2 golden snurrar runt i cirkel....

#1 - 22 september 2003 14:06
jag vet ännu inte så mycket om denna fisk....2 st av dom snurrar runt i en cirkel, är det lek eller?? De är bara ca4-5 cm ännu!
Från Maria
#2 - 22 september 2003 14:57
Det gör mina med, jag vet inte om det är lek men jag tror inte det för de brukar göra så ganska ofta och jag har inte sett några yngel ännu. Men det är ganska kul att titta på, de brukar få upp en imponerande fart i snurrandet. Är det någon annan som vet om det är lek?
#3 - 22 september 2003 15:27
Mina golden gör så också, men de är inte stora nog för lek ännu de är bara runt 3cm.
#4 - 23 september 2003 10:19
jag tror inte det är lek, för då brukar dom inte snurra på detta sätt. utan då brukar det väl vara mer jagande efter äggfläckar.
Mina fiskar brukar också snurra runt på detta sätt, och det brukar ofta vara av samma kön, så det är nog snarare bråk än lek.

vad jag tror! =)
#5 - 23 september 2003 10:31
Så gör två av mina golden också. Båda är hannar så jag antar att de försöker slåss även om det aldrig blir nåt fysiskt av det hela...
#6 - 23 september 2003 13:57
när jag köpte mina hörde jag att det var hannarna som gjorde det för ta reda på vem som e störst snyggast o starkast! dom e fina
#7 - 23 september 2003 21:28
Det är förmodligen ett sätt för mindre hanar att bestäma rangordning. Ett par av mina mindre hanar brukar göra så, dock aldrig de större.
#8 - 8 oktober 2003 18:16
dom försöker förmodligen bossa varandra. 2 av mina hongi's slåss nästan konstans så det ryker i akvariet. det brukar smälla till så man hör det. :) när dom leker så skakar honan på röven, ploppar ut ett ägg, vänder på sig, plockar upp ägget för att sedan "suga" på hannens analfena då han skakar och släpper ut mjölken över ägget.

MVH Simon
#9 - 10 oktober 2003 21:09
Svar till mia22

Jag tror inte att de leker. Jag tror snarare att det är slaggis mellan två hanar. Vi har två golden som snurrar runt varandra ibland. Dessa två är hanar på närmare 10 cm. Alltså gäller det för både stora och små hanar. Jag har dock aldrig sett att två honor av golden gör på det här sättet.

Annons