160L med vattenfall

#1 - 16 juni 2008 10:11
Skall så smått börja med mitt projekt att få ett fungerande vattenfall..

är det någon som har bra lösningar och idéer för hur jag skall göra??

hur högt? utfomning? skall det stå vid väggen?
funderar på hur jag skall lösa lampfårgan också om ja skall ha spottar eller en hängade metallhalogenslampa..
hela kreationen skall kunnas tas bort enkelt..

har nu silikonerat fast en rot i mitten av karet som sticker upp över ytan..
#2 - 16 juni 2008 10:32
Vad gäller belysningen: Vad ska du ha för växter däri?
I ett såpass litet kar är det rätt så overkill med MH, speciellt som den minsta MH är 70W, och kostar runt en tusenlapp...
Då är det bättre att ha 2x24 eller 2x39 W T5 i stället, eller om du ska ha väldigt lite växter, 1x.

Vad gäller vattenfallet, ska du alltså ha det i akvariet, eller ståendes bakom?
Ska du ha det i karet så får du nog hälla ur allt vatten och sådant när du silikonar fast det.
#3 - 16 juni 2008 10:37
tänkte hitta en fin lösning där ja ev "krokar" fast vattenfallet mot väggen och fritt hänger ner över kanten på karet.. kanske max 40cm ovan vattenytan bara..

håller med om att det e lite killingspree med MH.. ditt alternativ var mycket bra.. skall ha en hel del växter ifs..
#4 - 16 juni 2008 10:44
Det finns ju gott om pendelarmaturer till saltvatten, med allt från två till tio rör T5, så alternativ finns.
Just när man har ett avlångt kar är det nog bättre än MH, man får bättre täckning av akvariet i och med att ljuskällan också är avlång.

Du kan ju bygga vattenfallet i frigolit, och silikona fast på utesidan av bakrutan.
Sen vet jag inte vad som skulle bli snyggast, att täcka frigoliten med silikon och kokosfiber, eller med fincement och lacka med epotex.
Vill du plantera epifyta landväxter runt vattenfallet, så är silikon och kokosfiber det smartare valet, skulle jag nog säga. Dessutom enklare.

Här har du en bra länk på hur man gör med det: Odlingsskåp
#5 - 16 juni 2008 10:46
tack.. skall skicka upp en skiss över hur ja tänkt lite strax..
#6 - 16 juni 2008 10:47
grymmt inspererande sida för övrigt :)
#7 - 16 juni 2008 10:59
skiss

det röda är då väldigt enkelt hur den kommer vara placerad och det blå blir vattenflödet.. det bruna framför är den stock somm finns nu..

nämnde jag att ja fick mvg i bild som 4 åring :D
#8 - 16 juni 2008 10:59
nu hamna bilden på snedd oxå.. typiskt..
#9 - 16 juni 2008 11:55
Jag tycker det låter som ett väldigt roligt projekt:) Ska bli kul att följa:)
#10 - 16 juni 2008 12:23
Ser bra ut.
Det smidigaste vore nog att göra den i frigolit, och göra den så att den går ner lika mycket på utsidan som insidan, så att du "klämmer" den runt glaset, med silikon på utsidan.
Fast det bästa vore nog att ta ur vatten, så du kan silikona den även på insidan.

Jag skulle nog välja silikon och kokosfiber, och sand i "bäck-fåran", så att säga. Sen kan man ju sätta små kluttar med javamossa så dom växer upp en bit ur vattnet och ut på kokosen.

Nånstans i frigoliten får du ju även lägga in slangen. Skär ut en fåra för det, kleta silikon, lägg i slang, kleta mer silikon, och täck med kokos, så blir det bra.
Se till att slangen räcker ner i akvariet, så kan du nog kamouflera ner den bakom den stora roten, och gömma pumpen någorlunda där, under t ex ett stenröse eller nåt sånt.
#11 - 16 juni 2008 13:21
mycket bra ideer faktiskt.. har inte hört att man kan använda kokos.. finns det några bilder på resultaten efter denna behandling?? skall helt klart använda frigolit och du har nog rätt med att ja måste silikonera.. annars lär det flyta upp.. ett alternativ är ifs att frigoliten slutar ungeför vid vattenlinjen och pump och slang är som du säger gömd bakom stenar.. då måste jag inte silikonera fast hela bygget utan allt vilar på väggen likte en kraftigt uppsatt tavla..

annars om man kilar fast bakgrunden som du beskriver, måste man silikonera då om man har upphängning?? förstår du min tes?

projektet kommer ta lite tid.. men skall följas upp noga..
#12 - 16 juni 2008 18:41
Odlingsskåpet i länken några inlägg tidigare är gjort med kokosfiber. Det går för övrigt med torv också, kom jag på.
Bakgrunden i mitt vivarium är gjort med kokosmatta, används till trädgård och sånt... men det är inte riktigt lika snyggt, tycker jag iallafall:
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Vivaria/IMG_5476.jpg

Hmm, det där med att kila fast den, det beror ju lite på.
Hur långt har du från ovankanten till vattenytan? Hur mycket sticker ner i vattnet av frigoliten?
Tror det är smidigare att lägga åt minsone en eller två små kluttar silikon på baksidan i så fall, så den inte välter ner eller sådär. Stadigt är bra.

Ska du ha någon bakgrund i baljan, förresten?
#13 - 16 juni 2008 18:54
Trollsvans skrev:
Odlingsskåpet i länken några inlägg tidigare är gjort med kokosfiber. Det går för övrigt med torv också, kom jag på.

Bakgrunden i mitt vivarium är gjort med kokosmatta, används till trädgård och sånt... men det är inte riktigt lika snyggt, tycker jag iallafall:

http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Vivaria/IMG_5476.jpg

Hmm, det där med att kila fast den, det beror ju lite på.

Hur långt har du från ovankanten till vattenytan? Hur mycket sticker ner i vattnet av frigoliten?

Tror det är smidigare att lägga åt minsone en eller två små kluttar silikon på baksidan i så fall, så den inte välter ner eller sådär. Stadigt är bra.

Ska du ha någon bakgrund i baljan, förresten?

antar att det går att köpa kokosfiber i vilken trödgårdsbutik som helst typ blomsterlandet eller så..? fast torv var inte så fult det heller.. hmm..

tänkte ha runt 7-10 cm mellan vattnet o kanten så det kan bli stadigt.. hade inte tänkt att ha någon bakgrund utan har lite tankar på att ställa karet med kortsidan mot väggen och där ev. ha vattenfallet.. möjligheter finns då att bygga så att man gömmer filtrerpumpen och vattenfallspumpen.. men det e ju bara ideer..

om man går te ursprungidén så hade jag tänkt attfrigoliten skulle vara ungefär i läge precis under vattenytan.. kanske lite lägre..

ett stort problem blir hur jag skall bygga pump så att det inte syns.. har inte bestämt mig om akvariet skall så som det gör nu,tvärs genom rummet så att man ser det både fram och bak, eller ställa den mot väggen (vilket kanske blir det lättaste..)
#14 - 16 juni 2008 18:56
får man se en helbild på ditt terrarie? det såg väldigt välgjort ut..
#15 - 16 juni 2008 20:04
Jag tror nog det är snyggast om du har någon ände ståendes mot en vägg, och i så fall har den änden med bakgrund.
Antingen en bit av någon BTN, motsvarande av några jalla-märken, eller kanske någon större modul.
Har du modul kan du gömma pumpen i den, och få lite mer djup i vattenfallet, så att det sticker ut nån decimeter i akvariet.

Annars funkar ju (om du är lite hardcore) att borra ur en bit mangroverot, och dra slang genom den... pumpen går som sagt att gömma med lite växter, rötter, eller stenar. Se bara till så att den går att komma åt om den behövr rengöras eller bytas.

Om du ställer det så att du har en kortsida mot en vägg, någon större modul som bakgrund på den kortsidan (så att du får en kant nån decimeter ut i karet), och vattenfallet ställt ovanpå, så behöver du egentligen inte silikona det, och allt blir gömt och bra.
Då skulle det bli ruskigt snyggt med ett rejält röse ut från bakgrunden, avsmalnande ut mot andra kortänden, så att det blir som en backe, och så att man delar av karet lite grann, så slipper man se resten av rummet igenom hela, utan bara genom delar.
Hmm, lite vagt kanske, men jag hoppas du förstår vad jag far efter...

Här är en helbild på terrariet. Ser inte riktigt ut så längre, det är fortfarande i inkörningsfasen (bara ett år gammalt), så håller fortfarande på å byter ut lite växter titt som tätt.
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Vivaria/080110002.jpg
#16 - 16 juni 2008 20:10
ok får man fråga hur det står till med luftfuktigheten i lyan?? :)

många bra ideer.. skall imorgon iväg o kolla lite på moduler och annat material.. om man har en helt svart bakgrund så har ja för mig att det kan bli ett visuellt djup på det andra och att få ut vattenfallet runt en decimeter e inte en dum idé.. man kan ju vara så overkill att man placerar så att vatten droppar över den redan befintliga roten.. en snygg effekt.. ja har ju en fogger oxå som skall göra sitt :D
#17 - 16 juni 2008 20:11
jäkla snyggt terrarium föresten.. vilka e innvånarna??
#18 - 16 juni 2008 20:28
Nja, jag har inte så bra fjong på luftfuktigheten i själva lägenheten... 30-40% kanske, 60 i fönstrena...
I terrariet däremot pendlar det mellan 70 och 95%... kommer bli mer stabilt runt 90 när jag får ordning på regnsystemet...
Däri bor iallafall dom här små snorkråkorna:
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Vivaria/080612003.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Vivaria/080411028.jpg

Ska du köra foggern i själva akvariet?
Eller ska du göra en liten pöl överst i vattenfallet?
Jag skulle nog köra det senare iallafall... vet inte riktigt hur fiskarna reagerar på foggern... men jag vet att alla djur som råkar komma åt membranet tokdör.
Frågan är om jag skulle köra den tillsammans med fisk öht.

Helt svart bakgrund är snyggare än ingen alls, men tror mer på något med riktigt djup och struktur.
#19 - 16 juni 2008 20:48
Vilka små sötnosar :p
#20 - 16 juni 2008 20:59
Visst är dom? :D

Ska lägga upp lite riktiga snyggve-bilder framöver, som en god vän tog igår, dom KAN se så otroligt korkade ut ibland...
#21 - 16 juni 2008 21:08
Vad är det för sort?
#22 - 17 juni 2008 18:34
hmm.. tänkte faktiskt ha foggern ovanför karet.. men har kört med fogger förut en längre tid och har inte skadat fiskarna..

inhandlade massa växter idag.. tror jag skall köra igång med projektet på allvar i nästa vecka.. mumma :)

vad var det för slags torv eller kokos du hade i ditt terrarium?? riktigt snygg faktiskt.. tror jag kommer använda något liknande.. skall bygga lite som en hylla där vattnet porlar ner ifrån som skall ha lite växter och plats för foggern..
#23 - 17 juni 2008 18:47
akvariet idag efter lite plantering..

tilte planteringar som livat upp akvariet lite inför det störa bygget.. lite bilder på växter samt ett par bilder från ovan.. still more to come..
#24 - 17 juni 2008 19:39
Torv har jag haft i en annan burk, http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/Vivaria/061227011l.jpg
Det smular, men det funkar rätt bra ändå.
Köpte ett vanligt torvblock (25 pengar), och sen gick jag bärsärk med en gaffel och karvade loss en hög.

Materialet i Monstrum är kokosfiber spunnet till en matta, köpt på Hornbach. Kan finnas på Blomsterlandet, Bauhaus, Coop Bygg, etc etc.
Eller så kan du få två rullar av mig, jag har lite över.
#25 - 17 juni 2008 19:45
känns lite som om det kasnke e lättare att få det snyggt med kokosmatta eller misstar jag mig?
vill helst att materialet skall vara tåligt.. särskillt mot rinnande vatten.. men det är kanske ingen skillnad??

hehe.. klart man får jobba hårt för att det skall vara prisvärt.. hur lång tid tig det egentligen?? tänkte inte på attv använda typ rivjärn??

Annons