165 liter rakt ut på golvet, alla fiskar dog :(

#1 - 15 november 2010 12:14
Hejsan alla!

Jag har just varit med om min första rejäla akvarieolycka. Jag hade nyligen startat upp mitt 165l akvarium igen och blev överdådigt nöjd med inredningen och alla nya inköp osv. Sedan sov jag borta och under just den natten sprang det läck nere i vänstra hörnet på akvariet. Hem kommer jag för att finna akvariumet helt tomt, vattnet på golvet (i mitt sovrum) och alla fiskar ligger döda på den torra bottnen i akvariet.

Tur i oturen! Att jag varit så slarvig och slängt ett tjugotal klädesplagg på govlet:D Så mycket av vattnet var uppsuget av allt tyg och lindrade förmodligen ytterligare skador.

Nu efteråt känns det ju jäkla trist att fiskarna (skalarer, hantelciklider, palettciklider, kampfisk & diverse malar) har dött. Men jag vill ändå börja om på nytt och starta ett nytt akvarium. Frågan är bara om jag ska försöka att laga mitt nuvarande akvarium eller om jag direkt ska skaffa ett nytt?
Tycker det verkar lite läskigt att laga ett sprucket akvarium, kommer knappt få nån ro i framtiden då jag inte vet om lagningar går att lita på?

Akvariet var ett 165l nyköpt från butik för precis 2 år sedan inklusive fin vit möbel, belysning osv. Är det frågan om garanti tro?

Tacksam för alla svar jag kan få :)
//Björn
#2 - 15 november 2010 12:17
Jag hade dåaldrig tagit mig risken att försöka laga ett sprucket akvarium. Hade hellre köpt mig ett nytt.
#3 - 15 november 2010 12:45
Bjoz skrev:
Hejsan alla!

Jag har just varit med om min första rejäla akvarieolycka. Jag hade nyligen startat upp mitt 165l akvarium igen och blev överdådigt nöjd med inredningen och alla nya inköp osv. Sedan sov jag borta och under just den natten sprang det läck nere i vänstra hörnet på akvariet. Hem kommer jag för att finna akvariumet helt tomt, vattnet på golvet (i mitt sovrum) och alla fiskar ligger döda på den torra bottnen i akvariet.

Tur i oturen! Att jag varit så slarvig och slängt ett tjugotal klädesplagg på govlet:D Så mycket av vattnet var uppsuget av allt tyg och lindrade förmodligen ytterligare skador.

Nu efteråt känns det ju jäkla trist att fiskarna (skalarer, hantelciklider, palettciklider, kampfisk & diverse malar) har dött. Men jag vill ändå börja om på nytt och starta ett nytt akvarium. Frågan är bara om jag ska försöka att laga mitt nuvarande akvarium eller om jag direkt ska skaffa ett nytt?

Tycker det verkar lite läskigt att laga ett sprucket akvarium, kommer knappt få nån ro i framtiden då jag inte vet om lagningar går att lita på?

Akvariet var ett 165l nyköpt från butik för precis 2 år sedan inklusive fin vit möbel, belysning osv. Är det frågan om garanti tro?

Tacksam för alla svar jag kan få :)

//Björn

om kvittot finns kvar är det läge att kolla garantin.

om inte det hjälper....så skulle jag aldrig "laga" ett helglaskar, det är bara att skära ner allt och börja om....
är det ett ramkar, så är det enklare att laga, ut med den skadade ruten, silikona in en ny.

i övrigt lider jag med dig.....

.
#4 - 15 november 2010 12:49
Spak karet, eller var det dåligt silikonat?
för är det dåligt silikonat kan man alltid fixa om det, är det däremot en flisa borta, köp nytt. Kolla upp med garanti och kolla med din hemförsäkring om du har drullförsäkring.

Fan vad trist!!
#5 - 15 november 2010 18:03
Tackar för lite medlidande[:o]

Det är en synlig spricka i glasskivorna åt både höger och vänster om det nedre hörnet på framsidan så att säga. Sprickan utgår från spetsen av hörnet.

Hörde av mig till akvariehandlarn och fick beskedet att jag fick lämna in det hos dom så skulle de byta glasskivorna åt mig. Enda problemet är att jag flyttat till en ny stad sedan dess och det är 46 mil till denna butik...
#6 - 15 november 2010 18:10
Vad jobbigt ! Är det ingen kedje butik då ?
#7 - 15 november 2010 18:14
Nej tyvärr är det inte det! :( Tänkte dock inte på det, hade ju varit himla bra.
#8 - 15 november 2010 18:33
Riktigt drygt ! Hade man kunnat lämna in det hos sin lokala butik och fått ordning det där, och att sedan den butiken du handla det hos hade skickat över den ersättningen till din nya lokala butik hade det ju varit bra, men tror inte det fungerar riktigt så :/
#9 - 17 november 2010 17:11
Ja det är ju en smart idé, men jaa man undrar ju om dom kan göra så..

Är vanliga glasmästerier duktiga på att laga akvarium? Måste jag ändå åka 100 mil fram och tillbaka för att få det lagat i inköpsbutiken känns det som att kostnaden blir jämförbar hos glasmästaren i stan?
#10 - 17 november 2010 17:40
Att åka hundra mil kostar ju också.
Men att åka till glasmästaren är ju en idé iaf att åka dit och fråga om inget annat och sen kan man ju göra sitt beslut. Om du inte kontaktar din affär och frågar om dem har någon idé ? Dem kanske står för arbetet hos glasmästaren ? Ingen aning hur det funkar men skadar ju absolut inte att fråga. Bara till att skicka bilder på skadan till dem du köpte karet av.
#11 - 17 november 2010 19:35
Bjoz skrev:

//Björn

Tveksamt att ett tjugotal plagg tar upp 165 liter vatten. Det har säkert åkt ner i golvet och torkat ovanpå golvet. Det går snabbt. Kom själv hem till ett sprucket 960liters som var helt tomt, allt vatten hade sjunkit genom golvet. Kvar var något hundra kilo sand och ett par blöta mattor. Kolla upp!

MVH Johan
#12 - 18 november 2010 16:03
Aj vad surt. :(
Bilagor:
#13 - 12 januari 2011 13:16
Återkommer med en liten följdfråga. Är det någon som har fått sitt akvarium reparerat hos en glasmästare? Det verkar som att det är mitt enda alternativ.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 januari 2011 13:38
Bjoz skrev:
Återkommer med en liten följdfråga. Är det någon som har fått sitt akvarium reparerat hos en glasmästare? Det verkar som att det är mitt enda alternativ.

Nej, jag har inte fått det, men oavsett om jag hade fått det så hade det nog inte varit mycket till svar om vi inte hade bott på samma ort.

Jag skulle tro att det är få glasmästare som är vana vid att göra denna typ av jobb, men hittar du en som är rejälvt van vid att göra den typen av jobb kan det kanske vara värt att höra sig för.

Dock, så är det säkert 2 timmars jobb och de tar nog 400 spänn i timmen för jobbet och ovanpå det så kommer materialet och då är det nog frågan om du inte lika gärna kan köpa ett nytt.

Tråkigt att du hade sådan otur - det är extremt ovanligt att ett "affärsakvarium" går sönder
#15 - 12 januari 2011 14:47
Vilken affär köpte du akvariet ifrån ?
#16 - 12 januari 2011 15:18
Har det stått plant? glas spricker ju sällan utan påverkan, dvs spänning? inhandla vattenpass inför nästa kar och se till att det står plant och gärna på något i stil med liggunderlag.
#17 - 12 januari 2011 21:02
Tack för fler svar.

Jag köpte det på Karlshamns Zoologiska. Ja jäkla trist att drabbas av nått sånt här men men. Akvariet var inte mer än 2 år gammalt, köpt i nyskick som sagt.

Det har stått plant, dock utan extra underlag, på tillhörande möbel. Bra tips med vattenpass i framtiden. Och ett extra underlag lär bli standard framöver.

Har inte tagit kontakt med något glasmästeri ännu, men får väl se vad dom säger.
#18 - 12 januari 2011 23:06
Bjoz skrev:
Tackar för lite medlidande[:o]

Det är en synlig spricka i glasskivorna åt både höger och vänster om det nedre hörnet på framsidan så att säga. Sprickan utgår från spetsen av hörnet.

Hörde av mig till akvariehandlarn och fick beskedet att jag fick lämna in det hos dom så skulle de byta glasskivorna åt mig. Enda problemet är att jag flyttat till en ny stad sedan dess och det är 46 mil till denna butik...
Som du beskriver skadan så har karet fått en smäll i det hörnet och därför läckt, det skulle jag tycka var lite lättnad ändå istället för att det helt oförklarligt springer läck!
#19 - 13 januari 2011 04:36
ja jisses, skulle aldrig våga ha kar om man hela tiden trodde det skulle spricka bara sådär.
Bilagor:
#20 - 13 januari 2011 07:59
Mycket tråkigt att höra om detta! Lider med dig!

Precis som Johanski måste jag säga att det är osannolikt att ett 20-tal klädesplagg suger upp 165 l vatten! Det har garanterat gått in i golv och väggar. Jag rekommenderar starkt att du genast tar kontakt med hemförsäkringsbolaget för att få eventuella fuktskador undersökta. Det är en missuppfattning att man måste ha en drulleförsäkring för att försäkringsbolaget skall täcka kostnaderna för vattenskador från ett sprucket akvarium. De allra flesta bolag skulle täcka skadorna i ett fall som ditt.

Struntar du i att undersöka detta nu så kan du få stora problem när du i framtiden upptäcker fuktskador. Då kommer inte försäkringsbolaget att vilja hjälpa dig det minsta i och med att du aldrig anmälde olyckan, och du får då stå för alla kostnader själv.

Lycka till!

Annons