200L SA köksakvarium!

#1 - 23 januari 2011 21:05
Osaaaa :p
Då var det dags för ett litet projekt i köket :D
Som blocketnarkoman så köpte jag för nån månad sedan ett vitt alu kar på 200L med heltäckande ramp. Kom över det snuskigt billigt :p Så kunde inte låta bli.
Vi har dividerat jag å daman min (Frida) hurvida vi behöver ett köksbord ett bra tag.. Men vad i hunna skall vi med det till när vi aldrig äter där inne!?

Så.. nu kör vi :p

Så här såg det ut när vi hämta det!
[ATTACH=CONFIG]41559[/ATTACH]

Det går ju inte för sig. Så nu skulle man silikona ett kar för första gången!
[ATTACH=CONFIG]41560[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41561[/ATTACH]

Gick förvånansvärt bra faktiskt :) Trodde det skulle vara svårare än det var.

Vi hade ju glädjen att komma trea i fototävlingen 2010 :D Och fick välja två stycken BTN slimline. :D Det kom väl till pass. Vi valde att köra på den "vita" modellen.

Så idag har vi skurit till dem och silikonat fast dem som bakgrund. :)
Tokig Granne fick hjälpa till! :p
[ATTACH=CONFIG]41562[/ATTACH]

Sicasil E använder jag.
[ATTACH=CONFIG]41563[/ATTACH]

Sådär ja. Bara låta torka [:)]
[ATTACH=CONFIG]41564[/ATTACH]

Nog med bilder.
Detta kar kommer att innehålla lite olika invånare bland annat fjärilsciklider, någon corydoras av något slag (tips?) sen kommer det nog bli någon skalare osv.. får se vart det bär hän så att säga. :)

Skall göra någon form av filterkammare på höger sida i karet men måste köpa mer BTN till det.
Pump har jag inte bestämt än heller! Har lite som dräller här hemma.. vet inte riktigt hur mycket den skall pumpa bara.. tips? Det blir väl lite av "sällskap" detta så de kanske vill ha lite lugnare tror jag. Funderar på en fluval4+ som ligger å dräller. :p

Har använt Hornbachs vita sand i ett par kar nu.. men kan vara kul med något nytt! Vi är väl inte "riktigt överens" på den punkten en..:confused: vad tycker ni?

Kanske blev lite rörigt detta hähä men så e det.. ;)

/Tommy & Frida
#2 - 23 januari 2011 22:31
Ser bra ut.. Kommer nog bli fint ;) Kul me bilder!
#3 - 24 januari 2011 16:11
:)du kan ju ha ett diskus par, och ett vildfångatt skalar par. lycka till.:)
Bilagor:
#4 - 24 januari 2011 18:05
stavhem skrev:
:)du kan ju ha ett diskus par, och ett vildfångatt skalar par. lycka till.:)

Det var ingen dum ide alls ;) skall ha det i åtanke :)
#5 - 24 januari 2011 18:39
Härligt, vad skall man kökbord till när man kan ha ett akvarie där istället:p
#6 - 24 januari 2011 19:48
PiaJo skrev:
Härligt, vad skall man kökbord till när man kan ha ett akvarie där istället:p

Precis :) Så resonerade vi med :)
#7 - 24 januari 2011 20:09
Onsdag Blir nästa händelse i karet.
Skall inhandla en bit BTN till som filtret & Doppvärmare skall sitta bakom.
Pumpen blir nog med största sannolikhet en "Power clean" 380 alternativt 280. Det är en "kinespump" som vi redan prövat i vårt malawikar http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143247 och den har funkat mycket bra! Till ett Bra pris dessutom!
Vet inte vad man behöver för storlek på doppvärmare till ett 200 Liters.. men det får bli en ny sådan med..

/Tommy
#8 - 7 februari 2011 19:31
Äntligen börjar det hända grejer :)

Igår silicona vi dit den sista Slimlinebiten, den fick hamna på vänster sida där vi kan gömma pump och doppvärmare bakom !
Det torka ganska snabbt så idag tänkte vi fylla upp karet.
Vi började med att rengöra all sand som fick bli 25kg rådasand (0,8-1,2 mm).. Tog sin lilla tid men bra att den blir fräsch från början...

[ATTACH=CONFIG]42044[/ATTACH]

När sanden var i började vid med att ta vatten från ett av våra 720 akvarium (sa). Fyllde upp detta karet ca 2/3 och sist tog vi 1/3 nytt vatten.

[ATTACH=CONFIG]42045[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42046[/ATTACH]

I med pump och doppvärmare, på med lysrampen.
TADAAAA:

[ATTACH=CONFIG]42047[/ATTACH]

Blev skitnöjda :d
Blir nog fint med kanske ett par discus där i och några fina rötter ;) Får se vad det kan tänkar bli!

Nu till det tråkiga... eller framförallt irriterande!!!!! :mad:
När vi äntligen var klara och stod och beundrade karet märker vi att vattennivån är ojämt! Gaaarrhhh....
Aldrig har vi glömt använda vattenpass innan vi fyller upp, och då har vi ändå haft en hel del akvarium hemma! Men men.. någon gång ska väl detta hända med.

[ATTACH=CONFIG]42048[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42049[/ATTACH]

Var bara att tömma skiten igen... Gick åt några hinkar för ville inte slänga ut allt vatten igen.
Nu ska vi ställa in fötterna ordenligt, sanden får ligga kvar under tiden. Hoppas de blir bättre nästa gång vi fyller upp. ;)

/ Frida
#9 - 7 februari 2011 20:22
Trevligt projekt!

Är det en boiliehink från mainline som används för att hålla vatten? :P
#10 - 7 februari 2011 20:43
Mollusken skrev:
Trevligt projekt!

Är det en boiliehink från mainline som används för att hålla vatten? :P

Stämmer bra ;)
Tommy hälsar att det är en gammal fusion-mix spann :)
#11 - 8 februari 2011 22:51
Har idag (9Min kvar) inhandlat rötter till karet eller framför allt en rot! som kommer bli såå J...a snygg i karet ;) Bild kommer i morgon..
Natti natti
/Tommy
#12 - 9 februari 2011 21:35
Roten av rötterna! *Enligt mig ;)

En lite uppdatering eller stor det kan man välja själv:p
Köpte en rot som sagt igår på Ett större varuhus utan att nämna några namn;)
Den lades i blöt igår närjag kom hem från Årsmöte med GCG. Den hade kanske legat i blöt i 20 timmar när den sjönk! måste vara någon form av rekord! :d
[ATTACH=CONFIG]42104[/ATTACH]
Vet inte vad det är för träslag och det kanske inte spelar så stor roll heller..
Är mycket nöjd iaf.. Frida tyckte från början att den såg sisådär ut!
Men när den kom i karet blev även hon nöjd:D

[ATTACH=CONFIG]42105[/ATTACH]

Tekniken består av ett Powerclean 380 *Har ett likadant sedan tidigare och är nöjd som F.
Doppvärmare är en Eheim Jäger 150W.
Lysrör skall skaffas nya för detta är gamla som var med när vi köpte det!
[ATTACH=CONFIG]42107[/ATTACH]

Nu går det Fem Neontetror i karet som kommer få gå kvar där i sedan med.
[ATTACH=CONFIG]42106[/ATTACH]

/Tommy
#13 - 11 februari 2011 19:34
Får bli min "dagbok" detta ;)
I morgon skall vi åka å kolla på Diskus :) Skall bli spännande!
De vi fastnat för är Angel Blue Dimond! Är helt oerfaren vad det gäller Diskus så det skall bli spännande.
Skall försöka hinna med att hitta lite växter och Corydoras med.. där har vi lite olika åsikter.. hehe som vanligt! Dessa gillar Frida mycket http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309&SOK=1
De jag har fastnat mest för är väl http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=314&SOK=1 Men det finns många fina så det är lite svårt.. Kanske man kan ha ett par olika.. får se vad det blir :-)

/Tommy
Bilagor:
#14 - 11 februari 2011 19:40
personligen så måste jag säga att schultzei (stavning) är den roligaste coryn!
Av de corys jag haft så är den överlägset mest aktiv, även den enda coryn jag haft som stimmar då och då :P
#15 - 11 februari 2011 19:51
ni kanske kan ta ca 10 av varje då blir ju båda nöjda :)
#16 - 11 februari 2011 19:58
Vet inte om det blir för mycket i ett 200L kar ?
#17 - 11 februari 2011 19:59
roosterboy skrev:
personligen så måste jag säga att schultzei (stavning) är den roligaste coryn!

Av de corys jag haft så är den överlägset mest aktiv, även den enda coryn jag haft som stimmar då och då :P

Där sa du något! Hur aktiva de är är ju helt klart en faktor att tänka på =) Det där med stavning lämnar vi åt dem sombryr sig tycker jag ;)
Bilagor:
#18 - 11 februari 2011 21:39
Dessa tycker jag att ni ska skaffa http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15896 :) Fast passar Discus ihop med Corydoras? De vill väl ha det lite under 25 helst och Discus varmare?
#19 - 11 februari 2011 22:01
+1 på fremars alternativ
#20 - 13 februari 2011 20:31
Nu har vi blivit me discus! :d
Igår blev det ett köp om 6 st ungfiskar på ca 5-6cm.
4st Blue Angel Diamond och 2st Red Turquoise.
De går nu tillsammans med 5 neontetror som gick där sen innan. Blir nog inga fler fiskar där i (kanske ett par neontetror till) förutom lite pansarmalar... Men de får vänta!

Riktigt vackra fiskar är de iaf! :) Aldrig haft discus sen innan så det är riktigt kul med något nytt. Får hoppas att de kommer trivas. Nu i början är de väldigt skygga av sig men det släpper nog så småningom får vi hoppas!

Vattentemperaturen ligger på 29 grader. Vattenbyten kommer göras 2 ggr i veckan och mat kommer ges ett par ggr om dagen.

Andra värdefulla tips vad gäller discus mottages gärna! :)

Några bilder på sötnosarna,

[ATTACH=CONFIG]42271[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42272[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42273[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42274[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42275[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42276[/ATTACH]
#21 - 13 februari 2011 21:05
Mycket fint!!! :) fast du skulle ju ha ett litet större gäng neontetror på typ 25 st :p
#22 - 13 februari 2011 21:47
Joppan94 skrev:
Mycket fint!!! :) fast du skulle ju ha ett litet större gäng neontetror på typ 25 st :p

Tack! Är riktigt nöjda faktiskt. :)
Skulle gärna haft 25st men vill inte att det ska bli överbefolkat... fast de kanske går!? 10-15 blir det nog iaf. :)
#23 - 13 februari 2011 22:10
Stiligt =D kul med lite nättare fiskar i det här karet jämnfört med era "monster ciklider" i de andra :) så ni får lite varierande kar hemma. (säger jag som ska börja med CA-ciklider :P)
#24 - 13 februari 2011 22:11
Glömde ju givetvis bort era malawis ^^ men kul med 3 olika sorters kar i vilket fall
#25 - 13 februari 2011 22:25
Pink_Tess skrev:
Glömde ju givetvis bort era malawis ^^ men kul med 3 olika sorters kar i vilket fall

hehe har en hel del hemma nu :) 8 kar totalt.. :P
/Tommy
#26 - 13 februari 2011 22:31
Haha jisses :P fast vi har iofs lika många... det roliga är att alla våra har ungefär samma mängd vatten som ert köksakvarium tillsammans... räkor i all ära...

Vore förövrigt kul att se era kar irl någon gång.. pajken å jag bor ju inte allt för långt bort. :)
#27 - 13 februari 2011 22:40
Pink_Tess skrev:
Haha jisses :P fast vi har iofs lika många... det roliga är att alla våra har ungefär samma mängd vatten som ert köksakvarium tillsammans... räkor i all ära...

Vore förövrigt kul att se era kar irl någon gång.. pajken å jag bor ju inte allt för långt bort. :)

Ja men räkor är ju grymt kul :) har ju en vas nu med vi får väl se vad det kan utvecklas till :)
Ja självklart skall ni komma och hälsa på :) vore hur kul som helst :)
#28 - 13 februari 2011 22:49
Tycker vi med :) får höras på PM om det, kan ju passa någon gång när vi ska till herkules.
#29 - 13 februari 2011 23:12
Fina plättar ni fått tag på. :)
#30 - 14 februari 2011 14:52
riktigt fina discusar. skulle också vilja ha såna någon gång kan man ha dem i 200L kar? ja menar folk har sagt minst ett 450L till mig engång? isåfall kommer jag kanske köpa sådana till ett 250l som jag ska skaffa :) och sedan om du inte misstycker att jag frågar vad ett rimligt pris för kanske 4-6st discusar skulle kosta:) mvh kevin
#31 - 15 februari 2011 06:50
Pink_Tess skrev:
Tycker vi med :) får höras på PM om det, kan ju passa någon gång när vi ska till herkules.

Tycker vi låter som en toppenide :-)
#32 - 15 februari 2011 06:52
Fina plättar ni fått tag på. :)

Tackar tackar :-)
#33 - 15 februari 2011 07:34
Kevin_III skrev:
riktigt fina discusar. skulle också vilja ha såna någon gång kan man ha dem i 200L kar? ja menar folk har sagt minst ett 450L till mig engång? isåfall kommer jag kanske köpa sådana till ett 250l som jag ska skaffa :) och sedan om du inte misstycker att jag frågar vad ett rimligt pris för kanske 4-6st discusar skulle kosta:) mvh kevin

Hej Kevin! Vi är helt färska på diskus så jag har inte dunderkoll på detta! Dock tror jag man kan göra fynd emellanåt på privata annonser och liknande! Vad beträffande storlek på kar så är det nog inga problem...
Mvh Tommy
#34 - 15 februari 2011 07:40
Härliga discus! :D
Bilagor:
#35 - 15 februari 2011 22:00
O-Jonsson skrev:
Härliga discus! :D

Ja visst är dom underbara :) De är väldigt skygga bara.. lite har det väl släppt.. men de gömmer sig gärna runt roten när man försöker spana på dem..

/Tommy
#36 - 24 februari 2011 11:02
Sitter i hjullastaren på jobbet och funderar.. Behöver något i karet som äter alger.. Har ju växter som inte är så tåliga mot Ancistrus.. Är det kanske någon som har nått bra tipps.. Kan tillagas att det börjar komma något på btn bakgrunden som jag antar är brunalg!
/Tommy
#37 - 24 februari 2011 11:30
Ett stim med dom här kanske skulle funka: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
Mvh Simon
#38 - 24 februari 2011 13:54
Ett stim med dom här kanske skulle funka: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1

Mvh Simon

Den såg kanske inte så dum ut :)
Tack Simon (och välkomen)
/tommy
Bilagor:
#39 - 24 februari 2011 14:38
Tack:) Hur går det med era diskus nu? Vågar dom sig fram mera nu eller är dom fortfarande lika blyga?
Mvh Simon
#40 - 24 februari 2011 15:44
Tack:) Hur går det med era diskus nu? Vågar dom sig fram mera nu eller är dom fortfarande lika blyga?

Mvh Simon

Nu är de mycket mer aktiva och rör sig betydligt mer.. Har nog blivigt lite mer hemmastadda antar ja.. När det är mat är de inte sena heller så det verkar funka bra tycker jag :) har lite funderingar ang karet.. Men det är bäst jag tar med frugan innan jag delar med mig av det här ;) hähä blir lite corydoras till hälgen iaf :)
#41 - 24 februari 2011 16:23
Kul att dom verkar trivas:) Ser fram emot uppdateringar med bilder...;)
Mvh Simon
#42 - 24 februari 2011 16:25
Kul att dom verkar trivas:) Ser fram emot uppdateringar med bilder...;)

Mvh Simon

Bilder kan du räkna med i Hellssons trådar ;)
#43 - 1 mars 2011 21:56
Vad blev det för corydoras?:p
#44 - 1 mars 2011 23:11
Vad blev det för corydoras?:p

Helt ärligt så han vi inte med det :/ Det kommer garanterat bli det.. Lutar åt Sterbai För min del(Tommy) Hon denna där(Frida) :P vet jag inte vad hon vill ha riktigt jag tror denna där vill ha Panda.. Men sista ordet är inte sagt en ;) hehe

/Tommy
#45 - 2 mars 2011 00:42
Köp ett större akvarium så ni kan ha båda arterna ;)
#46 - 2 mars 2011 07:01
Tror du inte det går på 200liter? De tror jag.. Grupper om fyra ;)
#47 - 2 mars 2011 13:54
Jo i grupper om 4 tror jag också det går.:)
Mvh Simon

Annons