2 pumpar till samma insug och utblås?

#1 - 15 oktober 2008 08:43
Hej

Jag ska snart sälja mitt största akvarium och köpa ett lite mindre. Vill nu att de ska se så cleant ut som möjligt och vill minimera antalet slangar mm.

Tanken är att köpa hightech med co2 Mh belysning och Uv-C filter.
Jag har i dagsläget 2st Rena Xp3 pumpar som jag är väldigt nöjd med och vill använda till det nya karet. Tanken var då att köra med ett utblås och ett insug för att sen montera på ett Y-kors där pumpslangarna förgrenas.
Skulle det fungera tror ni, eller kan det bli några problem?

Tacksam för alla svar och funderingar.
#2 - 15 oktober 2008 08:47
Spontantanke; det borde kunna skita sig.

Mest för om då ena filtret blir mer igensatt, så borde väl risken iaf FINNAS att det med mer "utblåskraft" kvar, pressar vattnet baklänges in i det "igensatta" filtret.

Detta borde väl kanske gå att lösa med någon backventil av något slag.

MEN, jag säger inte att det är någon FAKTISK risk eller så, det var mer bara en spontantanke som sagt. Det kan mycket väl gå kanonbra, i dunno, i've never done it ;)
#3 - 15 oktober 2008 08:55
ja där sa du något, men med backventiler på varje slang så borde det inte vara några problem. Skulle bli mycket snyggare att bara ha 2 slangar ist för 4 =)
#4 - 15 oktober 2008 10:59
Du ska tänka på att använda väldigt grov dimension på utblås och insug för att inte strypa filtrena!
#5 - 15 oktober 2008 11:06
åheim skrev:
Du ska tänka på att använda väldigt grov dimension på utblås och insug för att inte strypa filtrena!

Bra tanke. Kan dock tillägga att filtrerna kommera att vara skapligt över dimensionerade för karet (210l) jag ska använda dom till, så ett dämpad flöde är kanske att föredra.

Tror du att det skulle bli några andra problem?
#6 - 15 oktober 2008 16:33
svårt att säga om du kommer få problem, men det lär väl märkas när du kör igåndg det;) Vill du inte ha så mycket flås men mycket filtervolym så skulle jag nog välja att seriekoppla dem och låta pumpen med insug från karet vara avstängd och låta pump 2 dra vattnet igenom båda filtrena och tillbaks till karet! nog viktigt att den första pumpen är avslagen för att undvika övertryck i pump 2, stor läckagerisk vid övertryck!

Annons