200 L Asien

#1 - 1 april 2010 11:15
[COLOR=black][FONT=Verdana]Tyckte att det var på tiden att skaffa ett ''normalstort akvarium'' och det har jag nu gjort. Hela 4 ggr större än mitt 54 Liters akvarium. Ett akvarium med måtten 100x50x40 - 200L (LxBxH).[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Som rubriken lyder så blir det ett asiatiskt akvarium med sydasiatiska fiskar som guramis och rasboror, närmare bestämt en grupp Chokladguramis, ett par Lakritsguramis och ett stimm Dvärgrasboror mm. Växterna blir en blandning av växter från asien och har inhandlat några Cryptocoryne, en Hygrophila variant och lite annat som jag tar upp senare. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Filterdelen kommer att bestå av ett vitakraft-vitatech innerfilter upp till 200L, som desutom Eheim först hade, sen sålde de modellen och har hört att de nu köpt tillbaka modellen. En Tetra 150w doppvärmare kommer att stå för tempraturen som kommer att ligga någonstans mellan 24-26 C.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Belysningen kommer att bestå av en T5 armatur 2x39W. Det kan bli så att jag behöver kompletera med en till armatur för att få mer ljus högre upp längs långsidorna. Den kommer att ligga på täckglaset eller hängas upp i wire över akvariumet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]En del av fiskarna har jag redan och de går i mina mindre akvarium men de ska få flytta till det större nu. Med tiden så kommer jag fylla på med fisk i 200 L akvariet samt odla lite på dvärgrasbororna separat.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Väntar nu på att mitt Goldmedlemskap ska aktiveras, enklare att posta bilder då, men lägger upp lite länkade bilder nu i veckan. Så s[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]om det ser ut nu så är akvariet på plats på en hemasnickrad bänk. Och som bottenmaterial kör jag på Aquaclay i sedvanlig ordning. Idag ska jag leta efter en rot eller rötter samt lite mer växter.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Tillsvidare![/FONT][/COLOR]
#2 - 1 april 2010 14:20
Det ska bli intressant att se. Jag har ett akvarium på 198 liter som ska bli ett SA-kar, så småningom. Det behöver pysslas om lite först. Och när det är gjort, så ska det då nästan tomma 160 liters få bli ett Asienkar.
Mitt yngelakvarium på 75 liter är nu klart, och på sin rätta plats. I det har jag just nu ett gäng svärdbärar-, Black molly- och Endlersyngel. De vuxna endlerserna från Malmöauktionen är där också. Samt körsbärsräkorna från Solis.Så jag kan så smått börja på med 198:an.
Jag tror att jag ska måla ramen och golvstativet först i mattsvart färg. Och lägga glasskivor i botten. Så påsken blir det väl till att slipa. Och röja plats där det ska stå.

Ser fram emot dina bilder, för inspiration till mitt så småningom.:d
#3 - 1 april 2010 14:54
Det här låter intressant, det är lite ovanligare med asienteman :)
#4 - 1 april 2010 21:58
Just nu står det still:( Får inte till det med inredningen + att jag inte blev nöjd med mängden grus, det blev för mycket. Så imorgon ska det ut en del grus och får hoppas att jag lyckas bättre med inredningen:) Då lär det bli bilder på växter mm.
#5 - 1 april 2010 22:57
Nu har jag laddat upp lite bilder från starten av projektet. Antar att goldmedlemskapet strax aktiveras.

Länk till Zoonen: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2287858&gid=2672326

Ursäkta den fula tapeten och att jag inte ordnat med armaturen.
#6 - 1 april 2010 23:52
Mycket snyggt!! helnajs med helglasat oxå.

hur stabil är bänken?
och som andra har sagt; Najs med Asien-tema!
#7 - 2 april 2010 05:14
Ser bra ut!
#8 - 2 april 2010 06:37
Fint!
#9 - 2 april 2010 07:10
håller med att det ser helbra ut... är dock också lite tveksam på bänkens stabilitet, men snyggt är det!
#10 - 2 april 2010 10:34
Är bänken fast i väggen på något sätt? Du bör absolut ha minst 2 vinklar fast i väggen, det krävs inte mycket rörelse i sidled för att benen knäcks av det kan jag garantera 100%.

Annars ser det snyggt ut, lite mycket sand kan man hålla med om :)
#11 - 2 april 2010 10:52
ooooooooh vad kul med en till som gillar asiatisk tema :)
Ska bli kul att följa tråden :D
#12 - 2 april 2010 12:11
Tackar! Hoppas det går bättre idag

Bänken sitter med två stora förstärkta vinklar och är fäst i två olika reglar i väggen. Jag har provat att välta akvariet med vatten - det gick inte:)
#13 - 2 april 2010 15:47
Nice! då sitter den ialf säkert :D
#14 - 2 april 2010 16:45
Fint så långt. Vad har du för växter i?
#15 - 2 april 2010 19:03
Rosali skrev:
Fint så långt. Vad har du för växter i?

Än så länge har jag planterat Hygrophila angustifolia, Cryptocoryne pontereriifolia, Cryptocoryne wentii ''grön'' och Limnophilia heterophylla + en till växt jag ej kommer ihåg namnet på.

Lär skaffa lite fler växter nästa vecka. Några tips?
#16 - 2 april 2010 20:06
Ser bra ut! lycka till med fortsättningen :)
Bilagor:
#17 - 2 april 2010 20:16
Tagit ur ett par lite sand/grus och bytte den ena roten och det blev bättre. Tömde allt vatten och fylde med nytt så det är galet kallt i karet, tempen låg på 4 C precis efter. Nu ligger den runt 12 C så får vänta med att plantera tills tempen börjar närma sig 20 C.
#18 - 2 april 2010 21:02
Åh, Asientema ska jag göra i framtiden! Det känns som om Asien allt för ofta får stå i lä bakom Afrika och Sydamerikan när det kommer till biotoper, det finns ju en hel del rolig fisk därifrån.

Det blir ingen kampfisk? Är du rädd för bråk, är de för onaturliga eller tycker du bara inte om dem? Det är en av mina favoriter helt klart! :)
#19 - 2 april 2010 23:54
Åh, Asientema ska jag göra i framtiden! Det känns som om Asien allt för ofta får stå i lä bakom Afrika och Sydamerikan när det kommer till biotoper, det finns ju en hel del rolig fisk därifrån.

Det blir ingen kampfisk? Är du rädd för bråk, är de för onaturliga eller tycker du bara inte om dem? Det är en av mina favoriter helt klart! :)

Funderar på att ha någon sorts betta med, men just kampfisken har jag inga planer för. Helt klart en trevlig och vacker fisk som jag någon gång ska prova på!
#20 - 3 april 2010 00:11
Sumpan skrev:
Funderar på att ha någon sorts betta med, men just kampfisken har jag inga planer för. Helt klart en trevlig och vacker fisk som jag någon gång ska prova på!

Det finns mängder av intressanta Bettas ja.Jag ser fram emot att följa dit projekt då det är såpass likt det jag vill starta i framtiden!
Bilagor:
#21 - 3 april 2010 07:49
4 gradigt vatten..någon har egen brunn tror jag :)
#22 - 3 april 2010 12:05
danne0301 skrev:
4 gradigt vatten..någon har egen brunn tror jag :)

Har komunalt vatten:P
#23 - 3 april 2010 14:25
jaja nästan :P
#24 - 3 april 2010 14:46
Synd bara att PH värdet ligger på 8,4 nånting medans KH värdet ligger runt 3. Hade varit bättre med en ph runt 6-7:)
#25 - 3 april 2010 14:55
Sumpan skrev:
Synd bara att PH värdet ligger på 8,4 nånting medans KH värdet ligger runt 3. Hade varit bättre med en ph runt 6-7:)

Det låter exakt som mina värden på kranvattnet. För mig stabiliserar sig pH snabbt kring 7,25-7,5 efter vattenbytena då värdena faller till ett mer naturligt förhållande. Har du testat själv med dropptester?
#26 - 3 april 2010 15:53
Ph ligger runt 7,4 och alkaninteten ligger på 3 kh när jag mäter med dropptest - typiskt Stockholmsvatten
#27 - 3 april 2010 15:56
Sumpan skrev:
Ph ligger runt 7,4 och alkaninteten ligger på 3 kh när jag mäter med dropptest - typiskt Stockholmsvatten

Låter identiskt med Surahammarsvatten, då lär du klara det mesta.
Själv är jag nöjd med de värdena men det bör inte vara allt svårt att sänka pH med så lågt KH.
#28 - 3 april 2010 16:03
Ph värdet skall sänkas en del. Planterade om växterna i morse, bytte en rot och idag har jag fixat en bakgrund i form av svart papper. Är faktiskt nöjd nu och ska inhandla ett par växter samt sätta i lite fisk.

Kommer lite bilder på karet ikväll. Goldmedlemskapet kommer aktiveras efter helgen så får länka så länge:)
#29 - 4 april 2010 13:42
Ska bli riktigt kul att följa detta projektet! Kommer att bli något liknade i mitt 375 liters! Ser ut som att du har fått en bra start med!
#30 - 4 april 2010 17:31
Linda_A skrev:
Ska bli riktigt kul att följa detta projektet! Kommer att bli något liknade i mitt 375 liters! Ser ut som att du har fått en bra start med!

Asien är kul:)
Mycket roliga fiskar och växter!
#31 - 4 april 2010 17:37
Här är nya bilder som jag tog efter att jag satt fast bakgrunden och bytt roten: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2672355&a=18 och 3 bilder framåt i galeriet.

Har också satt i några dvärgrasboror precis, de verkar trivas utmärkt och med tanke på deras lilla storlek så är dom någ rätt så nöjda med ett 200 L istället för 54:)

Det är lite glest med växter på vissa ställen men akvariumet är 50 cm djupt eller brett så lite jobbigt att fylla ut hela. Funderar på vad jag mer ska ha för växter, men förhoppningsvis växer det lite också:)
#32 - 4 april 2010 18:50
hur högt är karet? såg ut som den inte var så högt :) ska bli riktigt spännande!! :D
#33 - 4 april 2010 20:54
Nubi skrev:
hur högt är karet? såg ut som den inte var så högt :) ska bli riktigt spännande!! :D

40 cm högt är det. Anar att det är lite udda mått men ett himla bra måt 100x50x40:)

Det blir stabilt och byggt i 8mm. och sen att det är bredare än höjden, ska göra att syrenivåerna blir bra tydligen:)
#34 - 4 april 2010 21:15
Har du varit å handlat hos Janne Wester på Söder? Tänker på grusen å karet....
#35 - 4 april 2010 21:15
Jop, ju större vattenyta desto högre syreintag blir det ju :)
#36 - 4 april 2010 21:17
Sumpan skrev:
40 cm högt är det. Anar att det är lite udda mått men ett himla bra måt 100x50x40:)

Det blir stabilt och byggt i 8mm. och sen att det är bredare än höjden, ska göra att syrenivåerna blir bra tydligen:)

Det verkar även som att de flesta Asiaterna (iaf labyrinter) uppskattar låga kar då de är vana att simma i grunda men långa vattendrag. :)
#37 - 4 april 2010 22:33
Bänke skrev:
Har du varit å handlat hos Janne Wester på Söder? Tänker på grusen å karet....

Gruset kommer därifrån, det blev en 50 L påse. Karet hitta jag på blocket.
#38 - 4 april 2010 22:34
Det verkar även som att de flesta Asiaterna (iaf labyrinter) uppskattar låga kar då de är vana att simma i grunda men långa vattendrag. :)

Suveränt, tänkte inte på det men hade nog inte kört med ett 50 högt ändå.
#39 - 6 april 2010 15:26
Har inte hänt så mycket senaste två dagarna! Det som återstår nu är att: Fixa täckglas, fixa armaturen, mer växter, planera vilka fiskar som skall gå i karet.
Det är det jag kommer på nu:confused:
#40 - 6 april 2010 15:30
har du liggunderlag som du har mellan karet och gruset? Det är bra att ha :)
#41 - 6 april 2010 17:59
Har liggunderlag mellan bänk och akvarie, men inget mellan grus och botten. Men kommer varken ha stora stenar eller tunga saker så jag har beslutat att det inte finns någon risk för sprickor i botten. Eller finns det några andra risker om man inte har det?
#42 - 6 april 2010 18:02
Sumpan skrev:
Har liggunderlag mellan bänk och akvarie, men inget mellan grus och botten. Men kommer varken ha stora stenar eller tunga saker så jag har beslutat att det inte finns någon risk för sprickor i botten. Eller finns det några andra risker om man inte har det?

Skulle byta plats på liggunderlaget.
Läst om Ansjos badkar?
#43 - 6 april 2010 20:28
Nubi skrev:
Skulle byta plats på liggunderlaget.

Läst om Ansjos badkar?

Hörde att något hänt, vad var det som hände?
#44 - 6 april 2010 20:55
960L som sprack i bottenglaset :/
Fast jag vet inte om han förstått exakt varför, det kanske var en anledning Nubi hade..
#45 - 6 april 2010 21:02
Är det inte bara dumt med mjukt underlag mellan akvaruim och bänk då man riskerar att tyngden av innehållet bryter på glaset? Däremot så eliminerar man risken för att många kilos tryck hamnar på ett gruskorn mot glaset henom att ha något mjukt mellan glaset och gruset/inredningen.
#46 - 6 april 2010 22:10
Är det inte bara dumt med mjukt underlag mellan akvaruim och bänk då man riskerar att tyngden av innehållet bryter på glaset? Däremot så eliminerar man risken för att många kilos tryck hamnar på ett gruskorn mot glaset henom att ha något mjukt mellan glaset och gruset/inredningen.

Bryter mot underlaget, menade du att bottenglaset kan svikta om det inte ligger mot något plant? Vet man att akvariumet står på ett exakt plant underlag och akvariumets botten är helt plant så skulla man kanske kunna skippa mjukt underlag, tex frigolit eller liggunderlagsmaterial. Underlaget kommer jämna ut ojämnheter och om karet inte är exakt vågrätt kommer det bli det efter ett tag

Om det finns stora stenar i akvariumet så är det i alla fall viktigt med något som hindrar stenar att lägga vikten på ett gruskorn som i sin tur spräcker glaset (om stenen faller tex). Annars så spelar inte vikten i sig någon roll då den fördelar sig på större ytor.

I mitt fall anser jag hur som helst att det inte är någon fara och jag kör med aquaclay som botten och det väger knappt någonting gämfört med grus + att aquaclaykornet skulle bli pulver innan det skulle trycka sönder en 8mm glasskiva.
Bilagor:
#47 - 6 april 2010 22:15
Bottnen kan möjligtvis svikta i centrum av kraften om det inte finns ett jämnt stöd under hela ytan. Dock har jag inte den blekaste aning om hur mycket tyngd som skulle krävas och orkar heller inte räkna på det. ;)
#48 - 7 april 2010 00:20
Okey, det skulle kunna vara möjligt. Läste dock en tråd här på zoopet och där sades det att trycket var som mest i hörnen.
Om det stämmer vet jag ej.
#49 - 7 april 2010 00:22
"centrum av kraften" kan även vara i hörnen så det är möjligt.
#50 - 11 april 2010 01:18
Haha, nu kan jag posta direkt:)

Karet har nu gått några dagar och ett par dvärgrasboror simmar omkring i karet.

Här är en sammanställning av det man ser och kanske kommer att se i akvariumet samt tekniken...

Akvarium: Helglasakvarium - 100x50x40 (LxBxH)

[ATTACH]29554[/ATTACH]
[ATTACH]29555[/ATTACH]

Filter och värmare: Innerfilter Vitakraft, Vitatech 570 (Eheim pick-up 2012). Och Tetra 150W värmare

[ATTACH]29556[/ATTACH]

Belysning: Hagen Glo T5 2x39W Armatur. Sylvania Aquastar+Gorlux

[ATTACH]29557[/ATTACH]

Fiskar: Bestämda fiskar: Ett stimm Boraras maculatus, Ett eller två par [COLOR=black]Parosphromenus lnikei och en grupp [/COLOR]Sphaerichthys osphromenoides.

Mer fiskar blir det om det tillåter med tanke på utrymme och revir/betende. Blir kanske ett par bettor eller någon Danio. Sen har jag kollat på en del malar som kanske skulle vara kul men många asiatiska malar verkar väldigt agressiva och äter mindre fiskar.

Dvärgrasbora
[ATTACH]29558[/ATTACH]

P. linkei hane
[ATTACH]29561[/ATTACH]

Hona
[ATTACH]29560[/ATTACH]

Chokladgurami
[ATTACH]29562[/ATTACH]
[ATTACH]29559[/ATTACH]

Växter: Hygrophila angustifolia, Cryptocoryne pontereriifolia, Cryptocoryne wentii ''grön'' och Limnophilia heterophylla. Microsorum pteropus ''Windelöv'' Samt 1 cryptocoryne och 2 växter jag inte kommer ihåg namnet på:)

Tänkte också ha lite flytväxter och någon Vallisneria sen, såklart!

Växterna
[ATTACH]29568[/ATTACH]

Cryptocoryne wentii ''grön''
[ATTACH]29563[/ATTACH]

???
[ATTACH]29564[/ATTACH]

Hygrophila angustifolia
[ATTACH]29565[/ATTACH]

Cryptocoryne pontereriifolia
[ATTACH]29566[/ATTACH]

Limnophila heterophylla
[ATTACH]29567[/ATTACH]

Microsorum pteropus ''Windelöv'' och en okänd.
[ATTACH]29570[/ATTACH]

???
[ATTACH]29569[/ATTACH]

Övrigt: PMDD+Easycarbo

Så ser det ut för tillfället! Här är tidigare projektbilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2287858&gid=2672326
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2672355&a=18
#51 - 11 april 2010 10:20
Kanonsnyggt kar!! :D ska bli kul att följa tråden :D
#52 - 11 april 2010 12:32
Det där bli supersnyggt! :)
Du verkar ha fått till bra uppdelningar för revir med växterna, asiater verkar vara lite tjuriga med den punkten så det kan nog behövas. ;)
#53 - 12 april 2010 20:02
Ser ut som att detta kommer att bli ett riktigt läckert akvarium.
#54 - 12 april 2010 20:44
Hoppas det!
Algerna har redan tittat förbi :P
#55 - 19 april 2010 14:18
Oj! Här har det inte hänt mycket på ett tag:d

Växterna håller på att tröttna så PMDD och easycarbo start på onsdag. Nytt täckglas fixat så armaturen ligger snyggare på akvariet nu men skall kanske hängas i taket.

Bilder kommer strax!
#56 - 5 juni 2010 22:20
Hur går det för dig? Har köpa blågurmais till mitt 300 liters, funderar på o ha lite asientema.. Vet bara inte vad det ska bli för fisk!
#57 - 6 juni 2010 07:03
Roligt att se en till!
Jag är ju ny så jag vet inte vilka som har vad!
Ända är att jag blir avis! alla andra får till sina kar så fint och tänker till..
Mitt blir väl fint senare:p

Tråden ska följas nu när jag upptäckt den iaf! :D
#58 - 6 juni 2010 08:36
Sumpan skrev:
Haha, nu kan jag posta direkt:)

Karet har nu gått några dagar och ett par dvärgrasboror simmar omkring i karet.

Här är en sammanställning av det man ser och kanske kommer att se i akvariumet samt tekniken...

Akvarium: Helglasakvarium - 100x50x40 (LxBxH)

[ATTACH]29554[/ATTACH]

[ATTACH]29555[/ATTACH]

Filter och värmare: Innerfilter Vitakraft, Vitatech 570 (Eheim pick-up 2012). Och Tetra 150W värmare

[ATTACH]29556[/ATTACH]

Belysning: Hagen Glo T5 2x39W Armatur. Sylvania Aquastar+Gorlux

[ATTACH]29557[/ATTACH]

Fiskar: Bestämda fiskar: Ett stimm Boraras maculatus, Ett eller två par [COLOR=black]Parosphromenus lnikei och en grupp [/COLOR]Sphaerichthys osphromenoides.

Mer fiskar blir det om det tillåter med tanke på utrymme och revir/betende. Blir kanske ett par bettor eller någon Danio. Sen har jag kollat på en del malar som kanske skulle vara kul men många asiatiska malar verkar väldigt agressiva och äter mindre fiskar.

Dvärgrasbora

[ATTACH]29558[/ATTACH]

P. linkei hane

[ATTACH]29561[/ATTACH]

Hona

[ATTACH]29560[/ATTACH]

Chokladgurami

[ATTACH]29562[/ATTACH]

[ATTACH]29559[/ATTACH]

Växter: Hygrophila angustifolia, Cryptocoryne pontereriifolia, Cryptocoryne wentii ''grön'' och Limnophilia heterophylla. Microsorum pteropus ''Windelöv'' Samt 1 cryptocoryne och 2 växter jag inte kommer ihåg namnet på:)

Tänkte också ha lite flytväxter och någon Vallisneria sen, såklart!

Växterna

[ATTACH]29568[/ATTACH]

Cryptocoryne wentii ''grön''

[ATTACH]29563[/ATTACH]

???

[ATTACH]29564[/ATTACH]

Hygrophila angustifolia

[ATTACH]29565[/ATTACH]

Cryptocoryne pontereriifolia

[ATTACH]29566[/ATTACH]

Limnophila heterophylla

[ATTACH]29567[/ATTACH]

Microsorum pteropus ''Windelöv'' och en okänd.

[ATTACH]29570[/ATTACH]

???

[ATTACH]29569[/ATTACH]

Övrigt: PMDD+Easycarbo

Så ser det ut för tillfället! Här är tidigare projektbilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2287858&gid=2672326

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2672355&a=18

Tredje bilden i katerogi "växterna" är en Pogostemon helferi http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=57 den gör sig bässt om man planterar dem i grupper.

Sissta bilden är en Cryptocoryne beckettii http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61&SOK=1
Gör sig ochså bäst när man planterar i grupper.

Snyggt kar BTW:D
#59 - 6 juni 2010 12:06
mycket snyggt kar det där.. blir inte bänken ostadig eller har du fäst lite i väggen oxå??
Bilagor:

Annons