260 l Juwel Vision med Malawi

#1 - 10 november 2008 18:25
Har haft akvarium nästan hela livet fram till för ca 12 år sen. Men nu ska jag skaffa ett 260 l med Malawi ciklider. Köper det begagnat så fiskarna följer med. Har inte hämtat hem det ännu, men har börjat med att bygga en egen bakgrund.
Såhär ser den ut just nu. Är nästan klar, ska bara lackas med epotex.

Den lösa biten till höger tänkte jag sätta framför filtret för att dölja det lite.

När jag väl kom igång med alla akvarieplaner så var det så kul så jag gjorde en bakgrund till mitt lilla 40 l som stått på vinden massa år också :)

Tänkte lägga ut lite bilder här allteftersom projektet framskrider.

Mvh
Maria
#2 - 10 november 2008 19:02
Ser riktigt bra ut, bilder på det färdiga resultatet i karen är ett måste:)!
#3 - 18 november 2008 15:33
Åh, vad fint! Snälla ni händiga bakgrundsfixare; kan ni dela med er av er kunskap? Jag vill också göra en egen bakgrund...

*avundsjuk* :D
#4 - 18 november 2008 22:58
nice! vad är det för fiskar då? / tobbe
#5 - 18 november 2008 23:51
Riktigt stiliga bakgrunder!!
#6 - 19 november 2008 18:14
Mahonki skrev:
Åh, vad fint! Snälla ni händiga bakgrundsfixare; kan ni dela med er av er kunskap? Jag vill också göra en egen bakgrund...

*avundsjuk* :D

Jag googlade på frigolitbakgrund, och läste alla beskrivningar jag hittade om hur andra har gjort. Och så kollade jag på bakgrunder jag tyckte var snygga i brochyrer från BTN tex för att få inspiration. Och tittade på verkliga stenar och klippor i naturen.

När jag skulle börja forma och karva i frigoliten så började jag med att tänka efter vilka större formationer jag ville ha, vilka linjer som skulle dominera osv för att få en helhet, skissade lite och karvade ut det.
Försökte variera stenarnas form och utseende, så att det inte skulle bli för tillrättalagt och symetriskt.

Sedan på med husfix. Tips: späd ut den mycket så är det lättare att få det snyggt. Jag gjorde första lagret onödigt tjockt och det var svårare att jobba då.

Målade med vattenbaserade hobbyfärger. Började med att måla allt i ett utspätt tunt lager grått. Sedan blandade jag olika nyanser av brunt, gulockra, svart och vitt och höll på länge innan jag blev nöjd (eller det blir jag aldrig, men man måste ju sluta nån gång). Ta gärna och dutta lite här och där med färg på en torr spretig pensel för att få lite struktur. Avslutade med att ta en jättetunn pensel och måla sprickor i svart.
Bilagor:
#7 - 19 november 2008 18:17
mattsson skrev:
nice! vad är det för fiskar då? / tobbe

Det är malawiciklider. Jag tror det är några Golden och någon sorts Zebror, och så är det 2-3 stora malar. Ska hämta dem på lördag, så då får jag kolla upp mer vad det är. Hoppas bara flytten ska gå bra och att de klarar sig.
#8 - 19 november 2008 18:19
ansjo skrev:
Ser riktigt bra ut, bilder på det färdiga resultatet i karen är ett måste:)!

Ja absolut, ska lägga ut bilder när det är klart.
#9 - 19 november 2008 18:19
NIC skrev:
Riktigt stiliga bakgrunder!!

Tack, roligt att höra!:)
#10 - 19 november 2008 18:37
Brukar själv inte tycka att hemmagjorda bakgrunder blir speciellt bra, men det där var faktiskt riktigt läckert!
Bilagor:
#11 - 19 november 2008 18:57
Ja, det var en jätte fin bakgrund... blev jätte inspirerad. Får försöka göra en egen innan jag startar upp mitt 220 liter kar.

Hur mycket kostade det att göra din bakgrund?
#12 - 24 november 2008 18:06
Nu har jag satt fast bakgrunden i akvariet. Jag känner mig ganska nöjd för att vara första gången jag gjort en bakgrund. Finns ju lite detaljer som kunde varit bättre, men på det stora hela tycker jag det känns bra.

#13 - 24 november 2008 18:21
Snyggt jobbat med bakgrunden!!
#14 - 24 november 2008 19:26
Grymt bra jobbat..Tror faktiskt det är den snyggaste hammagjorda bakgrund som jag sett! :) Ska bli kul att se fler bilder med sand sten och fisk! :)Hoppas allt går bra...:)
UnderYtan skrev:
Nu har jag satt fast bakgrunden i akvariet. Jag känner mig ganska nöjd för att vara första gången jag gjort en bakgrund. Finns ju lite detaljer som kunde varit bättre, men på det stora hela tycker jag det känns bra.

#15 - 30 november 2008 12:07
Fiskarna har fly

Nu har fiskarna fått flytta in. Lite nervöst att se om allt ska gå bra nu med balansen i akvariet osv.

Jag blev nöjd med bakgrunden förutom skarven till vänster som är lite störande. Men med lite alger på kanske det blir bättre.

[COLOR=#22229c]http://i204.photobucket.com/albums/bb135/rexribas/260l-1.jpg[/COLOR]

http://i204.photobucket.com/albums/bb135/rexribas/260lb.jpg

http://i204.photobucket.com/albums/bb135/rexribas/malte.jpg

http://i204.photobucket.com/albums/bb135/rexribas/filterhorn.jpg

Tror ni den stora malen är en segelfenspleco? I så fall kommer han ju behöva ett mkt större akvarium, känns redan lite för stor.

Annons