191 Liter Sa!

#1 - 24 januari 2010 15:53
Hej nu har det blivit rokad här hemma har ett kar på 191 liter som stått tomt et tag nu som ja fick gratis och idag gjordes n jätte beställning från Pwss hoppas grejerna kommer i veckan ska försöka fota ordentligt under det här projektets gång och jag tror det kommer bli riktigt lyckad har massa ideér för karet.

Utgångplan:

Slim bakrund dold powerhead i hörna med filter matter kuber.
Redwood rötter som spretar runt.
Sparsamt med växter nån anubis, javaormbunke o kanske nån typ av villisinera i örnen kanske.
en del mörkare stenar.

Invånare: 4-6 scalarer + nåra dvärgciklider som får härja omkring på botten nån ancistrus också såklart.

Botten substrat hade ja tänka att blanda fin sand med engelsksjösten tror de kan bli bra. Ljus egetilverkad lysramp färdigbyggt lite spackel o så kvar på den bara sen 2x24 watt T5 rör.

Mvh: Danne
#2 - 24 januari 2010 15:58
Låter mycket inressant :D

får man ta o tipsa om Julas blästersand. tycker den gör sig bättre i ett SA än engelsk sjösten.
#3 - 24 januari 2010 16:00
hannesc skrev:
Låter mycket inressant :D

får man ta o tipsa om Julas blästersand. tycker den gör sig bättre i ett SA än engelsk sjösten.

Jo just den ja tänkte använda men ja funderade som sagt på om ja skulle blanda i lite sjästen i blästersanden elelr blir det konstigt tro?
#4 - 24 januari 2010 16:21
Jag har aldrig testat men hörde/läste någonstans att om man blandar fin- och grovkornig sand med varandra så försvinner den finkorniga (åker ner). Därför är det bättre att ha ett eget hörn med den finkorniga.
Personligen tycker jag att enbart fin sand är snyggast.
#5 - 24 januari 2010 19:31
jo ja mistänkte det då får det bli fin sand endast.
#6 - 27 januari 2010 18:56
En stor beställning hoss PWSS är gjord det blev T5 lysrörs hållare o rör till både 375 liters baljan och blivande sa karet.
Pmdd och easy carbo slim bakrund doppvärmare silicon termometer o en massa annat smått o gott...bilder kommer så fort grejer kommer hem förhoppningsvis i början av nästa vecka.

#7 - 27 januari 2010 18:58
Danne_85 skrev:
En stor beställning hoss PWSS är gjord det blev T5 lysrörs hållare o rör till både 375 liters baljan och blivande sa karet.

Pmdd och easy carbo slim bakrund doppvärmare silicon termometer o en massa annat smått o gott...bilder kommer så fort grejer kommer hem förhoppningsvis i början av nästa vecka.

jag längtar redan :D
Ännu roligare med projekt trådar när man faktiskt kan följa det irl också
#8 - 27 januari 2010 19:45
Marnat skrev:
jag längtar redan :D

Ännu roligare med projekt trådar när man faktiskt kan följa det irl också

Japp hehe
#9 - 17 februari 2010 04:24
Bilder kommer upp ikväll på detta projek förhoppningsvis om all går som det ska...Har precis limmat på bakrund i ska limma det sista efter jobbet hade jag tänkt. Ska även då ta o ändra en del i första inlägget i denna tråd så nu får en större överblick av allt som används i karet....

#11 - 24 februari 2010 20:00
Riktigt snyggt!
#12 - 24 februari 2010 20:01
Sjukt snygga skånestenar alltså :D

kommer bli skitbra det där när vi får i den sista roten imorgon så du kan hinka i vatten ;)
#13 - 24 februari 2010 20:11
Marnat skrev:
Sjukt snygga skånestenar alltså :D

kommer bli skitbra det där när vi får i den sista roten imorgon så du kan hinka i vatten ;)

haha nu kom ja på en till sak ja måste handla imorn funderade just över det på msn jue :D slangar till pumpen påminn mig om det annars glömmer ja säkert hehe.....

Fler bilder kommer under helgen då vattnet pumpas i.
#14 - 24 februari 2010 20:33
Oj vad snyggt det blir, men du behöver fler revir till dina dvärgciklider och så blir jag lite fundersam när du skriver att du ska ha sparsamt med växter, de flesta dvärgciklider vill ha mycket växter.
Bilagor:
#15 - 24 februari 2010 20:42
Saturnus80 skrev:
Oj vad snyggt det blir, men du behöver fler revir till dina dvärgciklider och så blir jag lite fundersam när du skriver att du ska ha sparsamt med växter, de flesta dvärgciklider vill ha mycket växter.

han har redan ångrat sig, oroa dig inte :D det kommer mer växter hehe, jag tänker tvinga på honom om inget annat :D
#16 - 24 februari 2010 21:00
Vad bra att han har med sig någon som redan gjort det här med att starta ett SA dvärgciklidkar. :D
#17 - 24 februari 2010 21:06
Saturnus80 skrev:
Vad bra att han har med sig någon som redan gjort det här med att starta ett SA dvärgciklidkar. :D

haha ja eller hur..
alla dumma val jag gjort kan jag påpeka för danne så han inte gör samma misstag :P Dock stör det mig att jag måste skaffa ett till kar där jag kan göra saker på bättre sätt haha
#18 - 24 februari 2010 21:10
Håller med, min bror startar upp sitt första akvarium nu i veckan så jag är i samma sitts, han vill dock inte ha apistogramma. :(
#19 - 25 februari 2010 15:19
Vet ju hur det kommer bli tänkte inte ha så mkt växter i min 375a heller kan posta upp bilder på hur det ser ut nu hehe då växterna har blivit riktigt kul i sig.
Sen angående revir så beror väll mkt på hur många arter ja ska ha och hur många överhuvudtaget och om ja sen skulle vilja ha 10 utan några revir alls så e det upp till mig men som sagt oroa er inte dom kommer nog få gömställen som 375an nu fan bara scalarerna man ser på dagarna haha :) fler bilder kommer som sagt över helgen.

MVH Danne
#20 - 25 februari 2010 15:38
Du kan ha saltvattenfiskar eller pirayor ihop med dina dvärgciklider om du vill, det kommer inte gå så bra, men det är dina pengar och samvete.
#21 - 25 februari 2010 15:51
Saturnus80 skrev:
Du kan ha saltvattenfiskar eller pirayor ihop med dina dvärgciklider om du vill, det kommer inte gå så bra, men det är dina pengar och samvete.

tror nog mer att han menade att han tänkt på det och kommer åtgärda eventuella revir beroende på antal apistos ;) inte gå postal nu *ler*
#22 - 25 februari 2010 15:53
Precis.....
#23 - 25 februari 2010 15:53
;)
#24 - 25 februari 2010 20:42
det där kommer bli sweet ju! Lycka till!
#25 - 26 februari 2010 21:37
vattenfyllt än? :P Mer Bilder!!!!!!
#26 - 28 februari 2010 08:08
Fyllde på med vatten igårkväll gjorde även klart lysrampen när sonen hade lagt sig här komer 2 bilder på det vattenfyllda karet ska försöka få in nån bild till ikväll på kvällsbelysningen som ja vart riktigt nöjd med.....

http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443201787567233698
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443201800329787906

Idag blire väll och köpa nån växt att peta ner börjar lite lätt med växter så fyller ja på vart eftersom.

#27 - 28 februari 2010 17:54
Idag har ja planterat i några växter tillatt börja med jag har desutom koppat in 4 st små Ancistrus 3 vanliga och en guld plus en pitbullpleco tänkte att dom fiskarna ska få gå i karet nu ca 4 veckor eller vad det tar för att få någurlunda balans i det innan ja köper mina första apistos här kommer lite bilder på ekipaget.

http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352841683847762
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352857509810418
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352873158239138
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352887888740498
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352901222834546
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352914627120082
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352924053873474
http://picasaweb.google.com/Danne.Aslund/191LiterSA#5443352934514509906

Ska försöka lägga upp nån mer bild lite senare idag nr nattbelysningen är igång.

Mvh: Daniel
#28 - 2 mars 2010 15:42
Idag nu efter jobbet var jag förbi på Crt zoologiska och införskaffade mig sån här Easy-Life filteredia så när ja kom hem därifrån så har jag planterat in lite mer javaormbunke, hade fåt en massa sticklingar på bunkarna i stora karet som jag ryckte o satte i detta sen hade ja i Easy-Life doseringen perfekt nu när polarn ska komma över idag o kolla in nya karet helt Mjölkigt :p
#29 - 5 mars 2010 17:52
Köpte några nya växter till karet idag det e väll det som hänt.

Känner att jag behöver nått busskigt i bakre vänsterhörn kom gärna med förslag sen behöver ja göra nånting åt högersidan som känns väldigt tom men vad ska man ha där under rötterna nån bra växt som inte kräver så mkt ljus och som e snygg eller ska man fylla ut med sten där där javaormbunken sitter tänkta ja plantera 3-4 till ormbunkar så ja fyller dom med dom....

Diverse tips o råd tas gärna emot....

#30 - 5 mars 2010 20:11
Vänstra delen är perfekt nu tycker jag, dock måste det fixas mer sten, grottor, rötter och växter i högra delen :D så vi kan få fram ännu ett apisto revir dvs ;)
#31 - 5 mars 2010 21:24
Jo rötter e tillräckligt men ja funderade på fylla ut med sten åt höger faktiskt o satsa på mina ormbunkar uppe på rötterna på högersidan så det blir som 2 nivåer av växter i karet....tror det kan bli bra....just nu e det lite knepigt att hitta sten bara hehe....
#32 - 5 mars 2010 21:25
Danne_85 skrev:
Jo rötter e tillräckligt men ja funderade på fylla ut med sten åt höger faktiskt o satsa på mina ormbunkar uppe på rötterna på högersidan så det blir som 2 nivåer av växter i karet....tror det kan bli bra....just nu e det lite knepigt att hitta sten bara hehe....

va hur menar du nu?? Finns ju sten överallt :D:D
#33 - 5 mars 2010 21:46
Marnat skrev:
va hur menar du nu?? Finns ju sten överallt :D:D

Jupp.....Det var bara det där med det konstiga väldigt tjocka vita täcket som ligger överallt och den 20cm pansarisen som förmodligen ligger under den där jag vet att det finns en massa fin sten men ja funderar på att åka ut en sväng imorn när sussi slutat jobbet me ett spätt eller nått så ska väll det lösa sig på en fint stt :p
#34 - 6 mars 2010 14:31
Idag har jag vart på Bromma Zoo och köpt på mig lite mer växter så nu har ja stått o planterat lite ä på eftermidagen.....

Det som saknas nu är väll att växter börjar växxa påsig lite o blir lite fluffigare och sen en drös ed stenar till funderar på att åka ut nåndag i veckan som kommer här o bryta loss lite sten ute på gålö eller nått....

#35 - 6 mars 2010 14:44
Riktigt sweet juh!
#36 - 6 mars 2010 14:58
maccan skrev:
Riktigt sweet juh!

Tack känner mig rätt nöjd faktiskt som sagt lite mer sten på höger håll så ja får gott om revir till mitt kakauapar som ska få flytta in om en månad eller så.... :)
#37 - 6 mars 2010 18:07
SWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET!!!!
Gryms soft med massa greniga rötter och växter som du fäst fast på :)
Grymt sweeeet!!
#38 - 6 mars 2010 19:16
Vilket udnerbart klart vatten och härliga färger på växterna. Det här kommer bli super! ^^ (passar bra att säga till lördagsdrinken, vad? *flin*)
#39 - 6 mars 2010 22:39
Tackar ska på promenad imorn tänka rota runt lite o se ifall man kan hitta nå bra sten att lägga ner i karet då....

Känner mig riktigt nöjd för tillfället... :)
#40 - 20 mars 2010 14:38
Har väll inte hänt så jätte mkt här en så länge förutom hornsärven som får ansas var o varannan dag.....Är just nu i full fär med att koka sten för att sedan bygga upp ett rös med grottor....till mina tänka kakaduor som förhoppningsvis kommer till löning.....
ska nog gå ner o beställa dom på måndag då ja vill ha double red varianten....

Ska försöka posta upp lie bilder senare när jag har lag i all den nya stenen..

#41 - 21 mars 2010 15:14
MER BILDER NU!!!!! riktigt snyggt när du har planterat javaormbunke(?) i roten till höger!
#42 - 22 mars 2010 13:55
Kommer bilder ikväll har precis fotat....Hmmm Grabben har somnat så ja hinner nog posta upp ett par bilder närmsta halvtimmen.....

Koppade i mina Kakaduaciklider idag :D 1 hanne och 2 honor....samt har lagt i en massa sten så nu har dom hur mkt grottor som helst.....

En fråga bara försökte just få upp mina 2 sista ancistrus malar som gått in karet utan nå lyckat resultat men tror ni att kakaduan skyddar sin rom så pass bra att iaf min bulldog Pleco kan gå kvar i karet?

Vet inte hur dom är när det gäller rom....

Bilagor:
#43 - 22 mars 2010 13:57
Danne_85 skrev:
Kommer bilder ikväll har precis fotat....Hmmm Grabben har somnat så ja hinner nog posta upp ett par bilder närmsta halvtimmen.....

Koppade i mina Kakaduaciklider idag :D 1 hanne och 2 honor....samt har lagt i en massa sten så nu har dom hur mkt grottor som helst.....

En fråga bara försökte just få upp mina 2 sista ancistrus malar som gått in karet utan nå lyckat resultat men tror ni att kakaduan skyddar sin rom så pass bra att iaf min bulldog Pleco kan gå kvar i karet?

Vet inte hur dom är när det gäller rom....

om inget annat så märker du det efter första leken, tänk dock på att dina ancistrus fortfarande är sjukt små, så jag tror inte att det är någon fara alls om jag ska vara ärlig, annars får vi bygg en malfälla åt dem ;)
#44 - 22 mars 2010 14:13
Jo vi får nog göra det för nu e det fett med grottor dom sticker in direkt när dom ser håven haha..... Men men skamm den som ger sig får välla göra ett försök varje kvl det e ju bara 2 st kanske plecon om det nu visar sig att han e rom tjyyyyv.....

Jaja nu blire lite bilder tyvärr får ni nöjja er med en halvkass bild på hanen då han vill gömma sig lite nu i början men honorna dom visar sig ordentligt inte alls lyga dom går o rotar efter käk på botten redan....
#45 - 22 mars 2010 15:08
Update!

En mal är nu uppe ur karet bara 2 st kvar....:)
#46 - 23 mars 2010 16:31
Lycka till med maljakten!

Du kan prova med att lägga ner en stor håv på botten och lägga lite grönsaker i den. Upprepa det ett par gånger samtidigt som du tar ner handen i karet, men utan att ta tag i håven. Efter några dagar är de mogna att plocka upp:)

Fina Ap. var det oxå.
#47 - 23 mars 2010 17:53
H'lvete vad du är grym på att ta bilder!!
Bilagor:
#48 - 23 mars 2010 19:17
maccan skrev:
H'lvete vad du är grym på att ta bilder!!

Tack maccan det e en liten hobby jag har :)

Ska försöka t lite mer bilder imorgon efter jobbet nu e karet släckt.... vill ju ha nå fräcka bilder på hanen när han spänner upp hela ryggseglet......:D
#49 - 23 mars 2010 19:58
Danne_85 skrev:
Tack maccan det e en liten hobby jag har :)

Ska försöka t lite mer bilder imorgon efter jobbet nu e karet släckt.... vill ju ha nå fräcka bilder på hanen när han spänner upp hela ryggseglet......:D

Min kakaduahane spännde upp sig för ingenting :) han var nog lite skitzofren misstänker jag [:o]

Mer grymma bilder tack!
#50 - 23 mars 2010 20:03
Börjar tröttna på vanliga fisk pose bilder dock man vill ju försöka fånga en händelse det e det som e det svåra tycker jag när man försöker fota plus att an har en 1 årig son också så man får inte riktigt tiden som krävs för att vänta hehe....

Så förhoppningsvis har man lite tur när man plockar fram kameran imorn :)
#51 - 23 mars 2010 20:06
hehe, vet hur det är :) Fick två tjejer på köpet när ja träffade min kvinna så :)

Men det brukar ju vara så.. ta rman hundra bilder är det typ 5 som är bra... eller gäller det bara mig? :D
#52 - 23 mars 2010 20:10
ungefär så är det eller med tiden man fotar som nu så kanske ja spar 5-10 bilder av hundra ibland flera hundra när ja e ute o fotar fåglar men det e bilder man sälv e nöjd med men visar man släkt vänner o så så kanse dom tycker att en bra bit över hälften e bra..... Men dom ser sällan detaljerna som man själv stör sig på.....en skuggkant en fjäder sitter sticker ut lite eller så.....Men det e halva tjusningen det ska inte vara för lätt att få bra bilder då blir man inte lika glad när man får en riktig fullträff vilket iofs inte hänt med akvarie fotot för mig en hehe....

#53 - 23 mars 2010 20:16
Men det e halva tjusningen det ska inte vara för lätt att få bra bilder då blir man inte lika glad när man får en riktig fullträff vilket iofs inte hänt med akvarie fotot för mig en hehe....

äh, lägg av :D bilderna du har tagit på firrarna i ditt å Marnats kar är grymma ju :)
#54 - 23 mars 2010 20:17
Sorry att det är lite OT men... så här simmade min hane runt typ hela tiden http://i791.photobucket.com/albums/yy194/maccanswe/Bild014.jpg
#55 - 23 mars 2010 20:19
Snygg min hane har oftast seglet nere men såg han snabbt igår när ja stog o flåsade efter att ha burit upp nya karet då var seglet på helspänn o uppspännda gälar, så stog han o flashade framför ena bruden sin :) riktigt läckert...
#56 - 23 mars 2010 20:21
Tack... nu bor han hos nån polska i city :D

Gillar bilden längst ner till höger på din hona :) Jag förstår varför han visar upp sig... skulle jag åxå ha gjort ;)
#57 - 23 mars 2010 20:38
Ah honorna e fina för at vara just onor hehe :p

vad har du för kar nu?

Kvällen mätvärden:

Ph: 7
Kh: 4
Nitrit: 0
#58 - 23 mars 2010 21:15
Nu har jag ett fluval edge.. med ett endler par och 5 minirasboror... ska väl i någon räka oxå... ha rju liksom inte tid för tillfället med något större... mycke jobb och mycke familj :) fast det är inte fy skam det heller :)
#59 - 24 mars 2010 18:36
Har planterat en ny växt idag samt flyttat på papegojbladet så det förhoppningsvis får mer ljus o kanske mår lite bättre har sett lite hängig ut sista dagarna.....Passade även på att ta några bilder på Kakadua hannen samt en på na honan tog även en helkarsbild.....

Jag får ursäkta dom smutsiga rutorna som ja gjorde rent nu efter fotona :p
#60 - 25 mars 2010 20:35
Riktigt clean balja måste jag säga :) Hoppas nya baljan blir lika maffiiiiiiig!
#61 - 26 mars 2010 13:32
Nu har jag byggt en fiskfälla i hopp om att dom 2 sista malarna ska simma in där....Jag tror stenhårt på den här lösningen :D
#62 - 26 mars 2010 13:33
maccan skrev:
Riktigt clean balja måste jag säga :) Hoppas nya baljan blir lika maffiiiiiiig!

Tack Maccan nya baljan kommer bli 10ggr bättre ;) (förhoppningsvis)
#63 - 26 mars 2010 16:18
Danne_85 skrev:
Nu har jag byggt en fiskfälla i hopp om att dom 2 sista malarna ska simma in där....Jag tror stenhårt på den här lösningen :D

Super bra och enkel fälla :) MEN! Det finns de som är smarta och hittar sin väg ut igen.
Försökte med samma fälla för mina två siameser, de hade skitkul med gratismaten. Simma ut och simma in igen framför mina ögon! *morr*[:(!][:(!]
#64 - 26 mars 2010 16:28
Danne_85 skrev:

En klassisk ölfälla:)
#65 - 26 mars 2010 17:07
Problemet e att malarna har inte gått i närheten av den ennu den kanske får ligga över natten har man tr ligger dom där i o gluffsar imorn bitti å :)
#66 - 26 mars 2010 17:40
Danne_85 skrev:
Tack Maccan nya baljan kommer bli 10ggr bättre ;) (förhoppningsvis)

Annars blir jag j*vligt besviken :p
#67 - 26 mars 2010 19:44
Idag har jag vart iväg o köpt reflektorer till ljusrampen se om det blir bättre fart på växterna.....

Jag har även koppat in 3st Äppelsnäckor se om dom klarar av att axla malarnas jobb när dom väl kommer ur karet, annars får man väll kompletera med nånting mer...
#68 - 26 mars 2010 21:44
Danne_85 skrev:
Problemet e att malarna har inte gått i närheten av den ennu den kanske får ligga över natten har man tr ligger dom där i o gluffsar imorn bitti å :)

Om du inte har borrat små hål i botten på flaskan som är fälla så ska du göra det. Har själv varit med om att fiskar har dött i denna typ av fälla förvånandsvärt fort av syrebrist. Ett antal hål i botten gör att det blir vattengenomströmning så de klarar sig.

Personligen skulle jag inte lämna den utan tillsyn över natten, men det är jag det...

Du vet väl varför denna typ av fiskfälla kallas ölfälla;)
#69 - 26 mars 2010 22:04
c90368 skrev:
Om du inte har borrat små hål i botten på flaskan som är fälla så ska du göra det. Har själv varit med om att fiskar har dött i denna typ av fälla förvånandsvärt fort av syrebrist. Ett antal hål i botten gör att det blir vattengenomströmning så de klarar sig.

Personligen skulle jag inte lämna den utan tillsyn över natten, men det är jag det...

Du vet väl varför denna typ av fiskfälla kallas ölfälla;)

Nä borrningen har jag missat.....Jag lyckades håva upp ena malen nu på kvällen så nu finns det bara en kvar.....fällan har ja tagit upp vi fick lite besök här hemma o ville inte ha en stor petflaska i karet då hehe.....Då ska ja se till att borra lite hål i den imorn då när ja ska försöka fånga lite tetror med den :)
#70 - 26 mars 2010 22:04
nä varför kallas det ölfälla? :)
#71 - 27 mars 2010 07:49
Danne_85 skrev:
nä varför kallas det ölfälla? :)

Därför att fällan inte ska lämnas utan uppsikt och det kan ta ganska lång tid innan man fångat någon fisk.

Med andra ord ett perfekt tillfälle att ta några öl medans man väntar:D
#72 - 27 mars 2010 21:13
c90368 skrev:
Därför att fällan inte ska lämnas utan uppsikt och det kan ta ganska lång tid innan man fångat någon fisk.

Med andra ord ett perfekt tillfälle att ta några öl medans man väntar:D

haha klockrent precis vad det vart idag fällan i o sen hr ja hjälpt grannen o flyttat hela dan o druckit öl sen 10 imorse :) o ingen mal i idag heller hehe.....får försöka ta den sista med håven imorn....ikväll har ja triggat kakaduora lite får se om det blir nå pippa under natten i karet :p
#73 - 27 mars 2010 21:52
Danne_85 skrev:
haha klockrent precis vad det vart idag fällan i o sen hr ja hjälpt grannen o flyttat hela dan o druckit öl sen 10 imorse :) o ingen mal i idag heller hehe.....får försöka ta den sista med håven imorn....ikväll har ja triggat kakaduora lite får se om det blir nå pippa under natten i karet :p

Med tanke på dagens aktiviteter lär du sova gott i natt:p
#74 - 28 mars 2010 18:11
c90368 skrev:
Med tanke på dagens aktiviteter lär du sova gott i natt:p

Jotack jag sov rätt så skönt synd bara att man skulle vara så törstig o torr i munnen imorse när man vaknade bara :p

Idag har jag iaf varit o bytt in diverse fiskar på grizzly och kom hem därifrån med ca 30-35 Kardinaltetror som ja har koppat in i karet nu.....Först för att få lite liv i det åt folk som kommer på besök som inte sitter som en annan o timmar för att titta på kakaduorna......För det andra för att cikliderna får en tryggare känsla av ett stim småfisk ovanför sig....(har ja läst.)

Ps: Bulldog Plecon är kvar och gör livet surt för mig.
#75 - 29 mars 2010 19:11
Bilder!!! Bilder!!! Bilder!!! Bilder!!! Bilder!!! Bilder!!! :d
#76 - 29 mars 2010 20:35
Inte hänt så mkt förutom tetrorna just nu och om mitt papegoj blad så var det nitrat halten som låg lite för högt så nu har jag gjort ett delvattenbyte på 50% plus haft i en massa bakteriekulturer så vattnet e helt mjölkigt just nu......

Och för tillfället så håller jag på o kokar kokosnötter :) Få se om ja hinner ta lite bilder imorn efter jobbet när ja o Marnat kommer hem från Hornback :)
#77 - 29 mars 2010 20:41
ska du hämta där då? *nyfiken* :D
#78 - 29 mars 2010 20:44
Nä tänkte väll mest kolla in sortimentet har aldrig vart där o sen deras clownutstyrsel till arbetskläder såklart :p
#79 - 29 mars 2010 20:47
SwEeEeT
#80 - 30 mars 2010 18:59
hittade du nå spännande på Hornbach?
#81 - 30 mars 2010 18:59
maccan skrev:
hittade du nå spännande på Hornbach?

som vanligt handlade han en massa :D
#82 - 30 mars 2010 19:01
hahaha, shopoholic? :) jag är likadan :) Frun blir helt vild så fort man har varit på nån zooaffär :)
#83 - 30 mars 2010 19:11
Jora 10 st små amanoräkor och 2 till äppelsnäckor en vanlig gul och en vit med svart kropp.....:D
#84 - 30 mars 2010 19:12
Vad har dom för priser på räkor där???
#85 - 30 mars 2010 19:46
maccan skrev:
Vad har dom för priser på räkor där???

19kr för amano, vilket är bizarrt billigt, 3 kr för neontetror, 14kr för kolglöd vilket också är billigt.
#86 - 30 mars 2010 19:48
Vart några bilder idag pga att jag tror mina snäckor leker börjades direkt när ja koppade in 2 nya hade väll 2 av samma kön som kom en ny för det vart full rulle på en gång.....Bara lite hastiga bilder....
#87 - 30 mars 2010 19:52
snygga :) De är i den storleken då e börjar leka :) (könsmogna)
den vita med blå fot..? den lär nog bli mer och mer blå :)
Ser du sprickorna i skalet på snäckorna = Kalkbrist. Se till att ha kalksten i karet eller ge de en gång i veckan vid VB kalksköldpadda (sånt man ger till terrariedjur)
#88 - 30 mars 2010 20:04
Nubi skrev:
snygga :) De är i den storleken då e börjar leka :) (könsmogna)

den vita med blå fot..? den lär nog bli mer och mer blå :)

Ser du sprickorna i skalet på snäckorna = Kalkbrist. Se till att ha kalksten i karet eller ge de en gång i veckan vid VB kalksköldpadda (sånt man ger till terrariedjur)

Det ska ordnas men funkar det inte me att ge dom broccoli det e väll kalk i det....?
#89 - 30 mars 2010 20:09
hahaha, Danne! "Bara lite hastiga bilder..." Och dom är hur bra som helst :D
#90 - 30 mars 2010 20:10
Marnat skrev:
19kr för amano, vilket är bizarrt billigt, 3 kr för neontetror, 14kr för kolglöd vilket också är billigt.

Det var riktigt bra priser :) Man kanske skulle ta en sväng förbi där efter jobbet imorn :) Och komma hem och reta regeringen till vansinne :)
#91 - 30 mars 2010 20:16
maccan skrev:
Det var riktigt bra priser :) Man kanske skulle ta en sväng förbi där efter jobbet imorn :) Och komma hem och reta regeringen till vansinne :)

Det tycker ja absolut att du ska ta o göra :)

Ja jag skulle ju bara fota leken på snäckorna o såg att en till snäcka var på väg för att elta han tog genvägen bakifrån karet upp på vallisinerian till den böjde sig o hoppade med nästan mitt i smeten :D
#92 - 31 mars 2010 16:06
Som sagt jag och Marcus (Marnat) var ju en sväng igår på Hornbach ute i Botkyrka, inhandlade lite extra städpersonal till karet.....När vi kom hem så hade sonen lagt sig och somnat, så jag passade på att slita upp Hornsärven ur karet, det var en heldel Hornsärv vill jag lova hehe.

Ryckte sedan upp all Vallisineria ur den andra burken och rengjorde, Dushade av den och trassla ut rötterna så det blev lite ordning.
Efter det var det bara ner med armarna igen i 191liters burken och plantera, Visade sig att jag fick klippa ner Vallisinerian en hel del, I runda slängor 1 meter. :P

Lägger upp några bilder på blandannat hela karet framifrån och från ena kortsidan där man kan se in.
Och så får ni såklart ytterligare 3 bilder på min granna Apistohanne.
#93 - 31 mars 2010 16:18
sjukt läckert det har blivit!!!
#94 - 31 mars 2010 16:30
Marnat skrev:
sjukt läckert det har blivit!!!

Tackar! :)

Ursäkta språket men ja känner mig förtillfället jävligt nöjd faktiskt, förutom mitt Papegojblad som jag ska byta ut mot en ny frisk rackare.

Det får bli imorgon eller till helgen kanske :)
#95 - 31 mars 2010 16:56
Sjukt snyggt! :D
Älskar dina kakadua :D
#96 - 1 april 2010 14:36
MÄktigt!!!
#97 - 1 april 2010 17:55
Tack Maccan! :)

För er som orkar hålla er uppe ett par timmar till så kan det bli lite utav en bildrace sen.
Slutade tidigt idag och Sussi och Sonen var hemma hoss Mormor så jag passade på at fota lite vart en 300 bilder totalt.
Tankar väll förhoppningsvis upp nånstans mellan 10-20 bilder.
Bilagor:
#98 - 1 april 2010 20:04
Så nu kommer det lite bilder som utlovat det e lite blandad bilder på karet......
#99 - 1 april 2010 20:06
du har gjort det igan :D
#100 - 1 april 2010 21:12
WOW :D du lyckas gång på gång med riktigt snygga bilder på ditt riktigt snygga kar och fiskar :D
#101 - 2 april 2010 07:14
Tack kul att ni gillar det iaf :)
#102 - 2 april 2010 07:22
Galet läckert!! Såg du om dom hade fler vita snäckor inne?
#103 - 2 april 2010 07:25
LLL skrev:
Galet läckert!! Såg du om dom hade fler vita snäckor inne?

Nä det var nog den enda som jag såg iaf.....Sen var det nog mest små gula.
#104 - 2 april 2010 07:28
Typiskt att du knep den då :-)
#105 - 2 april 2010 16:48
Jag var där idag. Man blev riktigt ledsen när man såg snäckkaret. så många tomma trasiga skal och så jäkla misskötta snäckor. kalkbrist och utmärglade :( Ville verkligen bara köpa hem alla och rädda dom, men det gick ju inte. Hittade en blå/vit som tryckte i ett hörn, varje gång h*n skulle sticka ut huvudet ur skalet kom 5-10 scalarer och försökte luncha på honom. Jag kunde inte lämna den kvar i helvetet så den fick följa med hem. i 1,5 timme har den suttit klistrad på en gurkbit och smaskat i sig..
#106 - 2 april 2010 21:46
LLL skrev:
Jag var där idag. Man blev riktigt ledsen när man såg snäckkaret. så många tomma trasiga skal och så jäkla misskötta snäckor. kalkbrist och utmärglade :( Ville verkligen bara köpa hem alla och rädda dom, men det gick ju inte. Hittade en blå/vit som tryckte i ett hörn, varje gång h*n skulle sticka ut huvudet ur skalet kom 5-10 scalarer och försökte luncha på honom. Jag kunde inte lämna den kvar i helvetet så den fick följa med hem. i 1,5 timme har den suttit klistrad på en gurkbit och smaskat i sig..

Åh vad härligt o höra :D då har du gjort en riktigt god gärning idag :) hon tjejen på akvarie avdelningen iaf när jag var där verkar lite förvirrad hehe mina har fått smaska i sig broccoli idag.....Måste köpa kalksten nu underhelgen.....
#107 - 4 april 2010 13:42
Har idag bytt ut min röda växt som ja mistänker inte var nått riktigt papegoj blad utan har idag vart på grissly o fixxat 2 nya papegojblad och även planterat en lite lägre växt so heter Ludwigia Peuensis visserligen blir det hög också med tiden....:)
Bilagor:
#108 - 4 april 2010 14:01
Jag kan bara hålla med övriga trådskrivare om ditt akvarium. Och dina bilder är riktigt fina med. Gillar den helhetsbilden allra mest.
#109 - 4 april 2010 15:44
Hoppas det vart bra i burken!
#110 - 5 april 2010 11:01
" target="_blank">
;) sorry att jag snor din tråd lite ;)
#111 - 5 april 2010 12:07
Linda_A skrev:
Jag kan bara hålla med övriga trådskrivare om ditt akvarium. Och dina bilder är riktigt fina med. Gillar den helhetsbilden allra mest.

Tack Linda om du menar den senaste helthetsbilden jag postat så är det en så kallad HDR där jag fotat med stativ 6 bilder med olika exponeringar för att sedan slå ihop dom i datorn :) alltid kul o lattja lite med sånt hihi.
#112 - 5 april 2010 12:07
maccan skrev:
" target="_blank">
;) sorry att jag snor din tråd lite ;)

vart bra med nya växterna där :)
#113 - 5 april 2010 12:24
aaa, jag är riktigt nöjd! lägg upp update bilder på din balja åxå då!!!!
#114 - 5 april 2010 16:32
psst, snäckorna sitter i en burk och väntar på dig hos markus :D
#115 - 5 april 2010 17:11
Nubi skrev:
psst, snäckorna sitter i en burk och väntar på dig hos markus :D

De är nu hämtade :D DAnne såg ut som sju svåra år hihihi
#116 - 5 april 2010 17:23
Marnat skrev:
De är nu hämtade :D DAnne såg ut som sju svåra år hihihi

vad menas m det??
#117 - 5 april 2010 17:24
Nubi skrev:
vad menas m det??

han har feber och grejer :D såg ut som om han supit 3 dagar i sträck :P
#118 - 5 april 2010 17:26
Marnat skrev:
han har feber och grejer :D såg ut som om han supit 3 dagar i sträck :P

Trodde han inte tyckte om snäckorna...
Nu ska jag hjälpa mamma med det sista =)
#119 - 5 april 2010 18:30
Nubi skrev:
Trodde han inte tyckte om snäckorna...

Nu ska jag hjälpa mamma med det sista =)

Snäckorna var jättefina dom lila var riktigt snygga alltså härlig storlek på dom också.....:)Tusen Tack!

Som sagt din mal väntar på dig hära vi får försöka fiska upp honom nästa gång du är i stan :)
#120 - 20 april 2010 12:07
Upp med bilder nu.
#121 - 20 april 2010 12:10
Danne_85 skrev:
Jo just den ja tänkte använda men ja funderade som sagt på om ja skulle blanda i lite sjästen i blästersanden elelr blir det konstigt tro?

Jag har blandat jula blästersand med rådasand/grus kommer inte ihåg strl men mkt tunnt rådagrus. Blev jätte bra. Tycker personligen att råda är snyggare än sjösten.
#122 - 20 april 2010 12:40
tycker personligen att enbart julas blästersand är snygg (o billig :D )
#123 - 4 maj 2010 17:48
Liten update här kanske.....Det har iofs inte hänt så mkt nytt i karet förutom att jag just nu slåss till förbannelse mot alla penselalger (invasion) vet inte riktigt vad jag ska göra och va det beror på att jag fått alla dessa alger.....Hoppas att dom ska försvinna med tiden....Har nya t5 rör som inte är mer en 2 månader gammla ungefär, Jag göder med enkeldos pmdd en gång i veckan.....har en hel del snäckor i karet.....
#124 - 4 maj 2010 17:56
aha..mhm...intressant :)

jobbigt med alger. har inget bra svar på vad du kan göra åt det tyvärr.
#125 - 10 maj 2010 08:01
ar precis satt igång mitt mäsk sstem nu får vi oppas på att det funkar så bra som jag vill sstemet e bggt efter en guide på plantswap exakt samma som ni finner i Marnats tråd....annars ar det inte änt så mkt ära förutom att min ena apisto ona ar varit borta nu i 4 dar ar inte sett röken av enne föroppningsvis ligger on på rom nånstans i karet :)
#126 - 10 maj 2010 08:10
Hoppas att mäsksystemet tar hand om dina penselalger, själv skulle jag nog också behöva det. :)
Bilagor:
#127 - 10 maj 2010 08:48
Ja får oppas på det... :D
#128 - 16 maj 2010 07:16
Idag ska jag starta mäsk dunk nr 2 :) Jag har desutom fått en heldel frisimmande kakadua yngel försökte räkna dom igår vilket var en omöjlighet men tippar på nånstans mellan 40-50st :D ska börja punktmata dom idag med nykläckt artemia o spruta.
När den här kullen är så pass stora att jag kan lämna dom till affären så kommer karet att ivas till förmån till nytt projekt.....

lite hint för det ny projektet är trycksatt mer säger jag inte just nu :D
#129 - 28 juli 2010 14:46
Hur går det med detta karet? Precis börjat med mäsk och sen pratas det om trycksatt, sen slutar du uppdatera! Det är inte rättvist ;)
#130 - 28 juli 2010 15:18
Klotte skrev:
Hur går det med detta karet? Precis börjat med mäsk och sen pratas det om trycksatt, sen slutar du uppdatera! Det är inte rättvist ;)

Nä det trycksatta systemet står för tillfället i garderoben då jag var tvungen att inretta detta karet till ett sjukhus för en av mina jordätare så det står stilla hära just nu :) Det kommer att startas ordentligt till hösten men nått riktigt häftigt ;) kommer bli ett stort projekt som bara jag och Marnat vet om en så länge :D
#131 - 28 juli 2010 15:24
Danne_85 skrev:
Nä det trycksatta systemet står för tillfället i garderoben då jag var tvungen att inretta detta karet till ett sjukhus för en av mina jordätare så det står stilla hära just nu :) Det kommer att startas ordentligt till hösten men nått riktigt häftigt ;) kommer bli ett stort projekt som bara jag och Marnat vet om en så länge :D

yup och vi lär ju ha att göra med det projektet :D allt jag kan säga är haavard hehe
#132 - 28 juli 2010 19:19
:O
Nyfiken!
#133 - 28 juli 2010 20:14
Marnat skrev:
yup och vi lär ju ha att göra med det projektet :D allt jag kan säga är haavard hehe

Jo det kommer vi definitivt att ha, jag han tyvärr inte iväg för insamlandet idag heller, vi vart bortbjudna på middag hemma hoss Kristine o Lukas.
Ska försöka komma iväg imorn då det endå inte blev nån Oxelösunds tripp.
Vill du följa med till Handen imorn föresten jag Sussi och Neo ska dit på förmidagen nångång. Blir nog en tripp till Grissly också, för att innhandla rötter, om dom har några snygga på lager.

Vad gäller projektet så kommer vi som sagt ha endel att göra med det, en hint kan vara, Hål :D
#134 - 29 juli 2010 04:40
Danne_85 skrev:
Jo det kommer vi definitivt att ha, jag han tyvärr inte iväg för insamlandet idag heller, vi vart bortbjudna på middag hemma hoss Kristine o Lukas.

Ska försöka komma iväg imorn då det endå inte blev nån Oxelösunds tripp.

Vill du följa med till Handen imorn föresten jag Sussi och Neo ska dit på förmidagen nångång. Blir nog en tripp till Grissly också, för att innhandla rötter, om dom har några snygga på lager.

Vad gäller projektet så kommer vi som sagt ha endel att göra med det, en hint kan vara, Hål :D

jag hänger gärna med till handen imorgon, har inget bättre förmig så :)

Annons