225 liters sällskaps akvarium´som kommer ha mycket växter om ett tag!

#1 - 27 juni 2012 12:47
Har då tagit över ett 225 liters akvarium och ska ersätta mitt lilla akvarium som nu kommer gå som yngel akvarium

[ATTACH=CONFIG]54251[/ATTACH]

Det lilla:)

Det nya :)

[ATTACH=CONFIG]54252[/ATTACH]

Förra ägaren som hade det i gång

[ATTACH=CONFIG]54253[/ATTACH]

Körde i gång och målade det vitt! då typ allt här hemma är vitt så frugan blir nöjd med

[ATTACH=CONFIG]54254[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54255[/ATTACH]

Över delen målad och fått på sej lack

[ATTACH=CONFIG]54256[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54257[/ATTACH]
Bakgrund och underlägg på plats:)

[ATTACH=CONFIG]54258[/ATTACH]

Testar lite och tycker det känns bra

[ATTACH=CONFIG]54259[/ATTACH]

Månljus

[ATTACH=CONFIG]54260[/ATTACH]
bara växter kvar nu

[ATTACH=CONFIG]54263[/ATTACH]

börjat plantera lite

[ATTACH=CONFIG]54261[/ATTACH]

Då kör vi:)

[ATTACH=CONFIG]54262[/ATTACH]

det höll tätt:)

[ATTACH=CONFIG]54264[/ATTACH]

Efter det gått ett par dygn utan fisk så släppte jag i lite fisk (tack grannen för scalarerna:) )'
dock så tycxkte jag lysrören va helt värdelösa då allt är typ gult och ger inga bra färger på fisk så blir att åka och köpa nya plus reflektorer
[ATTACH=CONFIG]54265[/ATTACH]

Gammla lysrören.

[ATTACH=CONFIG]54266[/ATTACH]

Nyalysrör plius reflektorer

[ATTACH=CONFIG]54267[/ATTACH]

Blev en jäkla skillnad:)

Akvariet nattetid:)

[ATTACH=CONFIG]54268[/ATTACH]

Kommer fler uppdateringar så fort det börjat växa lite :) kommer mer växter i dagarna
kommentera gärna och tyck till:)
#2 - 27 juni 2012 13:35
nej nej nej.

helt fel på det mesta.

finns bara en sak att göra.

kör hit med det som det är med vatten / fisk / grus / inredning / etc.

jag skall nog få lite fason på det.

tänker börja med att flytta på roten 0,2 cm till vänster.

skynda långsamt.

sedan låter jag det vara och växa till sig i 4-5 år innan jag
flyttar tebax roten till sin nuvarande placering.

då får du tebax det.

avis ?

nej då

inte alls

.
#3 - 27 juni 2012 13:44
Hehe aaa visst kommer förbi om 10 min då:P
#4 - 27 juni 2012 13:44
Kensa skrev:
nej nej nej.

helt fel på det mesta.

finns bara en sak att göra.

kör hit med det som det är med vatten / fisk / grus / inredning / etc.

jag skall nog få lite fason på det.

tänker börja med att flytta på roten 0,2 cm till vänster.

skynda långsamt.

sedan låter jag det vara och växa till sig i 4-5 år innan jag

flyttar tebax roten till sin nuvarande placering.

då får du tebax det.

avis ?

nej då

inte alls

.

aaaa jag kommer om 10 min då:P
#5 - 27 juni 2012 13:50
en sak som är lite kul är ju att jag lagt ner 1000 kr max på det:P med färg och allt
då jag fått växter,fiskar,akvariet:P
enda som kostat är lysrören,ledbelysningen,färgen,bakgrunden:P resten har jag fått:)
#6 - 27 juni 2012 13:53
Då föreslår jag att du slutar räkna nu, det brukar ha lust att dra iväg när jag håller på med akvariet åtminstone :P
Räknade vad jag lagt på akvariet efter första året och det kommer jag inte att göra om :)
#7 - 27 juni 2012 13:58
david87 skrev:
Då föreslår jag att du slutar räkna nu, det brukar ha lust att dra iväg när jag håller på med akvariet åtminstone :P

Räknade vad jag lagt på akvariet efter första året och det kommer jag inte att göra om :)

hehe jo ska sluta räkna nu:P
funderar på att sälja i väg massa akvariegrejer med har typ en kundkorg med rötter,en med sten, och en maaaasssa annat:) från första akvariet jag hade ett 112 liters som råkade spricka vid flytt ner till stockholm från borlänge
#8 - 27 juni 2012 15:26
Har 2 överfulla flyttlådor och ett 50l akvarium fullt med bra att ha grejor i förrådet. Sen en sänglåda uppe i lägenheten med saker som jag använder oftare. Är bra att ha saker har jag märkt då slipper man köpa nytt när man känner att man vill ändra på nått igen:)
#9 - 27 juni 2012 15:58
Har ett exel dokument över mitt 1000 liters kar med all kringutrustning och fiskar... kanske borde deleta det. :D

Annars tycker jag du fått till det riktigt bra faktiskt. Kommer bli snyggt när växterna tar sig.
#10 - 27 juni 2012 16:14
Vore ju inte en dum ide att ha en lista med alla prylar. Att jag inte gjort en sån. Har bara en vag aning om vad jag har i mina lådor ;)
#11 - 27 juni 2012 16:19
Det var där väldigt snyggt du! bra jobbat :)
#12 - 27 juni 2012 17:54
AffeAlien skrev:
Har ett exel dokument över mitt 1000 liters kar med all kringutrustning och fiskar... kanske borde deleta det. :D

Annars tycker jag du fått till det riktigt bra faktiskt. Kommer bli snyggt när växterna tar sig.

släng:p man mår ju bara dåligt av att se sånt:p kikade på ditt 1000 liters är sjuuuukt nice alltså:). får skaffa mej ett sånt sen jag med när vi köpt hus så jag får biorum och akvarierum i källarn:p
#13 - 27 juni 2012 17:54
Tobbehh skrev:
Det var där väldigt snyggt du! bra jobbat :)

tack så mycket:) kommer bli riktigt nice när mer växter kommit i och växterna tagit sej:) fom har ju lite höjd att växa på med är ju typ 50 högt:)
#14 - 27 juni 2012 17:55
david87 skrev:
Vore ju inte en dum ide att ha en lista med alla prylar. Att jag inte gjort en sån. Har bara en vag aning om vad jag har i mina lådor ;)

skippa vad det kostat bara :p
#15 - 27 juni 2012 19:07
Såklart sånt får inte stå med på listan;) Bara vad jag har och vars det ligger :)
#16 - 28 juni 2012 04:30
tjusigt, men håll koll på anubisen, dom brukar inte uppskatta att bli nedgrävda, det händer lätt att dom dör då.
#17 - 28 juni 2012 05:43
sauser skrev:
hehe jo ska sluta räkna nu:P

funderar på att sälja i väg massa akvariegrejer med har typ en kundkorg med rötter,en med sten, och en maaaasssa annat:) från första akvariet jag hade ett 112 liters som råkade spricka vid flytt ner till stockholm från borlänge

det är med andra ord bevisat.

det där med att flytta till fjollträsk är ingen bra idé.......

.
#18 - 28 juni 2012 09:09
MrH skrev:
tjusigt, men håll koll på anubisen, dom brukar inte uppskatta att bli nedgrävda, det händer lätt att dom dör då.

dom vill bli fastsatta på rötter? det är dom jag har framför roten? dålig på växtnamn
#19 - 28 juni 2012 14:21
jupp exakt så. gräver man ner dom i sanden så brukar rötterna ruttna.
#20 - 28 juni 2012 15:24
MrH skrev:
jupp exakt så. gräver man ner dom i sanden så brukar rötterna ruttna.

får lösa det när dottern somnar då:) hon har stora ögon på akvariet och är bara 7 veckor gammal:p. lättast att ta sytråd o sätta fast dom med?
#21 - 28 juni 2012 16:59
Ja sytråd eller fiskelina brukar användas :)
#22 - 28 juni 2012 22:13
david87 skrev:
Ja sytråd eller fiskelina brukar användas :)

fiskelådan here i come!
#23 - 28 juni 2012 23:06
Jag brukar köra sytråd av bomull för den försvinner oftast av sig själv så man slipper plocka bort den.
#24 - 29 juni 2012 08:58
AffeAlien skrev:
Jag brukar köra sytråd av bomull för den försvinner oftast av sig själv så man slipper plocka bort den.

får inhandla sådan lätt mycket bättre än hålla på att ta bort:)
#25 - 29 juni 2012 09:27
AffeAlien skrev:
Instämmer med affealien! Jag har märkt att man behöver inte knyta heller, har lindat en rot med mossa nyligen och jag bara snurra på och klippte av när det räckte och det sitter jättefint:)
#26 - 29 juni 2012 14:06
Stiligt akvarium!
Blir nog riktigt nice när växterna börjar ta sig ordentligt.

Är inte helt 100 på att det där är en Anubias.
Om det är Anubias kan man även kila fast dem försiktigt i håligheter på rötterna du har.
Roten till vänster ser ut att ha lite håligheter.
#27 - 29 juni 2012 19:52
Nej växten framför roten är ingen anubias. Osäker på vad det är men låt den stå kvar du. Ett tips är att överväga att rotera roten i mitten som man ser den sågade ytan på. Jag kanske är överkänslig mot sånt men jag tycker det ger ett väldigt onaturligt intryck.
#28 - 29 juni 2012 19:56
Lobelia Cardinalis skulle jag gissa att det är du har.

Annons