25/9 2010 - Välkommen till elefanterna!

#1 - 25 september 2010 19:56
Min käresta har varit förälskad i Elefantsnäckor (Tylomelanina sp.) sedan hon såg dem ute på nätet. Vi har försökt få tag i dem, men de enda ställena de funnits på har varit i Tyskland...men nu, på Zoonen, var det en kille som kunde sälja några. [:-15]

Vi fick hem dem i förrgår, och det var kallt som attan ute. Lite oroligt var det om de hade klarat resan. Men det hade de! :D

Nu knatar de omkring i vår snäckburk, tillsammans med äpplen, sandsnäckor och posthorn och är hur fina som helst. De skall få zucchini som välkomstpresent snart! :p

Kanske skall vi göra en remake på det karet också snart. I den lokala butiken (Pets i Skåre) har de skaffat in ett antal nanofiskar som är väldigt fina. Jag minns inte arterna, men jag tror det var små rasboror av olika arter och några andra. Har ni vägarna förbi, så åk in till Skåre och titta! Nanotrenden har kommit till Värmland, också. :)
admin
Christian Alfredsson
#2 - 25 september 2010 20:53
Jag köpte i en affär i Sverige för någon månad sedan.
#3 - 25 september 2010 21:49
Nu får du väl bestämma dig, ska det vara elefanter eller nano;)
#4 - 26 september 2010 06:51
Ohhh... de där elefanterna har de haft ett gäng på lokala zoo i Köping. Två sorter faktiskt, en med guld- (dyr) och en med brun kropp. Tyvärr tyckte jag att det låg lite väl mycket tomma skal i akvariet samt att många hade skadat skal och vågade inte köpa mig någon. Tycker de är charmiga när de hasar sig fram. :D Har du koll på hur stora de kan bli?
#5 - 26 september 2010 08:02
Jättefina bilder!

Jag har haft mina i några år. Det verkar som när de får ungar får de en åt gången.
Mina äldsta är ca 4cm långa
#6 - 27 september 2010 07:46
De största vi har nu är 5-6 cm, iallafall. Riktiga jättar jämfört med sandsnäckorna. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 september 2010 10:17
Trevliga djur - tycker det verkar underligt att de inte finns i affärerna för grossisterna tar ju regelbundet in dom.
Har också haft mina i några år och de verkar rätt tåliga och reproducerar sig regelbundet. Om de nu är så ovanliga så borde jag kanske ha tagit tillvara mina Tylomenia-småttingar när jag tömde ut några akvarier och ställde ut i garaget nyligen.
#8 - 27 september 2010 16:55
Vi hade sådana i vår butik i Krylbo ett tag, rätt häftiga :)
#9 - 29 september 2010 09:43
Kjell: Jo, även på den privata marknaden kan man få minst 50 kr st för dem. Ett dussin, så har man en trevlig middag för två. Eller något. :)

Annons