180 L- Lite råd?

#1 - 8 januari 2009 18:42
Hej, idag gick jag och såg på akvarium, jag såg två stycker 180 liters akvarium, ska köpa en av dessa om några veckor. Men jag vill redan få svar på några frågor och få lite råd från er.

Hur många växter behövs det i ett 100X40X50 akvarium?
Ska jag ha en stor öppen simyta?
lite andra råd på hur jag kan fixa det?

Jag har även funderat på att ha dessa fiskar:
1 Eldstjärt
5-6 Glasmalar
1 Ancistrus
5 Kuhli Ålar
8 Kopparbarber
2 st ngn Ciklid.

Någon fisk ni tycker jag kan ändra lägga till osv?

Tack för era svar:)
#2 - 8 januari 2009 18:46
Du bör fundera på äppelsnäckor eller möjligvis posthorn, alternativt några pansarmalar och en ancistrus till, kan ju komma till efter hand, men det är inte alls fel att ha gott om algätare/skräpätare.
#3 - 8 januari 2009 19:39
Jo några snäckor kan ju vara bra att ha, Jag har bara sett dem snäckorna med stora gula skal och Zebraniglar eller vad dem heter.
#4 - 11 januari 2009 20:59
Skippa cikliderna om du ska ha stora men om du ska ha väldigt små så går det bra! :)
#5 - 11 januari 2009 21:58
Samarin4 skrev:
Hej, idag gick jag och såg på akvarium, jag såg två stycker 180 liters akvarium, ska köpa en av dessa om några veckor. Men jag vill redan få svar på några frågor och få lite råd från er.

Hur många växter behövs det i ett 100X40X50 akvarium?

Ska jag ha en stor öppen simyta?

lite andra råd på hur jag kan fixa det?

Jag har även funderat på att ha dessa fiskar:

1 Eldstjärt

5-6 Glasmalar

1 Ancistrus

5 Kuhli Ålar

8 Kopparbarber

2 st ngn Ciklid.

Någon fisk ni tycker jag kan ändra lägga till osv?

Tack för era svar:)

jag hade kört på Asien tema på ditt kar

och haft dessa fiskar
5-6Glasmalar
5-Kuhliii eller 5-Dvärgbotia eller 5-Skunkbotia
5-8Kopparbarb eller Fembandsbarb
1par av någon Gurami (finns en del roliga att välja på!)

sedan inrett med finsand och några stenar i samma färgton (bygg ett par Grottor). sedan i växtväg hade jag planterat i ena bakre hörnet täta grupper av Hygrophila arter och Rotala arter och så i mitten någon vacker Cryptocoryne art. vid fram kanten och i ena hörnet där utblåset är kan du ha fria simytor(det gillar dina Glasmalar) och sedan kan du dölja pumpen med någon av växterna ovan. på någon sten eller någon rot kabn du fästa en javaormbunke på. på ytan kan du ha flytväxter som andmat,musselblomma dom måste du dock rena ut rejält en gång i månaden.

så tycker jag hade kunnat bli snyggt och dina fiskar hade trivs med det. men du får själv göra vad du vill.
#6 - 11 januari 2009 22:35
Damn det var mycket bra råd.

Nu bara några kommentarer. Jag kommer inte kunna lägga ner så mycket pengar för att kunna ha en sån bakgrund, eller köra på ett Asien tema. fast det kommer nog bli enbart asien fiskar ändå:D

Efter lite nogare eftertanke med fiskar. Så har jag faktiskt funderat på den här listan:

1 Eldstjärt ( jag har redan en så den måste jag ha kvar, på grund av denna jag köper 180 liter)
5 Glasmalar
3 Siamesiska algätare
4 av någon botia, gärna en billig. Annars Pakistan botia( Ett råd jag tyckte om)
8 Koparbarber
1 par av någon Gurami ( ett råd jag tyckte mycket om)
(Ev 1-2 snäckor)
Jag komemr inreda med finsand som du sa, sen har jag en massa "leksaker" som jag kommer använda. Kommer flytta min eldstjärts Skepp och förmodligen en grotta från det akvariet jag redan har. Sen i Källaren har jag typ ngn korall med hål i ( perfekt för botior) en dödskalle, romerska ruiner.

Växter har jag noll koll på. Skulle du kunna länka några av de du skrev? Sen den största frågan- ungefär hur mycket kan de kosta? Sen den här med sten man ska fästa växter på, har velat testa men vet inte hur man gör bara?

Några kommentarer på vad jag sagt?
Tack för råden.
Tack till dig med Gurkan3
#7 - 11 januari 2009 23:06
Samarin4 skrev:
Damn det var mycket bra råd.

Nu bara några kommentarer. Jag kommer inte kunna lägga ner så mycket pengar för att kunna ha en sån bakgrund, eller köra på ett Asien tema. fast det kommer nog bli enbart asien fiskar ändå:D

Efter lite nogare eftertanke med fiskar. Så har jag faktiskt funderat på den här listan:

1 Eldstjärt ( jag har redan en så den måste jag ha kvar, på grund av denna jag köper 180 liter)

5 Glasmalar

3 Siamesiska algätare

4 av någon botia, gärna en billig. Annars Pakistan botia( Ett råd jag tyckte om)

8 Koparbarber

1 par av någon Gurami ( ett råd jag tyckte mycket om)

(Ev 1-2 snäckor)

Jag komemr inreda med finsand som du sa, sen har jag en massa "leksaker" som jag kommer använda. Kommer flytta min eldstjärts Skepp och förmodligen en grotta från det akvariet jag redan har. Sen i Källaren har jag typ ngn korall med hål i ( perfekt för botior) en dödskalle, romerska ruiner.

Växter har jag noll koll på. Skulle du kunna länka några av de du skrev? Sen den största frågan- ungefär hur mycket kan de kosta? Sen den här med sten man ska fästa växter på, har velat testa men vet inte hur man gör bara?

Några kommentarer på vad jag sagt?

Tack för råden.

Tack till dig med Gurkan3

personligen gillar jag inte skepp och dödskallar. men det är ju mer av smak bara man använder sånt som inte är farligt.

det behöver inte kosta mycket även om du vill ha ASien tema . jag har aldrig använt en dyr bakgrund. vill man ha så går det fixa billigt.

här är förslag på asien-växter
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt_resultat_bilder.php?ANTAL=15&URVAL=(URSPRUNG+like+%27Asien%27+OR+URSPRUNG2+like+%27Asien%27+OR+URSPRUNG3+like+%27Asien%27)

det beror på vilken växt du vill ha vad dom kostar men från 15-50kr.
på dessa sidor kan du ev få växter billigare
www.Tradera.com
http://www.plantswap.se/forum/portal.php

du kan ta fisklina som du binder om rötterna och stenen. sedan växer den själv fast.

fiskarna låter bra, vet inte vilken av botiorna som är billigaste. dock Dvärgbotian är dyr. Skunkbotia (botia morleti) och Pakistanbotia är snygga och vill vara minst 5 tror dom ligger på samma prisklass. dock kan du inte ha snäckor tillsamans med botia dom äter dom!
#8 - 11 januari 2009 23:24
Juste haha, fan jag tänkte att stora snäckor klarar sig mot botior.

Jag vet att i Hornbach- det billigaste alternativet med sämst kvalité på fiskar ( enligt mig) säljer pakistanbotior för 49kr styck. Så det blir ca 250 kr för botiorna. men sen behöver jag ju inte köpa exakt alla samtidigt. Kan ju börja med mina glasmalar och Eldstjärten som jag redan har. Men finns det någon gurami du rekomenderar då?

Är inte fisklina farligt för fiskarna? är det itne såna man kan typ skära av huvudet på folk med?:D

Angående växterna så tittar jag på växter i arbetsbeskrivningarna, upp till såvrighetsgrad 3 från asien. Jag tycker att gälörten, javamossan, Siamesisk Hygrophila och javaormbunke verkar bra.

Det är ju fint med stenar och sånt också, det tycker jag verkligen. Men jag har inte obegränsat med pengar. så jag får börja med vad jag redan har, och sedan fortsätta. alla mina planer kommer inom loppet av 3-4 månader kosta mig ca 3500-4000 kr. Men jag vet att resultatet kommer vara värt priset.

Tack ännu en gång!:D
#9 - 12 januari 2009 00:01
du ska ta det lugnt med fiskarna ju, köp först någon tålig och starta upp med (du kan ju använda vattnet från ditt gamla kar till det nya)så att karet mognar bra. sedan kan du utöka med fler fiskar med 2-4veckors mellanrum.

fisklina är inte farligt för fiskarna.

finns många vackra guramis , här i länken kan du kolla om du ser någon du gillar
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?ANTAL=15&URVAL=+AND+Grupp+LIKE+%27Labyrintfiskar%25%27++ORDER+BY+SLAKTNAMN%2C+ARTNAMN%2C+HANDELSNAMN+Desc

ska du ha två kan det ju vara snyggt att ha någon större art
som
Mosaikgurami
Marmorgurami (Blågurami)
Bandgurami
Ormskinnsgurami

då köper du ju en hane och en hona.
#10 - 12 januari 2009 00:06
jo jag hade inte planerat på att köpa alla fiskar samtidigt. Men tänker börja med e mycket tålig fisk först i akvariet. Typ som siamesisk algätare. Sedan flytta över min eldstjärt och Glasmalarna+köpa 3 till så det blir ett litet stim.

Jag gick och tittade på arbetsbeskrivningarna. Jag tyckte om Marmorguramin och Mosaikguramin och funderar faktiskt på att ha ett par av någon av dessa två. De verkar oerhört enkla-vackra och har en bra storlek.

Annons