2 funderingar.

#1 - 21 augusti 2008 19:08
Ho!

Har två små funderingar kring mitt akvarium. Är ganska ny på det här.

För det första:
Har ett 70l akvarie med lite, guppies, platy, malar mm. (Sedan 3 månader tillbaka.)
Där har guppiesarna dött en efter en och jag har nu endast 2st kvar av ca 15st, Medans alla platys lever och har fött 4 kullar med ungar som lever.
Ingen annan fisk har heller dött. Guppisarna är köpta i två omgångar på olika ställen.
Har kollat värden med stickor och dom ligger på normala, rekomenderade, värden, byter vatten cirkus var 10de dag, matar en gång om dagen, har 4 växter.
Någon aning?

För det andra: Så såg jag idag att jag hade 2st små sniglar med snäcka som vandrade omkring på min plast växt... vart sjutton kommer dom ifrån? Någon växt jag köpt eller kan dom ha fötts i akvariet? =S
Kan dom bära sjukdom?

Tack på förhand! =)
#2 - 21 augusti 2008 19:20
Om du haft 15 guppies i ett 70 liters så är det nog inte så konstigt om det blivit massdöd. :O

Sniglar är normalt följer med växter, jag mosade några stycken här för ett tag sedan, och nu syns inga till för tillfället.
#3 - 22 augusti 2008 18:19
Jag har hört nåt om 1 liter per fisk till sånna småttingar..? Men det kanske är helt åt skogen?
Kan sniglarna göra någon skada? DOm är ju trots allt ganska söta! ;)
#4 - 22 augusti 2008 19:26
vickepicke skrev:
Jag har hört nåt om 1 liter per fisk till sånna småttingar..? Men det kanske är helt åt skogen?

15 guppy är inga som helst problem, det som avgör är ett filter som biologiskt klarar att rena vattnet! men du hade väl en del annan fisk + yngel... så man kan undra om du har filter som klarar detta? även om testerna visar bra värden så är det inte säkert att det varit det hela tiden, sen finns det problem som du inte kan mäta med tester som tex parasiter och bakterier mm..
#5 - 22 augusti 2008 20:10
åheim skrev:
15 guppy är inga som helst problem, det som avgör är ett filter som biologiskt klarar att rena vattnet! men du hade väl en del annan fisk + yngel... så man kan undra om du har filter som klarar detta? även om testerna visar bra värden så är det inte säkert att det varit det hela tiden, sen finns det problem som du inte kan mäta med tester som tex parasiter och bakterier mm..

Men 15 guppys, det måste ju vara sjukt överbefolkat, jag har ca 10 fiskar i guppy storlek i ett 63 liters, och 70 liters är ju inte mycket större, och 5 fiskar till här så hade det bara sett rörigt och lkkonstigt ut, och det kan väl inte vara bra att ha s¨å trångt för fisken?
#6 - 22 augusti 2008 20:17
JojjeN skrev:
Men 15 guppys, det måste ju vara sjukt överbefolkat, jag har ca 10 fiskar i guppy storlek i ett 63 liters, och 70 liters är ju inte mycket större, och 5 fiskar till här så hade det bara sett rörigt och lkkonstigt ut, och det kan väl inte vara bra att ha s¨å trångt för fisken?
fast guppy är en fisk som lever i ganska stora grupper och vill nog påstå att de trivs bättre att vara 15 än 5 och 50L är tillräckligt, men sen om man tycker det ser rörigt ut är en anna femma och sen är det väl en ganska rörig fisk i sig som far upp och ner och hit och dit:)
#7 - 22 augusti 2008 20:26
åheim skrev:
fast guppy är en fisk som lever i ganska stora grupper och vill nog påstå att de trivs bättre att vara 15 än 5 och 50L är tillräckligt, men sen om man tycker det ser rörigt ut är en anna femma och sen är det väl en ganska rörig fisk i sig som far upp och ner och hit och dit:)

Okey, det visste jag inte. Tackar för kunskapen åheim. =)
#8 - 22 augusti 2008 20:59
vickepicke skrev:

Det man brukar säga är per 1 cm fisk rekomenderas 1 liter vatten! Och guppys är inte direkt dom största fiskarna du finner. Så att du har haft 15 guppys från början, har ju inte gjort så dom dött pga litet utrymme :)
Nu ska jag dock inte spela värsta experten, då jag själv har mycket kvar att lära, men just den där 1liter/1cm fisk har jag lärt mig från första dagen jag blev medlem här :)
#9 - 23 augusti 2008 00:10
streezz88 skrev:
..just den där 1liter/1cm fisk har jag lärt mig från första dagen jag blev medlem här :)

Ledsen men då får du slå ur hågen allt du har lärt dig för där har du fel, om jag skulle omsätta detta i praktiken och stoppa ner mina 4 papegojciklider i ett akvarium på 90 liter så skulle dom med största sannolikhet stendö inom loppet av en knapp vecka, utrymmet som krävs är baserat på en mängd olika faktorer som revir, metabolism, snabbhet osv..
#10 - 23 augusti 2008 00:12
streezz88 skrev:
..just den där 1liter/1cm fisk har jag lärt mig från första dagen jag blev medlem här :)

Ledsen men då får du slå ur hågen allt du har lärt dig för där har du fel, om jag skulle omsätta detta i praktiken och stoppa ner mina 4 papegojciklider i ett akvarium på 90 liter så skulle dom med största sannolikhet stendö inom loppet av en knapp vecka, utrymmet som krävs är baserat på en mängd olika faktorer som revir, metabolism, snabbhet osv..
#11 - 23 augusti 2008 00:55
streezz88 skrev:

Nu ska jag dock inte spela värsta experten, då jag själv har mycket kvar att lära, men just den där 1liter/1cm fisk har jag lärt mig från första dagen jag blev medlem här :)

Det ska man inte tolka ordagrannt.
Tex Black Molly http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35 ska ha 70 liter, frågan är då - hur många kan jag ha utan problem?
Svar 7 st.
Sen förekommer det givetvis att en del yngel föds men det är så man räknar.
Sen är det som Gaffel säger en hel del andra faktorer som spelar in som revir och dyl.
#12 - 23 augusti 2008 04:49
Men gubbz, 1 cm per liter, en guppy blir ca 5 cm (Och ibland större) men då behöver en guppy 5 liter, 5 gånger 15= 75 liter, och utöver det hade han platy, malar, och "mm" vilket borde betyda fler fiskar? Blir inte det väl trångt i 70 liters så det kan vara det det beror på ändå?

Men troligen behöver ändå fisken mer plats, med tanke på Kapten Kirks inlägg.

Men det kan ju också vara så att han bara haft otur och fått en vek stam som inte klarar massbefolkning, om ni säger att guppys trivs i fisksoppa?
#13 - 23 augusti 2008 09:03
Om du har köpt fiskar från olika ställen i olika omgångar så kan du ju ha råkat fått med dig ngn sjukdom, fast det skulle nog kanske även ha drabbat dina platy iof!?

Jag kan ju ha fel nu, men kan inte guppy vara lite besvärliga pga de är rätt hårt avlade?
Vill också varna dig för att helt lita på sticktester för att kolla dina vattenvärden, då de inte är så värst bra. Prova med dropptester istället eller ta med ett litet vattenprov till butiken och be dem kolla det.
Sniglarna gör ingen större skada, men de har en förmåga att föröka sig snabbt!
#14 - 23 augusti 2008 09:45
Gaffel skrev:

Det var iaf det första jag fick som svar, när jag fråga hur många fiskar som skulle lämpa sig i mitt kar.. Och då ber jag om ursäkt om det nu är så fel.Och förstår självklart av att större fiskar, inte trivs i ett litet akvarium..
Jag har bara snappat upp de som skrivit så till mig. Inget eget påhitt
#15 - 23 augusti 2008 10:41
Tack för alla svar.
Tvivlar på massdöd då det som sagt endast finns 2 guppys kvar. Har 6st små Kardinaltetror, 2st små malar, och 6st platys + de små ynglen. (Har flyttat över nästan alla i mitt 30l.) Så ser inte ut som fisksoppa direkt. =)
Det är just det att alla guppies dör, inte en enda platy eller något annat har strukit med. Inte ens något av de små ynglen. (Förutom möjlig middag i det "stora" karet.)
Sjukdom borde ju påverkat de andra också..

Såg som sagt 2st små sniglar sist.. nu kan jag se betydligt fler.. så kanske dags att börja plocka bort dem så smått... =) Men de är helt ofarliga eller? Vilken skada kan dom möjligen göra?
#16 - 23 augusti 2008 10:43
Snäckorna är ofarliga.
De äter överbliven fiskmat, alger.
#17 - 23 augusti 2008 10:54
sniglar i karet tycker jag man ska se som nyttodjur men kan va ganska otrevligt utseendemässigt[:o] väldigt svårt att bli av med dem för de förökar sig fruktansvärt snabbt, jag har själv hållt på i flera månader att rensa ett litet kar men det dyker hela tiden upp ett par nya[:(!] I ett annat kar Har jag däremot en snäcka som råkade följa med vid ett fiskköp och den har blivit riktigt stor och väldigt vacker så den vårdar jag ömt:D, tyvärr så ha den ingen att para sig med!
#18 - 23 augusti 2008 13:32
åheim skrev:
sniglar i karet

Jag har aldrig haft nån snigel i mitt kar, däremot snäckor :p
#19 - 24 augusti 2008 07:34
Dina guppisar har troligtvis haft någon sjukdom, min syster hade jätteproblem med sina guppisar, de dog en efter en. Hon var helt knäckt eftersom alla sa att guppy är en nybörjarfisk. De andra fiskarterna överlevde precis som du beskriver. Hon gav till slut upp att ha guppy.

Snäckor tycker jag är guld värda som renhållare i akvariet. Hos mig kan de aldrig bli för många eftersom jag har mysksköldpadda :D
#20 - 24 augusti 2008 16:30
Jag kan ju bara upplysa alla som förespråkar sniglar/snäckor...eller vad man väljer att kalla dom...efter ett tag blir man tokig på dessa små gynnare. Höll på i närmare ett år att bli av med mina i ett 100 liters. Plockade, plockade och åter plockade vid vattenbyte var fjortonde dag och oftast 50-70 stycken varje gång. Prövade sen att plocka så fort jag såg en endaste lite snigel och tyckte det verkade lovande ett tag men kännde att jag inte riktigt börjae tycka det var så kul med detta akvarie längre, man var mest irriterad på det j-a snigelplockandet hela tiden. Man kan nästan säga att jag slutade att se fiskarna, det enda jag såg var sniiiiiiglaaaarrr. Trots att jag vet att mitt kar egentligen är för litet så köpta jag två praktbotior (ska inom en överskådlig framtid köpa större kar) och kan ärligt säga att jag inte haft problemet sedan dess.
#21 - 24 augusti 2008 17:25
Agnez: man får många snäckor om de har mycket mat som tex alger eller överbliven fiskmat som sjunkit till botten
#22 - 24 augusti 2008 17:26
Agnez skrev:
Jag kan ju bara upplysa alla som förespråkar sniglar/snäckor...eller vad man väljer att kalla dom...efter ett tag blir man tokig på dessa små gynnare. Höll på i närmare ett år att bli av med mina i ett 100 liters. Plockade, plockade och åter plockade vid vattenbyte var fjortonde dag och oftast 50-70 stycken varje gång. Prövade sen att plocka så fort jag såg en endaste lite snigel och tyckte det verkade lovande ett tag men kännde att jag inte riktigt börjae tycka det var så kul med detta akvarie längre, man var mest irriterad på det j-a snigelplockandet hela tiden. Man kan nästan säga att jag slutade att se fiskarna, det enda jag såg var sniiiiiiglaaaarrr. Trots att jag vet att mitt kar egentligen är för litet så köpta jag två praktbotior (ska inom en överskådlig framtid köpa större kar) och kan ärligt säga att jag inte haft problemet sedan dess.

Dessa jobbigasniglar/snäckor!! Jag fick växter från en bekant till mitt nya 110 liters akvarium för ett par, tre år sedan och sen var domen fälld i princip. Jág höll på i månader för att försöka skölja bort dem från växterna, glaset, allt! Blev därefter tipsad att inhandla en liten rackare som var duktig på att hålla rent från dem, har ingen aning om vad det var för något, och därefter hade jag inte heller några som helst problem. Men fy tusan säger jag bara.... Jag vet vilket helvete du hade :P

Annons