165 liter asien

#1 - 23 november 2010 09:28
Det ska igång !!!!
efter all otur man kan ha ska det banne mig bli av.
I karet kommer det gå:
Metallic kampfisk (kommer på lördag)
gurami
khulii ål
Algätare vad tror ni om det eller skulle 6 st khulii räcka?
har en 12 cm ancitrus idag i karet men den är ju inte asiatisk;) kanske ge han ett kamikazeband o se om det lurar någon

Edit:
tanken är att guppy, tetror m.m ska flytta till det mindre karet, och därmed måste skalaren flytta, tror det blir för trångt annars och att han mumsar på guppyn. men den är så fin!!

Edit2: Hoppsan dags att putsa upp glaset tror jag

Edit3: Vet att bilderna ej funkar, jobbar på lösning ;)

Edit4: Bilderna funkar återigen
Edit 5 , tog bort lite bilder ;)
#2 - 23 november 2010 09:54
:d

[attach=config]39462[/attach]
#3 - 23 november 2010 09:58
hell yea !!!
#4 - 23 november 2010 09:59
Ha ha ha, hade jag vetat om att det fanns kamikazeancistrus hade det nog blivit såna istället för Siameserna i mitt asiatiska kar.
#5 - 23 november 2010 10:01
är siameserna effektiva algätare? för dom måste ju funka med kuhlii
#6 - 23 november 2010 10:03
Haha! Underbart! Kanske jag ska ta ett gäng av mina ancistrusyngel åt sidan och inte ge alla till affären, så kan de få bo i asienkaret iställe :p Måste bara fixa banden först! :p
Bilagor:
#7 - 23 november 2010 10:03
Siameserna är väldigt effektiva när dom är unga, men blir slöare som äldre (när det gäller att käka alger).
#8 - 23 november 2010 10:10
tips på algkäkare i asienkar?
#9 - 23 november 2010 10:17
Siamesisk algätare :)
#10 - 23 november 2010 10:18
Inte många tyvärr, mest grönlingar (behöver komplettering med annat foder).
#11 - 23 november 2010 10:18
haha Tummen upp.

Vad tror du om sanden, den är ca 2 mm, borde inte skada khulii ålarna eller ? den känns inte vass iallafall
#12 - 23 november 2010 10:20
Oj, glömde alla Garra!
Annars gå in på artsökningen och skriv "Asien Alger" så får du upp förslag.
#13 - 23 november 2010 10:24
kanske nån sewilla
Ska klura på det, tack för tipsen, foder är inga problem.
#14 - 23 november 2010 10:25
Jag hade såna här för länge sen:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276&SOK=1
Men även dom var bara effektiva när dom var små, dessutom blir dom rätt stora.
#15 - 23 november 2010 10:31
mm såg dessa, men 165 liter är lite litet för dom. vill gärna ha lite fler. satsar nog på siames, och kuhlii.
borde kunna städa på bra
#16 - 23 november 2010 10:38
Jag har 6st Siameser på 3 cm i mitt 280 liters kar, dom är oerhört effektiva.
#17 - 23 november 2010 10:39
klubbar dom, 4 st till karet, just nu måste jag bara bli av med skalarerna så guppy och tertor kan flytta och jag kan göra iordning kaaret
#18 - 25 november 2010 07:21
[INDENT]Garra flavatra utan tvekan. Både effektiv och snygg gynnare som kommer att göra processen kort med algerna[:)]! [/INDENT]
#19 - 25 november 2010 07:25
den va inte dum heller
http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Garra&species=flavatra&id=963

borde få gold i nästa vecka, utforskar arterna mer då ;)
så länge dom kan samsas med kuhlii.
#20 - 25 november 2010 07:38
Funderade själv på att skaffa såna, givetvis var det Ansjo som tipsade mig om den :) Men plånboken ville tyvärr annat. Dubbelt så dyr som en Siames.
#21 - 25 november 2010 07:38
Jag har några stycken i en av mina 50-kuber i sovrummet, och de är riktigt nice:)!
#22 - 25 november 2010 07:42
sålänge vi inte pratar 200 kr + st så ;) då får det vänta, är ju jul snart
Bilagor:
#23 - 25 november 2010 07:43
Icecoffee skrev:
sålänge vi inte pratar 200 kr + st så ;) då får det vänta, är ju jul snart

Så kostar de på DM här men de ska kunna hittas betydligt billigare. :(
#24 - 25 november 2010 08:00
Ligger på en dryg hundralapp på Akvarielagret i Bromma har jag för mig, men resan dit kostar ju en del :)
#25 - 25 november 2010 08:06
får be min bror köpa där isåfall hehe, men som sagt mycket kvar att göra med karet innan fler fiskar ska i, ska bli mycket intressant o pånga in ancitrusmalen, och alla tetror, för att inte tala om kuhlii som går i det andra karet. blir en heldag :)
#26 - 25 november 2010 08:26
Haha, ja lycka till med infångandet av ålen... Kvicka rackare det där.. och när du till slut, efter mycket kämpande, har lckats tränga in den i ett hörn och ska håva in den så sjunker den bara glatt ner i sanden för att dyka upp på andra sidan karet och så är det bara att börja om igen! :D
#27 - 25 november 2010 08:27
Det heter inte "hal som en ål" för intet. :p
#28 - 25 november 2010 08:30
suck....kanske ska börja idag så man e klar på lördag...eller be frugan såklart medans jag jobbar natten..
#29 - 25 november 2010 08:54
Jag som tycker att det ska bli jobbigt att fånga in 11 st Rosentetror, men det är rena barnleken mot vad du har framför dig :)
#30 - 25 november 2010 11:29
Steff777 skrev:
Ligger på en dryg hundralapp på Akvarielagret i Bromma har jag för mig, men resan dit kostar ju en del :)

Jag köpte två Garra Flavatra på Akvarielagret för 130 kr. styck förra helgen. Kan verkligen rekomenderas, dock: Se till att rymningsvägarna är stängda. En av mina klättrade via innerfilter och co2-slangar ut genom en minimal öppning i täckglaset. Har nu sänkt vattenninvån och täckt för lite bättre. Tydligen är detta vanligt kort efter istoppandet då de utforskar sin nya omgivning. Hade velat haft (eller varit noggrannare med att inhämta) denna kunskap innan köp. Hursomhelst tycker jag att det är en otroligt fin fisk. Aktiv och synlig, ätandes alger på rötter och växter, ja överallt i mitt akvarium..: )
Ska införskaffa två till i helgen. Harebra/Lasse
#31 - 29 november 2010 09:40
det har hänt en hel del i karet, nya plantor osv, lite nya gurami, tyvärr va kampfisken vi hade tänkt infekterad med svamp :(
det var en vit halfmoon med röd fena, riktigt tråkigt, tänkte en svart, men även den såg lite "slö" ut.
avvaktar bettaköp tills vidare.

kommer uppdatera med bilder så snart mitt gold tickar igång!
#32 - 3 december 2010 18:48
Dags för en uppdatering:
Planen var att göra om vårt sällskap i vardagsrummet till asien, mycket har hänt senaste dagarna.
Bild på karet innan
[ATTACH=CONFIG]39850[/ATTACH]
Bara att bita i det sura äpplet, frugan började jaga runt alla tetror o guppys som fanns i karet medans jag samlade in kuhlii ålarna. detta tog nästen 2 timmar, helt sjukt.
men söta är dom
[ATTACH=CONFIG]39851[/ATTACH]
Efter fiskarna hade flyttats var det växter och inredningens tur
Tomt blev det
[ATTACH=CONFIG]39852[/ATTACH]
Växterna sorterades och rensades
[ATTACH=CONFIG]39853[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39854[/ATTACH]frugan jobbade hårt

passade på att beställa lite nya saker till filtret o karet.
[ATTACH=CONFIG]39855[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39856[/ATTACH]
så ny har mitt hydor filtermaterial, biobollar, filtermaterial, aktivt kol.

efter mycket slit och klurande blev karet tillslut någurlunda färdigt
[ATTACH=CONFIG]39857[/ATTACH]
lite nya firrar fick flytta in
dels en dvärgurami hane och en blå guramihona
[ATTACH=CONFIG]39858[/ATTACH]
Fiskar som huserar karet:
Pärlemogurami hane
[ATTACH=CONFIG]39859[/ATTACH]
Blå gurami hona (ingen bild)

Kuhlii ålar 3 st
[ATTACH=CONFIG]39851[/ATTACH]
Dvärgurami 3 honor en hane
[ATTACH=CONFIG]39860[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39861[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39862[/ATTACH]

Igår var vi nere på DM, skulle kolla växter. fick då syn på denna skönhet.
En metallic Betta Spledens
[ATTACH=CONFIG]39863[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39864[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39865[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39866[/ATTACH]
Bilderna gör honom inte rätta tyvärr.
På kvällen kan man ana moonlighten som även den installerades
[ATTACH=CONFIG]39867[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39868[/ATTACH]
Det är mycket kvar att göra.
Dels ska fler kuhlii ålar inhandlas.
Lite växter
algätare.
Honor till Bettan, väntar och ser hur våra egna honor utvecklas innan köp.

lång uppdatering, men fler följer.
Under denna tid slaktades alla våra akvarium på växter och inredning. tog lång tid men vi är nöjda med resultatet, grovjobbet är gjort. PUST
#33 - 3 december 2010 19:01
För er som undrar vad som hände med skalarerna så är nu DM i LKPG stolta ägare (hoppas jag)
#34 - 3 december 2010 19:10
Snyggare nu än förr! :) Och riktigt vackra fiskar också! :)
#35 - 3 december 2010 20:30
Miliimli skrev:
Snyggare nu än förr! :) Och riktigt vackra fiskar också! :)

Tack, det ska bli bättre :)
samt nån stimfisk.,
#36 - 3 december 2010 20:50
Vilken riddar-betta! Vad fick ni ge för honom för jag har då aldrig sett en sådan i verkligheten.
#37 - 3 december 2010 20:54
135 kr, rena fyndet :)
#38 - 3 december 2010 21:29
Riktigt fina firrar :) Khuliii ålar är en rackare på att göra livet surt för en när man ska fånga in de.
Har dendära ansiktet i akvariet en funktion? om inte, bort och in med massa fina runda stenar som du kan bygga till grotta
...den ser creepy ut :S
#39 - 4 december 2010 05:38
den har funktion, men vi gillar den på något lustigt sett. den är mer scary i moonligth :)
Kuhlii ålarna kramas med varande i botten av den. och guramisarna gillar och leka kurragö,mma i den.
#40 - 4 december 2010 12:58
Icecoffee skrev:
den har funktion, men vi gillar den på något lustigt sett. den är mer scary i moonligth :)

Kuhlii ålarna kramas med varande i botten av den. och guramisarna gillar och leka kurragö,mma i den.

aaa :) kan tänka mig att den är ännu creepy när moonlight är på.
:D
#41 - 8 december 2010 20:21
Hey!!
Hur går det med karet :D
#42 - 9 december 2010 05:32
vi jobbar häcken av oss så just nu händer inte så mycket.

det enda som är nytt är att vi har ett guppy yngel däri????
Hade guppys innan och på nått sett måste en liten stackare blivit född under utflytten och trotsat alla naturlagar och klarat sig undan guramin och kampfisk för ännu lever den.

ska fångas upp så snart den får lite size.

Live växter är beställt, om det hamnar i asien eller det andra har vi inte spikat ännu, ska ta oss till akvarievalvet i norrköping med för o kika lite priser däruppe innan vi beställer kuhlii ålar och algätare.
#43 - 9 december 2010 07:52
Haha, en smygguppy! Så kan det gå.

Har ni bestämt er för vilken algätare ni ska ha? Blev det garror? Rekommenderas verkligen.
#44 - 9 december 2010 09:53
Köp INGET annat än Garra :)
De är de bästa algätarna (om man inte vill ha snäckor och räkor med) men det tycker jag verkligen ni ska satsa på.
det finns en annan fisk som heter asiatisk stenalgätare, de blir ca 7-10cm och de är lik garra och är lika duktiga (har en i mitt kar)
#45 - 9 december 2010 15:40
det lutar åt garra flavatra (panda garra) bra stolek otroligt fin, frågan är hur många, räcker 4 st att rensa ett 165 liters, och hur ska man tänka könsmässigt, dom verkar inte vara jätte revirhävdande, så 2 hannar o 2 honor borde gå. det verkar ju inte vara nån som fått dom att leka i akvariummiljö?
#46 - 9 december 2010 15:42
föresten, Kuhlii, kan man verkligen inte se skillnad på kön? vi har 3 st, en som är riktigt färgstark och två svagare, den starka är dessutom ganske så rejält mycket större. men det kanske bara har med ålder att göra? vet ju tyvärr inte hur gamla dom är
#47 - 9 december 2010 15:48
Jag tror att det kan bli svårt att se skillnad på kön redan när du köper dem i butik - men försöka kan man alltid.. och fyra stycken räcker mer än gott! De är (enligt min erfarenhet) vänliga men jagar gärna varandra med jämna mellanrum och behöver rätt gott om simutryme.

Har fått för mig att kuhlihonor blir rundare när det är dags för lek, men detsamma gäller väl för de flesta firrar.
#48 - 9 december 2010 15:50
ska skaffa lite fler stenar o röttar o skapa "naturliga" grottor, men 3 garra får kanske räcka då det finns kuhlii i karet med som görna vill vara med på ett hörn ;)
#49 - 9 december 2010 20:17
Jag tycker din ide låter toppen!
tre st Garra och sen 4-7 st Khuliålar :D de är sååå fina och trevliga. honor blir rundare om magen när de kommer upp i en viss storlek.
Båda fiskarna är det svårt att se kön på när man köper de i djuraffären.
#50 - 9 december 2010 20:41
Var är dvärgbotiorna då? ;)
#51 - 9 december 2010 20:42

hahaahah, de får inte plats ;)
#52 - 10 december 2010 04:26

lutar åt garra pandor i nuläget, ;) men dina botior var otroligt pigga :) fick frugan att tänka om hon trodde garra och liknande va lika tråkiga som ancitrus
#53 - 10 december 2010 07:25
Icecoffee skrev:
lutar åt garra pandor i nuläget, ;) men dina botior var otroligt pigga :) fick frugan att tänka om hon trodde garra och liknande va lika tråkiga som ancitrus

Garra är inte i närheten till ancistrusarna. Garra är framme, aktiva nästan dygnet runt, och super suuper söta :D :D:D
#54 - 10 december 2010 12:28
Garra är nog mer lika mina botior än ancistrus. ;)
#55 - 10 december 2010 12:33
Garra är nog mer lika mina botior än ancistrus. ;)

mmmm ancistrus slår INTE Garra eller botior ;)
#56 - 11 december 2010 09:37
FASA!!!!
Hittade en kuhlii ål död imorse, snabba vattentest alla negativa, nu är en till dålig han ligger bara på sidan o sprattlar till då och då, vår tredje är pigg och frisk.
det är cirkulation i karet så syrebrist är det inte, ingen pigment förändring har dom heller.

Undrar lite hur gammla ålar blir? dom har ju ett par år på nacken.
#57 - 11 december 2010 11:37
kom på att jag hade ett o2 test, visade 2 mg/l inte fasen kan det stämma, pumpen går, krusar vattnet på ytan, men vattenbyte är på gång,
vad kan man göra ? e pumpen för klen ?
den pumpar 600 liter i timmen dvs 3,6 karets volym
#58 - 11 december 2010 20:24
Nitrit?
Du kan göra ett VB på 20%. Men sen skulle jag avvakta och inte köpa nytt på ett tag. Det kanske är som du säger, Ålen har ett par år på nacken.
#59 - 11 december 2010 21:50
nitrit 0, inga lustiga värden om man bortser från syret men det tror jag inte ett skit på. knepiga är att 2 st gick på kort tid, övriga firrar mår bra, bytt vatten nu 30 %
Bilagor:
#60 - 12 december 2010 16:16
Icecoffee skrev:
nitrit 0, inga lustiga värden om man bortser från syret men det tror jag inte ett skit på. knepiga är att 2 st gick på kort tid, övriga firrar mår bra, bytt vatten nu 30 %

låter bra det :)
Vad är planerna framöver?
Har du kört Easy-Life http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119853
Jag kör det i mitt kar vid VB om fisk dött.
#61 - 12 december 2010 19:19
värt att prova.
Planer framöver, vi har fått nån fix ide om att det skulle vara otroligt mycket snyggaste med sand. vilket innebär en renovering till i karet, en sisådär 10 hinkar med vatten att spara och en tur till jula.
får se när det går av stapeln.
Annars ska det fyllar på med några kuhlii, 6 st tror jag, sen 3-4 garra flavatra, och ett stim galaxy rabora tror vi, inte riktigt bestämt stimfisk ännu.
givetvis ska sten m.m i karet, lite svårt o hitta nu bara ;)
#62 - 12 december 2010 20:04
Galaxy rasbora är duktiga skygga fiskar, de är dyra och små, det behövs mååååånga om du vill at de ska synas i ett 160l. De passar i ett kar på ca 50l.

tips titta på Glowlight Danio http://www.aquahobby.com/gallery/e_Glowlight_Danio_choprai.php
stimmar fint, lätta till lek och när de färgar ut sig är de grotesk vackra :)
#63 - 16 december 2010 04:16
Lugnt på asienfronten, får se nu till helgen om vi ska köra sandbyte, vi är båda osäkra på om sanden kanske var för vass för kuhlii, och om vi ska ha fler vore det riktigt illa.
så byte på gång (tror jag) inte jättekul direkt :)

fredag blir det nog en tur till norrköping för inspiration, ska kika lite på danio :)
det är svårt med stimfisk tycker jag, man vill ha livlig art, som inte är skygga och på så sett kan få fram guramin lite mer.

gillar galaxy men äm dom är skygga så går dom tyvärr bort, och om man nu ska ha 10-20 så svider det i guldbrallorna.
#65 - 16 december 2010 10:50
Sååå snygga! <3
#67 - 16 december 2010 15:32
det här bådar inte gott för en abivalent fru hehe.
#68 - 16 december 2010 15:39
Att vara lite trög på att bestäma sig verkar vara positivt för akvarisiken. Värre om man bara står otålig och plockar på sig allt. :p
#69 - 17 december 2010 06:37
hmm, va nere på dm igår, dom har plockat alla betta, problem med karen, vår nya är fortfarande slö och äter dåligt. fick saltbehandling då den klia sig, hoppas han tar sig.
#70 - 17 december 2010 11:43
Icecoffee skrev:
hmm, va nere på dm igår, dom har plockat alla betta, problem med karen, vår nya är fortfarande slö och äter dåligt. fick saltbehandling då den klia sig, hoppas han tar sig.

vilken vad trist :(
#71 - 18 december 2010 08:42
det är vår metallic hane, gräddvit och svagt röd på fenor, om/när han är pigg ska jag ta ett bra foto. har ingen hona till honom ännu, letar en bra som skulle kunna ge bra färger till yngel.

Resan till norrköping inställd pga en liten storm :)
#72 - 18 december 2010 09:41
Icecoffee skrev:
det är vår metallic hane, gräddvit och svagt röd på fenor, om/när han är pigg ska jag ta ett bra foto. har ingen hona till honom ännu, letar en bra som skulle kunna ge bra färger till yngel.

Resan till norrköping inställd pga en liten storm :)

Storm? O_O... åkte och köpte mitt 160l när det var snöstorm...i Norrköping *skratt*
Går han ensam eller har du honom tillsammans med resten av fiskarna?
Kan vara bra att ha ett 30l som fungerar som karantän :)
#73 - 18 december 2010 13:48
går med dom andra, tyvärr är båda våra karantänskar fylla med yngel, och får inte köpa fler av nån anledning
#74 - 18 december 2010 13:50
Icecoffee skrev:
går med dom andra, tyvärr är båda våra karantänskar fylla med yngel, och får inte köpa fler av nån anledning

Vad konstigt ;)
Bilagor:
#75 - 18 december 2010 15:14
jobbar på att få en nanokub till köket, tänkt räkor däri, det kommer gå bättre tror jag, dock är priset det som stoppar frugan.
#76 - 18 december 2010 19:39
Icecoffee skrev:
jobbar på att få en nanokub till köket, tänkt räkor däri, det kommer gå bättre tror jag, dock är priset det som stoppar frugan.

Kolla Dennerkar frn Tyskland, Kika i Ansjos tråd :) De är super snygga och billiga!!
#77 - 19 december 2010 10:54
mm, både pias o anjos är nice!

En liten uppdate, Kampen är pigg igen, mumsar mygglarver som aldrig förr, fjällen har läkt och färgen börjar komma åter.

får se om han ställer upp på foto idag.
Bilagor:
#78 - 19 december 2010 16:20
ahh, fluvals cube edge nedsatt till 995 kr, lyckades nästan få med den hem, aja, svaret blev när det finns plats för den i köket, så det får bli en ny bänk i köket med ;)

dags för vattenbyte imorgon, tyvärr dröjer växterna jag beställt 3 veckor till morr.
kanske ska man börja skulpta på en bakgrund?
#79 - 29 december 2010 11:24
då va det dags, Garra flavatra kommer om nån månad, inga leveranser just nu, kuhlii ålar detsamma.

Dagens jobb, ska byta all svart sten mot sand, 40 kg blev det, har precis tvättat klart sanden, i samma veva som karet töms blir det en biltema bakgrund samt flytt av karet, inredningen får vara densamma med ett tillskott av trollhassel.

bilder kommer under dagen.

är ensam så det kommer ta tid. Ingen i linköping som är sugen hehe

Panna kaffe laddas.....
#80 - 4 januari 2011 12:47
återigen storm som hindrar nrkpg resa, fikarna finns hemma,.-
fick igår hem 5 st kuhlii. foto kommer snart ;9
fortfarande oklart vilken stimmare, frugan vill helst ha 2 olika medans jag bara vill ha ett stort
#81 - 6 januari 2011 09:15
Arslet ur, snöstorm o galenskap resan blev av. idiotiskt men vad gör man inte, kom hem ca 700 pix fattigare
10 st Danio Kyathit, 3 Garra Flavatra, 2 Guld Tylomelania rikare.

det är inte jättemycket kvar nu som ska göras, rutan ska putsas upp och det ska in lite mer sten o grottverk.
här kommer lite bilder
[ATTACH=CONFIG]40941[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40942[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40943[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40944[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40945[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40946[/ATTACH]

Vet att rutan är smutsig efter allt vattenbyte, som ni ser är det nu sand istället och lite annan inredning. Danio Kyathit var inte riktigt villiga att fotas, och kvicka är dom. Garra är otroligt roliga ångrar inte en sekund att det blev dom. Kuhlii den första är nya ca 5 cm brevid den den äldre på 12 ca.
Jag fastnade för elefantsnäckor på shoppen och kom hem med 2 st guld Tylomelania.

[ATTACH=CONFIG]40947[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40948[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40949[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40950[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40951[/ATTACH]

dessa hade tydligen ynglat eller vad man säger för 4 veckor sedan, bara hoppas det kommer snart igen, vart 8onde vecka har jag hört?

ni som har snäckor, ska man ha i äggskal i filter eller något annat för att buffra vattnet lite?
#82 - 6 januari 2011 09:21
Hoppas dina Elefanter är lika produktiva som mina! Det tog ett dygn för den första ungen att komma och jag är säker på att de är fler än fyra (3 köpta + ungen). :D

Mina har dock blivit väldigt väldigt skygga på dagen och någon timme efter tändning av lampan ser man mest någon ligga under en sten eller en spets sticka upp ur sanden. Ungarna är dock igång 24/7.
#83 - 6 januari 2011 09:51
hitills är dom igång som fasen, men visst lägger dom bara vart 8onde vecka?

har du några tillskott, jag har mjuk vatten i hemmet funderar på om man behöver buffra det lite, eller om man bara ska avvakta och se om det behövs.
#84 - 6 januari 2011 09:56
Var tredje vecka till varannan månad läste jag och det blir ju upp till var 8:e vecka.
Jag har inget i vattnet och ett KH på ca 3-5 (verkar ändras ibland ur kranen) då jag inte vill buffra pH nu i uppstarten av Tanganyikakaret.
#85 - 6 januari 2011 09:57
ligger på samma KH, tar det lugnt då :)
#86 - 6 januari 2011 10:01
Så länge ditt pH håller sig över 7 så går det bra. Hur har du det med alger i karet? Mina snäckor har buffé! :D
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141795&p=1482740&viewfull=1#post1482740
#87 - 6 januari 2011 10:06
dåligt då jag precis bytt till sand, men det borde lösa sig snart. får mata ljus ;)
#88 - 7 januari 2011 09:46
hmm, 2 av Danio Kyathit har fått lite vitt runt munnen, vattenvärden normala, kan det vara stress? jag har haft i lite underhållande med salt och ska göra vattenbyte imorgon, hoppas på det bästa.
#89 - 23 januari 2011 16:47
falskt alarm, antagligen stress inducerat.
karet mår bra, en kyathit stimmar inte med dom andra, en av dom större honorna, får hålla koll i dagarna.
Va nere på dm idagarna då dom fått in nya betta. och se där. den simmande tvilling till vår saknade.
Så en ny, Super delta metallic hane inskaffades, röd vit :)
nu saknas bara honan/honorna, men tydligen kan man inte beställa hem speciella sorter från akvarieteknik?
ska leta vidare.

ska knäppa lite foton på vår nya skönhet, så snart batteri finns i kameran
#90 - 23 januari 2011 16:55
Var köper du bettorna?
#91 - 23 januari 2011 16:58
Djurmagazinet linköping, dom har startat upp minikar med bettor, Crowntail, delta, halfmoon osv, i olika färger, även snäckor och annat trevligt ;)

Vill fortfarande ha din hona. vart tar din affär in ifrån?

Annons