270L sovrumms Ciklider

#1 - 9 september 2010 19:45
Kan inte hålla mig från att starta tråden redan nu...

Är så förbaskat sugen på att sätta igång med detta karet nu.
Det blir ett helglas kar med måtten 98*55*50 L*B*H =270Liter.
Har lagt en order från Imazo idag på 5st BTN Slim-Line Basalt/Gneis, 2st 60A, 2st 60B och 1st 60C och Fluvals nya innefilter U4.
Det hela skall "byggas in" i sovrummet på ett väldigt simpelt sätt men förhoppningsvis väldigt snyggt när det blir klart=)
Ja så mycket mer än så här kan jag väl inte komma med just nu. Förutom en liten bild där det skall stå också.
#2 - 9 september 2010 19:56
Kul med ett nytt akvarium. :)
Vad hade du tänkt dej för ciklider?
#3 - 9 september 2010 20:12
Vilket kul projekt! :)

Då väntar jag på bilder hur din btn ser ut ;) Står inför valet mellan den och vit faxe haha.
Bilagor:
#4 - 9 september 2010 20:25
tulle89 skrev:
Vilket kul projekt! :)

Då väntar jag på bilder hur din btn ser ut ;) Står inför valet mellan den och vit faxe haha.

Vit faxe är också läcker. Själv tycker jag den gör sig bäst tillsammans men lite färg glada Malawi med korallgrus på botten.
Denna jag har beställt passar bättre men mörkare sant botten. Detta iallafall enligt mitt tycke ock smak.
#5 - 9 september 2010 20:28
Saturnus80 skrev:
Kul med ett nytt akvarium. :)

Vad hade du tänkt dej för ciklider?

Jag är faktiskt lite inne på Viktoria Zebran, så det är väl inte omöjligt att det blir en grupp sådana.
Eller om man hittar nått annat kul, vi får se vad det hela leder till..
#6 - 9 september 2010 20:56
Spännande med nytt projekt! Perfekt utrymme att bygga in ett kar :)
#7 - 9 september 2010 21:12
Vit faxe är också läcker. Själv tycker jag den gör sig bäst tillsammans men lite färg glada Malawi med korallgrus på botten.

Denna jag har beställt passar bättre men mörkare sant botten. Detta iallafall enligt mitt tycke ock smak.

Är ju malawi jag ska ha så det får det bli då :) Övertyga du mig ;)

Hur är tanken att du ska bygga in karet? 5 btn-bitar, blir det att klä alla sidor utom framrutan?
#8 - 10 september 2010 05:40
tulle89 skrev:
Är ju malawi jag ska ha så det får det bli då :) Övertyga du mig ;)

Hur är tanken att du ska bygga in karet? 5 btn-bitar, blir det att klä alla sidor utom framrutan?

Ja det tycker jag faktiskt du ska köra på. Men som sagt det är ju bara en smak sak o det är vad jag själv tycker passa bäst.

Japp det blir alla sidor + en bit för att dölja pump o doppvärmare.

Lite svårt att förklara hur jag ska bygga in det. Men jag ska hämta karet idag tror jag o kanske få hem lite reglar idag också så det blir till att börja sätta igång med det=)
#9 - 10 september 2010 06:56
Jag har inte ens tänkt tanken att man kan sätta slimline på sidorna. Har du bilder på resultatet eller andra dylika lösningar är jag intresserad.

Ser man inte gaveln på slimlinen om den sitter på sdorutan?
#10 - 10 september 2010 07:03
dre, kolla mitt 234 liters, där har du slimline på ena sidan :)

EDIT:

Det kommer för övrigt bli magiskt malawi
#11 - 10 september 2010 10:36
Dre skrev:
Jag har inte ens tänkt tanken att man kan sätta slimline på sidorna. Har du bilder på resultatet eller andra dylika lösningar är jag intresserad.

Ser man inte gaveln på slimlinen om den sitter på sdorutan?

Visst kan man sätta slim-lin på sidorna. I mitt fall kommer man inte se gavlarna på den pga att det kommer att sitta lister på själva skivorna som bygger in karet. Visst kommer det bilder när det börjar hända lite. Har som sagt inte ens fått hem karet än...
#12 - 10 september 2010 10:37
Marnat skrev:
dre, kolla mitt 234 liters, där har du slimline på ena sidan :)

EDIT:

Det kommer för övrigt bli magiskt malawi

Hehe magiskt vet jag inte, är inte så mycket för magi=) hehe
#13 - 10 september 2010 12:25
SKa följas! ;)
#14 - 10 september 2010 20:09
Nå ja, det är väl här det hela startar på riktigt nu. En liten bild uppdatering få´re bli.

Snällt av Bong att göra allt jobb ;)
[ATTACH]37083[/ATTACH]
[SIZE=1]men men, vad är det för nått kar som står där i bakgrunden?[/SIZE]

Hemma på plats
[ATTACH]37084[/ATTACH]
#15 - 10 september 2010 23:58
verkar vara coola mått :)
#16 - 11 september 2010 05:53
Hur djupt är karet, det ser riktigt fint ut.
#17 - 11 september 2010 08:39
Dre skrev:
Hur djupt är karet, det ser riktigt fint ut.

Det står i första inlägget
#18 - 11 september 2010 14:54
Har köpt virket idag o sågat o snickrat lite. Bara lister, färg, gångjärn och ett handtag kvar. Plus allt i själva karet.
#19 - 11 september 2010 17:04
Snyggt! Funderat något mer på fisk? :)
#20 - 11 september 2010 17:09
Satan i gatan vad fräsigt detta kommer bli då =) Inspererande tråd ;)
#21 - 13 september 2010 06:02
pontulf skrev:
Snyggt! Funderat något mer på fisk? :)

Nja, det är väl fortfarande Victoria-zebran som står högst. Men jag får väl se vad min leverantör kan få hem för kul=) Det blir väl också någon rolig mal tänkte jag. Får se lite vad som finns när det är dax för det. Nu är det lister som ligger överst på listan o sen vänta på lack. På Torsdag kommer väl btn och pump hem.
#22 - 13 september 2010 19:38
Tänkte lite på det där med filter... Volymen räknad efter att btn är monterad och gruset är i hamnar på rätt exakt 200L. Om jag nu Kör på Victoria zebran, tror ni det räcker med en fluval U4 eller ska man ta till ett Eheim 2217? Ni som haft Victoria zebror, vad har ni för erfarenheter? Trivs dom bäst i strömmande eller lugnt vatten? Grisar dom ner mycket?
#23 - 14 september 2010 19:11
Det va inte så jätte många som visste nått om det tydligen
#24 - 14 september 2010 20:12
Jag kör ett 230l. med en 2217 ihop med slimline byggd filterhörna med två rader filtermatta.
Går 20st colombiatetra 10st C melanistius och lite algätare mest växter och rötter.
Är väldigt lungt vatten i karet.
Victoria zebror har aldrig simmat i mina kar så vad dom trivs med kan jag ej svara på, men fixa så du kan sätta dit en extra cirkulationspump ev köra den på timer så den går i intervaller.
#25 - 15 september 2010 05:55
Henrik_A skrev:
Jag kör ett 230l. med en 2217 ihop med slimline byggd filterhörna med två rader filtermatta.

Går 20st colombiatetra 10st C melanistius och lite algätare mest växter och rötter.

Är väldigt lungt vatten i karet.

Victoria zebror har aldrig simmat i mina kar så vad dom trivs med kan jag ej svara på, men fixa så du kan sätta dit en extra cirkulationspump ev köra den på timer så den går i intervaller.

Hallå Henke. Kul att du spanade in.
Ja man får ju också en betydligt större filteraria men ett 2217 än bara en U4:a. Men som jag tänkt bygga det så ska det inte vara några problem att att dra igen en 2217 i efterhand. Problemet är ju bara att min 2217 driver ditt gamla kar just nu...
Är det verkligen så bra att köra en pump på intervaller, tänkte på bakteriekulturen i filtret?

EDIT: Såg att du skrivit cirkulationspump, då finns de ju inget filter...[:-5]
#26 - 15 september 2010 07:35
Tänkte om man gör plats i en filterhörna med typ slimline så du har 2217 + cirkulationspump i samma fack, filtermattan blir förfilter till 2217 och även filter när cirkulationspumpen går.
Får åka upp någon kväll och kolla in mitt gamla kar o se hur det blev.
#27 - 15 september 2010 08:49
ja så har jag ju gjort i mitt andra kar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135872
Fast nu kör jag bara på ett powerhead där i.

Ja jag får se lite hur ja bygger upp det hela, o hur jag får det snyggast möjligt... Har ju beställt överdrivet med btn iallafall... O billigt va det (bra med kontaktier ibland) Hörde att du hade köpt dig ett billigt kar också=)
#28 - 15 september 2010 09:57
Jag hade kört som du gjort i din tidigare tråd iofs hade jag flyttat upp rasterna en bit, enklast att få bort synliga saker samt öka på filterytan.

Billigt o billigt..... köpte två nya kar, först ett 230l Cayman 110 professional med möbel. Sen åkte jag till Åled och hämtade ett 600 med belysning, byggde bänk av ikea köksskåp och mdf skivor, eluttag samt belysning i alla skåpen.
#29 - 15 september 2010 10:32
Henrik_A skrev:
Jag hade kört som du gjort i din tidigare tråd iofs hade jag flyttat upp rasterna en bit, enklast att få bort synliga saker samt öka på filterytan.

Billigt o billigt..... köpte två nya kar, först ett 230l Cayman 110 professional med möbel. Sen åkte jag till Åled och hämtade ett 600 med belysning, byggde bänk av ikea köksskåp och mdf skivor, eluttag samt belysning i alla skåpen.

Jo jag märkte själv det efter ett tag att jag råkat sätta rasterna lite väl lågnt ner förra gången... Man lär sig av sina misstag. Det va bara doppvärmaren man såg innan, Men nu finns de ingen doppvärmare i de karet längre så det problemet är redan borta.

Tycker det är tillräckligt stor filteryta. 17L + 6L i yttefiltret när jag körde med det också.

Kimmen nämde nått om nått kar du hade varit inne hos Peter o köpt... Som du fått rätt schysst pris på...

Okej okej, får ta o hänga på kimmen upp till dej nån gång o kolla in dina kar
#30 - 16 september 2010 09:15
Blev lite billigare än vad prislappen visade....

Är jag hemma kan ni kika förbi när ni känner för det.
#31 - 16 september 2010 10:37
Henrik_A skrev:
Blev lite billigare än vad prislappen visade....

Är jag hemma kan ni kika förbi när ni känner för det.

Vi tänkte vi kanske skulle komma förbi en sväng på lördag. Ska in till växjö först en runda o lämna massa fisk o hämta min btn o en pump. Men kimmen får väl höra av sig till dej
#32 - 19 september 2010 20:17
va o hämtade min btn o nya pumpen igår. Så snart blir det att sätta iging o jobba på lite med de hela
#33 - 21 september 2010 17:50
då va bakgrunderna monterade. Blev askalas bra. Nu är det bara väntan på torktider också... Ska väl kolla ut lite rötter o stenar jag ska ha där i ochså. Tror dock redan jag bestämmt mig.
#34 - 21 september 2010 17:57
bilder!! :)
#35 - 23 september 2010 20:16
de kommer väl kanske nångång framöver
#36 - 23 september 2010 20:37
de kommer väl kanske nångång framöver

va bra :D
#37 - 30 september 2010 11:32
robidobban skrev:
va bra :D

Skulle fylla karet med vatten för några dagar sedan, skillde en cm på vatten nivån.
Äch bara att fyklla va??
Nej men ärligt, nån som har nått bra alternativ att lägga under benen?
#38 - 30 september 2010 13:08
Du borde väl kunna få tag i aluplåtar i olika tjocklekar på skolan?
Ja eller vanlig plåt oxå. börja med 3mm och jobba dig neråt :D
Gratis och bra:D
#39 - 30 september 2010 20:10
RobFrazie skrev:
Du borde väl kunna få tag i aluplåtar i olika tjocklekar på skolan?

Ja eller vanlig plåt oxå. börja med 3mm och jobba dig neråt :D

Gratis och bra:D

hehe fan att jag inte tänkte på det själv... Fast det är ju bättre jag tar rostfritt... Gratis är alltid gott=)
Börja med 3mm o jobba mig neråt? nä nu får du tänkt om, vattennivån skiljer som sagt 10mm, blir att ta hem 8mm bitar imorgon o se hur det blir
Bilagor:
#40 - 30 september 2010 20:47
Ja men du börjar ju med största och lägger till tunnare efter det, då jobbar du dig neråt:p
#41 - 1 oktober 2010 21:57
RobFrazie skrev:
Ja men du börjar ju med största och lägger till tunnare efter det, då jobbar du dig neråt:p

Jag tog hem både 8mm och 6mm, o det va tur det. För att det skulle bli helt 100% lodrätt fick jag lägga en 6mm plåt under höger framben och en 8mm plåt under höger bakben. så nu felar det som mest 1mm på vatten nivån på lång sidan. Fyllde på med 50L vatten som får stå ett par dagar, sen blir det 50L till om ett par dagar så att det får sätta sig riktigt så ska jag mäta varje dag så jag ser att det inte sticker iväg.
Ingen mening att stressa på det för jag har ändå inte pengar till att köpa fisk i daxläget.
#42 - 2 oktober 2010 05:13
Nej nmen nu får du det bra iaf :D och grtis är ju gott:D
#43 - 4 oktober 2010 06:18
jahopp då va det vattenfyllt, inredningen i, pump o värmare igång och massa filterbös i helt..
Ikväll blir det till o ta hem lite inkörnings fisk..
#44 - 5 oktober 2010 21:47
liten bild uppdatering
#45 - 7 oktober 2010 09:50
Igår bled det lite gjort igen. På den övre delen gjorde jag hål för ventilation, målade både övre och undre delen. Idag blir det att köpa gångjärn till luckan och måla resten. I slutet av nästa vecka kommer det väl in lite mer stålar så jag kan shoppa alla lister o måla dom också. Sen är det väl så gått som klart=)
#46 - 9 oktober 2010 18:50
skit svårt att ta kort på dessa nya invånare, så det fick bli ett vidioklipp

" target="_blank">
#47 - 9 oktober 2010 19:30
Riktigt snyggt!!
#48 - 12 oktober 2010 21:13
Blir galen, finns ju inte ett tecken på könsskillnad på mina nya Paralabidochromin sp. rockkribensis makobe island. Någon som vet könsskillnaden på dessa?
#49 - 21 oktober 2010 20:47
hehe detta är ju skrämmande...
#50 - 22 oktober 2010 21:50
Det blir ju hur bra som helst detta =) Roligt att se! en tanke som slog mig var ju att du kanske kunde byggt hyllor eller liknande över karet innanför "dörren" !?
#51 - 27 oktober 2010 08:03
Hellsson skrev:
Det blir ju hur bra som helst detta =) Roligt att se! en tanke som slog mig var ju att du kanske kunde byggt hyllor eller liknande över karet innanför "dörren" !?

Det kommer faktiskt att bli en liten "Hylla" över lysrampen inne i skåpet. När jag fått hem datorn ingen från lagningen så kommer det upp lite mer bilder. Det fattas bara 2 lister sen är utsidan klar iallafall. Sen ska lysrampen lyftas upp från täckglasen och upp med den lilla hyllan här över. Sen är det klart.
#52 - 29 oktober 2010 13:51
Ser riktigt jäkla trevligt ut! Om jag hade en garderob eller liten ficka över i lägenheten skulla jag Lätt vilja ha något liknande.

Lyckas du fånga någon av firrarna på bild, tro? Karet borde ju börja se lite mer 'inbott' ut vid det här laget. ^^
#53 - 29 oktober 2010 14:12
skit svårt att ta kort på dessa nya invånare, så det fick bli ett vidioklipp

" target="_blank">

Vad är det för olika arter?
#54 - 1 november 2010 08:45
Pickles skrev:
Ser riktigt jäkla trevligt ut! Om jag hade en garderob eller liten ficka över i lägenheten skulla jag Lätt vilja ha något liknande.

Lyckas du fånga någon av firrarna på bild, tro? Karet borde ju börja se lite mer 'inbott' ut vid det här laget. ^^

Tackar så mycket :)

Jo då jag har tagit en hel del bilder men det är så att våran dator har gått sönder. Men bilder kommer upp så fort datorn är igång igen.
#55 - 1 november 2010 08:48
Getingen skrev:
Vad är det för olika arter?

Det är 6st: Haplochromis sp. Ruby green och
6st: Paralabidochromis sp. Rockkribensis, makobe island.
#56 - 5 november 2010 08:29
Nu har jag haft lång tid på mig att fota en väldans massa medans datorn e kass. Bara hoppas jag får hem den snart, då kommer det upp en bild chock kan jag lova er=) Har även slängt i massa nya växter.
#57 - 5 november 2010 09:39
Ser riktigt fint ut =) Ser fram emot mer bilder!
#58 - 19 november 2010 18:29
Nu se ni så är datorn hemma igen
Bilagor:
#59 - 19 november 2010 19:07
Tummen upp för detta projekt malawifisken! ;)
#60 - 21 november 2010 14:32
så här ser det ut i daxläget. är väldans nöjd också=)
#61 - 21 november 2010 14:34
Finfint med läcker kontrast på fiskarna! :)
#62 - 21 november 2010 14:41
Tackar, tyvärr är ju fiskarna väldigt små än så länge så dom har inte färgat ut nått vidare än. Men de kommer med åldern som den gråhåriga mannen sa

Annons