200 liter fisksoppa

#1 - 25 maj 2010 22:09
Var tveksam till att starta en projekttråd men tänkte att jag kanske dels får lite bra tips, att det kanske kan hjälpa nybörjare och kul för mig att ha och se tillbaka (och så var det några som tjatade också).

Så.. Mitt första jobb var faktiskt på en akvarieaffär 1988-89. Hobbyn dog ut kring 1990 av olika anledningar men har sista åren varit sugen på att återuppta den. Övertalade maken att köpa ett begagnat akvarium med orden "det blir inte så dyrt" och betryggade honom med mina kunskaper inom ämnet. Men det visade sig att vad gäller kostnaden hade jag helfel och vad gäller kunskaperna satt de förbannat långt inne märkte jag när jag satte igång.

Köpte i alla fall ett 200-liters komplett med samtlig utrustning och tror att det bara är att starta men:

1. Silikon
Frågade hur gammalt karet var och säljaren sa "jag har haft det i åtta månader, han före mig i två år" så under tre år kom vi fram till. Skönt tänkte jag, då är silikonet bra. När jag kom dit pillade jag lite och silikonen kändes mjuk och helt ok. Märker när jag kommer hem att silikonen släppt, ganska mycket på sina ställen som jag inte såg i det mörka förrådet. Jag känner mig inte säker nog att fixa detta själv (litar inte på att jag får bort allt dåligt och får det tätt samt att silikonen är svart och jag vill ha det snyggt) så jag kontaktar flera glasmästare. En verkar kunnig och ska ha 300 spänn för jobbet. Känns bra. Ska vara klart senast fredagen den veckan. Ringer fredagen och får beskedet "det har jag inte hunnit med så du får klara dig utan under helgen". Frågar om måndag och han säger "ptja ring och kolla då". Maken ringer på måndagen och då är glasmästaren inte så nöjd, mer att göra än han trodde så det blir mer kostnad för oss men han kan inte säga än hur mycket. Sen var han förundrad över hur snyggt det var silikonat innan och hur kanterna kunde vara så raka - han hade alltså inte hört talas om maskeringstejp. Muttrade om "det tar tid att skära till och få någorlunda rakt". Oron steg i höjden här så nu hoppas vi bara att han använt akvariesilikon som han lovade (för det frågade jag om) och att han har koll på att det håller för dessa litrar. Samt så klart att det inte ser för dj***igt ut.
Så vad kan man lära sig av det här: fråga hur gammalt karet är. Kolla silikonen vid inköpstillfället. Testa att det är tätt innan du tar hem det (vilket jag inte gjorde tvärt emot mina principer men "killen lovade".) Ska du lämna in till glasmästare - begär fast pris, kolla att de använder akvariesilikon och att de verkligen vet vad de håller på med. Innan du lämnar in det.

(Återkommer vad det blev för resultat sen när jag fått tillbaka det. *gulp*)

2. Bakgrund
Funderingar kring att behålla den som var med (som tog upp 1/3del av akvariumet och ännu mer på botten - jag vill ha mycket växter), att bygga egen eller köpa ny. Efter mycket om och men bestämde jag att köpa en ny och för att hålla nere kostnaden beställde jag bakgrund på nätet och fick hem något som enligt mig var under all kritik (dålig kvalitet, andra färger än på bilden, passade inte ihop, avskavd).
Så vad kan man lära sig av det här: man får nog ofta vad man betalar för, i alla fall i detta fall. Och att det kan vara ganska missvisande att köpa en bakgrund på nätet som man inte sett irl.

3. "Pump och annat ingår"
Lovade maken just enligt ovanstående men kollade inte allt tillräckligt, hade helt glömt detta med pumpkapacitet etc. Så - ytterfiltret som var med burken var alldeles för svagt. Den redan spräckta budgeten tillät inte inköp av ett nytt ytterfilter utan jag fick komplettera med ett innerfilter vilket jag inte vill ha för jag vill inte ha mer än nödvändigt i akvariumet men detta fick bli en nödlösning. När jag sedan började plocka i grejerna jag fått med en vecka efter hemkomst såg jag att det saknades mycket; korgen till insuget var sprucken, samtliga grejer till utblås fanns inte eller var söndersågade, fanns inga sugkoppar till vare sig ytterfilter eller doppvärmare, det fattades filtermaterial och slangarna var gamla och behöver bytas. Lysrören måste också bytas
Så vad kan man lära sig av det här: Fråga upp om vilket filter som ingår innan du åker och tittar på grejerna så att du kan bekanta dig med det om du inte redan känner till det väl och se om något fattas samt om det är rätt kapacitet. Köper du begagnat så får du kanske räkna med att förbrukningsprylar som lysrör, slangar etc måste bytas.

4. Det behövs fler inköp än man tror
Eftersom jag bytt bakgrunden måste jag köpa 20 kg sand till, lite grenar och sten, tester för att kolla nitrit, ph etc, vattenberedningsmedel, bakteriekultur och algskrapa. Handtaget på skåpet var fult så det måste köpas nytt (viktigt he he). Silikon för att fästa bakgrunden och jordfelsbrytare (hela lägenheten är ojordad).
Så vad kan man lära sig av det här: det kan komma att kosta lite mer än man tror (och lovar sin respektive).

Tanken med dessa 200 liter och anledningen till mina tveksamheter att lägga ut det under projekt är att jag bland alla kunniga "750 liter Ciklider från en liten insjö i sydostra Paraguay med autentisk sten från just denna insjö" nu ska plottra in mitt 200 liters "gott och blandat", fisksoppa eller också så kallat sällskapsakvarium. Har inga som helst förhållningsregler mer än att jag ska gilla firrarna som går i och de ska fungera ihop i harmoni och välmående.

So far har jag lite förkärlek för:
Kardinaltetror
Fjärilsciklider
Gurami (tror mosaik och dvärg eller honung)
Algätare av olika slag (siames, pleco o dyl)
Botia (zebra, paikistan el liknande)

Sen nån mer stimfisk, maken vill ha räkor och glasmalar men det får vi diskutera vidare sen. Sen tror jag att det är fullt men det visar sig då, det är ju en bit fram i tiden.
#2 - 25 maj 2010 22:11
Oj helsicke vad långt det blev. :eek:
#3 - 25 maj 2010 22:17
Haha, du den introduktionen gick inte av för hackor! Men det kul (kanske inte för din budget) att läsa och gott om bra tips.
Har han inte använt akvariesilikon tror jag vi kan starta en fond här där du får pengar till ett nytt och får drämma det gamla i huvudet på glasmästaren eller kasta det från valfri hög plats. ;)
#4 - 25 maj 2010 22:19
Hehe, ja, det blir ju lätt lite dyrare än man förväntar sig. Så himla mycket man behöver skaffa som man inte alls tänker på. När jag skaffade mitt akvarium (aldrig haft något innan) så blev jag lite chockad över att bara en liten växt kostar runt 50-lappen och att det ju faktiskt var ganska många kilo grus som skulle ner. Dock är ju ganska många saker engångskostnader som tur är :) Även om man såklart kommer på massa mer saker efter hand att lägga pengar på också ;)

Tror nog att du ska kunna få ihop det fint i slutändan ändå! Och du, lite bilder kanske? Jag är lite sugen på att se den där bakgrunden!
#5 - 25 maj 2010 22:22
Haha, du den introduktionen gick inte av för hackor! Men det kul (kanske inte för din budget) att läsa och gott om bra tips.

Har han inte använt akvariesilikon tror jag vi kan starta en fond här där du får pengar till ett nytt och får drämma det gamla i huvudet på glasmästaren eller kasta det från valfri hög plats. ;)

Ja jisses, jag blev lite chockad själv när jag postat och såg textmängden. Är otroligt impad om du ens orkade läsa hälften. :)

*asg* Den insamlingen tackar jag för och i skallen på glasmästaren låter som det bästa alternativet. :D
#6 - 25 maj 2010 22:25
Det som inte får förglömmas är att det på lång sikt kan bli rejält mycket billigare att göra allt ordentligt får början.

5 döda guramis = 200kr
3 olika mediciner = 100kr
2 tuber med diverse preparat vid en krasch = 200kr
Etc.

Ja, slarv kostar det med.
#7 - 25 maj 2010 22:30
Rockdoll skrev:
Hehe, ja, det blir ju lätt lite dyrare än man förväntar sig. Så himla mycket man behöver skaffa som man inte alls tänker på. När jag skaffade mitt akvarium (aldrig haft något innan) så blev jag lite chockad över att bara en liten växt kostar runt 50-lappen och att det ju faktiskt var ganska många kilo grus som skulle ner. Dock är ju ganska många saker engångskostnader som tur är :) Även om man såklart kommer på massa mer saker efter hand att lägga pengar på också ;)

Tror nog att du ska kunna få ihop det fint i slutändan ändå! Och du, lite bilder kanske? Jag är lite sugen på att se den där bakgrunden!

Iiik. [:-13] Säg inte så om växterna, jag börjar kallsvettas. Har sagt 500 spänn för växter max (och jag vill ha fullt av växter) och 500 spänn för fiskar till maken... Jag höll mig nog kvar till priserna från i slutet av -80talet.

Jo jag ska lägga ut bilder när jag får hem karet och sätter igång.
Antar att du menade bakgrunden jag inte var nöjd med?
Det är alltså en rockwall grå/granite men den var grön, typ mossgrön (det gröna försvann dock på mina bilder, min kamera tenderar att plocka bort gröna toner). Det blev stora glipor där bitarna skulle sättas ihop (1 cm som mest) och jag försökte åt båda hållen. Den var avskavd och materialet poröst, tror aldrig att den hade överlevt några algätande malar på grönbete. Men jag vet andra som är nöjda med bakgrunden så jag fick kanske nåt riktigt måndagsexemplar.
#8 - 25 maj 2010 22:32
Det som inte får förglömmas är att det på lång sikt kan bli rejält mycket billigare att göra allt ordentligt får början.

5 döda guramis = 200kr

3 olika mediciner = 100kr

2 tuber med diverse preparat vid en krasch = 200kr

Etc.

Ja, slarv kostar det med.

Jo det är därför jag försöker göra det ordentligt från början -tack och lov att jag har expertpanelen här på forumet! Hoppas att inte början på min återuppväckta hobby är ett dåligt omen inför fortsättningen...
#9 - 25 maj 2010 22:38
Hoppas du inte syftar på mig med "experter"! :p
Växter är inte dyra om man köper av andra akvarister på Plantswap, tradera och Zoopet. Detsamma gäller snäckor och (om man hittar något) fiskar. ;)
#10 - 25 maj 2010 22:53
vickson skrev:
Iiik. [:-13] Säg inte så om växterna, jag börjar kallsvettas. Har sagt 500 spänn för växter max (och jag vill ha fullt av växter) och 500 spänn för fiskar till maken... Jag höll mig nog kvar till priserna från i slutet av -80talet.

Det är alltså en rockwall grå/granite men den var grön, typ mossgrön (det gröna försvann dock på mina bilder, min kamera tenderar att plocka bort gröna toner). Det blev stora glipor där bitarna skulle sättas ihop (1 cm som mest) och jag försökte åt båda hållen. Den var avskavd och materialet poröst, tror aldrig att den hade överlevt några algätande malar på grönbete. Men jag vet andra som är nöjda med bakgrunden så jag fick kanske nåt riktigt måndagsexemplar.

Haha, men som Visaldarkness nämner så kan man ofta hitta ganska mycket växter billigt på t.ex Tradera. Sen så växer de ju till sig efter ett tag så det måste inte vara helt smockfullt direkt i början. Man får ha lite tålamod helt enkelt!

Jag tycker att bakgrunden ser snygg ut på bild, kanske syns inte det gröna lika mycket när du fått ner den i vattnet sen? Jag har faktiskt en plansch som bakgrund i mitt kar, så har ingen erfarenhet alls av sådana där bakgrunder, men det låter ju väldigt konstigt om det inte går att pussla ihop bitarna på ett bra sätt? Fråga någon som vet hur de ska sitta så kanske du kan klura ut det :)
#11 - 25 maj 2010 23:31
vickson skrev:

Hur ser den ut som var med burken? Har du skrotat den eller?
#12 - 26 maj 2010 07:11
ÄR det en nätbutik du köpt rockwall-bitarna? Jag skulle reklamera dom direkt om jag fick hem dom med det utseendet.
Kör själv BTN slimline och dom passade väldigt bra ihop.
#13 - 26 maj 2010 07:47
Hoppas du inte syftar på mig med "experter"! :p

Växter är inte dyra om man köper av andra akvarister på Plantswap, tradera och Zoopet. Detsamma gäller snäckor och (om man hittar något) fiskar. ;)

Johorå, du är en av experterna! ;)

Har funderat på att beställa från ovannämnda och Aquawarehouse men är lite rädd för att beställa på nätet igen... Vet ju inte hur mycket man får och av vilken kvalitet men det kanske är värt? Djurmagasinets utbud är lite klent och som sagt var rätt saftigt.

Rockdoll skrev:
Haha, men som Visaldarkness nämner så kan man ofta hitta ganska mycket växter billigt på t.ex Tradera. Sen så växer de ju till sig efter ett tag så det måste inte vara helt smockfullt direkt i början. Man får ha lite tålamod helt enkelt!

Jag tycker att bakgrunden ser snygg ut på bild, kanske syns inte det gröna lika mycket när du fått ner den i vattnet sen? Jag har faktiskt en plansch som bakgrund i mitt kar, så har ingen erfarenhet alls av sådana där bakgrunder, men det låter ju väldigt konstigt om det inte går att pussla ihop bitarna på ett bra sätt? Fråga någon som vet hur de ska sitta så kanske du kan klura ut det :)

Tålamod är inte min främsta egenskap just nu. När jag kom hem med karet förra söndagen trodde jag i min enfald att "imorgon kör jag igång och köper växter". Ha! Så tålamodet ligger på ungefär samma nivå hos en unge dagen före julafton. [:I]

Jo som sagt var fick jag inte med den konstiga gröna färgen. Men hade det bara varit det hade jag behållit den utan det var mer kvalitén och den obefintliga passformen jag backade på. Och tro mig, vi har försök allt för att få ihop dem snyggt men de var för olika. Ena biten var dessutom några cm högre än den andra.

bossep skrev:
Hur ser den ut som var med burken? Har du skrotat den eller?

Bifogar bild. Verkligen skitsnygg men tog för stor plats så den är skrotad.

Grottbert skrev:
ÄR det en nätbutik du köpt rockwall-bitarna? Jag skulle reklamera dom direkt om jag fick hem dom med det utseendet.

Kör själv BTN slimline och dom passade väldigt bra ihop.

Jupp, och jag har reklamerat dem och köpt slimline. Var slimline jag hade som förebild (har sett den irl) och jag kan säga att kvalitetsskillnaden är enorm.
#14 - 26 maj 2010 07:48
Gillade introduktionen i tråden! >Fnissade lite över där "lovat sambon att det inte skulle kosta så mkt". Haha, har själv plöjt ner rätt mkt, rötter för 700 kr vid ett inköpstillfälle o sånt.. men kul är det, och som ni säger, det mesta är ju en engångskostnad!
#15 - 26 maj 2010 07:55
Gillade introduktionen i tråden! >Fnissade lite över där "lovat sambon att det inte skulle kosta så mkt". Haha, har själv plöjt ner rätt mkt, rötter för 700 kr vid ett inköpstillfälle o sånt.. men kul är det, och som ni säger, det mesta är ju en engångskostnad!

Bra att man kan roa någon. Är bara impad över att folk orkar läsa hela den harangen. Men kanske kan det hjälpa någon stackars nybörjare också.

Mjo. Om man blir nöjd så är det en engångskostnad. Hade ju lätt kunnat göra av med tre gånger så mycket. Om maken gnäller ska jag berätta om han på forumet som köpte rötter för 700 för det har jag i alla fall inte gjort. Än. :d
#16 - 26 maj 2010 07:59
vickson skrev:

jag har exakt samma bakgrund i mitt 234l och jag är hur nöjd som helst, eventuella skavanker försvinner fort när den kommer ner i karet, och färgen spelar inte stor roll efter någon månad då den är täckt av ett tunt lager med alger ;)

Du kan se bilder på hur den ser ut in action i min projekttråd.

MVH
#17 - 26 maj 2010 08:02
Marnat skrev:
jag har exakt samma bakgrund i mitt 234l och jag är hur nöjd som helst, eventuella skavanker försvinner fort när den kommer ner i karet, och färgen spelar inte stor roll efter någon månad då den är täckt av ett tunt lager med alger ;)

Du kan se bilder på hur den ser ut in action i min projekttråd.

MVH

Jag kollade faktiskt din projekttråd och just de bilderna innan jag köpte min. Men var ditt fullt av avskrapt färg - även på framsidan? Och när man petar försiktigt med nageln åker det av mer färg? Ser heller inte att dina bitar passar lika dåligt ihop?

Bra att du är nöjd!
#18 - 26 maj 2010 08:13
vickson skrev:
Jag kollade faktiskt din projekttråd och just de bilderna innan jag köpte min. Men var ditt fullt av avskrapt färg - även på framsidan? Och när man petar försiktigt med nageln åker det av mer färg? Ser heller inte att dina bitar passar lika dåligt ihop?

Bra att du är nöjd!

du har en del glipor mellan de olika bitarna som man enkelt döljer med en sträng svart silikon som man baddar lite sand i liknande kulör på, då försvinner skarvarna utan problem. De jag gillar med denna bakgrund är att den också är väldigt lätt att jobba med, oerhört flexibelt att skära till precis som man vill ha det. Det var lite avskrapt färg man såg, men det försvinner snabbt i karet.Dock hade jag inte bitarsom föll av om jag pillade med nageln och den har stått sig väldigt bra, inte blivit förstörd av malar osv.

Själv är jag inte alls imponerad av den konstiga färgen som BTN har på sina slimlines, ej heller deras sätt att dölja skarvar då jag tycker det blir grymt fult i ett akvarie. lyckligtvis är smaken olika ;)

Mitt nästa projekt så kommer jag fortsätta köra Aquaterra och då tänkte jag blanda slimlines och moduler för att på så vis få en mer levande bakgrund, beroende på vilket projekt jag satsar på hehe, har två tankar men vet inte vilket som passar i nästa lya :)

Antingen ett 500+ liters kar med ytavrinning och 150L sump eller en trio av kuber 50x50x50 med gemensam sump och filter, även dessa med borrad botten. givetvis kommer båda lösningar husera Apistogrammas med följe :D
#19 - 26 maj 2010 08:14
En fråga bara, du slängde väl inte bakgrunden hoppas jag?

bör lätt kunna säljas för en femhundring om inget annat.
Bilagor:
#20 - 26 maj 2010 08:26
Marnat skrev:
du har en del glipor mellan de olika bitarna som man enkelt döljer med en sträng svart silikon som man baddar lite sand i liknande kulör på, då försvinner skarvarna utan problem. De jag gillar med denna bakgrund är att den också är väldigt lätt att jobba med, oerhört flexibelt att skära till precis som man vill ha det. Det var lite avskrapt färg man såg, men det försvinner snabbt i karet.Dock hade jag inte bitarsom föll av om jag pillade med nageln och den har stått sig väldigt bra, inte blivit förstörd av malar osv.

Själv är jag inte alls imponerad av den konstiga färgen som BTN har på sina slimlines, ej heller deras sätt att dölja skarvar då jag tycker det blir grymt fult i ett akvarie. lyckligtvis är smaken olika ;)

Mitt nästa projekt så kommer jag fortsätta köra Aquaterra och då tänkte jag blanda slimlines och moduler för att på så vis få en mer levande bakgrund, beroende på vilket projekt jag satsar på hehe, har två tankar men vet inte vilket som passar i nästa lya :)

Antingen ett 500+ liters kar med ytavrinning och 150L sump eller en trio av kuber 50x50x50 med gemensam sump och filter, även dessa med borrad botten. givetvis kommer båda lösningar husera Apistogrammas med följe :D

DU är uppfinningsrik du! :) Det var för stora glipor (1 cm på sina håll), men när jag ser dina bilder och av det du berättar känns det som att jag haft en sabla otur helt enkelt. Håller med dig om att skarvarna på slimline inte är helt på topp och färgen (röd som jag köpte) inte helt vad jag letade efter men nu fick det bli så. Egentligen hade jag velat haft en helt annan bakgrund men budgeten tillät det inte.

Herregud - du snackar redan nästa projekt? [:-9] Snacka om att vara akvariebiten. Har kollat in dina länkar och jag måste säga att du har en väldig känsla för det här. Otroligt snygga kar!

Marnat skrev:

Nä jag reklamerade, de var så himla avskavda och fula.
#21 - 26 maj 2010 08:30
vickson skrev:
DU är uppfinningsrik du! :) Det var för stora glipor (1 cm på sina håll), men när jag ser dina bilder och av det du berättar känns det som att jag haft en sabla otur helt enkelt. Håller med dig om att skarvarna på slimline inte är helt på topp och färgen (röd som jag köpte) inte helt vad jag letade efter men nu fick det bli så. Egentligen hade jag velat haft en helt annan bakgrund men budgeten tillät det inte.

Herregud - du snackar redan nästa projekt? [:-9] Snacka om att vara akvariebiten. Har kollat in dina länkar och jag måste säga att du har en väldig känsla för det här. Otroligt snygga kar!

jag hade även jag upp mot en cm glipor på sina ställen, men de försvann enkelt med silikon och sand :)

Jag går konstant i projekttankar, mest för att jag älskar projekten i sig, jag är redan rastlös nu när allt är klart i båda karen :P Vill ju fortsätta utveckla men det är svårt i dagsläget både i 54 och 234 liters.

vickson skrev:

jag menade den stora tjocka saken som du fick med på köpet av akvariet.
#22 - 26 maj 2010 08:36
Marnat skrev:
jag hade även jag upp mot en cm glipor på sina ställen, men de försvann enkelt med silikon och sand :)

Jag går konstant i projekttankar, mest för att jag älskar projekten i sig, jag är redan rastlös nu när allt är klart i båda karen :P Vill ju fortsätta utveckla men det är svårt i dagsläget både i 54 och 234 liters.

jag menade den stora tjocka saken som du fick med på köpet av akvariet.

Haha oki. Kul att du är så på g. Det jag gillar mest med akvarium är sen när det funkar och allt är i balans, att bara titta och njuta. Att sätta ihop det tycker jag är sådär. Någon gång i framtiden är jag dock sugen på diskusar men om och isåfall när det blir av får framtiden utvisa. Ska bli spännande att följa dig!

Den stora tjocka saken är inte kastad utan gör förhoppningsvis någon annan lycklig.
#23 - 26 maj 2010 08:47
Marnat skrev:

vickson skrev:

Tror marnat menade den gamla bakgrunden! o den hoppas jag med att du inte slängt!
#24 - 26 maj 2010 08:47
vickson skrev:
Haha oki. Kul att du är så på g. Det jag gillar mest med akvarium är sen när det funkar och allt är i balans, att bara titta och njuta. Att sätta ihop det tycker jag är sådär. Någon gång i framtiden är jag dock sugen på diskusar men om och isåfall när det blir av får framtiden utvisa. Ska bli spännande att följa dig!

Den stora tjocka saken är inte kastad utan gör förhoppningsvis någon annan lycklig.

Det var väldigt skönt att höra att den kommer till användning, var rädd att ni bara slängde den.
#25 - 26 maj 2010 08:52
jag var med rädd att du slängt den! var ju skitsnygg!

jag kommer oxå ha glipor när jag ska få ihop min. har inte svart silikon hemma men funderar på att använda transparant o sand. menmen

haha! jag är oxå som marnat o går hela tiden i nya proj-tankar! :D

Kul att du starta en projtråd vickson!

men vi vill ha fler bilder!! vet ju inte ens hur karet ser ut!!
#26 - 26 maj 2010 08:59
hannesc skrev:

jag kommer oxå ha glipor när jag ska få ihop min. har inte svart silikon hemma men funderar på att använda transparant o sand. menmen

egentligen är det skitsamma om man kör svart eller transparent så länge man har sand, det döljer väldigt bra, och sen fixar algmattan resten :)
#27 - 26 maj 2010 09:10
Marnat skrev:
Det var väldigt skönt att höra att den kommer till användning, var rädd att ni bara slängde den.

Nej för sjutton!

hannesc skrev:

Ja den var verkligen skitsnygg, gjorde lite ont i hjärtat att håva bort den faktiskt. Men det var den eller växter och fler fiskar och jag har ju trots allt inte akvariumet för bakgrunden. :p

Jo jag har märkt att ni är många projektare här inne, jättekul att följa.

Det kommer bilder sen när karet kommer hem, förhoppningsvis idag men jag måste säga att jag är riktigt nervös... Hoppas att oturen jag haft hittills har vänt tills nu. Just nu kan jag mest bara ta kort på det nya handtaget och det är kanske inte så intressant.

Marnat skrev:
egentligen är det skitsamma om man kör svart eller transparent så länge man har sand, det döljer väldigt bra, och sen fixar algmattan resten :)

Alltså, jag ser nu att du inte varit registrerad så länge? Du verkar ju vara värsta proffset?

Har en fundering: när jag höll på med akvarium sist hade man inte räkor som de flesta verka ha nu. Är de bra rengörare eller varför har man dem? Ger de sig på växter? Hur funkar de med fiskar? De ser ju skitäckliga ut på ren svenska men maken vill ha såna men jag är tveksam, är inte han som ska ner med fingrarna och plantera växter och rengöra botten. Är de lika rymningsbenägna som krabbor, hade det då det begav sig och hur jag än bar mig åt så rymde de.
#28 - 26 maj 2010 10:02
vickson skrev:
Nej för sjutton!

Alltså, jag ser nu att du inte varit registrerad så länge? Du verkar ju vara värsta proffset?

Har en fundering: när jag höll på med akvarium sist hade man inte räkor som de flesta verka ha nu. Är de bra rengörare eller varför har man dem? Ger de sig på växter? Hur funkar de med fiskar? De ser ju skitäckliga ut på ren svenska men maken vill ha såna men jag är tveksam, är inte han som ska ner med fingrarna och plantera växter och rengöra botten. Är de lika rymningsbenägna som krabbor, hade det då det begav sig och hur jag än bar mig åt så rymde de.

Haha nej jag är ganska ny inom hobbyn :) Har hållt på ett antal år med regnskogsterrarium dock och principerna är nästan desamma i ett såddant, även om verktygen man har till hands är annorlunda. Dock är jag en sån jobbig knowitall, jag älskar information av alla dess slag utan att för den delen ha anledning av sagda information, jag kan med andra ord mycket väl plugga på exakt hur man startar ett saltvattenskar under en hel helg, men jag har inga planer på ett sådant :) Jag läser på för att det är kul helt enkelt. Kan vara min ADD som spökar där, jag fastnar väldigt lätt på såddant jag tycker är intressant och har 5 sekunders minne och koncentration på såddant jag anser är tråkigt.

Gällande räkor så har många dem för att de är fina att se på och har intressanta beteenden, där relativt duktiga städare av allmänt bråte och gojs som annars samlas på botten, men de är inte lika duktiga algätare som tex otocinclus i min mening. De rör inga levande växter men älskar döda växtdelar vilket är helt ypperligt :) Gällande deras relation till fiskar, ja, får de plats i munnen på en fisk så funkar de inte med den typen av fisk :) Men de funkar utmärkt tillsammans med mindre fiskar som dvärgciklider, mindre tetror osv, dock bör du väl inte räkna med många överlevande yngel ;)

Vad jag har märkt är de inte rymningsbenägna och de är inte alls läskiga, kan inte knipas som krabbor eller bitas som fiskar :D
#29 - 26 maj 2010 10:28
Marnat skrev:
Haha nej jag är ganska ny inom hobbyn :) Har hållt på ett antal år med regnskogsterrarium dock och principerna är nästan desamma i ett såddant, även om verktygen man har till hands är annorlunda. Dock är jag en sån jobbig knowitall, jag älskar information av alla dess slag utan att för den delen ha anledning av sagda information, jag kan med andra ord mycket väl plugga på exakt hur man startar ett saltvattenskar under en hel helg, men jag har inga planer på ett sådant :) Jag läser på för att det är kul helt enkelt. Kan vara min ADD som spökar där, jag fastnar väldigt lätt på såddant jag tycker är intressant och har 5 sekunders minne och koncentration på såddant jag anser är tråkigt.

Gällande räkor så har många dem för att de är fina att se på och har intressanta beteenden, där relativt duktiga städare av allmänt bråte och gojs som annars samlas på botten, men de är inte lika duktiga algätare som tex otocinclus i min mening. De rör inga levande växter men älskar döda växtdelar vilket är helt ypperligt :) Gällande deras relation till fiskar, ja, får de plats i munnen på en fisk så funkar de inte med den typen av fisk :) Men de funkar utmärkt tillsammans med mindre fiskar som dvärgciklider, mindre tetror osv, dock bör du väl inte räkna med många överlevande yngel ;)

Vad jag har märkt är de inte rymningsbenägna och de är inte alls läskiga, kan inte knipas som krabbor eller bitas som fiskar :D

Även om terrarium är lite liknande blir jag ändå imponerad över hur du lyckas komponera ihop växter och annat. Vad hade du för något i terrarierna? Höll på lite själv med terrarium tidigare med sumpsköldpaddor, klockgrodor, anolisödlor och en och annan snok. Bra att du läst på om saltkavarium, då kan jag fråga dig om det skulle bli aktuellt i framtiden. :)

Låter faktiskt som att räkor skulle vara kul ändå. Så länge de ger fan i växterna och funkar ihop med fiskarna. De största och mest agressiva fiskarna jag tänkte ha är fjärilsciklider och gurami (mosaik och dvärg eller honung) - kan det funka. Små botior också i och för sig, typ pakistan. Är ju alltid roligt med individer som göra akvariumet intressant. Jag antar att de sprattlar och rör på alla små ben och det räcker för att äckelfaktorn ska höjas till max på mig. *ryser* Men det kan vara intressant att se hur de beter sig. Konkurrerar de med t ex pansarmalar eller kan/bör man ha både och? Vilken sort kan vara lämplig att börja med?
#30 - 26 maj 2010 10:41
vickson skrev:
Även om terrarium är lite liknande blir jag ändå imponerad över hur du lyckas komponera ihop växter och annat. Vad hade du för något i terrarierna? Höll på lite själv med terrarium tidigare med sumpsköldpaddor, klockgrodor, anolisödlor och en och annan snok. Bra att du läst på om saltkavarium, då kan jag fråga dig om det skulle bli aktuellt i framtiden. :)

Låter faktiskt som att räkor skulle vara kul ändå. Så länge de ger fan i växterna och funkar ihop med fiskarna. De största och mest agressiva fiskarna jag tänkte ha är fjärilsciklider och gurami (mosaik och dvärg eller honung) - kan det funka. Små botior också i och för sig, typ pakistan. Är ju alltid roligt med individer som göra akvariumet intressant. Jag antar att de sprattlar och rör på alla små ben och det räcker för att äckelfaktorn ska höjas till max på mig. *ryser* Men det kan vara intressant att se hur de beter sig. Konkurrerar de med t ex pansarmalar eller kan/bör man ha både och? Vilken sort kan vara lämplig att börja med?

Man tackar. Jag körde mycket Morelia Spilota "Jungle Face" som jag även odlade på i liten utsträckning, hade en hel del majsormar som sprutade ut ormbebisar alldeles för snabbt. Hade även ett par asiatiska vattenagamer samt en snappsköldpadda och lite boa constricor samt andra boaormar, dessa var mestadels ormar jag räddade från vänner som inte kunde hantera dem dock. Jag själv var bara intresserad av rutpyton(morelia) samt vattenagamer.

Räkor bör funka med den besättningen men jag kan inget lova, en stor del tätbladiga växter och mossor hjälper dem att överleva dock. de konkurrerar inte mot pansarmalar i någon stor utsträckning vad jag märkt.

en bra nybörjarräka skulle jag säga är körsbärsräkor, spec om man vill ha yngel.
#31 - 26 maj 2010 10:56
Marnat skrev:
jag fastnar väldigt lätt på såddant jag tycker är intressant och har 5 sekunders minne och koncentration på såddant jag anser är tråkigt.

precis likadan

en bra nybörjarräka skulle jag säga är körsbärsräkor, spec om man vill ha yngel.

jag har både CR o Cherry men det CR som ynglar av sig. spännande! eller räklingar heter det va? :S
#32 - 26 maj 2010 11:56
Jaha, då har jag fått hem karet då. Nöjd? _N_E_J_!! Det är så taffligt gjort att det är inte klokt. Mellanrum mellan gamla silikonet och nya. Ojämt, tjockt kletat och släppta kanter. Han säger att att han använde maskeringstejp men att den fnasade när han tog bort det. Vi behövde i alla fall inte betala något för detta och frågan är bara vad jag gör nu. Tre val:

- Jämna till så gott det går och köra på karet som det ser ut då (hur är det när det är luftrum mellan gamla och nya silikonet, det är väl inte så bra eller?)

- Skära bort och göra om själv. Frågan är om det blir snyggare egentligen, plus att det tar mer tid (viiill inte vääänta meeeer) och kostar mer. Måste få hem svart silikon och sen ska arbetet utföras och det ska torka.

- Lämna in det till en ny glasmästare (och fråga innan om de är vana att jobba med svart silikon och kan garantera ett bra och snyggt jobb.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut när proffsen arbetat.
#33 - 26 maj 2010 12:03
Asså helvette va dåligt gjort!!

nej jag tror verkligen inte det är bra med luftspalter mellan det gammla o det nya. ta bort silikon är ett hästjobb för det tar jättelång tid ( tro mig jag håller ju på just nu.. tagit en vecka än så länge typ.)

vill inte vara elak på nått sätt men jag tror verkligen hela den här processen med att silikona om o allt var helt i onödan. o det hade nog fasen tillomed blivigt bättre om du gjort det själv.

jag skulle nästan tagit kontakt med en större zooaffär istället. synd att du inte bor jkpg. micke hade fixat utan problem.

antalgligen har han inte gjort rent ordentligt under o sen har han väntat tills silikonet härdat innan han tagit bort tejpen vilket är dumt.

fyfan va illa av han. sjukt dåligt jobb. hoppas verkligen du inte gett han en krona för detta!
#34 - 26 maj 2010 12:04
vickson skrev:
Jaha, då har jag fått hem karet då. Nöjd? _N_E_J_!! Det är så taffligt gjort att det är inte klokt. Mellanrum mellan gamla silikonet och nya. Ojämt, tjockt kletat och släppta kanter. Han säger att att han använde maskeringstejp men att den fnasade när han tog bort det. Vi behövde i alla fall inte betala något för detta och frågan är bara vad jag gör nu. Tre val:

- Jämna till så gott det går och köra på karet som det ser ut då (hur är det när det är luftrum mellan gamla och nya silikonet, det är väl inte så bra eller?)

- Skära bort och göra om själv. Frågan är om det blir snyggare egentligen, plus att det tar mer tid (viiill inte vääänta meeeer) och kostar mer. Måste få hem svart silikon och sen ska arbetet utföras och det ska torka.

- Lämna in det till en ny glasmästare (och fråga innan om de är vana att jobba med svart silikon och kan garantera ett bra och snyggt jobb.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut när proffsen arbetat.

På rak arm så här så tror jag inte att det ska vara några problem med läckage faktiskt, sen att det inte ser estetiskt perfekt ut är en annan femma, frågan är om du kommer se så mkt då man fyller på med sand vatten osv., viktiga är ju faktiskt att det håller tätt. Jag hade inte varit glad på klåparen som sa sig veta vad han gjorde, men gjort är ju gjort, tyvärr.

Hade det varit jag så hade jag provfyllt i badrummet och valt den snyggaste sidan fram helt enkelt :)
#35 - 26 maj 2010 12:10
hannesc skrev:
Asså helvette va dåligt gjort!!

nej jag tror verkligen inte det är bra med luftspalter mellan det gammla o det nya. ta bort silikon är ett hästjobb för det tar jättelång tid ( tro mig jag håller ju på just nu.. tagit en vecka än så länge typ.)

vill inte vara elak på nått sätt men jag tror verkligen hela den här processen med att silikona om o allt var helt i onödan. o det hade nog fasen tillomed blivigt bättre om du gjort det själv.

jag skulle nästan tagit kontakt med en större zooaffär istället. synd att du inte bor jkpg. micke hade fixat utan problem.

antalgligen har han inte gjort rent ordentligt under o sen har han väntat tills silikonet härdat innan han tagit bort tejpen vilket är dumt.

fyfan va illa av han. sjukt dåligt jobb. hoppas verkligen du inte gett han en krona för detta!

Fan fan fan. [:-5] Kul att hålla på och skära i nytt silikon, kommer som du säger ta evigheter. Och luftspalterna är överallt så då måste allt det nya bort. Åh jag orkar inte. Vill bara lägga ner hela projektet. Den djuraffär vi har här är Djurmagasinet och en annan, ingen av dem hjälper en med silikon utan hänvisar till glasmästare.

Nej vi betalade inget för det, men det är ju en sabla massa merjobb än det var när vi lämnade in det. Är ärligt helt gråtfärdig. :(

Marnat skrev:
På rak arm så här så tror jag inte att det ska vara några problem med läckage faktiskt, sen att det inte ser estetiskt perfekt ut är en annan femma, frågan är om du kommer se så mkt då man fyller på med sand vatten osv., viktiga är ju faktiskt att det håller tätt. Jag hade inte varit glad på klåparen som sa sig veta vad han gjorde, men gjort är ju gjort, tyvärr.

Hade det varit jag så hade jag provfyllt i badrummet och valt den snyggaste sidan fram helt enkelt :)

Alla sidor ser lika överdjävliga ut och luftspalterna är överallt.

Näe, nu lägger jag en filt över skiten och går ut i solen och försöker tänka på nåt annat ett tag. :(
Bilagor:
#36 - 26 maj 2010 12:12
Det där ser ut som min silikonering av nightlighten till 180l-karet, nej det är f*n i mig värre. Då hade jag gammalt silikon, dålig arbetsställning, usel teknik, smutsiga ytor i kombination med sladdar och apparater som åkte runt överallt.

Gör som andra tipsat om och fyll upp karet i badrummet så ser du om det läcker eller ser fult ut. Håller det så håller det nästan säkert även i framtiden.
#37 - 26 maj 2010 12:16
Det där ser ut som min silikonering av nightlighten till 180l-karet, nej det är f*n i mig värre. Då hade jag gammalt silikon, dålig arbetsställning, usel teknik, smutsiga ytor i kombination med sladdar och apparater som åkte runt överallt.

Gör som andra tipsat om och fyll upp karet i badrummet så ser du om det läcker eller ser fult ut. Håller det så håller det nästan säkert även i framtiden.

Men jag vill ju att det ska vara snyggt också - nu ser det rent för djävligt ut. Och luftspalterna och det släppta silikonet oroar mig.
#38 - 26 maj 2010 12:21
vickson skrev:
Men jag vill ju att det ska vara snyggt också - nu ser det rent för djävligt ut. Och luftspalterna och det släppta silikonet oroar mig.

Har han ens rört det gamla silikonet? Ser ut som om han bara geggat på ytterliggare ett lager ovanpå det som redan satt där, utan att vare sig tvättat eller studerat det.
#39 - 26 maj 2010 12:23
Har han ens rört det gamla silikonet? Ser ut som om han bara geggat på ytterliggare ett lager ovanpå det som redan satt där, utan att vare sig tvättat eller studerat det.

Han har skurit bort det lösa. Är dock lite lur på att han har slarvat. Med det också.
#40 - 26 maj 2010 14:03
Har nu skurit rent ena fogen och ser att han skurit ner det gamla så att han på vissa ställen skurit ner lite i skarven mellan glasskivorna, nån mm in. Hur blir det när jag sätter på det nya silikonet över -kan jag då trycka till så pass att det sjunker in och inte bilder att hålrum eller hur fasiken ska jag bära mig åt?
#41 - 26 maj 2010 14:32
nu när jag håller på att kapa bort silikon så behåller jag självklar det som är i själva skarven. det som håller ihop glaset så att säga. men resten av glaset måste vara helt rent från silikon o fetter. ja det sjunker in.

jag hoppas jag hinner limma en skarv ikväll så ska jag lägga upp bilder i min 250L tråd så kan du får se.
#42 - 26 maj 2010 15:27
hannesc skrev:
nu när jag håller på att kapa bort silikon så behåller jag självklar det som är i själva skarven. det som håller ihop glaset så att säga. men resten av glaset måste vara helt rent från silikon o fetter. ja det sjunker in.

jag hoppas jag hinner limma en skarv ikväll så ska jag lägga upp bilder i min 250L tråd så kan du får se.

Tack Hannes. Har nu dragit ner de två främre fogarna, ser att han varit lite med rakbladet mellan skivorna och petat också - inte mycket men här och där. Om jag då dra på en sträng och trycker, kommer det in mellan eller blir det samma sak då?

Funderar på att bara silikona om de främre fogarna och låta de som inte syns vara (de bakre och botten) men vet inte hur mycket jag vågar lita på de han gjort eftersom det är så mycket glipor där man ser luft. Och att man får ihop de nya skarvarna bra med de gamla.

Lägg jättegärna ut bilder sen så jag får se.
#43 - 26 maj 2010 16:17
vickson skrev:
Silikon för att fästa bakgrunden och jordfelsbrytare (hela lägenheten är ojordad).

Ledsen att backa så långt men jag blev nyfiken när jag läste det - hur kopplade du (kommer du att koppla in?) jordfelsbrytaren? Jag har också en ojordad lägenhet och skulle vilja ha jordfelsbrytare men har ingen aning om hur den ska kopplas in så den gör nån nytta [:o]

Hälsningar
Jennifer
Bilagor:
#44 - 26 maj 2010 16:18
asså det är nog ingen fara om han har varit med rakbladet o petat mellan glasen. bara han inte gått hela vägen. + attdu ska ju lägga på mer silkon så det ska nog bli tätt.

asså du får ju tät-testa sen.

synd att jag inte tog bilder på hur silikonet var från början i mitt kar. slitet o dåligt, men som du ser på bilderna i den tråden så höll det tätt.
Bilagor:
#45 - 26 maj 2010 16:19
jenmad skrev:
Ledsen att backa så långt men jag blev nyfiken när jag läste det - hur kopplade du (kommer du att koppla in?) jordfelsbrytaren? Jag har också en ojordad lägenhet och skulle vilja ha jordfelsbrytare men har ingen aning om hur den ska kopplas in så den gör nån nytta [:o]

Hälsningar

Jennifer

öh. det är väl bara som att sätta en timer. först jordfelsbrytaren i uttaget o sen sladden från vad-det-nu-må-vara-du-vill-koppla-in:

edit: länk: http://www.jula.se/jordfelsbrytare-med-nollspanningsutlosare-16-a-ip44-127735
#46 - 26 maj 2010 16:23
jenmad skrev:

Hälsningar

Jennifer

"Koppla in"? Måste den kopplas in? Ujuj, jag trodde man pluggade den i väggkontakten och sen sladdarna i den bara. Då får vi hoppas att det är någon kunnig som svarar på den frågan.

hannesc skrev:
asså det är nog ingen fara om han har varit med rakbladet o petat mellan glasen. bara han inte gått hela vägen. + attdu ska ju lägga på mer silkon så det ska nog bli tätt.

asså du får ju tät-testa sen.

synd att jag inte tog bilder på hur silikonet var från början i mitt kar. slitet o dåligt, men som du ser på bilderna i den tråden så höll det tätt.

Nej han har inte gått hela vägen.

Tättesta sen. Ptja men jag vill ju inte att det ska börja läcka längre fram heller om man säger så.

Ja synd att du inte tog bilder men gjort är gjort. Limmar du med svart silikon? Tänkte om det blir några luftskarvar för dig också=
#47 - 26 maj 2010 16:25
vickson skrev:
"

Tättesta sen. Ptja men jag vill ju inte att det ska börja läcka längre fram heller om man säger så.

Ja synd att du inte tog bilder men gjort är gjort. Limmar du med svart silikon? Tänkte om det blir några luftskarvar för dig också=

jamen det är väl självklart att man måste tät-testa! o är det tätt så kommer det vara tätt! punkt! men låt det stå med vatten i ett gäng timmar.

nej jag kör transparant. har inte börjat limma än så jag vet inte.

men asså jag kommer visa hur jag går till väga
#48 - 27 maj 2010 08:42
Suck. Ju mer jag får bort att silikonet ju mer ser jag. Glaset är fruktansvärt repat där han varit framme och skrapat gammalt silikon. Han har lyckas få bort en del silikon mellan glasskivorna på sina ställen. Så nu har jag beställt ett nytt akvarium, kommer nästa vecka. Fick muta maken med att inte köpa några nya skor i sommar men vad gör man inte. :p

De som säger att akvarium är rogivande får en snyting av undertecknad. *numera flintskallig efter att ha slitit av allt mitt hår*
#49 - 27 maj 2010 08:54
Vad är det för nytt akvarium du har beställt?
#50 - 27 maj 2010 09:11
Ett 200 l från Djurmagazinet.
#51 - 27 maj 2010 10:01
Då har du ju två kar! Bara att fixa till det andra så. :D
#52 - 27 maj 2010 10:33
VD: du är då en sann optimist. Bara att fixa till det andra och sälja alternativt kasta i skallen på glasmästaren måste du mena. :p
#53 - 2 juni 2010 17:18
Sissådär. Då har jag fått hem det nya karet idag, slimlinen är ditsilikonad. Tänkte köpa växter och fylla på fredag - visst borde silikonen hunnit torka tills dess (står ingen torktid på silikonförpackningen men att det är snabbhärdande, köpt på Jula)? Hoppas att tills dess ha fått hem lysröret som var trasigt (nä ingenting ska gå smidigt här inte) och allt annat jag beställt.

Hittade en ny mal jag inte känner till i affären - Sewellia lineolata. Någon som vet om den är bra på alger? Är inte sugen på Siameser och försöker nu hitta bra ersättare. Funderar på ett gäng Ottosar (funkar vilken Otto som helst eller är det just vittaus som är den effektiva?) och ev en tre såna här.
#54 - 2 juni 2010 18:45
vickson skrev:
Sissådär. Då har jag fått hem det nya karet idag, slimlinen är ditsilikonad. Tänkte köpa växter och fylla på fredag - visst borde silikonen hunnit torka tills dess (står ingen torktid på silikonförpackningen men att det är snabbhärdande, köpt på Jula)? Hoppas att tills dess ha fått hem lysröret som var trasigt (nä ingenting ska gå smidigt här inte) och allt annat jag beställt.

Hittade en ny mal jag inte känner till i affären - Sewellia lineolata. Någon som vet om den är bra på alger? Är inte sugen på Siameser och försöker nu hitta bra ersättare. Funderar på ett gäng Ottosar (funkar vilken Otto som helst eller är det just vittaus som är den effektiva?) och ev en tre såna här.

Jag har Sewellia Sp. "Spotted" i 180l och är jäkligt nöjd med fiskarna! Annorlunda, algätande och riktigt roliga när de bråkar. De bits inte eller gör utfall, istället försöker de täcka varandra och är det en jämn strid kan det se ut som dans. Bildbevis på att de även äter bruna alger;):
" target="_blank">
#55 - 2 juni 2010 19:42
Jag har Sewellia Sp. "Spotted" i 180l och är jäkligt nöjd med fiskarna! Annorlunda, algätande och riktigt roliga när de bråkar. De bits inte eller gör utfall, istället försöker de täcka varandra och är det en jämn strid kan det se ut som dans. Bildbevis på att de även äter bruna alger;):

" target="_blank">

Tack för länken! Kul att höra, då blir det kanske såna. Hur är det med växter, ger de sig på dem också? För det vill jag ju inte. Ska man köra på enbart ett gänga Sewelior eller ett par sådana och några ottosar? Tänkte om de tar olika alger. Hur funkar det med Sewelior och räkor?
#56 - 2 juni 2010 21:42
Mot mina växter är de jättesnälla, allt de gör är att ge sig på den värsta algväxten på blad och stam. De ska enligt fakta vara revirhävdande och enstöringar men verkar trivas bäst i grupp. Mina rör sig nästan alltid i grupp och bråkar emellanåt, men deras bråk är som sagt inte speciellt våldsamma. ;)
Jag kan inte tänka mig problem med de ihop med räkor eller ottos då de har små munnar och är tuffa men fredliga. De är nu när de växt till sig de enda fiskarna i mitt kar som lyckas vinna fajten om vid matbordet mot de långsträckta pansarmalarna, säger inte lite det!
Foder är de duktiga på att hitta i karet men ska precis som andra stödmatas. Mina har precis börjat äta broccoli (mikrad i ett glas vatten) och äter nu det med stor entusiasm. Annars är detta deras favorit av det jag har:
http://www.tradera.com/Tetra-45s-Sprirulina-43-Mix-wafers-blandning-2-pasar-auktion_301773_113814466
#57 - 3 juni 2010 07:19
Tack för all info. Har kollat på beskrivningarna här på Zoopet och då verkar det som att Sewellian är mer allätare än algätare till skillnad mot andra som främst verkar käka alger. Mycket att fundera på. :)
Bilagor:
#58 - 3 juni 2010 20:31
Ikväll kom nästa överraskning. Märkte att silikonet på nya karet inte är intryckt mot hörnet utan ligger kvar som en korv direkt från sprutan runt hela akvariumet. Har aldrig sett ett akvarium se ut så. Hmmmm...
#59 - 5 juni 2010 20:21
Äntligen är det igång. Skulle vilja ha mer växter men förhoppningsvis får de fart när jag får växtnäringen i veckan. Fem platy fick bli piloter och än så länge efter 8 h mår de bra. *peppar peppar*
#60 - 5 juni 2010 21:58
Väldigt tjusigt! Det ser stilrent ut direkt - och inte undra på att du är misstänksam efter allt strul, men jag är säker på att det är utförsbacke nu! ^^

Har du några roliga fiskideér till soppan framöver?
#61 - 6 juni 2010 06:33
Tack snälla du! Men som sagt var - nu får växterna se till att börja växa. :)

Inte direkt roliga idéer nej. Vet inte om du tänkte på fiskval men det kommer att bli väldigt enkelt - ett gäng kardinaltetror, mosaikgurami, ett par fjärilsciklider, ett gäng algätare (har inte bestämt vilka än) och några crystal red räkor. Sen är det nog fullt.
#62 - 7 juni 2010 11:54
Dag 2 var dimman äntligen borta. Nu är det bara att tålmodigt vänta på att PMDDen ska komma så att växterna får sprutt och längre fram på att få pytta i ytterligare invånare. Har aldrig gillat platy utan sett dem som tråkfiskar men nu när jag bara har dessa fem tycker jag att de är rätt roliga ändå. Har lite hyss för sig och är nyfikna när man är framme vid glaset. Att göra en omelettpose inför kameran är de dock inte med på. Måste köpa en nya kamera dessutom... går ju inte att fota bra kort med den här. Måste ju ingå i listan över akvarietillbehör. He he.
#63 - 7 juni 2010 12:07
äntligen vickson har du fått igång nått! ser skitsnyggt ut ju!
#64 - 7 juni 2010 12:10
Ja äntligen är rätta ordet. Tack. Inte helt nöjd men det är en början. :)
#65 - 7 juni 2010 12:17
man blir aldrig nöjd ;)
#66 - 7 juni 2010 12:31
Näe så är det.
#67 - 9 juni 2010 14:20
händer det nått? nya fiskar kanske?

o varför har du filtret så långt ner?? du får väl inte särskilt bra ytrörelse nu?
#68 - 9 juni 2010 14:30
Sketasnyggt är det minsann! Så bra som du fått till rötterna är det inte många som lyckas med! Jag kan personligen inte placera ut sådana typer av rötter så jag låter helt bli. :p

Jag tror att du skrivit (men minnet är som sagt...) vad det är för bottengrus, men jag minns inte. Snyggt till orange är det iaf!
#69 - 9 juni 2010 14:32
Så du har kommit upp från gräsmattan nu. ;)

Näe. Nu är det bara att vänta ett tag innan det stoppas i något nytt. Ska få lite växter på tisdag.

Jo jag ska höja filtret vid nästa vattenbyte och fixa lite annat då också. Bra ytrörelse är det ändå eftersom jag har utströmmaren till ytterfiltret och det virvlar rätt friskt.

Är lite fundersam också vilka fiskar jag ska stoppa i när det är dags, får ju liksom inte plats med hälften av vad jag ville ha.
#70 - 9 juni 2010 14:35
Den där på din avatar är ju inte så pjåkig, släng i en sådan? ;)

Man får fylla upp med så mycket som får plats, invänta rejält köpsug och smälla upp ett nytt kar med de sorterna som inte fick plats! :D
#71 - 9 juni 2010 14:35
Sketasnyggt är det minsann! Så bra som du fått till rötterna är det inte många som lyckas med! Jag kan personligen inte placera ut sådana typer av rötter så jag låter helt bli. :p

Jag tror att du skrivit (men minnet är som sagt...) vad det är för bottengrus, men jag minns inte. Snyggt till orange är det iaf!

Haha. Jadu. Hemligheten bakom rötterna var att hålla på och lääänge med rötter och göra grottor av stenar för att sedan märka att rotdjävlarna flöt upp när jag fyllde på vatten och i full panik lägga stenarna på rötterna för att hålla dem nere och så blev det som det blev. Ingen planering alls bakom själva utförandet mao.

Vet inte vad det är för bottengrus, kom med akvariumet. Hoppas att det inte är sånt där dåligt grus som alla skriver om men än så länge lever platysarna. :)
#72 - 9 juni 2010 14:39
Jag tror du hittade lösningen genom just "Ingen planering alls bakom själva utförandet", det brukar bli naturligast så. Jag tycker inte det ser ut som sådant grus men du får kanske köra med någon billigare mal som pilot, fotografera makrobilder på gruskorn och fråga experterna här.
#73 - 9 juni 2010 14:39
Den där på din avatar är ju inte så pjåkig, släng i en sådan? ;)

Man får fylla upp med så mycket som får plats, invänta rejält köpsug och smälla upp ett nytt kar med de sorterna som inte fick plats! :D

Näe en sån ful fisk vill jag inte ha, ha ha.

Hehe, jo det är ju också en plan förståss. Men jag tyckte inte att jag ville ha i så värst mycket nämligen utöver de 5 platy som går nu
10 st kardinal
3 st mosaikgurami
2 fjärilsciklider
5 pitbullpleco el otocinclus
och 10 räkor.
Men om det ska stämma med olika rekommendationer blir detta alldeles för mycket.

Nu ska jag få det här att funka, få igång växterna och kemin och sen får vi se längre fram om jag blir biten och vill ha ett till eller ett nytt större (om vi köper hus vill jag ha väggakvarium). En sak i taget. :D
#74 - 9 juni 2010 14:42
Jag tror du hittade lösningen genom just "Ingen planering alls bakom själva utförandet", det brukar bli naturligast så. Jag tycker inte det ser ut som sådant grus men du får kanske köra med någon billigare mal som pilot, fotografera makrobilder på gruskorn och fråga experterna här.

Mjo, ibland kan det nog vara bra att inte planera och pilla för mycket. Blev rätt nöjd själv förutom att jag vill ha i mer sten för de halvflyter fortfarande de djävarna. :) Och vill ha massa växter till. Har haft i första pytsen PMDD och har beställt hem reflektorer så hoppas jag att det håller trots att jag har lite lite ljus (2x30 w). Placerar de mest ljuskrävande runt mitten tänkte jag och sen håller jag tummarna.
#75 - 9 juni 2010 14:50
vickson skrev:
Näe en sån ful fisk vill jag inte ha, ha ha.

Hehe, jo det är ju också en plan förståss. Men jag tyckte inte att jag ville ha i så värst mycket nämligen utöver de 5 platy som går nu

10 st kardinal

3 st mosaikgurami

2 fjärilsciklider

5 pitbullpleco el otocinclus

och 10 räkor.

Men om det ska stämma med olika rekommendationer blir detta alldeles för mycket.

Nu ska jag få det här att funka, få igång växterna och kemin och sen får vi se längre fram om jag blir biten och vill ha ett till eller ett nytt större (om vi köper hus vill jag ha väggakvarium). En sak i taget. :D

Biotop-poliserna kommer knacka ett antal gånger på din dörr, med låt bara bli att öppna. ;)
Jag skulle nog stryka guramisarna (eller kanske fjärilarna) då de blir stora, kan bli lite gressiva mot vissa arter och inte minst helst vill vara fler än tre.
vickson skrev:
Mjo, ibland kan det nog vara bra att inte planera och pilla för mycket. Blev rätt nöjd själv förutom att jag vill ha i mer sten för de halvflyter fortfarande de djävarna. :) Och vill ha massa växter till. Har haft i första pytsen PMDD och har beställt hem reflektorer så hoppas jag att det håller trots att jag har lite lite ljus (2x30 w). Placerar de mest ljuskrävande runt mitten tänkte jag och sen håller jag tummarna.

De sjunker inom sinom tid, jag har dock alltid tur med rötters flytförmåga! Du kommer klara dig på det ljuset det vågar jag lova, men förvänta dig inte proffsklas på växternas utseende. Lite glesa och kanske kala nertill kommer vissa bli och röda växter kommer nog bara bli röda upptill.
#76 - 9 juni 2010 14:58
Biotop-poliserna kommer knacka ett antal gånger på din dörr, med låt bara bli att öppna. ;)

Jag skulle nog stryka guramisarna (eller kanske fjärilarna) då de blir stora, kan bli lite gressiva mot vissa arter och inte minst helst vill vara fler än tre.

De sjunker inom sinom tid, jag har dock alltid tur med rötters flytförmåga! Du kommer klara dig på det ljuset det vågar jag lova, men förvänta dig inte proffsklas på växternas utseende. Lite glesa och kanske kala nertill kommer vissa bli och röda växter kommer nog bara bli röda upptill.

Haha, jo jag vet att det säkert gnisslas en hel del men jag är inte ute efter en biotop och så får det bli.

Hmm.. Jag hade fått för mig att guramisarna funkade en hane/två honor men jag har kanske fått det om bakfoten dårå. Mosaiken är enda önskmålet från maken som jag godkänt så det känns lite taskigt mot honom he he. Fjärilar har jag haft förut och älskade dem, de jag har haft har varit enkla att ha och göra med, roliga att titta på, lugna och inte aggressiva (förutom just utanför grottan dårå) och så himla fina. Funkar det bättre med dvärgurami än mosaik tror du? Har haft såna också och dem gillar jag också. Har också lite fundering på att ge bort platyn när karet är inkört men det känns lite taskigt. De verkar städa rätt hyfsat och håller igång samt är på alla skikt så de är lite hemtrevliga (och jag som alltid sagt att jag aldrig ska ha platy, haha).

Jag har aldrig haft dessa rötter förut, de jag har haft har jag inget minne av att de flytit så jag blev minst sagt paff. Men de kanske tynger ner sig med tiden. Såg nu att en rot är helt fulltäckt av ett tjockt lager gojs, typ slem i nån gråaktig färg. Vad är det för nåt? Alger?

Proffsklass på växterna är inte nödvändigt - men det är ju roligt om man får plocka bort överblivet i stället för att köpa nytt och lägga till. :)
#77 - 9 juni 2010 15:09
Guramis är en gruppfisk, det är vad jag lärt mig och fått uppleva själv. Dock så fungerar det med tre mosaiker helt klart, jag rabblade bara upp sådant som talade emot dem. Själv gillar jag verkligen de två mosaikerna (har Blåguramis som gruppsällskap) i mitt 180l så jag har inget mot de som art. :)

Annars tycker jag heller inte att du har så mycket fisk på listan, bara du tar det lugnt och känner efter om mer får plats allt eftersom.

Du ska vara glad för det vita (som sägs vara allt från svamp till bakterier och säkert är en blandning). Det försvinner efter ett tag, för mig tog det en månad på ena roten i 180l, eller så skrubbar du allt eftersom. I mitt då nystartade 60l däremot blev alla rötterna helt håriga och allt skit fastnade. Nu verkar det att ha börjat släppa och jag hoppas det verkligen då det ser extremt fult ut och mycket värre än det vita.
#78 - 9 juni 2010 15:24
Guramis är en gruppfisk, det är vad jag lärt mig och fått uppleva själv. Dock så fungerar det med tre mosaiker helt klart, jag rabblade bara upp sådant som talade emot dem. Själv gillar jag verkligen de två mosaikerna (har Blåguramis som gruppsällskap) i mitt 180l så jag har inget mot de som art. :)

Annars tycker jag heller inte att du har så mycket fisk på listan, bara du tar det lugnt och känner efter om mer får plats allt eftersom.

Du ska vara glad för det vita (som sägs vara allt från svamp till bakterier och säkert är en blandning). Det försvinner efter ett tag, för mig tog det en månad på ena roten i 180l, eller så skrubbar du allt eftersom. I mitt då nystartade 60l däremot blev alla rötterna helt håriga och allt skit fastnade. Nu verkar det att ha börjat släppa och jag hoppas det verkligen då det ser extremt fult ut och mycket värre än det vita.

Det var när jag började räkna utifrån olika tumregler om antalet fisk som jag märkte att detta var för mycket (dels utifrån de som finns här på zoopet och dels utifrån 1 cm fisk/liter då det utifrån båda blev dryga 200 l och mängden vatten är ca 150 l), det känns verkligen inte mycket.

Jag vill att de ska passa ihop och vara fredliga och om guramisarna kan bli aggressiva (eller fjärilarna för den delen, men de jag har haft tidigare har varit kolugna) så är det kanske inte helt rätt. Och dvärgen tar mindre plats tänkte jag. Men mosaiken är ju så vackra. Fasiken vad svårt det är. Planerar att ha nästa fisksort om några veckor och sen låta det gå ett bra tag mellan varven samt hålla koll på vattenvärdena. Ingen brådska. :)

Så det vita klägget kan vara något positivt alltså? Tänkte ge mig på det stenhårt på lördag när det är dags för underhåll men då kanske det får vara kvar då (jag är bara glad om jag slipper röra det... uäck...).
#79 - 9 juni 2010 15:36
1cm per fisk är en lite dum regel som inte tar hänsyn vare sig till arter, revirhävdan, simyta eller filtrering. Nej, känsla tillsammans med kunskap om fiskarnas behov har jag under min korta akvaristtid fått lära mig är den rätta vägen. Guramisarna är med största sannolikhet snälla mot övriga medlemmar i din lista då de knappast är släkt eller ens lika varandra. Vissa hanar verkar helt spåra ur för folk men det gäller ju de flesta fiskar.

Det är positivt om du slipper "skägget" jag fick på mina rötter i 60l. :p
Tre av rötterna i 180l fick inget alls på sig medans den ena fick det vit kletet i fåror. I mitt, antagligenn inte ännu balanserade, 60l fick alla skägget istället. :(
Bilagor:
#80 - 9 juni 2010 16:09
1cm per fisk är en lite dum regel som inte tar hänsyn vare sig till arter, revirhävdan, simyta eller filtrering. Nej, känsla tillsammans med kunskap om fiskarnas behov har jag under min korta akvaristtid fått lära mig är den rätta vägen. Guramisarna är med största sannolikhet snälla mot övriga medlemmar i din lista då de knappast är släkt eller ens lika varandra. Vissa hanar verkar helt spåra ur för folk men det gäller ju de flesta fiskar.

Det är positivt om du slipper "skägget" jag fick på mina rötter i 60l. :p

Tre av rötterna i 180l fick inget alls på sig medans den ena fick det vit kletet i fåror. I mitt, antagligenn inte ännu balanserade, 60l fick alla skägget istället. :(

Jo jag vet ju att det är mer en fingervisning men jag vill heller inte ha för mycket utan vill att karet ska vara i balans och att det ska vara "skönt" att titta i. Så du tror att mosaik kan funka ändå? Hur många bör man ha? Får se om det blir mosaik eller dvärg sen men måste jag dessutom ha mer än 3 som jag tänkt blir det kanske trångt annars.

Nej skägg vill jag inte ha, är redan lite nervös för att se vilka alger jag kommer att få i framtiden. Är nitisk så här i början och täcker över karet med ett mörkt lakan när det inte är tänt och låter det vara tänt 10 h/dygn och hoppas att det hjälper lite i alla fall.

Hittade nu också en ytterst liten invånare som jag själv inte stoppat i - en 2 mm stor snäcka av något slag.

Lägger med några bilder på dels slemskicktet och dels snäckan men har en bedrövlig kamera som inte alls vill ta bilder på nära håll och har problem med skärpan.
#81 - 9 juni 2010 16:41
1cm per fisk är en lite dum regel som inte tar hänsyn vare sig till arter, revirhävdan, simyta eller filtrering. Nej, känsla tillsammans med kunskap om fiskarnas behov har jag under min korta akvaristtid fått lära mig är den rätta vägen. Guramisarna är med största sannolikhet snälla mot övriga medlemmar i din lista då de knappast är släkt eller ens lika varandra. Vissa hanar verkar helt spåra ur för folk men det gäller ju de flesta fiskar. :(

När man odlarfisk, exempelvis Oreochromis niloticus (Tilapia) så optimerar man antalet fiskar genom vikt det vill säga ej antal fiskar eller cm fisk per liter utan X gram fiskvikt per liter. Man matar också enligt formeln x gram mat % fiskvikt. Låter inte detta logiskt eller?
Det finns också en relation kg fisk/l och tillväxt takt. För mycket fisk dålig tillväxt. För lite fisk = revirbildning och slagsmål (fiskarna växer saktare och förbrukar mer mat och syre när dom slåss).
I naturen är ofta reviren för en art mycket mindre i fiskrika vatten en när det är ont om fisk, etc.
Det skiljer sig mycket från art till art om dom har revir eller inte och hur stora dessa är. Ofta kan det vara bättre att ha grupper av samma sort exempelvis 1 hane och 3 honor i andra fall exempelvis 3 hanar och 9 honor av samma sort(detta är bara exempel). Orsaken till detta är att hanarna när dom är hormon stinna inte skall jaga livet ur en stackars hona. Med fler honor har dessa en chans att vila. Samma sak gäller med fler hanar. Då använder dessa en del energi för gruff i stället för att jaga sex.
#82 - 9 juni 2010 17:02
vickson skrev:
Jo jag vet ju att det är mer en fingervisning men jag vill heller inte ha för mycket utan vill att karet ska vara i balans och att det ska vara "skönt" att titta i. Så du tror att mosaik kan funka ändå? Hur många bör man ha? Får se om det blir mosaik eller dvärg sen men måste jag dessutom ha mer än 3 som jag tänkt blir det kanske trångt annars.

Nej skägg vill jag inte ha, är redan lite nervös för att se vilka alger jag kommer att få i framtiden. Är nitisk så här i början och täcker över karet med ett mörkt lakan när det inte är tänt och låter det vara tänt 10 h/dygn och hoppas att det hjälper lite i alla fall.

Hittade nu också en ytterst liten invånare som jag själv inte stoppat i - en 2 mm stor snäcka av något slag.

Lägger med några bilder på dels slemskicktet och dels snäckan men har en bedrövlig kamera som inte alls vill ta bilder på nära håll och har problem med skärpan.

Balans och nitiskhet brukar inte vara en bra kombination!
Sluta oroa dig för lite ludd och alger det hela fixar sig självt efter hand.
Ju mer du mixtrar och gör ren ju längre tid tar det!
Ett exempel från mina experimentella ungdoms år:
Jag tog ett 45 liters akvarium och inredde med sand stenar och en massa växter.
Samt några svärdbärare och lite guppy. Allt på en gång. Sedan matade jag rikligt med vattenloppor (dapnier). Efter ett par veckor så blev det alger på stenar och glas, då virade jag in burken i gråpapper.
Den tekniska utrustningen bestod av 1 ramp med 2 glödlampor vilket jag oftast hade på ca 12 timmar.
Burken fick sedan stå i 1 år på det viset!
Morsan kallade mig djurplågare eftersom jag slutade mata och latoxe för att jag inte bytte vatten!
Vad jag däremot gjorde var att fylla på med destillerat vatten lite då och då samt byta glödlampor.
Efter ett år tog jag bort pappen och skrapade rent framrutan. Jag blev riktigt förvånad själv då detta hade blivit ett av de vackraste akvarier jag någonsin haft. Jag hade också betydligt fler fiskar i olika storlekar en när jag startade utan att det var överbefolkat. Det var också befolkat av en hel del snäckor som jag inte hade stoppat i med flit. Troligtvis följde dom med någon växt.

Även morsan var förvånad över resultatet och hon var normalt tuff att imponera på!
#83 - 9 juni 2010 17:48
bossep skrev:

Samt några svärdbärare och lite guppy. Allt på en gång. Sedan matade jag rikligt med vattenloppor (dapnier). Efter ett par veckor så blev det alger på stenar och glas, då virade jag in burken i gråpapper.

Den tekniska utrustningen bestod av 1 ramp med 2 glödlampor vilket jag oftast hade på ca 12 timmar.

Morsan kallade mig djurplågare eftersom jag slutade mata och latoxe för att jag inte bytte vatten!

Vad jag däremot gjorde var att fylla på med destillerat vatten lite då och då samt byta glödlampor.

Efter ett år tog jag bort pappen och skrapade rent framrutan. Jag blev riktigt förvånad själv då detta hade blivit ett av de vackraste akvarier jag någonsin haft. Jag hade också betydligt fler fiskar i olika storlekar en när jag startade utan att det var överbefolkat. Det var också befolkat av en hel del snäckor som jag inte hade stoppat i med flit. Troligtvis följde dom med någon växt.

Även morsan var förvånad över resultatet och hon var normalt tuff att imponera på!

Skulle inte vilja kalla mig nitisk, långt därifrån. Oroar mig inte för ludd och alger men blir nyfiken över vad det är för något när jag inte sett det tidigare och jag har varit med om alger som totalt fått övertag över ett akvarium och vill inte vara med om det igen så jag gör vad jag kan för att undvika det. Men lite alger hör till och det är inte så att jag är livrädd för minsta alg. Rengör inte heller mer än nödvändigt, kommer att göra delvis vattenbyte och lite rengöring varje vecka. Sist jag höll på med akvarium i slutet av 80-talet minns jag dock inte att man bytte vatten så ofta utan höll mig till en gång i månaden. Farsan hade ett akvarium på dryga 300 liter tror jag med svärdbärare, kuhli och svärdsplantor i med bara ett sånt där platsrör med filterpatron på. Han bytte aldrig vatten utan fyllde på när vattennivån försvunnit med 1/3 och jag har aldrig sett maken till vackert akvarium. Men de "som vet" säger att det ändå kan vara ett dåligt vatten men att fiskarna vänjer sig långsamt och att nya diton skulle knalldö. Själv har jag ingen aning.

Låter väldigt vettigt det där du säger i det tidigare inlägget om fisk i förhållande.
#84 - 10 juni 2010 00:36
Ett kar i balans kan gå en evighet utan skötsel och ändå fungera perfekt, men just balansen är hårfin. Alger och svampar är naturens sätt att balansera upp karet när något inte är helt okej. Får man stora problem med detta är med andra ord balansen rubbad och antingen gör något åt detta, med t ex fler växter, eller så låter man naturen ha sin gång och det stabiliserar sig tillslut.

Skaffa dig en bra balans i karet och pigga glada växter så ska alger inte ta över allt. Jag letar fortfarande efter balansen i mitt kar efter "algproblem" och kanske försöker jag för mycket, vem vet?

bossep: Smart med batterivattnet, det hade jag banne mig inte tänkt på!
#85 - 10 juni 2010 00:51

I bland kan gamla tjyvgubbar vara riktigt listiga!
Ett annat bra tips från stenåldern: Regnvattentunna, rör med aktivt kol = perfekt ”diskus vatten”
#86 - 10 juni 2010 11:48
Ett kar i balans kan gå en evighet utan skötsel och ändå fungera perfekt, men just balansen är hårfin. Alger och svampar är naturens sätt att balansera upp karet när något inte är helt okej. Får man stora problem med detta är med andra ord balansen rubbad och antingen gör något åt detta, med t ex fler växter, eller så låter man naturen ha sin gång och det stabiliserar sig tillslut.

Skaffa dig en bra balans i karet och pigga glada växter så ska alger inte ta över allt. Jag letar fortfarande efter balansen i mitt kar efter "algproblem" och kanske försöker jag för mycket, vem vet?

Jo så är det, och det är just det jag försöker göra. Vill lära mig och veta vad jag gör som funkar/inte funkar så det kan nog verka som att jag är oroligare än vad jag är när jag egentligen bara är vetgirig och nyfiken.
#87 - 16 juni 2010 21:08
Karet har varit igång 11 dagar nu och piloterna har fått yngel (såg 2 st nu innan lampan släcktes).

Men frågor: har hittat snäckor som jag tror är skivsnäckor (som liggande pyttesmå kanelbullar) vad göra? Har läst olika direktiv. Är det ok om de får vara kvar eller ska de utrotas? (Käkar de växter vill jag veta det pronto.)

Sen har jag planterat vattenspikblad idag och de ser rent av för djävliga ut. Inte alls som de jag sett på bilder utan böjda, krumma och jättemycket rötter, spröt eller vad det nu är. Kan man klippa av de där rötterna eller hur funkar det? Reser de sig efter ett tag? Bifogar bilder.
#88 - 17 juni 2010 04:38
ser ju toknajsigt ut! :D snäkorna käkar inte växter. inte mina iaf. men de kan bli rätt många o det kanske kan vara lite irriternade. har hört om att man kan lägga i ett salladsblad på kvällen o på morgonen när det är fullt av snäckor på det tar man upp det o bränner det med en eldkastare. ( det sista sak visst vara väldigt viktigt, o framförallt coolt) ;)

ang spikbladen så kommer de nog ta sig. men mina fick med massa svävande rötter.
#89 - 17 juni 2010 08:53
Tack hannesc. Men det stämmer fortfarande inte med min "inre bild" liksom. För det krävs att växterna växer till sig lite. Jag har inga problem med lite snäckor så länge de inte käkar växter. Blir det för många så testar jag "salladstricket".

Men asså, mina spikblad ser inte alls ut som de jag sett på bild - inte på någon bild. Det är mer svävande rötter än blad och det ser inte klokt ut. Kan man klippa av dem (och lämna nån cm) eller dör hela växten då?
#90 - 17 juni 2010 09:03
Snäckor har inte tagit över i något av mina kar (trots att jag försökt få upp populationen i 60l till botiorna) då jag knappast övermatar eller liknande. Växter är nog bland det sista de ger sig på då de bättre verkar gilla alger, slam, skit och ruttna växtdelar.

Edit. Låt spikbladen få ta sig så kan du klippa bort de gamla delarna senare och använda de som sticklingar. Mina spikblad skickar mes bara sådana rötter längst ned.
#91 - 17 juni 2010 11:35
Ja jag låter snäckorna vara. Såg två som käkade på rutan nu när jag kom hem vilket jag är tacksam för eftersom det börjar bli lite alger, främst kisel.

Ah ok. Tänkte mest att jag ska kapa luftrötterna lite eftersom de är så satans långa (mycket längre än jag sett på nån bild). Men det kanske blir sticklingar på dem om man har tur? Funderar också på om det kanske blir mer såna rötter om man odlat dem som flytväxt vilket de kanske har för det var inte mycket rötter alls längst ner utan mer luftrötter.
#92 - 17 juni 2010 14:22
Mjaha. Kunde inte låta bli så nu går det 2 fjärilsciklider i karet. Maken har tjatat en vecka att "två ju gör ingen skillnad" och att det är "bra om de kanske äter ynglen" och jag gav med mig. Lite hade jag i åtanke det glada 80-talet när jag pytsade i fiskar i betydligt snabbare takt utan tanke på nitrit och inte åkte på nån massdöd en enda gång. Hon i affären kunde inte skilja hanar och honor och de var små och svåra att se men jag är ganska säker på hanen som är skarpt gul på hela magen och har höga "spröt" på ryggfenan. Hon är jag mer tveksam om då hon är så lite men hon är lite rundare i kroppsform, hade rosa-röd mage och än så länge inga höga spröt. Men framtiden får visa om det var för tidigt att köpa in dessa och om jag fått rätt kön på dem. Kul är det i alla fall för fjärilar var mina favoriter sist jag hade akvarium - och då dog inte en enda... *peppar peppar*

(Och när jag ändå var i karet trimmade jag spikbladen lite, kunde inte låta bli....)
#93 - 17 juni 2010 15:24
Har försökt fota fjärilarna med min skruttkamera, tänkte om nån kan se om det är en hona och en hane?

Stackarna har det inte lätt med fem platy som hänger efter dem hela tiden. :)
#94 - 17 juni 2010 17:14
det ser verkligen ut som en hona o hane ja.
#95 - 17 juni 2010 18:07
Åh tack, hoppades så mycket på det. Var svårt att se i affären. När de lugnat sig lite hemma såg jag även de där lysande blå prickarna runt honans svarta fläck. Äntligen något som jag kom ihåg rätt! :D
#96 - 18 juni 2010 20:26
Mjaha. Dag 13 och fjärilarna har överlevt natten. Fjärilshanen har jagat iväg hon idag när hon kommit in över "hans stenparti" men när de inte varit där har de simmat sida vid sida. Nu mot kvällen har dock lugnet sänkt sig och de är sams även runt stenpartiet, honan har också blivit starkare violett på magen - ett gott tecken får man hoppas.

Något speciellt att tänka på vid vattenbyte imorgon med tanke på fjärilarnas känslighet typ mindre PMDD, mer eller mindre vatten, mer eller mindre vattenberedning etc. Har inte gjort rent innerfiltret på dessa två veckor och det pruttar ut bra med vatten, bör jag göra rent det ändå (ytterfiltret låter jag stå nåt halvår)?

(Första bilden är på Gälörten -Limnophila sessiliflora)
#97 - 18 juni 2010 20:27
Men vafan försvann halva texten för.. ska stå (Första bilden är på Gälörten -Limnophila sessiliflora när jag råkade trycka på fel knapp och tände ljuset i karet efter att det varit släckt 30 min. Inte visste jag att även växterna går och lägger sig. :) )
#98 - 18 juni 2010 21:09
Fint ;)
Bilagor:
#99 - 18 juni 2010 21:24
bör nog inte rengöra filtret än iaf. fluval 4 brukar vara bra på att sprutta ut vatten länge innan det är dags för rengöring. så låt du det gå ett tag till.
#100 - 18 juni 2010 21:31
Gör rent det när det pissar sämre än en gubbe med urinsten, annars är det bra. ;)
Fy tusan vad bra du fått till karet och vilka fina fiskar! Du måste vara nöjd efter allt.
#101 - 18 juni 2010 21:37
bossep skrev:

Hade de överlevt genom att äta av de andra döda fiskarna menar du då? Ganska osympatiskt gjort tycker jag nog!
#102 - 18 juni 2010 22:54
åheim skrev:
Hade de överlevt genom att äta av de andra döda fiskarna menar du då? Ganska osympatiskt gjort tycker jag nog!

Kan tyckas att det var osympatiskt och kanske oetiskt och på gränsen till djurplågeri, men:
Jag ville bevisa att ett akvarium, om inrett på rätt sätt och med god balans kan vara i stort sätt själv gående. Vist kanske det dog några fiskar och att de flesta ynglen blev uppätna. Men vad jag glömde skriva var att det även fans en del vattenloppor vid liv. Så jag tror inte det var direkt svält någon gång.
Att fiskar och växter dör är en del av naturens gång. Vad jag bevisade var att detta lilla akvarium klarade sig fint även om jag inte var med och försökte hjälpa till!
Jag tror faktiskt vi dödar mer fisk pga alla dessa undermedel och annat överskötande en vad jag gjorde med 0 ”skötsel”.
#103 - 19 juni 2010 09:43
Gör rent det när det pissar sämre än en gubbe med urinsten, annars är det bra. ;)

Fy tusan vad bra du fått till karet och vilka fina fiskar! Du måste vara nöjd efter allt.

Jag har inte ens på medeltryck för då blåser det för mycket tycker jag. Eheim 2213 tycker jag också att det är rätt bra tryck i dessutom så då låter jag det vara ett tag till. Måste ju vara bättre för bakterierna också.

Tack vad snäll du är. Men nöjd är jag inte förrän växterna kommer igång (framför allt att svärdsplantorna täcker innerfiltret) så att det ser ut lika i karet som i min skalle. :D Men visst känns det skitkul, kan inte fatta vad som hållit mig från hobbyn senaste 20 åren.

Annons