180L Juwel

#1 - 25 juli 2010 07:49
Hej jag tänker skaffa ett 180L juwel i augusti och tänker nu vilka fiskar jag ska ha, jag skulle vilja ha Labidochromis caeruleus och Melanochromis cyaneorhabdos men jag skulle även vilja ha palettciklider? Och hur många golden och Maingano kan man ha i 180L?
#2 - 25 juli 2010 22:03
golden kan du väl ha en grup på ca 10 st. du kan ha uppemot 20 golden också om du endast kör på det.

180 l är lite litet för maingano. minst 250 l för dom, de kan vara tjuriga.
du bör heller inte blanda malawi och paletter.
#3 - 25 juli 2010 22:10
annars kan du ju ha Aulonocara baenschi, Aulonocara maylandi eller Aulonocara "fire fish". de passar bättre som sällskap till golden.

golden är lite känsligare och fiskar som auratus och maingano är lite för tuffa mbunas för golden. så därför passa dessa aulonocaror bättre tillsammans med dom.
#4 - 26 juli 2010 09:30
Varför gå de inte att ha Palletciklider och golden tillsammans då? Eller kan man ha apistogramma med golden då?
#5 - 26 juli 2010 10:23
eftersom det är två olika ligor. kommer ihåg när min brorsa hade malawi och sedan slängde ned två paletter. det funkade ett tag, men det fick mycket stryk. vet inte om hanen dog sen. men även om golden är lite lungare och känsligare än vad de andra mbunas är så kan det bli tvärt om då när paletterna leker. golden är rätt så känsliga och då när paletter leker bli de mycket agressiva, kan de bli.

och apistogramma tror jag nog heller det inte blir bättre av. de kräver ju surare vatten än vad malawi har.
#6 - 26 juli 2010 10:33
Okej, men Aulonocara fire fish var faktiskt riktig snygg ;) Hur många sånna kan man ha med golden ? Och hur många golden kan man ha? (Säg honor och hanar) :D
#7 - 26 juli 2010 10:38
i 180 liter ( - sand, - inredning = 150 liter)

Skulle säga 2+4 av var. Alltså 2 hanar och 4 honor av respektive sort.
#8 - 26 juli 2010 10:41
eller kan man ha auratus med Golden?
#9 - 26 juli 2010 12:08
Auratusen är rätt aggressiv så du skulle kunna ha max en hane av dem då. Honorna (eller ej dominanta hanar) har färgen randig gul och vit och det kommer därför bli väldigt mycket gult i karet. Något du kanske gillar förvisso.

Duon kan fungera men skulle inte varit mitt förstaval.
#10 - 26 juli 2010 12:41
golden grupp 3+6 kanske, aulonocara 1+3
#11 - 26 juli 2010 12:48
auratus skulle absolut inte gå tillsammans med golden.

för det första:
karet är för litet. 250 l och uppåt kan det gå bra med en grupp.

för det andra:
golden är känslig och kommer troligtvis bli ihjälbiten av auratusarna i ett så litet kar.

men jag tycker att det är konstigt, alla säger att auratus är så agressiva och biter ihjäl varandra och att man inte ska ha dom tillsammans med andra melanochromisar och fiskar med längsgående ränder.

att de är agressiva kan bero på att det är för litet kar och för få fiskar i karet.

att de inte går ihop med anra melanochromis och fiskar med längsgående ränder har inte jag märk av. hade dom tillsammans med en grupp mainganos i ett 250 l kar, och det gick bra
#12 - 26 juli 2010 14:46
JA det är ju sant att det blir mycket gult, men vet ni några röda ciklider utom firefish som ni har sagt då? Som skulle fungera i mitt kar?
#13 - 26 juli 2010 15:01
Just den röda är faktiskt lite svår. Jagade också röda malawi (bland de vanligare m-bunas) under min tid med större kar utan bra resultat.

Två sorterna jag testade var rödzebra och hongi-red. Men det är svårt att få dem så superröda om man inte kan urvalsodla dessa under en längre tid för att få fram de rödaste individerna.

Men rödzebra skulle jag se som ett alternativ till dina golden. Oranga honor med en blå hane. Antelet liter på ditt kar är på gränsen man enligt mitt tycke är rödzebran några av de snällare fiskarna, förrutom hanen då som är rätt revirhävdande. Men en hane med 4-5 honor skulle fungera bra med en grupp golden (som är svåra att få fram hona/hane då de är snarlika i färgen vid ung ålder).

Matar man rödzebran med räkmix med astaxanthin(stavning?) så kan man få en rödare färg på dessa.
#14 - 26 juli 2010 17:16
180 l är tyvär lite litet för både red hongi och rödzebra. 250 l bör man ha till dom. eller hongi kanske skulle funka, men jag skulle helst ha 250 l till dom
#15 - 26 juli 2010 17:40
Vet ni några snygga blå som har starka färger?

Jag kom jujst på att jag aldrig sett en klar grön fisk ;)

Och hur många kg sand behövs till 180L?
#16 - 26 juli 2010 18:17
kanske 5-10 kg. jag har ett kar på 310 l och det gick åt 25 kg
#17 - 26 juli 2010 18:34
Pseudotropheus sp. 'acei' kanske? de är blåa och de är inte så tjuriga, så de skulle nog kunna gå med golden
#18 - 26 juli 2010 19:11
Ja en 10-15 kg skulle jag säga. Gick 25 i mitt 222 liters. De vill ju gärna ha lite att gräva runt i också så snåla inte.

Acein kan passa bra tsm med golden.

Annars är socolofi än ljus klarblå fisk som är lugn och fungerar bra med golden. Men precis som golden tyvärr svår att se skillnad på könen när de är ungdjur.
#19 - 26 juli 2010 20:38
Så 25KG rådasand räcker? men hur stor kornstorlek ska man ha? Aa den var fin :D Men vilka fiskar skulle ni para ihop med golden?
#20 - 26 juli 2010 21:37
Ja du klarar dig helt säkert på 20 kilo. Jag hade näst intill 15 cm bak och 7 cm fram på vissa ställen. Så nästan för mycket egentligen.

Jag använde biltemas blästersand. 0.1 - 1.0 millimeter var den i storlek. Alltså väldigt väldigt fin, men även större fungerar såklart.

I mitt 222 liters hade jag golden, rödzebra och socolofi när det fungerade som bäst. Såhär i efterhand skulle jag nöjt mig med två grupper men inte så lätt när man ser hur fina de andra är haha.

Men jag hade kört socolofi tillsammans med golden. Från de jag hade så var zebrahanen absolut den som tog för sig mest. Både socolofi- och golden anpassade sig efter detta och tog inte stor plats utan var lugna och harmoniska.

Kom och tänka på en annan m-bunar med. Maingano som är en lite mörkare blå fisk med lodräta ljusblå linjer. Ingen egen erfarenhet av denna men om du söker mer kontrast mellan fiskarna.
#21 - 26 juli 2010 22:08
tulle89 skrev:
Ja du klarar dig helt säkert på 20 kilo. Jag hade näst intill 15 cm bak och 7 cm fram på vissa ställen. Så nästan för mycket egentligen.

Jag använde biltemas blästersand. 0.1 - 1.0 millimeter var den i storlek. Alltså väldigt väldigt fin, men även större fungerar såklart.

I mitt 222 liters hade jag golden, rödzebra och socolofi när det fungerade som bäst. Såhär i efterhand skulle jag nöjt mig med två grupper men inte så lätt när man ser hur fina de andra är haha.

Men jag hade kört socolofi tillsammans med golden. Från de jag hade så var zebrahanen absolut den som tog för sig mest. Både socolofi- och golden anpassade sig efter detta och tog inte stor plats utan var lugna och harmoniska.

Kom och tänka på en annan m-bunar med. Maingano som är en lite mörkare blå fisk med lodräta ljusblå linjer. Ingen egen erfarenhet av denna men om du söker mer kontrast mellan fiskarna.

jag använder mig endast av blästersand från biltema eller jula.

maingano, absolut inte i ett 180 l kar. de är tjuriga som bara den.
#22 - 26 juli 2010 22:21
simondaman skrev:
Så 25KG rådasand räcker? men hur stor kornstorlek ska man ha? Aa den var fin :D Men vilka fiskar skulle ni para ihop med golden?

vad jag skulle köra med är nog:
golden grupp på 6-10 st
mari gold 1+4
kanske Aulonocara baenschi eller Aulonocara maylandi 1+3 (beror på om det blir för mycket med en tredje art)
#23 - 27 juli 2010 08:29
tulle89 skrev:

Aa Maingano är väldigt fin men ni sa ju att de behöver ett större akvarium eller kan man ha 2+6 med golden enligt dig?
#24 - 27 juli 2010 08:40
Ja men golden med Aulonocara fire fish eller golden med röd zebra tror jag det blir

Men jag var på djuraffärn igår och då såg jag ett gäng fina eldbukar, skulle sådanna funka med golden?
#25 - 27 juli 2010 09:24
Elbukar kommer från Central Amerika och tillhör således inte malawi-biotopen.

Fisken blir också rätt stor så skulle inte blande dem med golden tyvärr.
#26 - 27 juli 2010 09:56
jaha okej visste inte ;) Men hur mycket brukar golden och fire fish kosta ungefär?
#27 - 27 juli 2010 10:11
Därför forumet finns :)

I butik brukar golden kosta 70kr / st och fire fish kan jag tänka mig är nogot dyrare, kanske 90kr /st. Nu är detta priserna i Malmö där jag bor så kan såklart skilja sig en del beroende på var du bor.

Men jag skulle ändå råda dig till att försöka hitta en privat uppfödare av malawi. Dels får du se föräldrarna så dessa ser friska och snygga ut, och sen blir det rätt mycket billigare också. 25 kr/fisken i vissa fall.
#28 - 27 juli 2010 16:03
Och hur hittar man en uppfödare?
#29 - 27 juli 2010 16:33
Bara att hålla ögon och öron öppna :)

zoopet har en egen annonsmarknad, ciklid.se har en. Blocket är ett självklart val.

Kolla lite snabbt till angränsande län till Örebro (fanns inte så mkt i Örebro) och hitta detta: http://www.blocket.se/vastmanland/Malawi_ciklider__div_akvarie_fisk_28332799.htm?ca=8&w=2
#30 - 27 juli 2010 16:35
annars kan du titta förbi hos peder på akvariekällaren eller på akvarium malawi och kolla vad de tar
#31 - 27 juli 2010 19:12
Aa men är inte hemma just nu ;) Men aquarium malawi har öppet konstiga dagar och tider.
#32 - 27 juli 2010 19:24
simondaman skrev:
Aa men är inte hemma just nu ;) Men aquarium malawi har öppet konstiga dagar och tider.

tordagar 17.00-20.00 och söndagar 10.00-14.00. men de har ej öppet på söndagar nu på sommaren.

men de är grosisster, inte en vanlig affär. det är mer hobbygrej att dom har öppet.

men de har fina fiskar. och det mesta är VF. men de har en del odlade fiskar också
#33 - 27 juli 2010 19:39
är dem billigare där än akvariekällaren, det var så länge sen jag var där, men skulle Pseudotropheus crabro passa ihop med golden?
#34 - 27 juli 2010 19:41
tulle89 skrev:
Bara att hålla ögon och öron öppna :)

zoopet har en egen annonsmarknad, ciklid.se har en. Blocket är ett självklart val.

Kolla lite snabbt till angränsande län till Örebro (fanns inte så mkt i Örebro) och hitta detta: http://www.blocket.se/vastmanland/Malawi_ciklider__div_akvarie_fisk_28332799.htm?ca=8&w=2

Aa det kanske blir att köpa golden där tack! :D
#35 - 27 juli 2010 19:44
Vi har Crabro tillsammans med Golden i ett kar som är ungefär lika stort som ditt 180, och det fungerar fint än så länge även om det känns som om Goldisarna rätt ofta får stryka på foten Trots att alla fortfarande bara är ungdjur.
Crabro är katiga och spänniga och snor maten före alla andra ^^ (favoriter dock, hemma hos mig är det nog Golden som får åka, och Crabro som blir kvar med zebrorna) men om man har lämpligt med gömställen borde det fungera ok.
#36 - 27 juli 2010 21:00
simondaman skrev:
är dem billigare där än akvariekällaren, det var så länge sen jag var där, men skulle Pseudotropheus crabro passa ihop med golden?

eftersom det är för det mesta VF...nej.

som Pickles säger, så skulle det inte gå ihop
#37 - 27 juli 2010 21:07
Är crabro för det mesta VF, verkligen? Jag hade för mig att det är en rätt lättlekt firre.
Jag säger inte emot - bara grön och nyfiken.

EDIT: *Host* Och där missförstod jag nog svaret. Heeelt okej när klockan börjar närma sig midnatt, tycker jag. ^^
#38 - 27 juli 2010 21:21
Det bästa du kan ha i ett 170 liters skulle jag säga, acei 5-10 st röd zebra 5 st och golden 5-10 st.
#39 - 27 juli 2010 21:23
Pickles skrev:
Är crabro för det mesta VF, verkligen? Jag hade för mig att det är en rätt lättlekt firre.

Jag säger inte emot - bara grön och nyfiken.

EDIT: *Host* Och där missförstod jag nog svaret. Heeelt okej när klockan börjar närma sig midnatt, tycker jag. ^^
Väldigt lättlekt! Har 2 hannar som är 17.5 cm stora nu, 170 liter nej tack, kanske om du har en hanne med 2-3 honor, men du lär nog inte få så mycket lek av dom...
#40 - 27 juli 2010 21:32
Mutantcrabros! XD Blir de verkligen så stora?
#41 - 28 juli 2010 09:25
Men vad gillar golden för inredning? rötter, stenar, mycket växter, lite växter? Och vad gillar dem att äta för fryst foder?
#42 - 28 juli 2010 10:58
Pickles skrev:
Mutantcrabros! XD Blir de verkligen så stora?
Dom dör ju aldrig!;)
#43 - 28 juli 2010 10:58
Golden och malawi ska ha högt pH och därför är det till fördel att undvika rötter då dessa drar ner pH:t.

Malawi är glupska och äter upp många av de vanliga växterna. Anubias, vallisnaria och andra lite "hårdare" växter fungerar dock bra. Men i regel brukar man inte ha allför mycket växter för att efterlika deras biotop.

Så alltså mycket stenar som bildar mycket grottor och ett par växter så kommer de trivas som fisken i vattnet ;)

Angående maten så är det bra att göra "räkmix" som du fryser in och matar med. Sök på räkmix så hittar du en massa olika varianter :)
#44 - 28 juli 2010 11:05
simondaman skrev:
Men vad gillar golden för inredning? rötter, stenar, mycket växter, lite växter? Och vad gillar dem att äta för fryst foder?
http://www.ciklider.se/malawi/labidochromis_caeruleus.shtml
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

dom vill inte ha växter, för några sånna finns det inte där golden lever. Om du vill ha växter finns det inte många sorter du kan ha.(javaormbunke, anubias tror jag den andra heter.) men jag tycker bara dessa växter gör akvariumet fult.
Nej inga rötter, det är inte bra för malawi.
Mycket sten, malawi älskar stenar. Desto mer grottor och gömställen desto mer färgar dom ut...

Dom älskar räkmix!
Receptförslag till herbivora fiskar (växtätare)
0,6 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
0,4 kg förvälld spenat
10 musslor
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar
#45 - 28 juli 2010 12:27
Kan man inte köpa räkmix på djuraffärerna
#46 - 28 juli 2010 12:51
simondaman skrev:
Kan man inte köpa räkmix på djuraffärerna

jo, det kan man, det gör jag.

jag orkar inte stå och kladda med räkmix hela tiden...men blir illa tvungen nu när jag har skaffat troffar:d finns ju inte rätt räkmix för dom i affären...kanske på akvarium malawi:confused:
#47 - 28 juli 2010 12:52
pontulf skrev:
http://www.ciklider.se/malawi/labidochromis_caeruleus.shtml

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

dom vill inte ha växter, för några sånna finns det inte där golden lever. Om du vill ha växter finns det inte många sorter du kan ha.(javaormbunke, anubias tror jag den andra heter.) men jag tycker bara dessa växter gör akvariumet fult.

Nej inga rötter, det är inte bra för malawi.

Mycket sten, malawi älskar stenar. Desto mer grottor och gömställen desto mer färgar dom ut...

Dom älskar räkmix!

Receptförslag till herbivora fiskar (växtätare)

0,6 kg hela räkor med skal

1 kg gröna ärtor

0,4 kg förvälld spenat

10 musslor

25 ml askorbinsyra

30 ml NatuRose astaxanthin

7 ml spirulinapulver

75-100 ml agar-agar

vallisineria går ju också att ha. det blir inte fullt med lite växter i ett malawi/tanganyika-kar. bara man kan placera dom rätt så blir det säkert snyggt
#48 - 28 juli 2010 13:08
Auratusen skrev:
jo, det kan man, det gör jag.

jag orkar inte stå och kladda med räkmix hela tiden...men blir illa tvungen nu när jag har skaffat troffar:d finns ju inte rätt räkmix för dom i affären...kanske på akvarium malawi:confused:

Ja det blir enklare att köpa :D
#49 - 28 juli 2010 13:09
Jag har en spinoff fråga bara till mitt 75L kar , jag tänkte ha palettciklider där istället men vilka fiskar ska jag ha mer?
Nån med något bra förslag?
#50 - 28 juli 2010 14:52
simondaman skrev:
Jag har en spinoff fråga bara till mitt 75L kar , jag tänkte ha palettciklider där istället men vilka fiskar ska jag ha mer?

Nån med något bra förslag?

om du ska ha palettciklider i ett 75 L? kanske bara malar. paletter kan bli agressiva när de leker.
#51 - 28 juli 2010 15:39
Jag tycker inte man ska ha växter i ett malawi akvarium... Ett tips kan vara om du ska ha vallisineria i karet ska du låta den rota sig i 2-3 veckor innan du släpper i fisk;)
#52 - 28 juli 2010 15:40
Räxmix är inte svårt att göra, men satsa du på ett speciellt ciklid pellets istället då :)
#53 - 28 juli 2010 15:46
ciklid pellets kan man köpa det i affären?
#54 - 28 juli 2010 17:50
Eller vad för frystfoder?
#55 - 28 juli 2010 18:58
Japp finns speciellt ciklid-pellets som köps i fiskaffärerna. Men som basföda skulle jag ändå rekommendera räkmix.
1. Bättre foder
2. Du kan blanda i astaxanthin som gynnar röd färg.
3. Blir billigare!
#56 - 28 juli 2010 19:21
var köper man astaxanthin? I akvarieaffärerna?
#57 - 28 juli 2010 20:01
Astaxanthin finns att köpa i hälsokostaffärerna. Rätt dyrt faktiskt. Men sen håller det ju till två omgångar räkmix, vilket motsvarar 2 års mat.

Kostar 200:- typ och de jag köpte var i kapslar vilka man får klippa sönder. Är en antioxidant för oss människor så därför det finns i hälsokostaffärerna.
#58 - 29 juli 2010 16:23
Okej
Bilagor:
#59 - 30 juli 2010 14:46
tulle89 skrev:
Japp finns speciellt ciklid-pellets som köps i fiskaffärerna. Men som basföda skulle jag ändå rekommendera räkmix.

1. Bättre foder

2. Du kan blanda i astaxanthin som gynnar röd färg.

3. Blir billigare!
Du kan köpa foder med astaxanthin i, för mej blir dom lika röda... Billigare blir det men inte mycket billigare :)
Men ja håller med dej tulle, man ska göra egen räkmix :)

Annons