264L SA - dvärgciklid (teoretisk början)

#1 - 30 november 2009 08:25
Hejsan.
Tänkte här samla informationen om mitt framtida (förhoppningsvis snart) 264 liters akvarium. Tanken är att hålla ett antal dvärgciklider av olika arter, samt scalarer, ytlevande tetror och malar av olika slag.

Akvariets form och storlek:

BxDxH (85x55x50) Specialbygge med andra ord, detta för att passa i min lilla hall ;)

Totalt blir karet på 234 liter.

Akvariet är nu beställt, bänkskåp kommer byggas i helgen och all teknik är beställd :)

Tänkta invånare:
3x Apistogramma nijsseni - 1m2f
3x Apistogramma Trifasciata - 1m2f
5x Megalechis Thoracata - Långsträckt Pansarmal
2x Ancistrus Sp. - Vanlig mal
2-3x L-mal (Tips om vilka välkomnas hjärtligt)
10-15x Thayeria boehlkei - Vinkeltetra

Foder:
Aquatic Nature Cichlid Dwarf - Grundfoder för ciklider och pansarmalar
Aquatic Nature Droppys - Grundfoder för L-malar och pansarmalar
Vita Mygglarver - Snacks åt alla fiskar
Mysis - Snacks åt alla fiskar

Tänkta växter:
Höga:
Echinodorus bleheri - Paniculatus-svärdplanta
Echinodorus osiris - Osiris-svärdplanta
Heteranthera zosterifolia
Hygrophila polysperma (lätt/snabb)
Vallisneria spiralis "Tiger" (lätt)

Mellanhöga
Echinodorus sp. "Ozelot" - Ozelot-svärdplanta
Hydrocotyle leucocephala - vattenspikblad
Anubias barteri (lätt)
Cryptocoryne beckettii (lätt)
Microsorum pteropus (lätt)

Låga
Alternanthera reineckii "lilacina" - Papegojblad
Lilaeopsis brasiliensis - Brasiliansk gräsplanta

Teknik:
Filter: Eheim 2026 Professional 2
Doppvärmare: Jäger 150W
Belysning: Ramp Glo T5 61 cm. 2x24w
Lysrör: Power-Glo T5, Life-Glo T5

Bilder:
Upplägg: http://img21.imageshack.us/img21/676/29417635.jpg

Egna tankar:
planen är att bilda en halvt om halvt SA biotop, dock inte fullständigt biotop kar då fiskarna inte naturligt lever sida vid sida normalt sett. Akvariet kommer inredas med en hel del mangroverötter, sten och så vidare. vill ha det ganska lummigt baktill med lite mer simyta längst fram i fronten, därav djupet på karet (55cm).
#2 - 30 november 2009 08:56
Vad gäller Dvärgcikliderna, så bör du helst hålla dem parvis. Det kan bli så att två bildar par och stöter bort den tredje.
pansarmalarna kan du nog ha ett par tre till också, det är inga problem;)

Du kan nog ha lite mer fisk däri också.

Växter finns et ju många att välja på, men med min erfarenhet av Dvärgciklider, så ska du ha bredbladiga växter. Ex. Svärdplantor, anubias ol.

Lycka till....raportera gärna vidare hur det blir...;)
#3 - 30 november 2009 09:05
ciklidtok skrev:
Vad gäller Dvärgcikliderna, så bör du helst hålla dem parvis. Det kan bli så att två bildar par och stöter bort den tredje.

pansarmalarna kan du nog ha ett par tre till också, det är inga problem;)

Du kan nog ha lite mer fisk däri också.

Växter finns et ju många att välja på, men med min erfarenhet av Dvärgciklider, så ska du ha bredbladiga växter. Ex. Svärdplantor, anubias ol.

Lycka till....raportera gärna vidare hur det blir...;)

Läste till mig att de jag valt 2 honor och 1 hane var så kallade haremruvare. dvs att en hane hade en eller flera honor. Men har jag fel så bör jag kanske tänka om där :)

Ska uppdatera frågeställningar med nya frågor som dyker upp eftersom.

Dock har jag en annan fråga angående växter, det ska ju vara bredbladiga som du säger, först och främst. Men vad finns det för valmöjligheter i höjd/utbredning på dessa? Vill ju kunna möblera så jag har dels väldigt långa i bakgrunden då akvariet blir 60cm högt, men även mellanhöga i 15-30cm klassen samt en del inte alls höga som mer kan bilda liknande små mattor i förgrunden.

mvh
#4 - 30 november 2009 10:24
Har tittat lite på filter och är mer eller mindre bestämd att ta ett innerfilter, även om många anser ytterfilter att vara bättre. innerfilter, dels pga platsbrist :)

Tänkte på
Aquael Unifilter UV 1000

1000 l/tim, räcker detta tro eller bör jag även lägga till ett mindre filter på motsatt sida av karet?

har även funderat på Jäger doppvärmare 150W, det bör ju räcka.
#5 - 30 november 2009 11:43
Uppdaterat med lite teknik som ska sitta i karet förhoppningsvis, samt belysning.

Frågan är då om belysningen räcker för det djup på kar jag tänkt mig :/
#6 - 30 november 2009 12:06
Marnat skrev:

Tänkte på

Aquael Unifilter UV 1000

1000 l/tim, räcker detta tro eller bör jag även lägga till ett mindre filter på motsatt sida av karet?

det är ju 4 x akvarievolymen drygt så det torde räcka...
#7 - 30 november 2009 12:46
låter bra det.. Just för reningen känner jag ingen större oro, tänkte mer på vattenrörelse, men efter lite tankeverksamhet så verkar det inte vara några större problem för de fiskar jag tänkt mig. Frågor i post1 uppdaterad igen :)
#8 - 30 november 2009 15:17
Marnat skrev:
Läste till mig att de jag valt 2 honor och 1 hane var så kallade haremruvare. dvs att en hane hade en eller flera honor. Men har jag fel så bör jag kanske tänka om där :)

Ska uppdatera frågeställningar med nya frågor som dyker upp eftersom.

Dock har jag en annan fråga angående växter, det ska ju vara bredbladiga som du säger, först och främst. Men vad finns det för valmöjligheter i höjd/utbredning på dessa? Vill ju kunna möblera så jag har dels väldigt långa i bakgrunden då akvariet blir 60cm högt, men även mellanhöga i 15-30cm klassen samt en del inte alls höga som mer kan bilda liknande små mattor i förgrunden.

mvh

Det är inte fel att de är haremruvare, men det kan bli så att två hänger ihop och den tredje blir utstött. jag har råkat ut för det med både Fjärilsciklider och bolivianer.

Vill du ha höga växter i bakgrunden, så kan jag varmt rekomendera vallisineria och/eller chrinumlök, även Cryptocoryne är fina. Vissa i det släktet är också bredbladiga.
Svärplantan kan bli ganska hög, och breder ut sej ganska bra. Anubias är lägre, det finns säkert fler också, men det är dessa jag har erfarenhet av....törs inte rekomendera något som jag själv inte har haft med dessa fiskarna;)
#9 - 30 november 2009 15:43
ciklidtok skrev:
Det är inte fel att de är haremruvare, men det kan bli så att två hänger ihop och den tredje blir utstött. jag har råkat ut för det med både Fjärilsciklider och bolivianer.

Vill du ha höga växter i bakgrunden, så kan jag varmt rekomendera vallisineria och/eller chrinumlök, även Cryptocoryne är fina. Vissa i det släktet är också bredbladiga.

Svärplantan kan bli ganska hög, och breder ut sej ganska bra. Anubias är lägre, det finns säkert fler också, men det är dessa jag har erfarenhet av....törs inte rekomendera något som jag själv inte har haft med dessa fiskarna;)

Jo jag har faktiskt haft det med mobbing i tankarna, tänkte helt enkelt låta det bära eller brista, blir någon mobbad så kan de kanske få flytta in i 2 åriga sonens lilla burk istället. (hoppas nu att mina långsträckta malar kommer äta upp guppysarna oavsett) I annat fall får jag skänka bort dem till närmsta akvariebutik.

Ska ta mig en ordentlig titt på växterna du tipsat om så fort jag kommer iväg från jobbet här.
När jag kommer hem vet jag också om jag har råd med burken nu :P
beror på om förnyelse av bröllopslöften blir av nästa sommar eller ej.
För övrigt de som säger att akvaristik är dyrt har fan aldrig gift sig/varit gifta :P
Bilagor:
#10 - 30 november 2009 16:14
2 honor per hane när det gäller apistogrammorna funkar fint. Frågan är dock om du kan ha tre olika arter dvärgciklider med den bottenytan. Jag hade tre sorters apistogramma i mitt 420-liters (150 brett och 50 djupt) och det funkade inget vidare. Man får tänka på att varje hona tar ut varsitt revir och det blir svårt att på den bottenytan fixa så många naturliga revir där de inte ser in till varandra.

För mig fick borelliin stryka på foten, de var betydligt snällare än mina viejita och cacatuoides och blev ständigt bortjagade.

Samtidigt gjorde jag lite fel eftersom jag introducerade dem i karet vid olika tillfällen. Man bör nog släppa i allihopa samtidigt så att det inte etablerats stora revir innan man släpper i fler.
#11 - 30 november 2009 17:11
myslas skrev:
2 honor per hane när det gäller apistogrammorna funkar fint. Frågan är dock om du kan ha tre olika arter dvärgciklider med den bottenytan. Jag hade tre sorters apistogramma i mitt 420-liters (150 brett och 50 djupt) och det funkade inget vidare. Man får tänka på att varje hona tar ut varsitt revir och det blir svårt att på den bottenytan fixa så många naturliga revir där de inte ser in till varandra.

För mig fick borelliin stryka på foten, de var betydligt snällare än mina viejita och cacatuoides och blev ständigt bortjagade.

Samtidigt gjorde jag lite fel eftersom jag introducerade dem i karet vid olika tillfällen. Man bör nog släppa i allihopa samtidigt så att det inte etablerats stora revir innan man släpper i fler.

Vettiga tankar där, ska ta mig till akvarielagret på lördag och förhoppningsvis beställa akvariet då :) oerhört spännande hihi.

Tänkte även ta ett snack med dem då om hur många harem/par man vågar ha på den ytan, det kommer ju bli en del plats förhoppningsvis, och introducerar man dem någerlunda samtidigt så kanske man kan undvika alldeles för stora revir.

Till er som haft dvärgciklider tidigare, vad kan rekommenderas för topplevande arter att ha i karet som kan fylla den övre delen av akvariet?

har redan ett antal långsträckta pansarmalar som får gå på botten nu.
#12 - 30 november 2009 17:28
Så, då har man också uppdaterat med tänkta plantor nu då :)
har även utökat längden till 85cm.
#13 - 30 november 2009 17:49
Ap.Honorna har ett revir på ca 30cm. I sidorna på karet har du grovt grus och skapar revir med hjälp av stenar, rötter och växter (som insyns skydd mot det andra reviret), dela kokosnötter och gör ett hål på 1.5cm till varje ap revir, i mitten av karet har du sand (det vill fjärilcikliderna ha) och storbladiga växter. Jag tycker att du ska ha svärdsplantor, det finns många olika vad jäller bredd på blad och höjd.

Dålig skiss men du kanske får ett humm om vad jag menar.
[ATTACH]25237[/ATTACH]
#14 - 30 november 2009 17:55
Marnat skrev:
Vettiga tankar där, ska ta mig till akvarielagret på lördag och förhoppningsvis beställa akvariet då :) oerhört spännande hihi.

Tänkte även ta ett snack med dem då om hur många harem/par man vågar ha på den ytan, det kommer ju bli en del plats förhoppningsvis, och introducerar man dem någerlunda samtidigt så kanske man kan undvika alldeles för stora revir.

Till er som haft dvärgciklider tidigare, vad kan rekommenderas för topplevande arter att ha i karet som kan fylla den övre delen av akvariet?

har redan ett antal långsträckta pansarmalar som får gå på botten nu.

Bilbukar är roliga, själv har jag endler, det ska visst finnas brasilianska endler så du sabbar inte "biotopen". Tetror över huvud taget är väl rätt mycket där uppe, men dom tar yngel. Skalarer eller diskus.
#15 - 30 november 2009 18:40
Bilbukar och vinkeltetror håller sig nästan hela tiden nära ytan. Det är väldigt sällan någon av mina vinkeltetror tar sig till nedre halvan av karet. Dessutom stimmar de väldigt fint.
#16 - 30 november 2009 20:17
Saturnus80 skrev:
Ap.Honorna har ett revir på ca 30cm. I sidorna på karet har du grovt grus och skapar revir med hjälp av stenar, rötter och växter (som insyns skydd mot det andra reviret), dela kokosnötter och gör ett hål på 1.5cm till varje ap revir, i mitten av karet har du sand (det vill fjärilcikliderna ha) och storbladiga växter. Jag tycker att du ska ha svärdsplantor, det finns många olika vad jäller bredd på blad och höjd.

Dålig skiss men du kanske får ett humm om vad jag menar.

[ATTACH]25237[/ATTACH]

http://img21.imageshack.us/img21/676/29417635.jpg

Så här ungefär hade jag tänkt mig. lite med planeringen av hur på ett ungefär jag vill ha rötter etc :) Hoppas jag klarar mig bättre som akvarist än illustratör *skrattar*

Ska kolla på de där bilbukarna också.

Verkar för övrigt som om akvarie blir beställt i helgen.. Ingen förnyelse av löften då vi insåg att vi inte kom undan med mindre än 50 laxar :/

Tur dock för min nyvunna hobby :P
#17 - 1 december 2009 06:26
Sitter och funderar på bussen nu. Är ljuset som jag har tänkt mig verkligen starkt nog. Att ta sig ner 60cm dvs. Eller måste man ha mg får sådana djup?

Börjar också tveka på innerfiltret. Kanske lättare att jobba med ytter i den storleken.
#18 - 1 december 2009 06:58
Ser ut att bli jättesnyggt!

Jag tror att innerfilter fungerar bra. Kanske är det bättre med ytterfilter då du kan ha mer filtermaterial och slipper se en låda i karet.

60 cm går bra med vanliga ljusrör om du inte ska ha extremt ljuskrävande växter, de bör då placeras högre upp i karet på någon rot om det är sådana växter.

Kan du surfa på bussen, men mobilen eller?
#19 - 1 december 2009 07:33
Jo har funderat på det, men om jag ska ha vanlig alu ställning till skiten så kan man inte dölja ett ytterfilter. Och min tanke här är att jag har en tvååring samt en 8 veckors bäbis hemma, som snart kommer börja krypa. Detta innebär att jag helst inte vill ha något som de kan komma åt :P

2 åringen har ju fått ett eget litet kar på 54 liter, och det var det som triggade igång mitt intresse igen. Men de stackars fiskarna där har en dygnsrytm på 30 min åt gången ungefär så länge han är hemma :( Och ja jag försöker lära honom att fiskar vill ha ljus 12 timmar om dygnet, han går inte riktigt med på min logik dock :P

Kan iofs kanske försöka klä in alu ställningen på något vis å andra sidan, får fundera lite där.

Men om jag bestämmer mig för ett ytterfilter, vad kan då rekommenderas till ett kar på 280 liter ungefär?

lysrören kommer vara 2st T5 24w en powerglow samt en lifeglow tänkte jag.
Har tänkt ha några få växter med kraftigt ljusbehov.

Och ja, jag surfar på bussen. Samsung Galaxy, funkar skitfint :) måste dock ha glasögonen på då texten är jätteliten
#20 - 1 december 2009 08:19
Kolla på ytterfilter här:
http://www.blocket.se/stockholm/Flera_Eheim_Ytterfilter___AquaMedic_ljusramp_24658995.htm?ca=11&w=1
Du skulle kunna ha någon av dessa:
[LIST]
[*]Eheim Classic 2217; 1000L/H Filtermedia och slangar ingår . 800:-
[*]Eheim Pro 2 2126 Thermo edition (värmer vattnet vid genomströmning); 960L/h för akvarium upp till 350 L 2000:-
[/LIST]Fiskarna klarar sig i princip utan belysning om de inte står i en källare, men växterna vill ha runt 8-12 timmar. Kör med timer och dölj anslutningen någonstans där grabben inte når den. Du kan ju alltid klä in ställningen med ett tyg och en inplastadvajer i topp. Finns säkert snygga tygr på svenskt tenn. Iofs så blir det väl en bra koja för barnen :p
#21 - 1 december 2009 08:37
Dre skrev:
Kolla på ytterfilter här:

http://www.blocket.se/stockholm/Flera_Eheim_Ytterfilter___AquaMedic_ljusramp_24658995.htm?ca=11&w=1

Du skulle kunna ha någon av dessa:

[LIST]

[*]Eheim Classic 2217; 1000L/H Filtermedia och slangar ingår . 800:-

[*]Eheim Pro 2 2126 Thermo edition (värmer vattnet vid genomströmning); 960L/h för akvarium upp till 350 L 2000:-

[/LIST]Fiskarna klarar sig i princip utan belysning om de inte står i en källare, men växterna vill ha runt 8-12 timmar. Kör med timer och dölj anslutningen någonstans där grabben inte når den. Du kan ju alltid klä in ställningen med ett tyg och en inplastadvajer i topp. Finns säkert snygga tygr på svenskt tenn. Iofs så blir det väl en bra koja för barnen :p

Jo ljuset är mest för växternas skull givetvis :) Vill ju ha en hel del grönska såklart.

Får fundera på vad jag ska köra för ytterfilter då tror jag.

Tänkte även höra med Akvarielagret om de faktiskt kan bygga bänkar i tex trä med lådor och skåp undertill att dölja tekniken med, även om man kör på specialbygge. Ska dit på lördag och beställa burken, får kolla om bänken samtidigt då.

Och att klä in med tyg lär inte funka bra.. Tog 2åringen 10 minuter att lista ut hur man öppnar skåpsdörrar med barnspärr på :(
#22 - 1 december 2009 08:56
Skissen ser jättebra ut....du måste lägga ut bild på akvariet när det kommer;)

Jag tycker du verkar ha tänkt noga igenom vad du ska göra innan du startar...me like...:)

Såg att någon hae föreslagit Scalarer och Diskus......Diskusen vet jag lite och ingenting om, men Scalarer borde du kunna ha några stycken....det är perfekt med ett högre hellre än längre kar åt dom dessutom....Och de fungerar bra med dvärgcikliderna. Jag har haft både Fjärilar, kakaduer och Bolivianer med Scalarer.:)
#23 - 1 december 2009 09:17
ciklidtok skrev:
Skissen ser jättebra ut....du måste lägga ut bild på akvariet när det kommer;)

Jag tycker du verkar ha tänkt noga igenom vad du ska göra innan du startar...me like...:)

Såg att någon hae föreslagit Scalarer och Diskus......Diskusen vet jag lite och ingenting om, men Scalarer borde du kunna ha några stycken....det är perfekt med ett högre hellre än längre kar åt dom dessutom....Och de fungerar bra med dvärgcikliderna. Jag har haft både Fjärilar, kakaduer och Bolivianer med Scalarer.:)

Ja, jag avskyr att göra något slumpartat, vill ha allting utstakat redan innan jag börjar så att säga :)
Sist jag byggde ett terrarium så tog det nästan 6 månader innan min djungleface kunde flytta in :P Jävligt snyggt terrarium dock med vattenfall, bäck och damm i :)
Förhoppningsvis går det snabbare denna gång dock då jag ska beställa på lördag.

Någon specifik form av scalare som funkar då?
Diskus tänker jag inte ge mig in på :P provade det när jag var ung och dum. 2000kr diskus åt helvete på två veckor. :/
#24 - 1 december 2009 22:01
De flesta scalarer funkar nog i ditt akvarium.....Jag skulle dock vara lite avhållsam med Altum, då de blir bra mycket större.......De är bra mycket dyrare också...:p

Men köp en 6-8 st. små till en början, låt de växa upp tillsammans och bilda ut par själv, det är det ultimata, när u fått 1 eller kanske 2 par, byt in de andra...affärena brukar vara väldigt lättsamma när det gäller just Scalarer, de är lätta att få iväg sedan också...så det tror jag inte blir nåt problem:)
#25 - 2 december 2009 06:02
ciklidtok skrev:
De flesta scalarer funkar nog i ditt akvarium.....Jag skulle dock vara lite avhållsam med Altum, då de blir bra mycket större.......De är bra mycket dyrare också...:p

Men köp en 6-8 st. små till en början, låt de växa upp tillsammans och bilda ut par själv, det är det ultimata, när u fått 1 eller kanske 2 par, byt in de andra...affärena brukar vara väldigt lättsamma när det gäller just Scalarer, de är lätta att få iväg sedan också...så det tror jag inte blir nåt problem:)

låter som en bra idé, dock har jag väl fått för mig att scalarer lever mest i botten/mellanregionen O.o
men det kanske inte stämmer då alltså?
#26 - 2 december 2009 06:31
Som vanligt dyker de flesta av mina idéer och funderingar upp på bussen :d

Jag tänkte på sten, grus och sand.
har planerat att køra blästersand som jag blandar med lite större grus vid akvariets sidor.
Men när det gäller sten, funkar det med vanlig gråsten jag hittar i naturen?
#27 - 2 december 2009 06:41
Scalarena lever i mittenregionen och över, dock inte uppe vid ytan.

Blästersand och gråsten fungerar alldeles utmärkt. jag har gråsten i mitt akvarium....se bara till att du får de riktigt rena innan du sätter ner dem i akvariumet. Jag lät stenen ligga och "koka" i 20-30 minuter. När de hade svalnat så lade jag ner dem i karet....har fungerat bra i si så där 10 års tid....;)
#28 - 2 december 2009 07:13
ciklidtok skrev:
Scalarena lever i mittenregionen och över, dock inte uppe vid ytan.

Blästersand och gråsten fungerar alldeles utmärkt. jag har gråsten i mitt akvarium....se bara till att du får de riktigt rena innan du sätter ner dem i akvariumet. Jag lät stenen ligga och "koka" i 20-30 minuter. När de hade svalnat så lade jag ner dem i karet....har fungerat bra i si så där 10 års tid....;)

Ja, funderar på att ta en kväll nu och röja runt och leta sten faktiskt, funderar dock på vad för typ av sten och mineral man har naturligt sett i sydamerika. Vill ha det så biotoprikigt som möjligt givetvis.
Bilagor:
#29 - 2 december 2009 08:40
jag vet inte riktigt vad det finns för stenar naturligt i Sydamerika, men däremot mangroverötter finns det mycket av....och de gör även så att vattnet blir "surare" (håller lägre Ph) Det gillar ju alla sydamerikaner iaf:)
#30 - 2 december 2009 09:18
ciklidtok skrev:
jag vet inte riktigt vad det finns för stenar naturligt i Sydamerika, men däremot mangroverötter finns det mycket av....och de gör även så att vattnet blir "surare" (håller lägre Ph) Det gillar ju alla sydamerikaner iaf:)

Jo mangrove rötter kommer det bli mycket av :) tveklöst, då de enligt mig är det bästa, lättaste och mest naturliga sätt att skapa revir och grottor med, sen ser det ju även snyggt ut i ett SA kar :)

Får googla lite på stenar från sydamerika tror jag
#31 - 2 december 2009 09:43
Det finns gott om sten i SA miljöer. I amazonas, och i alla dess bifloder och även längs kusterna finns stora stenmassiv.

Men i det stora finns nog mest växtbiotoper, förmultnande växbiotoper och sand massor av sand...
Givetvis också rötter.
#32 - 2 december 2009 09:43
Efter en hel massa googlande och wikipedialurande så har jag listat ut att just amazon området är mestadels rikt på följande bergarter.
Med viss risk (relativt stor) att jag misstolkat information etc.

Basalt
Granit
Skiffer
glimmerskiffer
marmor
arkos
gråvacka O.o

Visade sig att den geologiska delen är mer av en djungel än både växter och djur.. helvetiskt krångligt att få det så rätt som möjligt :(
Inte nog med att man måste bli akvarist, man ska bli geolog och trädgårdsmästare också *flinar*
#33 - 2 december 2009 10:19
Har funderat en del på mina tänkta malar samt andra gäster i mitt akvarium.

det som var planerat tidigare är följande:
2x Ancistrus Sp. - Vanlig mal
2-3x Random roliga L-malar i lagom storlek
10-20x Bilbukar (att husera vid ytskiktet)

Funderar dock på om jag ska skippa ancistrus då de verkar vara ena hejare på att käka rom, vilket vore tråkigt om cikliderna får för sig att leka. Men vad ska jag då föreslagsvis köra för malar? de ska vara lagom storlek och gärna trevliga att slänga ett öga på. Givetvis hemmahörande i SA.

Bilbukarna kommer förslagsvis bytas mot Scalarer, men frågan är då, kan jag ha både och?? Mindre antal scalarer samt mindre antal bilbukar.
#34 - 2 december 2009 10:25
Du kanju kolla denna tråd för lite input om ancistus vs rom:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61741&page=3

Pabbe som skriver att han haft kull efter kull med red heads hade 50-talet malar i karet utan problem.

om du har ett kar med gott om gömställen så syns inte malarna alltför mycket.
#35 - 2 december 2009 11:42
Dre skrev:
Du kanju kolla denna tråd för lite input om ancistus vs rom:

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61741&page=3

Pabbe som skriver att han haft kull efter kull med red heads hade 50-talet malar i karet utan problem.

om du har ett kar med gott om gömställen så syns inte malarna alltför mycket.

läser igenom tråden as we speak.
Låter ju som att det kommer gå bra. Lär bli en hel del gömställen när jag är klar med karet :)
#36 - 2 december 2009 13:32
du kan ha både Bilbukar och Scalarer, de stör inte varandra i någon större utsträckning. Tror fortfarande du iaf. kan ha en 6-8 småscalarer och lika många bilbukar ( om inte fler) :)
#37 - 2 december 2009 22:19
ska fundera på det där ciklid tok, tänker iofs låta mina malar köra in karet först och sen dvärgarna, scalarer och bilbukar får komma senare när jag fått lite balans på vattnet.

Börjar också bli tveksam på de 3 pansarmalar jag har i sonens 54 liters akvarium nu, är de verkligen callichtys callichtys som jag blev berättad för att det var?
http://img4.imageshack.us/img4/6863/nya091129067.jpg jag lutar mer åt Megalechis thoracata just nu..

#38 - 3 december 2009 07:24
har nu börjat skissa på skåpets konstruktion, kommer ha hjälp av två snickare med sammanlagt 50 års erfarenhet av snickeri :P hoppas de lyckas bra. Grundkonstruktion är som bilden, dock snygga och inte lika vingt, mina Ms Paint skills är långt ifrån de bästa haha
http://www.picground.com/pictureupload.php?id=318564´

Efter att ha skissat och funderat på detta ett tag så hittade jag dock en smart lösning om man vill köpa Alu ram.
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=213072
Där bygger han istället bara ett hus för själva alu ställningen för att dölja den, då slipper man oroa sig för att sin konstruktion ska hålla, men det bör ju bli tämligen mycket dyrare å andra sidan :/
#39 - 4 december 2009 07:00
Yay!
Ikväll börjar bygget av underskåp etc.. ska bli skoj, Imorgon beställs karet. Samtidigt ska jag flura runt på Akvarielagret och förhoppningsvis inte bränna för många tusen på saker jag ej behöver :(

Någon som kunde hjälpa mig med mina malar btw? Det tär på mitt psyke att inte veta vad det är haha
#40 - 5 december 2009 16:06
Akvarium är nu beställt :)
#41 - 8 december 2009 07:57
Nu börjar det hända saker här.
Akvarie samt teknik beställt, köpte även ett splitternytt Eheim prof ytterfilter genom blocket för en lagom peng :)
Prylarna från pwss skickades idag och akvarielagret trodde de skulle ha karet klart till helgen eller på måndag.

Detta innebär att det snart bör ramla in bilder.

Har då tagit beslutet att när sakerna börjar komma in så kommer jag stänga denna tråd och starta en ny, då med bilder. lite roliga så än bara en jävla massa text :)

Uppdaterat fisklistan en aning då jag fastnade för Ap. pandor när jag var och botaniserade hos akvalagret.
Detta blir med andra ord troligen sista meddelandet i denna tråd.
#42 - 8 december 2009 13:38
Ap.Panduro är skjukt snygga, men dom ska vara otroligt agressiva, läs om dom på Mina Apistogramma.
#43 - 8 december 2009 14:57
Saturnus80 skrev:
Ap.Panduro är skjukt snygga, men dom ska vara otroligt agressiva, läs om dom på Mina Apistogramma.

Har sträckläst den tråden 2 gånger i rad nu ;)
Ap. Panduro är det ett annat namn för Ap. Njisseni (Pandaciklid) eller en annan sort?
Hittade inte mycket om Ap.Panduro i den tråden, såvidda jag inte är helt blind (vilket är mycket troligt) Är väldigt selektiv i mitt läsande, dock helt omedvetet.
#44 - 8 december 2009 15:15
Marnat skrev:
Har sträckläst den tråden 2 gånger i rad nu ;)

Ap. Panduro är det ett annat namn för Ap. Njisseni (Pandaciklid) eller en annan sort?

Hittade inte mycket om Ap.Panduro i den tråden, såvidda jag inte är helt blind (vilket är mycket troligt) Är väldigt selektiv i mitt läsande, dock helt omedvetet.

Här är två inläggen som jag hittade http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1257703&postcount=959
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1194939&postcount=738

Njisseni och Panduro är inte samma http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1131109&postcount=633
#45 - 8 december 2009 16:55
Saturnus80 skrev:

låter som att det inte kommer bli panduro för min del dvs :D

tack för infon var informativt och bra att ha info..

Ganska säker på mina val faktiskt, får bara hoppas att njisseni och borellii kommer funka ihop.

funderar dock på vilka jag ska introducera först eller om jag ska släppa i alla samtidigt..
#46 - 8 december 2009 16:58
Alla honor samtidigt hade jag röstat på.
#47 - 8 december 2009 17:02
Saturnus80 skrev:
Alla honor samtidigt hade jag röstat på.

yup låter vettigt, men ska jag då vänta med hanarna en stund?

har tänkt dela upp akvariet på sätt och vis så att alla honor kommer ha ett litet område var. med insynsskydd från grannar etc.

akvariet är med andra ord uppdelat i 4a kvadranter :)
en för varje hona, sen får hanarna själva bestämma var de ska bosätta sig.

jobbigt bara om njisseni hanen tar vänstra delen med borelli honor enbart och vise versa :P
#48 - 8 december 2009 17:08
Kan inte svara på det, enda jag vet är att få i alla honorna samtidigt.
#49 - 8 december 2009 17:43
Saturnus80 skrev:
Kan inte svara på det, enda jag vet är att få i alla honorna samtidigt.

får väl helt enkelt prova och hoppas att de inte är totala stolpskott till fiskar ;)
#50 - 8 december 2009 18:11
Marnat skrev:
låter som att det inte kommer bli panduro för min del dvs :D

tack för infon var informativt och bra att ha info..

Ganska säker på mina val faktiskt, får bara hoppas att njisseni och borellii kommer funka ihop.

funderar dock på vilka jag ska introducera först eller om jag ska släppa i alla samtidigt..

Har följt diskussionen men inte lagt mig i eftersom du har fått goda råd av andra.

Men nu har jag en synpunkt, njisseni är den näst skarpaste Ap efter panduro. Borellii är den vekaste av dem alla!

Så denna kombination är inte så lyckad, visst är det tråkigt när det inte stämmer. Men det är synd på fiskarna och pengarna att göra samma trial and error som andra har gjort.

Till njisseni passar macmasteri, viejita, trifasciata mfl lite mer robusta Ap som kan matcha njisseni.

Har missat tidigare om ni har pratat om att njisseni är parbildande och inte harems gående?

Jag skulle satsa på en trifasciata familj 1+2 för att möta upp njiessenins aggressivitet.

Men fortsätt för guds skull med njiesseni! Det är en av de häftigaste Ap jag har haft. Ja tillsammans med trifascatian på min avatar då...
#51 - 8 december 2009 18:36
Två av mina filmer som visar just njisseni och trifasciata, men du har kanske sett dem tidigare?

#52 - 8 december 2009 19:21
c90368 skrev:
Har följt diskussionen men inte lagt mig i eftersom du har fått goda råd av andra.

Men nu har jag en synpunkt, njisseni är den näst skarpaste Ap efter panduro. Borellii är den vekaste av dem alla!

Så denna kombination är inte så lyckad, visst är det tråkigt när det inte stämmer. Men det är synd på fiskarna och pengarna att göra samma trial and error som andra har gjort.

Till njisseni passar macmasteri, viejita, trifasciata mfl lite mer robusta Ap som kan matcha njisseni.

Har missat tidigare om ni har pratat om att njisseni är parbildande och inte harems gående?

Jag skulle satsa på en trifasciata familj 1+2 för att möta upp njiessenins aggressivitet.

Men fortsätt för guds skull fortsätt med njiesseni! Det är en av de häftigaste Ap jag har haft. Ja tillsammans med trifascatian på min avatar då...

Oj! Storfrämmande :D

Väldigt väldigt skönt att få det avklarat. Då är ju frågan vad jag ska välja macmasteri, viejita eller trifasciata..
Har ju aldrig jobbat med dvärgciklider tidigare så denna infon var väldigt skön att få innan jag blandade de arter jag tänkt från början.

Och efter en snabb googling så föll jag pladask för trifasciata må jag säga.

Har kollat in viejita och macmasteri tidigare, men av någon anledning missat triffarna..

Ännu en ändring i min artlista med andra ord :P

Än en gång tack så mycket.

Och när jag ändå har dig på tråden.
hur anser du att jag bör introducera firrarna i karet när det väl blir dags?
#53 - 8 december 2009 19:23
c90368 skrev:
Två av mina filmer som visar just njisseni och trifasciata, men du har kanske sett dem tidigare?

Väldigt vackra firrar, båda arter..

Kan inte bärga mig tills karet är klart :)
#54 - 8 december 2009 19:34
Marnat skrev:
hur anser du att jag bör introducera firrarna i karet när det väl blir dags?

Om det är möjligt att beställa 1+1 njissieni samt 1+2 trifasciata från samma affär så ska du be dem hålla fiskarna tills du kan hämta alla på samma gång.

Oavsett vilken du släpper före den andra så kommer de anse att hela karet är deras revir.

Om du blir tvingad att släppa i dem efter varandra så ska du möblera om karet rejält innan du släpper i de nya och hålla det mörkt till nästa dag.

Du har väl en rejäl kaosinredning som väntar på dem;)

Tyvärr kan trifasciatan vara lite svår att få tag på, hoppas du har tur:p
#55 - 8 december 2009 19:51
c90368 skrev:
Om det är möjligt att beställa 1+1 njissieni samt 1+2 trifasciata från samma affär så ska du be dem hålla fiskarna tills du kan hämta alla på samma gång.

Oavsett vilken du släpper före den andra så kommer de anse att hela karet är deras revir.

Om du blir tvingad att släppa i dem efter varandra så ska du möblera om karet rejält innan du släpper i de nya och hålla det mörkt till nästa dag.

Du har väl en rejäl kaosinredning som väntar på dem;)

Tyvärr kan trifasciatan vara lite svår att få tag på, hoppas du har tur:p

Kommer köpa av akvarielagret troligtvis, det är väl den affär jag litar på i stockholm..

Och ja det kommer bli kaos, har alltid varit en sucker för det, genom hela min terrarieperiod.
Och ja, jag har följt din kaosinredning ;)
kommer bli en tanke bakom det men bara tanke nog att det blir olika teoretiska revir, resten får lösa sig självt

Vad matar du dina med förresten?
#56 - 8 december 2009 20:04
Marnat skrev:
Kommer köpa av akvarielagret troligtvis, det är väl den affär jag litar på i stockholm..

Och ja det kommer bli kaos, har alltid varit en sucker för det, genom hela min terrarieperiod.

Och ja, jag har följt din kaosinredning ;)

kommer bli en tanke bakom det men bara tanke nog att det blir olika teoretiska revir, resten får lösa sig självt

Vad matar du dina med förresten?

Akvarielagret är väl förmodligen en av de bästa Ap affärerna norr om Skåne, tyvärr bor jag mitt i emellan[:(!]

Kul att du har följt vårt lilla nytänk med kaosinredning!

Jag använder frusen mysis och vita mygglarver samt Aquaric Nature Dwarf chiklid-food som är pellets som sjunker fort och håller sig länge på botten. Så de kan gå och plocka i timmar.

Enbart fruset foder ger tyvärr inte tillräckligt med näring, även om de tycker att det är gott.
#57 - 8 december 2009 20:08
Kom bara att tänka på att du kan byta njissieni mot panduro om de har de hemma istället.

De är i stort sett utbytbara mot varandra, men går aldrig att ha i samma kar:p
#58 - 8 december 2009 20:09
c90368 skrev:
Akvarielagret är väl förmodligen en av de bästa Ap affärerna norr om Skåne, tyvärr bor jag mitt i emellan[:(!]

Kul att du har följt vårt lilla nytänk med kaosinredning!

Jag använder frusen mysis och vita mygglarver samt Aquaric Nature Dwarf chiklid-food som är pellets som sjunker fort och håller sig länge på botten. Så de kan gå och plocka i timmar.

Enbart fruset foder ger tyvärr inte tillräckligt med näring, även om de tycker att det är gott.

Nytänk och nytänk med kaos vet jag inte :)
Hade en polare vars far sysslade med ciklider för Måååånga år sen, 15-10 år sen dvs, han hade mer eller mindre köpt rötter för 2000 spänn, hållt dem över sitt 600 liters och släppt ner alla på en gång :P
sen fick det bli som det blev.

Aquatic Nature dwarf cichlid ska jag lägga på minnet. det bör ju även de långsträckta pansarmalarna gilla. riktiga galningar när det gäller mat, och växer gör de också O.o
#59 - 8 december 2009 20:10
c90368 skrev:
Kom bara att tänka på att du kan byta njissieni mot panduro om de har de hemma istället.

De är i stort sett utbytbara mot varandra, men går aldrig att ha i samma kar:p

Är inte panduro ännu häftigare i temperamentet? Dvs arga små rackare.
#60 - 8 december 2009 20:26
Marnat skrev:
Är inte panduro ännu häftigare i temperamentet? Dvs arga små rackare.

Jo, men gradskillnaden mellan dem är inte så stor, beror mer på vilken individ man får.

Nytänk med kaos är nog mer relaterat till detta forum där alla vill stapla upp växter och stenar i någon form av vaktparad;)

Man ska inte underskatta forna dagars akvarister, de kunde mycket, men deras kunskap kom aldrig ut till allmän kännedom som det är numera med nätet.
#61 - 8 december 2009 20:32
c90368 skrev:
Jo, men gradskillnaden mellan dem är inte så stor, beror mer på vilken individ man får.

Nytänk med kaos är nog mer relaterat till detta forum där alla vill stapla upp växter och stenar i någon form av vaktparad;)

Man ska inte underskatta forna dagars akvarister, de kunde mycket, men deras kunskap kom aldrig ut till allmän kännedom som det är numera med nätet.

Nej där har du helt rätt, synd att det skurit sig med den kompisen :/
Fast man bör ju kunna hitta farsan hans på facebook nu iofs :P
Jag minns att han var oerhört påläst och kunnig faktiskt.
Ja då har man någon att smöra lite för närmsta tiden :)
#62 - 8 december 2009 20:49
c90368 skrev:

Fördelen med att vara i Stockholm sisådär en gång i månaden :p Frågan är dock om de klarar resan ner tro?
#63 - 8 december 2009 20:57
Jenny_E skrev:
Fördelen med att vara i Stockholm sisådär en gång i månaden :p Frågan är dock om de klarar resan ner tro?

Har dom klarat resan upp borde de väl klara resan ner!

Bara en fråga om förpackning och lagring under resan.
#64 - 8 december 2009 21:24
Om ni är förbi akvarielagret kan ni ju hälsa på mig :) arbetar där :p
#65 - 8 december 2009 21:34
Andrém skrev:
Om ni är förbi akvarielagret kan ni ju hälsa på mig :) arbetar där :p

jag var ju där i lördags ju!! :D
#66 - 8 december 2009 21:44
Marnat skrev:
jag var ju där i lördags ju!! :D

Aha xD jag jobbade inte den helgen, jobbar kommande helg dock :)
#67 - 8 december 2009 21:53
Andrém skrev:
Aha xD jag jobbade inte den helgen, jobbar kommande helg dock :)

se till att de blir klara med mitt kar så ses vi då ;)
lagret lär iofs troligen bli ganska välbesökt av mig under den närmsta framtiden
#68 - 8 december 2009 22:00
Marnat skrev:
se till att de blir klara med mitt kar så ses vi då ;)

lagret lär iofs troligen bli ganska välbesökt av mig under den närmsta framtiden

Haha xD ska ta med mig en piska imorgon :p nädå, men du kan ju fråga efter andré och bara hälsa på :)
#69 - 9 december 2009 06:03
Andrém skrev:
Haha xD ska ta med mig en piska imorgon :p nädå, men du kan ju fråga efter andré och bara hälsa på :)

jo det ska jag göra ;)
#70 - 9 december 2009 09:25
Nu uppdaterat första post med planerat foder åt mina små rackare :D
Fick mail att pwss skickat all teknik idag också, spännande, julafton kommer tidigt i år.
#71 - 9 december 2009 09:33
Ja jag känner detsamma
Julafton är på söndag för mig då jag hämtar nya karet :P
#72 - 9 december 2009 10:50
Ser att ni snackar lite om Ap. nijsseni. Om någon kan tipsa mig om var man kan få tag på en nijssenihane, gärna här i väster - så PM:a mig!
Jag har en superfin hona som går ensam i ett kar...
:)
#73 - 9 december 2009 11:10
MaxB skrev:
Ser att ni snackar lite om Ap. nijsseni. Om någon kan tipsa mig om var man kan få tag på en nijssenihane, gärna här i väster - så PM:a mig!

Jag har en superfin hona som går ensam i ett kar...

Jag vet att Akvarielagret har det, men har noll koll på västerort :/
#74 - 9 december 2009 11:17
Marnat skrev:
Jag vet att Akvarielagret har det, men har noll koll på västerort :/

Jo, jag såg det på deras hemsida... Just nu är det sugit att vara Göteborgare!
Undrar om det går att beställa och få det skickat...? Får la kolla upp det!
Tack iallafall, Marnat!:)
#75 - 9 december 2009 11:23
MaxB skrev:
Jo, jag såg det på deras hemsida... Just nu är det sugit att vara Göteborgare!

Undrar om det går att beställa och få det skickat...? Får la kolla upp det!

Tack iallafall, Marnat!:)

Har inte åleds så de kan få tag på då?
#76 - 9 december 2009 11:28
Marnat skrev:
Har inte åleds så de kan få tag på då?

Dom har inte på lager just nu - men kan säkert få hem!
OK, vi får la sluta OT:a nu - det var bara en liten passus från min sida - om någon visste sådär bombsäkert att nijsseni fanns någonstans!
#77 - 9 december 2009 11:31
MaxB skrev:
Dom har inte på lager just nu - men kan säkert få hem!

OK, vi får la sluta OT:a nu - det var bara en liten passus från min sida - om någon visste sådär bombsäkert att nijsseni fanns någonstans!

Alla trådar går alltid till OT med tiden, det är dömt på förhand.

Kommer troligen göra en ny tråd när väl jag får allt och börjar köra igång, ska ha beställt gold till dess också så att ni får se lite bilder ;)
Blir lite rörigt annars liksom
#78 - 10 december 2009 13:58
Andrém skrev:

Andrém har du varit och piskat nu? :D

Fick samtal från akvarielagret idag, Karet är klart. Och har även all teknik utom ytterfilter att hämta på ICA ikväll :D
Julafton är med andra ord här.

Nu får man bara hoppas att svåger och svärfar hinner smälla ihop bänken i helgen så jag kan hämta karet sen.

Bilder kommer så snart allt är hämtat :D
#80 - 12 december 2009 15:28
Det blir ju bra.
Har du fått hem karet ännu?
#81 - 12 december 2009 15:54
Aha xD då var det säkert dig christer pratade med i torsdags har jag för mig :p

säkert ditt akvarium som står ute i butiken :)
#82 - 12 december 2009 15:58
Andrém skrev:
Aha xD då var det säkert dig christer pratade med i torsdags har jag för mig :p

Det stämmer nog ganska bra ja. Tyvärr har jag så jävla fullt upp nu så vet inte om jag hinner hämta karet innan jag åker till skåne nästa fredag :( Hade så gärna fått igång det så det kunde stå och puttra under julen, men verkar som om jag får vänta till efter nyår tyvärr :(

Saturnus80 skrev:

Det blir ju bra.

Har du fått hem karet ännu?

nope :(
se ovan.
#83 - 13 december 2009 06:35
synd
#84 - 13 december 2009 06:56
ska försöka lösa det givetvis, men hoppas inte på för mycket :(
#85 - 13 december 2009 06:57
bör däremot få lite mer bilder på skåpet/bänken idag :D
och kanske även få det levererat hehe
tur man har med en massa snickare i släkten :P
#86 - 13 december 2009 14:03
nu har skåpet kommit ännu en bit :)
man ser här på högersidan att jag gjort ett litet glapp för att gömma bort kablar och slangar så man inte ser dem när väl karet är på plats :) kommer även komma överdel samt lister runt karet när allt väl körts igång etc

http://lh3.ggpht.com/_tVTo2ol2iSU/SyTzhrE4ClI/AAAAAAAAAQA/1X--RtETuFg/s576/IMAG0044.jpg
#87 - 13 december 2009 15:51
Det blir ju bra. :)
Ska du bygga en ramp till med?
#88 - 13 december 2009 16:10
Saturnus80 skrev:
Det blir ju bra. :)

Ska du bygga en ramp till med?

jajamen, kommer täcka både tak, bakstycke samt högersida :) och på högersidan har jag ett spelrum på 4cm som går rakt ner i underskåpet för att dölja alla kablar och slangar.

kommer sen när allt är på plats och sätta lister i toppen och botten av karet samt den lilla täckbiten på högersidan.

dölja en del sand och sen ser det ju riktigt snyggt ut också, blir mer möbelaktigt
#89 - 13 december 2009 17:17
slänger upp några bilder på saker som kommit hem nu :)

kan inte bärga mig tills karet kommer, lär förhoppningsvis kunna hämta i veckan ändå :)

Allt som kommit än så länge + mina två hjälpredor :P
http://lh6.ggpht.com/_tVTo2ol2iSU/SyUgr5z1ZBI/AAAAAAAAARU/wA0s1tvPKIc/s800/nya%2009-11-29%20216.jpg

närbild på lysrampen
http://lh4.ggpht.com/_tVTo2ol2iSU/SyUgp2NH6CI/AAAAAAAAARQ/ntgIzjcAGtk/s800/nya%2009-11-29%20218.jpg

Bakgrunden i sin helhet
http://lh4.ggpht.com/_tVTo2ol2iSU/SyUgl8mb2tI/AAAAAAAAARM/D_9nHRXurWs/s800/nya%2009-11-29%20224.jpg
#90 - 13 december 2009 19:18
möbeln kommer att bli snygg
#91 - 14 december 2009 05:58
JacobT skrev:
möbeln kommer att bli snygg

ja jag hoppas det, den kommer troligen lämnas till mig på tisdag då jag ska måla den, först grunda med en vit lackfärg (för att våtskydda ordentligt) sen en vanlig vit färg över det.
Förhoppningsvis hämta akvariet på onsdag och provfylla. Sen fylla upp ordentligt på torsdag, köra igång filtret och låta det stå och gå över jul och nyår :)

Så får invånarna flytta in 2010 helt enkelt ;)
#92 - 14 december 2009 13:58
Var i skåne ska ni fira jul?
#93 - 14 december 2009 14:10
Saturnus80 skrev:
Var i skåne ska ni fira jul?

ja du, släkten är utspridd :P
Men kommer vara i löddeköpinge från den 19e till 23e, sen 24e till början av januari kommer jag vara i båstad/ängelholmstrakterna :D
#94 - 20 december 2009 12:53
Äntligen har karet kommit hem, men sorgligt nog blev det resa till skåne dagen efter så mycket mer har inte hänt, jag har inte ens haft tid att ta några bilder på det :( men men, får väl öva på tålmodigheten här nere i skåne hehe

Annons