter så jag tror inte att du behöver nån extra pump. Vad jag förstått lever inte malawi i strömt vatten.

Vad gäller belysning så vill de nog ha det ganska ljust. Kan tänka mig att nånting i stil med Sera Blue Sky (12000 Kelvin) skulle vara lämpligt. Men antagligen går det bra med Aquarelle (10000 Kelvin) med.
#20 - 14 april 2006 13:04
[QUOTE=Raven]har sökt lite men hittar inte tråden ifråga men detta inlägget kanske kan va intressant Batski.
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=648048&postcount=2[/QUOTE]

Tack :)
#21 - 14 april 2006 13:22
[quote=batski]
Vad gäller belysning så vill de nog ha det ganska ljust. Kan tänka mig att nånting i stil med Sera Blue Sky (12000 Kelvin) skulle vara lämpligt. Men antagligen går det bra med Aquarelle (10000 Kelvin) med.[/quote]

Okey!
Men vad jag förstod av den här tråde nså kanske de vill ha lite mörkare. Eller...?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80563&highlight=lysr%F6r+malawi
#22 - 14 april 2006 15:33
[QUOTE=Twisted]Okey!
Men vad jag förstod av den här tråde nså kanske de vill ha lite mörkare. Eller...?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80563&highlight=lysr%F6r+malawi[/QUOTE]

Hmm, det kan hända att jag hade missuppfattat det, men annars trivs fiskar som kommer från öppna klara vatten med starkare belysning än t ex svartvattensfiskar från regnskogen. Frågan är hur djupt i malawisjön dessa fiskar brukar vistas. Men jag har svårt att tro att de skulle leva på 20-30 meters djup.

Men du kan skippa Sera Blue Sky och köra med bara Aquarelle. Jag har ett Aquarelle (och ett GroLux) till mina svartvattensfiskar och det funkar bra.

Annons