160 liter Odessa

#1 - 7 maj 2010 20:16
Hej. jag heter karro och är beroende av akvarium
Hej karro!

Alltså, imorrn kommer min älskade nubi hem till mej.
Vi ska fika och äta kakor och kolla på min bil, kanske köra runt lite.
Och ha det allmänt trevligt:)

Och just ja! Hon lämnar sitt 160 liters till mej;)
Detta lilla kar ska stå i hallen och lysa upp ett tragiskt bortglömt litet hörn;)

Vad ska jag ha i??

Fiskar
Odessabarber
Sewellior
Kanske nån baotaräka.

Mer i fiskväg är inte bestämt.

Inredning.
Krokiga redmoor-rötter kors och tvärs, uppe, nere, höger, vänster. Tänk kråkbo;)
Fin sand sk undulatsand... typ sjösand fast lite mörkare.
Lite fina rundade naturstenar. Tänker mej botten som en bäck-botten.
Löv på botten.

växter.
Endast javaormbunke och najas. INGET annat.
Javaormbunken ska självklart vara fastsurrad på rötterna och najasen ska sticka upp emellan.

Teknik.
Ett ganska kraftigt filter som får vattnet att strömma rätt bra.
Ingen doppvärmare
(900 liters i V-rummet värmer hela lägenheten till 24 c:O)
Dämpad belysning, möjligtvis små spottar lite här och var.

Så långt är allt bestämt, sen vet man ju inte vad som kan hända på vägen... antagligen tillkommer det mer fisk till akvariet.

Bilder kommer imorrn när karet kommer:)
#2 - 7 maj 2010 21:11
låter riktigt nice :)
#3 - 8 maj 2010 04:52
Låter spännande efter at t följt ditt 9++liter projekt kommer även detta att följas med intresse.....
#4 - 8 maj 2010 09:03
Sewelliorna skulle älska det där! Växter är ju skit samma för dem, även om det ofta klättrar runt på mina för att rensa alger. :)
#5 - 8 maj 2010 09:08
Låter som ett nice projekt! redmore rötter är för jävla snygga rötter :).
#6 - 8 maj 2010 09:21
Danne_85 skrev:
Låter spännande efter at t följt ditt 9++liter projekt kommer även detta att följas med intresse.....

Låter bra det;)
Ja det projektet verkar nog ha stannat av...men så är det inte i verkligheten, det tar bara lite tid:p
Sewelliorna skulle älska det där! Växter är ju skit samma för dem, även om det ofta klättrar runt på mina för att rensa alger. :)

Jo dom är riktigt söta...påminner mej om typ små möss som kilar runt.
Har man det dom behöver så kan man ju inte välja bort dom;)

macke_fisk skrev:
Låter som ett nice projekt! redmore rötter är för jävla snygga rötter :).

Ja i huvudet ser det så otroligt snyggt ut, får se om man kan spegla detta i verkligheten
#7 - 9 maj 2010 12:31
Lite bilder då...i veckan ska jag försöka få upp det:)
Ska in till stan och kika efter sand...
Om kan hitta odessabarber nånstans i veckan...annars tar jag kopparbarber från 200 och kör med dom:p
#8 - 9 maj 2010 15:01
Känner att det är DRAG i tråden.... inte nån som har en endaste liten kommentar?
#9 - 9 maj 2010 15:21
Woho, tillåtelse att spamma ner en tråd i min tristess! ;) :D

Du kör med ett Juwelhus som du fyller med uppklippt filtermatta om jag ser rätt? Det lär inte sätta igen hela tiden! Vad blir det för pump i denna?
#10 - 9 maj 2010 15:22
karrokaja skrev:
Känner att det är DRAG i tråden.... inte nån som har en endaste liten kommentar?

Nä....:p
#11 - 9 maj 2010 15:37
Woho, tillåtelse att spamma ner en tråd i min tristess! ;) :D

Du kör med ett Juwelhus som du fyller med uppklippt filtermatta om jag ser rätt? Det lär inte sätta igen hela tiden! Vad blir det för pump i denna?

öhh... vet inte haha...
En pump med drag iaf.. du får gärna dela med dej av ditt nördiga sinne och rekomendera en bra pump:)
#12 - 9 maj 2010 15:38
ansjo skrev:
Nä....:p

Märker det:p kanske ska skita i tråden??:d:d:d
Bilagor:
#13 - 9 maj 2010 16:01
min kommentar: Du har en cykel i lägenheten...:D
#14 - 9 maj 2010 16:21
min kommentar: Du har en cykel i lägenheten...:D

HAHAHAHA!! en jävligt bra kommentar!!
Jo dom står där eftersom dom blir stulna om dom står ute:(
#15 - 9 maj 2010 16:21
karrokaja skrev:
öhh... vet inte haha...

En pump med drag iaf.. du får gärna dela med dej av ditt nördiga sinne och rekomendera en bra pump:)

Lösa pumpar verkar det ju finnas gott om och jag skulle gärna köra tin variant istället för två kompletta innerfilter som gillar att sätta igen. Det lär finnas ett par personer med bra tips här...
#16 - 9 maj 2010 16:31
Karro! Jag har missat din nya tråd! dåligt stil av mig, men nu har jag hittat hit!:D

Förslag på filter, två förslag har jag
Ett: bottenfilter med powerhead :) Där får du riktigt bra ström! och om du vill fördela strömmen, stilrör. tror det skulle se riktigt nice ut.

Förslag nr 2 kostar lite mer: Slimline m inbyggd innerfilter (som i 720l) stilrör, filterkuddar.
allt bakom slimline :)

Har du vägarna förbi Akvarielagret köp 2 st underlag till karet, både under och i karet. :)
Och Odessor :P
#17 - 9 maj 2010 16:46
Nubi skrev:
Karro! Jag har missat din nya tråd! dåligt stil av mig, men nu har jag hittat hit!:D

Förslag på filter, två förslag har jag

Ett: bottenfilter med powerhead :) Där får du riktigt bra ström! och om du vill fördela strömmen, stilrör. tror det skulle se riktigt nice ut.

Förslag nr 2 kostar lite mer: Slimline m inbyggd innerfilter (som i 720l) stilrör, filterkuddar.

allt bakom slimline :)

Har du vägarna förbi Akvarielagret köp 2 st underlag till karet, både under och i karet. :)

Och Odessor :P

elelr så hittar man någon billig tjockis-BTN stående och fyller bakgrunden med filtermedium. Så borde 180l här hemma byggts.
#18 - 9 maj 2010 16:54
elelr så hittar man någon billig tjockis-BTN stående och fyller bakgrunden med filtermedium. Så borde 180l här hemma byggts.

Visst BTN är snyggt, tänkte inte ens på att BTN finns till 160l *skratt*
Slimline är dock billigare när man ska bygga in filtret.
#19 - 9 maj 2010 16:55
karrokaja skrev:
Lite bilder då...i veckan ska jag försöka få upp det:)

Ska in till stan och kika efter sand...

Om kan hitta odessabarber nånstans i veckan...annars tar jag kopparbarber från 200 och kör med dom:p

Haha, fint städat rum på ena bilden där [:I]

Ont: Kommer bli kalasbra!
#20 - 9 maj 2010 17:23
Nubi skrev:

BTN är ju även lätt att kapa till om det är så, bakgrunden i 180l är dock kort nu då juwelfiltret satt bredvid men den var extremt billig.
#21 - 9 maj 2010 17:26

Nubi skrev:

Om det blir något bakain projekt så blir det slimline (den nya:))
Men alltså nubi... det där filtret? det var ju bara en LITEN LITEN pump som drev skiten....hur mkt drag var det i egentligen??
Kanske får köpa nytt?

joelvuo skrev:
Haha, fint städat rum på ena bilden där [:I]

Ont: Kommer bli kalasbra!

Jag har ingen bil och kan inte åka till ikea och köpa möbler för att ställa saker på, så därför ligger skiten på golvet;)
#22 - 9 maj 2010 17:36
karrokaja skrev:
Om det blir något bakain projekt så blir det slimline (den nya:))

Men alltså nubi... det där filtret? det var ju bara en LITEN LITEN pump som drev skiten....hur mkt drag var det i egentligen??

Kanske får köpa nytt?

Är det en Juwelpump?
#23 - 9 maj 2010 17:37
Malarna (ancistrus) som jag haft där i de har tyckt det var ritkigt gojsigt, med tanke på att Mårten ligger på ägg! :D
Men ja det är en liten liiiten pump, den har jag bara använt för att få lite cirkulation på vattenytan. Du får köpa en powerhead och sätta bakom slimlinen! :D
#24 - 9 maj 2010 17:41
Nubi skrev:
Malarna (ancistrus) som jag haft där i de har tyckt det var ritkigt gojsigt, med tanke på att Mårten ligger på ägg! :D

Men ja det är en liten liiiten pump, den har jag bara använt för att få lite cirkulation på vattenytan. Du får köpa en powerhead och sätta bakom slimlinen! :D

Då får det bli slimline med powerhead...och den pumpen kommer ge drag..grrrrrr
#25 - 9 maj 2010 17:45
karrokaja skrev:
Då får det bli slimline med powerhead...och den pumpen kommer ge drag..grrrrrr

Och filterkuddarna bakom :) Jag hjälper dig den dagen du köper hem slimline! :)
#26 - 9 maj 2010 17:58
Haha!! låter lovande det där...

Får titta efter slimline jävligt snabbt nudå!! karet ska ju igång denna veckan hade jag bestämt!
#27 - 9 maj 2010 18:00
karrokaja skrev:
Haha!! låter lovande det där...

Får titta efter slimline jävligt snabbt nudå!! karet ska ju igång denna veckan hade jag bestämt!

Du har ju hela stora stadens utbud att hitta slimline bland! ;)
Vilken slimline tror du det blir?
#28 - 9 maj 2010 18:03
Odessor är bara för tråkiga :/
#29 - 9 maj 2010 18:05
Du har ju hela stora stadens utbud att hitta slimline bland! ;)

Vilken slimline tror du det blir?

Den 2-färgade...har velat ha den lääänge!
basalt/gneis tror jag den heter.
#30 - 9 maj 2010 18:06
LLL skrev:
Odessor är bara för tråkiga :/

Jaså??
Hur då tråkiga??
#31 - 9 maj 2010 18:13
karrokaja skrev:
Den 2-färgade...har velat ha den lääänge!

basalt/gneis tror jag den heter.

Den är snygg! Alla BTN blir dock snygga när de gått in sig. :)
#32 - 9 maj 2010 18:15
karrokaja skrev:
Jaså??

Hur då tråkiga??

Tråkiga, lite guppyvarning liksom, typ "vi blir helt desperata efter mat bara du går förbi karet annars står vi bara och hänger i väntan på käk ändå"
#33 - 9 maj 2010 18:16
Den är snygg! Alla BTN blir dock snygga när de gott in sig. :)

Det har du rätt i:)

Roligt! nu ska jag slösa pengar på ännu ett akvarium YEPPI...
Det blir till at lugna sej efter detta...min pojkvän sa att han var orolig:d:d
Bilagor:
#34 - 9 maj 2010 18:20
karrokaja skrev:
Det har du rätt i:)

Roligt! nu ska jag slösa pengar på ännu ett akvarium YEPPI...

Det blir till at lugna sej efter detta...min pojkvän sa att han var orolig:d:d

Haha, har han fog för det?

Jag förstår inte folk som vill ha BTN kliniskt rena hela tiden, själv njuter jag när de får en liten beläggning och blir sådär härligt naturliga.
Bilagor:
#35 - 9 maj 2010 18:26
Haha, har han fog för det?

Jag förstår inte folk som vill ha BTN kliniskt rena hela tiden, själv njuter jag när de får en liten beläggning och blir sådär härligt naturliga.

Haha!!! fog!

Nej du har rätt...men skulle jag ta en ljus slimline t ex så skulle det ju se lite märkligt ut... till den övriga inredningen.. den där beläggningen blir ju en ljus beläggning med ljus bakgrund... Sen att den är 2 färgad gör ju att det blir fler nyanser, mer naturligt:)
#36 - 9 maj 2010 18:27
LLL skrev:
Tråkiga, lite guppyvarning liksom, typ "vi blir helt desperata efter mat bara du går förbi karet annars står vi bara och hänger i väntan på käk ändå"

är det så??
Fan vilket nedåttjack!! då är dom som kopparbarber typ;)
Dumma och ständigt hungriga:p
#37 - 9 maj 2010 18:28
karrokaja skrev:
Haha!!! fog!

Nej du har rätt...men skulle jag ta en ljus slimline t ex så skulle det ju se lite märkligt ut... till den övriga inredningen.. den där beläggningen blir ju en ljus beläggning med ljus bakgrund... Sen att den är 2 färgad gör ju att det blir fler nyanser, mer naturligt:)

Roligt med fog? Fog som i fogmassa? Nu behöver mitt hufvud fogas... :confused:
#38 - 9 maj 2010 18:30
LLL skrev:

Jag kan tyvärr inte hålla med dig om det, min farmor har såna och dom stimmar och simmar på, utan att bry sig om att man är i närheten av akvariet.

Jag tycker att du ska köra på såna, dom är ju brutalt snygga och roliga :)
#39 - 9 maj 2010 18:31
karrokaja skrev:
är det så??

Fan vilket nedåttjack!! då är dom som kopparbarber typ;)

Dumma och ständigt hungriga:p

Haha typ. Jag skickade ju mina till mumin men där gick dom tydligen i ide istället och vägrade visa sig.. :)
#40 - 9 maj 2010 18:44
LLL skrev:
Haha typ. Jag skickade ju mina till mumin men där gick dom tydligen i ide istället och vägrade visa sig.. :)

Jo jag såg dom där och är helt såld på deras skönhet..men det är väl det enda man får..
Som en snygg blondin = snygg dum:P
Hoppas att mina blir lite klokare.. blir sur som fan om det visar sej att dom är värsta korky:d:p
#41 - 9 maj 2010 19:08
Jag tycker du kör på odessor :) , slimline och sen om du tröttnar på odessor så köper du neontetror :D
#42 - 9 maj 2010 19:14
Nubi skrev:
Jag tycker du kör på odessor :) , slimline och sen om du tröttnar på odessor så köper du neontetror :D

Haha!!! odessor blir det! MÅSTE ju prova dom!!
Neontetror..vet inte, kanske:p
#43 - 9 maj 2010 19:17
De måste vara 10ggr roligare än dina trista rödstjärtade tristtetror ;)
Oroa dig inte, jag hjälper dig leta efter ett par rooooliga aktiva tetror.
#45 - 26 september 2010 14:39
ok... Den här tråden stannade ju av tvärt därför att nubi kom med sina fiskar...
Men nu har hon förhoppningsvis snart hittat ett akvarium och då ska jag ta tag i detta igen:)
Var på hornbach idag och köpte rötter Och lassvis med javaormbunke.
Det hela gick på lite över 1000 kr:)
#46 - 13 november 2010 16:39
Jaaa... och så stannade det igen pga det hela tiden blev krångel med levereansen och när fiskarna fann i affärn så var det en jävla pryo som sålde bort dom!!!
Men nu fick jag 20 st odessor som är på i koppning:)
Dom ska starta upp karet så 15 stycken får ligga i 200 liters tills 160 liters mognat till sej för flera:)

Detta projekt blir drabbat av alla möjliga förseningar! Haha
#47 - 13 november 2010 20:00
HAha! Detta projekt har jag glömt bort!!
Fanns mängder av Odessor på LGZ :) Inte visste jag att det var de du suktade efter (eller jo men jag har glömt att du hade ett kar i hallen som väntade på fiskar)
KULKarroooo
vill se bilder!!
#48 - 13 november 2010 20:00
Den som har flest projekt innan h*n dör vinner ;)
#49 - 13 november 2010 20:24
Nubi skrev:
HAha! Detta projekt har jag glömt bort!!

Fanns mängder av Odessor på LGZ :) Inte visste jag att det var de du suktade efter (eller jo men jag har glömt att du hade ett kar i hallen som väntade på fiskar)

KULKarroooo

vill se bilder!!

Ett förseningsdrabbat litet kar
10 odessor simmar i 160, dom var så små så dom skitar inte ner så mkt:p
Jo dessa har jag dräglat på läääänge! så som dom beter sej nu är dom väldigt häftiga, men det lugnar sej när dom går in sej lite tror jag.
Och när alla odessor är i och karet väl ikört så ska jag göra en sandhörna längs framrutan, med fiiiiin sand och rötter som hindrar sanden från att blanda sej med gruset. Och så i med ett gäng linonelata:D:D:D

just nu är alla kar nedsläckta så vi får ta det imorrn eller måndag.

Nubi skrev:
Den som har flest projekt innan h*n dör vinner ;)

Då vinner jag över dej med häst längder HAHAHAHA
#50 - 13 november 2010 20:34
karrokaja skrev:
Ett förseningsdrabbat litet kar

10 odessor simmar i 160, dom var så små så dom skitar inte ner så mkt:p

Jo dessa har jag dräglat på läääänge! så som dom beter sej nu är dom väldigt häftiga, men det lugnar sej när dom går in sej lite tror jag.

Och när alla odessor är i och karet väl ikört så ska jag göra en sandhörna längs framrutan, med fiiiiin sand och rötter som hindrar sanden från att blanda sej med gruset. Och så i med ett gäng linonelata:D:D:D

just nu är alla kar nedsläckta så vi får ta det imorrn eller måndag.

Då vinner jag över dej med häst längder HAHAHAHA

HAHAHA! JA det gör du lätt...for now :P

Annons