150L SA Dvärdciklider

#1 - 28 januari 2011 19:08
Tog å skaffade mig ett nytt akvarieprojekt då mitt förra gick alldeles för snabbt :)
Så imorrn bär det iväg och ska hämtas ett kar på ~150L. (95*40*40)
Med ett Am-Top professional 600l/h ytterfilter som jag hoppas ska räcka till.

Fiskarna jag tänkt ha i är
Kakadua Ciklid
Fjärilsciklid
Sedan finns det några städare som passar in i ett SA kar?

Kommer köra med mycke växter och Redmoore rötter och hassel rötter tror jag kan funka med.
Hade tänkt ljus akvariesand/blästersand.
Vad mer för inredning kan man köra, typ av sten och färg?
Har ni nå tips på bra bakgrund?

Sedan vad för växter är typisk från deras hemmamiljö?

[ATTACH=CONFIG]41752[/ATTACH]
#2 - 30 januari 2011 06:50
Nu är karet hemma, så idag ska det städas lite och gå igenom allt som följde med.
Är det svårt att skära bort silicon på insidan och byta ut den?
Räcker det med vanligt akvariesilicon, har en tub för kar upp till 60L
För jag ska ju inte bygga ihop det utan bara täta.
I två av hörnen såg den inte så fräch ut och hade börjat släppa lite.
[ATTACH=CONFIG]41792[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41793[/ATTACH]

Fyndade även en Eheim 2217 classic för 400kr som behövde en ny tätning bara, borde göra sig utmärkt med ett strilrör, följde även med makaroner, biobollar, och lite ny blå filtermatta.
Borde iaf vara bättre en en Am-Top på 600l/h =)

Fick även med en gammal bakgrund i glasfiber tror jag den är gjord i, rätt ok och tror jag kommer köra den faktiskt då jag var ute efter en med rot. Även två rötter som säkert kommer till användning.

[ATTACH=CONFIG]41791[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41795[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41796[/ATTACH]

Fick med lite sten så jag funderar på att blanda blästersand med lite sten, ska laborera lite med den blandningen och se vad som ser bäst ut.
[ATTACH=CONFIG]41794[/ATTACH]
#3 - 31 januari 2011 11:28
Funderar på att sätta BTN slim men montera den ca 4-5cm från baksidan och köra en raster på vänster sida genom filtermatta och sedan ut till ytterfiltret och tillbaka genom ett strilrör.
Ytterfiltret är ett eheim 2217 classic.

Grönt:insug till ytterfilter
Gul:utlopp/strilrör
Röd:vattnets väg
Blå: filtermatta

Vad tror ni om det?

Klaga inte på bilden då den är gjord i Paint! på min iphone på lunchrasten :P

[ATTACH=CONFIG]41894[/ATTACH]
#4 - 31 januari 2011 11:33
jo visst. funkar nog bra. har samma tanke till mitt 110L Asien som är på gång
#5 - 31 januari 2011 12:35
Skulle man kunna sätta glasskivor så vattnet får gå upp, ner, upp, ner så det blir lite längre väg genom filtret istället för rakt igenom och så kör man bara makaroner/biobollar i ytterfiltret.
Borde bli rätt så underhållsfritt och skulle man behöva rengöra filtermattan är den bara att dra upp ur karet.
#6 - 31 januari 2011 13:56
bara ytterfiltret orkar dra vattnet igenom det där så
#7 - 31 januari 2011 14:02
Otocinclus är fina, fredliga algätare :) Mycket snällare både mot växter och rom än vad ancitrusar är.
#8 - 31 januari 2011 17:57
Ja det funderade jag med på, lite misslyckat om den suger tomt :)
Kanske får testa sig fram lite med ett filterfack i taget.

Ska titta lite på då, såg fina ut de som fanns att välja på :)
Gäller bara att affären har dom också.
#9 - 31 januari 2011 19:24
Tog även och la en beställning på en trippel dos PMDD =)
Ska det doseras vid vattenbyte bara?
Det jag kör nu ska man dosera varje dag, Easylife Easycarbo.
#10 - 31 januari 2011 23:53
det ska bara doseras vid vattenbyte ja
#11 - 1 februari 2011 05:57
hannesc skrev:
det ska bara doseras vid vattenbyte ja

Skönt :)

Brukar som oftast bara glömma att ge det varje dag.
Och så var det ju kanon pris på PMDD jämfört med det jag kör nu.
En flaska easycarbo kosta runt 350kr för 500ml och räcker i 100 dagar ungefär.
#12 - 1 februari 2011 08:54
Om du skaffar ottisar så kom ihåg att ge dem grönfoder (tex. gurka/gröna ärtor/brysselkål osv.) ungefär en gång i veckan. Många säger att de är känsliga och oförklarligt dör hela tiden, men vad jag har märkt så är det bara om man slarvar med att ge dem mat. Algtabletter funkar inte för mig, eftersom de andra fiskarna (Ciklider) äter upp dem.
#13 - 1 februari 2011 10:18
Ja det läste jag att de ville ha :)
#14 - 2 februari 2011 20:04
Hoppas på massa paket imorrn från Guldfisken, två reedmore rötter, BTN RG slim bakgrund, lite reservdelar till ytterfiltret, hade lite vibrationer i det så hoppas det avhjälps med ny impeller och axel.
#15 - 3 februari 2011 14:10
Första paketet :)
Lite akvariegodis.

[ATTACH=CONFIG]41914[/ATTACH]
#16 - 3 februari 2011 14:28
Efter att ha bytt impeller och axel så blev den som ny, tyst å fint jobbar den på =)
Nu ska jag på ICA och hämta ut andra paketer med lite rötter och bakgrund, så nu är kvällen räddad =)
#17 - 3 februari 2011 15:46
Lite mera godis :)

Grymt bra paketerat av guldfisken :)

[ATTACH=CONFIG]41916[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41917[/ATTACH]
#18 - 3 februari 2011 16:11
Härligt. :D
#19 - 3 februari 2011 18:15
Lite modifikationer utav BTN för att de ska passa.
Sedan så är det något sånt här jag tänkt att de ska sitta, en bit från baksidan och två/tre remsor med filtermatta som får gå från botten till toppen och låda vattnet filtreras lite innan det går ut till ytterfiltret.
#20 - 3 februari 2011 20:47
Bakgrund på plats =)
#21 - 3 februari 2011 22:51
Börjar lovande! Fiffigt att trycka på torv i silikonfogarna, ska komma ihåg det tricket.

Du frågade om algätare och de som brukar rekommenderas mindre kar och som inte tar ägg är otocinclus, även om jag vill slå ett slag för pitbull pleco.

Dina planer på filtervolym bakom bakgrunden kan med fördel kompletteras med att även ha torv där, då får du mjukt och fint vatten som underlättar lekresultaten för dina dvärgar.

Ska bli kul att följa utvecklingen!
#22 - 4 februari 2011 05:05
Skulle säkert passa med torv, men är faktiskt sand :)
Vad har torven för effekt på vattnet?

Ska kolla upp den fisken med, alltid välkomnande med fisk tips :)
#23 - 4 februari 2011 07:35
Blev en skvätt vatten idag :)
Med redmoore rötterna tog ju å flöt upp, hur lång tid kan det ta innan de vill sjunka eller får man låsa fast de med sten kanske.

Sedan undrar jag hur ni gjort för att få dom att sitta vid ytan så det ser ut som om det är rötter som växer neråt.

[ATTACH=CONFIG]41965[/ATTACH]
#24 - 4 februari 2011 07:45
Några dagar, veckor eller månader kan det ta som jag har förstått det :) Så tyng ner dem med något om de inte ska hänga uppifrån.
#25 - 4 februari 2011 10:52
Torven gör vattnet mjukare, sänker pH och läcker ut humusämnen och färgar vattnet te-gult. Allt är bra för sa-fiskar och i synnerhet för dvärgciklider. Den konkreta effekten är, förutom välmående, att äggen inte möglar så därför lyckas leken oftare. Nu ska odlad kakadua inte ha så hemskt höga krav på vattnet sägs det men det är absolut en fördel och vill du hålla andra dvärgar kan vissa ha höga krav på just de variablerna.

Roten går fästa på många sätt, vanligast är nog att binda eller på annat sätt fästa en eller ett par sugkoppar så man kan trycka fast den. Fästa på eller tynga ned med sten går också om du ska ha den på botten. Bara fantasin sätter gränsen för hur du löser det. :)
#26 - 4 februari 2011 11:42
Ja men då ska jag skaffa lite torv, är det någon särskild mängd per liter och hur länge innan man ska byta till nytt?

Får se hur jag gör med rötterna då, ska skaffa några fler och även växter ska ju köpas.
#27 - 4 februari 2011 12:09
Angående cikliderna jag tänkt ha, går de i stim om 4-5st eller par?
Hur ska man könsfördela?
#28 - 4 februari 2011 12:35
När det gäller de flesta dvärgar, i mindre kar iaf, bör man utgå från par med en hanne per kar. Sen funkar vissa arter bra som harem med 2-4 honor men även honorna kan ha ganska stark revirbildning. Särskilt när det gäller apistogramma pratar man ofta om komplex inredning, alltså mycket inredning med gott om siktlinjebrytande detaljer som rötter, stenar och buskiga växter.

Kakaduor är haremfiskar så med rätt inredning kan du säkert ha 3 honor i den storleken på karet du har. Sen får man se hur det utvecklar sig, kan vara bra att ha möjlighet att lyfta ut fisk som blir trängd, särskilt vid lek kan de vara riktigt tuffa. Fjärilar är lite beskedligare, där räcker det med att tänka par och sen anpassa antalet efter karets storlek och inredning.
#29 - 4 februari 2011 13:26
Ska åka och kolla efter ett par fjärillsciklider i helgen.

Så de får bli inkörningsfisken så får jag skaffa kakaduorna sedan.

Hur och när kan man se skillnad på hona/hane utav fjärills?
#30 - 4 februari 2011 14:25
Honorna är lite mindre och är lätt röd/violettfärgade på sidan vid bukpartiet, hanarna har lite längre ryggfensstrålar och ofta rödare nos när de färgar ut. Hanarnas bukfenor är ofta längre och mer röda.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
Bilagor:
#31 - 4 februari 2011 14:59
Det kan nog funka men eftersom odlade fjärilar är kända för att vara känsliga och droppa av snabbt låter det vanskligt att börja med dem som inkörningsfisk. Själv hade jag börjat med algätare, sedan stim/"dither"-fisk och sedan i lugn och ro läsa på vilken eller vilka ciklider det blir och skaffa dessa först efter 2-3 månader då karet börjar stabilisera sig.
#32 - 4 februari 2011 15:44
Det kan nog funka men eftersom odlade fjärilar är kända för att vara känsliga och droppa av snabbt låter det vanskligt att börja med dem som inkörningsfisk. Själv hade jag börjat med algätare, sedan stim/"dither"-fisk och sedan i lugn och ro läsa på vilken eller vilka ciklider det blir och skaffa dessa först efter 2-3 månader då karet börjar stabilisera sig.

Håller med till 100%
#33 - 4 februari 2011 18:35
Då kör vi på det, en algätare och några tetror då istället för att köra igång det hela, blir lite mer blandad SA än enbart dvärgciklider.
#34 - 5 februari 2011 00:18
Tänk på att om du har som ambition att driva upp yngel så kommer många tetror vara ganska flitiga yngelrövare. Bara en förvarning så du väljer art med omsorg. Finns gott om trådar där detta diskuteras, själv är jag förtjust i pennfiskar.
#35 - 5 februari 2011 06:36
Tänk på att om du har som ambition att driva upp yngel så kommer många tetror vara ganska flitiga yngelrövare. Bara en förvarning så du väljer art med omsorg. Finns gott om trådar där detta diskuteras, själv är jag förtjust i pennfiskar.

Har inte som tanke att köra fram yngel, utan blir det så blir det =)
Men om det är dessa fiskar så var de riktgit fina.
#36 - 5 februari 2011 07:46
Ja, just den där varianten är svindyr och faktiskt ingen stimfisk så som de flesta övriga pennfiskar. Men jo, det är nannostomus-släktet jag syftar på. Har själv beckfordi, som också blir röd, men inte på samma lysande sätt. Sen är marginatus rätt vanlig också, det är den minsta.
Bilagor:
#37 - 5 februari 2011 18:01
Blev lite fisk idag.
2 st Otocinclus vittatus och skulle ha 10st Neontetror men det blev 14 såg jag när jag kom hem men bättre det än bara 8 =)

Köpte även två rötter som ska ligga i blöt ett tag och så lite växter.
#38 - 5 februari 2011 19:51
Ju fler rötter desto bättre är min filosofi. :)
Jäkligt fräcka såg de ut dessutom, blir kanon ditt kar!
#39 - 7 februari 2011 06:16
Ja gjorde några fina fynd :)
Hoppas det inte tar så lång tid innan de sjunker så man får fortsätta med lite inredning och planering utav växterna :)
Bilagor:
#40 - 7 februari 2011 10:03
Under tiden du väntar på att de ska sjunka kan jag tipsa om att på red moore roten ta en fil eller sandpapper och fixa så att grenstumparna blir rundade. Ser bättre ut än sågstumpar, den filade ytan mörknar snabbt och ser naturlig ut.
#41 - 7 februari 2011 12:16
Det ska jag genast göra, bra tips :)
#42 - 9 februari 2011 18:24
Lite nya bilder på karet, inte hänt så mycket, några växter och "gräs", men tror det är någon sort mossa, osäker.
Även en bild på neontetrona och på Otocinclus vittatus =)

Sedan undrar jag vart man kan få tag i transparenta rör, vill byta ut det gröna strilröret mot ett som inte syns lika tydligt.
#43 - 9 februari 2011 20:04
Jag liksom du väntar med spänning på hur det kommer att se ut om fyra till sex månader. Men det ser lovande ut:)

Strilrör, har faktiskt aldrig funderat på varför de alltid är gröna. Även de jag hade på åttiotalet var gröna, ingen utveckling med andra ord...

Kan det bero på att de med tiden blir gröna i alla fall, av alger?
#44 - 9 februari 2011 20:13
Ja just nu väntar jag på att mina nya rötter ska sluta flyta omkring i baljan så jag får lägga ner dom, även mera växter är på ingång.
Så de växter som är i nu kommer nog planteras om både en och två gånger =)

Ja så kan det ju vara, men då hinner man ju vänja sig med att de blir gröna :)
#45 - 13 februari 2011 13:24
Fick i lite rötter idag =)
Men är inte riktigt klar med placering, det får växa fram lite med tiden vad som ser bäst ut.
#46 - 15 februari 2011 19:44
Blev lite mera växter idag :d

Även hittat en frän fisk jag ska försöka skaffa framöver =)
Hemiloricaria sp. 'red' aka L010a, röd piskstjärtsmal, röd drakmal, röd häxmal
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1038
#47 - 20 februari 2011 14:35
Tre fjärillscilkider fick flytta in igår.
#48 - 21 februari 2011 15:56
Lustigt att du också kikat på den malen, är inne på samma spår. Den finns hos både imazo och akvarieteknik så om du gullar med din butik kan de säkert ta hem den.
#49 - 21 februari 2011 19:24
Jag var ju tänkt å köp en i helgen men den hade nyss dött :(

De hade nyss startat upp en ny akvarievägg med massa räkor, sniglar och annat skoj i en massa små burkar och de sa att den var svår att hålla, så ville jag ha en så fick jag hämta den samma dag de fick in den, bara det att man har ju en 15 mil till närmsta affär.

Annons