250L SA/malawi

#1 - 27 september 2009 12:10
Hej!

Har letat ett tag efter ett billigt större(har för tillfället ett 100L sällskap) akvarie på blocket, "plötsligt händer det", några telefon samtal senare så var dealen klar, ett 250L ram akvarium och bänk med mkt tillbehör för 1400Kr :D

Info om akvariet:
Mått: 110*46*50
Pump: fluval 204 (680L/h)
Doppvärmare: införskaffas nästa helg
Ljusramp: heltäckande Dala Zooline, 1st power-glo, 1st marine-glo utan reflektorer,
Sand: engelsk sjösten 1-3mm blandad med 4mm grus (3:1)
Inredning: 6st lava stenar, några rötter
Gödning: PMDD,
Budget: pga att jag är 15år, bor hemma och har många utgifter så har jag en begränsad budget på ca 2 500kr:(

från början var tanken att detta skulle bli ett "äkta" malawi, jag övergav tyvärr den tanken ganska fort då jag fortfarande bor hemma med flera starka viljor som tyckte att det skulle bli alldeles för sterilt med bara sten inredning:p

bästa lösningen skulle vara malawi ciklider i ett SA akvarium, har tyvärr inga större erfarenheter (endast upplärd genom internet [:o]), så vet inte om detta kommer att fungera? kommer min pump att räcka för malawiciklider ? kommer inredningen bli förstörd av cikliderna?
angående växterna så är jag inne på att skaffa crinum lökar och vallisneria, även några anubias kanske får flytta över ifrån det mindre karet,

Nuvarande plan
1. akvariet siliconas om i veckan (lite dåliga fogar för tillfället),
2. bänken förstärks med MDF skiva,
3. Införskaffa större gryta att koka grus och stenar i:p
4. Införskaffa ny filtermatta och doppvärmare
5. ( I helgen) fylla på med grus, stenar och kanske växter, "dra igång akvariet"
6. vänta på att bakteriefloran ska ta vart i någon/några veckor,
7. Fisk! :D

http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=777200910529P6d90
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=5d7200920642Pffdb

////Chriffan
#2 - 27 september 2009 12:40
Snyggt akvarium! De växterna du nämnde borde funka till malawi ciklider, de har ju lätt sönder växter men de du säger är ganska tåliga så det borde gå. Men jag är ingen malawi-expert :p
#3 - 27 september 2009 13:14
Tack :)Inte så rädd för att de ska äta upp växterna, mer för att dom bara flyttar runt dom så de inte får fäste med rötterna ;)
Bilagor:
#4 - 27 september 2009 13:23
Nu ska jag krossa dina drömmar ännu mer;).
Det är ett par saker du bör tänka på med igångkörningen och hur du ska göra med karet och dess invånare så här i början.
Dels är du inne på att din pump är för liten, och det skulle jag säga att den är även om du bara ska köra med SA, men definitivt till Malawi. Den har ett flöde på 680 liter, men när det kommer lite skit i pumpen efter någon dag så är den siffran inte 680 liter;). Sedan är den flödessiffran från de flesta tillverkare pump utan filtermedia, så med lite sådant i burken försämras flödet ytterligare.

En annan grej är att du måste ha några inkörningsfiskar i karet om du ska få igång de goda bakterierna, annars händer det tyvärr ingenting med bakteriefloran. Visst kan man göra på annat sätt men det är kanske inte den smidigaste hanteringen plus att det tar tid.
Sedan behöver du heller inte koka sanden och inredningen, om det inte är för någon speciell orsak såsom mängder med snäckor osv.
Hoppas nu inte att jag skrämde dig, men det är ändå lite att tänka på så här i början:)!
#5 - 27 september 2009 14:08
Förväntade mig faktiskt att någon skulle göra det :(;)
hur mycket mer cirkulation behöver jag? skulle det räcka med t ex fluval 3+?(700L/h) hur mycket mer skulle det behövas för att malawi fiskar skulle trivas?

"inkörningsfiskar" är inget problem, jag låter mina platy ta en utflykt i ngn vecka ifrån det andra akvariet,
tänkte på en annan sak med starten, skulle det hjälpa om jag kramade ur filtret i 250L från 100L ibland? eller tömma över en del av vattnet?(vattnet är väldigt fint) ;)
tror tyvärr att jag blir tvungen att koka inredningen iallafall, väldigt mycket kryp och skit finns....

Ingen risk att du skrämmer upp mig, I´m fit for fight!
Bilagor:
#6 - 27 september 2009 14:13
Gott att höra:D!
Det hjälper betydligt om du kramar ut ditt filter från det andra karet, men du måste ändå ha några fiskar i karet samtidigt så bakterierna får något att käka:). Vattnet spelar inte så stor roll att pytsa över, utan det är det bruna klägget man är ute efter.
Det hjälper en del att få till en extrapump, och det skulle vara riktigt bra om du kommer upp i 7-10 ggr akvariets volym per timma, men till att börja med så funkar det säkert.
#7 - 27 september 2009 16:51
då kör ja nog på en fluval 4+ billigaste och smidigaste alternativet :)

kommer malawi att trivas sedan? jag menar med tanke på växter, grus och cirkulation?
#8 - 27 september 2009 17:16
JAg kör med en del jättevalle i Malawikaret på jobbet och de ser ut att trivas iaf. Ett 450 liters med ca 3000 liters cirkulation och det blir ungefär procentuellt vad du kommer att få:).
#9 - 28 september 2009 16:03
Då kör jag på det! :)
Planerade fiskar
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=47

Även någon L-mal (överger totalt tanken på en ren biotop)
#10 - 2 oktober 2009 20:30
Uppdatering,

siliconade om akvariet i onsdags, väldigt "rolig" lukt ;)
allt gick bra, men fick vädra halva huset efter det...

sedan blev det köp dags,
Fluval 4+
fluval (204) filtermattor
ny doppvärmare, den som följde med gick sönder :(
och några få växter, tiger vallisneria och anubias,

Bestämt mig för att ha en del växter i akvariet, och fortsätta göda med pmdd, och satsa på "icke växtätande malawi", några tips?

startade upp akvariet idag, väldigt lyckad start faktiskt (mot förväntan), endast lite vatten spill medans man bar allt vatten:)

vattnet är för tillfället ganska grumligt men ska försöka få något bra kort imorgon (efter innebandy match o lite annat),

Chriffan

Annons