180L Kick Off!

#1 - 29 januari 2010 18:59
Nu ikväll sätts projektet igång! =)

Såhär ser det ut just nu:

http://i46.tinypic.com/14xw13.jpg
(säg gärna till om länken inte skulle fungera!)

Bakgrund ska limmas dit ikväll. Har varit och köpt ett liggunderlag som ska klippas sönder och läggas i botten. Grus är också köpt, ca 3mm ljust grus. Köpte 14 kg, får se om det räcker.

Vad som ska vara i karet i fiskväg har jag inte riktigt bestämt. Jag är glad amatör och skulle gärna vilja prova på fjärilar när det är inkört. Dock vill jag inte ta på mig för svåra fiskar i början så det bara blir tråkigheter.

Jag ska ha en rot i iallafall. En ancistrus som går i lilla karet ska få flytta över då den kommer växa ur det framöver.

Anubia och svärdsplanta i växtväg är väl bestämt, dock verkar svärdsplantan svår, ser trött ut i mitt lilla kar. Har inte så mycket koll på vad som finns men lite snabbväxande till en början blir det väl. Tips mottages! Vill ha lätta växter ;)

Mer bilder kommer!
#2 - 29 januari 2010 19:23
Hej!
Snygt med möbelakvarium :)
Startfiskar som inte kräver mkt är mollysar, platysar, de är fina och de är tåliga :)

tips på växter är vattenpest (mkt bra till ett akvarium, kanske inte jätte snygga, men har en funktion,
Polysperma
Valliserior
Det är typ de jag kan på latinska :)
Sen finns det en dröööös med växter! bara att leta sig fram på växtarter :)

Vad har du för pump?

Lycka till och hoppas på fler bilder :D
#3 - 29 januari 2010 19:29
Vad kul med ett nytt kar:)! Finns som sagt många snabbväxande växter som är lätta (mina erfarenheter är faktiskt att snabbväxande arter är lättare att hålla än mer långsamväxande), hornsärv är tex. en sådan, javaormbunke är inte lika snabb men är en lätt växt och när den väl kommer igång så bukar den frodas.
#4 - 29 januari 2010 20:44
Nubi skrev:
Hej!

Snygt med möbelakvarium :)

Startfiskar som inte kräver mkt är mollysar, platysar, de är fina och de är tåliga :)

tips på växter är vattenpest (mkt bra till ett akvarium, kanske inte jätte snygga, men har en funktion,

Polysperma

Valliserior

Det är typ de jag kan på latinska :)

Sen finns det en dröööös med växter! bara att leta sig fram på växtarter :)

Vad har du för pump?

Lycka till och hoppas på fler bilder :D

Tack för tipsen =)
Jag gillar också möbelakvarium :)

Mina 2 "snabbväxande" i lilla karet tvärdog, därför jag vill ha lätta, kommer tyvärr inte ihåg vad de jag hade hette.
Vattenpest var ett bra tips! Hade tillfälligt glömt att den fanns men visste om den sen innan. Det ska jag köpa en och prova!

Jag tror jag tar mina 2 fullvuxna guppysar som startfisk. Molly och platy är jag inget jättefan av. Känns dumt att köpa bara för att köra in karet, vart ska jag göra av dem sen liksom...

Jag har en Juwelpump, den som följde med. Mer vet jag inte om den [:o].

Nu har jag lagt i liggunderlag och limmat bakgrund. Blev inte jättenöjd med bakgrunden... men den kmr inte synas så jättemycket ändå :)
#5 - 29 januari 2010 21:56
gött pliina! skönt att du lydde mig o började med din projtråd :D:D

fasen det här blir kul att följa!
#6 - 29 januari 2010 22:18
Rooster skrev:
Vad kul med ett nytt kar:)! Finns som sagt många snabbväxande växter som är lätta (mina erfarenheter är faktiskt att snabbväxande arter är lättare att hålla än mer långsamväxande), hornsärv är tex. en sådan, javaormbunke är inte lika snabb men är en lätt växt och när den väl kommer igång så bukar den frodas.

Undrar om jag inte har en javaormbunke i lilla karet... Men den växer som bara den på höjden och släpper blad nedtill helatiden. Får plocka döda växtdelar varje dag...

Men det kan vara någon annan. Jag glömde ta med boken och skriva upp vad de hette *suck*. Tar med nästa gång och skriver upp, kul att veta vad man har liksom!
#7 - 29 januari 2010 22:19
hannesc skrev:
gött pliina! skönt att du lydde mig o började med din projtråd :D:D

fasen det här blir kul att följa!

Hehe, jaa :d

Känns skönt att projektet startat! De är nog trötta på kig i alla djuraffärer i stan. Har varit på runda varannan dag nu och kollat in grus, växter och fisk ;)
Bilagor:
#8 - 29 januari 2010 22:36
Nu har jag tvättat ca 24kg grus och öst i. Ajaj i ryggen men vad gör man inte? Grus i hela badrummet och ett spår genom hallen blev resultatet =P.

Underlaget i:
http://i49.tinypic.com/2elfojm.jpg

Bakgrund på (sådär nöjd med limmningen, färgerna är missvisande snyggare i verkligheten):
http://i50.tinypic.com/34y4oih.jpg

Gruset ilagt:
http://i48.tinypic.com/1607ix5.jpg

Nästa steg är att fylla ca en dm och kolla så att karet är tätt =)
#9 - 29 januari 2010 22:56
hur tvättade du sanden egentligen??

får man komma med en åsikt? den där planschen gör bara att akvariet ser billigt o amtörmässigt ut tycker jag. om du inte vill köra med en lite mer naturtrogen bakgrund (som helst då befinner sig i akvariet) så tycker jag inte du ska ha någon alls.

annars ser det strålande ut :D

vrålkul att starta akvarium!
#10 - 29 januari 2010 23:24
hannesc skrev:
hur tvättade du sanden egentligen??

får man komma med en åsikt? den där planschen gör bara att akvariet ser billigt o amtörmässigt ut tycker jag. om du inte vill köra med en lite mer naturtrogen bakgrund (som helst då befinner sig i akvariet) så tycker jag inte du ska ha någon alls.

annars ser det strålande ut :D

vrålkul att starta akvarium!

Jag ÄR amatör :d! Nja, folk får tycka vad de vill, jag är inte helnöjd heller men den är ok. Får sitta där tills jag får lust att skaffa annat, punkt slut ;)
#11 - 29 januari 2010 23:31
haha! a det är bra.

kan tillomed bli snyggare med sopsäck på bakrutan. allt mönster gör att det lätt blir "rörigt" att titta in i karet. svårt att fokusera på rätt saker så att säga.
men du gör som du vill. :) bara du är nöjd så :)

tycker du ska köra på fjärilar i karet, som du sagt :D det kommer bli snyggt!

o så nån stimmande tetra. men där finns det ju maaaassor att välja bland :D
#12 - 1 februari 2010 07:59
Liten update, karet har nu stått fyllt med pump igång i 2 dagar. Har inte använt nitrivec eller liknande utan det får sköta sig själv lite, är det en vecka det ska stå innan man har i startfisk?
Är sjukt sugen på att plantera växter och börja bygga upp inuti, tyvärr vet jag inte när jag kommer ha tid att åka och köpa. Varför stänger de så jädrans tidigt för? Kan väl ha öppet till kl 19 iaf. Finns en butik som är öppen tills dess, och deras växter ser ut som de legat på komposten i 3 månader...
#13 - 1 februari 2010 08:49
Nix, det är en myt att det ska behöva stå i en/två veckor innan man kan ha i start fisk. Ha i det nu ifall du vill och pytsa i Nitrivec samma dag. Det bildas ju inga bakterier om det inte finns några saker att bryta ner, som bajs t.ex men däremot så skulle jag nog slänga i en del växter i akvariet.
#14 - 1 februari 2010 11:27
Ok, jag trodde på att det skulle stå ungefär en vecka. Alltid lär man sig något nytt, särskillt när det gäller akvaristik har jag märkt!

Får se om jag hinner med lite växter imorgon då =)

En fråga till jag har är vilka/hur många fiskar jag ska börja med. Jag har lite fisk i lilla karet . Hade tänkt ta mina 2 fullvuxna guppies men en dog i förrgår och den andra tror jag börjar bli gammal (antagligen passerat bäst före när jag köpte dem). Stjärten hänger aningen nedåt när han simmar men är hur pigg som helst.

Vad jag har att välja mellan:
10 neontetror
1 dvärggurami
1 guppy
4 endlers guppy
1 ancistrus (men den antar jag inte är en bra startfisk)
#15 - 1 februari 2010 11:37
Pliina skrev:

10 neontetror

1 dvärggurami

1 guppy

4 endlers guppy

Hej!
Kul att du kommer igång :)

Har du kikat på Svärdbärare, Mollys, platys? De är kanon att starta en kar med (tycker jag ialf)

Guramis trivs bäst i par, hane och hona, köp inte en ensam stackare. dessutom kan de vara väldigt känsliga av sig så använd inte de som starta-upp-fiskar.

En guppy till ditt 180l är liite för litet :)

köp på 10 neontetror om du inte vill ha platys i ditt kar.
#16 - 1 februari 2010 11:57
Ja det är jättekul =)

Grejen är att jag inte vill ha varken svärdbärare, mollys eller platy i akvariet sen och de försvinner ju inte bara.

Guramin är för tillfället själv för den andra dog. MEN det var en hanne och jag tror att den som är kvar mobbade ihjäl den. Jag visste inte att man inte kunde ha 2 hannar, i affären sa det att det gick jättebra =(. Nu vet jag bättre... Har inte vela köpa en hona till honom för han kanske mobbar ihjäl den med, ganska kartig hanne, men blir det helt annorlunda med en hona kanske? Kanske ska köpa och prova...

Då får neontetrorna agera startfisk då, är meningen att de ska gå där sen hela tiden också =)
#17 - 1 februari 2010 12:13
Bra tänkt!
Släng ner neontetrorna :)

Jag tror inte att det blir bråk mellan din hane och en hona. Men var 100 på att det är en hona du köper! Verkar inte som den fiskaffären du köpte fisken ifrån kan mkt om fiskar.
Ett sånt litet akvarium för två gurami hanar, inte konstigt att de bråkade och en dog av stress.
Guramis blir stora oxå! Det glömmer folk att berätta i affären ;)

Köp på dina Neontetror i några veckor :) Du kanske ska öka antalen från 10 till 20 :D Man vill ju att fiskarna ska skita ner ganska bra i karet så nyttiga bakterier bildas :)
#18 - 1 februari 2010 12:40
Hej!

Jag köpte bakterier på flaska, sen började jag med 10 kardinaltetror och stor mal, senare inskaffade jag praktbotior 4 st. Du kommer bli nöjd med akvariet, jag har ju ett likadant fast Rio 240 l. Det är riktigt snyggt. =) Tanken var att jag bara skulle ha kardinaler i, men så blev det inte.. =)
#19 - 1 februari 2010 14:48
Jag börja med 10 neontetror som startfisk! Alla mår bra och dem stimmar riktigt bra! :D
#20 - 2 februari 2010 18:10
Update:
Idag lyckades jag smita från kvällspasset och har istället varit och inhandlat växter och mangroove rötter, en lite större och en small size =D! Inga stenar inhandlade dock. Jag hittade en jättefin men jag kom på att jag lärt mig att vänta och kolla upp saker först.
Vilka stenar kan vara gift/oljerester i? Det ploppade upp i mitt huvud när jag skulle köpa stenen att någon nämnt något om de någongång.

Ikväll åker 10 neontetror i om allt går som det ska =)
#21 - 2 februari 2010 20:06
*hmpf* det går INTE som det ska. Jag hittade den "perfekta" roten i affären. Tyvärr fungerar den nog bättre som livbåt. Några tips?
Vill ju ha den på botten idag! Koka är den för stor för.
#22 - 2 februari 2010 22:46
Nu ligger den där *evil*!

Har planterat alla växter också och släppt i 5st neontetror. Orkade inte håva upp fler envisingar ikväll. Bilder kommer =)
#23 - 2 februari 2010 22:54
Pliina skrev:
Ok, jag trodde på att det skulle stå ungefär en vecka. Alltid lär man sig något nytt, särskillt när det gäller akvaristik har jag märkt!

Får se om jag hinner med lite växter imorgon då =)

En fråga till jag har är vilka/hur många fiskar jag ska börja med. Jag har lite fisk i lilla karet . Hade tänkt ta mina 2 fullvuxna guppies men en dog i förrgår och den andra tror jag börjar bli gammal (antagligen passerat bäst före när jag köpte dem). Stjärten hänger aningen nedåt när han simmar men är hur pigg som helst.

10 neontetror

1 dvärggurami

1 guppy

4 endlers guppy

Ancistrusen är inget problem, skaffa 1-2 till så har du ett rent o prydligt akvarium :)

Tycker du ska köra 2 av varje, fiskar trivs oftast inte själva :P Ser bra ut såhär långt! :)
#24 - 2 februari 2010 23:37
Ja en ancistrus till blir det, men först när det kommit igång och det finns något att äta för dem =)
Pratade precis med sambon om guramin, vi har bestämt att köpa en hona till honom och prova. Hoppas han inte blir agressiv mot henne för då får han vara själv... Ingen mer "vanlig" guppy blir det, har fastnat för endlers, såå fina =)

Ush, vad gör jag uppe nu? =P
#25 - 3 februari 2010 19:09
Nu har vi köpt en gurami hona till Göte (hanen). Släppte i henne för en halvtimme sen och hon är väldigt skygg så bilder kommer inte idag, bäst hon får vara ifred.

Har släppt i 4 neontetror till i 180l, tyvärr lyckades den femte hoppa ur akvariet utan att jag märkte det när jag skulle håva upp dem, så den dog =(

Lite bilder (mellan pumpen och roten ska det byggas lite grottor med stenar som ännu inte är bestämt sort på, tips motages tacksamt!):

Hela karet som det ser ut just nu:
http://i45.tinypic.com/2mowl54.jpg

Den lilla anubian på tillväxt:
http://i47.tinypic.com/3038mk1.jpg

Vänstra hörnet:
http://i48.tinypic.com/2nv8dps.jpg

Invånarna:
http://i45.tinypic.com/xeeomt.jpg

Det är inte färdigt inrett ännu, vet att det ser lite tomt ut just nu, men växterna ska ju förhoppningsvis växa på sig och sen lite stengrottor i.
#26 - 3 februari 2010 19:13
Hej!
Börjar ta sig ditt kar :) Kul. När växterna tar sig lär det blir riktigt fint! :D
Tips på algätare är sniglar :) och räkor. Det är de duktigaste städarna som finns.
De flesta malar, när de blir en viss storlek så slutar de att äta alger och äter algtabletter och grönsaker istället. Samma sak med siamesisk algätare.Det är lite trist.
Så vill du få en bra städare köp körsbärsräkor eller Snäckor :)
Både skärpsnäckor och äppelsnäckor städar fint i karet :)
#27 - 4 februari 2010 10:42
Jag ska ha räkor i mitt lilla kar tänkte jag. Men jag måste först ha lite tester hemma innan jag vågar. Dyra är räkorna här också! 49kr för en körsbärsräka och 59kr för en red crystal... kanske att man kan köpa på blocket när det blir varmare? Vill inte lägga 500 spänn på 10 räkor...
Snäckor säger sambon ifrån om, han tycker de är äckliga =P

Angende räkor i det stora karet vet jag inte riktigt... Skulle vara jättekul att ha men hur står de sig mot eventuella fjärilar? Den malen jag redan har kommer iaf flytta till stora karet så småningom =)

De nu nio neontetrorna klara sig fint änsålänge i det stora karet. Har dåligt samvete för den lilla neonisen som dog igår bara... Att jag inte kollade bakom, men jag trodde den bra gömde sig nånstans =(
#28 - 4 februari 2010 10:51
Hej!
Jag hade räkor, stora räkor som heter bla Bambu räkan, i mitt 150l med fjärilar. De gjorde aldrig ngt mot mina räkor.
:D
Jag skulle vänta med räkor, bättre att ha akvariet igång i några månader innan man dimper ner räkor och börja då med körsbärsräkor :) till dess är temp ute varmt och då kanske du kan ta kontakt med Solis. Hon har räkor till salu :D
#29 - 4 februari 2010 13:55
Tack för tipset, ska höra med Solis när vädrets makter börjar ge med sig :)
Att jag ska vänta med räkor har jag läst mig tll, känsliga för nitrit va? Sålånge har jag ju min ancistrus som städare till det karet =)
Grejen är då att jag behöver städare i lilla om ca 3 veckor... Sjukt att räkorna är så dyra!
#30 - 7 februari 2010 19:10
Nu har jag börjat mata neonerna så smått =) Hoppas få upp en bra biologi utan nitritbomb!
Bilagor:
#31 - 8 februari 2010 22:35
Igår hittade jag 2 st mini snäckor i karet, plockade bort dem. Idag hittade jag 3st till! Förstår att de måste kommit med någon växt, men jag vill inte ha dem i karet.

Tips för att slippa massförökning?
#32 - 8 februari 2010 22:49
Var inte orolig för snäckorna. De gör sin nytta så länge de inte blir alldeles för många.. ^^
Knäpp sönder ett par mot rutan så tar fiskarna hand om resten, och dra ned en smula på matningen. Man skulle kunna föreslå prakbotior men de växer förmodligen snart ur ditt kar... så - ingen panik. Bara plocka eller dräp om du stör dig. Låt dem annars vara.
#33 - 9 februari 2010 10:50
Matningen vet jag inte om jag kan dra ner på, började mata för några dagar sen och det är löjligt lite änsålänge. En liten flinga till 9 neontetror.

Plockade ut 2 st till idag men lät en som städade på anubian sitta kvar. Tyckte den gjorde lite nytta där =)

Praktbotior har jag läst kan bli 30 cm, så som du säger, det är nog ingen vidare ide =P
#34 - 11 februari 2010 17:21
Igår började jag med PMDD till växterna =) Får se om det tar super fart. Har dock en cabombaliknande växt som säkert växt 2 dm på ett par veckor! Var inte uppe vid ytan när jag planterade och nu ligger den på utan mer än en dm. Vart ska detta sluta?

Har köpt 2 Pagosstenar och gjort en liten grotta/bro nu också =)

http://i47.tinypic.com/120t14z.jpg

Närbild på nya stenarna:

http://i47.tinypic.com/2416mpg.jpg
#35 - 11 februari 2010 17:41
Det börjar se riktigt fint ut :D jag skulle slänga ner 10 st neontetror till för att få filtret mer skitigare. :) Det är måååånga liter vatten dina neontetror ska skita ner ;)

Jag såg skräckexempel på botior i Tyskland, mer storleken som var skräckinjagande och så säger folk, skaffa botior! *ryser*

Stör du dig jätte mkt av snäckorna? De är jätte duktiga städare och vissa snäckor, som posthornssnäckor är jätte fina :)
#36 - 11 februari 2010 18:05
Tack =)
Tror du jag vågar ha i mer fisk redan nu? Har haft dem i i karet i 8 dagar, matat i 5 dagar nu. Är rädd för nitritspik! Iofs så ser de väldigt futtigt ut just nu =P

Jag störde mig på snäckorna när jag hittade dem. Har plockat ut 7st kanske. Men nu har jag faktiskt lämnat 2 och det finns säkert fler. Min sambo gillar inte snäckor, men jag har bestämt att några ska få vara kvar. Blir de för många får jag väl börja plocka ut lite igen.
De rör sig mycket snabbare än vad jag trott så de är lite roliga att titta på =)

Jag är jättesugen på räkor till lilla karet och funderar på lite räkor i stora också, men frågan är hur de går ihop med planerad fisk?
#37 - 11 februari 2010 18:10
Jag störde mig på snäckor förut med, men sen började jag gilla de och det är rätt så kul, hittade många olika färger på de :)

Räkor är jätte fina att titta på (duktiga städpatruller med!) jag skulle rekomendera att köpa räkor efter några månader till ett nystartad akvarium.De är känsliga av sig och det vore trist att lägga ut pengar på räkor och så dör de efter ett par dagar.

Jag handlade räkor när karet var nystartad och poff sa det så dog mina räkor. Vänta lite och se vad du köper för fiskar och sen anpassa räkorna efter det :)

Vet inte om ditt lilla kar varit igång längre? Om ja, då kan du testa att köpa körsbärsräkor och se om det funkar, Körsbärsräkor brukar inte vara dyra.

Var på Tysklandsresan med 15 andra och någon, nämner inga namn, köpte räkor för 1000kr! :O Helt otrooooligt!!! men så blir det väl när man gillar något. Tänk bara om de skulle coolavippa efter några dar, där rök 1K i sjön ;)
#38 - 11 februari 2010 18:30
Mina 2 snäckor jag vet om finns sitter duktigt och städar på anubian oftast =).
Jag räkorna i stora karet får nog vänta tyvärr =(, mitt lilla har varit igång sen i mitten på december förra året, så ca 2 månader nu. Känns som att jag borde skaffa lite tester och sånt innan jag investerar i räkor. Min sambo tycker absolut vi ska ha red crystal, men jag har predikat för honom hur känsliga de är för nitrit och dessutom dyra (haha, låter säkert som värsta experten i hans öron fast jag knappt kan något alls =P). Han verkar köpa det mesta av mitt bladder iaf.

Körsbärsräkor blir nog bättre att börja med, tack för tipset =)

Synd att dina räkor försvann så snabbt =(, har du skaffat nya nu?

OJ!!! Räkor för 1000kr!? Dyrt kilopris lär det ha blivit ;)
#39 - 11 februari 2010 18:35
Pliina skrev:
Körsbärsräkor blir nog bättre att börja med, tack för tipset =)

Synd att dina räkor försvann så snabbt =(, har du skaffat nya ;)

Jupp har Körsbärsräkor och filterräkor som jag bara ääälskar :D De finns under mitt "två nya projekt"........eller kolla på bilder under mitt namn, där hittar du nog bilder oxå :)

Körsbärsräkor är fina räkor och roliga med :)
Sambon gillar de tillsammans med ottos och microrasboras som vi har.
#40 - 12 februari 2010 22:12
Ser jättetrevligt ut :)
#41 - 12 februari 2010 22:16
Idag var jag nere i karet och skulle ansa lite av de cabombaliknande växterna. De hade växt 2 dm i snitt! Herregud...

Upptäckte att snörena jag spänt fast roten med hade gått av, men roten låg ju snällt kvar, alltså har den redan sjunkit! Den flöt bätte än en kork och ändå tog det bara ca 2 veckor för den att dra in vatten. Jätteskönt för nu kunde jag ta ut bordstabletten jag spänt fast den i och allt är som det ska för tillfället.

Tnkte om en vecka köpa fler neontetror och även lite tester. Vad är viktigt att ha mer än PH-test? Vill bara ha de viktigaste till att börja med.
#42 - 12 februari 2010 23:04
Hej där!
Va fint karet blir!
Själv så köpte jag allt möjligt i början, men tyvärr utan en plan, (taskig fantasi på inredning) haha.
Själv tog jag med mig lite vatten till zoobutiken och bad dom testa det, innan jag köpte fisk. MEN sen vet jag ju inte vad dom testar med, men dom fiskarna överlevde iallfall =)
#43 - 13 februari 2010 10:15
Tack så mycket =)

Jag köper nog också allt möjligt och säkert fel saker också ;)

Till mitt lilla kar som jag startade upp för ca 2 mån sen så tog jag med vatten som de testade. De sa att det var bra, men jag vet inte vad de testade!

Har hört att dropptester ska vara bäst, får kanske starta en tråd om vad man ska ha :)
#44 - 15 februari 2010 10:58
Nu är jag sjukt sugen på mer fisk i karet! *jag ska hålla mig, jag ska hålla mig* ;). I helgen blir det mer neontetror iallafall. Vill inte stoppa i mina guramis ännu.

Hade Biologi prov idag och fick en uppgift att skriva om hybrider och intemediär nedärvning. Var ju perfekt att ta exempel om guppy och endlers guppy :D Få jag inte full pott på det då jällar!

Får be sambon köra mig till djuraffären i helgen. Skaffade 2 nya hästar igår varav en sparks, märkte min fot...
Aja, det går ju bra att sitta på zoopet och läsa iaf =)
#45 - 15 februari 2010 12:01
Pliina skrev:
Nu är jag sjukt sugen på mer fisk i karet! *jag ska hålla mig, jag ska hålla mig* ;). I helgen blir det mer neontetror iallafall. Vill inte stoppa i mina guramis ännu.

Hade Biologi prov idag och fick en uppgift att skriva om hybrider och intemediär nedärvning. Var ju perfekt att ta exempel om guppy och endlers guppy :D Få jag inte full pott på det då jällar!

Får be sambon köra mig till djuraffären i helgen. Skaffade 2 nya hästar igår varav en sparks, märkte min fot...

Aja, det går ju bra att sitta på zoopet och läsa iaf =)

O_O haha, två nya hästar, hur många liter behöver de ;)
Trist med en som sparkas, hamburgare kanske ;)

Hur går det med karet? :D
Funderat på vad det blir efter neontetrorna? :D
#46 - 15 februari 2010 22:31
Haha, 25 lite per dygn drar de ungefär styck ;)
Vet inte ens om den duger till hamburgare... *arg*

Just nu rullar karet på bara. En neontetra har mystiskt försvunnit. Räknade för 2 dagar sedan och nu är en borta. Har tittat uppepå filtret och överallt jag kan komma på i karet men den är helt borta! Hur kan det gå till liksom?

Jag tänkte flytta över mina guramis när det har kommit igång lite mer. Sen blir det till 98% säkerhet ca 4 fjärilar =).
#47 - 17 februari 2010 09:17
Idag om jag hinner ska jag köpa fler neontetror =)
Kan jag slänga i 12st neontetror på en gång? Har haft 8-9 st i karet i 15 dagar nu.

(jag tror förresten min dvärgguramihanne bygger skumbo i lilla karet!! =O
#48 - 17 februari 2010 09:34
Gör det :) släng in neontetrorna i karet :)
Neontetror äter på döda fiskar, så bli inte förvånad om ngn försvunnit.

Kul att guramin bygger bo!! :D
#49 - 17 februari 2010 09:41
Ska bli kul med lite fler fiskar =) Måste hinna, de stänger klockan 6 och sambon kommer hem halv 5 ungefär. Annars bli det imorgon.

Ok, neonerna kanske åt upp den andra, men då måste det ha gått snabbt, för jag har inte sett dem äta på något förutom vid mat.

Såg att det var massa genomskinliga bubblor i stora öar runt en växt som går upp till ytan. De verkar kleta ihop lite så jag tror det är ett skumbo. Han är där och fifflar då och då. En gång åt han upp massa bubblor och spottade ut dem igen.

Är det svårt att dra upp gurami yngel om det nu skulle bli några?
#50 - 17 februari 2010 09:45
Vet inte om det är svårt att dra upp yngel. däremot så kanske man ska hålla ett öga så de inte äter upp ynglerna, Kolla om du djuraffären inte har en yngelkasse som du kan förbereda dig med om du vill ha gurami yngel :)

Det går fort när fiskarna äter upp en annan. En död fisk tar ca 1 natt att äta upp. Ialf här hemma. Malarna är duktiga på att rensa allt. trotts att de får massor av god mat.
#51 - 17 februari 2010 10:07
ok, jag har ingen mal i stora karet ännu, men då har säkert neonerna ätit upp den. Aja, blir att köpa 12 istället för 11 bara.

Jag har en yngelbalja redan faktiskt =) Vore jättekul att ge det ett försök ifall det blir något. Men blir det så blir det, sätter inte igång något specialprojekt för att få dem yngla av sig.

Gu vad kul det är med akvarium :D!!!
#52 - 17 februari 2010 14:45
Håller tummarna på att guramisarna får yngel :)
#53 - 17 februari 2010 21:13
Nu har jag varit och köpt 10 neontetror :) Jag köpte även PH-dropptest och testade båda karen. Tyckte det var högt. 180l låg på mellan 7 och 7.5 medan lilla låg på 7.
Har kollat alla fiskar jag har och alla trivs tydligen i det ph:t.
Men hur sänker man PH? Fjärilar vill ju ha 5.5-6.5. Har inte testad kranvattnet ännu, men det ska bli intressant och se vad det ligger på.

I helgen blir det körsbärsräkor i lilla karet :)
#54 - 18 februari 2010 08:44
Hej!
Vad kul att du har shoppat lite :)
Det kan vara bra att kolla kranvattnet, bara för nyfikenhetens skull oxå. Rötter sänker ph värdet, vad jag har hört. Så släng i massor av rötter :)

Körsbärsräkor till lilla karet? :)
#55 - 18 februari 2010 10:25
Jag jag tänkte kolla kranvattnet idag, men det får bli när jag kommer hem från skolan :) Ok, massor rötter, hade ändå tänkt att köpa fler så det blir ju perfekt =)

Neontetrorna stimmar mycket bättre nu när de blev fler, riktigt vackert :)

Köpte även timers till båda karen och förlängningssladdar. Har gått och tänt och släckt vareviga dag och jag tyckte inte det funkade så bra, är inte hemma kl 3 t.ex varje dag så ljustiden har blivit skiftande. Men nu är det ordning på det!

Det knäpper lite i Juwel-karet ibland, tror det är lysrampen, det läcker inte och finns inga skador på karet iaf...

Jag såg 2st papegojciklider igår, har inte tyckt de varit så fina förut men de här exemplaren var verkligen vackra! Men jag får nog avstå, inte alls vad jag tänkt med mitt kar ju...
#56 - 18 februari 2010 11:50
Haha =)
visst är papegojciklider vackra! Jag älskar deras färg. Visste du att de är svarta när de föds? :)
Jag läste på lite om de när jag upptog mitt akvarieintresse och de är inga snälla fiskar, De kan gå ihop med andra av samma sorts och andra fiskar när de är små, vid könsmognaden blir hanar kaxiga och när de bildar par kan de bli så pass aggressiva att de tar död på andra invånare i karet..Tillslut blire bara ETT par i karet och de kräver mer än 200l för att må bra. Sen får de miljoner yngel.
Dina neontetror skulle bli MAT *skratt*

Jag kan fortfarande tycka de är vackra men mina fiskar jag har i mina kar vill jag ha kvar ;)

Det finns flera snygga fiskar som man kan ha som går ihop med Neontetrorna :)
Har du tänkt på några speciella fiskar??
Biotoper?
#57 - 18 februari 2010 12:58
Kul med guramiyngel och Kul med fler fiskar i karet! Vi efterlyser bilder förstås (det gör vi alltid ^^)... och man kan använda alkottar om man vill sänka ph. Inte de gröna, men det tror jag inte att det finns någon risk att man hittar utomhus vid den här tiden på året hur som helst.
Torv finns också som ett alternativ.

*Ler* Och visst är det svårt som Sjutton att låta bli att köpa vackra fiskar ibland. Man får bita sig i tungan, ta på sig skygglapparna och trava förbi dem i affärn! xD
#58 - 18 februari 2010 13:05
Nubi skrev:
Haha =)

visst är papegojciklider vackra! Jag älskar deras färg. Visste du att de är svarta när de föds? :)

Jag läste på lite om de när jag upptog mitt akvarieintresse och de är inga snälla fiskar, De kan gå ihop med andra av samma sorts och andra fiskar när de är små, vid könsmognaden blir hanar kaxiga och när de bildar par kan de bli så pass aggressiva att de tar död på andra invånare i karet..Tillslut blire bara ETT par i karet och de kräver mer än 200l för att må bra. Sen får de miljoner yngel.

Dina neontetror skulle bli MAT *skratt*

Jag kan fortfarande tycka de är vackra men mina fiskar jag har i mina kar vill jag ha kvar ;)

Det finns flera snygga fiskar som man kan ha som går ihop med Neontetrorna :)

Har du tänkt på några speciella fiskar??

Biotoper?

Oj! Jag har inte läst på om dem, de lät inte alls som några passande invånare i mitt kar *skratt*, mina neonteror vill jag ju ha kvar :p. Men fina var de verkligen! Nej jag visste inte att de var svarta, häftigt! Hur lång tid tar det innan de blir röda?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte så mycket om biotoper. De fiskar jag har tänkt mig är förutom neontetror, fjärilar mina dvärgguramis och min ancistrus. Skulle gärna vilja ha några fler arter men vad vet jag inte. Har du några förslag? Tycker det är så svårt att veta vilka som passar ihop [:o]
#59 - 18 februari 2010 13:08
Pickles skrev:
Kul med guramiyngel och Kul med fler fiskar i karet! Vi efterlyser bilder förstås (det gör vi alltid ^^)... och man kan använda alkottar om man vill sänka ph. Inte de gröna, men det tror jag inte att det finns någon risk att man hittar utomhus vid den här tiden på året hur som helst.

Torv finns också som ett alternativ.

*Ler* Och visst är det svårt som Sjutton att låta bli att köpa vackra fiskar ibland. Man får bita sig i tungan, ta på sig skygglapparna och trava förbi dem i affärn! xD

Det blir nog svårt att hitta alkottar överhuvudtaget just nu [:o]. Går knappt att ta sig fram i skogen, inte ens till häst, pga all snö!
Finns det inget medel som sänker ph? Eller måste man pytsa i det stup i kvarten då?

haha, ja det är verkligen jättesvårt, undrar hur mitt kar skulle se ut om jag skulle ha köpt alla jag ville *crazy*

Bilder kan jag fixa ikväll :)
Bilagor:
#60 - 18 februari 2010 13:27
*Skratt* Äsch! Det är ju Perfekt med stort P om man har en häst. Plumsa fram till närmsta al så hamnar du i rätt höjd också.. men var försiktig så att du inte skadar trädet. ; )

Åh, medel finns det säkert, men jag kan tänka mig att det blir ipytsning efter varje vattenbyte då? Har uppriktigt sagt riktigt dålig koll på ph-biten.

Bilder låter bra! Då sätter jag mig på händerna och väntar så länge.
#61 - 18 februari 2010 20:24
Ikoppning av de nya neontetrorna:

http://i48.tinypic.com/2mfzt6w.jpg

Karet som det ser ut idag:

http://i50.tinypic.com/2utqc6d.jpg

Var och kikade på rötter idag men hittade inte någon bra... Känns som att jag vill ha lite mer på höjden i karet. Känns som att det är för mycket låga saker i...
#62 - 18 februari 2010 20:26
Stiligt :)
#63 - 18 februari 2010 20:26
snyggt!! :) Har du tänkt byta ut baksidan mot t.ex solfilmsduk (finns på Biltema för 50kr :D) Eller svart sopsäck. Blir lite kraftigare färg och kontrast på neontetrorna med svart bakgrund :)

Det är inte alltid lätt att hitta stora snygga rötter som man bygger på höjden, men ge inte upp, köp småttingar som du bygger sjäv på höjden :D eller fortsätt leta :D
#64 - 18 februari 2010 22:31
Tack =)

Nubi: Jo jag har funderat på att byta ut den, frågan är hur! Jag vågar inte flytta ut akvariet från väggen liksom...
#65 - 19 februari 2010 08:06
Hur stort är karet?
Vet inte hur ditt akvarium sitter.... vare på en möbel?

Töm karet på hälften, släng fiskarna och vattnet i hinkar och sen är det bara att flörta om lite hjälp ;)
#66 - 19 februari 2010 09:34
Det är på 180l och står på bänk som följde med. Det får bli ett framtidsprojekt tror jag. Dör inte filterbakterierna inom en halvtimme om det inte är igång? Lär ta mer än en halvtimme för mig att limma ny bakgrund :(...
#67 - 19 februari 2010 09:51
Limma?? Har du planer på att ha slimline bakgrund i akvariet?
för solfilmsduk sätter du fast på BAKSIDAN av karet :) UTANPÅ karet *LeR*
ang filtret, stänger du av den och har den i en hink med vatten och sen sätter igång den i hinken igen så har du inte tagit död på några bakterier :D
#68 - 19 februari 2010 18:41
Nej inte slimline. Har limmat den bakgrund jag har nu, på baksidan, såklart ;)

Filtret är fast i karet, går inte att plocka ur :/
#69 - 20 februari 2010 08:44
Bild :) det du har limmat... på bakrutan kan jag inte få se :D
#70 - 20 februari 2010 08:52
Plocka ut filtermaterialet och lägg det i en hink med akvarievatten bara, om du vill tömma karet för att pyssla. Behöver inte vara pumpen och hela faderullan.

Det börjar i alla fall se jättetrevligt ut! Men en svart/mörk/whatever bakgrund skulle helt klart ge det ett extra lyft.
Neontetrorna kommer verkligen till sin rätt då också! ^^
#71 - 20 februari 2010 16:43
Nubi: Bild kommer senare =)

Pickles: Tack :) Jag ska fundera på det där med bakgrunden, hur vi ska lösa det. Tror också att det skulle bli snyggare med svart eller eventuellt "stenröse" bakgrund.

Jag har idag köpt lite räkor till lilla karet! Men jag startar en egen projekttråd till 41l :)
#72 - 20 februari 2010 19:05
Jippy! :D Bilder bilder bilder :D
#73 - 20 februari 2010 22:17
Utlovade bilden på min limmade bakgrund med "amatörmotiv" ;):

http://i45.tinypic.com/2echnq9.jpg

Vet inte om man ser så bra, men den är limmad på baksidan av akvariet iallafall :) Blir svårt att limma solfilm utan att flytta karet...

Liten bonusbild efter ansning av dillväxterna (gud vad det växer :D):
http://i46.tinypic.com/169hu2s.jpg
#74 - 20 februari 2010 22:50
aaaaaaaaaaaaaah! Min personliga åsikt: Kör på solfimsduk, dvs svart solfilm som finns att köpa på Biltema! För det kommer att göra en sån skillnad.

Varför limmade du dit bakgrunden? Man kan lätt ta en tejpbit och fästa fast bilden på baksidan av karet. *fniss*

Det är inte svårt att flytta fram karet, När du får den lusten/orken att göra det någon dag så ha allt inköpt och redo :)
Ha en skål med massor av vatten och yes, så det blir bubbligt när du limmar dit slimline :D
Hoppas du får orken snart, innan du köper fler rötter och växter och fiskar :D
#75 - 21 februari 2010 10:07
Jag limmade för att det skulle bli lite ordentligt. På lilla karet har jag tejpat men det lossnar lite då och då. Det är limmat med särskillt lim för akvarier så det är jättelätt att ta bort iallafall :)

Inga neontetror har dött iallafall :) Nu borde jag ju ha kommit över den värsta nitritspik-risken iallafall.
#76 - 21 februari 2010 17:28
Pliina skrev:
Jag limmade för att det skulle bli lite ordentligt. På lilla karet har jag tejpat men det lossnar lite då och då. Det är limmat med särskillt lim för akvarier så det är jättelätt att ta bort iallafall :)

Inga neontetror har dött iallafall :) Nu borde jag ju ha kommit över den värsta nitritspik-risken iallafall.

Jag ska köra med svart sopsäck på mitt 180l för att få den dära djupa känslan i karet, :) kommer bli sååå läckert :D

Det tror jag inte, vänta några veckor till. Karet måste ha gått en månad utan nya fiskar :)
HA tååålamod. Vill inte vara den som skriver " Vad trist, men vad vare jag sa" ;)
#77 - 21 februari 2010 17:37
Ok, jag ahde tänkt släppa i mina guramis om en vecka iallafall, vill att honan ska ha mer utrymme att komma undan "Göte", som han så fint heter :D.

Den 3:e februari var det 8 neontetror i karet
17:e släppte jag i 10st till
och om en vecka ungefär tänkte jag slänga i mina 2 dvärgguramis. Det borde fungera va?
#78 - 21 februari 2010 18:11
Mörk bakgrund, mörk bakgrund! *Sällar sig till majoritetens tycke. ^^*

Det -borde- gå bra med guramisarna tycker jag.. men dvärgarna ska ju enligt utsago vara riktigt känsliga för vattenkvalitet. Du får hålla ett ordentligt öga på neonerna tills dess i så fall, och kanske se till att du kommit igång med regelbundna vattenbyten (åtminstone små) innan.
Jag är också en sådan som alltid har lite bråttom.. *Vissel* men jag brukar se till att köra ett ingrott litet filter tillsammans med huvudfiltret när jag startar upp nya akvarium. Kanske något att tänka på? Behöver ju inte vara någon jättemaskin trots allt.
Ska hur som helst bli trevligt att se guramisarna i det stora karet!
#79 - 23 februari 2010 10:38
Har lagt in lite bilder från uppstarten på pixbox :)

http://www.pixbox.se/usr_show_id128549_page0_order1.html

Kommer fylla på med fler bilder kontinuerligt!
#80 - 23 februari 2010 13:13
Pliina skrev:
Har lagt in lite bilder från uppstarten på pixbox :)

http://www.pixbox.se/usr_show_id128549_page0_order1.html

Kommer fylla på med fler bilder kontinuerligt!

Då får du länka varje gång du uppdaterar, för jag blir nyfiken :D

Fan ser skitbra ut! blunda och föreställ dig bakgrunden i SVART *tjaaatar* ;)
Super suuuper snyggt du har inrett och fått planterat ur växterna :D
Bilagor:
#81 - 23 februari 2010 17:10
Visst ska jag länka :D

Jaja, den ska bli svart!:P (med reservation för stenröse) Men just nu är det massor och jag orkar inte starta ett sånt projekt...

Igår räknade jag till 19 neontetror typ 20 gånger. Har trott en försvann mystiskt, men det verkaqr som att den gömt sig. Konstigt isf för jag räknade till 8st i flera dagar... Svåra är de att räkna dessutom!
#82 - 23 februari 2010 17:28
Vilken härligt tråd, den bara bubblar av glädje!

Ser jättefint ut!
#83 - 23 februari 2010 21:18
Hur långt är karet och hur brett?
#84 - 24 februari 2010 08:38
Mysgrisen skrev:
Vilken härligt tråd, den bara bubblar av glädje!

Ser jättefint ut!

Tack så mycket :)
#85 - 24 februari 2010 08:43
Nubi skrev:
Hur långt är karet och hur brett?

Det är 101 cm långt och 41cm brett!

Min cabombaliknande växt har fått fnatt. Den växer så att jag måste ansa 2ggr i veckan typ!
Däremot är min anubia lite kinkig. Växer ut massa småblad nertill som sen blir gula och dör... Upptill har det kommit ett stort blad som ser fint ut.
I mitt andra kar växer anubian jättebra :confused:
#86 - 24 februari 2010 12:48
Vad har du för växter som står nära Anubisen? Har du den direkt i sanden eller på något??
Jag märkte att har man en svärdsplanta bredvid en växt så växter den växten mkt mkt sämre än svärdplantan. De stjäl mkt ljus.
Cabomba är växter som man får ansa en hel del :) Det kan man ha som flytväxter oxå :)
#87 - 24 februari 2010 12:55
testade med majs det var popis både hos snäckorna och malarna! :D
#88 - 27 februari 2010 12:24
Nubi skrev:
Vad har du för växter som står nära Anubisen? Har du den direkt i sanden eller på något??

Jag märkte att har man en svärdsplanta bredvid en växt så växter den växten mkt mkt sämre än svärdplantan. De stjäl mkt ljus.

Cabomba är växter som man får ansa en hel del :) Det kan man ha som flytväxter oxå :)

Jag har iofs en valsineria som står brevid och "gräset" har växt så mycket att det ligger på ytan där.
Kanske är den som skymmer?

Hur ansar man valsineria?
#89 - 27 februari 2010 12:28
Vallan kan du antingen klippa ned som vanligt gräs eller plocka extra 'långa' blad ifrån så att plantorna blir tuktade. Själv brukar jag helt enkelt riva upp tuvor för att lätta upp i den annars täta djungeln.
Det är en väldigt tacksam växt. ^^
#90 - 27 februari 2010 12:39
En lite tråkig uppdatering. Fick avliva 2 neontetror, de fick något vitt på sig, främst fenorna (ej via prick). Antagligen pga att de bitit på varandra lite och det blivit nån bakterieinfektion, fick reda på att de inte var så bra startfisk för att de kan bita på varandra om man matar för lite, och man måste ju mata lite i början...
De andra ser ut att må bra iallafall.

Malen som skulle flyttat från lilla till detta karet nu i helgen låg tvärdöd en morgon :(. Så vi har nu köpt en ny liten rackare som fått flytta in i 180L :)
Växterna tar sig som bara den, förutom anubian!

Karet nyansat:
http://i48.tinypic.com/339h7j6.jpg
#91 - 27 februari 2010 12:40
Pickles skrev:
Vallan kan du antingen klippa ned som vanligt gräs eller plocka extra 'långa' blad ifrån så att plantorna blir tuktade. Själv brukar jag helt enkelt riva upp tuvor för att lätta upp i den annars täta djungeln.

Det är en väldigt tacksam växt. ^^

Tack så mycket för tipset! Jag klipper nog av de längsta bladen då :)
#92 - 27 februari 2010 12:52
Trist med firrarna, du. Jag hoppas att det inte är någon slags fenröta eller något annat elände som sprider sig bland neonerna.. men överhuvudtaget ser vi gärna fler närbilder på själva firrarna. Den nya malen bjuder väl på ett utmärkt fototillfälle? ; )

Annars tycker jag inte att det ser ut som om vallan lyckas skugga någonting. Kan det vara järnbrist eller någotning annat som gör att anubisen inte mår så bra? Den är väl en av växterna som ska tåla en hel del skugga och plåga trots allt, för att inte tala om en allmänt långsamväxande planta.. i synnerhet om man jämför den med vallor och cabomba.
*Flin* Du skulle se hur jag behandlar min javaormbunke som lever i rotskuggan.
#93 - 27 februari 2010 12:56
Jag göder med PMDD men har inte gjort jättelänge. Undrar om jag bara fått en dålig planta. De har ju DNA de med menar jag ;).

Jo jag skulle fota malen, men såg inte till den, så de blev en helbild istället. Ska slänga mig efter kameran när den är frame nästa gång :D
Neontetrorna är så svåra att fota! Lyckas nästan aldrig... Jag hoppas vekligen inte det är något skit jag fått i karet, jag ska avvakta och se.
#94 - 3 mars 2010 21:19
Lite update:
Har fått avliva en neon till nu. Den var vit på hela ena sidan :(. Var nere på akvarieaffären och medicinerar nu låg dos med något jag inte kommer ihåg vad det heter för tillfället. Inga nya sjuka iaf :)

Passade på att kolla vattenvärden och allt såg tiptop ut! Ingen nitrit och bra nitrat värden.

Har köpt en till rot också. Bilder kommer, har massa plugg och göra tills på fredag bara, så jag hinner inte lägga in dem direkt. Även denna rot flöt och ligger nu i hink i väntan på installation ;)
#95 - 4 mars 2010 08:53
Trist med neontetrorna, de har en sjukdom som heter neondisease. De blir vita på kroppen. Det Kan medicineras, men ha inte i några fler fiskar på ett tag nu när du medicinerat karet.
Hade själv neondisease, det tog död på ca 30st neontetror :(
#96 - 4 mars 2010 09:01
Nädå jag ska inte ha i fler fiskar just nu. Tänkte slänga i kolfiltret när jag medicinerat klart och sen vänta ett tag och se så att inga fler bli sjuka. Ingen är vit vad jag kan se idag :)
#97 - 4 mars 2010 09:32
Vad skönt!! :) Bara att medicinera vidare :) och sen ha tålamod :D
#98 - 4 mars 2010 13:51
Jag hatar att ha tålamod :D, vill rusa till affären och köpa allt jag ser! Haha* Undrar hur det skulle gå i slutändan :P
#99 - 5 mars 2010 20:46
Nu ar jag lyckats ta kort på min nya ancistrus Egon:

http://i47.tinypic.com/2vb0j28.jpg
Tycker dock min förra var lite finare, den var så mörk, nästan svart... Tänkte köpa 2 till framöver :)

Min nya rot:
http://i47.tinypic.com/amfl34.jpg

I väntan på att gå under :P:
http://i48.tinypic.com/fw2exh.jpg

Inga fler neontetror har blivit sjuka ännu! *håller tummarna*
De går på medicinering i 4 dagar till. Har ingen blivit dålig en vecka efter det ska jag köpa mer fisk :)

En skum grej undrar jag över. Roten sjönk i hinken efter 2 dagar. Men när jag stoppade ner den i karet flöt den igen! Provade i hinken och där sjunker den fortfarande. Har nu legat i karet i 2 dygn, flytande fortfarande... Hur kan det komma sig?
#100 - 5 mars 2010 20:53
Pliina skrev:

En skum grej undrar jag över. Roten sjönk i hinken efter 2 dagar. Men när jag stoppade ner den i karet flöt den igen! Provade i hinken och där sjunker den fortfarande. Har nu legat i karet i 2 dygn, flytande fortfarande... Hur kan det komma sig?

Det bästa är att trycka ner HELA roten under vattnet. Annars sjunker den i princip aldrig [:o)] Jag brukar stoppa ner den i karet och lägga en sten på tills den gett med sig.
Bilagor:
#101 - 8 mars 2010 21:05
Roten har nu sjunkit :D Bilder kommer imorgon. Inga fler dödsfall i stora karet änsålänge! *ta i trä*
#102 - 8 mars 2010 21:05
Håller tummarna!! :D
#103 - 11 mars 2010 18:28
Har inte hunnit ladda upp bilder, har massor med prov och sånt just nu.

Glada nyheter! Inga fler sjuka neontetror och malen jag trodde hade en vit fläck har inte det längre!
Börjar tro att det var något fel på den andra från början. Den växte jättesakta, den nya som vi bara haft ett par veckor har redan dubblat sin storlek! Ser ut att må kanonbra!!!

Motivationen börjar komma tillbaka =)
#104 - 11 mars 2010 18:31
Vad kul!!!
Rikta blicken framåt :D
#105 - 11 mars 2010 20:22
Absolut! Har varit nere i den bra djuraffären idag och snackat fisk :P Finns 2 som jobbar där som gärna ger mig 1 timmes lektion i fisksjukdomar, odling eller dyl.

Har planer för ett till projekt nu, inom några månader iaf ;) hehe, hoppas sambon samtycker bara!
#106 - 12 mars 2010 10:53
Pliina skrev:
Absolut! Har varit nere i den bra djuraffären idag och snackat fisk :P Finns 2 som jobbar där som gärna ger mig 1 timmes lektion i fisksjukdomar, odling eller dyl.

Har planer för ett till projekt nu, inom några månader iaf ;) hehe, hoppas sambon samtycker bara!

Oooh!berätta :) du får inte säga A utan att säga B! ;)
#107 - 12 mars 2010 20:54
Jag kan väl avslöja att det är ett litet projekt ;) Men ack så skoj!
#108 - 12 mars 2010 20:56
Inga döda eller sjuka fiskar idag heller! :) Om neontetrorna är friska i några dagar till utan insjuknande ska jag flytta i min nu stackars ensamma dvärgguramihona. Skulle flyttat för länge sen men vill inte göra det med sjuka fiskar i karet under medicinering.

Malen är jättepigg och far runt i karet, gjorde aldrig min förra. Är nästan övertygad om att det var något fel på den...
#109 - 13 mars 2010 08:40
Pliina skrev:
Inga döda eller sjuka fiskar idag heller! :) Om neontetrorna är friska i några dagar till utan insjuknande ska jag flytta i min nu stackars ensamma dvärgguramihona. Skulle flyttat för länge sen men vill inte göra det med sjuka fiskar i karet under medicinering.

Malen är jättepigg och far runt i karet, gjorde aldrig min förra. Är nästan övertygad om att det var något fel på den...

Vad skönt att det inte är något fel på dina fiskar efter att ha medicinerat dem :) Malen Kanske är hungrig ;)
#110 - 13 mars 2010 08:40
Pliina skrev:
Jag kan väl avslöja att det är ett litet projekt ;) Men ack så skoj!

räkkar? :D
#111 - 13 mars 2010 08:52
Jag matar malen med 1/4 tablett varannan dag. Det borde väl räcka?

haha, där slog du huvudet på spiken nubi ;) Tänkte försöka odla lite körsbärsräkor för skojs skull :) Måste införskaffa kar bara!
#112 - 14 mars 2010 00:47
Pliina skrev:
Jag matar malen med 1/4 tablett varannan dag. Det borde väl räcka?

haha, där slog du huvudet på spiken nubi ;) Tänkte försöka odla lite körsbärsräkor för skojs skull :) Måste införskaffa kar bara!

Hihihi :) Det brukar vara så, att först börjar man med fisk och sen med räkor :D

testa med ½ tablett istället. :D
#113 - 14 mars 2010 09:42
Då ska jag prova att öka lite :)

Städade karet igår. Det växer som sjutton verkligen! Vet inte vart jag ska göra av alla cabombaliknande växter, vill inte slänga ju men snart är jag så illa tvungen :D Angenämt problem!
Valsinerian skjuter skott här och var och en växt jag inte vet vad den heter har också skjutit skott. Ska bli roligt att se om det blir en ny stor växt av det. Planterade den väl synligt vid rutan så jag kan hålla koll ;)

Min sambo kikade just in och sa "Sitter du och zoopettar nu igen?" :P

Bilder kommer!
#114 - 14 mars 2010 10:08
Skottet från växten jag inte vet vad den heter:
http://i39.tinypic.com/206m0ys.jpg

Modersplantan till den:
http://i43.tinypic.com/vrewe8.jpg

Nya roten:
http://i41.tinypic.com/el2rz8.jpg

Min nya ancistrus Egon:
http://i41.tinypic.com/23l06td.jpg
#115 - 14 mars 2010 14:45
Pliina skrev:
Skottet från växten jag inte vet vad den heter:

http://i39.tinypic.com/206m0ys.jpg

Modersplantan till den:

http://i43.tinypic.com/vrewe8.jpg

Nya roten:

http://i41.tinypic.com/el2rz8.jpg

Min nya ancistrus Egon:

http://i41.tinypic.com/23l06td.jpg

Egon var riktigt söt! :)
Den växten som du inte vet vilken det är, sån har jag med, men de har inte tyckt om stället jag planterade den på, den vittrade sönder.
Kollat på växtarktivet?
Jag tror det kan vara en Wendii,
Cryptocoryne wendtii "Brown". Wendtii kan komma i olika färger och beroende på ljuset så växer de annorlunda :)
Eller kanske en Cryptocoryne beckettii.
#116 - 19 mars 2010 08:50
Inga fler sjuka eller döda fiskar i något av karen!

Börjar smått fundera på vad jag ska ha mer i karet... Förslag mottages tacksamt!
Fisken ska inte var för svårskött, ej starkt revirhävdande och ska fungera med neontetror, ancistrus och fjärilsciklid. Gärna lite större fisk (eller stor och stor, större än platy, i storlek med dvärggurami menar jag ungefär).

Harr fått några alger i karet också, inte mycket men det är som gröna trådar. Hur gör man sig av med dem?
#117 - 19 mars 2010 17:10
Jag har nu köpt 4st fjärilscklider :D

Hoppas att de ska trivas...
#118 - 19 mars 2010 19:46
#119 - 19 mars 2010 19:51
snygga! :)
#120 - 19 mars 2010 20:36
august1996 skrev:
snygga! :)

Tack! Tycker jag verkar ha fått tag på fina exemplar mot de jag sett innan i butik. När jag såg de här kunde jag inte motstå riktigt.. ;)
#121 - 19 mars 2010 20:53
Vad kul att du köpte fjärilar!! Jag älskar fjärilar och speciellt de gula fjärilarna...
Vill inte göra dig ledsen men bli inte ledsen om de går och dör för dig, Det gjorde mina, och det gör många andras. En efter en och inga kan ge bra förklaringar till det. Det är tydligen en "sån sorts". Det finns de fjärilarna som lever 2-3 år, men de är ovanliga.

Efter att ha köpt min 7.e fjäril så tröttnade jag på att de dog på mig :(
#122 - 20 mars 2010 07:40
Jo jag har absolut räknat med det. Har läst på ordentligt om dem, men jag ville testa iallafall. De är så vackra! Skimmrar i blått som bara den såg jag nu på morgonen :)

Fungerar inte dessa alls så blir det någon annan dvärgciklid framöver. Ska njuta så länge det varar bara :)
#123 - 20 mars 2010 09:11
Nubi skrev:
Vad kul att du köpte fjärilar!! Jag älskar fjärilar och speciellt de gula fjärilarna...

Vill inte göra dig ledsen men bli inte ledsen om de går och dör för dig, Det gjorde mina, och det gör många andras. En efter en och inga kan ge bra förklaringar till det. Det är tydligen en "sån sorts". Det finns de fjärilarna som lever 2-3 år, men de är ovanliga.

Efter att ha köpt min 7.e fjäril så tröttnade jag på att de dog på mig :(

Jag har haft 11 fjärilar, varav en har dött :)
Två odlade tidigare, riktigt feta och välmående och nu har jag 8st VF som är pigga o krya. En av dom dog i slagsmål (hade bara 4 tidigare)

Fint kar

En fråga:
Visst är odlade fjärilar mer färggranna än VF?
#124 - 20 mars 2010 18:44
har bara köpt odlade, aldrig Vf. Aldrig tänkt på om de har en finare färg än Vf. men det borde ju vara så med tanke på att om man lyser i vattnet så blir man lätt ett byte för andra fiskar.

Kul att du har haft tur med dina fjärilar :D
#125 - 20 mars 2010 21:22
Mina äter väldigt bra iallafall :D Har redan fattat det där med att jag öppnar luckan och vilket hörn jag matar i :P
#126 - 21 mars 2010 07:27
De ät otroligt sociala och super söta:D
Vänta ett par dagar/vecka så ska du få se när hanarna dansar mot varandra :D hihi
#127 - 21 mars 2010 08:21
Städade katret nu på morgonen och det vad inte lätt kan jag säga! Alla 4 for runt häverten helatiden :D Hade fullt sjå med att få dem att inte åka in i den! Så himla roliga är de. Ångrar inte att jag köpte dem, men jag hoppas att de överlever ett bra tag.

Har lite högt ph ännu (7). Ska försöka leta al-kottar och gömma nånsans i karet tänkte jag. Bara det att jag inte vet hur en al ser ut *asg*
#128 - 21 mars 2010 10:44
Pliina skrev:
Städade katret nu på morgonen och det vad inte lätt kan jag säga! Alla 4 for runt häverten helatiden :D Hade fullt sjå med att få dem att inte åka in i den! Så himla roliga är de. Ångrar inte att jag köpte dem, men jag hoppas att de överlever ett bra tag.

Har lite högt ph ännu (7). Ska försöka leta al-kottar och gömma nånsans i karet tänkte jag. Bara det att jag inte vet hur en al ser ut *asg*

När dom väl har kommit in sig i karet och känner sig trygga så krävs det nog mycket för att dom ska backa. När jag skulle ner med häverten i förra akvariet, där jag hade två odlade så kom dom och nafsade på armen [:o]
[SIZE=1]
http://www.flickr.com/photos/15324376@N05/4383134348/
http://www.flickr.com/photos/15324376@N05/4382375207/
http://farm5.static.flickr.com/4009/4417299437_c59d5bce27_o.jpg[/SIZE]
#129 - 21 mars 2010 17:15
joelvuo skrev:
När dom väl har kommit in sig i karet och känner sig trygga så krävs det nog mycket för att dom ska backa. När jag skulle ner med häverten i förra akvariet, där jag hade två odlade så kom dom och nafsade på armen [:o]

[SIZE=1]http://www.flickr.com/photos/15324376@N05/4383134348/[/SIZE]

[SIZE=1]http://www.flickr.com/photos/15324376@N05/4382375207/[/SIZE]

[SIZE=1]http://farm5.static.flickr.com/4009/4417299437_c59d5bce27_o.jpg[/SIZE]

Vad vackra de gula var! Såg gula i affären idag, men de var inte alls lika fina. De hade även electric blue fjärilar, fina men till det saftiga priset 198kr/st!
#130 - 21 mars 2010 18:10
Electric blue är inte snygga (personlig åsikt) och de blir aldrig jätte jätte blåa.Och för ett sånt pris. neee, gör på orginal istället. Men jag suktar på de gula *leR*
#131 - 21 mars 2010 19:56
Jo jag har "original". Stor skillnad på pris. Iofs var det olika affärer men jag köpte min fjärilar för 39kr/st.

Nu håller jag på att dra igång mitt räkkar Nubi! :D
#132 - 21 mars 2010 20:51
Jippy!!!
Mitt räkkar bara ynglar av sig :)...säger man så när räkorna blir fler??
Ynglar låter mer som fiskar...hmm räklingar av sig *hehehe*
Vad skoj! Du måste slänga upp bilder :D *nyfiken!*

du 40kr/st är ett OK pris *leR*
#133 - 25 mars 2010 19:05
Ush vilken dag! Lilla karet sprang läck och jag orkar knappt skriva om det just nu. Har startat en klagotråd angående den olyckan.

3st av fjärilarna mår bra. De hinner dock inte äta riktigt för neontetrorna hinner före. Men jag satte i en såndär tablett som klistrar fast på rutan och då åt de minsann. Tänkte köpa vita mygg imorgon, frysta. Vad tror ni om det till fjärilar?
Den sista fjärilen har stått på samma ställe i karet i ett dygn. Står bara still, kan inte se att det är något fel på den mer än att den inte simmar runt :/

En av fjärilarna:
http://i44.tinypic.com/2ut29f6.jpg
#134 - 25 mars 2010 20:03
Hej!
Ja vita mygg svarta mygg, all form av frysfoder är bra att köpa :) Köp svarta oxå. Vita flyter, svarta sjunker :) bra å veta *leR*
#135 - 25 mars 2010 21:06
Ok! Det verkar som att fjärilarna hellre äter det som sjunker än de som är på ytan. Tack så jättemycket för infon, hade ingen aning om det! Är ledig hela dagen imorgon så jag har gott om tid att åka och köpa :)

Har nu slagit i lite nitrivec i 180l också. *Bara för att* :D
#136 - 25 mars 2010 21:18
Det hastigt ihopslängda räkkaret:

http://i44.tinypic.com/2d7f2w3.jpg

Innehåller 2 endler (de enda som överlevde :(), 1 körsbärsräka och 2 amanoräkor.
#137 - 25 mars 2010 23:55
Pliina skrev:
Det hastigt ihopslängda räkkaret:

http://i44.tinypic.com/2d7f2w3.jpg

Innehåller 2 endler (de enda som överlevde :(), 1 körsbärsräka och 2 amanoräkor.

Häftigt kar!
#138 - 26 mars 2010 09:13
Häftigt kar!

Tack :D

Det är dock långt ifrån klart. Ska köpa en ny rot och klä med javamossa och en anubia. Sen ska självklart den fula termometern bytas ut. Snodde den från 180l i all hast. Till vardags är den gömd bakom massa svärdsplantor ;).
#139 - 26 mars 2010 11:11
Pliina skrev:
Tack :D

Det är dock långt ifrån klart. Ska köpa en ny rot och klä med javamossa och en anubia. Sen ska självklart den fula termometern bytas ut. Snodde den från 180l i all hast. Till vardags är den gömd bakom massa svärdsplantor ;).

Det som inte syns finns inte. ;)
#140 - 31 mars 2010 19:06
Liten update:

Inga döda fiskar i stora karet :D Har köpt till 2 fjärilar så nu har jag 6st. Så himla vackra är de!

I 17l går det också bra, inga döda och räkorna simmar runt som tokar ibland. Jättekul att titta på verkligen. Är lite orolig för nitritspik bara. Jag har 1 liten och stor endlerhona, en liten endlerhane, 2 miniyngel och 3 räkor i det karet. Är det för mkt som startfisk?
#141 - 1 april 2010 08:52
Hej Pliina!
Nej nej, det låter som ett bra startfisk, med tanke på att de inte skiter som hästar ;)
Oroa dig inte, släng inte i mer fiskar bara i det karet (17l) och så byter du vatten regelbundet och mata inte för mkt. 1 tablett till räkona och så kan du köra med något gott frysfoder (typ artemia eller ännu mindre, bosmidier) till det karet med, men kanske 1/4 av tabletten. Du ser hur mkt som bli kvar när du fodrar:)

Jag vill se bilder!!
#142 - 1 april 2010 11:59
Jag har faktiskt inte matat räkorna med något speciellt, så igår att en av dem snodde åt sig en flinga snabbt som attan när jag matade. Vad ska jag ge räkorna? Algtabletter som malen? Har ingen aning, trodde de åt överskott och alger *skäms*.

Jag fick tillökning i karet nyss (måste ha varit bara några timmar sen) upptäckte det precis. 3st små mini endlers simmar nu runt i karet, så gulliga! Gula är 2 av dem, den andra är grå.

Bilder kommer så fort jag hinner :D

(tack för alla dina tips Nubi, uppskattar dem verkligen!)
#143 - 2 april 2010 07:47
Jag är bara glad över att det går bra för dig :) Alltid kul att hjälpas åt!

De, räkorna, äter aLLT! de äter tom döda fiskar. Det är så jag aldrig såg när mina två häxmalar försvann. uppätna av 40 körsbärsräkor och 50 A helenor. Det går fort fort.

Det finns räkmat att köpa, men jag tycker det är slöseri om man har vanliga körsbärsräkor. Jag ger mina: Granulater, grönsaker, flingfoder (ibland), frysfoder, algtabletter :)

Pliina skrev:
Jag har faktiskt inte matat räkorna med något speciellt, så igår att en av dem snodde åt sig en flinga snabbt som attan när jag matade. Vad ska jag ge räkorna? Algtabletter som malen? Har ingen aning, trodde de åt överskott och alger *skäms*.

Jag fick tillökning i karet nyss (måste ha varit bara några timmar sen) upptäckte det precis. 3st små mini endlers simmar nu runt i karet, så gulliga! Gula är 2 av dem, den andra är grå.

Bilder kommer så fort jag hinner :D

(tack för alla dina tips Nubi, uppskattar dem verkligen!)
#144 - 8 april 2010 20:53
Alla yngel lever fortfarande :) Har smulat ner flingfoder till dem, vet inte hur mycket jag ska mata, men jag matar minilite iallafall.

Funderar på att starta upp mitt 41L igen (med ny akvariedel), jag tänkte bara ha yngel i den baljan.
Frågan är om jag ska inreda eller om jag ska låta det vara tomt på botten? I framtiden ska det vara inrett iallafall.
Hur skulle ni ha gjort? känns som att jag vill hålla lite koll på ynglen och det är väldigt svårt med växter i.
#145 - 9 april 2010 10:16
Har livit osäker på hur jag ska sköta mitt 17L räk/endlerkar. Känner mig lite deppad över det så nu ska jag starta en egen tråd för det.

Ingen som har tankar om vad jag ska göra med 41l yngelkaret? Inredning eller inte?
#146 - 10 april 2010 17:22
Har nu 3st Fjärilsciklider kvar i karet. Av de 6 från början så köpte jag 2 från en annan butik, de dog rätt snabbt :(. Sen har en mystiskt avlidit av de fyra andra.

Jag vet inte varför riktigt men när jag matar så kommer fjärilarna som skott, men sen tittar de mest medan de andra äter om jag matar med granulat eller flingfoder, samma sak med svarta mygg. Om jag däremot sätter en sån där tablett på rutan så är de framme och äter bra.

Hur kan det komma sig?
#147 - 12 april 2010 15:26
Första inlägget här!

Har det gått bra med dina neontetror som startfisk? Jag vill kicka igång mitt akvarium, Trigon 190L med växter och startmedel (vattenberedare och någon bakteriestartkur). Det har stått i tre dagar och ser fint ut.

Ska jag vänta i en dryg vecka, som zoobutiken rekommenderade tillsammans med ett vattenprov eller kan jag köpa tetror nu som startfisk under 4 veckor?
#148 - 12 april 2010 18:51
Välkommen till forumet :)

Det gick sådär med neontetrorna som startfisk. Man ska ju inte mata de 3 första dagarna och sedan mycket sparsamt. Efter ett tag fick de sår som det blev nån sorts svamp i. Har senare fått höra att tetror inte är jättebra startfisk på grund av deras tänder och att de börjar bita på varandra om de får gå hungriga.
Men jag vet många andra som startat med neontetror utan problem.

Om du haft i Nitrivec kan du ha i startfisk efter 24 timmar :) bakteriekulturen kommer inte igång om inga fiskar är där och skitar ner.

Lycka till!
#149 - 12 april 2010 18:59
gudas skrev:
Första inlägget här!

Har det gått bra med dina neontetror som startfisk? Jag vill kicka igång mitt akvarium, Trigon 190L med växter och startmedel (vattenberedare och någon bakteriestartkur). Det har stått i tre dagar och ser fint ut.

Ska jag vänta i en dryg vecka, som zoobutiken rekommenderade tillsammans med ett vattenprov eller kan jag köpa tetror nu som startfisk under 4 veckor?

Det ska nog gå bra med neoner. men du kan börja maa på engång..se bara till att du har koll på nitriten.
#150 - 12 april 2010 21:31
Har fått tillökning på endlerfronten igen :D
Hittils har jag fått yngel i tre olika färger/nyanser. Först fick jag guldgrå och gula, de sista (som är från annan hona) är silvergrå och mycket mer genomskinliga. 2st av dem har lite lustig form på stjärtfenan vad jag kan se, har hittat 3 änsålänge :)

Omöjliga att ta kort på tyvärr...
#151 - 12 april 2010 21:38
Bild på 180l:
http://i43.tinypic.com/34ilmhv.jpg
Bilagor:
#152 - 12 april 2010 21:40
Snyggt djup du fått till! Du ser ut att ha så mycket mycket mera plats än jag har i mitt 180l, mitt är proppfullt. ;)
#153 - 12 april 2010 21:54
Pliina skrev:
Välkommen till forumet :)

Det gick sådär med neontetrorna som startfisk.

Tack!

Ok, då ska jag nog kolla efter någon annan fisk att börja med.
#154 - 12 april 2010 21:56
gudas skrev:
Tack!

Ok, då ska jag nog kolla efter någon annan fisk att börja med.

Zebrafiskar? :D
#155 - 16 april 2010 12:12
Nubi snäckorna har kommit :D
De åkte bara på en extra liten resa innan de bahagade anlända ;)

I plastburk för att kolla så de lever:
http://i41.tinypic.com/30tmmgl.jpg

http://i41.tinypic.com/2mi25ow.jpg

Börjar kika fram!
http://i43.tinypic.com/w025mp.jpg

Supersötminisnäcka:
http://i42.tinypic.com/af8rhv.jpg
#156 - 16 april 2010 12:18
En av fjärilarna kollar in en av de nya invånarna:
http://i43.tinypic.com/15ysy84.jpg

Full fart framåt :D:
http://i41.tinypic.com/1495nwh.jpg
#157 - 16 april 2010 20:01
Vad kul att du gillade snäckorna och färgen på dem :)
Fjärilen såg måttlig intresserad ut *hehe*
#158 - 16 april 2010 20:14
Haha, de var och pickade lite på dem i början men nu låter de dem vara ifred :) Har bara 2 fjärilar kavr för övrigt... Men honan ser väldigt romstinn ut, får se om det händer något.
Sambon har suttit och kikat på snäckorna han med. Satt tilloch med och letade efter de små vita ett bra tag ;)
*now he's caught!* hehe

Jag är så nöjd med dem. Jättefina när de susar runt :)
#159 - 16 april 2010 20:20
Ja, fjärilar är inte lätta, jag älskar dem, men köper inte för att de går och dör för mig. Jag ser de på håll istället *leR*

Kul att han oxå börjat gilla snäckorna :D
#160 - 16 april 2010 20:35
Nä, men jag hade blivit varnad och räknat med det från början så jag har inte blivit alltför ledsen/besviken på min akvarieskötsel.
Seanst igår låg en död som sett pigg och fin ut helatiden.

Just nu susar en av de små vita runt på framrutan *sötnos*

Broccolin kastade de sig över men algtablett var inte så populärt ;)
#161 - 17 april 2010 11:44
Har idag varit på jakt efter lite grejer

Termometer (en som INTE är stor, gul eller ful), hittade ingen :(
Ev medicin till ett kar där de skiter trådigt (ingen expedit jag litar på jobbade)
Javamossa (fanns bara upprullad på pinne som såg ful ut)
EasyLife FFM- Hittade i tredje butiken! I första sa de att den var värdelös.. Vad vet jag!
Billifilter-tvekade för jag vet inte riktigt om de funkar bra och hur de funkar, så det blev inget.
Minirötter till räkkaret Hittade 2 snygga :)
#162 - 17 april 2010 12:01
Här är de 2 små rötterna:
http://i41.tinypic.com/1zr29t3.jpg

Tänkte sätta ihop den såhär och sätta i karet:
http://i39.tinypic.com/dtlxj.jpg
#163 - 17 april 2010 13:14
Läckert!
Hoppas det blir som du tänkt dig med rötterna, för mig blir det alltid något helt annat! ;)
#164 - 17 april 2010 16:05
IBland blire inte som man tänkt sig, slutar man leta så finner man ;)
och ibland blir resultatet helt annorlunda och grymt snyggt! :D
#165 - 17 april 2010 20:40
jag hoppas det blir snyggt iaf :D

I 180l hade jag värsta planen för hur rötterna skulle vara placerade, men det blev inte alls så i slutändan.

Just nu ligger de och väntar på att sjunka, sen får vi se ;)
#166 - 18 april 2010 00:09
Pliina skrev:
jag hoppas det blir snyggt iaf :D

I 180l hade jag värsta planen för hur rötterna skulle vara placerade, men det blev inte alls så i slutändan.

Just nu ligger de och väntar på att sjunka, sen får vi se ;)

Precis vad jag menar! Men ofta blir det nästan ännu bättre i slutändan. ;)
#167 - 19 april 2010 10:11
Nu har jag bara en fjäril kvar :(
Den näst sista fick värsta konstiga beteendet igårkväll. Simmade åt alla möjliga håll upp, ner, fram, tillbaka, uppochner, åt rätt håll, snurrade och allt i turbofart. Så den fick sluta sina dagar när jag väl fick tag på den...

Får se hur länge den sista överlever...

Vill gärna ha tips på dvärgciklider som lämnar växter ifred och är lättskötta. Nyckelhål har jag kollat på men inte fastnat för, samma sak med palettciklid.
#168 - 19 april 2010 20:35
Hmm..
Kollat pandaciklid? :)
BTW: jag är från östergötland, norrköping här :D
#169 - 20 april 2010 17:52
Det finns mkt fina ciklider i bra storlekar.
Apistogrammor som jag tycker om
Bågfensciklig, Ap. kakaduaciklid, Ap. Borelli :)
Snälla fiskar och äter inte växter ;)
#170 - 23 november 2010 18:35
Pliiina dags för uppdatering :D :D

Annons