2 ytterfilter?

#1 - 20 september 2016 19:42
Kör för närvarande ett JBL ytterfilter som är anpassat för 60-200 liter akvarium, (mitt är 200) tycker det filtrerar lite för dåligt, har mycket partiklar av skräp/fiskbajs/och annat som kan tänkas finnas i tanken.

Funderar på att skaffa ett nytt som är anpassat för större tankar, typ 200-600liters tankar, är det värt det tror ni? kommer jag se någon skillnad, samt om jag investerar i ett JBL filter till i den högre klassen, kan jag ha kvar mitt gamla samtidigt som det nya? en på var sida om akvariet typ.

mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 september 2016 07:58
Det blir säkert skillnad med ett större men du kan ju först testa med att flytta lite på utblåset på det som du har. det gäller ju att få vattnet att cirkulera så mycket som möjligt för att skiten skall nå fram till insuget på pumpen
#3 - 22 september 2016 17:21
Har slagit till på JBL största ytterfilter cristalprofi e1901, för akvarier 200-800 liter, får ett bra mycket bättre flöde med det också, vilket regnbågarna gillar (vad jag har förstått), flödet går ju ett reglera på pumpen också. Hoppas det blir bra :)

Det pumpar 1900L/timme på max effekt

PS: visst är det optimalt om man kan ha utblåset på en sida av tanken, samt insuget på den andra sidan? Måste modifiera tanken lite först bara :)
#4 - 22 september 2016 17:36
Nej det optimala är att ha insuget under utblåset (om akvariet inte är väldigt långt och inte orkar cirkulera andra änden av akvariet) och vi får se om du har hittat lösningen på dina partikelproblem. Enligt min erfarenhet har det inte så mycket med cirkulation att göra utan något annat... Tex kör jag en filtermattekub på 1L till mina slöjstjärtar och en massa platy och en del tetror o garra rufa och den filterkuben sitter på ett stigarrör och drivs av en luftpump så det är inga starka strömmar i karet men kristallklart som det kan bli, så jag tror det handlar en hel del om syresättning och det är en akilleshäl för ytterfilter...
#5 - 22 september 2016 17:57
ok! tack för synpunkten,

jag tänkte mer på att den stora pumpen orkar dra in mer vatten och har mer filtermassa i sig och på såvis orkar rensa upp snabbare och bättre, men jag återkommer med rapport imorgon kväll då det nya förhoppningvis sitter på plats
#6 - 22 september 2016 18:14
Då håller vi tummarna att du får resultat som var värt investeringen [:)][:-106]
#7 - 22 september 2016 18:25
Det hoppas jag också :)

Jag tänkte att detta filter är lite väl overkill för mitt 200 liters kanske, men sen tänkte jag att de kan ju inte vara dåligt med en riktigt starkt filtererning. Men så har jag bara haft igång karet cirka 1,5år så är ju inget proffs heller

En annan fråga, när jag ska starta mitt nya, ska jag hälla i lite vatten från det gamla filtret i det för att få "igång det" eller så?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 september 2016 19:02
[QUOTE=åheim;n2360298]Nej det optimala är att ha insuget under utblåset.[/QUOTE]
Instämmer

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 22 september 2016 19:04
[QUOTE=kardinaltetran;n2360303]En annan fråga, när jag ska starta mitt nya, ska jag hälla i lite vatten från det gamla filtret i det för att få "igång det" eller så?[/QUOTE]
Nja, det är ju ett "gammalt" akvarium så det behövs inte för nyttobakterierna finns också i akvariet. Men visst kan du göra så - det är ingen nackdel

#10 - 22 september 2016 19:44
Ok! Tack för alla kloka svar :)
#11 - 23 september 2016 06:07
[QUOTE=åheim;n2360298]Tex kör jag en filtermattekub på 1L till mina slöjstjärtar och en massa platy och en del tetror o garra rufa och den filterkuben sitter på ett stigarrör och drivs av en luftpump så det är inga starka strömmar i karet men kristallklart som det kan bli, så jag tror det handlar en hel del om syresättning och det är en akilleshäl för ytterfilter...[/QUOTE]

Måste hålla med Åheim i detta fall. Billifilter, elefantfotfilter eller filterkub/rör som drivs av luft...kalla dem vad man vill. Men de gör jobbet riktigt bra och vattnet är i princip alltid klart och fint.
Jämför jag med mitt 540L som har bestyckat med 3 ytterfilter (Eheim 2080, 2075, 2215+ Aquaclear 50 påhängsfilter ) så har jag mycket mer partiklar i det akvariet än mina andra mindre. Belastningen är i stort sett den samma i förhållande till vattenmäng/fisk i de olika akvariumen. Till och med i mitt 105 liters med yngel där det matas rejält kan jag tycka att vattnet är finare än i 540L.
Så luftfilter i kombination med ytterfilter så skulle jag vilja påstå att man får till den bästa reningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 september 2016 07:00
Fast det beror ju på att filtermaterialet är mycket finare i billifiltren etc. än man använder i ytterfilter som har grövre filtermaterial (bättre ur biologisk synvinkel). Sätt dit en fin (PPI30) filtermattebit på insuget till ett ytterfilter så tar den också det fina
#13 - 24 september 2016 16:43
Upptäckte att rören är för grova för att då plats bredvid varandra på de nya filtret så var tvungen att sätta dom på var sida av tanken , vilket ni inte rekommenderade , men filtret har redan löst mina problem med mycket partiklar , jäklar vilket ös det är i det :) det tog ungefär 1,5 timma att rensa ur nästintill alla partiklar
#14 - 18 januari 2017 23:09
Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite och ställer en fråga.

Blev lite nyfiken med det där att ha insuget under utblåset. Antar att ni menar på samma sida av karet ?
Har precis skaffat ett 900 liters kar (153 cm brett). och ett Fluval FX-6 ytterfilter.

Det jag tänkte göra var att sätta utblåset i bakkanten längs ena kortväggen i överkant och insuget i bakkanten nertill på andra kortväggen.
Nu har utblåset på FX-6 dubbla utblås som man kan vinkla lite. Så min tanke var att rikta en stråle längs bakväggen och en lite mot framväggen.

Tänker jag helt fel här ?
#15 - 19 januari 2017 06:31
[QUOTE=Chelsea64;n2365762]Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite och ställer en fråga.

Blev lite nyfiken med det där att ha insuget under utblåset. Antar att ni menar på samma sida av karet ?
Har precis skaffat ett 900 liters kar (153 cm brett). och ett Fluval FX-6 ytterfilter.

Det jag tänkte göra var att sätta utblåset i bakkanten längs ena kortväggen i överkant och insuget i bakkanten nertill på andra kortväggen.
Nu har utblåset på FX-6 dubbla utblås som man kan vinkla lite. Så min tanke var att rikta en stråle längs bakväggen och en lite mot framväggen.

Tänker jag helt fel här ?[/QUOTE]

Dom flesta med FX-5/FX-6 verkar sätta utblåset i mitten av långsidan, jag vet inte om det är för att det blir bättre så eller om det kanske står i instruktionsboken. Själv så kör jag insug och utblås på samma kortsida men kör inte med FX-6 så jag vet inte om dom dubbla utblåsen ställer till det för en sådan lösning. Det låter ju ändå som om du borde få till en bra cirkulation med din tanke :)
#16 - 19 januari 2017 08:26
[QUOTE=KJE;n2365767]

Dom flesta med FX-5/FX-6 verkar sätta utblåset i mitten av långsidan, jag vet inte om det är för att det blir bättre så eller om det kanske står i instruktionsboken. Själv så kör jag insug och utblås på samma kortsida men kör inte med FX-6 så jag vet inte om dom dubbla utblåsen ställer till det för en sådan lösning. Det låter ju ändå som om du borde få till en bra cirkulation med din tanke :)[/QUOTE]

Jag såg att man hade gjort just så i ett hörnakvarie. Har lite tid att laborera och se. Tack.
#17 - 25 januari 2017 14:29
Det gäller nog bara att tänka "logisk strömvattenflöde". Jag har under 9 år haft utblåset (avlångt rör med många hål som sträcker sig över hela höger kortsidans overkant.) och insugett längst ner i hörnet. Begge på samma kortsida. Jag har även ett innerfilter med bra utblås riktat 45c på tvärs av utflödet med strömen från ytterfiltret, fäst på bakglaset på samma sida. För att få en bättre cirkulation. Man ser på växterna hur dem rör sig och kan därigenom bilda sig en bra uppfattning om strömflödet och justera där efter. Även fiskens rörelser och hur de "står" i vattnet är en bra vägledning om vatten strömmarna. Värd är dock att påpeka att när man har utblåset riktat mot glaset bildas det väldigt fort alger just där på glaset. Vad man också kan förvänta sig av att ha allt på samma sida är att man kan få lite "skräp" i hörnen i andra ändan av akvariet. Men det är inte värre än att det försvinner när man gör sitt vattenbyte och kan suga upp det.
#18 - 26 januari 2017 22:04
Nu har jag fått hem min Fluval FX-6 och ser att utblåset är mycket flexibelt. Mitt 900 liters akvarium har måtten 153x75x80h samt har ett borrat hål i botten i bakre kanten på vänstra sidan. Jag har beställt ett insug för det borrade hålet samt även plugg för att sätta igen hålet.

Det jag tänker är att jag skall utnyttja det borrade hålet för insug och sedan har utblåset på samma sida precis vid ytan och rikta de dubbla munstyckerna så att jag får et flöde över hela ytan till andra sidan av kortsidan (ena munstycke får flödet längs baksidan, det andra snett mot framsidan). Jag har gott om tid att labba med flödet. Men var är era tankar om detta?

Skulle jag inte gilla, eller få "det inbyggda" utsuget att fungera, pluggar jag och sätter dit pumpens egna utsug i samma bakre kant. Värt kanske att se skillnaden.
#19 - 26 januari 2017 22:15
Jag har en annan fråga också om val av filtermedia till min Fluval FX-6. Kommer precis i dagarna starta upp ett nytt 900 liters kar. Kommer att vilja ha en del växter, rötter och sten samt en helt del Ciklider, Scalaret och tetror. Vad skall jag tänka på när jag väljer filter media ?

Nu har jag inte haft tiden att analysera vad jag fick med pumpen vid köp, men som det ser ut, så har jag överst ett svart filter som jag kan tro är ett aktivt kol ?, och där efter två lådor med bio makaroner och längst ned ett ledig utrymme som kan välja något eget.

Här är jag väldigt nybörjare och alla tips är välkomna.

Om det översta lagret är någon form av aktivt kol, tänker jag att det filtrerar bort all vattenberedning och växtnäring. Kanske byta mot något annat ?
Jag tänker också att placera något som tar bort ammoniak på den lediga platsen längst ned då risken för nitritspikar är som störst precis i början.

Vad tror ni om det?

Annons