260 lit Malawi, nu börjas det :-)

#1 - 24 maj 2010 22:01
Nu äntligen är det dags! 260 liters Juwel Vision beställt. Kommer på fredag.
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=15650&SectionId=2720&Parent=2063

Ska åka till biltema och köpa vit sand. Men hur mycket kommer jag behöva? Vad kan jag ha under sanden för att skydda? Ska köpa kalksten också men det antar jag att man får köpa i zooaffären?

Jag ska ta filtret från mitt andra akvarie och sätta i som extra i det nya nu i början för att snabbare få lite bra bakterier, är det en god ide?

Jag kommer starta upp det på fredag, och lägga i fiskar på söndag, tror ni det funkar?

Många frågor :d

ÄNTLIGEN!!! Det ska bli så kul!!!
#2 - 24 maj 2010 22:12
Sätt tunn frigolit under sanden, går utmärkt!

Det jag kan tipsa om Juwel är att du kan behöva lite extra krut i strömningen. Den stannar upp rejält när filtret blir skitigt pga underdimensionerade (galet dyra!) pumpar och Malawi vill ju helst ha lite fart.
#3 - 25 maj 2010 03:28
Trevligt att fler fastnar i malawiträsket :)
Jag använde en stycken 25kg säck med sand till två 120L kar.
Till mitt 540L Malawi körde jag totalt 75kg.
Så gissar på 1,5-2 säckar till ditt, men beror helt på hur mycket du vill ha i botten.

Och som Visual säger, en tunn(jag kör 10mm) cellplast(frigolit) i botten skyddar glaset och fördelar vikten lite mer.

Ang. filtrering så skulle jag nog, om ekonomin tillåter, byta ut Juwels standard filter (sitter väl oftast silikonade i dessa kar?) och sen köra t.ex. moduler med en powerhead och tillklippta filterkuber. Eller kanske hoppa på ett litet ytterfilter som komplement till innerfiltret.

Du kan nog starta redan på söndag. Vad kör du som inkörningsfisk? (Själv drog jag igång med en liten grupp malawi(6st på 540L)). Bara att hålla koll på PH, KH, nitrit i början. :)
#4 - 25 maj 2010 07:33
Jag har några fiskar i mitt gamla akvarie, 5-6 endlers, 1 molly, 1 ancistrus, 1 siamesisk algätare och 3 koppartetra som jag tänkte ska få simma i det nya fredag till söndag, jag tar vattnet och filtret från det gamla karet och kör i det nya. På söndag tar jag bort alla utom ancistrusen och lägger i 5 st demasoni och 5 st firefish som jag köpt av en som ska lägga ner sitt. Jag ska göra om i det gamla karet som ska få bli till räkor, endlers och galaxy rasbora så jag ska byta ut sanden och "plantera" i det under lördagen så kan små-firrarna flytta tillbaka dit på söndagen.

Var får man tag på frigolit/cellplast? Menar ni sådan som man emballerar möbler osv med? Isf kanske jag har någon tillräckligt stor skiva för jag köpte IKEA möbler nyligen. Kan man ta den isf?
#5 - 25 maj 2010 07:56
Som underlägg i akvariet för att skydda mot sten, är det bättre med liggunderlag av billig kvalisort. :)

10 fiskar i som uppstart även om om du kör det gamla filtret är lite riskfyllt. Köp också ett nitrittest (dropptest, kolla datumet också). Du kan gott krama ur det gamla filtret rätt ner i det nya.
#6 - 25 maj 2010 08:13
Jag kör med cellplast/frigolit från Bauhaus. tror det var 10 X 600 X 1250 mm i storlek. 14kr /st. Men som Jens skriver så fungerar vanligt liggunderlag i cellpolyten. :)
#7 - 25 maj 2010 13:35
Okej, ska kolla på det också då.

Hm, jag ska fråga den jag köpt fiskarna av om han kan ha kvar 5 av dem ett tag till så kan jag börja med 5 isf. Men vet inte om det går. Får hoppas på det.

Ska jag kolla nitrithalten varje dag? När är det som mest riskabelt? och när kan jag släppa i resterande 5?
#8 - 25 maj 2010 15:10
Nitriten brukar komma efter en vecka eller två, så man får testa varje dag då, och byta vatten + tillsätta lite salt och bakteriekultur vid behov. Resterande skall du helst inte släppa i förrän efter 30-40 dagar när allt i full gång.

Det kan nu funka även med 10 st, men riskerna ökar betänkligt.
#9 - 27 maj 2010 17:46
Nu har jag varit och köpt tillbehör, ska tvätta sand ikväll, imorgon kommer karet! :-D

Jag köpte Julas blästersand att ha i botten och sedan köpte jag en 25 kg påse med kalkkross eller vad han kallade det. Jag trodde först att det var akvariegrus men när jag satt och kollade på det så frågade han om jag behövde kalk? Oj, sa jag, jag trodde det var akvariegrus, men då sa han att det funkar bra som akvariegrus till Malawi också så då tog jag det. Det var verkligen kritvitt och såååå fint. Men eftersom 25 kg inte räcker så köpte jag en påse med Julas blästersand att ha i botten. Han sade det att eftersom den sanden är så fin så kommer den att hålla sig i botten och den fina vita grövre kommer hålla sig ovanpå.

Har jag gjort okej eller är det fel?

Köpte också en superfin rot, vita fina kalkstenar och gråa skifferstenar så jag kan bygga bygga bygga :-) Vart in på K-rauta med och köpte en 1cm frigolitskiva att läga i botten. Men jag har även ett 1cm liggunderlag som jag kan använda. Vad blir bäst tror ni?
#10 - 27 maj 2010 18:34
Låter bra och kalkgrus/ciklidgrus är bra till malawi.
Det enda som jag kan tycka blir lite galet är roten. Vad är det för rot?
Malawi vill ha högt ph och tillräckligt stor rot sänker ph. Hårt vatten :)
Beror lite på hur ditt vatten ur kranen ser ut?
Dock är roten ganska liten så blir det marginellt som ph't ändras och i värsta fall
kan behandlas med lite bikarbonat vid vattenbyten. Samt ditt grus/kalksten höjer en del.
#11 - 27 maj 2010 21:09
Ingen aning vad det är för rot... jag köpte den i zooaffären för att jag tyckte den var fin[:o] Dessutom ska jag ha Marigold och de vill väl gärna ha rötter. Den är stor... ca 60 cm lång...

Jag har ju både kalkgrus och massor med kalksten så det kanske inte är så farligt med roten ändå? Om jag kör med bikarbonat vid vattenbyte osv?
#12 - 28 maj 2010 11:32
Japp, Mari Gold gillar trädstammar, samt om du kommer köra ancistrus så kommer dom nog gilla att gnaga lite på den. Gissar på att det är nån mangrove eller liknande.
Håll lite koll på PH bara, gärna runt 8. Och buffra lite med bikarbonat så du inte får väldiga svängningar. Kommer nog bli toppen :)
#13 - 28 maj 2010 11:37
Okej, tack! :-) Idag hämtar jag karet och ska börja inreda. SÅÅÅÅ KUUUUUL!!!!!
#14 - 28 maj 2010 12:01
Mycket bilder :)
#15 - 28 maj 2010 15:13
Mary Gold...heh...jag har en sådan stjärna i mitt akvarium som fick en egen tråd härinne: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102132

-läs gärna det lilla poemet om honom... ;)
#16 - 28 maj 2010 15:25
Japp! Lovar att lägga in bilder hela tiden!

Men AAAAARRRRRGGGGGHHHHHH vad sur jag är just nu. Kom precis hem från Växjö där jag skulle hämta akvariet som skulle komma idag. Men bara bänken hade kommit. De hade "glömt" att lasta på själva karet så det kom inte med...... SUCK!!!!

Så nu står jag med fullt med hinkar med tvättad sand i vardagsrummet och fiskar som ska hämtas på söndag och inget kar.... snyft!! Det kommer tidigast på tisdag.
De var dock sjysta och lät mig låna ett 80 lit kar sålänge så jag har något att stoppa fiskarna i... men det blir så mycket merjobb helt plötsligt.

Suuuuuur blir jag av sådant slarv!!!
#17 - 28 maj 2010 16:26
Usch vad tråkigt... Sådant klanteri händer tyvärr lite för ofta nuförtiden
när man läser lite här och var. Mycket som blir missat, inte kommer osv.
Men var iallafall Schyst av dom att låna ut ett kar lite tillfälligt.
#18 - 29 maj 2010 08:46
Tror inte demansonin klarar sig i sådan liten grupp i ett 250 liters, minst 10 fiskar för att stressen inte ska drabba få fiskar, men sen om du köper 10 st demansoni till det karet är det inte många mer sorter du kan ha i det karet.

http://www.ciklider.se/malawi/pseudotropheus_demasoni.shtml Står tom 20-25 fiskar :)

Jag skulle satsa på något som liknande demansoni istället om jag var du :)

http://www.ciklider.se/malawi/pseudotropheus_pulpican.shtml

http://www.ciklider.se/malawi/pseudotropheus_saulosi.shtml

http://www.ciklider.se/malawi/metriaclima_zebra.shtml

http://www.ciklider.se/malawi/metriaclima_phaeos.shtml

http://www.ciklider.se/malawi/pseudotropheus_minutus.shtml

Där har du några exempel som liknar demansoni, ingen av dom är ju lika snygg men dom flesta går att ha i 250 l kar :)
#19 - 29 maj 2010 14:15
Oj då.... Tyvärr har jag redan lovat att ta Demasonisarna, det är en som ska lägga ner sitt kar så jag ska köpa hans 5 demasoni och 5 rödzebra. Ska hämta dem imorgon och kan inte dra mig ur när jag lovat tyvärr. Jag får hoppas på det bästa! Funkar det inte får jag försöka ge bort eller sälja dem till någon annan.

Tack för länkarna dock!!! Verkligen fina några av dem :-)
#20 - 30 maj 2010 08:41
Ja du får lycka till :) Har han klarat ha dom 5 st borde det gå i ditt kar med :)
#21 - 30 maj 2010 18:57
Nu har jag hämtat mina fiskar :-) De är såååå fina <3 De är rätt små än (de är ca 5-6 månader) men en av demasonisarna har blivit lite större och är sååååå fin i färgen. Samma sak med 1 av Rödzebrorna som också blivit lite större och är superfin.

Jag fick med mig 50 liter vatten från förra ägarens akvarie så de går nu i lånekaret på 80 lit tills mitt nya kar kommer (på tisdag) och jag hällde hans vatten i karet och fyllde på lite till.

Men hans vatten är typ lite gulbrunt. Varför? Gör det något (förutom att det är fult).

På tisdag kommer nya karet och då ska jag inreda det och tänkte fylla på med ca 160 liter vatten, hälla i bakteriekultur och "sådant där blått" och sätta igång det. Tänkte sedan att använda deras gamla vatten och fylla klart det med när det är dags att lägga i dem i det stora. Men hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag flyttar över dem?
#22 - 30 maj 2010 19:35
Rötter? Det låter som den helt normala tefärgen som man får från rötter och liknande.
#23 - 30 maj 2010 20:13
Ok, ja det är nog mycket möjligt. Då kan jag slappna av då... haha
#24 - 30 maj 2010 20:36
Humusämnena är ju bara nyttiga och den lilla mängden påverkar inte ditt pH. Dock så är det inte mycket till filterbakterier i vattnet vad jag förstått och det verkar logiskt. Att krama ur ett aktivt filter i ditt kar gör garanterat mer nytta.
#25 - 31 maj 2010 10:06
Japp, det gjorde vi också, vi kramade ur hans filter i vattnet innan jag tog med det hem. Dessutom kör jag med ett använt filter i karet nu.
#26 - 1 juni 2010 16:30
Hm, nu är jag lite vankelmodig. Jag hade bestämt mig för att inte ha några växter alls i mitt kar. Bara min vita sand, vit kalksten, en lång mangrove rot och lite annan fin sten jag hittat.

Men.... så hittade jag en bild på ett riktigt fint malawi-kar men med en asiatisk växt:
http://www.pbase.com/plantella/image/87336278

Såååå fint tyckte jag!!!! Denna växten är det:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=10&SOK=1

Någon som har något positivt eller negativt att säga om det??
#27 - 1 juni 2010 16:43
Kör på den om du vill, en fråga om smak och tycke bara! Själv har jag spanat in just den växten länge till mitt sällskapskar, men inte hittat den att köpa och saknar plats nu.
#28 - 2 juni 2010 21:22
Nu har karet kommit och jag har börjat inreda! Men fy vad svårt det var. Har flyttat runt stenar för glatta livet men kan inte avgöra om det blir bra eller inte...

Säg vad ni tycker snälla ni!!! Det ska i några crinumlökar också men jag väntar med det till sist.

(Det är inget vatten i karet nu, ska inreda klart först)
#29 - 3 juni 2010 09:23
Blir bra detta! [:-96] ..men eftersom du fråga efter min/våran åsikt tycker jag du ska skippa roten. Vad har du för lysrör sedan?
#30 - 3 juni 2010 09:36
Nu är roten borta :-)
T5 belysning 2x54w , (lysrör 1047mm)

Håller på att fylla vatten nu och har satt i 2 st crinumlökar. Bilder kommer när det är fullt och dimman lagt sig.
#31 - 3 juni 2010 11:17
Skulle nog rekommendera att du har ett vanligt rör därbak, typ PowerGlo, och ett saltvattenrör därframme, typ MarineGlo. Vi har det så vårt kar, och det blir megasnyggt. :)
#32 - 3 juni 2010 16:08
Torreador skrev:
Nu har karet kommit och jag har börjat inreda! Men fy vad svårt det var. Har flyttat runt stenar för glatta livet men kan inte avgöra om det blir bra eller inte...

Säg vad ni tycker snälla ni!!! Det ska i några crinumlökar också men jag väntar med det till sist.

(Det är inget vatten i karet nu, ska inreda klart först)

håller med om att roten bör försvinna.

sen skulle jag nog lagt alla vita stena för sig o skapat ett röse av det o sen alla andra i röse för sig. tror det skulle bli snyggare. ser lite konstlat ut med svarta skiffer liggandes på vita stenar. syns att det är byggt liksom.

bara mina ideer :P
annar är jag väldigt sugen på att titta o följa detta. håller ju med på med ett malawiprojekt jue :P
#33 - 3 juni 2010 16:22
hannesc skrev:
håller med om att roten bör försvinna.

sen skulle jag nog lagt alla vita stena för sig o skapat ett röse av det o sen alla andra i röse för sig. tror det skulle bli snyggare. ser lite konstlat ut med svarta skiffer liggandes på vita stenar. syns att det är byggt liksom.

bara mina ideer :P

annar är jag väldigt sugen på att titta o följa detta. håller ju med på med ett malawiprojekt jue :P

Håller med dig om stenarna men jag tror roten gör sig bra om man hittar rätt plats. Trial and error! :p
#34 - 3 juni 2010 19:54
Jag är så tveksam med roten, jag tycker den är fin och passar i karet rent utseendemässigt samt så kommer mina Mari gold att gilla den.

Men jag vill inte ha "tefärgat" vatten!!! såååå fult!

Hm, jag ska fundera lite på att lägga om stenarna, nu har jag fyllt så det är lite bökigare att göra om men det går såklart.
Här kommer en bild på hur det ser ut nu. (det är lite skit på botten just nu för jag kramade ur mitt gamla filter i karet för några timmar sedan och mycket av det lade sig på botten, ska "vispa runt" lite emellanåt så jag får bort det)
#35 - 3 juni 2010 20:02
Läser som vanligt mer än jag skriver, men här måste jag hålla med om att ett enhetligt stenröse ( lite mer 'var stentyp i en egen hög' ) gör mirakel för en estetisk layout.
Om du vill ha ideér på naturliga formationer bör du dessutom spana in MaxB (*host* eller åtminstone hans kar. XD) han är en stor idol och väl värd X antal minuter.
*ler* Annars älskar jag både gruset och växtplanerna, och håller med majoriteten. Skippa roten!
PS: Posta gärna lite bilder på demasonisarna. ; )
#36 - 3 juni 2010 20:14
hmm...fortfarande det här med att lägga en platt svart stenskiva över vita "runda" stenar känns väldigt konstlagt o onaturligt. varför inte bygga ett stenröse av alla vita stenar? typ så här:
#37 - 3 juni 2010 20:17
hannesc skrev:
hmm...fortfarande det här med att lägga en platt svart stenskiva över vita "runda" stenar känns väldigt konstlagt o onaturligt. varför inte bygga ett stenröse av alla vita stenar? typ så här:

Det där var som en stencil på hur ett stenröse ska se ut!
#38 - 3 juni 2010 20:28
Ja, ser ju så lätt utt att få till det, men är ju jättesvårt att fåt ill stanrösen! Jag har försökt med vanliga gråstenar, o försökt, o försökt.. Slutade ändå med en platt ovanpå de andra!*ler*
Förövrigt så gillar jag roten, tycker det fint överlag med rötter, som iom det nu passar malawiar i allmänhet är ju en annan grej, om du har fiskart som ska gilla rötter, så behåll den! Roten alltså!
#39 - 3 juni 2010 22:43
Nu ser det bra ut.. Mari gold gillar träd i naturen men då pratar vi större volym vatten. ;-) Vad för sorts rör? Som Jens A. skrev så gör sig Power glo tillsammans med Marine glo grymt fint ihop.

Du får gärna slänga upp bilder på fiskarna som du hämtat. Alltid kul.
#40 - 4 juni 2010 06:01
Det där var som en stencil på hur ett stenröse ska se ut!

hehe. tack!
Ja, ser ju så lätt utt att få till det, men är ju jättesvårt att fåt ill stanrösen! Jag har försökt med vanliga gråstenar, o försökt, o försökt.. Slutade ändå med en platt ovanpå de andra!*ler*

asså jag gör verkligen inte så mycket. jag lägger mest bara dit stenen. nästan häller i den. tänker inte så mycket på hur jag placerar dom. fiskarna ordnar sen resten. när de börjar gräva så blir det kanonsnyggt :P

OnT: meeeer bilder torre!! :P
#41 - 4 juni 2010 06:53
Halloj Torreador! Jag såg att Pickles skrev ett litet ode till min ära - jag skall försöka att inte svälla upp alltför mycket av berömmet![:o]
Till att börja med kan man säga att hannesc:s bild verkligen beskriver ett snyggt "lagt" röse - det är bara att kolla på den bilden och låta sig inspireras.
När jag ser din inredning, Torreador, så kan jag nästan känna (tror jag) hur du har tänkt; snygga stenar, dom skall synas samt några mysiga "tak" på fiskarnas grottor - och det är helt OK att tänka i sådana banor, man skall tycka själv att det man gör i sitt kar är snyggt och tillfredställande.
Men, du har en feeling för att något inte riktigt "sätter" sig som det skall - och det kan vi diskutera lite här i tråden.
Så, vad väldigt många upplever är att dina stenar ser "ditlagda" ut - och så blir det ofta när man konstruerar "grottor" - vi människor tänker oss grottor som boningar; golv, väggar, tak och en in/utgång. Fiskarna har inte denna uppfattning alls utan söker skydd i skrevor och naturliga prång som bildas av stenar och annat i deras naturliga miljö.
Om man nu vill likna en hyfsat naturlig miljö i karet så är nog valet av liknande stenar, som går i samma struktur och färgskala, nummer ett.
Sedan tror jag att du skall kika lite på storlekarna på stenarna - som det är nu tar stenarna ganska stor plats, eller volym. Om du med mindre stenar, mer eller mindre islängda på måfå, bygger samma volym så skapas massor av naturliga små "grottor" som fiskarna kommer att älska att kila runt i.
Roten tycker jag gott att du kan integrera bland stenarna. Kanske blir vattnet en aning gulare till en början av roten, men det lakar snart ur sig och jag tror att du snart knappt tänker på detta (själv tycker jag att ett kristallklart, gult vatten är vrålsnyggt - men nu skall du köra malawi, så det kanske inte riktigt passar i ditt kar).
Jag slänger in en bild på ett Tanganyika-kar (liknande vatten som det du skall ha) som jag körde rötter i - och det var efter en tid inga problem med gult vatten.
Kolla runt på olika Malawikar här på forumet - det finns massor av snyggt inredda - och låt dig inspireras av hur dessa ser ut.
Skönt att du inte ännu har fisk i baljan, för då kan du ta det lugnt och inreda och inreda om många gånger. Jag är övertygad om att du snart har fått "häng" på hur du vill ha det i ditt kar!:)
#42 - 4 juni 2010 07:51
som alltid max så har du oerhört bra inlägg! o tack för komplimangen :)

o väldigt snyggt tanganyika-kar det där.
#43 - 4 juni 2010 08:05
hannesc skrev:
som alltid max så har du oerhört bra inlägg! o tack för komplimangen :)

o väldigt snyggt tanganyika-kar det där.

Jag körde lite okonventionell stajl i det karet mot slutet - med rötter och "fel" växter - för Tanganyika... men det blev ändå rätt fränt. Karet är borta nu, GöranE har det idag.
Fan, det börjar klia i fingrarna att sätta igång baljorna här i nya kåken... får se när det kan bli.
Under tiden får man gotta sig åt andras fina kar! Det skall bli spännande att kolla hur Torreador kommer att utveckla inredningen i sitt kar!:)
#44 - 4 juni 2010 08:26
aa det var " fel" men som sagt ändå mycket snyggt!

haha precis flyttat eller? a då är det bara att sätta igång. jag har inte köpt klart mina möbler än till min lgh som jag flytta in i slutet av oktober. men 6 akvarium har jug hunnit med att sätta upp istället. haha. priofråga...säng eller nytt kar...hmm.....nytt kar!
#45 - 4 juni 2010 08:31
hannesc skrev:
aa det var " fel" men som sagt ändå mycket snyggt!

haha precis flyttat eller? a då är det bara att sätta igång. jag har inte köpt klart mina möbler än till min lgh som jag flytta in i slutet av oktober. men 6 akvarium har jug hunnit med att sätta upp istället. haha. priofråga...säng eller nytt kar...hmm.....nytt kar!

Lite OT här nu...
Japp, jag har precis köpt en kåk och flyttat in! Sålt och gett bort alla karen, utom två kuber - min gamla 50x50x50-kub och Ansjos gamla 70x70x70-kub som jag tagit över. Det skall bli gôtt att sätta igång dessa!:)
Bilagor:
#46 - 4 juni 2010 08:40
aa lite OT.
kuber är toknajs. har ju själv en 70x70x70 som du vet. med Anjos gamla ramp dessutom :D

OnT:
kom igen nu torre! klockan är ju 1040! nu måste du hunnit med att göra nått med karet :D
#47 - 4 juni 2010 08:52
hannesc skrev:
aa lite OT.

kuber är toknajs. har ju själv en 70x70x70 som du vet. med Anjos gamla ramp dessutom :D

OnT:

kom igen nu torre! klockan är ju 1040! nu måste du hunnit med att göra nått med karet :D

Jojo - jag har spanat in din kub - hur svinläcker som helst!!!

Ja, kom igen nu Torreador!:)
#48 - 4 juni 2010 08:55
tack ;) längtar o letar efter Altum nu. kommer bli kanon.

torre! torre! torre! hejja! hejja! hejja!!
#49 - 4 juni 2010 12:39
Haha, vad roliga ni är :-) Jag håller på för fullt just nu, har varit iväg på förmiddagen men nu är jag igång för fullt :-)

Jag ska behålla roten men den ligger i en balja nu för att få laka ur sig någon månad innan jag lägger i den.

Håller på nu att lägga om stenarna och inte försöka tänka för mycket utan bara gå på känsla och"slump" eller hur man nu ska säga.

Bilder kommer så fort jag är "klar". (antar att jag aldrig blir klar på riktigt) men klar för tillfället iallafall. Ska slänga in en bild på mina fiskar också. En av demasonisarna börjar färga ut fint och verkar lovande :-) Rödzebrorna är 4 st ganska lika varandra, typiskt rödorange och en rosaaktig större än de andra. Men bilder kommer...

Och tack för er hjälp och era heja rop.... haha
#50 - 4 juni 2010 13:00
den rosa är nog en hanne ska du se :P
#51 - 4 juni 2010 21:00
Halloj go'vänner!
Det dröjde tyvärr med bilderna då jag var tvungen att tillbringa kvällen i lagårn, en av korna fick en för tidig kalv och jag kämpade i två timmar med den men det slutade med att jag fick slå ihjäl den [:-28] Lille kalven..... så fiiiin var hon men yttepytteliten. Snyft...

Här kommer en bild på hur karet ser ut nu, jag tog helt bort de svarta stenarna. Fick inte till det på något bra sätt och det blev så lite "simyta" kvar tyckte jag så jag rensade bort en del.

Nu är jag "relativt" nöjd men framför allt så verkar fiskarna stormtrivas!! De simmar ut och in genom hålorna i stenarna och där är full aktivitet hela tiden.

OBS!! Det lilla filtret till vänster hänger bara där tillfälligt, det är det filtret i det gamla karet, tänkte det kan få ligga i några dagar - borde väl hjälpa till med de goda bakterierna??

Bilder på fiskarna kommer senare ikväll/inatt :p
#52 - 4 juni 2010 21:18
Nu jävlar tar det sig! Mycket tjusigt Toreador. XD Gör mig sugen på att bege mig in till staden och handla sten.

Max: Berömmet bjussar vi på efter ett par fredagscocktails. *ler*
#53 - 4 juni 2010 21:38
Härligt!! Det låter ju lovande :-D

Här kommer lite bilder på mina fiskar. Det är som sagt 5 st rödzebra och 5 st demasoni. Jag tror att den ljusa rödzebran är en hanne. Jag såg dessutom en av demasonisarna darra framför en annan förut.... Har aldrig sett det förut, såg skitkul ut :-D
Men de är ju inte så gamla än, bara typ 6 månader, när blir de "könsmogna"?
#54 - 4 juni 2010 21:41
Det där är inte fiskar, det är naturens fantastiska konstverk! Du har lyckats riktigt bra och oj vilka fina bilder. :)
#55 - 4 juni 2010 22:02
Pickles skrev:
Nu jävlar tar det sig! Mycket tjusigt Toreador. XD Gör mig sugen på att bege mig in till staden och handla sten.

Max: Berömmet bjussar vi på efter ett par fredagscocktails. *ler*

Jo, jag vet hur det är på fredagarna... men jag bugar djupt!:)
Torreador! Nu så, börjar det likna nåt - men tillåter du att jag "petar" lite i din inredning? Om inte, så säger du bara barskt till, och skickar in mig under den gråsten jag oftast ligger under!
Nu har du änna fått till ett vänsterhörn som känns som ett ett härligt "malawiträsk" - i återstående del av akvariet har du två dominerande stenar som liksom står för sig själva och (som det ser ut) egentligen inte fyller någon större funktion - förutom att du antagligen tycker att dessa stenar är tjusiga och att du vill ha dom där...
Kolla var och hur dina malawis simmar, kolla var de helst uppehåller sig - jag skulle gissa på att de väldigt gärna simmar omkring i det vänstra hörnet. Ett tips är att fortsätta bygga som du gjort i vänsterhörnet och faktiskt plocka ur de större stenar du har i mitten och till höger...
Detta gör ont och brukar kallas för; "kill your darlings" och betyder på ren svenska; ta bort dina favoriter - och bygg naturligt.
Återigen (och detta brukar jag vara noga med att understryka), är du hyfsat färdig med din inredning (so far) så skall du behålla den som den är och titta, njuta och kontemplera. Det viktigaste är att du är nöjd och känner dig tillfreds - fiskarna bryr sig inte speciellt - men, blir mycket glada ju mer tillhåll, håligheter, skrevor och prång de får disponera!:)
#56 - 4 juni 2010 22:07
Tack VD!!! :-) Ja, visst är de vackra!!

MaxB: Ingen fara, du får säga till hur mycket du vill, sen om jag lyder är en annan femma... haha.
De gillar "stenhörnan" helt klart men faktum är att de verkligen gillar stenen i mitten, de simmar ut och in i hålen konstant, och ibland runt, runt och runt igen. Så den fyller sin funktion. Den höga stenen i bakkant fyller nog ingen större funktion, de simmar gärna bakom den en sväng, men den tänker jag ha kvar bara för att den är snygg.

Jag tänkte faktiskt ha högersidan ganska ren från inredning annars så att den får vara en öppen yta. Roten kommer väl hamna där någonstans också framöver om jag nu lägger i den. Så det får nog vara som det är nu ett tag så får jag se om jag känner för att ändra något framöver.

TACK för dina tips och råd!!! De tas tacksamt emot :-)
#57 - 4 juni 2010 22:13
Torreador skrev:
Tack VD!!! :-) Ja, visst är de vackra!!

MaxB: Ingen fara, du får säga till hur mycket du vill, sen om jag lyder är en annan femma... haha.

De gillar "stenhörnan" helt klart men faktum är att de verkligen gillar stenen i mitten, de simmar ut och in i hålen konstant, och ibland runt, runt och runt igen. Så den fyller sin funktion. Den höga stenen i bakkant fyller nog ingen större funktion, de simmar gärna bakom den en sväng, men den tänker jag ha kvar bara för att den är snygg.

Jag tänkte faktiskt ha högersidan ganska ren från inredning annars så att den får vara en öppen yta. Roten kommer väl hamna där någonstans också framöver om jag nu lägger i den. Så det får nog vara som det är nu ett tag så får jag se om jag känner för att ändra något framöver.

TACK för dina tips och råd!!! De tas tacksamt emot :-)

Gott! Helt rätt och riktigt!:) Kör bara på så som du gör nu. Du har jättefina fiskar som ser juvligt krispiga, friska och välmående ut - och så tar du förbannat fina bilder också... nåt en annan har en bit kvar till...
Ös på bara - och sätt in massor av bilder!:)
#58 - 4 juni 2010 22:24
Jag har kollat igenom tråden. Hade ignorerat den eftersom jag är ingen malawi fan. men fan va kul att du fick ordning på inredningen och mycket fina bilder på fiskarna !!:)
#59 - 4 juni 2010 22:35
Virros skrev:
Jag har kollat igenom tråden. Hade ignorerat den eftersom jag är ingen malawi fan. men fan va kul att du fick ordning på inredningen och mycket fina bilder på fiskarna !!:)

Haha, kul att man kan roa någon :D Roligt att du gillar mina bilder :-) Det kommer mera.... om några veckor kommer det ju fler fiskar så då blir det såklart fler bilder!
#60 - 4 juni 2010 22:46
Torreador skrev:
Haha, kul att man kan roa någon :D Roligt att du gillar mina bilder :-) Det kommer mera.... om några veckor kommer det ju fler fiskar så då blir det såklart fler bilder!

Det kommer bli roligt och följa ! :)
Bilagor:
#61 - 4 juni 2010 22:56
Torreador skrev:

Vad blir det då? :D
#62 - 5 juni 2010 07:56
Det blir ytterligare 5 st Demasoni, 5 st Marigold, 5 st Golden och 2 st blå delfin, och sedan troligtvis en öronål.... :-)

Tror jag..... men jag är väldigt förtjust i white lips med, men då måste jag byta bort någon av ovanstående ju. Och det vill jag nog inte. Hm, svårt...
Bilagor:
#63 - 5 juni 2010 18:26
fina bilder, men dom röd zebrorna behöver antaxhantin(stavning). Dom blir så mycket rödare av det, tycker inte alls om orangefärgade rödzebror!
#64 - 5 juni 2010 18:30
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3631.340

rulla ner lite på denna tråden så ser du vad det kan göra :)
#65 - 5 juni 2010 21:47
Hm, jag ska läsa på lite om det, vet inte alls vad det är. Men har de färgat ut ordentligt än då? De är ju bara 5-6 månader. Får de inte mer färg när de blir äldre?

Fast jag tycker allt de är fina ändå <3 Speciellt den ljusa hannen. Men jag förstår vad du menar!! Och tack för tipset, jag ska kolla upp det.
#66 - 6 juni 2010 20:25
Dom är röda som yngel om man ger dom rätt foder :)
#67 - 7 juni 2010 18:28
Tjenare. Först o främst vill jag säga att både fiskar är grymt snygga så även karet. Men om jag får komma med några tips så tycker jag att du skall lite mer sten till höger. Har själv mängder med malawi o är det något dom gillar så är det grottor. Sen Skall man gärna ha lite för mycket fisk än för lite, när det gäller malawi. Mvh/ Freddan
#68 - 9 juni 2010 14:19
är det inte hannarna som blir mer rosa. jag hade en blå o en rosa rödzebra hanne samtidgt med 5 honor. de blommade rätt bra båda två! helt rosa vart hannen :D kanonfint mot de orangeröda honorna :D
#69 - 9 juni 2010 15:50
Jo hanarna blir rosa :) Men det är honorna som är snygga enligt mej, det finns ju inte så mycket röda malwiciklider, men gula och orange färgade malawisar finns det miljoner av:)

Visst det finns flera aulonocaror som är röda, men dom är ju framavlade och urvals odlade.;)
#70 - 9 juni 2010 17:50
Inspirerande!

Det var verkligen inte bra att jag hamna i denna tråd. Just nu känner jag att jag vill sälja mina "vanliga" fiskar jag har i karet och byta ut dem mot Malawi. Men ni som kan detta, går det att ha engelsk sjösten till dem? har man malar i som damsuger? vilken vattenkvalité behöver malawi fiskar? jag har ju bra biologi i karet eftersom det har varit igång ett par år. Jag behöver helt enkelt tips på hur jag går från ett vanligt sällskaps akvarie till att ha malawi. Jag har 240 liter med ytterfilter med bra "tryck i" /Emma Sorry att jag lånade tråden för några frågor.
#71 - 9 juni 2010 18:27
Det foder jag köpt som jag blev rekommenderad i butiken är:
Spirulina Granulat från Tropical
Åleds fryst fiskfoder "Räkmix" (innehåller räkor, musslor, calanius, fisk, spenat, havregryn, soja och äggpulver)

Är det något som passar mina fiskar och kommer det att hjälpa till att få fram de fina färgerna på fiskarna? (tänker då framförallt på rödzebran för tillfället).

Idag har jag förresten varit och köpt 2 st malar. 1 Pleco och 1 Gibbiceps, bilder kommer om en stund!

Jo, jag ska lägga i lite mer sten även på högersidan. De har grävt som tusan på vänstersidan och röset ser inte alls likadant ut längre... haha. De har grävt värsta tunnlarna under stenarna nu. Såååå coolt!!
#72 - 9 juni 2010 20:41
emmol skrev:
Det var verkligen inte bra att jag hamna i denna tråd. Just nu känner jag att jag vill sälja mina "vanliga" fiskar jag har i karet och byta ut dem mot Malawi. Men ni som kan detta, går det att ha engelsk sjösten till dem? har man malar i som damsuger? vilken vattenkvalité behöver malawi fiskar? jag har ju bra biologi i karet eftersom det har varit igång ett par år. Jag behöver helt enkelt tips på hur jag går från ett vanligt sällskaps akvarie till att ha malawi. Jag har 240 liter med ytterfilter med bra "tryck i" /Emma Sorry att jag lånade tråden för några frågor.

det funkar bra med engelsk sjösten. fast det är snyggare med nåt annat tycker jag. hade engelsksjösten ett tag sen bytte jag.

malar går bara att ha i ja.

malawi vill ha vatten med högt pH o kH. hårt vatten asså. kalksten är bra för att höjja ph o kh

enklet tips till att starta malawi-- starta om karet.

malawi vill ha det strömt så ett extra powerhead är värt att tänka på för att få ordentlig sprutt!

bifogar hur det såg ut med engelsk sjösten o hur det ser ut när jag bytte till vit sand :D

torre: jaa det är kul när de gräver för stenrösena blir mer naturliga då!
#73 - 11 juni 2010 22:41
Electran på första bilden är sjukt snygg :)
#74 - 12 juni 2010 15:04
Nu har jag ändrat om i karet lite igen... Roten har åkt i igen och den kommer stanna kvar!! Malarna gillar den och JAG gillar den. Jag tror även att mina Marigold kommer tycka om den så den får stanna.

Jag har också lagt i sten i högra hörnet som var "fritt" förut. Jag släppte bara i stenen så fick de lägga sig som de ville så om det ser "ditlagt" ut så är det en slump. Jag släppte däremot i de svarta stenarna lodrät för jag ville inte ha dem liggande platt. När de lagt sig där de landade tryckte jag till dem ner i sanden så de stod stadigare.

En av mina crinumlökar har tyvärr dött men jag ska köpa fler och sätta i bakkanten.

Här kommer en bild också på mina nya små invånare i karet :-)
Bilagor:
#75 - 13 juni 2010 16:43
Det var visst ingen som tyckte något alls om min nya inredning :(Men då får jag väl anta att det var bra iallafall, haha. Jag har sett nu att jag ska vinkla om en av de svarta stenarna då de står precis i samma vinkel, men jag ska fixa det lite eller så låter jag det vara så kommer firrarna själva att fixa det. Gode tid vad de gräver!!! De har gjort värsta gångarna och hålorna under stenarna :D

Min Pleco har hittat sitt favvo ställe och det är i mittenstenen i hålet uppe till höger, där ligger han och gottar sig.

Idag har jag varit och köpt två nya små invånare, två st delfinciklider, en hona och en hane. Här kommer en bild på dem. (ja jag vet att jag är vågad som köper till fiskar när det bara varit igång i 1½ vecka men jag har testat nitriten och den är 0,0.... fortfarande så jag vågar nog. Jag har förutom det nya filtret ett gammalt extrafilter som sitter i fortfarande som är väl inkört så det har nog hjälpt till en hel del tror jag (det är bortredigerat på bilden då det är så fult.... :d)
#76 - 13 juni 2010 17:16
Jag tycker det ser bra ut bättre än innan.. kanske skulle lägga i lite mer små sten i högra hörnet så det kommer upp lite??? mycket snyggt som det är
#77 - 14 juni 2010 16:45
Torreador skrev:
Det foder jag köpt som jag blev rekommenderad i butiken är:

Spirulina Granulat från Tropical

Åleds fryst fiskfoder "Räkmix" (innehåller räkor, musslor, calanius, fisk, spenat, havregryn, soja och äggpulver)

Är det något som passar mina fiskar och kommer det att hjälpa till att få fram de fina färgerna på fiskarna? (tänker då framförallt på rödzebran för tillfället).

Idag har jag förresten varit och köpt 2 st malar. 1 Pleco och 1 Gibbiceps, bilder kommer om en stund!

Jo, jag ska lägga i lite mer sten även på högersidan. De har grävt som tusan på vänstersidan och röset ser inte alls likadant ut längre... haha. De har grävt värsta tunnlarna under stenarna nu. Såååå coolt!!
Räkorna hjälper lite till det röda, tror även musslorna hjälper lite. :)
#78 - 14 juni 2010 16:49
Torreador skrev:
Det var visst ingen som tyckte något alls om min nya inredning :(Men då får jag väl anta att det var bra iallafall, haha. Jag har sett nu att jag ska vinkla om en av de svarta stenarna då de står precis i samma vinkel, men jag ska fixa det lite eller så låter jag det vara så kommer firrarna själva att fixa det. Gode tid vad de gräver!!! De har gjort värsta gångarna och hålorna under stenarna :D

Min Pleco har hittat sitt favvo ställe och det är i mittenstenen i hålet uppe till höger, där ligger han och gottar sig.

Idag har jag varit och köpt två nya små invånare, två st delfinciklider, en hona och en hane. Här kommer en bild på dem. (ja jag vet att jag är vågad som köper till fiskar när det bara varit igång i 1½ vecka men jag har testat nitriten och den är 0,0.... fortfarande så jag vågar nog. Jag har förutom det nya filtret ett gammalt extrafilter som sitter i fortfarande som är väl inkört så det har nog hjälpt till en hel del tror jag (det är bortredigerat på bilden då det är så fult.... :d)
Delfinerna blir väldigt stora, skulle hoppat dessa i 250 liters kar, du kan ha dom ett tag, sedan göra dej av med dom.
#79 - 19 juni 2010 20:28
Tjoflöjt! Nu har jag fått 3 nya invånare i karet! Dels så har jag flyttat över min ancistrus från lilla karet till mitt malawikar istället då han behövdes här, det har blivit en hel del alger på rutan och på kalkstenarna.

Och idag var jag och köpte 2 st öronålar, sååååå fina <3

Men nu har jag en fråga! Jag har ju nu 5 demasoni, 5 rödzebra, 2 blå delfin och 2 öronålar.

Hade bestämt mig för att skaffa 5 marigold och 5 golden också. Men så var jag i affären idag och blev förtjust i ytterligare 3 sorter.... suck!!!

Så nu kan jag inte välja.... De nya sorterna jag hittade som var så otroligt vackra är
Daktari
Hongi
Red Top Chilumba

Har ni några tips och råd att ge mig ang dessa sorter och om de passar eller inte passar ihop med mina övriga fiskar och i mitt kar (260 lit).
Bilagor:
#80 - 2 juli 2010 22:25
Hej igen
Nu var det ett tag sedan jag skrev, men jag ville bara berätta att karet nu är så gott som "klart". Iallafall för tillfället, kan ju bli ändringar framöver men det vet man ju aldrig.

Invånarna blev:
7 st golden varav 1 tuggar just nu :-D
5 st rödzebra och 1 har precis börjat tugga
5 st demasoni
7 st hongi som jag köpte idag, en tuggar och en spottade ynglena på hemvägen så de ligger i yngelkasse nu
2 st blå delfinciklid

samt 3 st malar och 2 st öronålar fast de ser man aldrig röken av tyvärr :-(

Det blev verkligen en härlig mix av färger och jag är såååå nöjd. De är så vackra och så livfulla, verkligen roligt att sitta och studera deras beteenden. Har två vilofåtöljer placerade mitt framför karet, inte helt fel :-)
#81 - 2 juli 2010 22:32
Ser jättefint ut på bilderna! Kul att det redan är yngel på gång!! Då trivs dem ju iaf!

Annons