Jag har precis inrett 2 st kar på 325 respektive 225 på 25 kg grus sammanlagt men då hade jag förståss frigolit under som jag la stenblocken direkt på ändå blev det 3 cm ovanför kanten på bägge karen.Om man nu tänker om man skippar frigoliten och stenblocken skulle inte 25 kg räcka till ett 375 L,har hänt att jag har inrett ett 325 utan block och det räckte alldeles utmärkt med 25 kgLacustris skrev:Jag hade nog skaffat 50 kg.
Du kanske inte behöver alla 50 kilona men 25 känns lite magert.
Det finns inget fulare i ett akvarium än när bottenglaset tittar fram.....
stene skrev:Det kanske är jag som är snål då??Om man nu vill dränka sitt akvarium med grus så får man väl göra det då
Tycker ändå det låter mycket fast man har växter i men det är nog min snålhet helt klart.:Dansjo skrev:Det kan vara bra att växterna får något att växa i.
Det var bara en fråga om hur mycket sand/grus han skulle ha i sitt kar och han får då olika svar.
Kommer man ifrån det om man har Malawi:pLacustris skrev:Jo, det är ju en del som påverkar hur mycket bottenmaterial man vill ha.
Växter eller inga växter.
Ingen inredning eller stora stenar som fyller upp bottenytan.
Jämn bottenyta eller om man bygger upp på höjden bakåt.
Vilken typ av fisk man har, sådana som gräver och flyttar eller sådana som bara simmar omkring.
Samt naturligtvis tycke och smak.
Själv brukar jag sikta på minst 4-6 cm sandskikt (Malawiciklider flyttar sand..).
Men som sagt, det fulaste jag vet är när bottenglaset (eller frigoliten) tittar fram.....
Då blir det bra då har jag mer pengar att köpa Ciklider för:DLacustris skrev:Jepp, om man inte snålar med sanden.....;)
Sen beror det på vilka fiskar du har för att det ska förbli så;)batski skrev:Jag har nästan 50kg i mitt 310 liters och det är inte för mycket. Jag tycker man får ett helt annat djup om man har sanden sluttande, så det är mycket högre med sand baktill.
andreassofus skrev:sen beror de på vad för typ av grus/sand man har oxå.. vikten varierar väldigt mycket beroende vad det är för sort man har.
Tenkare skrev:Vikten i förhållande till mängden/storleken?
andreassofus skrev:mängden . 10l engelsk sjösten väger mer än 10l kalkgrus tillexempel
hall skrev:Det här med frigolit under sanden. Ska frigoliten då vara "sten packad" så att ingen sand kan komma ner under?. och hur tjock behöver frigoliten vara?... Stannar firgoliten på plats med bara 25kg sand ovan på?
Den stannar på plats gott och välhall skrev:tack för alla svar.
Ska ha blästersand... ska köra på 25kg att börja med... ser det tanigt, snålt ut så är edt bara att köpa en påse till...
Det här med frigolit under sanden. Ska frigoliten då vara "sten packad" så att ingen sand kan komma ner under?. och hur tjock behöver frigoliten vara?... Stannar firgoliten på plats med bara 25kg sand ovan på?
batski skrev:Varför ska du ha frigolit i fall du inte ska ha några tunga stenar ovanpå? I ett av mina akvarier har jag 1cm tjock frigolit med en tung sten på. Tänk på att frigolit annars har en enorm flytförmåga.
Tenkare skrev:Vikten i förhållande till mängden/storleken?