Emma_1980 skrev:Konstigt för när jag var på Akvarielagret för att köpa fiskarna tyckte han det inte var för många fiskar men det är väl som alla affärer de vill sälja..
Emma_1980 skrev:Ok får köpa dropptest. Går det att rädda de fiskarna som finns kvar i karet eller är det kört?
Emma_1980 skrev:Konstigt för när jag var på Akvarielagret för att köpa fiskarna tyckte han det inte var för många fiskar men det är väl som alla affärer de vill sälja..
Kensa skrev:börja med ett större vattenbyte....kanske 40-50%,...i med nitrivec.....
spring sedan och köp ett dropptest....testa varje morgon och kväll....
byt 10-20% vatten varje dag tills nitriten är nästan borta...
Ha i 1 msk salt (upplöst i ett glas vatten)för att lindra nitritens skadlighet och tillsätt förstadags dosen nitrivec VARJE dag i ca 2 veckor och mata nästan ingenting resten av denna vecka! låt också bli vattenbyten denna vecka och byt sen bara 5-10% av vattnet åt gången och rör inte filtret förrän det börjar att tappa flödet så ska du se att det ordnar sig;)Emma_1980 skrev:När man gör vattenbytet ska man också då slammsuga botten och rengöra filtret eller enbart byta vattnet? Ska man ta ljummet kranvatten och hälla i eller kallt vatten?
Jag tycker att det är bra med rörelse på ytan men om det är tillräckligt vet jag inte. Har inte haft i något salt..
Emma_1980 skrev:Har inte kommit iväg att köpa dropptest men stickan visade nitrit ska försöka köpa ett dropptest imorgon. Har gjort ett vattenbyte på ca 30%. När ska jag göra ett till vattenbyte och hur mycket då? Hur mycket Nitrivec ska jag ha i? Ska fiskarna nu vara utan mat ett tag, svälter de inte då?
gör bara 5-10% byte OM nitritnivån går upp kraftigt och fiskarna visar tecken på nitritförgiftning (ligger och flämtar på nära botten eller ytan)! med fulldos nitrivec varje dag och matstopp så bör nitriten gå ner på ett par dagar och unvik vattenbyte helt den närmaste veckan! Stora vettenbyten är riskfyllt för du kan få en bumerang effekt och nitriten stiger ännu mer! (Att du får nitrit visar att du inte har tillräckligt med nyttobakterier i filtret och i akvariet och byter du då vatten så försämrar du bakterifloran ytterligare) du bör kanske överväga att skaffa ett filter till för att klara belastningen!Emma_1980 skrev:Okej så jag skulle inte ha gjort vattenbyte på 30% nu?? Hur ofta ska jag sen göra vattenbyte på 5-10%?
Nina82 skrev:Även de på Akvarielagret borde veta att en Vanlig Pleco blir alldeles för stor för ditt kar.. Så redan där ringer varningsklockorna i mina öron iaf.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1
Robin_Hedstrom skrev:Nu är det som vanligt att en affär får skit när en nybörjare minns fel. Akvarielagret HAR inte ens plecos i sortimentet, och det är garanterat ICKE en pleco som trådskaparen har fått.
Nina82 skrev:I sånna fall ber jag om ursäkt ;)
Det är ju lite krångligt det här med Pleco oxå eftersom Pleco betyder sugmal. Man kan alltså tyda det på två sätt. Antingen har hon köpt en vanlig sugmal alltså Ancistrus eller en som det står i artbeskrivningen vanlig Pleco.
Eftersom det nu inte finns Pleco på Akvarielagret borde det kanske vara en Ancistrus. Jag kan då tycka att 54L är i minsta laget även för en Ancistrus. Funkar en kort stund men en fullvuxen Ancistrus blir ju uppemot 15cm.
ansjo skrev:Och enligt lagen ska affärerna lämna ut en beskrivning av fisken som kunden köper så de verkligen minns rätt;), och hur många affärer gör det?
Emma_1980 skrev:Säljaren på Akvarielagret sade inget om lappar som man kunde ta med om de olika fiskarna som jag köpte.
.