180 liters akvarium

#1 - 30 oktober 2008 23:18
När vi flyttade till Göteborg flyttade vi till väldigt liten lägenhet och var tvungna att sälja vårat fina 250-liters akvarium. Vi tog sedan över sambons sköldpadda då hans föräldrar inte ville ha den mer. Jag började läsa om sköldpaddor och lärde mig att den sorten vi har ska leva på mest vattenväxter vilket inte går att odla i samma kar för det blir uppätet. Nu, efter 8 mån och större lägenhet igen har jag äntligen köpt ett nytt.

Det är ett 180 liters med aluminiumram och stativ i aluminium. Det följer med ett filter (vet inte vilket), grus och en del inredning. Allt för 800:-, jag tycker att det verkar vara ett bra pris. Akvariet är 3 år gammalt och användes fram till för 4 månader sedan. Vi ska hämta det på söndag men jag kan knappt vänta så länge.

Jag har aldrig haft ett kar med aluminiumram och -stativ. Något särskilt man ska tänka på? Det ser inte ut på bilden som att de har haft frigolit mellan akvariet och stativet och jag har hört lite delade meningar om det. Ska man ha det?

Förut har vi inte haft någon matta i akvariet men så vet jag att det var en diskussion om detta för ett tag sedan att man bör ha en matta mellan akvarieglaset och gruset. Ska man ha det? Vi hade redan inrett vårat tidigare kar när jag läste denna diskussionen så vi hade aldrig det där.

Ska jag koka gruset och den andra inredningen? Filtermaterialet funderar jag på att köpa nytt.
#2 - 31 oktober 2008 08:17
Om akvariet har ram och det är den ramen som vilar på ställningen så fyller frigolit däremellan inte speciellt mycket funktion. Om du vill ha ett skydd mot stenar och andra nedfallande saker så är en cellplastskiva under bottenmaterialet bra att ha.
#3 - 31 oktober 2008 09:19
Är det någon skillnad på cellplast och frigolit eller är det bara olika ord? Vad är i så fall skillnaden?

Det funkar inte med sån matta (liknande liggunderlag) man kan ha mellan akvariet och bordet istället? Känns som att det är lättare att skära till. Blir det inte lätt att det ramlar ner sten vid sidorna om cellplasten och klämmre mot glaset om man inte får det exakt tätt?
#4 - 31 oktober 2008 09:43
Cellplast är väl namnet för en massa olika typer av stötupptagande material. Frigolit och styrofoam är varumärken för sådana material (snappade jag upp i en annan tråd). Syftet är ju att ta upp ojämnheter (under akvariet, behövs inte om det bara vilar på en ram) eller förhindra stötar (inne i akvariet under gruset).

Om man tror att materialet som används i ett liggunderlag klarar av att hindra ett hörn på en sten som faller ned från att knäcka glaset är det väl bara att köra på. Jag tror själv att många tunna billigare liggunderlag inte riktigt står pall, de är för mjuka. Det finns tjockare och tätare liggunderlag också, de funkar säkert.

Själv har jag en hårdare skiva som tidigare varit underlag för akvariet, typen som vanligtvis kallas frigolit. Ungefär centimetern tjock. Gick rätt bra att få in trots mittstag. Jag skar till den så att det är någon centimeter mindre än bottens innermått (så att den inte syns utifrån). Det är ju inte avsikten att det ska bli idiotsäkert, utan bara som en liten billig försäkring mot olyckshändelser (som att du tappar greppet om en sten när du möblerar om). Men använd vad du har om du tror det funkar.
#5 - 31 oktober 2008 09:47
ok så det behöver inte ligga supertätt mot glaset? Det var det jag trodde och det kände jag att det var lite överkurs för mig att få till. Men då kör vi nog på cellplast. Hur tjock tror du det behöver vara? Liggunderlag vet man ju inte riktigt vad det innehåller för färgämnen och skit som kanske fäller ut i vattnet men det borde väl inte cellplasten göra, alltså fälla ut några farliga ämnen?
#6 - 2 november 2008 20:28
Jag har nu varit och hämtat akvariet. Det var mycket grus i varrierad storlek. Ska nog koka det. Verkar som att de har haft både det ena och det andra vattenberedningsmedlet i.

Det fanns med ett innefilter men jag vill inte använda det. Den kändes inte så fräsch. Vad rekommenderar ni för filter till ett 180 liters?? Det måste vara räksäkert. Skulle den här kunna funka? http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1. Plus att jag kommer att ha i ett billifilter, kommer ej ihåg märke eller kapacitet men ska kolla detta i veckan.

Akvariet där emot var riktigt fint. Fick med tre rötter en del vattentester och en lysramp med två olika lysrör i.
#7 - 3 november 2008 11:49
Jag skulle bli jätteglad om ni gav förslag på pump eller om ni säger vad ni tycker om den jag har hittat.
#8 - 3 november 2008 13:19
cillan skrev:
Jag skulle bli jätteglad om ni gav förslag på pump eller om ni säger vad ni tycker om den jag har hittat.
bra pump, patronen är väldigt finporig och ger ett kristallkkart vatten och behållaren står för den biologiska reningen! men det passar nog bättre med storleken mindre
http://www.pwss.se/product.php?productid=3423&cat=618&page=1
#9 - 3 november 2008 14:11
Var det sköldpaddor ni skulle ha i akvariet så lär den filtreringen inte räcka nån vart, vattnet lär med andra ord varken vara kristallklart eller cirkulerande nån längre tid.

Det stämmer att Frigolit är ett varumärke för polystyren, företag som Jackon och Sundolitt tillverkar sina egna cellplastprodukter och idag finns det väldigt starka produkter från bägge företagen för en mängd olika användningsområden att tillgå.
#10 - 3 november 2008 14:13
Var det sköldpaddor ni skulle ha i akvariet så lär den filtreringen inte räcka nån vart, vattnet lär med andra ord varken vara kristallklart, biologiskt filtrerande eller ens cirkulerande nån längre tid.

Ska ni ha räkor tillsammans med sköldpaddan?

Det stämmer att Frigolit är ett varumärke för polystyren, företag som Jackon och Sundolitt tillverkar sina egna cellplastprodukter och idag finns det väldigt starka produkter från bägge företagen för en mängd olika användningsområden att tillgå.
#11 - 3 november 2008 21:06
Näe vi ska inte ha sköldpaddor i ett litet 180 liters kar. Vi ska däremot odla växter till sköldpaddan i det karet men det blir ju tråkigt med bara växter (tycker i alla fall jag) så därför ska jag ha körsbärsräkor, några snäckor (inte riktigt bestämt mig än vilken sort/sorter), malar och några guppys eller platys.

Vi ska nog inte ha frigolit i karet. Vi har aldrig haft det innan. Men det kanske är bra jag vet inte.

Känns lite tråkigt när man inte får svar på sina frågor när det är ett forum.

Enligt Aquaels hemsida ska Aquael Turbofilter 650 vara till akvarium för 120-150 liters och Aquael Turbofilter 1100 vara för akvarium för 200-400 liters. Jag vill ju varken ha ett för stort eller för litet filter kända bara att 650 kanske var i underkant. Skönt i alla fall att jag har hittat ett innderfilter som verkar bra. Vill nämligen inte ha ett ytterfilter till det här karet (mest på grund av att ytterfilter är mycket dyrare och det passar inte just nu). Nu gäller det bara att bestämma storleken då. Vad är det för filtermaterial i och vad kan man välja att ha i? Jag har ett tetratec ytterfilter till ett annat kar och där i är det plastbollar och keramikmakaroner samt filtermatta. Jag tycker att plastbollarna och keramikmakaronerna är väldigt bra. Finns det något liknande till det här filtret?
#12 - 5 november 2008 22:38
Det blev en aquael turbofilter 650. Nu har vi inrett det och satt i några växter, ska bli fler snart men startade med några så att vi åtminstone fick i gång det.
#13 - 6 november 2008 09:07
Vad spännande att starta upp ett akvarium :) Hoppas ni blir nöjda med filtret.

Annons