Åh, vad fint! Snälla ni händiga bakgrundsfixare; kan ni dela med er av er kunskap? Jag vill också göra en egen bakgrund...
*avundsjuk* :D
Jag googlade på frigolitbakgrund, och läste alla beskrivningar jag hittade om hur andra har gjort. Och så kollade jag på bakgrunder jag tyckte var snygga i brochyrer från BTN tex för att få inspiration. Och tittade på verkliga stenar och klippor i naturen.
När jag skulle börja forma och karva i frigoliten så började jag med att tänka efter vilka större formationer jag ville ha, vilka linjer som skulle dominera osv för att få en helhet, skissade lite och karvade ut det.
Försökte variera stenarnas form och utseende, så att det inte skulle bli för tillrättalagt och symetriskt.
Sedan på med husfix. Tips: späd ut den mycket så är det lättare att få det snyggt. Jag gjorde första lagret onödigt tjockt och det var svårare att jobba då.
Målade med vattenbaserade hobbyfärger. Började med att måla allt i ett utspätt tunt lager grått. Sedan blandade jag olika nyanser av brunt, gulockra, svart och vitt och höll på länge innan jag blev nöjd (eller det blir jag aldrig, men man måste ju sluta nån gång). Ta gärna och dutta lite här och där med färg på en torr spretig pensel för att få lite struktur. Avslutade med att ta en jättetunn pensel och måla sprickor i svart.