252liter malawi - barnrummet fortsättning. ^^

#1 - 25 juli 2010 19:07
Som bekant har vi ett kar på strax under 200 liter i barnrummet på campingen (jobbet) som jag engagerar mig i. Min gibbiceps går där och jag vurmar ständigt för firrarna som får stå ut med mycket i en livlig, varm och stressig miljö.
Så började jag få lite kallsvett när jag tänkte på VAD i allsin dar de skulle göra av fiskarna till hösten när campingkalaset stänger ned.
Svaret blev uppenbart.
De måste givetvis flytta hem till mig!

Så med lite knip i hjärtat fick elritsorna bli foderfisk och spiggen flytta hem till brorsönerna, som ändå var behjälpliga med att fånga in de små liven.
Nu ska karet konverteras till malawibiotop!

Jag har en hel del tid på mig att arbeta med det här, så jag ska förhoppningsvis kunna vara dygdig och tålmodig medan jag bestämmer mig för layouten. Tanken är ett par hemmagjorda klippmoduler och solfilm, men jag har svårt att bestämma mig för vilken typ av grus jag ska ha.
Visserligen har jag verkligen tyckt bra om havssand/grusblandningen jag haft hittils, men jag undrar om det skulle passa sig bättre med en ljusare/finare variant, eller om jag verkligen ska köra a' natura.

Två stycken innerfilter (är tankarna hittils i alla fall.. men suget efter en filtermodul är inte att leka med..) ska röra om i baljan åt cikliderna, och jag leker med tanken på att prata med djurbutiken för att höra om jag kanske skulle kunna få byta in en av grupperna mot något annat.
Någonting blått.
För nuvarande går det golden, rödzebra och crabro i karet, och även om jag kan utöka grupperna lite hemma hos mig känns det inte som om jag kan ha Ytterligare en.
Kanske byta ut golden mot något spännande?
Zebrorna är grymma, så de får gärna vara kvar. XD

Nåväl. Uppdatering kommer så snart något händer! För nuvarande är karet tömt, och jag ska handla frigolit som jag kan gå lös på med mina konstnärliga fingertoppar (och en morakniv!).
#2 - 25 juli 2010 21:11
Sjukt bra initiativ att rädda fiskarna! Trevligt med ett nytt projekt här på forumet, ser fram emot bilder...
#3 - 26 juli 2010 18:31
Åh, ledningen hade naturligtvis sett till att firrarna på fått det bra ändå, på det ena ellr andra viset.. men jag har hunnit fästa mig vid krabaterna.
Tro mig - det krävs bra mycket mer för att hålla dem vid liv i en utsatt miljö än det gör härhemma.
Men tack, Rooster!! XD

Vi har börjat arbeta på bakgrundsmodulerna. (grovarbete) Jag tror inte riktigt att de ser ut som your average frigolitarbete.. men man hoppas att ni kan uppskatta tanken genom de här bilderna.
[ATTACH]35753[/ATTACH][ATTACH]35752[/ATTACH][ATTACH]35751[/ATTACH]
Bilagor:
#4 - 26 juli 2010 20:25
Gud vilket roligt projekt! Se till att posta bilder efter varje nytt steg i byggandet :)

Lite offtopic: Du som bor uppe i de trakterna... Om du varit där, hur är Malå som "bygd"? Är det ett bra ställe?
#5 - 26 juli 2010 20:41
*Ler* Tack ska du ha, Jim. Jag tror inte att det finns något sätt att hindra mig ifrån att posta bilder. ; )

Jag visste så lite om Malå att jag trodde det låg nedåt Umeå! *Skrattar* Med andra ord bäst att jag inte uttalar mig om saken överhuvudtaget. XD
#6 - 26 juli 2010 21:01
Större akvarium, kanske ska köpa till någon sort :) Tror du kommer bli kvar i malawi träsket för evigt efter detta ;)
#7 - 27 juli 2010 19:33
*Skratt* Faktum är att jag höll en lekgrupp lombardoi i min glada ungdom och var förtjust i malawi redan då. Hade ett gäng akvarier med idel ciklider och blev så småningom lite trött på att aldrig kunna ha några vettiga växter - men nu har jag ju Flera som är gröna! XD
Klart att man då tar tillfället att bli malawifrälst också.
I'm stuck.

Har nu smetat första lagret fogmassa över det mesta av bakgrundsdelarna. Fattas ett ytterligare lager, färg, lack och limning så är vi game!
För nuvarande liknar det mest en hög med (ursäkta franskan) bajs, och man missar djupet på grottorna... men den har fortfarande inte torkat, och jag är vid gott mod! ^^
[ATTACH]35785[/ATTACH]
#8 - 30 juli 2010 21:24
Då ska vi se! Bakgrunden är på plats, lackad och härdad. Nu ska vi bara på plats med lite mer sand och lite mer natursten.
Märker att det blev lite "terrariefeeling" över landskapet, men jag ville ha modulerna så djupa och skiktade som möjligt för att kunna göra riktigt djupa och trevliga grottsystem. Man missar det på bild, men nästan alla djupa grottor har åtminstone två öppningar, och är förhoppningsvis tillräckligt djupa för att firrarna ska trivas när de flyttar in.

På några dagar ska vi fylla vatten första omgången, sedan blir det att byta ett par gånger innan det luktar gött och känns bra. ^^

Den svarta provisoriska bakgrunden ska förmodligen bytas ut mot solfilm dessutom. Funderar på att täcka alla tre sidorna.
[ATTACH]35843[/ATTACH][ATTACH]35844[/ATTACH]
Den flata modulen upptill gör inte mycket mer än att skugga vissa delar av partiet nedanför.
#9 - 31 juli 2010 10:52
Men dra mig någonstans vad snyggt det blev!!
#10 - 31 juli 2010 17:11
*Ler* Tack ska du ha! Jag tror faktiskt att det här kommer att bli riktigt bra när det kommer igång, sanden blir tyngre och lite alger lägger sig över stenarna.
Nu väntar vi bara på att jag ska vara säker på att silikonet härdat - ack! Tålamod är INTE min starka sida.

Hittade dock ett ställe intill älven med riktigt snygga skifferstenar som jag ivrigt plockat på mig. Bara att bestämma sig för hur de ska ligga, och kanske plocka några fler. ^^ Något att sysselsätta sig med så länge.
[ATTACH]35865[/ATTACH]
Har också börjat fundera på om det inte är dags att skaffa ett nytt hem åt Gibbe, som förmodligen kommer att ha växt ur karet till nästa sommar, och istället prova på ett par Dvärgsynodontis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=792&SOK=1 (jag vet, jag vet! Malawiregelbrott, men de är så lagom stora. ; P).
Någon som har åsikter?
#11 - 1 augusti 2010 19:42
[ATTACH]35882[/ATTACH]
Wasser, wasser!
Det mindre hemmabygget ( som satt till vänster) gav mig en hel del problem när jag insåg att jag någonstans skulle få plats med filter och lite andra mojänger, så det har fått stryka på foten till förmån för natursten... som jag fortfarande möblerar runt med en del.
Men annars känns allt lovande.
Silikonen verkar hålla för modulens flytstyrka och sanden, trots att den är helt otvättad, grumlade inte fullt så illa som jag först trott att den skulle göra.
Dock fungerar jag på om jag inte ska skopa i lite till.

Det blir filtergojs och lite vattenberedning i karet när jag bytt vatten ett par gånger, för att vara säker på att bli kvitt eventuella rester från lack och dylikt. Sedan är det baske mig fiskdags! XD
#12 - 1 augusti 2010 21:53
Jisses vad nice det blir! Ser riktigt bra och naturligt ut. Blir ju avundsjuk...
#13 - 3 augusti 2010 15:45
Stort tack ska du ha, Rooster. Det är vad jag hoppas på. Inte nödvändigtvis någon avundsjuka (känns inte riktigt berättigat ; P ) men väl en 'naturtrogen look'.

Två lysrör... och ett lysrör.
[ATTACH]35909[/ATTACH][ATTACH]35908[/ATTACH]
Nu tror jag att jag är ganska nöjd (om jag inte springer på fler passande stenar. Känns som om jag inte kan ha för mycket. ^^) med inredningen. Två mosaikguramis, som passar på att inspektera grottorna, och ett par posthorn har fått i uppdrag att gå in karet tillsammans med lite filtersmuts innan jag vågar beställa efter de fiskar jag vill ha.
Ju mer jag läser, desto fler sorter vill jag prova. Just nu lutar vi mycket emot Aulonocara istället för Mbuna . Som http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=47&SOK=1 och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=70&SOK=1 .

Möjligtvis kan jag få byta in jobbfirrarna och istället skaffa de ovanstående.
Samtidigt är jag grymt förtjust i våra rödzebror.. så jag får tugga på expertråden en stund innan jag bestämmer mig helt för vad jag ska göra.
#14 - 5 augusti 2010 22:27
Jag vet, jag vet.. guramis SKA bo bland flytväxter och sumpig lummighet, men de har fått ställa upp som inkörsfiskar i alla fall och gör sig ganska bra i en klippig biotop. Verkar älska grottorna, jag ser dem nästan aldrig.

[ATTACH]35993[/ATTACH][ATTACH]35994[/ATTACH]

Vattnet har dessutom börjat klarna på riktigt. Nu saknas det egentligen bara en rejäl termostat (kör för nuvarande utan doppvärmare) och någon powerhead.

... och naturligtvis lite malawis.
#15 - 5 augusti 2010 22:35
Ska bli kul och se när malawi simmar ut och in i dessa grottor :) Mycket bra jobbat ;)
#16 - 6 augusti 2010 15:08
Tack ska du ha, Pontulf!
Jag ser själv fram emot att få introducera lite ciklider nu när allt är på plats.
Idag bad jag favorithandlaren plocka hem en skock på 6 eller 8 Aulonocara kandensee - han visste inte när de skulle komma, men jag meddelade honom om att det inte var någon större brådska.

Funderar fortfarande på lämpligt sällskap och eventuella malar, trots allt.
Med det här karet tänker jag skynda långsamt.

... men tips är välkomna! ; )
#17 - 8 augusti 2010 19:39
Såhär har det blivit till slut. Nu TROR jag att jag är nöjd. *ler*
Ett extra innerfilter är provisoriskt nedsatt för att sätta lite spurt på vattnet - vi har fått en doppvärmare (lite för klen, men nu under sommaren vill jag bara ha jämn temp. Det blir kallt i lägenheten när jag har öppet korsdrag om nätterna)
[ATTACH]36091[/ATTACH]
Och jag har nog givit upp hoppet om rödzebrorna då killarna med koll försäkrat mig om att det här är en rätt klen Aulonocara - så jag har satt ut förfrågningar om hur det kan passa med golden.
De är söta, lättsamma fiskar. Jag gillar dem - och en munruvande hona har redan fått flytta från arbetskaret för att, föhoppningsvis, spotta i den här burken istället.
Hon känner sig förmodligen lite ensam, men verkar mycket harmonisk.
[ATTACH]36092[/ATTACH] [ATTACH]36096[/ATTACH]
Det ÄR dock kandeense som gäller. Går det inte med golden, får golden flytta ut. Ord och inga visor! ^^
#18 - 8 augusti 2010 19:54
Ja det är alltid svårt som fasen när man skall välja fisk, i synnerhet till lite större snygga, väl inredda tankar! Men att välja och planera är ju ifs nästan halva grejjen tycker jag... Ser fram emot fler schysta bilder när cikliderna är på plats. Återigen riktigt nice med dina egengjorda moduler.
#19 - 8 augusti 2010 20:20
Ohja, fiskvalet är svårt - och med sådana revirhävdande fiskar är det lite vågat... men visst är det roligt!
Huvudattraktionen kommer hur som helst att bli den blå orkidén (kandensee/kandeense/kandensis)... sedan får vi se vem som kan vara en lämplig biroll.

Just nu hoppas jag verkligen att golden kan passa, för jag kommer att ha ett rent helvete med att få upp henne ur karet annars. XD
#20 - 8 augusti 2010 21:20
QUINNA! Det ser fantastiskt ut!!!!!!!!!!!!
Har du silikonat dit alla frigolitbitar på varandra, hur gick du de att inte flyta när du vattenfyllde karet?

När kommer du hem till mig och ger dig på kökskaret ;)
#21 - 8 augusti 2010 21:45
Nubi skrev:
QUINNA! Det ser fantastiskt ut!!!!!!!!!!!!

Har du silikonat dit alla frigolitbitar på varandra, hur gick du de att inte flyta när du vattenfyllde karet?

När kommer du hem till mig och ger dig på kökskaret ;)

Efter hon varit förbi hos mig och påtat. ;)
#22 - 8 augusti 2010 22:09
Pickles skrev:
Ohja, fiskvalet är svårt - och med sådana revirhävdande fiskar är det lite vågat... men visst är det roligt!

Huvudattraktionen kommer hur som helst att bli den blå orkidén (kandensee/kandeense/kandensis)... sedan får vi se vem som kan vara en lämplig biroll.

Just nu hoppas jag verkligen att golden kan passa, för jag kommer att ha ett rent helvete med att få upp henne ur karet annars. XD

Ja det tycker allt att det skall göra. Golden är ju en av de mer fredliga mbunas å aulonocaran är ju inte heller alldeles för lika golden (mindre aggressioner när fisken inte liknar varandra). Tror faktiskt att den färgkombon av gult och lila kan bli riktigt vackert oxå. Har jag missuppfattat det hela eller är karet (bara) 252L?, det ser nämligen större ut på bilderna tycker jag.
#23 - 9 augusti 2010 04:43
Nubi: Tack ska du ha!
Silicon, silicon, silicon. XD Jag har dessutom gröpt ur den undertill och gjort små 'hål' så att vattnet ska kunna rinna till. Minskar fkytförmågan en aning.
Den har faktiskt inte så mycket som Tänkt på att flyta upp.

... och inte kan jag väl sno allt det roliga ifrån dig och VD heller! ; )

Rooster: Det känns skönt att höra att det är fler som tror på kombon. Det vore riktigt läckert om man fick tag på den vita labidochromis tillsammans med den mörka aulonocaran. *ler* Men sådan tur ska vi väl inte ha.
Nejdå, ingen missuppfattning... men det är rätt långt.
125 x ~45 x ~45
#24 - 10 augusti 2010 16:39
Pickels silikonade du fast frigoliten på botten av karet oxå? eller bara på varandra??
Vad vare för färg du använde för att måla över frigoliten med :)
#25 - 10 augusti 2010 17:54
Det blev jättebra gjort! det ser ut som riktig sten och dina malawis kommer att stormtrivas :).
#26 - 11 augusti 2010 07:55
Nubi skrev:
Pickels silikonade du fast frigoliten på botten av karet oxå? eller bara på varandra??

Vad vare för färg du använde för att måla över frigoliten med :)

Den är fastsilikonad på alla möjliga och tänkbara sätt. Dels i botten, men också till viss del mot baksidan och kortsidan. Det är dock öppet så att fiskrackarna kan simma runt. Grottan på baksidan ska jag fotografera vis tillfälle. Hög mysfaktor där. ; )
Använde den mörkaste nyansen av kakelfix i ett ganska tjockt lager.. och duttade på lite hobbyfärg för djup i springorna innan jag lackade, sedan strödde jag lite fin sand på lacken innan den härdat.
Tadaa!

Macke: Tack ska du ha! Det hoppas jag. ^^
#27 - 12 augusti 2010 15:52
Pickles skrev:
Den är fastsilikonad på alla möjliga och tänkbara sätt. Dels i botten, men också till viss del mot baksidan och kortsidan. Det är dock öppet så att fiskrackarna kan simma runt. Grottan på baksidan ska jag fotografera vis tillfälle. Hög mysfaktor där. ; )

Använde den mörkaste nyansen av kakelfix i ett ganska tjockt lager.. och duttade på lite hobbyfärg för djup i springorna innan jag lackade, sedan strödde jag lite fin sand på lacken innan den härdat.

Tadaa!

Macke: Tack ska du ha! Det hoppas jag. ^^

Tack :) Om 2 veckor börjar frigolitskapandet *hihi*
#28 - 13 augusti 2010 12:35
Det här är något av det snyggaste jag sett faktiskt!! Slår alla köpebakgrunder med stormsteg!

Kan absolut ingenting om Malawi, men nu kanske man kan få chansen att lära sig lite medans man följer med i ditt projekt :)
Ska du ha några växter, eller blir det sten och klippor hela vägen?
#29 - 13 augusti 2010 15:40
Jim_J skrev:
Det här är något av det snyggaste jag sett faktiskt!! Slår alla köpebakgrunder med stormsteg!

Kan absolut ingenting om Malawi, men nu kanske man kan få chansen att lära sig lite medans man följer med i ditt projekt :)

Ska du ha några växter, eller blir det sten och klippor hela vägen?

Joh visst är det fint! :) Jag är jätte impad :) på hennes masterpeace (det ska stå peace):P )
#30 - 13 augusti 2010 16:01
Tack för sjukt bra inspiration till hur man kan göra något så snyggt som du har gjort. Nu har jag fått lite idéer till hur jag ska göra när jag gör om i mitt kar nästa gång(1 år?) :P
#31 - 13 augusti 2010 16:57
Det bli kanonfint i ditt kar, gillar verkligen bakgrunden som du har gjort..... Jätteläckert!

Har 4 st Aulonocara stuartgranti i mitt 375L och dom är jättemysiga, inte så klena heller, de håller bort mina melanochromis auratus utan problem trots att den senare skall vara ganska tuff....
#32 - 13 augusti 2010 18:50
Här händer det saker - tack ska ni ha för all positiv respons! Jag trivs själv jättebra med inredningen... MEN, måste tillägga att det är ett rent helsike att få upp fiskar bland alla fasta stenformationer.
Inga plus utan minus. *ler*

Jim: Förmodligen blir här bara klippor. Jag tror att växter skulle störa helhetsintrycket, men vi får se hur de platsar om/när jag får lite algtilväxt på stenarna.

Nu fattas bara fiskarna... men jag tror att de är väl värda att vänta på. De landar i alla fall i ett väl inkört kar när de väl kommer.

Grothras: alltid trevligt att inspirera! ; )

Mickey: Kul med någon som kombinerat med tuffare fisk... men jag vet inte om jag riktigt vågar efter diverse förmaningar. Kanske får jag nöja mig med mina 'orkideér' och ett par synodontis. Tror att det blir ett diskret och läckert kar. ^^
#33 - 22 augusti 2010 11:54
Vi väntar fortfarande på aulonocarorna, men under Luleåresan sprang jag i alla fall på ett gäng Synodontis petricola.. så jag köpte två stycken(åh, jag vet att det är fusk, men de blir lagom stora. ). De koppades in, jag släppte ut dem... sedan såg jag dem inte igen. XD
Men det är väl så det ska vara i början.
Jag är i alla fall hemskt nöjd med mitt köp, och det blir kanske en eller två till framöver.

[ATTACH]36509[/ATTACH][ATTACH]36508[/ATTACH]
#34 - 26 augusti 2010 16:10
Nu har jag precis kommit hem med åtta stycken små aulonocara kandensee och befinner mig i ett mindre lyckorus. XD
2 hanar och sex stycken töser är under inkoppning!
Så nu åker goldenfröken ut (så snart jag kan fånga henne) hon är hur som helst en riktig ragata mot synodontisarna.

Bilder framåt kvällen. ^^
#35 - 26 augusti 2010 18:23
Här kommer bilder på gänget! Auloncara kandensee/kandeense/kandensis x 8. De är fortfarande inte mycket mer än 5 - 6 cm och rätt försiktiga.

Har drabbats av lite mjölkigt vatten, men vi skyndar långsamt och byter lite åt gången för att hålla PH jämnt på ungefär 7,5.
Alger på G dessutom. ^^

[ATTACH]36650[/ATTACH][ATTACH]36649[/ATTACH]

[ATTACH]36652[/ATTACH][ATTACH]36651[/ATTACH]
#36 - 27 augusti 2010 11:31
OWAOW!!!! Fan vad snygga de ser ut :) påminner om Nubi fisken :) mmm finns tydligen en fisk som heter Nubi något.
De kommer bli super super läckra när de färgar ut sig :D
#37 - 27 augusti 2010 14:30
Ohja, visst är de vackra? Jag är redan förtjust i dem och de verkar ha funnit sig väl till rätta i karet - käkat lite svarta mygg och algtabletter idag. Allt slinker ned. *ler*
Man kan dessutom redan avgöra vilken av de två herrarna som kommer att äga karet i fortsättningen, trots att det borde vara x antal månader kvar tills de vuxit till sig och färgat ut.
Är trots allt bara barnrumpor ännu. ; )

Synodontisarna har också blivit lite tuffare med mer rörelse i karet och är verkligen asläckra när de får käk. ATTACK! *skratt* Men den förbaskade mosaikguramin som är kvar får jag tamefan inte upp, alltså! Han HAR tänkt bli malawiciklid när han blir stor, kosta vad det kosta vill.
#38 - 31 augusti 2010 16:44
Jag vill göra en enkel uppdatering genom att erkänna att - NEJ, jag har fortfarande inte fått upp vare sig mosaikgurami eller Golden (jag kommer för alltid att förbanna dagen då jag tyckte det var en god ide med fasta grottor. ^^ ) Men har i alla fall beslutat mig för att ljusgula fiskar inte är någonting jag i slutänden vill se i den här relativt mörka, grottlika miljön.
Förmodligen håller vi oss till Auloncara kandensee och synodontis, eller också letar vi reda på någonting mörkt som också fungerar.
Ideér?
Dela gärna med er i så fall.

Annars odlar vi alger för fulla muggar. Jag hoppas att de ska pensla över skillnaderna mellan natursten och bakgrund tills de inte går att skilja åt... åh, och så hittade jag den här lille pärlan idag!

[ATTACH]36815[/ATTACH][ATTACH]36816[/ATTACH]

Jag är medveten om att jag just talade om att jag inte vill ha Golden i karet, men titta så söööt den är! Trodde inte att några yngel klarat sig och förmodligen stryker den här också med framför synodontisarna, men det var en glad överraskning i alla fall.

Man kan se mister Bigshot längst ned till vänster på andra bilden, inte sant? Han är riktigt grann redan.
[ATTACH]36818[/ATTACH][ATTACH]36817[/ATTACH]

Synodontisarna river upp så mycket slam när det är matdags att de nästan är omöjliga att fota. Mycket underhållande fisk.
[ATTACH]36819[/ATTACH]
#39 - 31 augusti 2010 16:55
Riktigt fint akvarium!! :) Är du säker på att det är Auloncara kandensee jag tycker mer det ser ut som Aulonocara jacobfreibergi.
Bilagor:
#40 - 31 augusti 2010 17:04
Tack ska du ha, Malavi! ^^

Jag har sett flera bilder på ungfiskar där de två varianterna definitivt är snarlika varandra (googlade ett par gånger extra nu när du nämnde det), och får verkligen hoppas att jag fått rätt fisk. Annars får jag hytta med näven åt min handlare - och han i sin tur emot sin leverantör. *ler*
Men när jag sitter och spanar på den mörkare av de två hanarna känns allt ganska bra ändå. På honom ser man knappt ränderna; kroppen är mörk, pannan och ryggen ljus.. Bara analfenan visar orangea tendenser som den ska. Låt oss hoppas!
#42 - 31 augusti 2010 17:15
synodontis petricola är riktigt fina. har en grupp på 3 st själv :) ska köpa en vuxengrupp och börja odla på dom :) men väldigt vad mörka dina är. och det vita på fenorna saknas:confused: Kan kanske vara en annan varant eller så kanske det är vanlig gökmal (multipunctatus).
#43 - 31 augusti 2010 17:27
*Skrattar* Det här kommer att sluta med att jag får byta ut varenda fisk för att jag fått tag på fel sort. Dammit! XD

Nå, jag är fortfarande lite hit och dit angående auloncarorna som för det första fortfarande är små spättor, och som för det andra förekommer med en del färgvariationer.
Här är en småskum bild på en kandeense (enligt utsago) till exempel:
[SIZE=2]http://www.ratemyfishtank.com/images/thumbimg/650/12154_4.jpg[/SIZE]
Jag väntar hur som helst innan jag säger något. I värsta fall får jag kräva ett inbyte - Inte för att jacobfreibergi inte är vackra, men det är inte fisken jag vill ha.

Auratusen: Synodontisarna är jag däremot rätt säker på trots att mina foton kan vara missvisande. Jag litar på min handlare i det fallet, och om du sneglar upp på det första fotot jag tog på en av vildarna ser man de ljusa fälten tydligare.
#44 - 31 augusti 2010 19:01
tyckte den såg lite anorlunda ut till skillnad från den mer "vanliga" färgvarianten.

http://webpages.charter.net/xp400sc/Madison/IMG_0610.JPG

men men...
#45 - 6 september 2010 18:34
Här händer inte så mycket mer än att fiskarna växer.. och sedan jag flyttade den dubba rampen till regnbågskaret så att beysningen konstant bev lite skummare har fiskarna färgat ut otroligt fint.
Visserligen gör mörkret att det är så gott som omöjligt att fotografera med min lilla skitkamera, men jag kan inte säga någonting annat än att karet är en fröjd att ha i sovrummet.
[ATTACH]37000[/ATTACH]

Angående den här artdebatten kan jag fortfarande inte säga att jag är säker. De mindre dominanta hanarna ser absolut ut som textboksexempel på kandeense, medan den dominante visar mer gula/orangea inslag. Är han bara överentusiastisk?
En av de sub-dominanta (är det ens ett ord?) grabbarna.
[ATTACH]37002[/ATTACH][ATTACH]37001[/ATTACH]
Och herren på täppan.
[ATTACH]37003[/ATTACH]

Funderar så länge på om jag verkligen Ska komplettera med någon annan sort eller om det helt enkelt ska få vara ett artakvarium.
#46 - 6 september 2010 19:17
det är välidgt snyggt! :D kanske lägga i lite Pl.electra för att få en annan färg i karet?
#47 - 6 september 2010 19:22
Tack ska du ha! Lite olika utförande på våra kar, non? Bevisar bara att man kan göra mycket efter tycke och smak trots att det är samma biotop. ^^

Åh, jag har ju funderat på det mest för att de hade så förbaskat fina ungfiskar inne hos handlaren när jag ändå hämtade auloncarorna. Jag tvekar dels för att de blir lite stora, och dels för att jag gillar de mörka fiskarna.
Electra får plus i kanten för att de är snälla och lugna, framför allt. ^^ Och vackra! Det är givetvis också viktigt.
#48 - 7 september 2010 05:26
Wow, har missat detta kar!
En av de snyggaste bakgrunderna här utan tvekan!
Smart att bygga på höjden så, istället för att karva ut en bakgrund (som jag precis gjort, doh!)

Den sista bilden du bifogat, vilken sort är det? Hänger inte riktigt med i art-diskussionerna :)
Planerar arter för vårt 540Liters nämligen!
#49 - 7 september 2010 12:10
Varje gång jag kikar in i tråden blir jag så avunsjuk på dina fantastiska "klippblock"!
Invånarna ser ut att trivas som fisken i vattnet. ;)
#50 - 7 september 2010 18:38
Tack ska du ha, VD! Det hoppas jag att de gör - granna och tuffa har de blivit i alla fall. ; )

Och Tack så Hemskt mycket, pwr! Det var snällt sagt. Jag håller ständig koll i din tråd, så jag vet vad du sysslar med också. *flin* Det kommer att bli helskönt när inredningen är på plats. (lite riskabelt att bygga på höjden. Flytkraft mucho.)

Angående artdebatten... ptja.. den bottnar i att jag inte är riktigt säker på vad det är för fiskar jag har i karet.
De är beställda och inhandlade som Auloncara Kandensee/kandeense/kandensis... Men Malavi tog upp att han tyckte den dominante hanen påminde mycket om Aulonocara jacobfreibergi.
Så nu står jag här och velar.
Jag HOPPAS att allesammans är kandeense.

Ett trevligt val av fisk tycker jag. Grymt snygg, snäll, och lite annorlunda färgmässigt än de flesta auloncarorna.
#51 - 7 september 2010 19:36
Pickles skrev:

Men Malavi tog upp att han tyckte den dominante hanen påminde mycket om Aulonocara jacobfreibergi.

Jag tycker alla ser ut som Aulonocara jacobfreibergi inte bara den dominanta hanen. ;)
#52 - 7 september 2010 19:45
Ah. My bad!

"Men Malavi tog upp att han tyckte alla fiskarna påminde mycket om Aulonocara jacobfreibergi." ; P
#53 - 7 september 2010 19:48
Pickles skrev:
Ah. My bad!

"Men Malavi tog upp att han tyckte alla fiskarna påminde mycket om Aulonocara jacobfreibergi." ; P

Japp :)
#54 - 15 september 2010 14:29
Hoppsan, så livat det blivit på forumet nu när hösten börjat ruska om oss! Jag hittade knappt åt tråden. ^^

Vad jag dock hittade vid matningsdags idag var två stycken tuggande honor. Här går det undan! Jag trodde inte att de var giftasvuxna så snart. Ska bli intressant att se om något överlever.
De tre goldenynglingarna är ett bevis på att det inte är omöjligt. =)
#55 - 24 september 2010 16:13
SKITSNYGGT! Herremingud o-o' Du har fått mig att vilja ha Malawi och klippor. Fy på dig! Nu kommer jag gå omkring och muttra *muttermutter* över att jag knappast kommer få skaffa ett till akvarie. :D
#56 - 28 september 2010 07:00
Du får vänta, planera och så småningom köpa, Vimsa. *ler* Jag är glad att du gillar det!

Och så lite uppdateringar. Honorna tuggar och tuggar... och jag Kunde inte hålla mig. Mot bättre vetande har jag köpt tre stycken härliga små Electra att komplettera de andra, betydligt mörkare fiskarna. Jag tror att det kommer att bli en lyckad blandning både färgmässigt och temperamentsmässigt. Blev en trio på förhoppningsvis 1 + 2.
Om de växer ur karet får jag väl bara.. *ser sig om i ettan* .. tja.. uppdatera. ; )

[ATTACH]37625[/ATTACH][ATTACH]37624[/ATTACH]
Jag tror att jag får ge mig angånde mina Auloncaror. Bilden med hanen i bakgrunden är verkligen hemskt dålig, men jag ville visa hur grann han blivit.. och.. well, det är i alla fall ingen Kandensee.

Hatten av, Malavi!

Och så fick jag den här bilden. Titta bara!
[ATTACH]37626[/ATTACH]
#57 - 3 oktober 2010 16:59
Jag blev lite inspirerad av alla filmklipp och bestämde mig för att lägga in ett jag också. Dessvärre ser det ut som om jag filmat med en sådan där vevkamera man använde i filmens vagga. Vet inte riktigt varför.. men.. well.

Electrorna har inte riktigt 'hittat hem' ännu utan vevar mest lite planlöst intill framrutan, men de tar sig så sakta. Lite taskigt att det mörka gänget redan fått lägga beslag på de bästa grottorna. ; )

#58 - 4 oktober 2010 20:24
Nice, gillar den naturtrogna looken på dina frigoklippor

MÅSTE HA ELECTRA shit vilka firrar!

Nick
#59 - 14 oktober 2010 17:38
Tack ska du ha, ApeviaX!
Ja, visst är Electrorna grymma? Det är förbaskat synd att de blir såpass stora som de blir i slutänden, särskilt med det där fina temperamentet OCH de snygga färgerna..

Lite bilder på karet som äntligen blivit smittat av lite alger. (förmodligen bara jag som försöker Odla dem på stenarna? ; ) ) och på goldenynglen som växer... växer.. växer..

Jag undrar när jag ska få se lite auloncarayngel. Honorna tuggar som sjutton - en av dem är inne på sin andra vända och börjar se lite mager ut. Funderar på om jag måste tömma henne så att hon får äta upp sig.
Är det här ett vanligt problem?
#60 - 14 oktober 2010 18:00
Skitsnyggt frigolitbygge! Det tål att sägas flera gånger! :)
Helheten på karet är verkligen suveränt, otroligt behagligt med dämpad belysning faktiskt, eller i alla fall känslan av att det är dämpat med de mörka stenpartierna. :)
#61 - 26 november 2010 10:57
Det är pinsamt länge sedan jag uppdaterade den här tråden - får skämmas att säga att jag inte ens tackat för komplimangerna, Danne!
Tack ska du ha. Bättre sent än aldrig. ; )

Sanningen att säga händer det inte så mycket här. Fiskarna simmar på. Honorna tuggar då och då men jag har inte sett några överlevande yngel ännu..
Jag HAR dock lekt med tanken på att fiska upp de två ickedominanta hanarna och lämna tillbaka dem till affären och fråga efter fler honor istället.
EVENTUELLT utöka med ytterligare en art. Kanske. Möjligtvis. Måste säga att jag trivs rätt bra som det är nu. ^^

Jag har flyttat över dunderpumpen från regnbågskaret, för övrigt! Den pumpar muntra 2000l /timme och vi hade full sandstorm under två hela dagar innan inredningen bestämt sig för hur strömmarna skulle gå. XD Det förekommer fortfarande små 'virvelvindar' av skäp och sand då och då.
Fiskarna verkar älska det.
Särskilt synodontisarna.
Ännu en gång får jag be om ursäkt för att bilden på auloncarorna är undr all kritik, men min kamera hinner helt enkelt inte Med i det taskiga ljuset.
[ATTACH]39589[/ATTACH][ATTACH]39587[/ATTACH][ATTACH]39586[/ATTACH][ATTACH]39588[/ATTACH]
#62 - 26 november 2010 12:14
Har bläddrat i tråden någon gång innan men att det är frigolit har gått förbi mig helt. IMPONERAD! Ser sjukt bra ut Pickles, thumbs up!
#63 - 26 november 2010 13:27
Tack ska du ha! Jag hade hemskt roligt när jag gjorde den.
Är väldigt tacksam för algerna som börjar se iktigt snygga ut nu också. ^^
#64 - 26 november 2010 13:46
Ja, det är snyggare gjort än riktig sten och jag har aldrig sett något liknande. Jag undrar fortfarande hur du lyckades så bra? :D
#65 - 26 november 2010 13:53
UNDERBARA Bilder!!! :D
så kul att se färgglada firrar
inredningen ser såååååååå bra ut!! :D
#66 - 3 december 2010 12:41
Jag blir lika glad varje gång jag få höra det ; ) Det blev ett riktigt lyckat projekt, helt klart!

Åh, och jag riktade om utblåset på dunderpumpen (låter nästan lite snuskigt? O_o) i förrgår, så nu har jag sandvågor i mitt kar! Det ser riktigt jäkla läckert ut. Som en sandstrand inomhus.
[ATTACH]39838[/ATTACH][ATTACH]39837[/ATTACH]

Dessutom kunde jag inte gålla mig när jag var in hos fiskhandlarn häromdagen, utan kom hem med två stycken Synodontis eupterus. Inte riktigt biotop, men de var sååå läckra att jag inte kunde låta bli. Döm min besvikelse när jag kom hem och fick reda på att de förlorar sitt snygga nätmönster när de blir stora. Suck! Nå, man får njuta så länge det varar.
#67 - 3 december 2010 14:03
fy fan vad snyggt!!! :D

Ser så läckert ut :) såna sandstränger och jätte runda släta stenar vill jag ha i mitt kökkub till mina borneosuckers *ler*
#68 - 3 december 2010 14:46
Hoppas få vackra sanddyn i mit kommande kar och hoppas ännu mer när jag ser ditt vackra! :)
#69 - 7 december 2010 14:28
Nu vet jag inte om jag satt en rova eller gjort något bra. men jag kunde helt enkelt inte hejda mig när jag såg de här fiskarna i affären igår: kom hem med tre stycken Sciaenochromis Fryeri (iceberg) som jag hoppas ska trivas. De blir ju inte enormt stora och ska enligt utsago vara riktigt snälla fiskar.
Och... jag menar.. TITTA bara på honom! O_O
http://www.zoonen.com/res/forum/2833280/img_6397.jpg

Nubi: Av någon anledning tror jag att det kan vara knepigt med vattenströmmarna i en kub, men det är la bara att låta det flåsa på och se vad som händer! ^^

VD: Klart du kommer att få det efter allt planerande och arbetande!
#70 - 7 december 2010 15:34
Utav alla bilder jag nu sett på "iceberg" är din flera nivåer snyggare. Galet vacker!
#71 - 7 december 2010 18:18
Jag vet! Inte kunde jag väl lämna den pärlan kvar i affärn heller. XD
#72 - 7 december 2010 18:39
Pickles skrev:
Nu vet jag inte om jag satt en rova eller gjort något bra. men jag kunde helt enkelt inte hejda mig när jag såg de här fiskarna i affären igår: kom hem med tre stycken Sciaenochromis Fryeri (iceberg) som jag hoppas ska trivas. De blir ju inte enormt stora och ska enligt utsago vara riktigt snälla fiskar.

Och... jag menar.. TITTA bara på honom! O_Ohttp://www.zoonen.com/res/forum/2833280/img_6397.jpg

Nubi: Av någon anledning tror jag att det kan vara knepigt med vattenströmmarna i en kub, men det är la bara att låta det flåsa på och se vad som händer! ^^

VD: Klart du kommer att få det efter allt planerande och arbetande!

JÄVLAR Vilken fin FISK!!!! (För att vara en malawi)
#73 - 7 december 2010 18:58
Nubi är en fiskrasist. ;)

Jag vill bara ha mer bilder och minst en film på den. :)
#74 - 7 december 2010 19:06
Nubi är en fiskrasist. ;)

Jag vill bara ha mer bilder och minst en film på den. :)

Hahahaa :) Nej dah, jag gillar bara inte fiskar som inte kommer från asien .... *höhöh*
#75 - 7 december 2010 19:07
Jag vet. ;)

Pickles, jag börjar bli otålig!
#76 - 7 december 2010 19:12
Så om mina malawis ska få godkänt av Nubi måste jag importera dem från Japan? Låter som en jäkla omväg! XD

Haha, jag ska se om han vill posera lite mer om en stund - kameran ligger på laddning så länge. Vore kul att fånga någon av brudarna på bild också!
#77 - 7 december 2010 19:15
Pickles skrev:
Så om mina malawis ska få godkänt av Nubi måste jag importera dem från Japan? Låter som en jäkla omväg! XD

Haha, jag ska se om han vill posera lite mer om en stund - kameran ligger på laddning så länge. Vore kul att fånga någon av brudarna på bild också!

Filma med mobilen! :D
Hahahaa, nej nej, du har fina fiskar och fin smak, men jaaaaaaaaag vill ha mina på mitt sätt ;)
#78 - 7 december 2010 19:17
Med en Sushi Nori och en kopp saké. ;)
#79 - 7 december 2010 22:12
Och ditt sätt är mumsigt det också! XD
Malawi är inte för alla.

Hohoh! Det vore inte fel såhär en Tisdagkväll. Sushin kan vi nog skippa, men sakén glider ned. ; )
Här är ett par bilder.. men jösses så jobbigt det är att inte vara guldis! Får nog ta tag i det.
http://www.zoonen.com/res/user/2728303/galleri/2833533/img_6499_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/2728303/galleri/2833535/img_6501_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/2728303/galleri/2833534/img_6493_orig_SE.jpg
Filma får jag göra när jag har lagat så att vattnet är mindre grumligt. *vissel*
#80 - 7 december 2010 23:16
Vilken kille alltså och fina flickor har han samlat på sig med. ;)
Helt fantastisk...
#81 - 9 december 2010 08:00
Aha! Nu har jag myst hela morgonen - lyssnat på julmusik och filmat lite på fiskarna. Det ser förbaskat grumligt och bösigt ut i vattnet, men ni får stå ut med både det och den halvkassa kvalitén!
Lite besviken blev jag på synodontisarna som inte kikade fram en enda gång trots att de alltid brukar komma och se om det är käk på gång när man sitter framför karet. Bah!

#82 - 9 december 2010 08:06
Och så tänkte jag faktiskt kapa min egen tråd för att visa en liten snutt ifrån mitt "Stoppa i allt som blir över - kar" bara för att där för tillfället huserar så himla fina fiskar!
Det är lite trångt, men det här karet är helt enkelt magiskt. Man kan stoppa ned vad som helst i växt eller djurväg... och allt bara Funkar. Växterna växer, fiskarna leker och får underbara färger - allt man önskar sig helt enkelt.
Just nu går där en salig röra i väntan på ett lite större kar som somliga ska få flytta till. Kvar blir nog bara vejitorna och guppysarna.

Nåväl. Varsågoda!
#83 - 9 december 2010 13:02
Fina fiskar i båda karen!
Vad har du nu i dessa? Om du nu orkar rabbla. :p
#84 - 9 december 2010 13:07
Pickles skrev:
Och så tänkte jag faktiskt kapa min egen tråd för att visa en liten snutt ifrån mitt "Stoppa i allt som blir över - kar" bara för att där för tillfället huserar så himla fina fiskar!

Det är lite trångt, men det här karet är helt enkelt magiskt. Man kan stoppa ned vad som helst i växt eller djurväg... och allt bara Funkar. Växterna växer, fiskarna leker och får underbara färger - allt man önskar sig helt enkelt.

Just nu går där en salig röra i väntan på ett lite större kar som somliga ska få flytta till. Kvar blir nog bara vejitorna och guppysarna.

Nåväl. Varsågoda!

Vad är det för fiskar, inte paletter och inte cikliderna...de som påminner om furcatus men inte är furcatus...eller är det?
de vid vattenytan i början av filmen
#85 - 9 december 2010 13:08
Heheh.. uhm..
Malawikaret har jag koll på!
Där finns A. Jacobfreibergi, placidichromis Electra, Sciaenochromis Fryeri, Synodontis Eupterus och synodontis petricola (tror vi) ... samt två stycken överbliva goldenyngel.

Lilla burken är det lite värre med. *skratt*
Där finns i alla fall ett par palettcklider, ett par A. Vejita... ett gäng endlers, Rainbowräkor, elefantsnäckor, äppelsnäckor, posthorn och något som verkar vara löja/sill/sik/id.
#86 - 9 december 2010 13:09
det undrar jag också! :)
#87 - 9 december 2010 13:10
Sill?? har du SILL i ditt kar O_O haha....riktig sill??
#88 - 9 december 2010 13:10
Nubi skrev:
Vad är det för fiskar, inte paletter och inte cikliderna...de som påminner om furcatus men inte är furcatus...eller är det?

de vid vattenytan i början av filmen

Är det mina fina VF sik/löja/strömming/id du menar.. eller mina AStjusiga endlers tro?
Bilagor:
#89 - 9 december 2010 13:10
Sik vore häftigare ändå! ;)
#90 - 9 december 2010 13:11
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är! Jag fångade dem i flera omgångar i havet i somras som foderfisk.. och. well.. fyra stycken överlevde. De är rätt stora nu.
Någon expert kanske kan lämna utlåtande.
#91 - 9 december 2010 13:12
Pickles skrev:
Är det mina fina VF sik/löja/strömming/id du menar.. eller mina AStjusiga endlers tro?

såg inga endlers...såg siken...eller sillen...de var..ehmm...annorlunda *hihi* ;)
#92 - 9 december 2010 13:12
Tror inte att det är mört i alla fall.... ^^
#93 - 9 december 2010 13:14
De är faktiskt riktigt snygga. Väldigt mycket "blingbling" där, med allt silverglitter. *ler* Dessutom både trevliga och lättfödda - de har flyttat mellan tre olika kar härhemma och verkar trivas lika bra vad jag än utsätter dem för.
#94 - 9 december 2010 13:17
Och då är de fångade i salta havsvattnet? Imponerande!
Lägg upp bilder på forumet så vi får ett expertutlåtande av någon. :D
#95 - 9 december 2010 13:20
Nå, häruppe är ju havet knappast salt.. Och eftersom Byskeälven mynnar ut (just det! ) i Byske är nog vattnet på våra stränder extra utspätt, så det är ingenting ovanligt att våra havsdjur klarar sig fint i sötvatten.
De är nästan hopplösa att fota, men jag kanske ska filma bara dem en snutt och lägga upp. ^^
#96 - 9 december 2010 13:23
Just ja, du är där uppifrån. Jag vet att Pitehavsbads vatten inte smakar salt i alla fall. ;)
De ser pigga ut de små rackarna. hur länge har de haft dem?
#97 - 9 december 2010 13:27
*skrockar* Bräckvatten är nästan äckligare än saltvatten i min mening.. men det är definitivt inte särskilt mycket salt häruppe nej. Piteå ligger ju bara ett stenkast bort. (men du vet väl att vår camping är bättre?)

Hahumm.. jag är osäker på vilken fångst just de här fyra kom med, men de har simmat här hos mig sedan juni/juli i alla fall. Då var de sådana där små nålsögon som man bara kan se i vassen om man kisar. ^^
#98 - 13 december 2010 19:43
Yey! Äntligen guldis igen!

Det har i alla fall visat sig efter konsultation att fiskarna som simmar i det lilla karet är stäm - och jag har lyckats fånga någonting som med lite god vilja kan kallas Synodontis på bild. De är så förbaskat snabba och håller sig oftast så långt in i karet att det känns som en Omöjlig uppgift, men man får i alla fall ett hum om deras slående nätmönster.
#99 - 13 december 2010 19:55
Sweeet! :)
(vill se rainbows bilder!)
#100 - 13 december 2010 20:04
Hur går Isberget? :D
#101 - 14 december 2010 11:28
Isbergarn är nog en av de absolut snällaste firrarna jag haft i malawiväg.. han är till och med en gentleman mot sina damer. Det ni!
Att sedan eventuella yngel och/eller småfisk kan komma att ryka med gör mig ingenting alls. ^^ Tänkte testa med ett endleryngel eller två så småninom.
#102 - 14 december 2010 14:16
Kul att det gått bra och man vill bara ha fler och fler bilder på honom och brudarna! :D

Annons