21 liter

#1 - 2 oktober 2007 17:34
Har gått igenom en nitritdust med detta akvarium redan i början, något jag förstått senare inte alls är förvånande, dels med tanke på storleken och dels fö att jag var väldgt generös med maten i början.
Det har dock hållt sig bra de senaste månaderna, men nu tycker jag vattnet börjar se mjölkigt och ofräscht ut igen. Måste dock vänta till imorgon med att testa, då jag inte har någon test hemma nu.

Nu undrar jag: kan man tömma hela akvariet och börja om? Dvs ta upp de fiskar som finns; tre guppy och fem neontetror, göra rent alltihop och starta om? Eller tar fiskarna skada av att flyttas runt "i onödan"?
Flyttade en liten mal till ett större akvarium (60l) idag, och han verkar trivas som fisken i vattnet:p
#2 - 2 oktober 2007 18:24
Oftast gör man mer skada i akvariets bakteriesammansättning om man gör en nystart... det är bättre att försöka komma tillrätta med problemet. Oftast beror det ju på:

> för få delvattenbyten
> för mycket matning
> för mycket eller för lite ljus (alger)
> för höga nitrit- eller ammoniumvärden som en följd av för många fiskar eller för få vattenbyten samt för mycket matning.

Jag skulle göra täta SMÅ delvattenbyten, kanske 10-20% en gång om dagen, och inte mata något på 5 dagar, till att börja med. Då tycker jag att vattnet borde bli lite bättre igen. Och gör inte rent filtret heller, då kan du ju få nitrit igen.. Låt allting bara vara ett tag, med små delvattenbyten, det är mitt tips :)
#3 - 2 oktober 2007 19:13
toccata skrev:

> för få delvattenbyten

> för mycket matning

:)

Tack för tipsen! Jag gör delvattenbyten en gång i veckan, tror du det är för litet? Dessa åtta fiskar får mat varannan dag, med resultat att guppisarna (och detta är sant!) glor på mig var jag än befinner mig i relation till akvariet. Det står vid vår soffa, och sitter min sambo där jag normalt siter bryr dig sig inte, men kommer jag står de på rad och stirrar på mig. Anklagande....:(
#4 - 2 oktober 2007 19:14
Elle sug ur det mesta av vattnet, men rör inte botten eller filtret.....och fortsätt sedan med delvattenbyten samt anpassad matning precis som vanligt. Är bara kranvattnet bra så brukar det funka utan bekymmer.
#5 - 2 oktober 2007 20:25
en sak bara: fiskar (iallafall mina) stirrar alltid på en och vill ha mat, även om de fick det för 3 timmar sedan, så det kan man inte gå efter. det funkar jättebra att mata dina guppies var tredje dag nu ett tag, sen kan du gå över till att mata varannan igen! (men bara lite, så lite att det äts upp direkt, inget får hamna på botten).

och ja, ett delvattenbyte en gång i veckan räcker, men just nu om du har lite problem kan du ju göra det lite oftare.

lycka till :)
#6 - 3 oktober 2007 12:07
Jag har testat nitrit nu, och gulare än det blev kan nog resultatet inte bli, så det verkar ju grönt:D
Ni förstår vad jag menar. Jag avvaktar lite och börjar med att dra ned lite på maten. Men det stämmer nog det där att de alltid stirrar och vill ha mat.

"En frisk fisk är alltid hungrig" läste jag i Kjells akvarieguide, så det kan ju inte ses som annat än positivt.

Annons