180 l sa

#1 - 14 januari 2011 13:36
Nu jäklar ska här planeras, avslutar eller lägger i alla fall tråden "Rescape 160 L Sällskap" i vila då, denna tråd kommer handla om det aktuella akvariet som det redan skrivits en del om i den tråden.

Det blir 180 L "SA", fiskar (någorlunda korrekt, kanske ej stimfisk från SA, inte heller 100 % SA växter till en början men men).

Planen är ett kar med en del rötter, rådasand och svärdplantor samt cryptocoryne i stort.

Fiskarna kommer bli en grupp scalarer, kanske nyckelhålsciklid och stimfisk samt corys på botten.

Kom gärna med förslag på inredning, växter och fiskar, även synpunkter ex. den fisken är för stor för det karet eller, den här stimfisken är fredlig och stimmar bra.

Allt konstruktivt är bara bra, egna erfarenheter är också kul.

Mer detaljerad info. om mått, teknik, inredning och exakta val av fiskar etc. kommer löpande.

Men här är starten på tråden för att fasa över ffrån den numer inaktuella "Rescape 160 L Sällskap" tråden.

Nicke
#2 - 14 januari 2011 15:56
Sådär, då var första etappen av cyanokriget avklarat.

Som på beställning kommer givetvis den "älskade" cyanon, (kunde varit värre) med svaga växter som var halvruttna (läs "Rescape 160 L Sällskap") och nya stackars små blad som inte klarar av att ta till sig all näring i karet så får cyanon en riktig fest.

Men jag har skrapat rutorna med algskrapa, gjort rent filtret från slammet (sedan uppstarten, mestadels döda växtedelar) bytt 30 liter vatten (sög upp döda växtdelar och cyano) och dragit i en ny dos PMDD samt EasyCarbo, tryckte även ner en doppvärmare (som jag köpte idag) en Eheim Jäger (200-300 liter) hellre lite överdimensionerad så den kan jobba i lugn och ro. Nu får växterna liter mer stabil temp, och förhoppningsvis mår de bättre av det. Köpte även en termometer "pro" modellen av vanlig termometer typ, långsmal gul för hela 29 kronor på Djurmagazinet i Linköping.

Nu har dessutom rotjäveln sjunkit och inredande är fullt möjligt att genomföra. Tänker dock ej göra detta då bänken skall byggas om/färdigt innan karet startas upp "på riktigt" detta är mestadels en fas för att "vattna" rötterna, och få igång mina stackrs växter på nytt, detta för att se vad som kan räddas, vad som måste kompletteras och vad jag vill köpa nytt.

Nämnde tidigare lite om fiskvalet, b.la. Scalare (Honey Blue, se bild nedan)

Kommer troligtvis även att införskaffa följande fiskar (de jag har nu är markerade med ett X)

1. Hemigrammus erythrozonus - Glödbandstetra
2. Corydoras aenus 'Albino' - Albino pansarmal X
3. Corydoras duplicareus - Duplicareus, kopparfläcks-pansarmal. black-back cory (Om jag finner den)
4. Cleithracara maronii - Nyckelhålsciklid
5. Mikrogeophagus ramirezi - Fjärilsciklid

Inte helt klar med valet (utöver scalarerna) måste känna lite på utrymmet etc. innan allt är klart. Vad tror/tycker ni om detta?

Växter som skall i (de jag har nu är markerade med ett X)

1. Echinodorus bleheri - Paniculatus-svärdplanta? X
2. Echinodorus cordifolius var. 'tropica marble queen' - Tropica marble queen svärdplanta? X
3. Cryptocoryne wendtii, 'green' - Grön wendtii? X
(Ser mer ut som brun wendtii i formen på bladen, men den har gröna blad)
4. Anubias barteri var. 'Nana'/ var. 'Barteri' ? - Anubias X
5. Anubias ? - "storbladig anubias" X
6. Hydrocotyle leucocephala - Vattenspikblad X

7. Vallisneria spirlalis - Skruvvallisneria
8. Cryptocoryne - Cryptocoryne tropica?
9. Aponogeton ulvaceus
10. Aponogeton boivinianus

Filtrering kommer bestå av ett Eheim 2217 med makaroner och grov filtermatta. Belysning av 2 lysramper: den bakre en T5 armatur med 2 x ? Watt (aquarelle rör) främre en T8 armatur med 2 x 30 Watt aquarelle rör som sitter i ny, ska ev. bytas mot några som ev. lyfter framförallt blå och röda nyanser i fiskarna fjäll.

Kom gärna med synpunkter som sagt.

Nicke
#3 - 14 januari 2011 17:05
Kanske bygga en egen ramp med hjälp av dessa och reflektorer, i såna fall vilken typ av reflektorer?

Och vilket trämaterial passar sig, får väll inte bli för tungt?

Nicke
#4 - 14 januari 2011 17:17
Det här verkar lugnt och gott, Nicke! En tetra som är mycket snygg och påminner om Glödbandstetran är Kolglödstetra, kolla in den också!
Kör på nu och ta gärna lite bilder under karets utveckling - det skall bli kul att följa detta!:)
#5 - 14 januari 2011 17:23
Det här verkar lugnt och gott, Nicke! En tetra som är mycket snygg och påminner om Glödbandstetran är Kolglödstetra, kolla in den också!

Kör på nu och ta gärna lite bilder under karets utveckling - det skall bli kul att följa detta!:)

Kul att du tycker det verkar vettigt, och eftersom du inte kommenterade vare sig scalarerna eller nyckelhålen så gissar jag att de både går ihop samt att de inte är för stora?

Jag köpte ju en Canon IXUS 130 till sambon i julklapp så kamera finns (skall själv spara till en Canon 550 D senare) så bilder kommer det att bli, ska låta det klarna lite efter kriget med cyanon idag så kommer en bild på kaoset upp i helgen.

Kolglödstetran stod jag och snackade om på Djurmagazinet men glömde bort när jag sökte på Zoopet, tack för påminnelsen.

Nicke

EDIT: "Efter kik på Kolglödstetran så small det till i minnet, just det det är den vackra lilla firren" absolut ett alternativ till Glödbandstetran, gillar skarpt den fina lyster och det gnister som lyser upp från fjällen på denna fina fisk (Kolglöd) men gillar även mkt starkt den tydliga röda randen som Glödbandet lyser med, svårt detta...
Bilagor:
#6 - 14 januari 2011 17:37
Jag hade kollat hur scalarerna funkade först en tid - kanske bildas där ett par eller två - och sedan funderat lite på nyckelhål, som passar fint till scalarer. Nyckelhålen är lugna och lite sävliga och håller sig mestadels i mitten och nedersta delarna på karet - så det kommer säkert att bli bra. Kanske fyra nyckelhål kunde vara lagom...?
#7 - 14 januari 2011 17:48
Jag hade kollat hur scalarerna funkade först en tid - kanske bildas där ett par eller två - och sedan funderat lite på nyckelhål, som passar fint till scalarer. Nyckelhålen är lugna och lite sävliga och håller sig mestadels i mitten och nedersta delarna på karet - så det kommer säkert att bli bra. Kanske fyra nyckelhål kunde vara lagom...?

Det låter som en mkt bra idé och antagligen det sätt jag tänkt köra på, kanske man skulle starta lite försiktigt med stimfisk och lite corys, sedan fylla på med corys och stimmen så det är klart, efter det scalarer och till sist nyckelhål?
4. st, lysande och hur många sclararer tror du på, de bli inte så stora denna variant om jag har rätt?

Fjärilar senare efter det har puttrat på ett tag också kasnke eller är det för mkt? Solfilm eller nåt som bakgrund? Idéer tips?

Nicke
Bilagor:
#8 - 14 januari 2011 17:48
Tänkte jag skulle läska dig lite med ett par bilder på scalarer och nyckelhål - detta var i mitt 600-litare!
#9 - 14 januari 2011 17:55
ApeviaX skrev:
Det låter som en mkt bra idé och antagligen det sätt jag tänkt köra på, kanske man skulle starta lite försiktigt med stimfisk och lite corys, sedan fylla på med corys och stimmen så det är klart, efter det scalarer och till sist nyckelhål?

4. st, lysande och hur många sclararer tror du på, de bli inte så stora denna variant om jag har rätt?

Fjärilar senare efter det har puttrat på ett tag också kasnke eller är det för mkt? Solfilm eller nåt som bakgrund? Idéer tips?

Nicke

Helt svart bakgrund är väl det som är enklast och snyggast - om du inte väljer någon typ av "btn"-bakgrund.
Köp sex scalarer så får de en chans att fixa utparning och rangordning själva. Ta det isigt i början nu och introducera lite tetror och malar, sedan kan du köra på med scalarerna och efter ett tag känna på nyckelhål - efter ytterligare ett tag kan du kanske fundera på något mer i karet - men det återstår att se hur det utvecklar sig.:)
#10 - 14 januari 2011 23:03
Helt svart bakgrund är väl det som är enklast och snyggast - om du inte väljer någon typ av "btn"-bakgrund.

Köp sex scalarer så får de en chans att fixa utparning och rangordning själva. Ta det isigt i början nu och introducera lite tetror och malar, sedan kan du köra på med scalarerna och efter ett tag känna på nyckelhål - efter ytterligare ett tag kan du kanske fundera på något mer i karet - men det återstår att se hur det utvecklar sig.:)

Javisst ska ja ta det lugnt, grejen för ett lyckat kar är att planera o skynda långsamt o försiktigt ;)

Kör på den inriktningen låter lovande, verkar te sig bra, nu är det framförallt lite finplanering innan det börjar bli reality, samt snack med brorsan om att fixa klart möbeln och sen hur fanken ja ska få tag i cash :P

Gick ju o frieriade på nyår så de cashen gick åt till ringar :p

Tänkte jag skulle läska dig lite med ett par bilder på scalarer och nyckelhål - detta var i mitt 600-litare!

Fan alltså där snackar vi inspiration!
#11 - 15 januari 2011 00:10
Vinkeltetror är ju vackra i ett ganska neutralt sällskap så som Scalarer. Sedan vet jag ju inte något alls om dessa fiskar och om det blir katt & råtta av det hela. :p

RINGAR?! Du måste prioritera... ;)
Skämt åsido får man gratta!
#12 - 15 januari 2011 07:35
Då ska jag vara lite piss i motvind så här på morronkvisten:p...
Om jag vore i dina kläder så håller jag ed föregående talare i det mesta, men med det lilla undantaget att Fjärilscikliden hade jag nog hoppat över. Jag har själv testat dessa i ett par omgångar men som alla andra man läser om så funkar det bra i ett par månader för att sedan sluta med "vad var det som hände där?".
De är tyvärr ganska känsliga och ömtåliga numera, och då skulle jag nog hellre kolla in någon annan dvärgciklid som du får mer "nytta" av. Annars är Fjärilarna en av de snyggaste cikliderna man kan få tag på, men det räcker liksom inte.
Nu säger jag inte att detta kommer att hända, men jag skulle nog kunna sätta en slant på att jag får medhåll nu när jag skriver det;).
#13 - 15 januari 2011 11:37
ansjo skrev:

Om jag vore i dina kläder så håller jag ed föregående talare i det mesta, men med det lilla undantaget att Fjärilscikliden hade jag nog hoppat över. Jag har själv testat dessa i ett par omgångar men som alla andra man läser om så funkar det bra i ett par månader för att sedan sluta med "vad var det som hände där?".

De är tyvärr ganska känsliga och ömtåliga numera, och då skulle jag nog hellre kolla in någon annan dvärgciklid som du får mer "nytta" av. Annars är Fjärilarna en av de snyggaste cikliderna man kan få tag på, men det räcker liksom inte.

Nu säger jag inte att detta kommer att hända, men jag skulle nog kunna sätta en slant på att jag får medhåll nu när jag skriver det;).

Klart du får medhåll - jag tog inte ens med fjärilarna i Nickes planer när jag skrev innan. Fjärilarna är tyvärr lite känsliga och ofta "håller" dom bara några månader innan popeye, hål i huvudet och annat dyker upp - sad but true...
Nä, någon liten apis kanske är att rekommendera istället - till scalarer och nyckelhål!:)
#14 - 15 januari 2011 12:02
ApeviaX skrev:
Javisst ska ja ta det lugnt, grejen för ett lyckat kar är att planera o skynda långsamt o försiktigt ;)

Kör på den inriktningen låter lovande, verkar te sig bra, nu är det framförallt lite finplanering innan det börjar bli reality, samt snack med brorsan om att fixa klart möbeln och sen hur fanken ja ska få tag i cash :P

Gick ju o frieriade på nyår så de cashen gick åt till ringar :p

Fan alltså där snackar vi inspiration!

Grattis får man väll säga. Skal se om jag får ihop en ritning under helgen.
#15 - 15 januari 2011 12:31
Blir inte Amandatetran väldigt liten, funkar den till skalarer, framförallt hanarna är väldigt små... På den positiva sidan tror jag inte de vet att yngel är goda :D (mina vet inte det iaf :D)
Bilagor:
#16 - 15 januari 2011 14:16
ansjo skrev:

Jag kunde inte svara från mobilen imorse då jag var online via någon applikation på min iPhone som uppenbarligen endast går att läsa på Zoopet med men inte skriva?! Och hade inte tid att surfa som vanligt, men men nu svarar jag.

Att fjärilarna är känsliga (det har de nog varit under min tid som akvarist 1999-) vet jag, är inte 100 på att de skall husera i karet heller. Har hållt fjärilar tidigare med precis de symptomen, mår bra sen borta.

Men de är mkt vackra så kanske jag försöker men det får bli ett senare stadie, först vill jag införskaffa denna fina scalare samt testa någon av de tetror jag ösnkar samt testa nyckehål. Blir mkt skoj.

Så mkt bra feedback, visste ju att de är struliga men som sagt precis sådana tips och råd jag önskar, rätt var det är så kommer ni med nyheter som gör massor nytta :D (menar inte att detta var ett önödigt inlägg) ;)

Nicke
#17 - 15 januari 2011 14:17
lillfrasse skrev:
Grattis får man väll säga. Skal se om jag får ihop en ritning under helgen.

Tackar så väldigt allihop, och tack på förhand frasse för ev. kommande skiss

:D

Nicke
#18 - 15 januari 2011 14:18
Klart du får medhåll - jag tog inte ens med fjärilarna i Nickes planer när jag skrev innan. Fjärilarna är tyvärr lite känsliga och ofta "håller" dom bara några månader innan popeye, hål i huvudet och annat dyker upp - sad but true...

Nä, någon liten apis kanske är att rekommendera istället - till scalarer och nyckelhål!:)

Precis Mats, som sagt de är vackra men känsliga. Och apistogramma är något jag verkligen vill testa och har funderat på, nämnde jag inte det någonstans?

Tips på några apor som ni gillar, vet ju om en del som jag har läst om i era trådar men kan vara kul ändå :)
#19 - 15 januari 2011 14:24
De flesta skulle jag vilja säga, men om du kollar in KajP:s avatar så är det en av de grymmaste, A.borellii opal . Men kanske inte det första man har ihop med skalarer, då är det nog bättre med tex A. agassizi eller om du hittar bra ex av A.cacatuoides (som inte är det lättaste), med flera...
#20 - 15 januari 2011 15:27
ansjo skrev:
De flesta skulle jag vilja säga, men om du kollar in KajP:s avatar så är det en av de grymmaste, A.borellii opal . Men kanske inte det första man har ihop med skalarer, då är det nog bättre med tex A. agassizi eller om du hittar bra ex av A.cacatuoides (som inte är det lättaste), med flera...

Tack för tips, trifasciata finns en som heter va? cacatuoides har jag sett men inte många som är mkt fina...
#21 - 15 januari 2011 15:31
Jepp, A.trifasciata är den som C90 har på sin avatar och är jäkligt frän.
Det finns så många fler andra sorter, och ihop med skalarer skulle jag personligen välja någon som jag vet har lite skinn på näsan.
#22 - 15 januari 2011 20:48
ansjo skrev:
Jepp, A.trifasciata är den som C90 har på sin avatar och är jäkligt frän.

Det finns så många fler andra sorter, och ihop med skalarer skulle jag personligen välja någon som jag vet har lite skinn på näsan.

Ja det har du så rätt i, och de är ju lite personliga mkt intressanta fiskar, och skinn på näsan kan de nog ha, ska leta lite, men nu måste jag jobba med min firma lite, har lite idéer på lut angående uppgradering av hemsidan etc.

Nicke
#23 - 2 oktober 2011 12:38
Som nämnt i andra trådar så har jag nu skaffat ett Eheim 2217 ytterfilter, detta går på turbo nu, så jag måste lista ut hur jag sänker flödet lite, måste dock få igenom färdigbygget av in akvariemöbel, bort ed fötterna och dit med trästomme undertill så att ytterfiltret får plats där och karet kommer i mer behaglig höjd för betraktaren.

BTW, ytterfiltret får gå tillsammans med mitt innerfilter ett tag så att det får komma lite i balans med bakterier etc. hur länge bör jag "spara" innerfiltret?
#24 - 4 oktober 2011 13:17
[ATTACH]47723[/ATTACH]

Jaha, det har sett värre ut. Vi får se om ett par veckor vad PMDD, Micro+ & Easy Carbo kan ställa till med ;)

Längtar till jag kan bygga min T5 ramp :)

Nicke

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.425953,15.785650
#25 - 4 oktober 2011 13:27
swr ju mysigt ut men kan du inte räta upp doppvärmaren? o gömma den i nått hörn eller så. ser ju lite halvsnyggt ut med den sne så där över rutan
#26 - 4 oktober 2011 13:33
hannesc skrev:
swr ju mysigt ut men kan du inte räta upp doppvärmaren? o gömma den i nått hörn eller så. ser ju lite halvsnyggt ut med den sne så där över rutan

Instämmer, får den inte plats bakom filret? Annars borde en Aquel Easy Heater smälta in bra bakom filtret.
#27 - 7 oktober 2011 16:07
Doppvärmaren sitter så för att sprida värmen jämnare?

Om det inte har betydelse kanske den kan "stå" upp, men tror den slår i sanden då...

BTW, mina pansarmalar, framförallt de albino 3 av 5 har dött de senaste dagarna, kan det bero på installationen av mitt ytterfilter, vattenbytet vid filterinstallationen, växtnäring? d.v.s PMDD, Mcro+ & EC? Eller är det bara paletterna som fått en knäpp i och med vattenbytet och huggit för mkt på de?

Även mina äppelsnäckor jag fick av Nubi trillar av pinn, 2 st. brunlila kvar...

Nicke
#28 - 5 januari 2012 20:55
Ingen med någon idé på förra inlägget? Angående trillar av pinn problemen?

Sedan undrar jag vad jag har för skitalg i detta kar. Nämligen en sådan som ser ut som flimmerhår pyttesmå korta ljusgrön hår på hela glasytan, skrapar bort vid vattenbyten men ett par veckor senare börjar de synas som en "hinna eller tunn matta" fast genomskinlig av detta gröna "flimmerhår".

Inga problem i övriga kar i huset, detta är dock det enda som har körts med PMDD i, blandningen är en á la Defdac, har funkat kanon, men jag kanske behöver skräddarsy den lite? Tips idéer?

Nicke
#29 - 5 januari 2012 21:42
cyano kankse? sök på cyano på nätet å här i forumet så får du upp massa tips om hur du blir av med det.
#30 - 5 januari 2012 22:01
Nepp inte cyano, flimmerhår inte hinna som jag skrev
#31 - 8 januari 2012 21:59
ApeviaX skrev:
[ATTACH]47723[/ATTACH]

Jaha, det har sett värre ut. Vi får se om ett par veckor vad PMDD, Micro+ & Easy Carbo kan ställa till med ;)

Längtar till jag kan bygga min T5 ramp :)

Nicke

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.425953,15.785650

just som hannes skrev om doppvärmaren göm den och kanske pröva med bakgrund, kanske till o med skulle pröva med svart, det skulle framhäva växterna mer..:D
#32 - 8 januari 2012 22:03
Nu är jag här också! :)

Vanlig toningsfilm är rätt fränt tycker jag. Det ska jag ha i min 54-liter snäcklekarburk. :)

Att jag sedan får en jäkla stroke när jag klämmer dit den hör inte hit ;)
#33 - 8 januari 2012 22:17
måste ju kolla in trådarna... [ATTACH=CONFIG]50639[/ATTACH] syns inte så väl men här hade jag toningsfilm inköpt på biltema billigt och lätt att montera bara att spraya på diskmedel och sedan stryka på filmen och pressa bort liftbubblorna;)
#34 - 9 januari 2012 11:49
gonzo44 skrev:
just som hannes skrev om doppvärmaren göm den och kanske pröva med bakgrund, kanske till o med skulle pröva med svart, det skulle framhäva växterna mer..:D

Ahh, det är härligt med inputs och svar, tips och idéer i sin tråd :D

Bakgrund ja tack, likså pengar ja tack :P Ligger på minus nu och ett tag framåt, försöker införskaffa mat åt mig själv först :P Men sen så... ;)

Nu är jag här också! :)

Vanlig toningsfilm är rätt fränt tycker jag. Det ska jag ha i min 54-liter snäcklekarburk. :)

Att jag sedan får en jäkla stroke när jag klämmer dit den hör inte hit ;)

Kul kul :) Är det inte så att den blänker något förskräckligt? Plus att med de "flimmerhårsalger" jag har på rutan så skulle det synas att den satt bakom... Men fin idé...

gonzo44 skrev:
måste ju kolla in trådarna... [ATTACH=CONFIG]50639[/ATTACH] syns inte så väl men här hade jag toningsfilm inköpt på biltema billigt och lätt att montera bara att spraya på diskmedel och sedan stryka på filmen och pressa bort liftbubblorna;)

Ja monteringen är jag inte jättenervös över, och visst är det läckert på din bild ;)
#35 - 15 januari 2012 20:23
Behöver en lite cirkilationspump, står rätt stilla i vattnet, inte mkt mer rörelse än den fiskarna skapar, framförallt är ytan lite väl stilla. Så tänkte mig något litet bara, vad tror ni om denna till mitt 180 L bör väll räcka bara för att få lite rotation, tror det är bra för fisken? Mina mollys står gärna vid ytan, fenorna utspända, flämtar inte något speciellt men ser lite loja ut?

Input mkt välkommen :D

Nicke
#36 - 15 januari 2012 20:32
den pumpen är inte skapad för att göra det du vill.

http://www.pwss.se/product.php?productid=8096&cat=1210&page=1 denna är det :) Den ger ett bredare flöde så att hela karet får mer rörelse :) Jag ska själv köpa en sådan till mitt kar :)
#37 - 15 januari 2012 20:38
den pumpen är inte skapad för att göra det du vill.

http://www.pwss.se/product.php?productid=8096&cat=1210&page=1 denna är det :) Den ger ett bredare flöde så att hela karet får mer rörelse :) Jag ska själv köpa en sådan till mitt kar :)

Aha OK, vad är då den jag kolla på till för?

Bra tips, känner inte till märket i fråga, men 1200 l/h är inte för mkt? Stod ju iofs lågt vattentryck...
#38 - 15 januari 2012 20:47
Den sätter man slang på och har bakom bakgrund. Den har inte den "propeller" som sitter i en streamer som är till för att flytta vattnet. Den orkar inte att lyfta vattnet istället.

Förstår du min röriga förklaring? Streamer --> flytta vatten
Pump--> i större grad "lyfta vattnet" :)
#39 - 15 januari 2012 21:11
Den sätter man slang på och har bakom bakgrund. Den har inte den "propeller" som sitter i en streamer som är till för att flytta vattnet. Den orkar inte att lyfta vattnet istället.

Förstår du min röriga förklaring? Streamer --> flytta vatten

Pump--> i större grad "lyfta vattnet" :)

Okej, så en cirkulationspump är inte till för att cirkulera vatten i kar utan snarare i filtrering? Och de har impeller med en streamer har en propeller som flyttar vatten?
#40 - 15 januari 2012 21:16
Exakt! :)
#41 - 15 januari 2012 21:25
Exakt! :)

Okej, tack för hjälpen såhär långt :D Kul att lära sig mer och nya saker inom denna fascinerande hobby ;)

Men är just Seio bäst eler vad finns för tillverkare att välja på som är att rekommndera? Hur mkt flöde ger dessa? Vill inte att växteran ska svaja för mycket, bara ge lite rörelse i vattner för gasutbyte och för att fisken ska få lite mer än stillastående att "kämpa" emot.

Såg ex. någon tillverkare som hette Tunze, de verkar dock skicka insanely mängder vatten redean från start? Så vad rekommnderas för lite extra flow i ett 180 liters kar så prisvärt som möjligt då plånboken lider av allvarliga skador och är på rehab ;) :P
#42 - 15 januari 2012 21:27
Det var därför jag länkade den jag gjorde, billibilligt och funkar säkert asbra!

Jag köpte en från sunsun på 5000L/H, den ihop med fx5:an gav virvlar till botten. Lite onödigt ;)
#43 - 15 januari 2012 21:46
Det var därför jag länkade den jag gjorde, billibilligt och funkar säkert asbra!

Jag köpte en från sunsun på 5000L/H, den ihop med fx5:an gav virvlar till botten. Lite onödigt ;)

Okidok, 5000l/h och den var på 1200l/h då bör det vara lugnt menar jag ;)

Ska testa :)
#44 - 15 januari 2012 22:06

oj tusan fisken hängde väl som sladdlampor på tvären i karet och bet sej fast i växterna för att kunna hålla sej still overhuvudtaget:D;)
#45 - 15 januari 2012 22:10
de satt mot bortre rutan och såg rätt besvärade ut ;D

Streamer sitter numer i en malodling på Hammarö, bytte bort den och en aquaclear powerhead mot 4 pansarmalar, 10 röd rubin, 10 bright blue och startdosen räkor. :D
#46 - 15 januari 2012 22:10
gonzo44 skrev:
oj tusan fisken hängde väl som sladdlampor på tvären i karet och bet sej fast i växterna för att kunna hålla sej still overhuvudtaget:D;)

Haha, låter som det, precis det man vill undvika, vilket jag hoppas att jag gör med den seio 1200l/h streamern som jag fick som rekommendation ;)
#47 - 15 januari 2012 22:11
de satt mot bortre rutan och såg rätt besvärade ut ;D

Streamer sitter numer i en malodling på Hammarö, bytte bort den och en aquaclear powerhead mot 4 pansarmalar, 10 röd rubin, 10 bright blue och startdosen räkor. :D

Fint byte ;)
#48 - 15 januari 2012 22:12
ja, pansarmalarna ville jag inte ens ha. De bor hos grannen nu. Där fick jag lavastenen till vasen istället :P
#49 - 15 januari 2012 22:21
ja, pansarmalarna ville jag inte ens ha. De bor hos grannen nu. Där fick jag lavastenen till vasen istället :P

Haha byteshandlar'n Mathias
#50 - 17 januari 2012 17:21
Satt o tittade igenom lite av de nya artbeskrivningarna, hittade denna Sadelciklid inte helt olik Nyckelhålsciklid, lite mer långsmal, men jaa något är det. Mycket vacker hur som helst ;)

Nicke
#51 - 26 juni 2012 15:38
Jaha jaha, vad hände?!?!?! Var tog jag vägen?
Fråga inte för jag vet inte själv :p

Men nu är jag tillbaka och titta på bilderna så ser ni att det i alla fall händer något även här :D

BILD :p Kommer snart måste bara bli Goldis igen ;)

Kommer fiskar på fredag, så äntligen på väg att rodda om i "beståndet" sakta men säkert, dock ännu ej nyckelhål, de som finns på Arken i LKPG just nu ser för ledsamma ut...

Nicke
#52 - 30 juni 2012 09:19
Hahaaa! :p

Nu är mina nya små juveler hemma, mitt tänkta fiskbestånd har äntligen sakta börjat smyga sig inpå, och med lite tur så är jag klar till vintern med besättningen.

En ny kamera har jag lyckats skrapa ihop till, en basic instegs systemkamera men som funakr aknoners till dess att jag har råd att uppgradera mig till ett vassare kamerahus. Till dess kommer det kanske dröja, men ett par objektiv som förövrigt kommer passa senare modeller kan ju inhandlas.

Hur som haver är en ny "skejp" fixad i veckan och firrarna det nya paret isläppta igår. Bland det snyggaste jag gjort tycke rjag själv, med en god potential när det väl satt sig, såhär i början av en remake är det ju lite tanigt och blekt men det "wer" sig änna :)

Zoppet Gold betalt så senast typ onsdag kanske torsdag nästa vecka bör någon bild kunna trilla in, och vem vet kanske även jag ska till o börja med lite filmsnuttar nu när man kan filma i HD ;)

Nu blir det gräsklipp, lite mordisk "beskärning" av lite "buskar" på tomten, sedan hämta knatten, dra till badet och doppa i sig i denna vårvärme (för sommar blir det väll inte, lika bra att inse) för att sedan ha en lugn mysig kväll här hemma.
Imorrn bär det av till Kolmården :)
#53 - 30 juni 2012 21:22
Innan jag avslöjar vad jag har i karet sedan gårdagen, så tänkte jag åter sammanfatta och presentera tankarna kring fiskuppsättningen jag önskar. Kan tillägga att det kanske inte tidigare framgår helt utan kan nog vara utspridd info. i andra trådar, däribland Mats Akvaristeugan.

Hur som haver så önskas Scalarer, den Honey Blue variant (längst till höger) på bilden i inlägg nr. 2, ett par nyckelhålsciklider, någon trevlig stimfisk, inte bestämt vilken ännu, samt de gula som simmar just nu.

Andra idéer på kar snurrar febrilt i huvudet, ska se om inte snäcklekar karet äntligen kan få bli verklighet i höst iaf.
#54 - 3 juli 2012 16:42
Yeehaa! :D Gold igen och nu kommer lite bilder på den nya "skejpen" samt de snygga nykomlingarna, men har tappat namnet bara för det.. Nåt på H... och sedan nästa ord ett m... Haha :p

[ATTACH=CONFIG]54385[/ATTACH]
Här var det lite nymöblerat
[ATTACH=CONFIG]54386[/ATTACH]
Här har vi framförallt honan i full prakt
[ATTACH=CONFIG]54387[/ATTACH]
Paret i ett fint "led"

Bilderna är lite sisådär, men rätt okej, allt som ser "smuligt" och tråkigt ut är partiklar från mat, jag lurade fram de så jag kunde fota :P

När sedan Nyckelhål, Honey Blue Scalare & Någon snygg stimmare går i detta kar samt när växtligheten är lite lummigare kommer det nog bli ganska vackert.

Nästa gång en ny scape tillkommer hoppas jag ha råd att trycka ner en bakgrund, eller ännu bättre kanske ett helt nytt kar och bakgrund ;)

Nicke

EDIT: För 17:singen, glömde ju nämna någon variant av Corydoras, 2 L-malar som jag ej har namnet på just nu samt ev. ett par av någon apisto. Finns så många jag är sugen på, men funderar lite över spacet i karet samt hur denna "mix" av individer passar sig?
KAn också tillägga att jag funderar på lite eklöv i detta kar, kan väll bli rätt nice? Eller, tyckte det gifte sig mkt bra i mitt lilla kar i sovrummet, där finns också ormhassel, precis som i detta.
#55 - 3 juli 2012 16:52
Namnet på cikliderna är Archocentrus (tidigare Herotilapia) multispinosa :) De är centralamerikaner. Är det trollhassel? Köpte det häromsistens, och det ser ut som grenarna du har.
#56 - 3 juli 2012 16:57
Animaniac skrev:
Namnet på cikliderna är Archocentrus (tidigare Herotilapia) multispinosa :) Är det trollhassel? Köpte det häromsistens, och det ser ut som grenarna du har.

Japp, de stod som Herotilapia multispinosa korrekt, tackar :D

Nepp, det heter ormhassel, men det är nog det du har, det har tyvärr sedan länge blivit fel omnämnt i olika butiker och hos floristkedjor. Trollhassel finns, men ser inte alls ut som ormhassel.
Jag plockade lite från Plantagen förra året, har haft de på tork, har även en planta på framsidan, så vem vet kanske kan "skörda" eget när den växer till sig :P
#57 - 3 juli 2012 17:01
ApeviaX skrev:
Japp, de stod som Heterotilapia multispinosa korrekt, tackar :D

Nepp, det heter ormhassel, men det är nog det du har, det har tyvärr sedan länge blivit fel omnämnt i olika butiker och hos floristkedjor. Trollhassel finns, men ser inte alls ut som ormhassel.

Jag plockade lite från Plantagen förra året, har haft de på tork, har även en planta på framsidan, så vem vet kanske kan "skörda" eget när den växer till sig :P

Ok :) Ja, Herotilapia är som sagt det gamla namnet.

Hmm, ja, jag tyckte också att ormhassel verkade vara ett mer passande namn :p Köpte mina också på Plantagen. På tork, då köpte du dem levande, på växten? Mina köpte jag som torra grenar.
#58 - 3 juli 2012 17:06
Animaniac skrev:
Ok :) Ja, Herotilapia är som sagt det gamla namnet.

Hmm, ja, jag tyckte också att ormhassel verkade vara ett mer passande namn :p Köpte mina också på Plantagen. På tork, då köpte du dem levande, på växten? Mina köpte jag som torra grenar.

Haha, njae... Jag ljög lite där, jag jobbar eller ja jobbade iaf på Plantagen och vi hade ett rejält knippe som låg i en container som skräp. Jag tänkte aldrig i livet! Det ska ner i akvariet :D :P Så jag tog hem de, lät de ligga utomhus, de blev då blöta av regn, men har sedan torkat åter inomhus :P ;)
#59 - 3 juli 2012 17:12
ApeviaX skrev:
Haha, njae... Jag ljög lite där, jag jobbar eller ja jobbade iaf på Plantagen och vi hade ett rejält knippe som låg i en container som skräp. Jag tänkte aldrig i livet! Det ska ner i akvariet :D :P Så jag tog hem de, lät de ligga utomhus, de blev då blöta av regn, men har sedan torkat åter inomhus :P ;)

Ok :) Jag köpte fyra grenar, har fått i två av dem i två olika kar.
#60 - 3 juli 2012 17:18
Animaniac skrev:
Ok :) Jag köpte fyra grenar, har fått i två av dem i två olika kar.

Visst är de för jävla sköna de här grenarna, lite eklöv och (beroende på växtligheten) lite dunkel belsyning, mumma! :D

Har du bild på karen?
#61 - 3 juli 2012 17:49
Ja, det är snyggt :) Har bild på det ena, men det var innan jag la i grenen.
#62 - 3 juli 2012 23:49
Det ser för jädra skönt ut, Ape!:)
Testa - ja, du är ju redan inne på det - en mörk bakgrund till karet så lyfter det massor! Dra dit någon svart grej bakom karet bara!
Jag brukade klippa till en svart T-skjorta, eller två, och späna över en bit kartong - och bara ställa bakom burken. Funkar hur bra som helst!:)

(Och, ja - Ormhassel - Trolldito är något helt annat!;)).
#63 - 4 juli 2012 08:20
Bra idé med kartong där. Solfilm brukar jag få tips om.

Undra om det blir "samma" sak att torka ett par grön färska eklöv o trycka ner. Eller blir de inte bruna på samma sätt då?

Hur tycks angående tankarna på fiskbesättningen?

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?vt0frh
#64 - 9 juli 2012 19:20
ApeviaX skrev:
Yeehaa! :D Gold igen och nu kommer lite bilder på den nya "skejpen" samt de snygga nykomlingarna, men har tappat namnet bara för det.. Nåt på H... och sedan nästa ord ett m... Haha :p

[ATTACH=CONFIG]54385[/ATTACH]

Här var det lite nymöblerat

[ATTACH=CONFIG]54386[/ATTACH]

Här har vi framförallt honan i full prakt

[ATTACH=CONFIG]54387[/ATTACH]

Paret i ett fint "led"

Bilderna är lite sisådär, men rätt okej, allt som ser "smuligt" och tråkigt ut är partiklar från mat, jag lurade fram de så jag kunde fota :P

När sedan Nyckelhål, Honey Blue Scalare & Någon snygg stimmare går i detta kar samt när växtligheten är lite lummigare kommer det nog bli ganska vackert.

Nästa gång en ny scape tillkommer hoppas jag ha råd att trycka ner en bakgrund, eller ännu bättre kanske ett helt nytt kar och bakgrund ;)

Nicke

EDIT: För 17:singen, glömde ju nämna någon variant av Corydoras, 2 L-malar som jag ej har namnet på just nu samt ev. ett par av någon apisto. Finns så många jag är sugen på, men funderar lite över spacet i karet samt hur denna "mix" av individer passar sig?

Kan också tillägga att jag funderar på lite eklöv i detta kar, kan väll bli rätt nice? Eller, tyckte det gifte sig mkt bra i mitt lilla kar i sovrummet, där finns också ormhassel, precis som i detta.

Slänger in detta då sidan bröts, tänkte också tillägga att någon apisto kanske kan få vara kandidat?

Tankar kring fiskbeståndet?
#65 - 11 juli 2012 16:46
Mina vackra små multispinosor har under natten (tror jag) :P lyckats "kläcka" fram världens romkaka.

Hanen blir asförbannad när jag försöker fota de, men det gör inte så mkt. Det är ju trots allt då krigarskruden kommer på ;)

Den vackra krigaren:

[ATTACH=CONFIG]54535[/ATTACH]

Klipp på de båda vackra :)

Håll till godo :) Nicke
#66 - 14 juli 2012 08:23
Nu händer det grejer, sen igår har kakan utvecklats till en rejäl grupp sprattlare. Jag skulle kika på rommen och försöka se om det börjar röra sig inne i kornen så att säga. Men neon, istället såg de spruckna ut, som skal? Jaha, jaha, men föräldrarna vaktar ju fortfarande tänkte jag... Hmm, kikade lite och såg sedan en hel hög svävande rom med svansar, alltså,de små sprattlarna.
Har ju aldrig iakttagit en sådan lek tidigare och inser nu att det blev ännu mer spännande.

Dessa fiskar köptes som ett lekar i butik (jag bokade de när de hade en kaka, detta för att vara säker på att få en hane och en hona, snarare än just ett par) det föll väl ut och de fann turligt nog varandra direkt här hemma och är uppenbarligen fortfarande ett par. De vaktar mkt duktigt och det är dunderkul att beskåda, tyvärr i en vinkel där solen (även när den är i moln) skapar reflexer i rutan och gör det svårt att både fota och filma, men ska försöka när det är mörkare ute. (förutsatt att de har något kvar)
Detta är unga fiskar och det får gå som det går. Jag är bara glad att de verkar trivas och att jag får beskåda detta med egna ögon :D
#67 - 14 juli 2012 10:24
Jag skrev en fråga för ett tag sedan angående eklöv, frågan gäller huruvida man kan "skörda" lite färska eklöv och torka dessa, så slipper man vänta till hösten med att trycka ner lite löv i karet.
#68 - 14 juli 2012 11:50
Här har vi ett par halvdana bilder, med blänk och skit, men va fan det är lite dokumentation. Nedan följer ett par snuttar i om möjligt än sämre kvalité :p

[ATTACH=CONFIG]54549[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]54550[/ATTACH]

Nicke
#69 - 17 juli 2012 13:40
Nu så, god morgon på er :D

Eller ja, för mig blev det en sen "morgon", somnade sent p.g.a att jag är sjuk och kunde helt enkelt inte sova. Vaknade styrax efter 14:00, jaha det var den dagen.
Men! :D Denna dag bjöd på lite frisimmare hos multispinosorna :) Bild och film kommer här:

[ATTACH=CONFIG]54584[/ATTACH] De små på 2 tyvärr ganska suddiga bilder :P
[ATTACH=CONFIG]54585[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]54586[/ATTACH] 2 något lite skarpare bilder, här är även Herr multispinosa lite diffust medverkande ;)
[ATTACH=CONFIG]54587[/ATTACH]

Till sist för er som vill ha lite mer rörelser i bilderna, och något tydligare vad som faktiskt är avbildat, en filmsnutt :D

#70 - 17 juli 2012 14:08
Härliga bilder och filmer! Ditt multispinosa-par är jättefint! Lycka till med dom nu!:)
#71 - 17 juli 2012 14:26
Härliga bilder och filmer! Ditt multispinosa-par är jättefint! Lycka till med dom nu!:)

Tackar tackar :D

De är så superduktiga och vaktar sina yngel kanon, nu är det förvisso inga jättehinder från annat håll som kan tjuva så mkt, men för att vara första gången här hemma hos mig så tycker jag de gör ett exeptionellt arbete. Särskilt kul ör ju att faktiskt sitta och dokumentera deras beteende och studera hur de uppför sig i olika situationer, hur de samsas om yngelvården, de snygga bytena mm. mm.

En kul del med filmning och fotografering är när man ser hanen som kommer i full fart och nästan "flyger" genom rutan för att få bort mig, den stora fula dinosaurien som försöker äta upp deras yngel. Och tack vare denna "aggression" så har de ju dragit på en enormt fin lekdräkt :)

Som sagt, kul att du gillar stuffet :) Så fort ynglena börjar växa till sig (eller trillar av pinn, det vet man ju aldrig) så ska jag dra ner de växter som är uppgrävda, rengöra rutor och trixa lite, kanske den där kartong idén som bakgrund, vem vet. Men skoj är det.
#72 - 26 september 2012 08:48
Kaniner & guppy släng er i väggen, här har ni några som leker varannan sekund ;)

Nicke
#73 - 26 september 2012 08:50
snygga! jag har rödögda :)
slänger in en film på ett av mina par.

" target="_blank">
#74 - 26 september 2012 09:11
Fantastiskt sköna filmer, Nicke och Hannes! Grymt gôtt att kolla på!:)
#75 - 26 september 2012 14:14
hannesc skrev:
snygga! jag har rödögda :)

slänger in en film på ett av mina par.

" target="_blank">

Nice, fin svärm där också :) Visste inte att det fanns rödögda.

Fantastiskt sköna filmer, Nicke och Hannes! Grymt gôtt att kolla på!:)

Trevligt, kul att man kan glädja, jag har varit (återigen :/ ) ifrån Zoopet på tok för länge, inte p.g.a brist på intresse för alla fina trådar, utan det har varit lite rörigt i huvudet med allt som händer och sker i vardagen.
Men nu börjar höstrusket (som jag faktiskt till viss del börjat uppskatta tack vare mitt fotointresse samt det eminenta engelska trädgårdsprogrammet Gardeners World) och man letar sig till viss del sakta inåt i värmen och det blir lite mer tid framför den platta lysande prylen med fina texter och bilder på.

Jag älskar ju att långläsa och hitta massor fin inspiration, så på det viset gör det mig inte att jag har ett par timmar att bara lusläsa i streck ;)

Ha det fint nu :)
#76 - 28 september 2012 20:35
180 l sa

Kunde inte hålla mig från att testköra och samtidigt köra in mitt lilla Tetratec EX 400 filter. Det har ju stått i kartong halva sommaren typ och karet det ska användas till är ej i ordning ännu. Men lite bakterier kan allt få gotta till så under tiden det fixas ;)

Måste säga att montering av delar samt start var helt smärtfri. Skitbra system, hörs inte ett dugg. Till och med ventilationen i lägenheten "överröstar" både detta och mitt andra heltysta ytterfilter. Eheim 2217 till vänster i bild.

Om det nu håller sig helt och fortsätter såhär så kan men detta rekommenderas.

Eheim filtret är topp så fler såna blir det, som sagt får se vad Tetratec går för ;)

[ATTACH]56304[/ATTACH]

Ja, jo, karet har en del prickar på rutan och några växter har slitits upp av mitt Archocentrus par, men de har en kull nu som jag gärna vill se lite mer av så eftersom fiskar övriga växter och vatten är kanon vill jag ej störa de mer just nu ;)
#77 - 30 september 2012 08:01
180 l sa

Ynglen är sedan någon timme början till frisimmande, några "hänger" kvar vid en rot och sprattlar.
Frågan är när är de så pass "självgående" att ,an tärs "plocka" några för att försöka dra upp de separat?
#78 - 30 september 2012 12:52
180 l sa

Imorse runt 9 så var de flesta yngel frisimmande. Kul kul, men vid typ 12 hugget så var det bara ett 10 tal kvar? Blir alltid så, men aVarför de var minst 30 imorse.
Har inte karet redo där jag tänkt försöka föda upp de, får ta det vid nästa lek.

Ska bli intressant att se om dessa typ 10 yngel som är kvar försvinner idag eller som vanligt om 2-3 dagar.

[ATTACH]56339[/ATTACH]
#79 - 2 oktober 2012 07:30
Jaha, mkt intressant igår runt 09:30 typ så fanns det ganska precis 10 små frisimmare kvar tillsammans med honan, något jag noterat är dock att hanen hållit till på andra sidan karet, i en surmulen grågul dräkt.
Och framförallt från i förrgår (2012-09-30) och speciellet nu (igår 09:30, 2012-10-01) så var honan riktigt på allerten och gnabbades rejält när hanen närmade sig, han fick inte vara i närheten av ynglen?

Är det så i naturen med dessa att det är honan som efter en kort tid när ynglen är frisimmande tar över och stöter bort hanen? I såna fall kan det ju vara så enkelt som att hans "störande" moment är anledningen till varför de senare under dagen alltid försvinner när dessa tecken syns?

För att vara extra övertydlig var alltså inga småttingar kvar igår när jag kom hem 19:10.

Kommer slänga upp en liten bildserie ev. något filmklipp på de dagar som varit med kort sammanfattande text för att få lite pejl på hur allt går till så att säga, och under hur lång tid.

Det är ju trots allt det enda som sker i detta kar för tillfället.
Åtminstone av vad som syns, håller på att "trimma" växterna lite med lite extra näring etc. och de börjar bli lite gladare, ska snart ner och rengöra rutor samt ansa lite i växterna, kanske flytta något lite grann bara, sedan återinföra min ormhasselgrenar.

Over and out

Nicke
#80 - 12 december 2012 10:18
Jaha ja, då har man ju flyttat, så även mina kar.
Inredningen är inte på något sätt optimal efter flytten, åtminstone inte estetiskt, men för fiskens skull är den okej.

Detta bevisligen då mina Archocentrus nu har lekt 2 gånger inom loppet av knappa månaden.

Fortsättning av detta samt den andra karen kommer följas i min nya samlade tråd "Vattensamligen".

Nicke

Annons