16kg. tungt sten i akvarie?

#1 - 21 december 2004 16:05
Hur mycket tål ett akvarie igentligen? Har en 8-kantigt kar på ca 120 l. Har Biltemas blästersand i. Nu idag så hittade jag en så fin sten på min promenad utomhus. Jag släpade hem den o tvättade den och vägde den o väger 16kg. Akvariet står på en akvariemöbel o båda e köpta i akvarieaffär. Fick inspiration på inredningstips här på zoopets sidor från ett akvarie med en stor sten i mitten. Har liggunderlag o lägga under om det behövs. Hjälp mig hur jag ska göra, nu väntar jag bara på era kloka svar.

Spelar det nån roll förresten vad det är för "sorts" sten?
#2 - 21 december 2004 17:00
Det spelar inte nån större roll vilken sorts sten man har det mesta funkar, såsom gråsten, skiffer och en massa annat.

En sån stor sten väger och botten glaset kan i värsta fall spricka med en sån stor ganska centrerad tyngd. Jag hade inte chansat, gå ut en promenad och se om du hittar en liten mindre kasnke!?

men det är kasnke någon annan som VET?
#3 - 21 december 2004 17:18
har ett 600L där botten är 10mm och det funkar då fin fint med 16kilosstenar dock så har jag rätt så mycket frigolit samt mycket sand åxå!
#4 - 21 december 2004 18:31
Ingen annan som vet!? Jag vill så gärna veta! OM man nu skulle kunna peta in den där stenen, räcker vanlig liggunderlag, eller ska det va frigolit ?
#5 - 21 december 2004 19:55
Det är denna bild jag såg, som gav mig inspiration...
http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa.asp?NR=169
#6 - 21 december 2004 22:46
Komigen nu!Ingen som har råd? Kjell Fohrman då? Det är du som har fotat den bilden. Men den stenen kanske inte väger 16kg?
#7 - 21 december 2004 22:47
ha frigolit under så minskar den stressen på glaset, då är det ingen fara
#8 - 21 december 2004 23:03
Vad står akvariet på?
Är det en alu-ram utan stöd under för akvarieglaset, då är det kanske ingen bra idé. Är det en bänk så glaset ligger plant an mot en yta - kör hårt. Frigolit under stenen är bra så den inte trycker gruskorn in i glaset, men glas är oerhört motståndskraftigt mot krossning. Det är böjning glas inte tål.
#9 - 21 december 2004 23:25
Det är en akvariebänk med helskiva under. Akvariet är helglas. Under akvariet har jag liggunderlag (väldigt tunn sådan) mot bänken, den följde med när jag köpte den i affären. Så frigolit är o föredra dådå? Hur tjockt? Räcker det om man skär till en bit så det räcker precis under stenen? Tänk om det hamnar lite blästersand under frigoliten då? Har läst här på zoopet att det räcker ett endaste minsta korn för att spräcka glaset om stenen ligger direkt på glaset o kornen hamnar emellan. Oj joj joj... De är inte lätt det här, när man vill så gärna nått, som e riskabelt på samma gång [:-15]
#10 - 21 december 2004 23:56
Liggunderlag funkar alldeles utmärkt, skär till det lite minder än akvariet är invändigt så att det inte ligger direkt mot sido- och frontrutan bara.
Du kanske kommer att vilja flytta stenen ngn gång och då är det praktiskt om det ligger skydd över hela bottenglaset.
Det gör inget om det skulle komma sand el. grus mellan glas och liggunderlag, det är just sånt som liggunderlaget skyddar mot.
#11 - 22 december 2004 09:10
Hej Karon! Nu en fråga till bara... hur tjock liggunderlag ska det va? Jag har en som är ca, 7mm. räcker det, eller ska det va av den tjockare modellen?
#12 - 22 december 2004 09:40
Hej!
Det bästa är väl om du kan ta ett tjockt lager av frigolit, runt 3-4 cm iaf. När man bygger upp dekorationer med stora stenar brukar man oftast börja med att placera en tjockare frigolitskiva i botten av akvariet - innan man har i sand.

Lycka till!
#13 - 22 december 2004 12:11
Ett tips till alla oss som inte har någon bänkskiva under vårt aluminumramsakvarium (sug på det ordet..) som jag fick av min morbror som är stuckatör och gammal akvarist är att gjuta en formanpassad skiva av gips under karet som i sin tur vilar på en bänkskiva.

Man lägger alltså akvariet med botten mot en bädd av nyblandad gips (som i sin tur ligger i en form..) och låter det hela stelna. Sedan har man en avlastning på bottenglaset som heter duga. Placerar man sen detta på en ordentlig bänkskiva så kan man nog lasta i så mycket som golvet tål.. :)

Man får vara försiktig vid gjutningen så att inte man "gjuter" in massa spänningar i bottenglaset, lägg det ner försiktigt. Ett tips är att lägga små distanser i varje hörn på alu-ramen så att inte gipset pressar för mycket på glaset innan det stelnat.

/Kalle

Annons