Här ska det förhoppningsvis flytta in ett par Lejonhuvudciklider i morgon.
Förhoppningsvis eftersom de kan vara sålda, fanns bara ett par i affären i torsdags och jag bokade dem inte, dumt nog[:o]
Sultanen skrev:Häftiga små krabater :D:D
Big_Sal skrev:Gillar det här karet jättemycket, det är samma som var i strömakvarietråden va? Är det fortfarande lika strömt? Måste säga att det är en väldigt passande art i så fall och mycket intressant då den inte är jättevanligt. Har en fundering kring växterna på högersidan av karet, vad är det för några?
tack på förhand och lycka till!
Stoffe.B skrev:Jälar va fina fiskar :) Och akvariet.... damn, sitter och undrar hur du lyckas(andra på forumet också för den delen). Och dessutom har du inget skepp som står och ser onaturligt inte.. Måste ha bra akvariumbutiker där i dina trakter?
Ser bra ut, och lycka till i fortsättningen :)
mvh
Stoffe
Falconer skrev:Hej!
Vad har du för firrar med dom?
Jag funderar på ett par lejon tillsammans med några ancistrus och lite stänktetror eller nån gäddliknande tandkarp. Tror du det skulle gå? 120 liters är det. :)
c90368 skrev:Hoppas du ett stort kar till dem! För hanarna tycker INTE om sällskap av andra hanar.
rödtoppen skrev:Jag vet ;)
De ska tydligen vara ca 4cm stora när de kommer till butiken (antar att de inte är könsmogna då)
Köper 2 par eftersom jag vill öka chanserna att iaf ett par överlever (vet inte om den arten är sönderavlad eller känslig)
Karet är på 180-liter
travianplayer skrev:har mestadels läst tråden men nu ville jag bara säga shit vilka coola fiskar hur mycket kostade ett par?
c90368 skrev:Jag gav 250 riksdaler och det i en butik som inte brukar vara billig.
c90368 skrev:En månad sen senaste filmen, titta gärna på den förra så ser ni skillnaden:)
Dessa fiskar har gett ett svar på frågan, äta för att leva eller leva för att äta! Man kan alltid få ner en bit räka till, även om buken ser ut som ett segel!
OBS: Jag är fortfarande inte 100% säker på att det är en hona och en hane. De lirar inte ihop så tajt, men de slåss inte på liv och död, någon som kan hjälpa mig utifrån filmen?
Big_Sal skrev:Det var nog den fetaste fisken jag har sett haha. Ser ut att leva riktigt lyxliv... :) Dina danio ser ut som små öringar tycker jag. Ganska häftiga faktiskt enligt min mening. Hur stor är ancistrushannen som ägde maten?
MaxB skrev:Jädrans svårt att bedöma om det är olika kön på dom, Maths, efter att ha kollat på din senaste film.
Jag plockade fram några bilder på mina Lejonskallar. Bild ett och två är på honan och hanen. Bild 3 visar honan. Sista bilden är på killen - och man kan ana honan strax utanför grottan.
Hoppas det kan hjälpa som jämförelse!:)
Edit; Nu såg jag att bilderna blev väldig små - skall kolla om jag kan lägga in några större!
MaxB skrev:Här är fyra bilder till - de två första är på hanen och de andra är på en ganska ung hona.
c90368 skrev:Tack för bilderna Mats. Jag tycker bulan i pannan är oroväckande stor på min "hona". Det är bara att hoppas på det bästa, annars blir det till att jaga Lejonhonor och det kan nog vara lite besvärligt.
travianplayer skrev:hur många har du?
c90368 skrev:Tack för bilderna Mats. Jag tycker bulan i pannan är oroväckande stor på min "hona". Det är bara att hoppas på det bästa, annars blir det till att jaga Lejonhonor och det kan nog vara lite besvärligt.
rödtoppen skrev:Enligt killen i zoobutiken var det en lätt fisk att få tag på.
MaxB skrev:@ Travian. Jag hade lejonskallar förut, har inte dessa kvar - dom fick åka till Varberg med Ansjo. Jag hade fyra stycken, köpte dom som två par men det visade sig vara en hane och tre honor.
@ Maths! Bara kul om man kan vara till någon hjälp! Ja, bulan ser lite big ut på din "hona" men de får ju också en puckel... Du får la kolla om dom börjar "svassa" för varandra eller om de bråkar som fasen - då är det nog två hanar.
@ Rödtoppen. Ja, dessa ser man lite då och då - och är nog hyfsast lätta att beställa hem till sin butik - om dom jobbar så...?
rödtoppen skrev:Fick hem 4st lejonhuvud igår, det tog ca 1 timme sen hade de redan börjat mucka gräl med de övriga fiskarna- snacka om humör :D
c90368 skrev:Har inte hänt så mycket, förutom att de har blivit blygare.
Misstänker att jag har haft några lekar, men de har grävt ut under alla rötter och där nere händer det saker jag aldrig får ta del av:(
c90368 skrev:Kan nog hålla med om "störfisk", men karet är inte så stort och de är ruskigt aggresiva, på filmen är de riktigt snälla mot malarna.
Har försökt med Endlers, men de "tar slut".
Big_Sal skrev:satt faktiskt o funderade för ett tag sen vad det blivit av dessa... Hur stora är de nu?? är båda hanarna kvar?
c90368 skrev:Har funderat länge på att komplettera med någon mer fisk till detta kar. Så idag var jag och hämtade de beställda fiskar jag bestämde mig för.
Alestopetersius caudalis Gul kongotetra, en Afrikan som stimmar och är lagom i storlek.
Beställde tio stycken, en hoppade "fel" i akvarieaffären och så var de nio. Detta skedde innan jag kom dit, eftersom de låg i sin påse när jag kom till affären.
När jag kom hem och stoppade påsen i akvariet, var det en som simmade på rygg:(
Efter temperatur utjämning och lite nytt vatten i påsen, med en syresten i påsen, så flyttade jag över dem till en hink.
Kunde där konstatera att en hängde i ytan med bakkroppen i vinkel nedåt, aldrig ett bra tecken.
Efter inskolning i hinken flyttade jag över de sju som verkade pigga. Den åttonde tänkte jag försöka rädda med lite salt i vattnet och låta den gå i hinken över natten. Det tog två timmar så övrgick även denna till ryggsim[:(!] Efter ytterliggare en timma var det inget simmande alls, stendöd!
Så nu har jag sju Gula Kongotetror som ser oroväckande magra ut och det är inte läge för bilder eller film ännu. Dessutom är det fyra hannar och tre honor, tror jag, vilket inte är så jätte bra.
Så det är bara att vänta och se vad det blir av detta, men detta är smällar man får ta när man beställer lite ovanlig fisk osedd. Affären beställde föresten 24 st men fick tio, vilket väl var de sista som fanns. Antar att de VF men vet inte.
Marnat skrev:har själv aldrig hört talas om denna art innan.
Moving Waves skrev:Tråkigt men skönt att du har "garanti" på dem. Du får klura vidare, ska bli spännande att se vad du väljer istället, för jag antar att du ger upp dessa?
Saturnus80 skrev:Dom där tetrorna gör sig riktigt bra, synd med dödsfallen :(
Det var en firre med röd/orange buk, vad var det?
Mats Bryzell skrev:Ahhh... Kongotetror - det var ett tag sedan man hade sådana. Mycket snygga och passar ju perfekt i detta sköna karet!:)
ansjo skrev:Håller med till 110%:D! Och skulle man sedan hitta något som inte så många andra har eller haft är det snäppet ännu roligare. Ska bli kul att se hur de ser ut när de blivit fullvuxna...
ansjo skrev:Jadu, det var en klurig fråga, men jag tror att du är ganska nära svaret där. Men å andra sidan blir det kanske inte det ultimata för Lejonhuvudena och de riskerar kanske att vantrivas?
Mats Bryzell skrev:Undrar om dom inte liksom kommer att tyna bort där... dom vill ha strömt, snabbt, krispigt och klart rinnade vatten... ja, jag vetefan..?
c90368 skrev:Vatten och ström är nog inget problem, jag har två ytterfilter samt ett innerfilter, som snarare är ett powerhed som levererar 1100 liter/h. Jordätarna grumsar ju runt en hel del i botten så det krävs rejält med filtrering och bra fart på vattnet för att det ska hålla sig klart.
Både du och Ansjo oroar er om Lejonhuvudena, det är lite rörande. Jag är fundersam om Jordätarna klara sig om Lejon tycker det här var ett stort och bra kar?
Jag har svårt att tänka mig någon fisk som flyttar på en Lejonhuvudhane som har bestämt sig för att "här vill jag bo" typ...
Mats Bryzell skrev:Kan du inte ta bort jordätarna då...?[:o]
c90368 skrev:Du är för go!
Men har så in i h*lv*te rätt!
Naturligtvis vill akvarieaffären ha fem stora fina utfärgade Jordätare! Jag kan leverera dem och hämta pengarna när de är sålda!
Sen kan jag ha Lejonen och några tuffa Ap i karet!
Det är ju självklart, men jag har inte kommit på tanken! Tack Mats!
Blir en tur till butiken och starta upp en förhandling i nästa vecka.
Ja, jag har tröttnat på Jorätarna också, börjar inse att 540 kar är ett perfekt Ap kar. För Jordätare och Diskus behövs större volym.
Animaniac skrev:Vad det gäller strömt vatten och lejonhuvuden, om jag har förstått rätt så lever de i naturen visserligen i strömmande vatten, men håller sig helst på ställen med "lä" så att säga. Har för mig att jag har hört det i alla fall. Har själv haft lejonhuvuden i kar med normal genomströmning, och de har lekt.
Animaniac skrev:Vad det gäller strömt vatten och lejonhuvuden, om jag har förstått rätt så lever de i naturen visserligen i strömmande vatten, men håller sig helst på ställen med "lä" så att säga. Har för mig att jag har hört det i alla fall. Har själv haft lejonhuvuden i kar med normal genomströmning, och de har lekt.
c90368 skrev:Räkor är gott!
Det här paret får väl anses vara fullvuxna numera.
ansjo skrev:Sedär ja, lek på G igen:)! Tycker nog att karet var absolut trevligt, så det behöver du inte ursäkta dig för;)!
VisualDarkness skrev:Vilken tråd är det? Jag verkligen älskar dina lejon!
c90368 skrev:Nu är denna tråd avslutad!
Lejonen har flyttat till mitt 400 kar.
Getingen skrev:Vad händer med detta karet nu då?
För att kommentera lite av dina senaste inlägg.
Ancistrusar brukar vara experter på att käka rom, flytta dom så tror jag nog du kan få yngel på cikliderna. Algätare behövs ju så testa med siameser istället.
Intressant botemedel på tofsar också. Den algen verkar det finnas en hel vetenskap om och verkar inte finnas några botemedel som funkar i alla lägen.
c90368 skrev:Grundtanken är att avveckla karet.
Men...
Om det råkar finnas några Ap som är fina och som kan klara at kläcka rom i normala pH värden så har jag en stor bytta med rötter som ligger torra...
VisualDarkness skrev:Jag skrattade ihjäl mig när jag såg hur han försökte stödda "blåsa upp" sig för att skrämma den andra cikliden. De ser så roliga ut, nästan overkliga.
c90368 skrev:Det gamla 180 karet är nu torrt och får vänta på nya äventyr i framtiden.