2 sekunders minne

#1 - 2 april 2005 20:26
Finns det några bevis för att fiskar inte har 2 sekunders minne?
#2 - 2 april 2005 20:29
japps, folk har forskat på det och det finns gott om bevis på att dom INTE har det. (ja inte kortare utan mycket mycket längre)

har disskuterats här på zoopet förut så söker du på guldfisk och 3 sekunder så lär det komma upp flera trådar. Senaste året har det varit artikllr i flera stora tidningar angående detta som också hänvisar till att forskare har kommit fram till att det inte är sant.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 april 2005 08:28
[QUOTE=råttan]Finns det några bevis för att fiskar inte har 2 sekunders minne?[/QUOTE]
Det är en myt att vissa fiskar som t.ex. guldfiskar skulle ha ett så kort minne. Jag intervjuades t.o.m. i radion om detta för något år sedan och hade för intervjun t.o.m. letat fram en vetenskaplig undersökning som t.o.m. bevisade att guldfiskar i alla fall har minst 3 månaders (eller nåt sånt, kommer inte ihåg exakt) minne.
Som gosatta skriver så har detta varit uppe tidigare i detta forum - med en tråd till ovan nämnda vetenskapliga undersökning.
#4 - 3 april 2005 08:33
Dom testade guldfiskarna minne på det inte helt seriösa "Mythbusters" och om inte jag missminner mig så mindes dom utan problem vad dom lärt sig dagen innan !
#5 - 3 april 2005 20:39
Kan ta mina akvarier tex.Jag har en lucka i rampen som maten kommer ner igenom.Så fort jag kommer hem från jobbet och börja klampa runt i vardagsrummet simmar alla i full fart och ställer dig under luckan.Så var maten kommer minns dom alla ggr
Fredrik
#6 - 3 april 2005 20:42
ja tänker man lite logiskt så säger det ju sig själv, ingen livform som själv måste leta efter mat etc. skulle ju överleva med ett minne på tre sekunder. Sen är det väl frågan om vad minnen och instinkter är men tror ju knappast några sörre djur lever enbart på instinkter.
#7 - 3 april 2005 20:43
mina kardinal tetror försöker gömma sej när jag sätter mej vid akvariet men tar jag av täckglaset så kommer dom fram rätt fort då dom vet att då kommer det mat.

ibland så lägger sej en del av flingorna på botten då har jag en blå plast grej som jag "viftar" upp det med och den ignorerar dom totalt numera så mycket så jag får va försiktig så ja inte träffar nån av dom.

mina 2 räkor har också lärt sej var det finns mest mat nånstans i karet.
#8 - 5 april 2005 09:51
Mina nicaragua ciklider o blåciklider kommer barra och hälsar på mig, aldrig nån annan i familjen eller gäster. De är dock inte skygga utan har väl lärt sig vem som matar dem.
#9 - 5 april 2005 11:29
Jag är själv övertygad om att fiskar har minst några månaders minne.. Men vet inte riktigt hur man ska kunna övertyga andra.

Finns alltid ursäkter som att det bara är en reflex eller en instinkt..
#10 - 5 april 2005 11:46
ganska lätt att bevisa. en reflex eller instinkt går inte att lära sig. och efter som fiskarna inte naturligt kommer ifrån akvarium så kan det itne vara en reflex eller instinkt när dom lär sig i vilket hörn maten kommer och vid vilken tid, inte heller när dom lär sig vilken mäniska det är som matar dom =)
#11 - 5 april 2005 11:52
Bra sagt. Mina ciklider har lärt sig att när min 5-årige son (den lille människan som bankar på frontglaset) kommer nära då är det inte mat på gång utan man bör helst hålla sig borta från framsidan då. Men när husse (jag) kommer nära då bör man ställa sig i standby-läge vid matningsplatsen, speciellt om han öppnar luckan i bänken och rotar i lådan med matburkarna, då ska man vara extra ivrig. :D
#12 - 5 april 2005 13:31
en gång när flopp(min skalar)försökte komma åt en flinga så bet han efter den först när det inte gick så viftade han med bröstfenorna och det skapades en ström virvel så att flingan kom upp.det tycker jag ialla fall är smart.
#13 - 6 april 2005 08:05
[QUOTE=oveb]Dom testade guldfiskarna minne på det inte helt seriösa "Mythbusters" och om inte jag missminner mig så mindes dom utan problem vad dom lärt sig dagen innan ![/QUOTE]

Mythbusters är helseriöst (ok kanse inte alltid :p ) och ett kanonbra program på Discovery. Det dom gjorde var att dom har två lika akvarium och skulle få Guldfiskar att ta sig igenom en plexiglaslabyrint. Den ena killen använde mat för att lära dom den rätta vägen och den andra gjorde inget. Efter, tror jag, 1 månad gämfördes resultaten och fiskarna som lärts upp kom igenom labyringen på bara ett par sekunder medan de andra fortfarande inte hittat igenom.
#14 - 6 april 2005 08:40
jag besöker aquaria ganska ofta... fyrögonen där ignorerar de flesta...men när jag kommer.. så kommer de... om en skötare kommer ignrerar det de... förtom när de ska få mat... skötarna är klädda likadant... antagligen känner fiskarna igen brickan som maten kommer på.. det trodde jag förr.. men nu har jag sett dem komma i samma rasande fart då de har en annan matskål.. jag fortsätter fundera över den saken.
#15 - 6 april 2005 21:16
[QUOTE=gosatta]ganska lätt att bevisa. en reflex eller instinkt går inte att lära sig. och efter som fiskarna inte naturligt kommer ifrån akvarium så kan det itne vara en reflex eller instinkt när dom lär sig i vilket hörn maten kommer och vid vilken tid, inte heller när dom lär sig vilken mäniska det är som matar dom =)[/QUOTE]
En reflex går visst att lära sig, tänk bara på Pavlovs hundar t.ex. Betingade reflexer är just sådana reflexer som är inlärda. Djur (inkl. människan) lär sig att associera ett visst stimuli med en viss händelse vilket utlöser en reaktion hos djuret, allt från muskelreflex till hormonutsöndring. Huruvida dessa inlärda reflexer ska kallas för "minne" är väl svårare att svara på. Att hjärnan har ett minne av vad som finns att vänta vid vissa signaler behöver ju inte betyda att djuret själv är "medvetet" om minnet och kan "minnas" vid andra tillfällen än vid själva stimulansen. Med andra ord, det är kanske inte förrän du kommer fram till akvariet kl. 15.15 som fisken "kommer ihåg" att det är där och då den brukar få mat. Men, å andra sidan, jag har faktiskt ingen aning hur fiskar upplever sin omgivning och sig själva...
#16 - 8 april 2005 17:48
igår tittade jag på mythbusters dom testar myter och dom testa just den myten så jag vet alla fall att guld fiskar har mer än tre sekunders minne:)

Annons