2 Malar

#1 - 11 maj 2008 13:28
Köpte för inte så länge sedan 2 st av dessa malar http://img115.imageshack.us/my.php?image=imgp0609wb4.jpg

Men problemet är att jag inte kommer ihåg vad dessa heter. Är det någon här som vet?
#2 - 11 maj 2008 13:38
#3 - 11 maj 2008 13:44
Vic skrev:

Det kan de kanske vara, ja. Men om det är Långsträckt pansarmal, växer de fort?
#4 - 11 maj 2008 13:45
MAdden skrev:
Det kan de kanske vara, ja. Men om det är Långsträckt pansarmal, växer de fort?

Beror lite på skötsel och matning.
#5 - 11 maj 2008 13:49
De växer i normala fall inte så jättesnabbt. Men fina är de:)!
#6 - 11 maj 2008 17:53
Japp, en långsträckt pansarmal, men troligtvis inte den som zoopet kallar långsträckt pansarmal (Callichthys callichthys), utan Megalechis thoracata, som verkar klart vanligast i handeln av de två enligt min erfarenhet i alla fall, vilket gör att jag tycker det är lite skumt att zoopet har med Callichthys callichthys i artbeskrivningarna, men inte Megalechis thoracata.

Jag har själv en hane och en hona, trevliga malar, som inte är aggressiva, men däremot kan de nog störa lite skyggare arter genom att de simmar omkring och verkar en aning rastlösa.
#7 - 11 maj 2008 20:24
Det är väldigt aktiva fiskar, tycks vara i farten dygnet runt. Mycket charmiga.
Mina 2 exemplar har växt mycket fort, de är runt 8 cm nu och var nog hälften så stora när jag köpte dem.
Tyvärr måste jag göra mej av med dem, de gräver upp alla växter!
Bilagor:
#8 - 11 maj 2008 20:30
Micke_A skrev:
Japp, en långsträckt pansarmal, men troligtvis inte den som zoopet kallar långsträckt pansarmal (Callichthys callichthys), utan Megalechis thoracata, som verkar klart vanligast i handeln av de två enligt min erfarenhet i alla fall, vilket gör att jag tycker det är lite skumt att zoopet har med Callichthys callichthys i artbeskrivningarna, men inte Megalechis thoracata.

Megalechis thoracata, jo men visst... Förr i tiden hade jag kort och gott "hoplosternum-malar"!:p
#9 - 11 maj 2008 21:00
A C-son skrev:
Megalechis thoracata, jo men visst... Förr i tiden hade jag kort och gott "hoplosternum-malar"!:p

Tja, deras gamla namn var Hoplosternum thoracatum :)

Annons