Jag känner att jag vill ha mer skrymslen, vrår och gömställen i karet. Samtidigt vill jag inte överinreda och jag vet inte om jag vill ha i mer rötter eller sten...
Vad tycker ni jag skall göra? Vilka lägre växter skulle passa in? Helst inte för gröna då jag vill hålla en ganska så murrig känsla i inredningen.
Belysningen är 2x54w med reflektor, ingen C02 eller EC.
[ATTACH=CONFIG]68815[/ATTACH]
Till att börja med måste jag säga att det var fina bilder, några inlägg bakåt i tråden. Man ser ju hur fina dina bolivianer är också!
Nu har jag ju förr om åren varit ganska aktiv i trådarna när det gäller inredning, men passar mig jävligt noga med detta numera.
Jag vill ändå göra ett litet undantag och tipsa om "omvänd inredning".
Jag har själv, eller rättare sagt; hade, slimline i flera av mina burkar förr - och gillar dessa mycket. Men, man skapar lätt en "Wall of Slimline" som snarare förstärker ett fyrkantigt intryck, än ett bortglidande "evigt" intryck som med till exempel en svart bakgrund. Detta speciellt om man klär in en filterkammare.
Som vi ser på din akvariebild, strävar inredningen från botten och upp - sedan - slimline. Det här är inte på något sätt fel eller osnyggt, tvärtom! Jag tycker du har en mycket fin inredning i ditt kar som egentligen inte behöver inredas så mycket mer på botten.
Vad du skulle kunna göra för att "murra" till det lite är att dra i lite löv som snyggt lägger sig på sanden. Sedan; en touch av omvänd inredning. Alltså; stick ner några tunnare grenar och kvistar genom ytan, som strävar nedåt i karet. Det finns ett par nyckelställen där detta skulle kunna bli riktigt snyggt och effektivt: Vänster gavel där glaset möter filterkammarens första vinkel, filterkammarens 90-gradiga hörn som pekar inåt i karet, filterkammarens innersta hörn som möter själva bakgrunden.
Sedan har du en struktur i bakgrunds-slimlinen som strävar snett ner från vattenytan, vänster till höger, ner mot botten. Denna struktur kan du förstärka med några fina kvistar eller grenar i samma riktning, genom vattenytan till vänster och ner/fram i karet. Den riktningen möter då den rotdel som pekar till vänster - och du får ett härligt, "naturligt" flow i inredningen. En sak till - dina Scalarer kommer att gilla att dra omkring bland dessa grenar.
Ja, det var bara ett litet tips på hur du skulle kunna "piffa upp" helhetsintrycket.
By the way, det inre högerhörnet är som gjort för att placera några små rotknölar i, för att skapa fina tillhåll och gömställen.
:)