240L till 720L

#1 - 13 juli 2017 18:10
Har nu bestämt att jag ska starta upp ett 720L akvarium och har börjat införskaffa vissa prylar som kommer att behövas.
Har bl.a. beställt ett Fluval fx6 och hade tänkt köra det i 240L burken tills det blir dags att starta upp det större, blir nog sent i höst eller mot jul skulle jag tro, borde hunnit bli den bakterie flora som behövs i filtret för en enklare uppstart.
I grova drag hade jag tänkt inreda med 2 växtzoner 2 sten/grottzoner och en stor öppen yta
Det jag funderar på är om cirkulationen kommer att räcka till för hela karet med fx6:an med 2 växtzoner som dämmer upp vattenströmmarna, den första växtzonen från utloppet borde funka men den andra zonen om det först är den öppna ytan och sen sten som styr upp strömmarna? borde jag köpa några pumpar enbart för att få vattnet i botten på karet att röra sig lite mer? isf hur stora bör dom vara liter/min?

Kommer garanterat att komma med mer funderingar kring 720L burken, vill ju inte misslyckas med en gång.

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 juli 2017 16:32
Vika fiskar har du tänkt dig?
#3 - 16 juli 2017 17:27
Har inte riktigt bestämt mej ännu men det lutar till att bli små stimfiskar i stort antal, kanske fembandsbarb, rödmunstetror några regnbågsfiskar sebrafik....
Inga större och krävande till att börja med iaf
naturligtvis även botten och algätare.

Annons