2 ruvande honor i samma spottkar?

#1 - 1 juni 2007 16:26
Det verkar gå en liten babyboom bland mina perlmutter.
Efter att en mycket fertil hane har varit i farten är nu även min andra perlmutthona på smällen, tror jag, hon har iaf en påse under hakan och står och tuggar. fast hur lång tid efter en "födsel" kan dom ruva igen (hon spottade ut yngel för ca 5-6 veckor sedan)

Om hon nu är på smällen kan man då släppa i båda honorna i samma spottkar, dom ska ha ungefär samtidigt isåfall, eller kommer dom att äta upp varandras yngel eller blir det några andra problem??
#2 - 1 juni 2007 16:38
Visserligen en annan art men vi provade med våra Rödzebror och dom slogs rejält när vi satte 2 tuggande honor i samma spottkar.

De kan tugga igen rätt snart efter att ha spottat, rekordet hos oss var 3 veckor senare! Det är dock mycket viktigt att låta honorna gå kvar i spottkaret ett tag och äta upp sig efter spottning då snabb parning kan svälta dem annars då många honor inte äter under ruvning.
#3 - 1 juni 2007 16:59
Tack.
Inget annat att göra än att prova sätta i båda.
Jag har ju inget annat val, har inte plats för ett tredje kar.

Eller:
Om man sätter i en och låter henne spotta, sen tar ut henn och i med den andra kommer hon att äta upp dom eller kommer hon kanske rent av tro att det är hennes egna och ta hand om hela kullen? ja vet, svår fråga att svara på men vad tror ni?
Det blir ju lite synd om honan man flyttar tillbaka, men det får jag väl lösa på nåt sätt.

Annons