2 döda guppys på 2 dagar

#1 - 17 september 2008 13:44
Startade mitt 54l kar för 2 veckor sen och i lördags var vi iväg och köpte lite fisk. Hade 2 guppy honor och 2 guppy hanar och 3 pansarmalar och en vanlig pleco mal. I förrgår såg jag hur den ena guppy hanen var vid ytan mycket och "flämtade" och sen igår hittade jag honom död på botten av karet och idag så var det den ena honan som hade samma symtom som hanen och hon dog :(. Har kollat vatten värdet och det finns inte nitrit och ph är bra och värmen i karet ligger på 24 grader. Har ett Aquael fanfilter 1, den är riktad upp mot ytan och skapar bra rörelse mot ytan. Är det syresbrist eller varför dör mina fisk?:confused:
#2 - 17 september 2008 13:47
låter som nitrit iaf.

vad har du för tester ?
dropp eller stickor ?
#3 - 17 september 2008 13:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tycker det låter som nitrit i alla fall, hur har du testat?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Edit: Smurf[/COLOR][/FONT]
#4 - 17 september 2008 13:54
Lite många fiskar att börja med i ett 54L kan jag tycka. Hade räckt med 3 Guppy (1hane+2honor) för att sen lägga till pansarmalar sen när karet är lite mer ingånget. Sen ang. Plecomalen så kommer den bli alldeles för stor för ditt 54L. Den enda sugmal du skulle kunna ha däri är ev. Otocinclus (stimfisk).

Blev mycket kritik här känne jag, men det är för dina fiskars bästa och för att inte ditt intresse ska svalna. Med så mycket fisk är det svårt att inte få nitrit.
Hoppas du kommer på en lösning till din Pleco iaf ;)
Lycka till :)
#5 - 17 september 2008 13:54
Jag har testat med stickor. Har haft i nitrivec varje dag.
#6 - 17 september 2008 13:55
Konstigt för när jag var på Akvarielagret för att köpa fiskarna tyckte han det inte var för många fiskar men det är väl som alla affärer de vill sälja..
#7 - 17 september 2008 13:56
stickor anses allmänt vara helt värdelösa.

hade jag varit som dig, så hade jag sprungit och köpt dropptester.

min personliga favorit är Tetras, kostar ca 100:- och räcker till uppstart av minst 7 kar.....gjorde för mig iaf.....
#8 - 17 september 2008 13:56
Emma_1980 skrev:
Jag har testat med stickor. Har haft i nitrivec varje dag.

Stickor är inte pålitliga. Dropptest är bäst ;)
#9 - 17 september 2008 13:58
Här är lite matnyttig fakta du kan läsa igenom :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguid
#10 - 17 september 2008 13:58
Emma_1980 skrev:
Konstigt för när jag var på Akvarielagret för att köpa fiskarna tyckte han det inte var för många fiskar men det är väl som alla affärer de vill sälja..

mängden fisk är kanske OK.....mängden fisk i ett nytt kar, sätter direkt mängden nitrivec du måste pytsa i, samt hur mycket och hur ofta du måste byta vatten.
#11 - 17 september 2008 13:58
Ok får köpa dropptest. Går det att rädda de fiskarna som finns kvar i karet eller är det kört?
#12 - 17 september 2008 13:59
Emma_1980 skrev:
Ok får köpa dropptest. Går det att rädda de fiskarna som finns kvar i karet eller är det kört?

börja med ett större vattenbyte....kanske 40-50%,...i med nitrivec.....
spring sedan och köp ett dropptest....testa varje morgon och kväll....
byt 10-20% vatten varje dag tills nitriten är nästan borta...
#13 - 17 september 2008 14:00
Emma_1980 skrev:

Även de på Akvarielagret borde veta att en Vanlig Pleco blir alldeles för stor för ditt kar.. Så redan där ringer varningsklockorna i mina öron iaf.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1
#14 - 17 september 2008 14:07
Okej får göra vattenbytet lite senare ikväll har en 2 åring som springer runt här och det blir nog inte lätt att göra vattenbyte då. Dropptest får jag försöka köpa senare idag eller imorgon..
#15 - 17 september 2008 14:15
Kensa skrev:
börja med ett större vattenbyte....kanske 40-50%,...i med nitrivec.....

spring sedan och köp ett dropptest....testa varje morgon och kväll....

byt 10-20% vatten varje dag tills nitriten är nästan borta...

Jag skulle inte gjort det stora vattenbytet först... Jag tror att det viktigaste är att inte få berg o dalbana på vattenvärdena.. Men det är min uppfattning... typ 20% per dag skulle jag nöja mig med. Du kan också ta med ett vattenprov till affären så kollar de åt dig men det är skönt att ha ett test själv...

Har du ordentliga vågor på ytan???
Har du haft i salt??? (tål Pleco salt?) 0,5 dl per 100 L tycker jag är lagom, många har i dubbelt så mycket.
#16 - 17 september 2008 14:24
När man gör vattenbytet ska man också då slammsuga botten och rengöra filtret eller enbart byta vattnet? Ska man ta ljummet kranvatten och hälla i eller kallt vatten?
Jag tycker att det är bra med rörelse på ytan men om det är tillräckligt vet jag inte. Har inte haft i något salt..
#17 - 17 september 2008 14:52
Vet inte om det kan vara anledningen till att dom dog, men du hade väl i vattenberedningsmedel när du hällde i vattnet?
#18 - 17 september 2008 15:00
Vattenbytet kan du välja om du vill ta bara vatten eller suga lite skit på bottnen.. Är inte bottnen skitit så behöver du ju inte ta där.. När du fyller på vatten så ska det vara kallvatten om jag fattat allt korrekt då varmvatten kan skapa koppar i vattnet..
#19 - 17 september 2008 15:00
Japp, jag hade i vattenberedningsmedel innan jag släppte i fiskarna.
#20 - 17 september 2008 16:06
?? Konstigt...
#21 - 17 september 2008 16:23
Det kommer bara koppar i nya rör, dessutom så låter man det bara rinna en stund innan man tar annars.

Jag kör med ljummet, jag själv gillar ju inte kallduschar, speciellt inte om hela luften okring mig blir kall och det tar ett dygn att få upp värmen igen.
#22 - 17 september 2008 16:32
Emma_1980 skrev:
När man gör vattenbytet ska man också då slammsuga botten och rengöra filtret eller enbart byta vattnet? Ska man ta ljummet kranvatten och hälla i eller kallt vatten?

Jag tycker att det är bra med rörelse på ytan men om det är tillräckligt vet jag inte. Har inte haft i något salt..
Ha i 1 msk salt (upplöst i ett glas vatten)för att lindra nitritens skadlighet och tillsätt förstadags dosen nitrivec VARJE dag i ca 2 veckor och mata nästan ingenting resten av denna vecka! låt också bli vattenbyten denna vecka och byt sen bara 5-10% av vattnet åt gången och rör inte filtret förrän det börjar att tappa flödet så ska du se att det ordnar sig;)
#23 - 17 september 2008 16:36
Sen undrade du om man skulle rengöra filtret i samband med vattenbyte. Det ska man inte eftersom det är i filtret de flesta goda bakterierna sitter. Endast när flödet minskar ska man rengöra och då bara krama ur under rinnande vatten eller i spann med akvarievatten.
#24 - 18 september 2008 18:48
Har inte kommit iväg att köpa dropptest men stickan visade nitrit ska försöka köpa ett dropptest imorgon. Har gjort ett vattenbyte på ca 30%. När ska jag göra ett till vattenbyte och hur mycket då? Hur mycket Nitrivec ska jag ha i? Ska fiskarna nu vara utan mat ett tag, svälter de inte då?
#25 - 18 september 2008 18:56
Emma_1980 skrev:
Har inte kommit iväg att köpa dropptest men stickan visade nitrit ska försöka köpa ett dropptest imorgon. Har gjort ett vattenbyte på ca 30%. När ska jag göra ett till vattenbyte och hur mycket då? Hur mycket Nitrivec ska jag ha i? Ska fiskarna nu vara utan mat ett tag, svälter de inte då?

Ha i 1 msk salt (upplöst i ett glas vatten)för att lindra nitritens skadlighet och tillsätt förstadags dosen nitrivec VARJE dag i ca 2 veckor och mata nästan ingenting resten av denna vecka! låt också bli vattenbyten denna vecka och byt sen bara 5-10% av vattnet åt gången och rör inte filtret förrän det börjar att tappa flödet så ska du se att det ordnar sig;)
#26 - 18 september 2008 19:00
Okej så jag skulle inte ha gjort vattenbyte på 30% nu?? Hur ofta ska jag sen göra vattenbyte på 5-10%?
#27 - 18 september 2008 19:16
Emma_1980 skrev:
Okej så jag skulle inte ha gjort vattenbyte på 30% nu?? Hur ofta ska jag sen göra vattenbyte på 5-10%?
gör bara 5-10% byte OM nitritnivån går upp kraftigt och fiskarna visar tecken på nitritförgiftning (ligger och flämtar på nära botten eller ytan)! med fulldos nitrivec varje dag och matstopp så bör nitriten gå ner på ett par dagar och unvik vattenbyte helt den närmaste veckan! Stora vettenbyten är riskfyllt för du kan få en bumerang effekt och nitriten stiger ännu mer! (Att du får nitrit visar att du inte har tillräckligt med nyttobakterier i filtret och i akvariet och byter du då vatten så försämrar du bakterifloran ytterligare) du bör kanske överväga att skaffa ett filter till för att klara belastningen!
#28 - 18 september 2008 19:36
Ok tack för hjälpen! Hoppas att jag inte får bumerang effekt nu eftersom jag gjorde nyss ett vattenbyte på 30%. Men jag har haft i en fulldos av nitrivec och kommer ha i fulldos varje dag.
#29 - 18 september 2008 20:13
lycka till och skriv gärna hur det går för dig:)
#30 - 19 september 2008 07:12
Nina82 skrev:
Även de på Akvarielagret borde veta att en Vanlig Pleco blir alldeles för stor för ditt kar.. Så redan där ringer varningsklockorna i mina öron iaf.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1

Nu är det som vanligt att en affär får skit när en nybörjare minns fel. Akvarielagret HAR inte ens plecos i sortimentet, och det är garanterat ICKE en pleco som trådskaparen har fått.
#31 - 19 september 2008 07:25
Nu är det som vanligt att en affär får skit när en nybörjare minns fel. Akvarielagret HAR inte ens plecos i sortimentet, och det är garanterat ICKE en pleco som trådskaparen har fått.

I sånna fall ber jag om ursäkt ;)

Det är ju lite krångligt det här med Pleco oxå eftersom Pleco betyder sugmal. Man kan alltså tyda det på två sätt. Antingen har hon köpt en vanlig sugmal alltså Ancistrus eller en som det står i artbeskrivningen vanlig Pleco.

Eftersom det nu inte finns Pleco på Akvarielagret borde det kanske vara en Ancistrus. Jag kan då tycka att 54L är i minsta laget även för en Ancistrus. Funkar en kort stund men en fullvuxen Ancistrus blir ju uppemot 15cm.
#32 - 19 september 2008 07:38
Nina82 skrev:
I sånna fall ber jag om ursäkt ;)

Det är ju lite krångligt det här med Pleco oxå eftersom Pleco betyder sugmal. Man kan alltså tyda det på två sätt. Antingen har hon köpt en vanlig sugmal alltså Ancistrus eller en som det står i artbeskrivningen vanlig Pleco.

Eftersom det nu inte finns Pleco på Akvarielagret borde det kanske vara en Ancistrus. Jag kan då tycka att 54L är i minsta laget även för en Ancistrus. Funkar en kort stund men en fullvuxen Ancistrus blir ju uppemot 15cm.

54 liter ÄR i minsta laget för en ancistrus, men jag vet att Akvarielagret föredrar den iallafall framför alternativen. Otocinclusar är känsligare, och kanske inte den lämpligaste fisken att rasa i först i ett nytt akvarium. En ancistrus tål mer, sköter sitt jobb, och går i värsta fall att lämna tillbaka om familjen efter flera år inte fått ökat intresse och köpt ett sörre akvarium.

Ang. antal fiskar och sånt är det faktiskt en svår avvägning. Vad många här inte tänker på är att en hel del kunder vill köpa hur mycket som helst på en gång. (Inte riktat till trådskaparen.) Jag har många gånger hört personalen be kunden välja mycket färre fiskar, att inte ta så många. Ibland lyckas det, kunden lyssnar. Ibland blir kunden sur och gör som den vill iallafall. Eftersom alla inte är perfekta akvarister från början får man försöka inpränta så mkt akvaristiska kunskaper man kan, samtidigt som man fortfarande upprätthåller en god kundrelation.
#33 - 19 september 2008 08:04
Och enligt lagen ska affärerna lämna ut en beskrivning av fisken som kunden köper så de verkligen minns rätt;), och hur många affärer gör det?
#34 - 19 september 2008 16:09
ansjo skrev:
Och enligt lagen ska affärerna lämna ut en beskrivning av fisken som kunden köper så de verkligen minns rätt;), och hur många affärer gör det?

Tja, Akvarielagret gör det iallafall, men det är upp till kunden att välja om de orkar ta med sig lappar eller inte.

Du ser, det verkar liksom aldrig gå för en affär att göra rätt. HUr mkt de än försöker är det ändå nån som minns fel, eller glömde uppge att de hade 20 liter, eller glömde säga att sällskapfisken de hade innan var en oscar eller...osv.
#35 - 19 september 2008 18:08
Det var faktiskt den första affären jag hört som gör detta:). Ska nog kolla om jag har vägarna förbi:p!
#36 - 20 september 2008 16:12
Säljaren på Akvarielagret sade inget om lappar som man kunde ta med om de olika fiskarna som jag köpte.

I torsdags bytte jag ca 30% av vattnet och hällde i Nitrivec och har inte matat fiskarna sedan i onsdags. Kollade nitrit värdet idag och det låg på 1.6 mg/l. Hur ska jag göra nu? Ett vattenbyte till och isåfall hur mycket? Fiskarna ser inte påverkade av nitriten än iallafall.
#37 - 20 september 2008 20:15
Emma_1980 skrev:
Säljaren på Akvarielagret sade inget om lappar som man kunde ta med om de olika fiskarna som jag köpte.

.

Dom ligger helt öppet, är säkert minst 40-50 st till antalet. De behandlar alla de vanliga förekommande "grupperna" av fiskar såsom tetror, barber, levandefödare, malar, malawi osv, såväl som matning, uppstart, städning, sjukdomar mm, och är helt gratis. Bredvid dom finns stora skyltar som uppmanar till att ta skötselråd.
#38 - 21 september 2008 07:32
Ok, dom måste jag har missat helt när jag var där, får kolla upp det nästa gång jag åker dit.
#39 - 21 september 2008 07:47
Då är det ju inte en minneslapp för att komma ihåg vilken fisk kunden köpt utan en infolapp om hur man sköter olika fisksorter mm ;)

Jag håller med helt och hållet att det säkert inte är lätt att vara personal heller. Har tänkt många gånger hur man själv skulle möta vissa kunders behov och önskningar och vissa situationer är nog mycket knepiga.
Ofta vill ju chefen att man säljer och bryr sig inte alltid på vilket sätt det säljs bara det säljs.
Många gånger kan man inte heller neka kunden att köpa utan man kan råda kunden och ofta vet kunden bäst. Så, som säljare ska man kunna övertala kunden på ett sätt så de inte känner sig lurade utan som om de själva kom på idén. Knepigt detta... Jag tror jag skulle få svårt att klara ett säljarjobb i en butik som bara vill sälja iaf.
#40 - 21 september 2008 17:00
Tror att jag har fått en boomerang effekt. I torsdags bytte jag ca 30%-40% av vattnet och hällde i Nitrivec och har inte matat fiskarna sedan i onsdags. Kollade nitrit värdet igår och det låg på 1.6 mg/l. Hur ska jag göra nu? Ett vattenbyte till och isåfall hur mycket? Fiskarna ser inte påverkade av nitriten än iallafall.
#41 - 21 september 2008 22:01
Ser inte fiskarna ut att må dåligt så försök ha lite is i magen, ta ett par msk salt/100 liter akvarievatten för att lindra verkningen av nitriten och håll ett getöga på värdet den närmsta tiden.
Blir det värre eller om fiskarna ser ut att må dåligt är det vattenbyte som gäller.
#42 - 22 september 2008 09:33
Byt lite vatten så ofta och regelbundet som du hinner.. Försök att ge dem lite friskt vatten utan att skapa en berg o dalbana. Försök att dammsuga upp all smuts o döda växtdelar du ser.. Det brukar ta tid innan man får det att vända men det ger sig.. Hoppas att fisken klarar sig....

Annons