2 st döda silvermolly, Lernaea???

#1 - 25 mars 2009 19:50
Jag skrev ett inlägg här tidigare idag om två av mina silvermollys. En fick jag avliva för några dagar sen, och nu för ca en halvtimme sen fick jag avliva den andra också, pga att de slutar simma, lägger sig på botten och kippar efter andan.

Jag läste här på zoopet om olika sjukdomar, och såg bland annat en som heter Lernaea. Jag kom då att tänka på att jag sett typ som 2 mörkröda strängar som spretat som ett Y och som stuckit ut ur analen på fisken jag fick avliva idag. Kan det var sjukdomen Lernaea? Hur vet man det i så fall?

Är det smittsamt? Jag har bara sett det på den fisken som dog idag!
#2 - 25 mars 2009 20:00
det är camallanus cotti du har, väldigt smittsamt. Lernaea är vita större parasiter och syns väldigt tydligt.

camallanus cotti - är en blodmask(som suger blod från tarmen) och som föder levande ungar. när dom hänger ut ur fisken är då dom föder nya ungar annars lever dom inne i tarmen i kolonier. dom behöver ingen mellanvärd och går direkt till fisk till fisk. finsn dom inte i fisken så finns dom frisimmande i vattnet.

åtgärd - gör ett vattenbyte och salta och avlid dom fiskar med mest maskar, köp sedan denna http://www.pwss.nu/product.php?productid=5569&cat=861&page=1

denna blodmask kan ta ut hela fisk beståndet på korttid, och är väldigt vanligt på just Guppy och Molly.

googla dom olika namnen - Camallanus cotti och Lernaea så ser du skillnad.
#3 - 25 mars 2009 20:10
Oj, herregud! Det var verkligen inget positivt besked.
Det konstiga är ju att jag bara sett det på en fisk. Borde det inte synas på andra fiskar också?
#4 - 25 mars 2009 20:32
lollz skrev:
Oj, herregud! Det var verkligen inget positivt besked.

Det konstiga är ju att jag bara sett det på en fisk. Borde det inte synas på andra fiskar också?

Blodmaskarna lever gömda i tarmen. och syns bara ibland hängande vid analen eller när dom ska föda nya ''maskar'' så hänger dom ut ur analen. så du ser ju inte säkert vilka fiskar som har det då dom är gömda inne i tarmen.

när jag fick det så bytte jag först vatten rätt så mycket och sedan saltade jag och använde den medicinen som jag visade. plus att jag dödade dom fiskar som va värst drabbade. jag har inte fått tillbaka det.
#5 - 25 mars 2009 20:43
Det låter ju bra att du inte fått tillbaka det. Frågan är nu bara hur länge jag har haft det. För jag antar att skiten kommit in med nya fiskar (?) och det är ett bra tag sedan vi köpte nya fiskar till akvariet. Fan. Jaja, jag får åka och köpa medicin imorgon och hoppas att de flesta fiskar överlever.
#6 - 25 mars 2009 21:15
dom kommer med stenar,rötter,växter,fiskar,transportvatten m.m.

jag fick mitt från nyinköpta fiskar ''tror'' jag. men jag köpte nya fiskar och någon vecka därefter såg jag dom första. jag kan tillägga att jag var tvungen att avliva många fiskar (men det var ju att jag hade många som var hårt drabbade) och det får jag skylla mig själv lite att jag inte agerade snabbt nog.

första symtom är att fiskarna blir slöa och avmagrar rejält och sedan att man ser maskarna.
#7 - 26 mars 2009 10:05
Konstigt, jag tycker inte att fiskarna blivit slöare eller avmagrat.
De enda fiskarna jag märkt det på är de 2 som dött, och samma dag som jag sett att de blivit slöare är den dagen de dött/jag fått avliva dom. Antingen så är jag grymt dålig på att se symptomen, eller så går det sjukt snabbt.
Jag och sambon ska i alla fall iväg och köpa medicin idag. Jag får väl räkna med att en del fiskar inte klarar det ändå, men förhoppningsvis överlever en del och jag slipper rensa hela akvariet.
För då skiter jag nog i att starta om det. :(
#8 - 26 mars 2009 15:21
det går snabbt, lycka till !
#9 - 26 mars 2009 16:30
Jag har nu varit iväg och köpt medicin. Affären rekommenderade Sterazin. Känner du till om det fungerar? Jag har läst på internet och det verkar inte vara den bästa medicinen, men å andra sidan så verkar de bästa medicinerna vara förbjudna?

Vad ska jag tänka på när jag medicinerar? Detta är första gången jag behöver göra det!

I värsta fall, vad gör man om alla fiskarna insjuknar? Är det bara att sätta igång och avliva för att sen rengöra akvariet och all inredning? Eller...?
#10 - 26 mars 2009 17:44
lollz skrev:
Jag har nu varit iväg och köpt medicin. Affären rekommenderade Sterazin. Känner du till om det fungerar? Jag har läst på internet och det verkar inte vara den bästa medicinen, men å andra sidan så verkar de bästa medicinerna vara förbjudna?

Vad ska jag tänka på när jag medicinerar? Detta är första gången jag behöver göra det!

I värsta fall, vad gör man om alla fiskarna insjuknar? Är det bara att sätta igång och avliva för att sen rengöra akvariet och all inredning? Eller...?

tyvärr den medicinen funkar inte. köp det jag visade eller försök få i fiskarna nåt avmaskningsmedel.

jag hade startat om karet om jag inte fått veck det. många kanske tycker det är drastiskt.
#11 - 26 mars 2009 17:54
Men åh vad besviken jag blir. Varför rekommenderade hon mig den? Jag tycker att man ska kunna lita på de som jobbar i en affär, kan de inte vad man frågar om kan de ju säga det. 120 spänn åt helvete alltså.

Den fungerar inte alls alltså?
Då låter jag nog ödet avgöra hur det blir med fiskarna. Antar att dom redan är "smittade" ändå...
#12 - 26 mars 2009 18:09
lollz skrev:
Men åh vad besviken jag blir. Varför rekommenderade hon mig den? Jag tycker att man ska kunna lita på de som jobbar i en affär, kan de inte vad man frågar om kan de ju säga det. 120 spänn åt helvete alltså.

Den fungerar inte alls alltså?

Då låter jag nog ödet avgöra hur det blir med fiskarna. Antar att dom redan är "smittade" ändå...

Sera är dom ända som har gjort en medicin som ska funka, annars är det olika avmaskningsmedel som gäller och då får du blanda det i fodret som sedan fisken äter upp. sök lite på zoopet så får du lite resultat om olika behandlingar.

när allt var slut för min del så hade alla mina Gyppy dött plus alla Platy och nästan alla tandkarpar. efter jag använt seras så såg jag att molly och resterande tandkarpar hade klarat sig och såg inte mer mask efter jag var klar med behandlingen.
#13 - 29 mars 2009 09:37
Det verkar som att det redan är försent nu. Jag matade med en tablett igår, alla fiskar brukar vara runda om magen dagen efter att de fått en sån, men idag är dom smala och slöa. Jag har bestämt mig för att inte köpa medicinen du rekommenderade, då det kan vara upp till 20 dagars leveranstid, och då är det inte ens säkert fiskarna lever.

Det jag undrar nu är hur jag bör gå till väga om jag vill starta om akvariet?
Måste jag köpa helt nya grejer eller finns det något "smidigare" och billigare sätt?
Jag har läst att man koka gruset, men jag tänker mer på växter, stenar, roten, doppvärmare och filter/pump?

Annons