tulle89 skrev:Ja du klarar dig helt säkert på 20 kilo. Jag hade näst intill 15 cm bak och 7 cm fram på vissa ställen. Så nästan för mycket egentligen.
Jag använde biltemas blästersand. 0.1 - 1.0 millimeter var den i storlek. Alltså väldigt väldigt fin, men även större fungerar såklart.
I mitt 222 liters hade jag golden, rödzebra och socolofi när det fungerade som bäst. Såhär i efterhand skulle jag nöjt mig med två grupper men inte så lätt när man ser hur fina de andra är haha.
Men jag hade kört socolofi tillsammans med golden. Från de jag hade så var zebrahanen absolut den som tog för sig mest. Både socolofi- och golden anpassade sig efter detta och tog inte stor plats utan var lugna och harmoniska.
Kom och tänka på en annan m-bunar med. Maingano som är en lite mörkare blå fisk med lodräta ljusblå linjer. Ingen egen erfarenhet av denna men om du söker mer kontrast mellan fiskarna.
simondaman skrev:Så 25KG rådasand räcker? men hur stor kornstorlek ska man ha? Aa den var fin :D Men vilka fiskar skulle ni para ihop med golden?
tulle89 skrev:Ja du klarar dig helt säkert på 20 kilo. Jag hade näst intill 15 cm bak och 7 cm fram på vissa ställen. Så nästan för mycket egentligen.
Jag använde biltemas blästersand. 0.1 - 1.0 millimeter var den i storlek. Alltså väldigt väldigt fin, men även större fungerar såklart.
I mitt 222 liters hade jag golden, rödzebra och socolofi när det fungerade som bäst. Såhär i efterhand skulle jag nöjt mig med två grupper men inte så lätt när man ser hur fina de andra är haha.
Men jag hade kört socolofi tillsammans med golden. Från de jag hade så var zebrahanen absolut den som tog för sig mest. Både socolofi- och golden anpassade sig efter detta och tog inte stor plats utan var lugna och harmoniska.
Kom och tänka på en annan m-bunar med. Maingano som är en lite mörkare blå fisk med lodräta ljusblå linjer. Ingen egen erfarenhet av denna men om du söker mer kontrast mellan fiskarna.
simondaman skrev:Aa men är inte hemma just nu ;) Men aquarium malawi har öppet konstiga dagar och tider.
tulle89 skrev:Bara att hålla ögon och öron öppna :)
zoopet har en egen annonsmarknad, ciklid.se har en. Blocket är ett självklart val.
Kolla lite snabbt till angränsande län till Örebro (fanns inte så mkt i Örebro) och hitta detta: http://www.blocket.se/vastmanland/Malawi_ciklider__div_akvarie_fisk_28332799.htm?ca=8&w=2
simondaman skrev:är dem billigare där än akvariekällaren, det var så länge sen jag var där, men skulle Pseudotropheus crabro passa ihop med golden?
Väldigt lättlekt! Har 2 hannar som är 17.5 cm stora nu, 170 liter nej tack, kanske om du har en hanne med 2-3 honor, men du lär nog inte få så mycket lek av dom...Pickles skrev:Är crabro för det mesta VF, verkligen? Jag hade för mig att det är en rätt lättlekt firre.
Jag säger inte emot - bara grön och nyfiken.
EDIT: *Host* Och där missförstod jag nog svaret. Heeelt okej när klockan börjar närma sig midnatt, tycker jag. ^^
http://www.ciklider.se/malawi/labidochromis_caeruleus.shtmlsimondaman skrev:Men vad gillar golden för inredning? rötter, stenar, mycket växter, lite växter? Och vad gillar dem att äta för fryst foder?
simondaman skrev:Kan man inte köpa räkmix på djuraffärerna
pontulf skrev:http://www.ciklider.se/malawi/labidochromis_caeruleus.shtml
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
dom vill inte ha växter, för några sånna finns det inte där golden lever. Om du vill ha växter finns det inte många sorter du kan ha.(javaormbunke, anubias tror jag den andra heter.) men jag tycker bara dessa växter gör akvariumet fult.
Nej inga rötter, det är inte bra för malawi.
Mycket sten, malawi älskar stenar. Desto mer grottor och gömställen desto mer färgar dom ut...
Dom älskar räkmix!
Receptförslag till herbivora fiskar (växtätare)
0,6 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
0,4 kg förvälld spenat
10 musslor
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar
Auratusen skrev:jo, det kan man, det gör jag.
jag orkar inte stå och kladda med räkmix hela tiden...men blir illa tvungen nu när jag har skaffat troffar:d finns ju inte rätt räkmix för dom i affären...kanske på akvarium malawi:confused:
simondaman skrev:Jag har en spinoff fråga bara till mitt 75L kar , jag tänkte ha palettciklider där istället men vilka fiskar ska jag ha mer?
Nån med något bra förslag?
Du kan köpa foder med astaxanthin i, för mej blir dom lika röda... Billigare blir det men inte mycket billigare :)tulle89 skrev:Japp finns speciellt ciklid-pellets som köps i fiskaffärerna. Men som basföda skulle jag ändå rekommendera räkmix.
1. Bättre foder
2. Du kan blanda i astaxanthin som gynnar röd färg.
3. Blir billigare!