160 liter Tanganyika

#1 - 4 januari 2008 13:14
Jag ska då börja planera, efter jag ska byta bort mina nya fiskar eller rättare sagt lämna tillbaka dom. Ska då istället satsa på Snäcklekare. Då helst någon av Lamprologus sorterna. Sedan undrar jag om det skulle funka med någon sort av [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=3][SIZE=2]Telmatochromis[/SIZE][/SIZE][/FONT]. Akvariet är på 160 liter. Hade tänkt mig massa snäckor och stenar som avskärmar. [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=3]
[SIZE=2][/SIZE][/SIZE][/FONT]
#2 - 6 januari 2008 12:55
Jodå, det skulle nog allt fungera med båda två tillsammans, förutsatt att det inte är de allra aggressivaste arterna ur de båda släkterna du tänker på. Men t. ex. Telmatochromis brichardi tillsammans med Lamprologus brevis/multifasciatus/similis eller någon annan av de snällare Lamprologusarna skulle fungera bra tror jag. Jag har testat att ha T. brichardi tillsammans med L. speciosus i mitt 133-liters och det gick inte bra, speciosusen var alldeles för dominant trots att brichardisarna var dubbelt så stora. Men speciosus hör till de aggressivaste i Lamprologus-släktet.

Sen att tänka på är att ge Telmatochromisarna en lite större snäcka som de kan leka i, eller en passande grotta. Väljer du brevis också så behöver de lite större snäckor också då både hanen och honan delar snäcka, och brevishanen är ganska kraftig. Multifasciatus behöver mycket sand då de gräver mycket. Similis gräver inte lika mycket.
#3 - 16 januari 2008 15:52
Jag har nu kollat runt lite. Leleupi och occelatus lutar det åt. Skulle det fungera? Fördelningen jag tänkt mig är 4-6 occelatus och 4 leleupi. skulle det funka i mitt kar?
#4 - 16 januari 2008 15:57
Det kan nog funka men tänk på att göra en hel del grottor då lelupin kan bli allt bra agressiv mot artfränder.
#5 - 22 januari 2008 00:09
Än en gång har jag ändrat mig. Ska bara satsa på multisar. 4-6 st. sedan riktligt med snäckor. Sedan ska jag ha svart bakgrund. bläster, och två stora stenar som liksom avskärmar. kanske 1 som ligger ner och 1 som står upp.
#6 - 22 januari 2008 22:45
fishking skrev:
Än en gång har jag ändrat mig. Ska bara satsa på multisar. 4-6 st. sedan riktligt med snäckor. Sedan ska jag ha svart bakgrund. bläster, och två stora stenar som liksom avskärmar. kanske 1 som ligger ner och 1 som står upp.

Heja! Anslut gärna i multis-tråden härinne! [:-76]

Annons